KESKUSTELUT > RISTIKOT > AIVOTREENI

1199. Aivotreeni

tero2.11.2004 klo 14:24
Sattuipa silmään uusi lehti. Tieteen kuvalehden Aivotreeni. Hinta 5.30, ilmeisesti kerran kuussa aikoo ilmestyä, ainakin toinen numero tulee marraskuussa.
Mukana oli jokunen sanaristikko + nimensä mukaisia erilaisia päättelytehtäviä ja pulmia.

Tähän esimerkkinä yksi:

SANAT SUMPUSSA

Etsi sanojen sekamelskaan kätkeytyvät kolme virkettä. Pilkut ja pisteet on poistettu, mutta sanojen järjestys virkkeissä on oikein.

SYDÄNROHKEUSJOSJAONKAKSI
VAPAUSOVATRUUMIINPUHUUHE
PEHMEINEIVÄTSAMANMATKUSTA
ASIANKOHTAKAKSIPITKÄLLEERI
YHDESSÄPUOLTA


Hiukan (aika paljonkin) lehdessä häiritsi sen älykkyystestimäisyys, minä kun mieluummin haluan vain leppoisaa ajankulua enkä jatkuvasti viitsisi kilpailla edes itseäni vastaan. Mutta vaihtelua sanaristikkolehtiin tämä ainokainen (lehtihyllyssä oli n. 30 pelkkiä ristikkoja sisältävää lehteä) kyllä markkinoille toi. Ja rohkeasti oli laitettu hyvän lehden arvoinen hintakin.
2. JP Ikäheimonen2.11.2004 klo 14:45
Minua häiritsi ko. lehden välillä kehno käännöstyö. Eräästäkin tehtävästä ei ymmärtänyt ollenkaan mitä siinä ajettiin takaa, ja toisesta tehtävästä löytyi useampikin ratkaisu ilmeisesti huonon käännöksen vuoksi. Mutta kyllä se viihteestä käy, ja tällaisia lehtiä ei ole yhtään liikaa.
3. Eki2.11.2004 klo 16:51
Vilkaisin lehtipisteessä. Eipä tuolla varsinaisia sanaristikoita juurikaan ollut. Muuten varmaan ihan viihdyttävä lehti, jos löytää oikean asiakaspiirin. Japanilaisia ristikoitakin lisää maailmaan.
4. RA2.11.2004 klo 21:35
Japanilaiset ristikot? Mitäs ne on??!
5. Kravattimies2.11.2004 klo 21:39
Osa ruuduista täytetään kynällä kokonaan ja ruudukkoon pitäisi syntyä kuva.
6. Matti2.11.2004 klo 21:39
Onko ne niitä maalausristikoita, joita ++juh lanserasi IS:n sivuilla jokin aika taaksepäin? Sanojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä, mutta itse kyllä niihin tykästyin. Nyttemmin olen nähnyt markettien hyllyissä kokonaisia lehtiä täynnä ko. ristikoita, vaikka kuinka suuria. Niissä rittäisi ratkomista ähkyksi asti, ja ylikin.

Numerot pystyrivien yläpuolella ja vaakarivien vasemmalla puolella kertovat, monenko ruudun maalattuja pötkyjä riveille tulee.
7. Matti2.11.2004 klo 21:41
Krakamies voitti rinnanmitalla.
8. Kravattimies2.11.2004 klo 21:52
Matti, ehdin silmänräpäyksen verran ennen Sinua, koska olen jo levännyt :)
9. V-R2.11.2004 klo 21:54
Aviotreeni. Se on varsinainen laji
10. Esko Kalervo2.11.2004 klo 22:57
Terolle ystävällisesti:
kaipa sanaristikkojenkin kanssa älyä tavallaan koko ajan testataan – samalla kun ne ovat ajan kulua. Ja jopa tekee mieleni väittää, että ristikoidenkin kanssa otetaan itsestä mittaa - ainakin omalla kohdallani on näin – ei välttämättä muiden.
11. tero3.11.2004 klo 09:06
Olen täysin samaa mieltä Esko Kalervon kanssa tuosta. Olen vain pitkään odottanut hiukan monipuolisempaa lehteä, että olisi muutakin kuin niitä ristikoita. (Jopa niin pitkälle että kaverin kanssa kaljakupilassa istuessa on jopa sellaista ideoitu ja tehdään itse jos ei kukaan muu tee). Ristikoissa ei sinänsä mitään vikaa ole, vaan eihän ihminen määräänsä enempää jaksa makaroonilaatikkoakaan vaikka kuinka hyvä olisi. Vaihtelu virkistää!
12. J Takala3.11.2004 klo 10:01
Onko Tero kokeillut puzzle-tehtäviä?

Tuolla on ohjeet seuran jäseneksi liittymiseksi:
http://members.surfeu.fi/ahaapuzzle/

Lehti täynnä tehtäviä tulee muutaman kerran vuodessa. JP osaa kertoa siitä tarkemmin.
13. JP Ikäheimonen3.11.2004 klo 14:17
Ko. nettisivut ovat muinaiset. Keskustelua käydään nykyisin osoitteessa http://games.groups.yahoo.com/group/ahaapuzzle/

Seuran jäsenyys maksaa 10 euroa ja siihen kuuluu lehti, joka ilmestynee neljä kertaa vuodessa. Lisätietoja seurasta saa vaikka minulta, pistä postia (jp(alaviiva)ikaheimonen(at)mentor(piste)com).

Minä rupesin lehden päätoimittajaksi tämän vuoden puolesta välistä. Kaksi toimittamaani numeroa on ilmestynyt, kumpikin 20-sivuisia. Kolmas pyritään saamaan ulos marraskuun aikana. Tehtävät ovat puzzle-mm-tehtäviä tai vaikeudeltaan samantasoisia kotikutoisia tehtäviä. Vissiin liian vaikeita kun ei ole kommentteja juuri kuulunut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *