KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUDEN VUODEN KOVIS

1297. Uuden vuoden kovis

lp1.1.2005 klo 21:49
Teemulle kiitokset. Oli oikein rattoisa ratkottava, avaruutta, pitkiä sanoja ja mukavia,mutta ei itsestään selviä vihjeitäesim. juupas,eipäs,isoja oli mainio.
2. RA1.1.2005 klo 21:52
Myös esim. kaikki vasemman laidan vihjeet + ratkaisusanat olivat kerrassaan hykerryttäviä.
3. RA1.1.2005 klo 22:02
Mm. nuo Teemun "irti maasta" ja "särkeä-verbi". ;-)
4. Juha N2.1.2005 klo 16:16
Teemulle kiitos erityisesti yläpään vasemmanpuoleisesta alueesta. Se meni ehkä kolmiPallosen puolelle, mutta antoikin extramukavaa pähkäilyä.

"Juupas, eipäs, isoja!"
"(k)orvat ja (k)arvat"
"maa-"
"lähempänä v alussa"

Ei ehkä olisi tullut valmista ilman yläkuvan poraajaa, joka auttoi läpi harmaan kiven.
5. matts3.1.2005 klo 08:16
mulla on ongelmia oikean toiseksalimmaisen aukion kanssa kun mielestäni sain sen ensin ratkaistua mutta en mitään euroopan isoimpaan sitten kun sain siihen aika hyvän sanan tuolta luoteesta niin meni tuo ko aukio sotkuun - jotain ovelaa siinä on kun tietäis mitä?
6. iso S3.1.2005 klo 09:14
matts, siinähän jäät toistaiseksi raapimaan päätäsi, kun ratkaisuaikaa on vielä jäljellä eikä voi auttaa miestä mäessä. Ratkaisusanaa en muista koskaan ennen nähneeni ristikossa enkä usko että siitä mitään kestosuosikkia tuleekaan. Vihje on tarkka ja tosi ja ratkaisusana on kaikessa hienoudessaan Kovikseen sopiva.
7. matts3.1.2005 klo 09:20
isos - siis sitä euroopan isointako, mulla se päättyi iso L:ään eikä iso S:ään
8. iso S3.1.2005 klo 11:08
Juu, Euroopan isointa tarkoitin. Muuten en myönnä mitään etten paljastaisi jotain, mutta ei se ainakaan iso S:ään pääty! Ristikoissa tietysti yleensä käytetään suuraakkosia, mutta oikeasti sanan lopussa on pieni kirjain. Silti iso S ei ole lopussa, vaan ihan hyvissä voimissa...

No, tulipa ihan muuten vaan mieleen juttu kolmen ällän yllioppilaasta yhden koon sukahousuissa. Se ei liity tähän, mutta sen voin vakuuttaa ettei yhden ällän ylioppias tätä ratkaise. Sukahousut ovat kyllä käyttökelpoiset monessa niksissä, toimivat varmaan tässäkin tilanteessa!
9. matts3.1.2005 klo 11:10
hyvä isoS taisin ymmärtää niksipirkkasukkahousuniksin?
10. iso S3.1.2005 klo 12:47
Pahoin pelkään että niin kävi, jolloin omatunto soimaa mahdollisen lisävihjeen antamisesta. Tarkista ymmärryksesi aste vertaamalla klo 9:14-kommenttiin. Jos on kiire niin ei sitä tarvitse lukea kokonaan. Aika vähällä selviää!
11. matts3.1.2005 klo 12:57
siis minä olin jo kirjoittanut sen sanan jota varmaankin yhdessä olemme pohtineet. minun ongelmahan oli se että sana vaikutti em. aukion ratkaisuun sitä muuttavasti (mm. ketju) koska pidin tätä euroopan isointa sanaa niin hyvänä.
12. matts4.1.2005 klo 08:36
kyllä se oikeanpuoleinen toiseksalimmainen aukio sitten siitä selvisi mutta vaikea oli uskoa kirjainten sijoittumista kun en tuntenut sellaista ketjua mikä siihen tuli.
13. iso S4.1.2005 klo 10:21
Klaukkalassa, tuolla sivistyksen eturintamassa, mainitun ketjun edustaja on. Sivumennen sanottuna niitä tunnetumpia alan edustajia ei sitten olekaan! Joka tapauksessa ratkaisusana käynee esimerkiksi sellaisesta sanasta mikä ei ole tasaisesti tunnettu joka puolella Suomea.
14. Urpo4.1.2005 klo 10:29
Ei tuo niin paikallinen ole, onhan kyseisellä ketjulla kuitenkin yli 30 toimipaikkaa ympäri Suomen!
15. Tuomas L.4.1.2005 klo 11:43
Se "juupas, eipäs, isoja!" jää kyllä historiaan yhtenä kaikkien aikojen vihjeistä. Aivan uskomaton.

En muista, milloin ratkonta-aika umpeutuu, mutta sen verran voi ehkä paljastaa, että "alkaa tästä" ei ole ALUSTA, vaikka sekin olisi hyvä vastaus ja sopiikin tuohon kohtaan petollisen hyvin. Tämän takia ratkontaprosessini ei meinannut välillä edistyä yhtään.
16. iso S4.1.2005 klo 12:09
Juu, eipä sitä ketjuksi pääsekään yhdellä Klaukkalan toimipisteellä. Silti Suomesta löytyy useampia paikkakuntia (jopa kaupunkeja, kun nykyään joka toinen syrjäkylä on kaupunki) missä ei ole tuon ketjun toimipisteitä kuin niitä missä piste toimii.

"Alkaa tästä" oli erinomaisen osuva vihje tuohon paikkaan! Siinä tunteet minun mielessäin ailahtelivat ahaasta yhyyn kautta hohoohon. Melkein kuin laadinta olisi aloitettu tästä...
17. Urpo4.1.2005 klo 13:05
Joo, löytyy varmasti paikkakuntia joissa ei kyseisiä toimipisteitä ole.
Jos näin ajatellaan, kelpaako Alepa ketjuksi?
18. iso S4.1.2005 klo 14:17
Mikä tahansa ketju kelpaa ketjuksi ja Koviksessa saa olla vähän knoppitietoakin. Kommenttini pointti on siinä että laatija ei aina osaa asettua ratkojan asemaan eikä tule aina ajatelleeksi että omassa asuinympäristössä täysin tuttu nimi voi olla jossain päin aivan vieras. Silloin ratkojat joutuvat eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella. Tämä EI ole mikään hyökkäys Ekin suuntaan enkä väitä että Ekin kynästä olisi pyörähtänyt tuo ketju holtittomasti ja ratkojaparkoja ajattelematta. Tulipahan vain mieleen tämä näkökohta.

Jos sitten kuitenkin vertailisin noita kahta ketjua toisiinsa ja kenties tipahtaisin itse tuohon eriarvoisuuden ansaan. Alepa mainostaa itseään kohtuullisen näkyvästi mm. telkkarissa (tässä se ansa: en tiedä onko telkkarimainontakin alueellista) ja sitä kautta nimi voi tulla tutuksi vaikka kotiseudulla ei ketjun liikettä olisikaan. (Haa! Eriarvoisuutta! kaikilla ei ole telkkaria!) Kovis-ketju ei harrasta tv-mainontaa ainakaan yhtä näkyvästi, koskapa en muista nähneeni.

Olettaen että Haukiputaalla ei ole ketjun toimipistettä, niin kuvitellun Haukiputaan mummon oletettu ratkaisu on arvokkaampi kuin minun, joka asun näköyhteyden päässä tuosta pisteestä, minkä nimi ei ole Rocks. Eikä Ands.

Vielä muistelma, etten sanoisi toistelma omasta historiasta. Ristikoista tuttu ex-limsa (onneksi harvinaistunut) on Apsi. Käytin yhdessä ensimmäisistä tekeleistäni vastaavaa sanaa Olly, mikä tuli mukamas epäsanana bumerangina takaisin tarkastajalta. Itse sitä litrakaupalla lipittäneenä en tullut ajatelleeksi ettei koko Suomi välttämättä ollut päässyt nauttimaan lappeenrantalaisen tehtaan tuotteista. Olly Boy, Olly Cola ja monet muut - ei epäsana, mutta huono mikä huono. Pitää olla valtakunnallinen tai muuten heistä kehno muisto jää...
19. Eki4.1.2005 klo 14:22
Fucktat faktoina: Teemun kynästä tuli tämä ketju...
20. Pena4.1.2005 klo 14:34
Missähän ristikossa oli vihjeenä "noste-firma"?

Joka tapauksessa se vihje välähti ensimmäisenä kyseisestä ristikosta. Nimittäin: Ensto on hyvinkin tuttu firma täällä Porvoossa. Näin ei liene muualla Suomessa?

Vai mitenkäs se on siellä Mikkelin suunnalla?


http://www.ensto.com/www/finnish/
21. iso S4.1.2005 klo 14:59
Teemunpa tietty kynästä, ettäs kehtasin sotkea. Minulla on armottoman kova pää ja jos sillä ratkoo kaksi visaista viikon välein niin sekaisinhan siinä menevät kaikki kolme. Sitä suuremmalla syyllä kyseessä ei ollut hyökkäys Ekin suuntaan ja varmuuden välttämiseksi tähdennän ettei myöskään yökkäys Teemun suuntaan.

Teillä kahdella kun on kaiken kukkuraksi jotenkin samansukuinen 'ristikkokäsiala', sanoisinko erittäin epäsimbergiaaninen. Ottamatta taas kantaa siihen olisiko se hyvä, paha vai ruma juttu jos simbergoituisitte. Siihen otan kantaa että on hyvä kun on vaihtelevia tyylejä, niin kukin pervertikko löytää omat suosikkinsa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *