KESKUSTELUT > RISTIKOT > VUODEN VAIKEIN

1282. Vuoden vaikein

Jouni23.12.2004 klo 22:38
Aloitetaan uudestaan keskustelu Vuoden Vaikeimmasta kun edellinen aloitus meni prölinäksi. Minulla kolme t-kirjainta paikoillaan(?), miten muilla?
2. Luuppi24.12.2004 klo 00:07
En saa oikein selvää Vuoden Vaikeimman kuvavihjeistä.
3. Timppa24.12.2004 klo 07:25
Vähän muutakin on kuin t -kirjaimia, mutta ei kovin paljon. Eräs kuva näyttää ihan tunnistettavalta, vaikka pieni onkin...;)
4. ile24.12.2004 klo 10:48
Vuoden vaikeimpaan en ole vielä ehtinyt syventyä, kun tuo Pehmis näyttää tällä kertaa sen verran pehmoiselta, että se on pakko ratko ensin.
5. Eki24.12.2004 klo 11:07
Tutkin noita kuvia kriittisesti. Muutamasta valokuvastahan on kyse.

Epäselvin lienee yhden ruudun kokoinen kuva, jonka Timppa sattuneesta syystä tunnistikin. Olennaiset asiat siitä pitäisi kyllä erottaa, vaikka yksityiskohdan jäävät epäselviksi. Yläreunan 2x2-ruutuinen kuva on tahallaan epäselvä, ettei se olisi liian helppo. Hahmotuspähkinä! Vasemman reunan isohko kuva ei tuottane ongelmia. Keskellä on yksi kaksi ruutua korkea foto, joka on tehtävän salaperäisin eikä välttämättä sano mitään heti, mutta kuten ovelat muutkin vihjeet, kun sana hahmottuu, myös kuvan juju selvinnee.

ile, Pehmiksen jälkeen pitänee ottaa ensin vajaan kahden pallon Joulun plussaristikko ja sitten vasta siirtyä vuoden vaikeimpaan.
6. Matti_L24.12.2004 klo 19:39
Vuoden vaikein ratkesi n. 5 tunnin pähkäilyllä Joulupukkia odotellessa. Välillä oltiiin ihan kuutamolla ja tyhjääkin raksutti, mutta Joulun kellojen soittaja pelasti tilanteen. Kaiken kaikkiaan yksi parhaista ratkomistani ristikoista, ei yhtään heikkoa kohta, joten kiitokset laatijalle laatuajasta.

Hyvää Joulunaikaa kaikille ristikkoihmisille!
7. tero25.12.2004 klo 15:39
Se plussaristikko oli juuri sopiva, pehmikseen en koskenut ja koviksesta en ymmärtänyt (n. minuutissa) mitään mutta löytyihän sopivakin. Oikeaan alareunaan sain hyvän alun mutta sitten tuli jo lähdettyä kotia kohti, mutta ei se hukkaan mennyt kun 4 henkeä jäi vielä kovasti pohtimaan sitä kun läksin, mahtoivatko huomata edes, niin keskittyivät.
8. JuhaK26.12.2004 klo 01:49

Tuossa illalla otin vuoden vaikeimman työnalle ja kolmisen
tuntia siinä meni kahvia naukkaillen ja suklaata syöden
samalla. Alku aina hankala, mutta tulihan se loppu loppujen
lopuksi :) Sitten pitäisi punaisen pariin siirtyä tutustumaan
Viitamäen ristikkoon...
9. Juha Neitola26.12.2004 klo 02:25
Ihmeen vähän kommentteja toistaiseksi. Ehkei vuoden vaikeimpaan ole vielä ehditty tarttua, kun joulun laatuaikaa on annettu läheisille. Tai sitten ristikko on tällä kertaa ollut todella vaikea...

Minulta kesti tuntikausia pähkäillä (tosin välillä muuta puuhaten), mikä alue antaisi periksi ensin. Lopulta ratkeaminen alkoi vasemmasta yläaukiosta, jossa on paljon pelkkää ajattelua vaativia vihjeitä. Ehkä Eki oli sen niin tarkoittanutkin. Mutta harvoin olen ollut niin epätoivoinen, että on pitänyt haalia kaikki hakuteokset käsille. Esim ihan täytyi GT-karttakirjaa tutkia, kun yritti keksiä, mitä yhteistä on Lapilla ja Afrikalla. Paljastan: ne eivät ole SAHARAT, vaikka sellainen Kittilän syrjäkylän syrjäkylän syrjäkylä on olemassa kuin Sahara, Lohinivan kupeessa... Samoin vihjekokonaisuus EPISTÄ HAVANNASSA tuntui käsittämättömältä. On aivan epistä, että tuohonkin piti haksahtaa. Matkan varrella etsin netistä erään Välimeren saarivaltion kartan ja tutkailin, onko siellä Epis-nimistä osaa...

Ristikossa oli mahtava määrä hyvänmakuisia ja/tai kekseliäästi kikkailevia vihjeitä. On vaikea valita, mistä tykkäsin eniten. Mm näistä: VANHENTUNEESTA MUNKISTA AIEMMIN, KESTÄVÄT YLEENSÄ PÄIVIÄ, ATEENAN TURISTI (riemukas arvolataus!), KVASIÖ, TIMO TA:N KANSSA (!!), PÄÄKAUPUNGISSA TULEE SUUSTA MONEN SUUSTA, KIEHAHTAMAISILLAAN, PUITTEET SIVISTYKSEEN, KOROSTAA PÖMPPÖVATSAA?, ANIVIA, RAAMATUSSA LAK, TYÖ KUTSUI KOKOOJAA, TUNNETTU JANINA. Ja se kahteen epämetalliin viittaava kemiallinen vihje oli kiero, kun ei tiennyt, etsitäänkö nominimonikkoa vai verbiä.

Pääkuvan toinen lause oli mainio, mutta alemman lauseen väite ei pidä kirjaimellisesti paikkaansa. Tai voi olla, että kuvassa olevien tuotelaatikoiden nimikyltteihin raapustettu sana on kaupoissa ja toreilla nykyään lyhentynyt kahdella konsonantilla. En ole tarkkaillut.

Pari kriittistä huomautusta. Kiva sinänsä, että vasemman laidan kahdessa päällekkäin olevassa sanassa oli päästy kikkailemaan samalla SE-tavulla, mutta kummassakaan tapauksessa vastaussana ei oikeasti liity vihjeen asiasisältöön (kuten vihjeessä VOIDAAN ....ÄÄ).

Vihjeet KORKEA TAI MATALA, ESKOKSI NIMETTY LINTU, SAUVON SANOIN ja HAVANNASSA vaativat ainakin minulta Googlen käyttöä, jotta vastaussanasta saattoi olla varma. Mutta kai sen vuoden vaikeimmalle voi sallia. Vai?
10. Eki26.12.2004 klo 07:53
Toivottavasti Juha N. ei antanut liikaa vinkkejä, onhan tuossa paljon osviittaa, minkä suuntaisesti eri sanoja pitää pohtia. Sehän voi tällaisessa tehtävässä olla ensiarvoisen tärkeää.

Jos yrittää välttää tietopohjaisuutta (mihin sen rajan sitten vetääkin), tulee helposti esim. sellainen kommentti, jonka sain tarkastaja-Liisalta 8.1. julkaistavasta Koviksesta: "Minun makuuni tässä oli vähän liikaa kikkailua!"

Iltis julkaisee Koviksen kerran viikossa. Vuodessa Kovis-vihjeitä kertyy liki 5000. Me tekijät yritämme välttää täälläkin kritisoituja vihjetapoja. Itse haluaisin välttää kikkailuakin mahdollisimman paljon. Mutta kun pitää vetää visaisuus äärimmilleen, kuten Vuoden vaikeimmassa, keinot alkavat olla tosi vähissä. Juhan lopussa mainitsemien vihjeiden lisäksi oli toki muutama muukin, joissa tietopohjaa oli, mutta määrä on huikean paljon vähempi kuin muutama vuosi sitten tai 80-luvun alussa, kun "visaisuuden uusi aalto" suunnilleen alkoi.

Yritän käyttää "mahdollisimman yleisymmärrettävää kikkailua". Juhakaan ei ollut huomannut, että kahdessa mainitsemassaan vihjeessä, joissa ei ollut viitettä vastaussanaan, niin olipa ihan varmasti! Mieti uusiksi!

Kun laatija on tällaisten vaatimusten ristipaineissa, moni omasta mielestä hyvä vihje jää käyttämättä.

Tuosta mahdollisesta epätarkkuudesta, josta Juha mainitsi toisessa lauseessa, pitää puhua vielä myöhemmin. Liisa esitti samantapaista juttua.
11. Juha Neitola26.12.2004 klo 10:50
Eki sanoi sen kauniisti, mutta taisin tosiaan puhua liikaa. Onhan sekin paljon autettu, kun paljastaa, mihin kategoriaan vihje kuuluu tai mihin se ei kuulu.

Hyvin olit Eki niistä ristipaineista klaarannut. Edes tietokirjavihjeistä ei pitäisi juuri irrota blääh-kommentteja. Esim KORKEA TAI MATALA on huikean hyvä (varsinkin kun vastaus ei ole Tatra).

Eki tuossa aiemmin puolusti kuvien selvyyttä. Ihan oikein. Se on totta, että itselleni vaikeinta kuvavihjettä oli hieman vaikea hahmottaa... Kuvaa oli selvästi käsitelty jotenkin. Siitä oli ehkä otettu pois punaista? No, kyllä aiheen lopulta hahmottaa huononäköinenkin, ilman luuppia. Älköön kukaan ryökäle paljastako enempää.
12. Tuomas L.26.12.2004 klo 11:58
Niin, mistähän Eki muuten mahtoi saada sen "korkea tai matala" -idean? Tai siis keneltähän? (-: Olen itsekin sitä mieltä, että vihje on loistava, jos tietää asian, mutta vaatii tosiaan melko hyvää tietämystä eräältä alalta.

Ratkennut on täälläkin, vaikka aikaa meni, enkä vieläkään ymmärrä kaikkea. Ainakaan "anivia" ei aukea, ja ilmeisesti "Eskoksi nimetty lintu" vaatisi jotain tietoa, jota minulla ei ole. En myöskään ole varma, ovatko "menetti suosiota" ja "ristisiittoinen" oikein, en ymmärrä ainakaan jälkimmäisen ideaa. Mutta ehkä kaikki vielä jonain päivänä selviää...
13. Eki26.12.2004 klo 13:29
Minulla oli hyväkin toinen vaihtoehto vihjeelle KORKEA TAI MATALA ja harkitsin vitä viimeiseen saakka juuri sen takia, että sitä oli täällä käsitelty.

Kuvaa ei oltu käsitelty, valo vain lankesi siihen kohteeseen.

Muita en tässä vaiheessa kommentoi, jotta en johdattele auttavasti.
14. iso S26.12.2004 klo 13:50
Vähän liikaa tai liian vähän, niinhän siinä aina käy käy käy. Vain harvoille ja valituille osuu tasan tarkkaan korvien väliin.
Minulle on toistaiseksi ollut vaikeusastetta enemmän kuin hilse ottaa vastaan, mutta olen ehtinyt yrittää vasta tyyliin tunti tolkulla ja toinen ilman. Oikea alakulma on hanskassa, muuten on hanska ihan hukassa. Tilanne on toivoton, muta ei vakava.

Pitäisikö jatkaa tapaninajoin vai myöntää että Tapanina join? (kaakaon vain)
15. Juha Neitola26.12.2004 klo 13:57
Eki, tarkoitin eri kuvaa kuin sinä. Eräässä toisessa näyttää siltä, ettei punaista ole mukana, vaikka kuinka olisi muuten neliväripainatus. Ei näy suurennuslasillakaan sen värisiä pikseleitä (vai mitä ne ovat). Niinpä kuva on jotenkin vaikeaselkoinen. Ymmärrät varmaan. Kyllä kuva sitten vähitellen hahmottuu, kun osaa katsoa.
16. lp26.12.2004 klo 16:54
Huhhuh, puuttuu enää se pääkaupungissa jne. ja risteävästä Havannasta parit kirjaimet. Olipa Eki iskussa. En toista parhaita, koska ne on niitä joita Juha jo luetteli. Aivan ymmärrettäviä jujuja ja sai nauraakin. Voiko ristikko enempää tarjota, KIITOS EKI!
17. Luuppi26.12.2004 klo 18:30
Minullakin loppusuora häämöttää. Toisin kuin Juha Neitolalla minulla vasen yläaukio näyttää jäävän viimeiseksi. ANIVIA oli minulle heti selvä, mutta AREEDARin yhteys ratkaisusanaan on vieläkin hakusessa.

Hyvin Eki on osannut asettaa vaikeusasteen, erittäin visainen mutta ei mahdoton.
18. ile26.12.2004 klo 19:00
Huh huh!

Itse taas aloitin ratkonnan AREEDAR -vihjeestä. Mielestäni se on yksi harvoja helppoja vihjeitä 'Vuoden vaikeimmassa'. Sen sijaan ANIVIA -vihjeen yhteyttä ratkaisussani olevan ratkaisusanan kanssa en ymmärrä.

Kumma juttu miten ajatukset juoksee eri ratkojilla niin eri tavalla!

Kaiken kaikkiaan 'Vuoden vaikein' oli vallan mukavaa päänvaivaa näin joulupyhinä, ja itse asiassa tilanne on sellainen, että vaikka olenkin nyt ratkonut ristikon, en ole lainkaan varma, että olen ratkonut sen oikein.

Paria kohtaa pitää miettiä vielä.
19. Luuppi26.12.2004 klo 19:25
Nyt keksin sen AREEDAR-jutun! Onhan se vaikea vihje, jos ei tunne koko sanaa.

Vasen alakulma on pulmallinen. Sain sen täyteen ihan hyvillä sanoilla, mutta mutta... yhteys vihjeisiin on niin ja näin.
20. Urpo27.12.2004 klo 09:04
Joulun velvoitteet siirsivät ratkomisnautintoa Tapaninpäivän yöhön, mutta valmiiksi tuli ennen kuin aamu sarasti.

Kovasti on ylisanoja vuodatettu, mutta heitän muutaman kysymyksen ilmaan.
Miten vuoden vaikein erottuu muista koviksista?
Oliko vihjeet vaikeampia kuin normaali koviksissa?
Miten vaikeus näkyi ratkojille?- sitaatteja jätetty vihjeistä pois.

Ristikko oli ihan hyvä luomus, mutta aloin epäilemään edellä mainitsemiani asioita, koska sain sen noinkin "helposti" ratkottua.

Muistaakseni vuosi sitten oli puhetta, ettei vuoden vaikeimpia jatkossa voi palauttaa tekstiviestillä? Silloinhan ne vastaukset ei jostain syystä menneet perille joulupäivänä. Ei ole vastaustapa muuttunut...
21. matts27.12.2004 klo 09:44
Kolme kertaa ehdin katsella joulun aikana vuoden vaikeinta, puoli tuntia kerrallaan, eikä montaa sanaa ole paperille syntynyt. Josko tällä viikolla ehtisi laittaa aivosolut liikkeelle? Vaikealta tuntuu. Jos sm-alkuerien 3 (tai jo 2) on tätä tasoa niin eipä ole asiaa loppukilpailuun.
22. iso S27.12.2004 klo 10:17
No ei ainakaan ennen kolmaskaan ole ihan näin paha ollut, vähintään riittävän vaikea kuitenkin. Toinen on tähän verrattuna selkeästi inhimillisempi. Lisäksi voisi filosofoida että olipa kolmas alkuerä helppo tai vaikea, niin sen selvittäminen ei tuo loppukilpailupaikkaa. Se lunastetaan välierissä. No, sikäli Mats on aivan oikeassa, että loppukilpailuun ei ole asiaa, jos ei selviä välieriin.

Tapaninpäivä kirkasti ristikon yläosan. Alaosa on suunnilleen valmis, mutta keskikolmannes on utua ja usvaa.

Selvitetyistä vihjeistä jotkut ovat ilman muuta hienoja (visaiseen ristikkoon), mutta jotkut hieman kyseenalaisempia. Hyvä syy ylittää? Hmm..riippuu suunnasta...
23. Eki27.12.2004 klo 10:34
Urpo, niin lupailtiin, mutta näin kävi. Kuudessa kuukaudessa vain on tapahtunut paljon kaikissa systeemeissä.

Itse olen jäävi sanomaan, poikkesiko tämä kaikista muista vuoden Koviksista ja oliko tämä vuoden vaikein Kovis. Ainakin jossain mielessä varmaan, mutta yksilöllisiä eroja on ristikon molemmilla puolilla.

Teroittakaa kynänne, vuonna 2005 ei näin vaikeita ristikoita SM-kisoissa ole. Viime kerrasta on otettu oppia. Ei lähdetä joukolla Ähtäriin. Joukossa visaisuus tiivistyy.
24. Urpo27.12.2004 klo 10:35
Kyllä mielestäni viimeeksi kolmas alkuerä oli huomattavasti pahempi kuin tämä tai sitten olen kehittynyt kahdessa vuodessa?
Vertaus on vaikeaa, lähes mahdotonta. Joskus vaan natsaa paremmin.
25. Juha Neitola27.12.2004 klo 12:35
Urpo edellä: "Kovasti on ylisanoja vuodatettu, mutta heitän muutaman kysymyksen ilmaan. Miten vuoden vaikein erottuu muista koviksista? Oliko vihjeet vaikeampia kuin normaali koviksissa? Miten vaikeus näkyi ratkojille? - sitaatteja jätetty vihjeistä pois."

En minä nyt oikein tunnusta/tunnista, että tuolla ylisanoihin olisi sorruttu. Palautteen positiivisuutta selittää ainakin kaksi seikkaa. Kommentoijat tuntuvat olleen posket hehkuu -mielellä selvitettyään tavallista kinkkisemmän pähkinän, ja valmista ratkaisua tutkailtaessa ei kenelläkään ole toistaiseksi ollut aihetta blääh-kommentteihin minkään yksittäisten vihjeiden ja vastaussanojen osalta. Toki ne muutamat vasta Google-haulla oikeiksi varmistuvat tapaukset olisivat yleistasoltaan helpompaan tehtävään ehkä sopimattomia, mutta tämä ristikko nyt olikin se vuoden vaikein.

Ristikon vaikeus oli ainakin minulle mm siinä, että vaikka heti löytyi muutama yksittäinen varma vastaussana, ei niistä juuri ollut apua etenemisessä. Vihjeet olivat kauttaaltaan niin umpikieroja, että antoivat väljyyttä moniin tulkintoihin tai harhauttivat pähkäilyä väärään suuntaan. Esimerkkinä vaikka tuo vasen yläaukio. Ratkaisun nähdessään toteaa, ettei alueessa ole oikeastaan mitään konstailua. Mutta et sinäkään Urpo sitä suoraan kirjoittanut? Lisäksi normaalissa visaisessa pääsee hankalan alun jälkeen suht nopeasti etenemään, mutta tässä oli aina uusia hidasteita vastassa. Iso S:lläkin oli keskikolmannes vielä täyttämättä. Harvoin tavallisessa visaisessa hyökkäyssota noin laajoille rintamille seisahtuu. Valtava kontaktipinta ratkaistun ja ratkaisemattoman alueen välillä, mutta eteneminen ei ota onnistuakseen.

Sitaateista olen sitä mieltä, ettei niitä juuri pidä käyttääkään. Sitaatit ja turhat huutomerkit vain pilaavat hyvän harhautteen. Helpommissa ristikoissa minua suorastaan ärsyttää, että ne ainoat jekut on vesitetty huutomerkillä. Sitaatteja ymmärrän vain jos kyse on moniportaisesta lähestymistavasta tyyliin "6" -> kuusi -> HAVUPUU, mutta en muutenkaan pidä koko vihjetyypistä. Lisäksi sitaatteja näkee käytettävän heikkotasoisten vastaussanojen anteeksipyyntöinä. Tässä ristikossa ei mielestäni ollut yhtään sitaattien paikkaa.

Urpon mainitsemasta 'HYVÄ SYY YLITTÄÄ?' -tapauksesta olin samaa mieltä. Vastauksen keksimisen jälkeen jäi yhä ilmaan jotain ratkaisematonta. Onko vihjeessä positiivinen vai negatiivinen arvovaraus? Miltä kannalta hyvä syy ylittää? Onko ylitettävä asia sellainen että se on parempi saman tien ylittää? Silti tämäkin vihje oli sillä lailla hyvä, että vastaussanasta tuli mukava ahaa-elämys eikä mikään blääh.
26. iso S27.12.2004 klo 12:51
Hyvää syytä ylittää ei makustellut Urpo vaan minä urpo. Ehkä JN oli sen huomannutkin, lauseen alussahan ero häviää?

Vertailussa SM-alkuerien kolmanteen unohduksen armelias yö on laskeutunut edellisen kerran ylle. En muista ratkoinko alkuerätehtävät vai en. Sitä edellisellä kerralla kolmannen alkuerän jälkeen oli takki tyhjä, mutta ristikko täysi. Nyt palttoo lepattaa ja mainittu kolmannes on hämärän peitossa.

Toisaalta, aika on tehnyt tehtävänsä enkä ole siinä vireessä kuin joskus silloin kun olin vielä nuori ja nätti (nyt enää ja).
27. Urpo27.12.2004 klo 13:12
JN: Olenko väittänyt suoraan kirjoittaneeni? Kerroin vain mitä ajatuksia mieleeni kirposi. Vietin tunteja sen kimpussa, vaikea se oli, mutta niin ovat monet muutkin koviksetkin olleet.

"helposti" = useita tunteja, ei päiväkausia.

Sanot ettei sitaatteja juuri pidä käyttää. Ainoastaan moniportaisessa lähestymistavassa. Sitä minä juuri tarkoitin, nyt ei ollut moniportaisessa sitaatteja?
28. iso S27.12.2004 klo 14:06
Juu, tuo unohtui humauttamatta kun keskellä kiireen ja työn vierasta sikaa lyön. Minun järkeni mukaan ristikossa on ainakin yksi moniportainen päättely, missä ylimääräistä askelta ei ole mitenkään osoitettu. Makuasia, onko sellainen oikein ja kohtuullista ja jos niin miten visaisessa.
29. Eki27.12.2004 klo 14:10
Sitaattien sijasta on Vuoden vaikeimmassa käytetty huutomerkkiä ja/tai kysymysmerkkiä. Olen samaa mieltä sitaateista ja huutomerkkejäkin voisi joskus harkita pitempään.

Ylityskeskustelu minut kyllä hieman yllätti. Mietin sitä sanaa pitkään, mutta parempaa vihjettä kuin ensimmäinen virallisesti ylös kirjaamani eli tuo julkaistu ei tullut. Samoin "muodollisesti ei pätevä" tuntui siltä, että jotain vielä parempaa luulisi löytyvän, mutta olisi voinut mennä tietopuolelle.
30. Juha N27.12.2004 klo 14:12
Urpo, on tuossa tosiaan yksi moniportainen ilman sitaatteja, mutta vihjeen tietty epäluonnollisuus saanee ratkojat heti ajattelemaan moniportaista tulkintaa. Sitaattien pois jättäminen ei tässä tapauksessa tuonut ainakaan minulle lisävaikeutta.

Se, miksi reagoin tuossa edellä sitaattiasiaan oli, että luulin Sinun kaipailevan jekkuvihjeisiin sitaatteja yleisimminkin. Jotkuthan motkottavat sitaattien ja huutomerkkien puuttumisesta. Halusin siksi lausua äänekkään vasta-argumentin: entistä vähemmän turhia välimerkkejä, please!

Iso S, tosiaan, minulle jäi luetusta väärä muistikuva enkä tarkistanut. Muuten: toivottavasti asemasotavaiheesi on iltaan mennnessä päättynyt. Valitettavasti pyhät ovat nyt ohi. Ei tule korviin enää ylimääräistä stimulusta. Mattihan tuolla alussa kiitteli, että Joulun kellojen soittaja pelasti tilanteen. En tiedä, oliko Matti silloin vaaka- vai pystyasennossa. Kummassakin tapauksessa saattoi kuuloaistista olla apua.
31. IiKoo28.12.2004 klo 17:10
Taas sen näkee, mikä on kellekin helppoa ja vaikeaa. Ristikko on ratkennut, muttei se, miksi AREEDAR on sitä mitä se on... Paha oli niin kauan kun ei saanut mistään kiinni. Sitten kun sai varman paikan, niin loppu tuli aika mukavasti. Siinä mielessä positiivinen kovis. Samaan suuntaan voisit Eki kehittää niitä normaalikoviksiasikin, minun mielestä.
32. Maiju29.12.2004 klo 00:09
Vasta nyt keksin mikä on EPISTÄ! Ristikko on ollut oikein täytettynä kyllä jo pari päivää, mutta nyt sain sen myös ratkaistua.

Aika paha! (ristikko)
Aika hyvä! (Eki)
33. EJlo29.12.2004 klo 08:39
IiKoo´lle totean että näin erilaisia (onneksi) olemme. Itselleni kävi niin että AREEDAR aukesi heti ensimmäisenä ja oli pitkään ainut sana siinä nurkassa. ANIVIA-vinkki sen sijaan selvisi vasta sanan jo tultua paikalleen. Piti oikein pyöritellä erilaisia vaihtoehtoja ja kokeilla kirjaimittain mistä moinen vihje. Selvisihän se lopulta. -Muutamia pitkiäkin sanoja vielä puuttu, erikoisesti pääkuvan alta, josta taas jotkut ovat aloittaneet koko ratkonnan. Yksi ärsyttävä kirjain puuttuu (ei ole varma)vas.ylänurkasta kun ei oikein "natsaa" kirkon kiroamat, raamattu kyllä olisi selvä, mutta miksi kirkko kiroaisi jotain sellaista, joka näyttää sanaksi tulevan. Voihan olla että joku muu ei siinä ole oikein.
34. iso S29.12.2004 klo 09:09
Eilenkin nytkähti vähän eteenpäin, mutta kymmenkunta sanaa on vielä kuin haavi eli auki.

Minulle AREEDAR aukesi heti kolmantena; ensin sain alanurkasta kaksi sanaa ristiin ja niistä se IL-vihjeinen osoittautui myöhemmin vääräksi luuloksi. Tuntuikin epäilyttävän itsestään selvältä.

Ejlo, mieti vielä miten kirkko kiroaa. Ei siinä rumia sanoja käytetä. Näin saatat huomata että vastauksesi on oikea ja järkevä - sillä tavalla kuin visaisessa järkevyyden rajat tulkitaan.
35. Urpo29.12.2004 klo 11:38
AREEDAR oli minun aloitussana, seuraavaksi hokasin TAKUULLA AKAIN PÄÄLLÄ. No, noilla yksittäisillä ei pitkälle pötkinyt.
Varsinainesta homma alkoi ratketa vasemmasta yläkulmasta - ensimmäinen pystysana aukesi ja viereisen kuvan tunnistin oman kuvausharrastukseni myötä. Siitä se sitten lähti avautumaan. Vasen alakulma jäi viimeiseksi, mutta aukeni lopulta vihjeestä SAUVON SANOIN.

Kerrotko Eki miten päädyit tuohon pääkuvaan ja noihin lauseisiin? Pakko tunnustaa, että aika äijä oot, kun noin hyvin on leikannut!
36. IiKoo29.12.2004 klo 15:40
Sitä, oliko tämä oikeasti vuoden vaikein vaiko ei, voi tosiaan olla vähän vaikea arvioida. Vuoden muista pahoista ristikoista minulla on mielessä Alfin kuukauden takainen kovis, jota pidin siihen mennessä tämän vuoden pahimpana. Se oli mielestäni eri tavoin vaikea kuin tämä vuoden vaikein. Tässä Ekin ristikossa pääsi eteenpäin, kun sai jonkun kohdan aukeamaan, Alfissa se oli minusta tasaista vääntämistä alusta loppuun.

Joka tapauksessa pahempi tämä oli kuin kesäinen alkuvuoden vaikein.
37. ile29.12.2004 klo 20:22
Sanoisin, että Iltiksen 'Vuoden vaikein' oli vaikein ratkomani ristikko miesmuistiin.

Miesmuisti on pituudeltaan...
38. Heljä-Maija29.12.2004 klo 21:02
Hienoa, Eki! Oli aika monta tosi ihanan arvoituksellista paikkaa. ANIVIAn ja ratkaisusanan yhteyttä hain minäkin, jonkin aikaa. Sitten se olikin selvä PYY!
39. Timppa29.12.2004 klo 21:11
Kovin menee ajatukset ja ymmärtämiset ristiin. Itse aloitin paljon keskustellusta ADEERAR -vihjeestä, sitten (samoin kuin Urpolla) tuli TAKUULLA AKAIN PÄÄLLÄ. Vielä on puoli ristikkoa ratkomatta ja palautusaika päättyy huomenna...:( No, puolustaudun sillä, että joulun aikaan en ole ollut päivääkään vapaalla;). Pohtimista kyllä aion jatkaa huomennakin kun/jos herään... Niin, ANIVIA oli myös ensimmäisten oivallusten joukossa, vaikka alkuun olinkin ihan väärillä jäljillä...
40. Helge29.12.2004 klo 21:20
Sopiva, mutta mitä me nyt funtsitaan?
41. iso S30.12.2004 klo 09:02
Mitä me funtsattiin ennen kuin oli Vuoden Vaikein? Mitä, ettei ollut Vaikeinta!

No, kalkkiviivojen lähestyessä ristikko täyttyi kuin ihmeen kaupalla, kun sain itseni uskomaan että jehovien apua ei tarvita.

Lievä epävarmuus on vielä muutaman vihjeen ja ratkaisusanan yhteydestä, mutta ehkä ymmärrys tulee jälkijunassa. Aamulla valittavaan sovittelin kahta vaihtoehtoa, joista kumpikaan ei ole välttämättä oikea. Toinen aiheuttaa sellaisen poikittaisen sanan että en ainakaan sen oikeellisuuteen usko!
42. EJlo30.12.2004 klo 15:04
Viimein valmis, siis joka ruudussa kirjain, eikä vain numeroiduissa ruuduissa. Liekö sitten oikein. Kyllä se "kirkon kirouskin" selvisi kun otti tosissaan sen NIILLE sanan siinä vinkissä. Pari erikoisempaa sanamuotoa ratkaisussani on, nimittäin VUOTAA vinkille tuli aika erikoinen muoto tosin puheessa kyllä ymmärrettävä ja sitten TYÖ KUTSUU KOKOOJAA. Eipä ole turhaa kehuttu Ekin oivalluksia pääkuvasta tuleville sinisille riveille. VÄLITTÄÄ !? vinkin viimeinen kirjain osoittautuikin tärkeämmäksi kuin ensin arvasinkaan, pitkään siinä "roikotin" väärää muotoa samasta aiheesta. Olen kuitenkin sitä mieltä että vaikka tehtävä oli vaikea niin ylivoimaiseksi meikäläiselle osoittautui parin-kolmen viikon takainen kovis, jossa pääkuvassa mieshenkilö raastoi jotain ruokatarpeita.Koko ristikossa on vasta kymmenkunta sanaa ja suurinosa arvailuja. Tehtävän palautushan on jo ohi joten joku voisi kertoa esim mitä ihmettä siinä pääkuvassa tehdään. Jos vaikka siitä saisi vielä lisä pohdintaa. Kohtahan taitaa ko lehden ratkaisu jo tulla julki. Uutta Vuotta toivottaen ja Toivossa on hyvä elää, tuumasi aikanaan lapamatokin !!
43. Timppa30.12.2004 klo 16:06
Ejlo> En enää muista tarkemmin sitä vanhaa kovista, mutta jostain perunalaatikon valmistuksesta siinä taisi olla kyse. Ja potaatti oli pyörähtänyt/vierähtänyt/kierähtänyt pöydälle. Tämä demetsilea...
44. iso S31.12.2004 klo 07:51
Viime vuonna lähetin Vuoden Vaikeimman ratkaisun tekstiviestinä. Hiukan ihmettelin, kun ei tullut kuittausviestiä. Myöhemmin selvisi että lehdessä oli väärä numero. Eilen lähetin taas tekstiviestin. Ei tullut kuittausta. Hysteria toistaa itseään?
45. Pena31.12.2004 klo 09:29
Ei sieltä taida nykyään tullakaan kuittausta. Tai tulee, jos jotain on vialla. Mutta mistä tietää, että jotain on vialla, jos lähettää esim. väärään numeroon? Tsydeemissä olisi parantamisen varaa.
46. Luuppi31.12.2004 klo 11:02
Koska palautusaika on päättynyt eilen, voitaneen keskustella vihjeistä. Jos haluat pohtia vielä, älä lue pidemmälle.



1. Toinen lause KUSTAKIN LÖYTYY KUSTAKIN. Onko oikein ja miten liittyy kuvavihjeeseen?

2. työ kutsui kokoojaa -> TISKUU. Miksi?

3. kvasiö -> TEKOVIKA?

4. Epistä -> ITÄLAITA?

5. Se..... -> NIILI. Onko Niili seniili?
47. Tuomas L.31.12.2004 klo 11:11
Vastauksia:

1. ?

2. Sana "kutsui" on anagrammina TISKUU; eri asia onkin sitten, onko TISKUU oikeasti käytössä oleva sana.

3. Etuliite "kvasi-" tarkoittaa "teko-", ö puolestaan on viimeinen eli VIKA ja vihjeessä on nämä kaksi peräkkäin.

4. Edellisen kaltaisesti peräkkäin itä E ja pistä = laita.

5. Kuten J. Neitola on jo todennut, tämä ei ollut sanankatkaisuvihje parhaasta päästä...
48. matts31.12.2004 klo 11:13
kustakin 4 rasiasta löytyy herkKUSIeniä eli kustakin, näin minä sen järkeilin?

kvasi takoittaa teko, muka tms. ja ö on vika kirjain

e on idän lyhennys ja lisätään siihen pistä eli laita

nämä se.... juttujen vastaukset eivät oikeastaan kai liity mitenkään se -sanaan ei myöskään siinä EINARISSA ?
vai muistanko jotain juicen biisiä oikein ...ei narise se... oliko einarin polkupyörä - stiä kautta voisi yhteyden saada!!!
49. iso S31.12.2004 klo 11:47
Kustakin löytyy -lauseeseen liittyi se minun epäröintini. Ratkaisussa oli kaksi heikkoutta: sama sana toistuu kahdesti (toki sallittua lauseessa, etenkin kun kyseessä on homonyymit eikä täystoisto) ja lisäksi sana mikä perinteisesti lasketaan ei-soveliaaksi ristikkokäyttöön. En tullut ajatelleeksi kätköä, mikä tukee tätä hyh-tulkintaa.

Toinen vaihtoehto on KULTAKIN, jolloin aamulla valitaan ALUT (mitä tehtäis että mainittais, mistä alettais). Tässä kuvittelin, että kenties on olemassa jotain Gold Champion -merkkisiä herkkusieniä.

Jehoviin viittaaminen liittyi vihjeeseen Valtakunnallisia. Sovittelin siihen pitkään sanaa SALIT (valtakunnansali), mutta totuus oli kaukana: mayat. Niitä tienoita haittasi huomattavasti nämä soiton päässä -kytkösvihje.
50. Luuppi31.12.2004 klo 12:05
Jos ihan tarkkoja ollaan ei ison S:n ratkaisuyritys VALTAKUNNALLISIA->SALIT ole täysin pätevä. Valtakunnat voivat kyllä olla salillisia, muttei päinvastoin.

Esimerkkinä ratkojan epätoivosta voin paljastaa että minulla oli jossain vaiheessa QUASIMODOn paikalla EMALIMONO.
51. matts31.12.2004 klo 12:07
mitäs laitoitte KOMISTETTUJA vihjeeseen vastaukseksi
52. Tuomas L.31.12.2004 klo 12:12
Niin, entäs se "anivia" = ARAT? Takaperin olisivat aivina ja tara, jotka ehkä saattaisivat olla synonyymeja, tiedä näistä tekstiilityöasioista... Luulen kuitenkin, että kyse oli jostain muusta.

Minä arvelin pitkään, että pääkuvan lauseen ensimmäinen sana olisi "mustakin", koska eiväthän herkkusienet ole puhtaanvalkoisia, vaan kustakin löytyy mustia pisteitä tms.
53. matts31.12.2004 klo 12:12
ai niin kuinka selitätte sen pääkuvan alas tulevan lauseen?
yhteys queeniin on mielestäni ontuva? vai puhuttiinko tästä jo edellä?
54. matts31.12.2004 klo 12:17
ja vielä -
kuinka ymmärsitte sen HYVÄ SYY YLITTÄÄ
minä laitoin siihen haaparanta kun en muutakaan järkevän oloista sanaa saanut aikaiseksi - sen täytynee olla väärin.
55. Luuppi31.12.2004 klo 12:19
omistettu -> oodi
vaarat vaanivat
We are the champions.
56. matts31.12.2004 klo 12:19
VAanivia -> VAarat
saa nähdä koska näissä vihjeissä on 3-4 ja enemmänkin piilotettuja kirjaimia yhteenhän me olemme jo tottuneet
57. matts31.12.2004 klo 12:21
niinpä tuota (Champions) minäkin ajattelin mutta mikä lie sen yhteys herkkusieniin?
58. Luuppi31.12.2004 klo 12:37
Herkkusieni on champignon, mutta olen nähnyt tuotemerkkinä Champion.
59. matts31.12.2004 klo 12:54
champignonin kyllä tiesin ja siksi sitä ihmettelinkin mutta tietenkin - pitäisihän meidän toki tietää myös kaikki kauppasienien tuotemerkit - kas kun onkin jäänyt opettelematta. Uunna vuonna lupaan viettää aikaani kaupan tädin luona ja saa hän opastaa näissä asioissa :)

no ei vaa - kyllä se oli silloin ihan mukava oivallus kun queenista tuli sitten mieleen tuo We are the champions - jälkeenpäin tässä vasta sitä tuli ajatelleeksi ettei se nyt ihan tarkka yhteys ollutkaan - mutta mitä siitä. Monia oivalluksia sai kokea tämän vuoden vaikeimman parissa - tattista vaan Örkille.
60. ile31.12.2004 klo 18:33
Lehteä minulla ei enää ole, mutta muistaisin, että ratkaisulause oli ' kustakin löytyy kantakin (tai jotain muuta sellaista)', joka mielestäni on aivan loistava ja paikkansa pitävä ratkaisulause.
61. IiKoo2.1.2005 klo 12:07
No, kertokaa nyt sen AREEDAR:nkin idea, kun olette muitakin täällä selittäneet.

Ja mitä pääkuvaan tulee, niin kovin usein olemme kaveripiirissämme harrastaneet sanaleikkinä sitä, että Queen laulaa: Me olemme herkkusieniä. Siksi minusta kovin mainio ratkaisulause.
62. Matti2.1.2005 klo 12:28
Vaikka ristikko jäikin ratkomatta, niin ajattelin että kun radeerata=etsata niin areedar=aste.
63. IiKoo2.1.2005 klo 12:42
Ilmankos, kun en tuntenut koko sanaa...
64. RA2.1.2005 klo 15:11
Mulla on vasemmassa alanurkassa aukkoja. Mitä ilmeisemmin toisiksi alin ei ole niin yksinkertainen kuin ILKUNNAT.. LETKIStäkin on tehnyt mieli pystyyn tunkea, mutta ei liene oikein/Saukin.

Saa tulla vaikka suorina selityksinä, kiitos!
65. Luuppi2.1.2005 klo 15:28
LETKIS on oikein. Ilkunnoille pitää löytää synonyymi.
66. RA2.1.2005 klo 19:29
Kiitos Luuppi! Jostakin olin saanut päähäni, että Letkis on kokonaan Rauno Lehtisen "iskeltämä".

Ja johan löytyi synonyymikin. Saa vapaasti ir... ;-)
67. Ymmärtämätön3.1.2005 klo 20:22
Voisiko joku selventää myös nämä:

-nhja

korkea tai matala

paluu aina tiedossa sadoille tuhansille

raamatussa lak
68. Luuppi3.1.2005 klo 20:31
Täältä pesee ja linkoaa:

asiantuntija
saana on myös matalakortinen ohralajike
kouluun palataan elokuussa
alak = akiis
69. Juhani Heino3.1.2005 klo 20:35
Eki, kiitos hyvästä päänvaivasta. Mulle taas jäivät epäselviksi:
3. vaakarivi alhaalta - pääkaupungissa tulee suusta monen suusta = KUALA. Jos on oikein, näyttää vähän oudolta vaikka Lumpur ja murteellinen kuola saadaan liitettyä siihen.
4. pystyrivi oikealta - H, kuva auton takaluukusta, & = KANA. En tajua lainkaan.
Samalla pystyrivillä vihjeestä "Dannyn vaimon niminen" tietysti voisi irviä että Dannyn vaimona Liisa ei enää ole Seppälä.
70. Juhani Heino3.1.2005 klo 20:37
Kas, Luupilla oli saanasta vaihtoehtoinen tieto. Luulen että Eki tarkoitti laulaja Saanaa eli Sari Matalaa.
71. Antti Skyttä3.1.2005 klo 20:39
Juhanille:

H + auto + ja lienee nimenomaan kana.
72. Luuppi3.1.2005 klo 20:40
h-auto-ja

KUALAa pidän minäkin outona. Samoin puuttuu selitys, miksi NIILI on seniili.
73. Ymmärtämätön3.1.2005 klo 20:41
En kyllä vieläkään ymmärtänyt tuota asiantuntijaa.

HautoJA ->Kana
74. Luuppi3.1.2005 klo 20:43
Kylläpäs Herra helpotti ratkaisemistani kun löysin SAANAlle tämän oman selitykseni, jota Eki ei ilmeisesti tarkoittanut. Sari Matala on minulle täysin tuntematon laulaja.

Tietoa matalakortisesta Saanasta:

http://www.kivijarvenpakkaamo.net/Lajikkeet.html
75. Luuppi3.1.2005 klo 20:44
Ymmärtämättömälle rautalangasta: h = tunti
76. Eki3.1.2005 klo 20:59
Kana hautoo eli on hautoja.

Kuala oli ratkaisusanana huono ja tahkosin sitä kulmaa pitkään, mutta kun moni muu sana oli mieleinen, jätin sen. Moni hesalainen lausuu suusta tulevan kuolan kuala ja Kuala Lumpurissa se on pääkaupunkia eli pääkaupungin nimen osa.

-nhja, h=tunti eli -ntuntija

Vihje Niilille oli tekstin väri, joka oli sininen muiden ollessa punaisia tai valkoisia. Sinistähän se vesi on muutenkin, mutta Sininen Niili lienee tuttu eksaktimpanakin käsitteenä.

"ja nyt on iloinen Einari se, kun pyörä Einari se" oli monen lapsuuden käsittämättömiä lauseita, kunnes sen näki kirjoitettuna: "ja nyt on iloinen Einari se, kun pyörä ei narise". Minusta vihjeessä on tarpeeksi viittausta tähän Juicen suosittuun Marilyn-sinkun b-puoleen.

Olin nähnyt tuon Champions-tuotteen ja luulin sen perusteella, että herkkusieni on englanniksi champion, mutta ei se pahasti pieleen siis mennyt. Toiseen lauseeseen ilellä oli hauska versio: kustakin löytyy kantakin, vaikka siis herkKUSIenistä KUSTAKIN LÖYTYY KUSTAKIN. Tämä lauseidea muuten syntyi lentokoneessa matkalla kohti Englantia kokonaan valvotun yön jälkeen. Itse laadintaa tein tuolla matkalla yhteensä arviolta 15 tuntia. Vihjeisiin meni sitten vielä muutama tunti.

Eikös raja edelleen ylitetä usein Haaparannan edullisten hintojen takia? En tiedä, kun en ole koskaan kokeillut, vaikka isän sukua asuu ihan siinä lähellä ylityspaikkaa.

Juha N:n mainitsema TIMO TA:N KANSSA oli omia suosikkejani eli tuttu ristikkosana IKURI löysi yhden kertakiertotavan.

Yleisimmät aloituskohdat olivat ASTE ja TOTT, kuten pitkälti epäilinkin. APOTTI lienee myös ollut aika helppo, siksi puna-apilasta panin niin lähikuvan, että ei saisi heti selvää.

Pienessä kuvassa ovat RINNAN Timppa, Titta ja Marja-Liisa ja nuoli osoittaa Titan uumaa.
77. Eki3.1.2005 klo 21:06
Luupille Saanaa ja muutakin silmänruokaa.

http://rod.customer.netspace.net.au/eurosong/alsor an.htm
78. Juhani Heino3.1.2005 klo 22:00
Antti ja Luuppi (ei siis antilooppi), kiitos nopeasta vastauksesta. Näköjään joskus vastaus voi olla liian ilmeinen kun sitä on ensin haettu lakanan ohi (ratkoneet tietävät mitä tarkoitan) ja vielä oli sekin mahdollisuus että vastaukset olisivat toisin päin. Jossain vaiheessa tietysti Jani varmistui Tanskaseksi. Silloin aivot eivät enää kääntyneet takaisin "helpommille" kierroksille 8-)
79. x3.1.2005 klo 22:02
Se Havanna-juttu OLIN?
80. Eki3.1.2005 klo 22:12
Lena Olin, ruotsalaisten ylpeys (entinen Miss Skandinavia kaiken muun hyvän lisäksi) maailmalla näyttelee mm. elokuvassa Havanna. Tämä oli tehtävän tietopuolista osaa, mutta asetelmaltaan suht herkullinen.
81. Juhani Heino3.1.2005 klo 22:13
Lena Olin taisi näytellä Havanna-elokuvassa. En tarkistanut muistikuvaa.
82. Juha N3.1.2005 klo 22:17
Kas, Eki on lakannut murjottamasta... :) Tauko taisi toisaalta olla tosi tehokasta laadinta-aikaa. Laukkipääntieltä lienee pääradalle parisen kilometriä, joten ei häirinnyt edes VR:n kolke.

Kun tuolla edellä "moitin" erästä kuvaa vaikeaselkoiseksi, niin tarkoitin tietysti vihjettä sanalle LAKANA. Kun ristikon värimaailma oli muuten jouluisa, tuntui että tätä kuvaa oli manipuloitu ottamalla punaista väriä pois. Tai ehkä ruutuun oli kuvattu valkaisuprosessin kokenut AIVINA, jota oli muualla ristikossa vihreäksi värjättynä peilikuvaversiona.

Matti_L kiitteli Joulun kellojen soittajaa. Mahtoiko tämä ystävänpalvelus avittaa ristikkoon sanan KONEVITSA vai QUASIMODO?

Saana (Matala) selvisi minulle Googlesta. Samoin (Helsinki-)Letkiksen yhteys Saukkiin, Riki Sorsan tarkemmat passimerkinnät ja Lena Olinin tähteys Havanna-elokuvassa. Rukiin ristisiittoisuus tuli oivalletuksi tietosanakirjan avulla. Vasta näiden tarkistusten saatoin olla varma, että ristikko on oikein ratkottu. Tai yksi epäselvä asia minulle jäi. En kai seuraa aikaani, mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä, millä tavalla KISS menetti suosiota. Olisiko tässäkin jokin muu jekku kuin viittaus Kiss-yhtyeeseen? Eikös ainakin Elmon rakkaan kilpakumppanin muisto liene säilynyt lämpimänä niin Aliisan kuin meidän muidenkin suomalaisten mielissä?

Kun näin jälkeenpäin vihjeitä uudestaan makustelen, niin minulle herkullisimmat olivat "vanhentuneesta munkista aiemmin" -> APOTTI (miten saatiinkin simppelillä sanakoukeroinnilla vihje vaikeammaksi kuin se oikeasti on) ja "Ateenan turisti" -> TEPA. Ja jäin miettimään, että ehkä Päivi Istalalla oikeasti on jotenkin tavallista hankalampi luonne, tai niinköhän se vain miespuolisista joskus tuntuu...
83. Juhani Heino3.1.2005 klo 22:22
Taas voi olla väärä mielikuva, mutta Eki kai tarkoitti Kiss FM:n juontajasotkua?
84. Antti Viitamäki3.1.2005 klo 22:51
Sainpa minäkin tuossa ratkottua ristikon muutama päivä takaperin. Puoli päivää meni, mutta ei malttanut lopettaa ennen kuin tuli täyteen.

On mielenkiintoista havaita, miten eri asioita ihmiset ensimmäisenä äkkäävät. Minulle ASTE ja TOTT olivat hepreaa ihan loppumetreille asti - ensimmäiset kaksi sanaa ristiin olivat AARO ja ARAT, sitten tuli HUHU, ja ISKUPORA avasi kerralla koko oikean alakulman. Tosin yksi virhe hämäsi siellä kokonaisuutta pitkään: olin laittanut luun perään sanan TUMA enkä TUTA, enkä enää edes muista mitä ihmeellisyyksiä sovittelin ylempään pääkuvalauseeseen.

Kolmen tunnin jälkeen alemman lauseen keskimmäiseksi sanaksi muotoutui "esittäyty?" ja tuntien Ekin aloin tuijottaa otsa rypyssä pääkuvaa. Oli todellinen väläys tuon champions, sillä jonkin aikaa olin ollut jo ihan varma pääkuvan alla oleva alue jää minulta auki. Vasta kun ristikko oli koko lailla jo valmis, minullekin tuli epämääräinen mielikuva siitä että herkkusieni kyllä kirjoitetaan gn:llä. KUSI ei millään meinannut mahtua päähäni. :-)

Yömyöhällä ratkaisulauseet olivat selvillä, eikä tehtävästä uupunut kuin aivan ylimmät osat. APOTTI ei hahmottunut minulle - tai siis hahmottui, mutten oikein tajunnut, miksi sille oli kehitelty noin monisanainen vihje, kun se kuitenkin viittasi suoraan munkkiin. Vasta kun tajusin, että vihjehän voi viitata myös vappuherkkuun, raapustin APOTIN paperille hyvin hennolla jäljellä. Seuraavaksi huomasin etten ollut kertaakaan aiemmin lukenut PAKISTA-sanan vihjettä - vaikka se olikin sitten saman tien selvä, kun sen luin, ja siihenhän nuo muut sanat sitten töksähtivät, yksi toisensa jälkeen, enkä ehtinyt edes kunnolla vihjeisiin perehtyä.

LAKANAN tyhjä vihjeruutu ei mennyt jakeluun ennen kuin suostuin uskomaan että SAITURUUS on aivan mahdotonta istuttaa risteäviin sanoihin.

Ja kuten jo totesin, ASTE aukeni lopullisesti vasta tämän keskustelun myötä. (Olin pihdannut tämän lukemista, kunnes ehtisin itse syventyä ristikkoon.)

(jatkuu)
85. Antti Viitamäki3.1.2005 klo 22:51
(jatkuu)

Kritiikintynkää:

EINARI tuli myös keksittyä ihan kylmiltään, ilman apuja pystysanoista, mutta vaikka yhdistin vihjeen Juicen lauluun, niin silti vähän haraa vastaan tuo logiikka. Pyörähän biisissä on narinaton, ei Einari - vaikka toki Einari on iloinen, eli ei varmaan myöskään narise. No joo. Ei ollut kuitenkaan "Ahaa!"...

Ratkoin ristikkoa omana printtinä (kiitos, Eki!), mutta printterini väreissä oli jotain ongelmia. Sen(kin) johdosta kuvat ja värit olivat mitä sattuu. PAHEEN vihjekuva hahmottui vasta kun palasin takaisin ruudun ääreen, UUMAN nuoli samoin. NIILIN vihje oli minulla punainen, ja muutoinkin olen parin muun kannalla, että nämä arbitraariset hirsipuuvihjeet voisi ehkä jo heivata jokeen. Olen niitä kyllä itsekin aikoinaan käyttänyt, eli syytellä en osaa. Jos näistä luovuttaisiin, niin pitäisi sitten varmaan saman tien luopua myös anivia > ARAT -tyyppisistä vihjeistä. Eihän niissäkään vihje suoraan viittaa ratkaisusanaan.

-nhja > ASIA oli minusta siellä epämääräisyyden rajoilla. Itse tulkitsin vihjeen niin, että hja on jokin minulle tuntematon lyhenne haltija-sanasta. ("Asianhaltija".) Lyhenteen käyttäminen tuntui viittaavan tällaiseen virkamiesmäiseen termistöön ja kielenkäyttöön.

SAANAN vihjeen taas luulin viittaavan -tunturin korkeuteen ja -järven mataluuteen, kunnes tajusin että sehän olikin Kilpisjärvi eikä mikään ihme Saanajärvi. Laulajasta en ole ikinä kuullutkaan. Samoin tuntemattomia minulle olivat TEPA ja DAYAN.

Pari sananvääntelyä ASTEEN lisäksi jäi vähän "Yhyyn" puolelle: lak > KIIS, ala- > EURA ja "työ kutsui kokoojaa" > TISKUU. TISKUUN vihjeen ymmärrän kyllä, koska sana on oudohko ja siinä on vielä piilokirjainkin.

Vaan sitten kuitenkin! Selvästi enemmän löytyi hulppean hienoja ja riemastuttavia vihjeitä, eikä ratkonta käynyt missään vaiheessa tylsäksi. Omia suosikkejani olivat ITÄLAITA, IKURI, KONEVITSA, MAYAT, ILMAUS, QUASIMODO, ISTALAT, KUALA, NEITI ja AIKA.

Kiitoksia Ekille erittäin antoisasta makupalasta!

(Laitan tilinumeroni sähköpostilla.)

;-)
86. Tuomas L.4.1.2005 klo 11:38
Niin, ja tämän palstan lukijoilla olisi siis ollut pieni kotikenttäetu, koska säkeessä 1149 - Synonimiä esitin tuon "korkea tai matala"-vihjeen ratkaisuineen. Tuo vasen alakulma olisikin auennut paljon nopeammin, jos olisin suostunut uskomaan, että se tosiaan oli se... (-:
87. matts4.1.2005 klo 12:07
AV; eikö tuo DAYAN kuitenkin ole varsin tuttu, tosin joku kirjoittaa sen DYAN kumpi lienee virallinen kirjoitusasu Suomessa.
88. Antti Viitamäki4.1.2005 klo 13:22
matts:

Juu, ei ollut tosiaan tarkoitus sanoa että Dayan on liian outo nimi ristikkoon. Kun tsekkasin hepun, ymmärsin ettei hän yleisesti ottaen toki ole kovinkaan tuntematon. Olipahan vain jostain syystä minulle tuntematon. Ja minullahan noita muistiaukkoja piisaa... :-)
89. Eki4.1.2005 klo 13:53
Dayanin vihjeessä "yksisilmäinen" viehätti se, että se voisi johtaa niin moneen muuhunkin suuntaan.

Saanan vihjeeksi toisena vaihtoehtona minulla oli "Samoa siellä!", joka oli jo toisen alareunan sanan eli Oseanian vihje.

Antin pitkään ja ansiokkaaseen analyysiin kommenttina se, jonka hän itsekin tietää, että tämäntasoisia ristikoita on liki mahdoton tehdä ilman kaikenlaisia jippoja: melkein sallittuja, rajoilla olevia ja ehkä kiellettyjäkin.

Miten ne vaikeat aikoinaan tehtiin?

Noh, ensinkään ne eivät olleet näin vaikeita. Ja jos olivat, vaikeus perustui tosi hankaliin tietosanakirjasanoihin. Ja jos sellaista ristikkoa joku vielä uskaltaisi vuonna 2005 lehteen panna, ei tänne palstalle varmastikaan uskaltaisi tulla edes vilkaisemaan palautetta.

Kuten sanottua, ristikko olisi ollut parempi, jos olisi voinut tehdä "vain" kolmosen tai kolme miinuksen, ei vuoden vaikeinta.

Keskustelun perusteella tunnen kuitenkin onnistuneeni ihan kohtuullisesti.
90. Urpo4.1.2005 klo 14:11
Kyllä ihan hyvin onnistuit Eki. Kyllähän minusta Kovikset pääsääntöisesti on olleet onnistuneita, mutta ainahan me ratkojat löydämme jotain kritisoitavaa. Mutta eihän koskaan voi kaikkia miellyttää, vaikka tekisi miten!

Itse ratkoin lähes kaikki Kovikset vuoden varrella,(harmi kun en arkistoinut) ja kokonaisarvosana on kyllä kiitettävän puolella.
91. iso S4.1.2005 klo 14:27
Dayan on mielestäni riittävän huomattava henkilö että nimeä voi käyttää. Toisessa säikeessä mainitsemani epäarvoisuus toteutuu tässä ikärasismina. Nyt ei ne nuoret, nyt ei ne nuoret, tunne Mosheakaan...

Itse sovittelin tuohon kohtaan hartaasti neulaa, kun kyklooppi oli liian pitkä.

Onnistuminen oli kohtuuden ylittävää, vaikka kaikkia ei voi kaikissa kohdissa miellyttää kaiken aikaa. Kaiken kaikkiaan oli enemmän karkkia kuin kakkia, niin että oli mahdollista jäädä hyvä maku suuhun!
92. Eki4.1.2005 klo 14:31
Eräiden ratkojien lehdistä löytyneiden kakkien lisäksi kustakin löytyi kustakin PAITSI ileltä, jolta löytyi kusen sijasta kanta.
93. iso S4.1.2005 klo 14:46
Selvisi sekin mitä ilellä on päässä. Taitaa juosta pää kolmantena jalkana niin että on kantapää kummassa(kin) päässä.
94. ile5.1.2005 klo 08:35
Ratkaisuuni muodostui ratkaisulause 'kantakin löytyy kustakin (nimenomaan tässä järjestyksessä)' ja mielestäni se oli niin täydellinen, etten ryhtynyt kannan kanssa risteäviä sanoja sen enempää tutkimaan, varsinkin kun ne mielestäni olivat sanoja ihan paikallaan.

Pitänee tarkastella ratkaisua tarkemmin, sitten kun se julkaistaan.

Koska se muuten julkaistaan?
95. Eki5.1.2005 klo 09:01
15.1.
96. Esko Kalervo7.1.2005 klo 15:10
On mukavaa lukea, miten paljon tyydyttävää ponnistelua Vuoden Vaikein on ratkojilleen antanut. En olisi Esko Kalervo, ellen toisi mukaan myös lomaratkojan näkökulmaa. Muistan kyllä, että haastoin Erkkiä pöllyttämään ja huijaamaan meitä ratkojoa oikein kunnolla tässä Vaikeimmassa.
Noo, se lomaratkojan näkökulma.
Hoksottimissa rapsahteli ihan mukavasti yläoikealla: Hellaakosken AARO, vaARAT ja hautova KANA. Niin ja TOTT sekä ISTALAT (ihana) tietenkin.
Mutta kun oli yhdistettynä meikäläisen tietämys, virttyneet hoksottimet ja lomalaisen varustus, käsittämättömyyksienkin lista oli vielä paluumatkalla melkoinen:
Raamatussa Lak – KIIS?
Palvottu Gardner – AH(ihasteltu kyllä) AVA?
Niille kirkonkirouksetkin!? – OTSAT?
QUEEN ja QUASIMODO keskenään ristissä ja kahteen ensimmäiseen ei apuja muualta???
Maustamisiinkin – MALIT
Ateenan turisti – TEPA?????, en ymmärrä vieläkään
Yksisilmäinen – DAYAN??
Pääkaupungissa suusta – KUALA?
Ala- – EURA
Kvasiö – TEKOVIKA
Timo T A:n kanssa – IKURI??
Ristisiittoinen – RUIS
Menetti suosiota – KISS???
Eskoksi nimetty lintu – RIKI Sorsan nimitys ei ollut korviini kantautunut
-n"tunti"ja – ASIA, ei menisi läpi omasta laadintaseulastani
Korkea tai matala – SAANA.

Eli ehkäpä vuoden vaikein mutta ei hykeryttävin. Ovat vihjaisseet, että Antti Viitamäen koko aukeaman YY, KAA, KOO, NEE, VII ... voisi olla vuoden hykerryttävin – mitenkä lienee? Idea löytyi, mutta ei ole vieläkään täysi.
97. Esko Kalervo7.1.2005 klo 15:12
Siis Punaisen Pelikaanin Viitamäki-ristikko.
98. iso S7.1.2005 klo 15:32
Osa noista on jo yllä selvitetty. Tässä lisävalaistusta:

SIIK(A) on KAL(A), lue takaperin; Raamatussa on Kiis-niminen henkilö. Lomaratkojalle se on ylimääräinen harhaute, jäljelle jää sinänsä riittävä mutta kelju (minun mielestäni kahden näsäviisas-tyyppisen kikkavihjeen yhdistelmä. Pitäisin pahana jos ei olisi visaisuutta korostettu.

Kirkonkiroukset = pannat, otsille otsapannat.

Kyllä, malia (sitä yrttiä) käytetään maustamiseen. Tuskin keittiöratkojan keittiössä, mutta jossakin.

Tepa Reinikainen alitti odotukset kuulantyönössä Ateenan olympialaisissa. Kisamatkasta tuli turistimatka.

Moshe Dayan, israelilainen kenraali, sotasankari ja ministeri. Golda Meirin aikoina hyvin näkyvä ja tunnettu hahmo. Tavaramerkkinä musta silmälappu, kun toinen silmä meni sodassa.

Timo Taikuri, ei mitään tekemistä Timo T.A:n kanssa.

Muita ja osin näitä onkin selitetty. Kyseessä lieneekin useimmissa kohdassa pikemminkin purnaus kuin saapumatta jäänyt ymmärrys.
99. Kaaleppi7.1.2005 klo 16:00
Jos Mensan testeissä ei saa täysiä pisteitä, niin vikahan on tietenkin testissä, eikö?
Joidenkin on ilmeisen vaikea hyväksyä että on tehtäviä, joihin ei omat eväät kertakaikkiaan riitä.
100. Esko Kalervo7.1.2005 klo 23:34
Kylläpä iso S osasikin selvittää juuri ne, joita en ollut ymmärtänyt. Kaikki muut oli jo kotona. ISO kiitos.

Kaaleppi voi lukea Esko Kalervon viestin uudestaan. Osaamattomuuden syiksi oli mainittu lomavarustuksen vaillinaisuuden ohella oman tiedon riittämättömyys ja oman (ei laatijan) aivorustingin virttyneisyys.
Tämä vaan siksi, että oikeudentajuni ei oikein jaksa sietää mihinkään perustumattomia totuuta vääristeleviä heittoja. Minä kannan vastuun kirjoituksistani, kanna Sinä lukutaidostasi!
Pitääkin minunkin joka pölhöyteen puuttua, hyi! Malta joskus mielesi!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *