KESKUSTELUT > RISTIKOT > VALMIITA POHJIA ?

131. Valmiita pohjia ?

aaretti_lyly@luukku.com2.6.2003 klo 14:31
Tervehdys ristikkoväki !

Olen pienessä päässäni aprikoinnut, että olisi kiva joskus koleilla laatia itse ristikko. Aivan sama joko avo-, tavu, tai höyryristikko.
Humeettikopassa pyörii nyt jo erilaisia sanoja, sekä vihjeitä niihin. Nyt kysynkin että onko olemassa valmiita pohjia, em tarkoitukseen ? Voisipa tässä konella yrittää haaveen toteuttaa, ilman kynää ja kumia, ja eiköhän koneen muistissa olisi kaikkia kivoja "kuveja" siihen tekeleeseen. Vai tallonko jonkun laatijan varpaille ?

Kyselee Aaretti Lyly
2. ile2.6.2003 klo 14:53
Valmiita pohjia on olemassa vaikka millä mitalla, sillä jokainen julkaistu ristikko on sellainen. Tekijänoikeuksia tuskin kellään voipi olla tyhjälle pohjalle? Enhän vain ole väärässä, enhän?

Mieluisesi pohjan voit luoda esimerkiksi Word -tekstinkäsittelyohjelman avulla.

Valitse rivien ja sarakkeiden lukumäärä, säädä ruudun koko sellaiseksi, että ristikko pysyy yhdellä sivulla - muista tässä vaiheessa tallentaa pohja - ja sitten vain soluja yhdistelemällä rakentelet haluamasi vihjeaukiot paikalleen.

Toki muitakin tapoja luoda ristikkopohja on olemassa, mutta itse käytän Wordia.
3. OSui2.6.2003 klo 15:13
Asiantuntijoiden kommentteja odotellessa (Eki, ++juh, Sonninen kehiin!) arvelen, ettei pohjaa voi "patentoida". Vanhoissa Sanaseppo-lehdissäkin on ollut juttua aiheesta. Yhdessä kerrottiin yrittäjästä, joka teki 10-20 vuotta vanhoihin ristikoihin uudet vihjeet ja muutti muutamaa ratkaisusanaa. Tämä riitti oikeuden mielestä tekemään tuotoksesta itsenäisen teoksen. Tämä ei välttämättä menisi toista kertaa läpi, mutta tätähän et onneksi olekaan yrittämässä.

Kotinurkassa voit kokeilu- ja harjoitusmielessä tehdä vaikka millaisia virityksiä. Julkaistavissa ristikoissa liikut vähintäänkin arveluttavalla alueella, jos kopioit valmiista ristikosta yhdenkin aukion tai teemalauseen.

Kokeilitpa omaksi iloksesi tai julkaisumielessä, älä ota malliksi Ilen pohjaa! Saattaisit masentua nopeammin kuin pian. Aloittelijan paras apu on yhdistelmä lyhyet sanat ja paljon piilokirjaimia. Hyvissä ristikoissa valitettavasti resepti on päinvastainen.

Itse teen pohjat Excelillä. Ruutupaperi ja kuulakärkikynä on jopa kenttäolosuhteissa toimiva ratkaisu. Varsinaisessa laatimisessa tietysti lyijykynä on hyödyllisempi. Muista turvalaadinnan kultainen ohje: hanki hyvä kumi!
4. Eki2.6.2003 klo 15:26
Oikeuden päätös oli tosiaan masentava. Oikeita ohjeita tuossa on tullut. Jokainen valitsee mieluisan menetelmän. Valmista pohjaa voi tietysti helpottaa, mutta silloin voikin tulla jo pantua orporuutu tai peräkkäisiä piilokirjaimia. Laatijaksi alkaminen "tuosta vaan" ei ole helppoa. Ile käyttää varmaan vähintään 6-kirjaimisia sisältävissä ristikoissa melko valmista runkoa, mutta kyllä muuten laadinnoista tulee hyviä ja vaihtelevia vain antamalla vihjeruutujen jatkuvasti vaihtaa paikkaa kirjainten ja sanojen tahdissa ja hakemalla optimaalisia ratkaisuja kuhunkin tilanteeseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *