KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MAISTERIN TONTTI KIUSAA YHÄ

1299. Maisterin tontti kiusaa yhä

Juha N2.1.2005 klo 15:11
Yksi tämän sivuston parhaista, ikivihreiksi jäävistä säikeistä on mielestäni Ilen 03.05.03 aloittama "Maisterin tontilla" (säie numero 68).

Sinne vain jätettiin yksi kiusaava arvoitus vaille vastausta. Kyse on seuraavasta Jupejusin pähkinästä. Siitä on kaksi versiota, jälkimmäisestä Jupejusin mukaan turhat hämäykset pois karsittuna:

*** Maisterin tontille lehahti kolme lintua. Pyy, haukka ja naapurin "pyhä" nimikkolemmikki. Hetken ajan nuo kaikki kolme lintua söivät, mikä mitäkin. Ruokailutovin päätyttyä linnut päättivät laulaa. Niinpä ne aloittivat laulamisen, mutta missä järjestyksessä?

*** Maisterin tontilla on kolme lintua. Pyy, haukka ja naapurin "hyvä" nimetty lintu. Nyt siinä aikansa oltuaan ne lähtevät pois, mutta missä järjestyksessä?


Ehkä kaikki muut kokivat ahaa-elämyksen, mutta minä tyhmä en. Suotaisiinko jo vastaus epätoivoiselle? Please.
2. Luuppi2.1.2005 klo 15:25
Niin, minäkin kyllä kaipaan sitä vastausta.
3. sylvia2.1.2005 klo 19:53
Mä oksalta ylimmältä putosin, en määkää tajua vaikka kovasti mietin. En halua valvoa koko yötä.
4. Bert2.1.2005 klo 21:29
Ensin lähti naapurin "hyvä" nimetty lintu, sitten haukka ja viimeisenä pyy.
5. Bert2.1.2005 klo 21:45
Siis sillä logiikalla, että peltopyy ei ainakaan lähde ensin jos tontilla on haukka. Eikä haukka lähde koska tontilla on saaliseläimiä.

Naapurin nimetty eli kesy lintu ei omaa enää luonnollista pelkoa saalistajia lohtaan (ainakaan samassa määrässä kuin pyy) joten se lähtee ensimmäisenä. Haukka syöksyy sen perään. Sitten pyy livahtaa pakoon haukan jahdatessa kesyä lintua naapurin puolelle.
6. Antti Viitamäki2.1.2005 klo 22:33
Jotenkin tuntuisi, että juttuun liittyy jotain muutakin. Ile on tuskin ihan vain huvin vuoksi maininnut tehtävänannossa "hyvän" ja "pyhän" - vieläpä oikein lainausmerkeissä.

Ihan niin kuin olisivat jotkin muut linnut lyöneet vähän sanaleikkiä ilmassa...

:-)
7. Luuppi2.1.2005 klo 22:39
Se ei ollut ilen vaan muistaakseni jupejussin tehtävä. Toivottavasti jupejus nyt on hereillä ja antaa vastauksen tai ainakin lisävinkin.
8. jupejus2.1.2005 klo 23:50
Juu, tuo kysymystehtävä tuli tehtyä silloin melko äkkiä.
Alkuun koitin tehdä vähän harhautusta, että ei olisi ollut liian helppo. Kysymys on siis näin:

*** Maisterin tontilla on kolme lintua. Pyy, haukka ja naapurin "hyvä" nimetty lintu. Nyt siinä aikansa oltuaan ne lähtevät pois, mutta missä järjestyksessä?
9. Maiju3.1.2005 klo 00:46
KERRO JO!
10. marrti3.1.2005 klo 00:52
nii just
11. ++juh3.1.2005 klo 02:52
Hmm...

Voi hyvä (tai pyhä) Sylvi! => naapurissa Sylvia => kerttu?

pyy haukka kerttu... järjestyksessä... anagrammi?

???
12. Tsööts3.1.2005 klo 02:54
Nokkimisjärjestyksessä? :-)
13. matts3.1.2005 klo 08:10
hmm.. maisterin tontilla??? kai sekin jotain tarkoittaa.
14. iso S3.1.2005 klo 09:08
Kuten Juha N avauksessaan totesi, säie 68 eli osoite

www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast .php&p2=info_3.php&id=68&alku=0&t=k1

kertoo mistä Maisterin tontilla on kysymys. Samalla ilmoittaudun siihen laulukuoroon (äänettömäksi yhtiömieheksi) mikä pyytää totuutta esiin.
15. Bert3.1.2005 klo 10:25
Ensimmäinen lähtijä osoittautuu pyYKSI, toinen hauKAKSI...ja siihen päättelyketjuni lopahtikin.
16. jupejus4.1.2005 klo 00:57
Hyvää yritystä Bert.

Mutta en haluaisi sanoa vastausta, sillä olisikos siinä sitten mitään mieltä, että itse kysyy ja itse vastaisi.
17. Maiju4.1.2005 klo 02:01
Ei tässä ole ainakaan mitään mieltä odotella oikeaa vastausta kahta vuotta. Ole kertomatta, mutta kyllä sinulta pinnat ropisevat. Alan olla aika tympääntynyt!
18. iso S4.1.2005 klo 08:23
Kolmas osoittautui kerttuSEXi?

Samaa mieltä Maijun kanssa, joka on viisas vaikka olisi juonut 100 kaljaa minuutissa. Jupejus, kyllä vastauksen voisi jo paljastaa tai muuten alan pelkkää piruuttani epäillä ääneen että et tiedä itsekään!
19. Matti4.1.2005 klo 10:25
Iso S, eikös tuo ++juhin ja Bertin idean jatkosi ole täydellinen ratkaisu?
Jos jupejusilla on joku rinnakkainen ratkaisu niin OK, mutta kyllä tuokin on selkeästi vastaus tehtävään.
20. H. Lavonius4.1.2005 klo 10:49
ensin haukka, sitten pyy, kolmantena naapurin "hyvä" nimetty lintu

...eikö vain, jupejus?
21. jupejus4.1.2005 klo 11:10
Kyllä vain H Lavonius. Hyvä!

Ainahan se haettu vastauskin löytyy, mutta eiköhän ne muutkin (vähäuskoisemmatkin) vastauksen löydä, kun huomaavat järjestyksen
22. Artsi4.1.2005 klo 14:07
Mielestäni oikea järjestys on tii, pallo, orava ja haukka, kuten oheinen kertomus todistaa:

Innokas ja uskova irlantilainen golfari meni ripittäytymään pappinsa luo.
- "Isä, olen tehnyt syntiä", sanoi golfari.
- "Kerro poikani, kyllä Herra ymmärtää", lohdutti pappi.
- "Menin viime sunnuntaina kirkonmenojen aikaan pelaamaan kavereideni kanssa ja jätin siten ehtoollisen väliin", raportoi golfarimme.
- "Kyllä Herra ymmärtää. Lausut kolme rukousta ja parannat tapasi niin syntisi on sovitettu", lohdutti sielunpaimen.
- "No mutta kun minä sanoin pelatessani sen v-sanan", tilitti pelaajamme. "Siinä kävi näet niin, että kolmannella väylällä, sillä 340 metrisellä par nelosella, löin avauslyöntini pahalla slaissilla sankkaan metsään."
- "Harmittaahan se, mutta ei tuo synti kovin vakava vielä ole", lohdutti pappi.
- "Eihän sekään vielä mitään. Kävi näet niin, että pallo osui puuhun ja kimposi siitä takaisin väylälle. Sitten sen perässä juoksi orava, joka nappasi pallon ja vei sen mukanaan korkean puun latvaan", kertoi epäonnen soturimme.
- "Onhan se jo ymmärrettävää, että tuossa tilanteessa pääsee voimasana", totesi pappi.
- "Ei, en minä vielä silloin sitä v-sanaa sanonut. Siinä lensi nimittäin kookas haukka, joka nappasi tämän kurren kynsiinsä ja lentää lepatti kohti greeniä. Oravan voimat vissiin ehtyivät greenin yläpuolella kun se päästi pallon putoamaan. Ja pallohan tipahti alle puolen metrin päähän reiästä. Se oli varma eagleputin paikka", totesi golfari.
- "No et kai sinä sitä v--tun puttia missannut", parkaisi pappismies.
23. ++juh4.1.2005 klo 16:01
On ilmeisesti turha odottaa, että ratkaisun logiikka paljastettaisiin. Sen oivaltaminen itse antanee niin mahtavan ahaa-elämyksen, että sitä kannattaa pohtia ainakin toiset puolitoista vuotta.
24. iso S4.1.2005 klo 16:15
Kolmen vuoden ahaa on niin mahtava elämys ettei sitä pumppu kestä. Heikki, lopeta tää leikki. Turha pyytää jupejussia, se haluaa vain kiusata.
25. jupejus4.1.2005 klo 17:05
On se ihmeellistä tämä maailma. Se ihmetyttää, kummastuttaa pientä oravaa, voisi laulaa jo laulun sanoin.

Kun haluttiin mietittäväksi tehtäviä, ja kun.. kun siitä johtuen teroitin ja hioin älynystyräni viimeisen päälle pistävään kuntoon ja tämän palstan hengessä laadin tehtävän, niin mitä tapahtuikaan. Minun pitäisi itse siihen vastata ja jos en, niin olen joutunut 'kiusaajan' maineeseen - jo miltei, saati jo ettei ala 'henkeä' ahdistaa.

Onneksi H L päästi minut pälkähästä. Eli nyt tiedetään jo ratkaisun vastaus, enää ei olisi kun päättelystä kysymys, mutta sekin tuottaako jo ylivoimaisiko esteitä.

No, ei auta kuin miettiä, joka vastauksen haluaa saada selville, noinkin vaatimattomaan alkuasetelmaan - vain kolme lintua.
c/;)
26. Matti4.1.2005 klo 20:00
Onneksi tuo aika vaaratonta sorttia olevaa sadismia.
27. Eki4.1.2005 klo 20:01
Onko se vaaratonta, jos iso S:n pumppu on nyt jo pettänyt?
28. iso S4.1.2005 klo 22:34
Pumppu ei ole vielä pettänyt, se tapahtuu vasta sitten kun kolme vuotta on täyttynyt ja ahaa tulee. Aivosolujen välinen verisuoni lienee sen sijaan jo ratkennut rasituksesta. En vielä edes tiedä mikä se kolmas lintu on enkä sitä että tarvitseeko tietääkään.

Palstan hengessä tapahtunutta tehtävän hiomista en epäile hetkeäkään. Olen vain sitä mieltä että tässä vaiheessa suurin suomalainenkin pistäisi miekkansa tuppeen, kertoisi ratkaisun ja lähtisi Postitalon eteen ratsastelemaan ja patsastelemaan. Kukin taaplaa tyylillään ja olkoon näin, jos selkeä pyyntö ei tehoa.

Hyvää vuodenjatkoa toivotan, vaikka tästä voivotan.
29. matts5.1.2005 klo 08:56
jupejus:
minäkin laitoin uudenvuodenpähkylä -säikeeseen pohdittavaa, tosin pyytämättä. 1. pähkinä jaksoi hetken kiinnostaa ja Oiva Oivaltaja löysi siihen ratkaisun. Toiseen ei enää juuri ollut kiinostusta ja kolmas joka mielestäni on paras niistä, ei enää kirvoittanut kieliä. Ootetaan 1,5 vuotta ja katsotaan, en minäkään aio niitä itse paljastaa .
30. Sylvia18.1.2005 klo 21:04
nostan tämän
31. Luupää18.1.2005 klo 22:19
Veikkaanpa, että ratkaisu löytyy tästä edellä esitetystä vihjeestä:

Antti Viitamäki:

Ihan niin kuin olisivat jotkin muut linnut lyöneet vähän sanaleikkiä ilmassa...


Voi olla, että myös ++Juh on jäjillä:

Hmm...

Voi hyvä (tai pyhä) Sylvi! => naapurissa Sylvia => kerttu?

pyy haukka kerttu... järjestyksessä... anagrammi?



Itse olen niin huono anagrammeissa, ettei onnistu ratkaisu minulta.
32. Luupää19.1.2005 klo 09:46
Yön yli mietittyäni olen tullut lopputulokseen, että ainoa maisterin tontille sopiva järjestys on aakkosjärjestys.

Siis haukka, pyy ja sylvia, kuten H. Lavonius jo edellä tiesikin.
33. Matti19.1.2005 klo 11:45
Enpä usko, että aakkosjärjestys. Silloinhan tehtävä olisi aika tylsä, eikä lainkaan palkitseva.
34. H. Lavonius19.1.2005 klo 16:06
Eipä ole aakkosjärjestys, ei. Itse asiassa paremminkin öökkösjärjestys. Mutta ei sekään ole itse tehtävän ratkaisun kannalta oleellinen. Tarvitsee vain määrittää lajit tarkemmin, niin jopa huomaa mikä linnuista lähteepi ensimmäisenä...
Minä en muuten ole puhunut Sylvioista yhtikäs mitään... ;)
35. HooTee1.3.2005 klo 23:53
Tulin sittenkin takaisin ..pakko...koska nyt vasta tajusin Jupejusin visan...ai mikä ahaaaaa...kun sen tajuaaaaa
36. HooTee2.3.2005 klo 10:04
Tässä Jupejussin tekstiä v.2003:
"Outoja ja mahdottomiakin tehtäviä voin "kiusaksenne" vastaisuudessakin esitää, mutta nyt tein tällaisen "puolihelpon"..

Nyt ,kun tämä puolihelppo on ratkennut...niin laitahan pikkusen vaikeempi tehtävä seuraavaksi...
37. jupejus2.3.2005 klo 11:22
Olenko tuollaistakin mennyt sanomaan c/;)
38. Reinon veli3.3.2005 klo 09:42
Voisiko tämän jo kertoa.
Olen repinyt päästä hiukset ja tintannut jalkaa lattiaan kantapäät on hellänä.

Ei vaan ratkea.Ei sitten millään.
39. Urpo3.3.2005 klo 10:34
Sama vika täällä - asia pulpahti päähäni viime yönä ja nukkumisesta ei tullut mitään!

Hermot menee - pakko hakeutua hoitoon!
40. jupejus3.3.2005 klo 10:59
Onpa kumma. Tuntuisi, että linjuja laskiessa tulisi uni silmään, siinä missä lampaitakin laskiessa.
41. Matti3.3.2005 klo 14:02
HooTee, kerro jo vastaus. jupejus nähtävästi vaikenee kuin muuri. (Voi tietysti ajatella niinkin, että jupejusilla on jonkinlainen copyright pulmaan, joten muut eivät saa ratkaisua kertoa, tai ainakin kertominen olisi eettisesti arveluttavaa.)
42. Kaneli3.3.2005 klo 15:09
Onko oleellista se että tontti on maisterin eikä esimerkiksi tohtorin tai ylioppilaan? Vastauksen voisi kyllä jo paljastaa, minunkin mielestäni...
43. tjn3.3.2005 klo 16:35
Antakaa meidän vielä kypsytellä. Hyvää ongelmaa jaksaa pureskella pitempäänkin...
44. HooTee3.3.2005 klo 18:32
Eiköpä se ole ollut tapana, ettei paljastella ,kun vastausaikaa on jäljellä :)

Jospa joku vielä saisi "älynvälläyksen".ja.pistää tää ainakin porukan miettimään....eikä se ole huono asia.
45. Reinon veli4.3.2005 klo 06:41
Toisaalta mukava jos tälläisen itse tajuaa.
Jatketaan harjoituksia
46. Reinon veljen kaima4.3.2005 klo 10:09
Pitääkö miettiä lintujen tieteellisiä nimiä?
47. Urpo17.3.2005 klo 13:47
Vihdoinkin koin todellisen älynväläyksen ja ratkaisin tämän!

Kaksi viikkoa valvottuja öitä ja nyt se on selvä kuin pläkki:-)
48. iso S17.3.2005 klo 14:48
Lähes kaksi vuotta unettomia öitä. Onneksi ei ole työunet menneet, mutta eikö JOKU voisi kertoa ratkaisun? Urpo, sääli meitä kenellä ei ole todellista älyä väläyteltäväksi!
49. Urpo17.3.2005 klo 14:57
Sääli on sairautta.

Sen verran voin paljastaa, että ratkaisuni löytyi lukemalla tämä ketju vielä tuhannennen kerran läpi ja löytyihän se ratkaisuun johtava johtolanka lopultakin.

Minä lähden nyt ansaitulle levolle;-)
50. matts17.3.2005 klo 15:02
Urputa nyt sen verran, että kenen viestistä se vihje löytyi.
51. iso S17.3.2005 klo 15:39
Urpo Levolle, siis ex-presidentin ex-adjutantille! Nukutko hyvin, eihän omatunto kuiski mitään vähäosaisten kiusaamisesta?
52. Reino19.3.2005 klo 08:05
Kiitos Urpo vihjeestä.Luin tuhanteen kertaan ajatuksen kanssa vanhat kirjoitukset.

Ratkaisu oli suhteellisen helppo,kun ensimmäisen sai päähän.

Kiitos kaikille oikein ratkasseille,että annoitte vastausaikaa.
53. Reino14.4.2005 klo 21:27
Nyt kun on SM-tason aivojumppa takana...niin nostan tämän esille.Jospa vaikka jollakulla olisi pääkoppa treenaantunnu :)
54. matts15.4.2005 klo 12:57
Tein iltiksestä ne välieräristikot ja totesin, että vaikka pääsin välieriin, minne en sitten päässyt osallistumaan, en olisi siellä kaksisesti pärjännyt (en vielä ole laskenut pisteitä kun 3. välierän oikeita sanoja en tiedä). Mutta siis maisteri Frangenin tontilla en ainakaan valokuvista nähnyt yhtään lintua. Kun oikea järjestys on siis pyy, haukka ja naapurin hyvä nimetty lintu niin kyll nimball tyhjä on bää, ettei se järjestyksen logiikka aukea millään. Turhahan on toivoa että siihen joskus vastausta saataisiin mutta voiko joku antaa lisävinkkejä?
55. jupejus15.4.2005 klo 13:03
matts > uudelleen, jos miettiä voisit, niin tämän päivän murheet jäisi pois..

katso 4.1.2002 klo 10.49
56. matts15.4.2005 klo 13:28
joo haukkahan se 1. oli, vaikka meni hieman aikaa kun hain aikaisempia säikeitä josta olisi löytynyt tuo 4.1.2002 klo 10.49 mutta kas sehän olkin tässä säikeessä ja tänä vuonna.
57. Matti19.4.2005 klo 15:08
Mitä yhteistä on Oxfordilla ja Vammalalla?
58. Maiju19.4.2005 klo 15:17
En nyt tähän hätään keksi, mutta varmasti kerrot sen muutaman vuoden kuluttua. Annathan meille tarpeeksi miettimisaikaa.
59. Matti19.4.2005 klo 15:29
Jospa kävisin ratkaisusta jupejusin kanssa vaihtokauppaa :-)
Vaan mahtaako hän suostua.
60. iso S19.4.2005 klo 16:27
Oisko Oxfordilla jollain vaivalla tarjottavana rinnakkaismalli Vauxhall Vivalle?
61. Matti22.4.2005 klo 20:20
Mitä yhteistä on Oxfordilla ja Vammalalla?
62. Ö Mapista22.4.2005 klo 21:20
Molemmat suunnittelevat nimen muutosta. Vammala Tyrvääksi ja Oxford Dickfordiksi.
63. Matti24.4.2005 klo 20:30
Hiljattain oli Hesarissa juttu siitä, että joku Vammalan kaupunginisistä halusi vaihtaa kökön nimen imagosyistä toiseksi. Selvisi, että vamman kanssa ei nimellä ole mitään tekemistä, vaan nimi tulee kaupungin keskellä olevasta Vammaskoskesta. Lehti tiesi, että vammas on vanhaa suomea, ja tarkoittaa joen tai virran ylitykseen soveltuvaa kahlauspaikkaa. Nykänen ei vammasta tunne.

Ox tarkoittaa härkää, ja ford joen tai virran ylitykseen soveltuvaa kahlauspaikkaa.
64. ö25.4.2005 klo 07:47
Olin siis aika lähellä :-)
65. Matti25.4.2005 klo 11:01
ö, ihan oikeaan suuntaan kahlasit ...
66. Juhani Heino25.4.2005 klo 17:09
Ja mahtaakohan tuo Tyrvääksi nimen muuttaminen auttaa kuitenkaan. Vanha juttuhan on se kun poika luki vanhalle äidilleen sanomalehteä:
- Mies tapettu Tyrväällä.
- Mitä, millä tapettu?
67. Reino2.10.2005 klo 01:46
Taisipa Vammalassa olla nimiehdokkaana Vammaskoskikin.
Nyt uusin ehdotus on Sastamala,mihin kuuluisi lähikunnatkin.
68. R.T30.11.2005 klo 16:17
*** Maisterin tontille lehahti kolme lintua. Pyy, haukka ja naapurin "pyhä" nimikkolemmikki. Hetken ajan nuo kaikki kolme lintua söivät, mikä mitäkin. Ruokailutovin päätyttyä linnut päättivät laulaa. Niinpä ne aloittivat laulamisen, mutta missä järjestyksessä?

*** Maisterin tontilla on kolme lintua. Pyy, haukka ja naapurin "hyvä" nimetty lintu. Nyt siinä aikansa oltuaan ne lähtevät pois, mutta missä järjestyksessä?

Olisiko vastaus tähän:Piekana Peltokana Sylvikana ???
69. jupejus30.11.2005 klo 17:21
Niinhän se kaikessa yksinkertaisuudessaan. ;)
70. R.T30.11.2005 klo 17:26
En ollut aivan varma.Jotenkin tuo vain siihen sopii.
Kiitos vastauksesta.
71. Matti30.11.2005 klo 17:39
No vitsi! Tämäkin selvisi.
72. Juhani Heino30.11.2005 klo 18:34
Onpa hyvä etten kuluttanut sen miettimiseen paljon aikaa...
73. ö30.11.2005 klo 19:18
Mikä on sylvikana?

Entä peltokana? Erään tiedon mukaan se on tunturikurmitsa.
74. Jukkis30.11.2005 klo 21:17
Varmaan pitäis kirjoittaa että Sylvi-kana. Lemmikkikana, jonka nimi on Sylvi. Peltokana on kana joka oleilee pellolla. Jos Sylvi asuu pellolla, niin hän on Sylvi-peltokana.
75. hihi30.11.2005 klo 22:34
Vääntäkää rautalangasta kiitos. Ei polla säteile, ei!
76. H. Lavonius30.11.2005 klo 23:30
peltokana = peltopyy
tunturikurmitsa = kapustarinta
77. Jaska1.12.2005 klo 00:03
Onko joku tosiaan jaksanut pohtia tuota arvoitusta kuukausia... vuosia...?? Ja kaikki turhaan, sillä puolueettomana tuomarina hylkään tehtävän virheellisenä. Pyy ja peltopyy (peltokana) ovat näet eri lajeja. Tjaah, pyy kyllä pienenee maailmanlopun edellä, ehkä se sitten pieneni maisterin tontilla ollessaan peltopyyksi... Turhaan minä sitten pauhaan...joten kysäisenkin lopuksi: milloin, missä ja mitkä pauhaa? Annan luvan luovuttaa jo yhden yön valvomisen jälkeen.
78. Juhani Heino1.12.2005 klo 01:27
Laitanpa (luultavasti) helpon maisterin tonttiin verrattuna: varsinainen kosto Jupejusille tullee myöhemmin ;-)
Eräällä vihanneksella ja eräällä linnulla on 12-kirjaimiset nimet, ja ne eroavat toisistaan kahden kirjaimen verran.
79. Kravattimies1.12.2005 klo 02:11
> Eräällä vihanneksella ja eräällä linnulla on 12-kirjaimiset nimet, ja ne eroavat toisistaan kahden kirjaimen verran.

Jos vihanneksena olisi kurkku ja lintuna sirkku, niin niillä on kahden kirjaimen ero. Kun keksisi saman kuusikirjaimisen alkuosan vielä niihin. Etikkakurkku, maustekurkku ... ei onnistu minulta. Etikkasirkku, maustesirkku! Kiinassa ehkä.
80. Kravattimies1.12.2005 klo 02:39
Outo "lintu" ja "vihannes": silkkikuikka ja silkkikurkku
81. Teemu Pallonen1.12.2005 klo 07:57
Tämä pari on siitä erikoinen, että näissä ei edes ole mitään samaa osaa (esim. silkki ei esiinny molemmissa). Kun itse keksin tämän parin, teinkin niistä ristikon muistaakseni Aamulehteen.
82. iso S1.12.2005 klo 08:40
Kun nyt olemme näin runsaslukuisina koolla niin haluaisin puhua pari sanaa Suuresta Kurpitsasta. Vai vetäydynkö kerälle ja odotan kesää? Tämä kuulostaa sekoilulta mutta saattaa silti sisältää vihjeen.
83. jupejus1.12.2005 klo 10:02
Joo, tuo ymmyriäinen lintuaihe ratkesi helposti. Kostoa odotellessa jos nyt puolustukseksi sanoisin muutaman sanan, vaikka laulussakin sanotaan; että älä selitä, älä selitä, ei se auta kuitenkaan, turha on sun selittää, se pahentavi vaan.

Tuo kolmen linnun tehtävähän oli pelkkä sanaleikillinen juttu. Sehän sisälsi vain yhden kysymyksen; missä järjestyksessä linnut lähtivät. Ei siinä haettu mitään tieteelllistä vastausta, muutenhan kysymyksen olisin joutunut laatimaan latinalaisin sanoin.

Eli järjestys oli kysymyksen a ja o? Mikä lintuu lähtee ekana, mikä tokana ja mikä vikana eli viimeisenä. Vihjeitä annettiin, miten nyt annettiin. (Pelto)pyytä on sanottu peltokanaksi ja riekkoa vastaavasti metsäkanaksi - Olisihan noissa lajimäärietelmissä tarkennuksen varaa, mutta se ei ollut itsetarkoitus.

Ja voi hyvä sylvi, jos ei naapurin lemmikkikanakaan voisi olla nimeltään Sylvi. Olihan kanat ennen monissa pihapiireissä kotieläiminä ja nimet niillä oli kaikilla. Nykyurbanisoitunut yhteiskunta ei ehdi enää kanoja ja tipuja nimeämään, mutta toisin on joskus ollut.

Kysymys oli kerran esitetty ja takaisinkaan sitä ei saanut vedettyä, joten níille, jotka turhaa miettivät, ei voi kun todeta, että mietiskely parantaa aivotoimintaa, jotta että kun sisäisesti aivokuoren alle siitä oli toivottavasti apua.
84. Matti1.12.2005 klo 10:41
jupejus, tää oli ihan hyvä, ei kaipaa selittelyjä. Pitäähän kieli poskella -juttujakin olla.
85. Kyselykeisari1.12.2005 klo 11:31
Mies, vaimo ja perheen lapset (4v ja 6v, sukupuolista ei tietoa) menivät jouluostoksille kauppakeskus Jumboon - kuka poistui kaupasta ensimmäisenä hermonsa menettäneenä?
86. Jaska1.12.2005 klo 12:47
Keisari pani pahan, ehkäpä joulupukki? Juhani Heinolla oli sen sijaan helppo kaikille ornitologiaa harrastaneille. Muille pitäisi kyllä riittää kaksi suoraa vihjettä, joista suoraan paljastui 66,67 prosenttia ratkaisusta. JH lupasi kostaa Jupejusille, no seuraavakin voisi toimia sellaisena, ja saa minun puolestani kiusata muitakin. Pysytään vihannes-lintuteemassa: Eräässä vihanneksessa on samat kirjaimet kuin lintuharrastajan huomiossa keväisellä rantaniityllä. kaverilleen rantaniityllä. Mikä vihannes ja mikä oli kyseinen ornitologinen observaatio?
87. Jaska1.12.2005 klo 12:49
Selvennys: sanoi sen kaverilleen rantaniityllä (jos kaveri oli mukana, muuten tuumasi itsekseen)
88. Petokana1.12.2005 klo 14:08
Ja minähän EN ensmäisenä lähe!!!

d=)
89. Hessu1.12.2005 klo 14:47
Kuuluikohan tuo äsken äännellyt elikko lajiin nimeltä porvoonpetokana, Truccia borgoensis?
90. Maiju1.12.2005 klo 15:51
Muistakaa sitten kysymysten esittäjät pihdata vastausta jupejusin tyyliin seuraavaat kaksi vuotta. Se se vasta hauskaa on!
91. Jaska1.12.2005 klo 19:59
Maiju sarkastisena! Oman vihannes-lintuarvoitukseni vastauksen aattelin esittää kahden päivän päästä, ellei joku välttämättä halua lykkäystä. Annetaan nyt sentään vihje: vaihtoehdot kutista, etsi apu lutista, pulma kun on pimeä, herättäiskö kimeä? - Kyllä pitäisi aueta, jos ei, niin huomenna helpotetaan. Ja arvoituksen mielestään oikein ratkoneet voisivat ilmoittautua, ratkaisua tietysti vielä paljastamatta, kiitos.
92. Juhani Heino1.12.2005 klo 22:39
Luulisin että keksin ratkaisun. Samalla kieli poskessa: suomalainen bongari huomasi ihmeekseen isotrapin rantaniityllä.
- Ka, rappi!
Tässä siis oli PAPRIKAn kirjaimet, mutta jos olen oikeassa, Jaskan pulmassa kirjaimia ei sotketa. Tosin jälkimmäiseen vihjeeseen en saa sitä sopimaan, joten voin olla väärässäkin...
93. Jaska1.12.2005 klo 23:41
Kyllä se arvoitus anagrammiin perustuu.
94. Juhani Heino1.12.2005 klo 23:42
No sitten paljastan oman ratkaisuni: - Munako iso?
95. Olavi Kivalo2.12.2005 klo 00:38
Seuraava lintuarvoitus on helppo, koska se perustuu tosiasioihin ja ratkaisun voi tarvittaessa käydä tarkistamassa paikan päällä. Kolmesta linnusta yksi esiintyy hautakirjoituksessa, toinen siihen liitetyssä kuvassa, ja kolmas on itse haudassa. Linnut ovat kerttu (Sylvia atricapilla), varpunen (Passer domesticus) ja tintti (Parus major). Mikä kolmesta on haudassa?
96. Juha-Pekka Kuusela2.12.2005 klo 00:40
kerttu villi veikkaukseni siitä joka on haudassa. Perusteluita en sano. Paitsi tämä hyvin epätieteellinen päätelmä tiedettä käyttäen.
97. Juhani Heino2.12.2005 klo 01:05
Tässä sitten ensimmäinen "kosto Jupejusille" - mistä on kysymys?
Christina, Joe, Lorenzo ja Leonardo kohtaavat yhteisen loppunsa tiuskien aluksi. Alva, Benoît, Blaise ja Gore kohtaavat yhteisen loppunsa tiuskien aluksi. Rauhanturvajoukotkin kohtaavat loppunsa tiuskien aluksi.
98. jupejus2.12.2005 klo 09:35
Mistä on kysymys?

Kysymyksen laatuun vedoten vastaisin, että kysymys on imeisesti Juhani Heinion päästä lähtöisin, mutta silti en noin helppoon vastaukseen virallisesti mene.

Kysymyksessä on niin paljon vieraskielisiä sanoja että nyt joutuu opiskelmaan ensin, mitä nuo nimet merkitsee, vaikka pieni epäilys olisikin, että onko nimillä niin suurta merkitystä kun kokonaiset joukotkin kelpaa.

Vastausaikaa tuohon on kait edes muutama vuosi ;) - mutta pitänee tässä alkaa miettiä.

Tässä vaiheessa vain toivotan kaikkille hyvää päivänkulkua.
Toivottavasti muut hoksaavat vastauksen tuohon piakkoinkin.
99. mor2.12.2005 klo 16:59
Liittyykö tämä jotenkin erääseen ranskalaiseen paroniin?
100. Juhani Heino2.12.2005 klo 17:01
Mor taitaa olla aivan oikeassa...
101. Reino2.12.2005 klo 18:28
Hyvin harvoin tänne kirjoitan. Usein olen käynyt lukemassa näitä sivuja ja olenpa joskus uskaltanut sätinpuolellakin käydä lukemassa (5)
Hyvin usein täällä törmää siihen ,että toisten virheitä,pieniä vikoja lauseissa ym.arvostellaan ja annetaan kohtuutonta kritiikkiä.
Nyt törmäsin tähän tässä Jupejusin lintuarvoituksessa.Ilmeisesti ne henkilöt ,jotka eivät itse saanut ahaaelämystä ja osanneet ratkaista tehtävää osoittivat sivistymätöntä käytöstä.
Olipa Maiju kavereineen sätin puolellekin pari yötä takaperin muutaman ivallisen arvostelun väsännyt.
Kiitos kaikille tehtäviä tänne laittaneille,niitä on kiva fundeerata.Jupejusin tehtävä oli mielestäni hyvä.


Reino 74v.
102. Juhani Heino2.12.2005 klo 18:37
Anteeksi jos osoitin sivistymätöntä käytöstä. Jupejusin kanssa naljailu voi mennä joskus liiankin pitkälle. Toivottavasti oma tehtäväni on rehti vastaus hänelle.
103. Jaska2.12.2005 klo 20:00
Juhani Heino keksi yllätyksekseni ratkaisun, jonka ainoa vika on munahuomion kysymysmuoto. Asiantunteva ornitologi toteaisi vain: muna, iso! Arvoitukseni on ilmeisesti erittäin vaikea, joten helpotetaan (ks. myös eilinen vihje): Eräästä todennäköisesti lukemastasi romaanista voit saada lisävihjeen linnusta. Tosin minulle on tietysti tuntematon asia, löytyykö se kirjahyllystäsi. Keittokirjasta ei muuten ole apua! Pikemminkin lääkärikirjasta. - No, eiköhän se tuolla selviä. Kaikille näistä vihjeistä ratkaisun esiin kaivaneille myönnän täten baronetin arvon sanansäilien ja pelikaaninsulkien kera. Mutta älä paljasta ratkaisua täällä ennen klo 18.00! Ellei kukaan tunnustaudu baronetiksi, ilmoitan oikean vastauksen lottoarvonnan jälkeen. P.S. Edellisen arvoituksen pauhaaja oli tietysti teemanmukainen metsäkana: Läksin minä kesäyönä käymään siihen laaksohon, kussa kuuntelin päivää, kussa lintuset laulaa, metsäkanatkin ne pauhaa jne.
104. Olavi Kivalo2.12.2005 klo 23:40
Kerttu, varpunen ja tintti: siitä, joka näistä on haudassa, on tehty näytelmä, joka on mennyt Suomenkin teattereissa. Näytelmän nimen suomennos on kuitenkin ornitologinen moka, koska se viittaa väärään lajiin (montanus). Itse asiassa koko juttu on ornitologinen moka. Hauta on Pariisissa. Käykää katsomassa.
105. Juhani Heino2.12.2005 klo 23:49
Taisin olla oikeilla jäljillä, kun etsin kuvia Père Lachaise'lta. Hyviä kuvia löytyikin. Mutta hautakirjoitusta ei.
106. Jaska3.12.2005 klo 00:21
Piti uteliaisuuttani myö nuuskia noita kuvia, hautakivessä en minäkään nähnyt muuta tekstiä kuin henkilön alkuperäisen ja sen tunnetumman nimen. Olavi Kivalon mukaan suomenkielisen näytelmän nimi on väärin, onko se siis yhdyssana? Missä näin on? Muistelen nähneeni näytelmän nimen kahtena erikseen kirjoitettuna sanana, niin kuin kuuluukin.
107. Jaska3.12.2005 klo 00:23
Ai niin, unohtui kiittää Moria siitä, ettei tullut unetonta yötä. Vihjeesi jälkeen ratkaisu oli selvä kuin pläkki.
108. Juhani Heino3.12.2005 klo 01:21
Jaskan pulmaan luultavasti väärä vastaus: bongari huutaa [tässä tietenkin peiteltynä] "Lintu! Ojennapa radiopuhelin!" Nimittäin tämä ei toimi yksinäiselle bongarille, enkä keksinyt parempaakaan anagrammia. Toisesta vihanneksesta taas sain: "Linnun nami sammakko". Se täsmää - ainakin parin lähteen mukaan ko. lintu syö sammakoitakin - mutta kuulostaa aika oudolta ;-)
109. Maiju3.12.2005 klo 01:28
Erityisesti Reinolle:

Tämä jupejusin tehtävä on lähes kahden vuoden takaa, jolloin kyselin tarvitaanko tähän jotain erityistä lintutuntemusta ja ymmärsin, että tämä voisi ratketa ihan vain miettimällä. Viikkotolkulla mietittyäni pyysin jupejusia armahtamaan ja kertomaan vastauksen, mutta hänestä oli hulvattoman hilpeätä pitää meitä piinassa. Nyt, kun kuulin ratkaisun, sain huomata, että minun olisi pitänyt tietää, että piekana on jonkin sortin haukka, pyy on sama kuin peltokana ja että "naapurin hyvä nimetty lintu" on nimeltään Sylvi.

VOI HYVÄ SYLVI! Jupejus tietoisesti kiusasi meitä lähes kaksi vuotta ja minä en saisi närkästyä huomatessani, että tehtävän ratkaisu perustui johonkin epämääräisiin lintutieteellisiin selityksiin ja lemmikkiin nimeltä Sylvi. HÖH! Minua huijattiin uskomaan, että tehtävä selviää pelkällä miettimisellä ja haaskasin siihen suunnattomasti aikaa ihan turhaan.

Ahaaelämystä en todellakaan saanut, vaan suuhun jäi hyvin karvas maku. Tyhmä en ole, sen tietää jupejuskin, joten on turha luulla, että olisin harmistunut siitä, että en osannut tehtävää ratkaista. Minusta tehtävä oli vain niin sairaan huono eikä jupejusin käytös ollut sen parempaa kuin tehtäväkään.
110. Olavi Kivalo3.12.2005 klo 02:43
Kun on selvittänyt (kuten Juhani ja Jaska), mikä kolmesta on haudassa, voikin ryhtyä ihmettelemään, mitä tekemistä niillä kahdella muulla linnulla on hautarekvisiitassa. Jos minulta kysytään, niin en tiedä. Ne vain ovat siellä. Voin tosin esittää hypoteesin. Monet taiteilijat ja taiteilijoiden ystävät ovat luonnonlapsia: mitä väliä on lajilla, jos lintu kuulostaa tai näyttää sopivalta. Tulee mieleen kohtaus Aleksis Kivi-elokuvasta, joka on ornitologille kauhistus. Siinä päähenkilöt käyskentelevät lumihangessa nykysuomalaisella hakkuualueella ja tehosteeksi on otettu sopivaksi kuviteltua linnulaulua eli käen kukuntaa ja pajulinnun liverrystä.
111. jupejus3.12.2005 klo 09:58
Vilpitön anteeksipyynöni Maijulle, jos olen aiheuttanut mielipahaa sanomisillani tai käytökselläni, ei se ole ollut tarkoitukseni.

Vertailin silloin sitä 'kysymystäni' hiukan sanaristikkomaisiin vihjeisiin, että vihje olisi "sinne päin", kuin myös "vastauskin" - eikä kai siihen tarvita kolmipalloistakaan sanaristikkoa visaisuudessaan, etä jos vihje kuuluisi; jonkin sortin haukka ja vastaus olisi piekana.

Onneksi en ole mikään pulmatehtävien keksijä, mutta tulipahan kokeiltua tuollaistakin.

Yleensä ottaen, sanaristikkoa pidetään kaiketi onnistuneena, jos sen yksikin henkilö pystyy ratkomaan. Samahan se 'pulmatehtävienkin' kohdalla - varsinkin niin, jos ratkojat tietävät vielä löytäneensä sen vastauksen, mitä on haettu. Tehtävien laatu onkin sitten jo toinen juttu.

Jaskalle toivomus, että älä nyt vielä aivan paljasta tuota vihannes/lintu-juttua. Tässä kun saa hiukan aikaa, niin saa vielä miettiä mikä se vihannes olisi, lintua epäilen vahvasti, mutta sekin voi olla vielä vihjailua vain, että vuorokausi lisäaikaa.
112. Hessu3.12.2005 klo 11:19
Maiju, Jupejus esitti kysymyksensä 21.5.2003 klo 21:16, joten kulutit suunnattomasti aikaa sen miettimiseen yli kaksi ja puoli vuotta. :-)

Kun juuri edellisenä päivänä olit todennut Jupejusin numeronsahaus/kaarisiltatehtävän huonoksi ja mahdottomaksi ratkaista, niin oliko tuo nyt sitten niin kovin perusteltua ja älykästä miettiä seuraavaa tehtävää noin paljon ja noin tosissaan?

Minä käytin kahden ja puolen vuoden aikana tehtävän miettimiseen yhteenlaskien ehkä kymmenen minuuttia. Itse asiassa en edes uskonut, että siihen on olemassa joku järkevä ratkaisu, joten olin ihan positiivisesti yllättynyt, kun noinkin hauska ratkaisu löytyi. Kaiken lisäksi jotkut viisaat olivat sen jopa keksineet, joten ihan hyvä tehtävähän se oli.

Oikeastaan vähän harmittaa, että ratkaisu näin äkkiä paljastettiin. Olisivat voineet viisaat vain vakuuttaa, että hyvä ratkaisu on olemassa, ja pitää meitä hulluja edelleen jännityksessä. :-)
113. Olavi Kivalo3.12.2005 klo 12:00
Käyskentelin MYÖHEMMIN keväällä rantaniityllä ornitologikaverini Kurtin kanssa. Virkoin: 'Kas, Kurt, pesiä!' ja mutisin sitten itsekseni: 'Pesät rikkaus'. Jossain vaiheessa söimme eväsleivät, päällä kinkkua ja kesäkurpitsaa.
Tämä EI ole 'vihannes/lintu-ongelman' etsitty ratkaisu.
114. Hannanen3.12.2005 klo 15:38
keräkurmitsa vs. kesäkurpitsa?
115. Juhani Heino3.12.2005 klo 16:47
Sehän se, siis mun helppo pulmani. Ei haitanne että se paljastettiin näin "äkkiä", kun kerran Teemukin on jo käyttänyt sitä ristikossa.
116. Reino3.12.2005 klo 18:43
Maiju: En ole sinun älyäsi epäillyt.En.(luin sätistä puhkumisesi)
Kritiikkini kohdistui siihen ,että aliarvioit,irvailet. Hyi mimmonen tehtävä.Höh. sairaan huono tehtävä ym.
Etkä ota huomioon muita joiden mielestä tehtävä oli hyvä.

Ikäluokkani ihmiset pitävät tälläistä käytöstä sivistymättömänä.
Minulle osoitettu vastauksesi ei muuttanut käsitystäni.

Lopetan asian vatvomisen tähän.Anteeksipyyntöni kaikille loukatuille.

Reino
117. Olavi Kivalo3.12.2005 klo 21:25
'Piekana, peltokana, Sylvikana' on kyllä siinä määrin harrastelijamainen tekele, että ymmärrän Maijun närkästyksen. Siis närkästyksen siitä, että ratkaisua pihdattiin (tai se unohdettiin paljastaa), kun monet kuitenkin (näköjään) oikeasti jäävät pohtimaan ratkaisua sen suoman elämyksen toivossa. Ja tämän ratkaisu ei sitä suo kriittisesti asennoituvalle. Koska oma tekeleenikään 'kerttu, varpunen, tintti' ei lepää kuin jonkun yksilön ('ornitologisen') mokan varassa, paljastan ratkaisun nyt, etten aiheuta pettymystä kenellekään.

Edith Piafin hauta, joka sijaitsee Père Lachaisen hautausmaalla Pariisissa, on hänen ihailijoittensa pyhiinvaelluskohde ja hautaa ympäröivät monenlaiset muistoesineet kuten tämä muistolaatta, johon viittaan. Edith Gassionhan lauloi alussa ihmisten 'jaloissa' Pariisin kaduilla, jonka vuoksi häntä ryhdyttiin kutsumaan nimellä 'la môme moineau' (pikkuinen varpunen). Sittemmin moineau, jolla tarkoitetaan siis varpusta (Passer domestica), muutettiin kansanomaiseksi nimeksi piaf, joka on onomatopoeettinen sana ('tirskuttaja'), jolla viitataan kaikenlaisiin varpusen oloisiin lintuihin silloin, kun lajituntemus puuttuu tai määrittelyä ei pidetä tärkeänä. Piafista tuli Edithin taiteilijanimi.

Se, että ihailija kirjoittaa muistokirjoituksen, jossa puhutaan mustapääkertusta, on hänen valintansa. Kuuluuhan mustapääkerttu kuitenkin varpuslintuihin ja on ennenkaikkea erinomainen laulaja. Se, että hän elävöittää kirjoituksensa talitintin kuvalla, on sekin ymmärrettävissä kun venytetään ymmärtämishalu äärimmilleen. Onhan talitintilläkin musta päälaki. Ornitologisesta näkökulmasta kytkökset ovat kuitenkin sietämättömiä. Riepoo suurin piirtein samalla mitalla kuin katsoessa erästä Lapin maisemiin sijoitettua filmiä, jonka taustaefektinä käytettiin punavarpusen laulua. Tämä hieno lajihan on tullut meille Karjalan kannaksen kautta ja laajentaa jatkuvasti reviiriään, mutta ei se vielä Lappiin ole ehtinyt. Olin nuorena ornitologina ensimmäisten joukossa todistamassa sen tuloa Länsirannikolle. Oli mahtava elämys nähdä ensikertaa karmiininpunainen koiras ja kuulla sen hieno säe Porin Kvistiluodossa. Tämä tapahtui silloin kun Eki taisi olla juuri vapautunut vaipoista.

Edith Piafin elämää kuvaava laulunäytelmä on mennyt useissa teattereissa ja niissä yhteyksissä hänestä on käytetty nimitystä pikkuvarpunen. Nimi on kutenkin varattu toiselle lajille (Passer montanus), joka ei tirskuta Pariisin kaduilla.
118. Jaska3.12.2005 klo 21:48
Jupejusin pyynnöstä vihannes-ornitologia -arvoitukseen vuorokausi lisäaikaa. Tehdään niin, mutta vetoomuksen kera muille, jotka eivät ole viitisineet probleemaan paneutua. Haluattehan voittaa Maijun ylimmän ystävän Jupejusin!? Joten vastaus tänne vaan heti sen keksittyänne. Annetaan lisävihje eilistä selventäen (vilkaise myös sitä): Ornitologin toteamus voisi olla myös vastaus kysymykseen "Missä Lammio?". Ja vihannes puolestaan saadaan anagrammina siitä. Jos ei vieläkään onnaa, niin ratkaisut sisältävä anagrammi on myös seuraava: Joillakin julkkiksilla on oma nimikkojuomansa. Apuanagrammi on erään meidän kaikkien enemmän tai vähemmän hyvin tunteman henkilön kuvitteellinen, sanokaamme hieman rahvaanomainen nimikkojuoma.
119. jupejus3.12.2005 klo 22:05
Keksin luullakseni sen justiin tuossa tv:tä katsellessa, mutta enpäs sanokaan vastausta. Oli mielestäni sen verran erikoinen, että annan muidenkin miettiä. ;) Vastaus hymyilyttää, vaikka ei todellisuudessa oikeastaan taida hymyilyttää.
120. Maiju3.12.2005 klo 22:35
Kiitos, Olavi Kivalo. Pelastit päiväni.
121. Jaska4.12.2005 klo 21:37
Jupejus jäi ainoaksi ilmoittautuneeksi ratkaisun keksijäksi ja tittelinvaltaajaksi. Ornitologin huomio oli siis "Tuolla kuovi!", ja kuvitteellinen "julkkisnimikkojuoma" Vuokila-olut. Vihannes onkin sitten noista jo helppo vääntää. Seuraavaksi paljon helpompi: Mies näki ikkunasta linnun ja totesi ääneen lajin. Vaimo sanoi: Ei ole munaa. Minkä linnun mies näki?
122. Juhani Heino4.12.2005 klo 21:48
Kerronpa sitten omat viritelmäni.
VUONANKAALI: "Kuovi! Anna LA!"
KASVIHUONEKURKKU: "Kuovin herkku Saku!"
123. jupejus5.12.2005 klo 01:00
Kiitän Jaska arvonannosta. Aivan mukavahan (sopivasti mietittävä) se tehtävänä oli.
124. Olavi Kivalo5.12.2005 klo 01:11
Tämänhän ratkoo vaikka aivokuollut. Mies näki emun. Tarkemmin sanoen näki, kun Leo nai emua.
125. Olavi Kivalo5.12.2005 klo 01:40
Jotkut muistavat ja useat tietävät, että Tauno Rautiaisen vetämään Viisasten kerhoon sai lähettää kysymyksiä. Eräs kuuntelija halusi tietää, minkä väriset ovat rautiaisen munat. Vastaavasti Maurice Chevalierilta kysyttiin kerran(suomennos:) minkä väriset ovat chevalierin munat. Mitä hän vastasi?
126. Juhani Heino5.12.2005 klo 01:47
Tuskin kuitenkaan puhui Tringa melanoleuca'n munista jotka ilmeisesti ovat ruskeapilkkuisia?
127. Olavi Kivalo5.12.2005 klo 01:55
Ei puhunut. Maurice oli taitelija, eikä perustanut lajinmäärityksistä. Hän vastasi suuripiirteisemmin.
128. jupejus5.12.2005 klo 10:59
Leivo! Tuli mieleen ensimmäiseksi tuosta Jaskan lintuhavainnosta.

Leivoset suuria. Tuo kertoisi jo lintusten koonkin.

Teerit vapaita! Vapauden menettäneen miehen toteamus voisi vaimon mielestä kuulostaa kehotukseksi piiraan leipomiseen.
129. jupejus5.12.2005 klo 11:06
Niin piti tosiaan huomauttaa tuohon viimeiseen, että miesriepu ei ollut äidinkielenopettaja.

Mutta epäilen, että jokin muu lintulaji on kysymyksessä kumminkin.
130. Olavi Kivalo5.12.2005 klo 11:44
Kyllä teeriäkin näkyi. Mutta karjalanpiirakat oli jo leivottu. Mies pakkaili piirakoita reppuun ja katseli samalla ulos koivun (jonka juurella Leo...) latvaan ja ihasteli: Teeret kivoi!
131. Jaska5.12.2005 klo 12:18
Huomenta arvoisat lintutietäjät. Jupejusin keksimää leivoa haettiin. Leivo-set-suuria on hauska, mutta en tiedä tarvitaanko setsuurin leipomisen munaa? Pitkon pintaan joka tapauksessa tarvitaan. Tehtävä olikin helppo. Kolmas kerta toden sanoo Jupejusille ja Olavi Kivalollekin Suomen linnuston tuntemuksessa. Mikä lintulaji sopii parhaiten Suomen ylimmäksi käskynhaltijaksi, ja millä perusteella?
132. jupejus5.12.2005 klo 14:42
Musta..varis sopisi siihen paikkaan, mutta jatkan myöhemmällä tutkimuksia ;) vitsi, vitsi oli tuo..Kuningaskalastajalla olisi jo meriittiä, mutta ei se sekään ole, sen tiedän..
133. iso S5.12.2005 klo 15:31
Mitähän on Gerda suomeksi? Kuulostaakohan hiukan samalta kuin ruotsiksi Yksi Ryti, Gerda Ryti tulee mieleen.
134. Olavi Kivalo5.12.2005 klo 18:05
Riippuu vähän, mitä tarkoitetaan ylimmällä käskynhaltijalla. Jos se on presidentti ja ei ole väliä onko kyseessä entinen, nykyinen vaiko tuleva, tulee mieleen Kekkosen palmuun kiipeäminen, jolloin vastaava lintu on tietysti puukiipijä. Mutta ei tämä näin simppeli voi olla.

Muuten Maurice vastasi: 'Siniset, aivan siniset. Niinkuin olisivat sinullakin, jos kahlaisit päivät pitkät kylmässä vedessä.' (chevalier = viklo)
135. Jaska5.12.2005 klo 20:20
Chevalier-juttu on niin hyvä, että voisi olla (ja on?) jopa tosi. Ratkontamahdollisuus meni siihen, kun kotona on vain ranskan taskusanakirja, jossa chevalier on vain ritari (moineau´n se sentään tuntee). Nyt pääparkaa jäi kiusaamaan, mikä ihmeen yhteys ranskalaisella viklolla voi olla ritariin/ratsumieheen. Voisiko se olla päännyökyttely, galantti ritari pokkailemassa aatelisneidoille? - Käskynhaltijakysymykseni "esanssi" on toisaalla kuin Jupejusin ja OK:n oivallukset. Helpotetaan: Ratkaisusana on siis eräässä mielessä Suomen lintujen ylin käskynhaltija, ylipäällikkö. Kaksi alempaa käskijää onkin jo tullut mainittua. Ei kai mennyt liian helpoksi?
136. jupejus5.12.2005 klo 23:12
Korppi jämineen on ainakin auttamattomasti heikoilla.
Keisarikotka on melko vahvoilla.

Mutta en ole nyt oikein varma mitä haetaan. Jos etsitään nimiä, niin Suomen kenraalistosta löytyy ainakin Sipi ja Kylä-Harakka.
137. Jaska5.12.2005 klo 23:44
Jupejus, jos paljastaisin tehtävän idean, ratkaisu olisi aivan liian helppo. Annoin kuitenkin jujusta vihjeen, toistan, kaksi alempaa käskijää on tullut jo mainittua. Itse keksit ne molemmat. Keksi niistä vielä tämä! Keisarikin on siinä avainasemassa, tosin ei suomen kielellä... Nyt menen nukkumaan. MENE SINÄKIN!
138. Bert5.12.2005 klo 23:52
Rytikerttunen se tuskin on, vaikka sillä onkin harvinaisen nalkuttava säksätys.
139. jupejus6.12.2005 klo 00:00
jaa olin noin lähellä ;)
140. jupejus6.12.2005 klo 00:02
Jotain tuollaista sanaleikkiä olin hakevinanikin alkuun, mutta tuo lisävihjeytys enemmän harhautti.
Aivan hyvä. Mukavia tehtäviä Jaska keksit.
141. Jaska6.12.2005 klo 12:38
Jupejus, kivaa, kun tehtävä oli mukava. Paljastapa vielä oma ratkaisusi?!
142. Olavi Kivalo6.12.2005 klo 22:12
Nyt kun jupejus on vetäytynyt miettimään, mikä hänen ratkaisunsa taas olikaan, esitettäköön seuraava puujalkalintuarvoitus: Suomalaista ja ranskalaista käpytikkaa ei voi millään erottaa ulkonäön perusteella. Milläs sitten?
143. Jaska6.12.2005 klo 22:19
Ranskaa tarpeeksi taitamattomana minulle ei jää kuin yksi mahdollisuus: kiikarilla.
144. Olavi Kivalo6.12.2005 klo 22:36
Kiikarilla näkee vain ulkonäön, mutta mitään eroa ei ole. (Kiitos, ettet sanonut rautakangella.)
145. Olavi Kivalo6.12.2005 klo 23:33
Hyvä on, hyvä on. Tämä on niin puujalka, että Maiju repeäisi, jos saisi tietää, että olen pihdannut vastausta jo tunnin. Siis suomalainen tikka sanoo tik-tik, mutta ranskalainen tiques-tiques. Ero on hienon hieno. (Etten sanoisi hieno.)
146. Jaska7.12.2005 klo 00:02
Sanoinhan, etten osaa ranskaa tarpeeksi. Olin silti jo päätymässä vastaukseen, jos ei ulkonäön, niin sitten kielen perusteella. Vain niin ne sanovat. Nyt pitäisi keksiä Olaville vielä puujalempi, tai mieluummin ihan puujaloin. No niin, ranskalainen käpytikka tuli Suomeen vierailulle ja tervehti suomalaista käpytikkaa "tiques-tiques!". Maantikkamme vastasi "punkit-punkit!"
147. Olavi Kivalo7.12.2005 klo 00:22
Ranskalaistikka ymmärsi heti yskän ja alkoi vetää: 'Punk it magister punk it, det är tidens melodi...', johon maantikkamme hätäisesti: Vitsi, vitsi, tarkoitin siis puutiaisia!

Tästä voikin kätevästi jatkaa kohtii ornitologisen puujalkaisuuden kliimaksia.
148. Juhani Heino7.12.2005 klo 03:20
Tikathan liikkuvat rungolla niin näppärästi, koska niillä on pitkälle kehittyneet puujalat...
149. Olavi Kivalo8.12.2005 klo 17:10
Katselin viime kesänä sydän syrjällä kuinka käpytikka vei puutiaisia kiljuville poikasilleen. Tarkemmin sanottuna se oli hakannut viereisessä puussa olevan linnunpöntön alaosaan reiän, josta se repi tiaisen poikasia ulos yhden toisensa perään. Näytti karseelta, mutta tikkahan vain kuuli ääntä puun sisältä ja toimi niinkuin kuuluu. Siis veikkaan, että ne olivat puutiaisia. Ainakin kun tein tilauksen osoitteeseen www.linnunpontto.com pyysin puutiaisen pönttöjä. Muistaakseni.
150. Olavi Kivalo8.12.2005 klo 19:48
Sitten asialinjalle. Mikä on ruisrääkän nimen alkuperä? Ei etymologinen vaan folkloristinen.
151. Matti8.12.2005 klo 20:56
Lintumaailmasta mitään tietämättömänä, eikös rääkkä kuvaa ruisrääkän laulua? Eino Leino puhui ruislinnusta - tähkäpäiden yllä täysikuu.

Badding lauloi tynnyrilinnusta. Olen aina miettinyt, mikähän lintu mahtaa olla kyseessä.
152. Jaska8.12.2005 klo 21:00
Ruista on viljelty Suomessa vuosisatoja, 1800 luvulla se oli maan yleisin viljalaji. Ruisrääkkä on levinnyt Suomeen tai suomen kielialueelle myöhemmin kuin ruis (oma olettamus). Ensimmäiset ja myöhemminkin enimmät havainnot arasta linnusta olivat varmasti kuulosellaisia, ja aivan mahdollisesti ruispellosta. Rukiista siis nimen alku- ja narisevasta äänestä onomatopoeettisin perustein loppuosa. Kyseiseen elinympäristöön viittaa myös Leinon Nocturnesta tuttu nimi ruislintu. Eikalla se poeettisin perustein jopa laulaa!
153. jupejus8.12.2005 klo 21:00
Jaa, mutta eihän tapoihini ole ollut
"kompa(stus)kysymyksiin" vastailla ;)

Tynnyrilintu on taltiltti. Taitaa tuntea myös nimen oluentiputtaja.
154. Olavi Kivalo8.12.2005 klo 22:05
Jaska on hieman perillä. Alun perin ruisvainioilta ei öisin kuulunut sen kummempia. Ruis sai kasvaa rauhassa. Sitten viljelykset alkoivat äännellä oudosti. Kansan mielessä syntyi mielikuva, että joku kävi öisin rääkkäämässä ruista. Syyllistä ei helposti saatu selville. Sittemmin syy voitiin panna ruispellossa viihtyvät linnun niskaan, koska lintu osoittautui myös äänen lähteeksi. Lintua alettiin kutsua ruisrääkäksi.

Siis ruisrääkkä rääkkää ruista kuten kalatiira tiiraa kalaa, varpushaukka haukkaa varpusta jne. Mitä muita?

Räystäästä tynnyriin tipahteleva vesi kuulostaa seuraavalta: tilt-talt-tilt-talt... Tähän tapaan ääntelevä lintu sai nimekseen ensin tynnyrilintu ja sitten lyhyemmän puhtaasti onomatopoeettisen nimen tiltaltti.

Palatakseni vielä lintuun, joka sopii ylimmäksi käskynhaltijaksi, äänestän varpusta. Kun varpusparvi tulee, on keisarinkin lähdettävä.
155. Jaska9.12.2005 klo 00:29
Niin, armaan äidinkielemme rikkauksia osaa kalevainen laulajakansamme vuosituhanten perinteistä kumpuavalla taidolla höystää runollisin kielikuvin. Metaforien top-teniin itseoikeutettuna kuuluu "P---a lentää kuin varpusparvi". Tosiaan lentävän lauseen synty olisi oiva tutkimuksen ja väitöskirjan aihe kielitieteilijöille, lääketietelijöille, folkloristeille ja miksei ornitologeillekin. On sitä muuten turhemmistakin aiheista väitelty viisaustieteen tohtoriksi, viime kuussa jopa suomalaisista hevosten nimistä. Väittelijän nimeä en muista, oisko ollut Oiva Kavio.
Hyväksyn kaikin tuomariäänin varpusen ihmiskunnan ylimmäksi käskynhaltijaksi! Olavi Kivalolle arvonimien lisäksi pakkaus WC-rullia varpusten yllätyshyökkäyksen varalle. Lintujen osalta pitäydyn alkuperäiseen arvoitukseeni, jonka ratkaisu pitänee nyt paljastaa, koska oikean ratkaisun keksinyt Jupejus ei tapaa (kaikkiin) kompiin vastata.
Vihjeeksi annettiin ulkomaankielinen keisari, ornitologi voisi päätellä sen olevan latinaa: imperator, joka juontuu verbistä imperare, käskeä. Siitä puolestaan imperatiivi, käskytapa (käsky tapa! on imperatiivi samoin kuin esim. mene sinäkin nukkumaan!) Vihjeeksi annettiin myös kahden edellisen arvoituksen ratkaisut kuovi ja leivo. Ne ovat myös verbien kuopia ja leipoa imperatiiveja. Jokainen lintulaji on oman nimensä haltija, joten kuovi ja leivo ovat myös KÄSKYnhaltijoita. Nyt pitää päätellä, mikä Suomen linnuston käskynhaltijoista on ylin. Omat perusteluni ovat: Lintu on kaikkiaan NELJÄN käskyn haltija, kun otetaan huomioon myös kirjainten eri järjestys (kuovi ja leivo = vain yksi käsky). Linnun nimestä on suoraan luettavissa KAKSI keskeistä käskyä etenkin diktatuurien kansalaisille. Lintu on käskynhaltijoista myös faktisesti ylin, sen on Suomen linnuista korkein. Niin ikään se on vertauskuvallisesti ylin, koska se on levinnyt koko Suomeen Lappia myöten ja on siten kartallakin ylin käskynhaltija. Se on siis... no, jotain pitää minun ja Jupejusin teille muillekin jättää.
156. Juhani Heino9.12.2005 klo 00:36
Eli et tarkoittanut VARISTA (etkä TIIRAA tai HAUKKAA jotka Olavi mainitsi) ;-)
157. Jaska9.12.2005 klo 00:49
No hyväksytään sitten partitiivitkin, varista ja haukkaa vain kahdella imperatiivilla jäävät sanokaamme keskikäskynhaltijoiksi. Ylipäällikkö ei muutu, päätös on lopullinen.
158. jupejus9.12.2005 klo 01:06
Täytyy sanoa, että tuo tehtävä kylä mietitytti hiukkasen. Hain ratkaisua alkuun pää-sanan kautta,
mustapääkerttu jne...

Keisariin viittaus vei miettimään tsaari-johdannaisia, sieltä mustatiiraa ja kapustaristaa, mutta huomasin turhaksi, vaikka joitain sanaväännöksiä niistäkin voisi saada.

Etsin myös kirjaimista muodostuvia sanoja ja mustaotsalepinkäinen antoi jo jonkinlaiseen lauseenkin aikaiseksi.

Mutta Jaksa tuo vihjeesi käskyosa alkoi ajatteluttaa, sekä se, että aiemmeat linnut oli jo keksitty, niin päättelin ehkä etsisitkö jotain käskevää lintua sittenkin.

Ylipäällikkö sanana viittaa tiettyyn suuntaan ja muuan käskevä verbi linnuista löytyi (sekä sisältäen toisenkin käskyn) - ja siihen liittyi tuo ylipäällikyys eri kirjainjärjestyksellä, niin päättelin tuollaista, että tuoda täydyt hakea.
159. iso S9.12.2005 klo 08:20
Minä en ainakaan keksi mitään. Täytynee komentaa itseään kurkkimaan lintukirjasta.
160. Olavi Kivalo9.12.2005 klo 13:06
Peep.
161. Juhani Heino9.12.2005 klo 14:29
Ai täällä on helpotettu, ja mä kun en yöllä keksinyt mitään mielestäni tarpeeksi hämärää vihjailua. Laitan silti sen jonka äsken keksin: eräs Dave tuo mieleen sen linnun tieteellisen nimen...
162. Olavi Kivalo9.12.2005 klo 17:45
Peep, peep ja vielä kerran peep. Eli peli on jo puhallettu poikki. Joten kohti uusia seikkailuja.

Lämmittelyksi: Mikä on punarintaisuus englanniksi? Hehheh, robinhood.

Asiaan. Pikkukäpylintu on poikkeuksellinen lintu, koska se munii jo helmikuussa. Helmikuuhun osuvat usein talven kovimmat pakkaset. Kuinka munat säilyvät jäähtymättä tai peräti jäätymättä, kun hautovan emon on aika ajoin käytävä etsimässä syötävää?
163. Jaska9.12.2005 klo 18:54
Eiköhän sitä safkaa eli käpyjä löydy aika läheltä pesää, joten kauan (ei kauaa) ei emon tarvitse viipyä poissa hyvin vuoratusta, siis ainakin jonkin verran lämpöä eristävästä pesästään. Järkevintähän kovalla pakkasella olisi puolisoiden vuorohaudonta, mutta kysymyksen asettelukin paljastaa, että tällä lajilla vain naaras hautoo.
164. Jaska9.12.2005 klo 19:04
P.S. Vaikka Olavi Kivalo vihelsikin edellisen pelin poikki, on pakko udella Juhani Heinolta kuka Dave? Iso S:lle vielä, kaiketi keksit vastauksen lintukirjasta? Palindrominahan se on lisäksi ihan oikea (entinen) ylipäällikkö kuten Jupejus vihjasi.
165. Olavi Kivalo9.12.2005 klo 19:22
Ei palindromina vaan anagrammina, Jaska.
166. Juhani Heino9.12.2005 klo 19:27
Jaska, Dave Grusin tuo mieleen Grus grusin - oli siis tarpeeksi hämärä ;-)
167. ++juh9.12.2005 klo 19:44
Tipu lienee alin käskynhaltijalintu.

Noki, kana.
Kilju, hanhi/kotka.
Suo, kukko/sirri/haukka/pöllö.
Kirjo, sieppo.
Jää, kyyhky.
168. Olavi Kivalo9.12.2005 klo 20:39
Kuinkas se menee Jaska: jos imperatiivien määrä on sama, niin ratkaiseeko fyysinen koko vai levinneisyys? Esimerkiksi tipulla ja nokikanalla on kummallakin kolme imperatiivia (noin pikaisesti laskien). Nokikana on suurempi ja se asuttaa puolet maasta, mutta tipuja on kaikkialla. Joku voisi olla kiinnostunut tekemään väitöskirjan lintujen feodalismista.
169. ++juh9.12.2005 klo 20:47
Eikös nokikana käske seitsemästi?
170. jupejus9.12.2005 klo 20:49
Mutta nokikana ei itse sanana kertaakaan käske.

Tipun voisi laitta venäjälle ylipääliköksi
171. ++juh9.12.2005 klo 20:53
Nokikanalle vielä yksi käsky lisää.
172. Jaska9.12.2005 klo 21:21
Saatte vapaasti valita omat päällikkönne! Vaikkapa lyhyyden ja nasevuuden perusteella, kui vaa! Jaa mutta sehän siitä puuttuukin: pui, tipu (laiturilta). Olavi, anadromi oli lipsus! Dave Grusinista tekisi mieli sanoa, että olen huono elokuvamusiikin tuntija, mutta en sano kuitenkaan. Olen näet surkea! Mokieni hyvitykseksi tällä kertaa pehmeä lintupähkinä: Mikä oli Junnu Vainion moka?
173. Jaska9.12.2005 klo 21:23
P.S. Se kolmas käsky on siis ui! (laiturilta tippumisen jälkeen ihan asiallinen kehotus).
174. Olavi Kivalo9.12.2005 klo 21:24
Tipu ja peep (jota siis ei vielä sovi sanoa suomeksi) ovat lintujen aatelia, koska kumpikin käskee suoraan, peep peräti kahdesti. Nokikana ja muut ovat alempia vasalleja.

Sarjassamme turhalta kuulostavia väitöskirjoja eräs nuorukainen vietti kaksi kesää Yyterissä ja Leveäkarilla etsien tyllin pesiä. Tarkoitus oli tehdä väitöskirja tyllin munien lukumäärästä. Lintukirjathan ovat tienneet maailman sivu, että tyllillä on neljä munaa ja vielä kauniisti neliapilan muotoon asetettuina. Väitöskirjan tarkoitus oli selvittää onko niitä tosiaan aina neljä.

En voi sille mitään, että minulle nousee tästä seuraava assosiaatio. Kun vähintään kaksi suomalaista on astunut hissiin ja hissin ovi sulkeutunut, syntyy hiljaisuus ja katseet kiinnittyvät tiukasti seuraamaan tuleeko ykkösen jälkeen tosiaan kakkonen vai mahdollisesti jokin muu.

Pikkukäpylintujen munia koskeva kysymys on se, jolla ornitologit herkuttelevat vihkiytymättömien parissa. Vastaus on: pikkukäpylinnun munat ovat karvapeitteiset.
175. Olavi Kivalo10.12.2005 klo 11:04
Junnu Vainion tuotantoa sävyttää itsesäälissä kieriskely. Tämä ei nyt ole mikään moka, koska siltäkin pohjalta nousee aivan kelpo musiikkia. Hyvänä esimerkkinä Schubertin Winterreise-sarja, jonka runojen minä on varsinainen surkimus, joka kokee olevansa kaikissa elämän käänteissä päähän potkittu ja väärin ymmärretty.

Junnu Vainion moka on sortuminen Albatrossilaulussa siihen asenteellisuuteen, jolla ihmiset usein suhtautuvat luontokappaleisiin inhimillistämällä niitä ja kategorisoimalla niitä siltä pohjalta. Sen mukaan on hyviä ja huonoja tai yleviä ja hyljeksittäviä luontokappaleita. Junnu Vainio rakentaa asteikon, jonka yläpäässä on albatrossi ja alapäässä naurulokki voidakseen sitten surkeilla olevansa VAIN naurulokki.
176. 510.12.2005 klo 11:11
"suomalainen tikka sanoo tik-tik, mutta ranskalainen tiques-tiques. Ero on hienon hieno. (Etten sanoisi hieno.) "

Kyllä Suomalainen tikka sanoo:kjääh.kjääh

Tämä vain tiedoksi Ovali Kilavolle
177. jupejus10.12.2005 klo 11:44
Junnullahan oli taito tehdä sanotuksia, se sanottava, on sitten Junnun laulujen aiheista mitä mieltä tahansa. Hänhän teki lauluja laidasta laitaan, härskeistä hyvinkin sielullisiin.

Sieluun viitataan myös Albatrosissa. Vertauskuviksi lauluihin on otettu lintuja maailmansivu. Osin pelkästään laulujen aiheiksi, mutta niihin on sisälletty usein jokin syvempi ajatus.

Mutta tuo Vainion tekstihän kertoo linnusta, albatrossista, joka lepäämättä liitää - eli on monen unelmissa toivottu sielun tyyssija.
-"albatrossi joka lepäämättä liitää
se sinun sielusi on juuri kukaties"-

Mutta kun unelmat kariutuu ja todellisuus saa sijaa, niin sen oivaltavan hetken sanasaattajaksi ilmaantuu kaartava naurulokki, joka tuo "elämän eläneen" miehen takaisin maanpinnalle.
-"tumma puna peitti nenää
ja rannalla mä yksin istuin naousuun auringon,
kun lähelleni näin mä naurulokin kaartavan
niin tiesin että jotakin nyt oivallan"-

Ei linnut ole eriarvoisessa asemassa, päinvastoin jos ajattelee, niin "valheellisuustta" (jos raa'asti sanoo) - eli unelmaa (joita kuitenkin pitää olla) kuvaa albatrossi ja kaartava naurulokki todellisuutta.

Tosin tuokin vertaus lauluun nähden voi ontua;), mutta jos tuosta laulusta halutaan vertailla lintuja, niin en näe eriarvoisuutta.
178. Jaska10.12.2005 klo 12:05
Olavi Kivalolle ja Jupejusille kiitos osuvista Vainion sanoituksen analyyseistaan. Ornitologiasta puheen ollen varsinainen moka (toki tekijälle runoilijan vapauden nimissä sallittava) on kuitenkin (minun mielestäni) säe "albatrossi joka lepäämättä liitää". Totuushan on se, että liitäessään (ilman siiveniskuja) lintu kuluttaa vähemmän energiaa kuin lentäessään siiveniskuin, joten ainakin väljästi tulkiten mikä tahansa lintu lepää liitäessään. Albatrossi ainakin, jos lukemani pitää paikkansa: albatrossi jopa nukkuu liitäessään. Toinen ilmassa nokosia vetelevä on ornitologien mukaan tervapääsky. Korrekti ja poettisestikin yhtä hyvä säe olisi "albatrossi joka meren yllä liitää".
179. Juhani Heino10.12.2005 klo 16:53
Kaipa ideana on "albatrossi joka lakkaamatta liitää". Mutta jos Junnu olisi sanoittanut siten, nyt varmaan saivartelisimme etteivät muutkaan linnut lakkaa mitään. ;-)
Albatrossin lentoonlähtö on sellainen projekti etten yhtään ihmettele miksi se haluaa pysytellä ilmassa mahdollisimman paljon.
180. Olavi Kivalo10.12.2005 klo 21:04
Ammuin pienenä ilmakolla räköjä. Olin saanut sen itselleni moraalisesti hyväksyttäväksi sillä, että ne söivät viinimarjoja. Kottaraiset olivat yhtä pahoja, mutta niitä ei sopinut ampua. Jo pelkkä ilmaisu 'kuin surmaisi satakielen' herättää kenessä tahansa moraalisen paheksunnan? Miksi ministeri Suomessa oli menettää kasvonsa, kun erehtyi ehdottamaan joutsenen metsästyksen sallimista?

Ihmisillä on tapana tehdä luontokappaleista symboleja. Sitten käy niin, että kyvyttöminä pitämään luomiaan symboleja ja fyysistä todellisuutta erillään, he alkavat kohdella todellisuuden objekteja symboleittensa ruumiillistumina. Joutsenesta tulee oikeasti puhdas ja jalo, räkättirastaasta jo nimensäkin mukaisesti hyljeksittävä.

Itse luontokappaleethan eivät 'tiedä' tästä kategorisoinnista mitään. Satakieli ei tiedä laulavansa ihmisiin vetoavasti, joutsen ei pidä kaulaansa tietyllä tapaa ollakseen ihmisen silmissä uljas, eikä naurulokki ole millänsäkään, vaikka Junnu Vainio (tai jupejus) lausuu julki, että sen olemus symboloi vähemmän yleviä asioita kuin albatrossin.

Luonto (ihminen itse mukaan luettuna) kokee kuitenkin tämän kategorisoinnin silloin, kun ihminen myös fyysisesti kohtelee luontokappaleita symboleittensa ruumiillistumina: suojelee joutsenia niin, että kanta kasvaa ylisuureksi, vapauttaa minkkejä tajuamatta tai välittämättä, että ne
tuhoavat naurulokkien pesät, jne.

Kuka kirjoittaisi runon tai tekisi laulun, jossa ylistetään räkättirastasta tai naurulokkia (tai vaikkapa kanahaukkaa, varista, närheä, hanhikorppikotkaa...)
181. jupejus11.12.2005 klo 00:55
Aihe ei oikein ole ristikkoalaa, mutta samapa se vaikka kirjoittelemme linnuistakin, kun niihin kerran mielenkiintoa on.

Lintukantoihin vaikutetaan lakisääteisesti. Toisia lintuja on rauhoitettu ja toisia saa toisinaan metsästää (tai linnunstaa).

Metsäsätystä ei ole luokiteltu lintujen laulutavan, ulkonäön, höyhenpeitteen, eikä muunkaan arvostuskysymyksen mukaan, vaan niiden määrän mukaan - ainakin yleisesti se on tavoite.

Eri aikoina toiset lintukannat kasvavat ja toiset jää häviölle. Siihen vaikuttavat luonnossa, että ilmastossa tapahtuneet muutokset, sekä lintujen omallekin lajistolle tapahtuvat muutokset.

Lähes kaikille linnuille on vieläpä sakkomaksut, jos niitä tapetaan, taitaa olla jopa variksillekin.

Joutsentakaan ei valkoisuuden, eikä uljauden, eikä pyhyydenkään vuoksi aikoinaan kovin arvostettu. Siitä taiteilijat teki runoutta, mutta vaikka liha ei ollut erinomaisen makuistakaan, ne tapettiin liki sukupuuttoon. Lienee ollut Yrjö Kokko, joka on ristitty joutsenten pelastajaksi. Hänhän alkoi tutkia viimeisiä maassamme pesiviä yksilöitä ja kanta saatiin elvytettyä. Joutsenkanta nyt on kyllä varsin suuri. Se vie tilaa jo monilta muilta linnuilta. Metsästyksellä ilmeisti tullaan tulevaisuudessa rajoittamaan kantaa, jos ei flunssat ala korjata satoa.

Sorsajahdin yhteydessä muuten kuolee monia muitakin harvinaisia vesilintuja, mutta se on toinen juttu.

Varpunen - tuo harmaapukuinen. Jonka arvostan hyvin korkealle lintuna. Se on erittäin siisti pesijä, ei sotke kuten esim. pääskynen. Varpunen on laumalintu, mutta yksilönä, laumasta erillään, yksinään olevana, se on kiihottanut monille taitelijoille mielikuvia; on varpusta jouluaamuna ja Hyttinenkin lauloi varpusesta yhden aikaa useinkin.
Varpunenkin on muuten linnustostamme harvennut voimakkaasti.

Hanhet on olleet aina arvostettuja metsästyslintuja.
Räkätti on saanut nimensä äänestään - luultavasti, ei mistään limaan liittyvästä.
Mutta on olemassa haittalintuja, kuten rastaat, mutta niitäkin arvostetaan siitä huolimatta laulajina.
Eräät lokit on myös haittalintuja ihmisille ja toisille, pesiville linnuille. Sen vuoksi niiden arvostus ei ole ymmärrettävästi kovin korkealla. Lokkeja on kylä runoudessa ihaililtu meren yllä liitävinä lintuina. Valkoinen lokki, sininen meri.

En näe että lintuja punnittaisiin niin kovin eriarvoisesti. Jokaisella linnulla on tapansa, jotka aiheuttavat eri mielikuvia. Usein linnuista vain tehdään vertauskuvia.
Kotka esiintyy lähes joka kulttuurissa voiman ja periaatteen, jopa vapaudenkin symbolina, mutta joillekin se on pelkkä peto.

Jos lintu on vaatimaton ulkomuodoltaan, niin se voi olla muine ominaisuuksineen taitava. Niin on esim. satakieli.
Minulle on yhtä hieno lintu naurulokki kuin albatrossi, en niitä eriarvosta, mutta niiden avulla symboleina kuvaataan aivan eri asioita.
Monet arvostavat lintuja symboleina niin, kuin he haluavat ajatella asioista yleensäkin.

Toivotaan linnuille infulenssatonta tulevaisuutta ;)
182. Olavi Kivalo12.12.2005 klo 00:32
Olen päättänyt tällä forumilla yrittää sovittaa nuoruuden syntini räkättirastaita kohtaan seuraavalla tanka-runolla. Katsotaan, jos tunnonvaivat tuosta hellittäisivät.

Räkö ja käkö,
vaikka yhdennäköiset,
räköisyydessä
on Suomen luonnon luonto.
Räöstä en luovu - en.
183. Juhani Heino23.10.2006 klo 00:42
Tässä paluu alkuperäiseen aiheeseen:

Maisterin tontilla oli "hyvä" nimetty lintu, petolintu, mustahuitti, Palloseksi haluava lintu ja pyy. Missä järjestyksessä linnut lähtivät tontilta?
184. jupejus23.10.2006 klo 16:49
Pieni tulkinnanvara jää ehkä mulla pohdinnoissani tuohon järjestykseen, mutta todennäköisin järjestys voisi olla;

petolintu, sitten lähtisi pyy, siinä sitten Palloseksi aikova lintu voisi olla seuraava, mustahuitti ja "hyvä" nimetty lintu.
185. Juhani Heino23.10.2006 klo 19:30
Aivan oikein. Jupejus alkuperäisenä tekijänä voi päättää milloin ratkaisu selitetään yleisölle... ;-)
186. RA23.10.2006 klo 19:34
Jupejus ei ole nyt paikalla, mutta pyysi ilmoittamaan, että Aleksis Kiven päivä 10.10.2009 voisi olla sopiva.
187. jupejus23.10.2006 klo 21:33
Paikallapa tässä ollaan ja selityksiin voi sanoa, että noihinkin Juhani Heinon 'kysymyksiin' voi pientä lisäopiskelua tarvittaman, mutta kenelepä se nyt ei olisi hyödyllistä aina silloin tällöin lisää oppia ja sen myötä tietoa saada. Oppia ikä kaikki. Ratkaisuun selitykset ovat aivan selkeitä ja järkeviä.
188. hilda21.10.2007 klo 13:00
Hankkikaa elämä.
189. Jukkis21.10.2007 klo 13:43
Elämän tietää hankkineensa sitten kun harrastuksena on käydä kommentoimassa jotain sattumanvaraista vuoden takaista viestiä jossain sattumanvaraisessa nettikeskustelussa.
190. Jaska21.10.2007 klo 14:54
Älähän äkäile, Jukkis. Sisällöntuottaja siinä vain tarjosi palveluksiaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *