KESKUSTELUT > RISTIKOT > MIKÄ RISTIKKOSANOISTA ON HYVÄ SANA?

1180. Mikä ristikkosanoista on hyvä sana?

Eki23.10.2004 klo 21:54
Viikon ristikkosana on ulku. Tunteeko kukaan ulun ristikoiden ulkopuolelta? Onneksi kaikki eivät välttämättä ole oppineet sitä edes sieltä. Tai onko se onnea, sillä onhan mukava oppia uusia sanoja.

Ristikkosanoissa on hyvin eritasoisia sanoja. Onko joku niistä sellainen, joka ei mielestäsi olekaan vain ristikkosana vaan ihan kelpo sana käytettäväksi koska vaan?

Muista, että esim. kasi on ristikkosanaksi päässyt merkityksensä kissa takia, ei merkityksessä "8".
2. Jouni23.10.2004 klo 22:10
Se on riuku Eki. Ulku on jossain määrin tuttu sana.
Tämä nyt on liikaa ulkokultaisuutta. Ennen ainakin laajaa sanavarastoa pidettiin plussana.
3. RA23.10.2004 klo 22:31
Minä ainakaan en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän / lukenut ikinä mistään tekstistä sanaa "ulku" - paitsi ristikoissa.

Tottahan uusien sanojen oppiminen ja sanavaraston laajeneminen - sinänsä - on vain hyvä asia. Mitä muutakaan se voisi olla??
4. Hessu23.10.2004 klo 22:34
"Ne kuitenkin puuttuvat lähes tyystin jokapäiväisestä kielenkäytöstä."

Elisa mainostaa telkkarissa noin kymmenen kertaa päivässä! :-)
5. Heljä-Maija23.10.2004 klo 22:42
Totta on se, että olen saanut sanavarastooni uusia sanoja ristikoita ratkomalla. Mutta voiko niitä käyttää? Siis yleensä keskustelussa.

Olen saanut myös sanoja, joita voi käyttää. Ja taas palaan Sanasepot-ohjelmaan ja kuulijoiden kanssa keskusteluihin: ...sinä ikäänkuin OUNASTELET... Ja muita vastaavantyyppisiä ilmaisuja.

Miks se ohjelma loppui, minä en sitä hyväksy. ÄKKIÄ tilalle jotin vastaavaa!
6. Eki23.10.2004 klo 22:45
Hessu, tuossa Elisa-sanassa oli takana vain aika monen tuntemattoman Elisan esittely. Ja suuri syy oli sekin, että sattui olemaan tuo kuva Elisa Korjuksesta :)
7. Hessu23.10.2004 klo 22:58
Aisa vähän ihmetyttää. Voiko sen korvata jollakin muulla sanalla?

Kottikärryissä, ruohonleikkureissa, lastenvaunuissa...
8. RA23.10.2004 klo 23:30
Ulkusta on tuolla etusivulla sanottu mm. näin:

"...Kalastusterminologiassa myös nuotta- ja verkkovapeet ovat ulkuja"

Ja sanavarasto se kasvaa vaan - heti, kun joku kertoo, mmmmitä ihmettä ovat VAPEET?
9. iso S23.10.2004 klo 23:32
Silmälaseissa...

Mielenkiintoista: aisan vihjeenä on joskus käytetty sanaa vetotanko. Hessun mainitsemia yleensä työnnetään, silmälaseja ei vedetä eikä työnnetä.

Ulku vinoillen: ennen vanhaan joillakin murrealueilla pidettiin hienona jos joku osasi lukea ulkua Raamattua tai rukouskirjaa, vaikka ei olisi ollut marssilla viikkoakaan.
10. Eki23.10.2004 klo 23:35
RA, panin sen vapeet sinne vähän huumoripohjalta (ulun kohdalla puhuttiin vapeista, joten olisi voinut olla myös vappi...). Jotain vastaavia orsia nekin ovat.

Eläkä, RA, sano ulkut!!!
11. Hessu23.10.2004 klo 23:42
iso S: Aisa se on työntöaisakin. Asuntovaunuissa ja muissa peräkärryissä taas on vetoaisa.

Kannattamisesta en sano mitään...
12. Eki4.11.2004 klo 15:47
Eikös tämä aihe jäänyt vähän kesken... Valmistelemme juuri seuraavaa ristikkosanaa.
13. Hui_hai4.11.2004 klo 16:07
googol voisi olla hyvä, vihjeeksi vaikka iitaa isompi? :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *