KESKUSTELUT > RISTIKOT > VUODEN VAIKEIN?

1309. vuoden vaikein?

tonimikael8.1.2005 klo 01:11
Mistähän moinen johtuu, että minä sain täytettyä Ekin Vuoden vaikeimman (ihana!), mutta Punaisen Pelikaanin Pihlajamäen 3-tähtinen ei meinaa millään aueta ihan loppuun? Ehkä 80-90% on valmis, mutta....

Tuossa samannimisessä säikeessä kehuttiin Viitamäen yykaakoo-ristikkoa ja pakko myöntää, että olin jonkinlaisessa ylimaallisessa hurmiotilassa em. ristikkoa ratkaistessani. Orgastisin ratkomani ristikko ever! Kiitos Antti! :))))

Vielä tuosta Pihlajamäestä.. Olenko ainoa, joka on ollut löytävinään virheitä siitä? Siis värittämättömiä ruutuja, jne.

Se, että tää Mirjan ristikko ei aukea, on erityisen rassaavaa siksi, koska teimme hurmaavan vaimoni kanssa sellaisen sopimuksen, että Pelikaani pitää kahlata (ei siis pelikaanin! ;)) läpi kannesta kanteen, siten että eka ristikko ensin valmiiksi, että saa siirtyä seuraavaan jne. Ja nyt jumittaa pahasti tuossa em. tehtävässä. Herkulliset Luukkala, Viitamäki ja Neljänkopla odottavat, mutta pääsemmekö koskaan niihin asti..? Auttakaa meitä pulaan joutuneita!

Oikein mukavaa alkanutta vuotta kaikille! ;)
Toivottaa kansakoulun lehtori perheineen Hangosta
2. Luuppi8.1.2005 klo 08:46
Pihlajamäen ristikossa näyttää kahdesta ratkaisusanasta puuttuvan väritys ja lisäksi yhdessä kohtaa väritys on siirtynyt yhden rivin ja kahden sarakkeen verran yläoikealle.
3. Eki8.1.2005 klo 08:56
Vuoden vaikein voidaan tehdä monella tavalla. Tässä tapauksessa laatijan työn jälkeen on luotu sivulle väritys, joka harhauttaa ratkojaa pahasti. Luupin kuvaus virheistä on ainakin oikeansuuntainen. Hyvä suoritus, Luuppi!

Vaikeita ratkoessa luottamus siihen, että tehtävässä kaikki on korrektisti, on ensiarvoisen tärkeää. Toki oman tyydytyksensä lie tässä Mirjan ristikon tapauksessa tuonut sekin löydös, että väritys on päin peetä.
4. Luuppi8.1.2005 klo 09:05
Ohoh, minua kehutaan! Mihinkä nyt risti veretään?
5. Eki8.1.2005 klo 09:15
Luuppi on nyt siis virallisesti ristiverinen :)
6. Heljä-Maija8.1.2005 klo 20:29
Olen aina kovasti pitänyt näistä Pihlajamäen "monivalintatehtävistä", tosin tämä ei nyt mielestäni ollut ihan parasta Mirjaa. Ja hassu juttu: yksi vihje-ratkaisusana -yhdistelmä oli täsmälleen sama kuin edellisessä Punaisessa (mikäli olen ratkonut molemmat oikein!). Eikä edes niin nappi yhdistelmä, etteikö olisi voinut löytyä vielä "osuvampi" vihje; mahdollisuuksia ratkaisusana antoi rajattomasti.

Kiitos Mirja monista mielenkiintoisista hetkistä!
7. tonimikael9.1.2005 klo 22:46
Kiitos herraLuuppi! Ne kaksi värittämätöntä olinkin keksinyt mutta sitä väärää kohtaa en. Olinkin siitä kohdasta hyvin ymmälläni, mutta tuon ohjeen avulla se kohta nyt ainakin aukesi oikein selkeäksi! Jes!

:-)
8. tonimikael10.1.2005 klo 00:15
JESS!!

Nyt se on ratki! Siis "vuoden vaikein" eli ym. MP:n rs-tehtävä.

Kivaa! Vaan kylläpä tarvittiin googlea ja nykästä. Ja paljon kärsivällisyyttä. Eli kiitos Mirja kun kasvatit minusta taas hieman "paremman" ihmisen! ;))
9. tonimikael10.1.2005 klo 13:08
Palaan vielä em. tehtävään.
Kaksi pääkuvasta tulevaa sanaa ei mielestäni pidä paikkaansa. Kuvasta ei kirveelläkään löydä niitä. Ne kyllä ovat vähän sinne päin, mutta juuri sennimisiä kuvasta ei löydy. Vai mitä?
10. Eki10.1.2005 klo 13:12
Ovatko ne juuri ne väärin väritetyt, joille on oma vihjekin?
11. Juhani Heino10.1.2005 klo 19:46
Ilmeisesti olen niin puhdas kyynikko ettei mua mikään tuollainen virhekään häirinnyt. Totesin vain että jaaha, ja jatkoin ratkomista. Näköjään mulla on yksi epäselvää-merkintä, ja se on Luupin mainitsemassa siirtymässä - en tajunnut että sekin sana liittyy pääkuvaan. Kahta muuta en edes merkannut - ne olivat niin selkeästi vain "värittömiä".

Mirjalla on muulloinkin (ks. s. 22) pääsanoja, jotka eivät näy suoraan kuvasta mutta liittyvät teemaan.

Mulla on sama ilmiö kuin tonimikaelilla: Mirjan ristikot ovat vaikeampia kuin muiden. Olisiko kyse siitä etten ymmärrä naisnäkökulmaa?
12. Heljä-Maija10.1.2005 klo 20:04
Uskon tietäväni, mitä sanoja tonimikael tarkoittaa. Ei ole kyse väärin väritetyistä, ei. Mutta vain yksi sana on minun mielestäni sellainen, jota en löydä sen nimisenä kuvasta - en edes luupilla ja mielikuvituksella. Jos siis ihan tarkkoja ollaan.
13. Heljä-Maija14.1.2005 klo 19:29
Punaisen sivulla 22 ja sivulla 27 Mirjalta sama vihje-vastaussana. Ja taas olisi voinut vihjeyttää toisinkin!
14. MM15.1.2005 klo 14:56
Tuota Heljä-Maijan kirjoittamaa "sama vihje-vastaus" -ongelmaa on vaikea välttää, jos ei itse pääse valitsemaan lehteen tulevia tehtäviä. Itsekin lähetän ristikkolehteen aina useamman ristikon paketin, joista sitten toimittajat/taittajat valitsevat ristikot kulloiseenkin lehteen. Samassa lehdessä saattaa olla ihan uunituoreita ja vaikka puolen vuoden vanhoja teoksia.

Väkisinkin sattuu välillä niin että jopa vierekkäisille sivuille osuu "identtisiä" vihje-vastausjuttuja. Harmittaahan ne, mutta todella vaikeaa olisi jokaiselle sanalle aina väkertää uusi ja ennennäkemätön vihje.
15. Eki15.1.2005 klo 15:33
Kerranhan Pelikaanin - luultavasti Punaisen - kahdessa vaikeimmassa ristikossa (++juh ja Antti V) oli kummassakin ratkaisusanana AUÄITI. Se huomattiin mutta ei sille voinut muuta kuin hoitaa varmasti eri vihjeen.

Sama vihje samassa lehdessä ei todellakaan ole tahallinen juttu, mutta vaikea niitä on metsästää. Jos aikoo vaihtaa ristikon, tilalle tulevasta voi löytyä joku toinen sama vihje.

Mitä helpompi lehti, sitä enemmän vihjeet toistuvat.

On toki laatijoita, joilla on jokaiselle sanalle vain yksi vihje.

Semmoistakin on havaittavissa, että kun joku laatija keksii esim. vaihtaa ELÄIN-vihjeen tilalle vihjeen LUONTOKAPPALE, niin tästä innostuneena sitä on sitten joka paikassa. Onhan se tavallaan vähän parempi vihje, mutta kuitenkin melkein sama asia.
16. Heljä-Maija15.1.2005 klo 16:53
MM ja Eki. Ymmärrän näkökulmanne. Sohvaperunan vaan on niin helppo kritisoida.

"Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista". Itse saan kaksi sanaa ristiin, siinä minun sanaristikkoni.

Nostan hattua, kiitän ja kumarran sekä ihailen taitojanne. Ja ihmettelen yhä uudelleen, miten monimuotoisia, monitasoisia ja monipuolisia ristikoita te laatijat pystytte päivästä päivään meidän ratkojien iloksi tuottamaan. Kohta se taas huomataan, kun on se SM-kisan aika.
17. Matti15.1.2005 klo 18:02
Yhdessä ristikossa saa sana esiintyä vain kerran, OK. Mutta jos kyseessä on kaksi eri ristikkoa, niin mitäpäs siitä vaikka niissä olisikin sama vihje ja sama sana. Nehän ovat kaksi itsenäistä eri tehtävää.

Vai onko niin, että laatijan kunnianhimo ja kurkottamisen halu ovat niin suuret, että tällaisetkin harmittavat. Minua ratkojana eivät harmita.
18. Eki15.1.2005 klo 18:10
On se ikävää ainakin silloin, jos joku sen huomaa ja alkaa siitä julkisesti piikitellä :)

Toimitin aikoinaan erään lehden vuoden ristikot (12 kpl) yhdellä kerralla. Kysyivät siellä, että eikö niistä noin tule samanlaisia. Kysehän oli päinvastaisesta ilmiöstä eli jos ne tekee suht yhtäjaksoisesti, muistaa vielä useimmat käyttämänsä sanat ja ainakin huomaa panna eri vihjeen, jos sanaa ei voi muuttaa.

Jos sen vuoden joulukuun numeroa ei sitten vuoden päästä silmäile, sen ja seuraavan tammikuun välille voi tulla paljon enemmän yhtäläisyyksiä kuin kuluneen vuoden aikana minkään kahden ristikon välille.
19. Marianna16.1.2005 klo 15:09
Tulee mieleeni joskus näkemäni uuden kustantajan lehti. Ensimmäisessä ristikossa oli vihje "ykkösluokan broileri" AKANA. Kokeilin jotain keskellä' lehteä olevaa ristikkoa: "ykkösluokan broileri" AKANA. Sama vielä kerran loppusivujen ristikossa: "ykkösluokan broileri" AKANA .

Mainitusta lehdestä - jonka nimeä en edes muista - ei tullut pitkäikäistä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *