KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUSIN IISAKKI

1221. Uusin Iisakki

Jukkis14.11.2004 klo 16:02
Onko kukaan ratkaissut Iisakin ristikot 11/2004:stä aukeaman s. 16-17 ristikkoa (laatija Alf Simberg)?

Jos on, niin mielipidekysymys: Onko ristikkoon lipsahtanut väärä pääkuva vai onko kuvan ja siitä saatavien sanojen välinen yhteys tarkoituksella tavallista ovelampi?

Kyllähän siinä kuvassa näkyvien rakennusten sisällä voi hyvin kuvitella ratkaisuun tulevia asioita tapahtuvan, mutta onkohan tuo tosiaan tehty tarkoituksella?
2. H. Lavonius14.11.2004 klo 22:36
Ratkottu on. Itsekin tuota samaa pikkaisen pohdiskelin. Varsinkin alemman vaakasuoran lauseen johtaminen kuvasta vaatii jo melkomoista sielun silmillä näkemistä ;)
3. RA14.11.2004 klo 23:10
Jaahas. Pitänee hankkia Iisakin ristikotkin... kun tuollaisia mielenkiintoisia sen tiimoilta pohditaan.
4. H. Lavonius14.11.2004 klo 23:37
Juu, heti aamulla kioskille RA ja kaikki muutkin, ettette vain jää ilman! ;D
5. Alf Simberg15.11.2004 klo 15:40
Iisakin aukemani pääkuvasta todellakin puuttuu ei yksi vaan peräti kaksi puhekuplaa... Kaksi "näkymätöntä" ihmistä siinä puhelee. Nyt en muista mitä sanovat, enkä nyt valitettavasti pysty tuota tarkistamaan. Pahoitteluni! On harmittanut iitseänikin han vietävästi. Mitään "järkevää" syytä tapahtuneesta en ole saanut kuulla toimituksesta...
6. iso S15.11.2004 klo 16:10
Kumpi han tai mikä hän mahtaa harmittaa eniten:

1. Itse tehty moka pääsee julki
2. Joku muu tekee mokan
3. Joku muu tekee mokan , itse näyttää syntipukilta
4. Itse tehty moka, joku muu näyttää syntipukilta.

Riippuu varmaan luonteesta. Sanoisin 4, 3, 1, 2 tai 4, 1, 3, 2. Ratkojan kannalta on usein vaikea päätellä mikä tapaus on kysymyksessä eikä se itse asiassa vaikuta potutuksen määrään.

Harmittava juttu kaikkien osapuolien kannalta, mutta ehkäpä elämä jatkuu.
7. Jukkis15.11.2004 klo 18:44
Ei syytä harmitella. Ristikosta tuli ehkä jopa parempi noin. Pisti miettimään että mikä ihme oveluus tässä nyt on kun tällaisia lauseita alkaa tulla.
8. 15-vuotias ratkoja16.11.2004 klo 17:04
Juu, Iisakki tulee, mutta tämä kyseinen lehti on vielä kesken enkä ole vielä siellä asti. Mutta katsotaan kun sinne asti päästään!
9. Jukkis25.11.2004 klo 14:54
Onkos kukaan tehnyt tämän Iisakin 11/2004 s. 21 olevaa kuukauden Aulista?

Siinä on hiukka sivun keskipisteestä ylävasempaan vihje, jossa on kuva, jonka tulkitsen palavaksi kynttiläksi. Samassa vihjeruudussa on "NIISSÄ LIIMAA" ja "SUVIO".

Tuleeko siitä kynttilävihjeestä joku järkevä sana? Minä en keksi mitään, jonka osaisin selittää itselleni.

En siis kysy, mitä siihen tulee, haluan vain kuulla, että saako joku siihen asiallisen ja vihjeeseen sopivan ristikkosanan vastaukseksi, niin tiedän sitten ryhtyä etsimään vikaa itsestäni sen sijaan että etsin vikaa Aulis Lehdosta. Kiitos.
10. ile25.11.2004 klo 18:51
Mielestäni siinä on selkeästi laatijan tekemä virhe, jota ei ole huomattu ristikkoa tarkistettaessa.

Edellä mainitussa Alf Simbergin ristikossa muuten esiintyy ratkaisusana, jonka käyttöä varsin monet ristikkotahot karsastavat tai eivät hyväksy lainkaan.

Muun muassa ???-ristikoissa kyseinen sana on pannassa.
11. ++juh25.11.2004 klo 19:43
Enpä huomaa kynttiläkohdassa virhettä. Ratkaisusana on niin Nykäsessä kuin Pesosessakin.
12. Jukkis25.11.2004 klo 19:55
Kiintoisaa, kaksi vastakkaista näkemystä kahdelta arvovaltaisehkolta taholta. Täytyypä miettiä lisää tuota kohtaa.

Onko muita näkemyksiä saatavilla?
13. Jukkis25.11.2004 klo 20:03
Taidanpa kallistua ++juh:n näkemyksen kannalle. Enpä vaan tiennyt, että tuo sana kävisi tuohon vihjeeseen, minulla oli sanan merkityksestä hiukka eri käsitys. Mutta kylläpä Nykäsen perusteella se sana tuohon kai kelpaa.

Ja ile: Mihin vihjeeseen se karsastettu sana on ratkaisu?
14. ile25.11.2004 klo 21:15
No niinpä, ++juh on oikeassa.

Kynttilävihjeelle löytyy kelpo ratkaisu, jonka älyämiseen ei tarvitse käyttää Nykäsen eikä muidenkaan hakuteosten sivustoja.

Hyvä niin.

Jukkis: oikean yläkulman sitaateilla varustettuun aallokkoon.
15. Alf Simberg26.11.2004 klo 16:29
Ile: Nyt hieman - - - lla, pannaan mieleen ja syväluodataan.
Lemmonia lainatakseni Piukoissa Paikoissa: Nobody´s perfect. Meniköhän tuokaan oikein ... Näin sitä oppii, kun ei liioin pyöri piireissä... Kiitos tiedosta!
16. Helge29.11.2004 klo 12:37
Simbergin ristikon pääkuvalipsahdus oli niin selvä, että meni pelkkänä vaikeusasteen lisäyksenä.
Auliksen "niissä liimaa" nielaisin kummastelematta.
Jyräksen "rivakoita" opetti taas tutun ristikkosanan uuden merkityksen. Kun taas hänen piilokirjaimellinen "kimpaleita" on niin pirun onomatopoeettinen, ettei siitä tiedä, mikä puukstaavi on laatijan murrealueella käytössä?
17. Eki29.11.2004 klo 12:50
Helge, oliko tämä?

http://www.sanaristikot.net/faksanat/index.php?p1= utala.php&p2=info.php
18. Helge29.11.2004 klo 13:16
Eki, sehän se; on nettiosoitteita, mitkä myös valistavat!

Tämä alkupiilokirjain"kimpale" nyt vain risoo, kun ratkoja ja varsinkin palkkionmetsästäjä haluaa vastauksestaan aina yksikäsitteisen.
19. Jukkis29.11.2004 klo 13:35
Helge, kyllä se on yksikäsitteinen. Nykysuomen sanakirjasta ei löydy mutta siitä toisesta löytyy, mikäs sen nyt olikaan, Suomen kielen perussanakirja tms. (eli Pesonen). Piti mennä kirjastoon katsomaan että selkis.
20. Helge29.11.2004 klo 13:49
Arvaan!

Joo, Nykäsestä ei löytynyt (ainakaan siinä merkityksessä), mutta veikkaan, että Pesosessa alkaa x:llä!

On tämä vaikea laji!
Kun sinänsä helppo ristikko vaatii kirjallisuustutkielman.
21. Pena1.12.2004 klo 12:20
Joulukuun Iisakin Puheenvuoro-palstalta:

"Pahoitella täytyy marraskuun lehden Alf Simbergin aukeamaa: kuvasta oli jäänyt kirjapainovaiheessa pois puhekuplat. Niissä kaksi puhujaa tuumi: "Hrrr, nyt maistuis ------, vai mitä?" siihen toinen: "Hrrr, kannatetaan!" Otsikosta Lämmittelyyn sai sentään kalpean aavistuksen, mistä oli kyse. Kenellä on vielä edellinen lehti kesken, voi orientoitua näiden tietojen kera."


Ratkaisut on postitettava viimeistään 7.12.2004.
22. Zebraze3.12.2004 klo 09:56
Ei tuossa Alfin ristikossa mitään vikaa ollut.
On tuokin mielenkiintoisempaa kuin triviaalit
ratkaisusanat suoraan kuvasta. Katukuvaa
en tunnistanut...

Muuten Iisakki oli Punaiseen Pelikaaniin nähden
aika läyhä. Vihjeytys heikkoa - älynväläyksiä
murto-osa verrattuna Punaiseen. Oikeastaan
vain yksi idea koko lehdessä. Ulkoasu muuten
hyvä - siistejä toteutuksia lähes kaikki. En osta
enää.
23. Pena9.12.2004 klo 15:58
ile, mikä tuossa Alfin ristikossa on se kielletty sana? On mulla arvaus...
24. Jukkis10.12.2004 klo 08:11
Eikös se ole oikean yläkulman aallokosta tuleva ULAT, kuten ile
tuossa yläpuolella 25.11.2004 klo 21:15 vihjaisi.
25. Pena10.12.2004 klo 08:21
Ahaa! Olin hakoteillä! Tosin siellä on ihan turvallista, koska muita teitä en tunne :-)

Luulin että se oli KÄNNY.
26. Jukkis16.12.2004 klo 13:20
Palatakseni tuossa yläpuolella 25.11.2004 klo 14:54 esillä olleeseen. Siinä siis oli palava kynttilä ja ratkaisuksi tuli "VARI".

Minun kielikorvalleni ihan ihmeellinen tapaus, koska ainoa merkitys, jonka minä olen koskaan tiennyt sanalle "vari" on "kuuma vesi". Siis vari on minun äidiltäni oppimassani Etelä-Pohjanmaan murteessa substantiivi, se on jotakin, jota "keitetähän ja juorahan". Se, että kynttilä olisi "vari" on ihan absurdia.

No, tällaista se vieraskielisten ristikoiden täyttäminen joskus on.
27. jupejus16.12.2004 klo 14:16
Hilu, hilu, hilu, kun tuli vilu, tuolla kynttilän valkijalla..

Voisi tuosta päätellä, että ei sillä varia saa aikaan, mutta:

Reppu ja reissumies, siinä varmaan on sellainen pari, oli kylmä tai vaikkapa vari, niin kumpikin paikkansa ties.
28. jupejus16.12.2004 klo 14:16
Hilu, hilu, hilu, kun tuli vilu, tuolla kynttilän valkijalla..

Voisi tuosta päätellä, että ei sillä varia saa aikaan, mutta:

Reppu ja reissumies, siinä varmaan on sellainen pari, oli kylmä tai vaikkapa vari, niin kumpikin paikkansa ties.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *