KESKUSTELUT > RISTIKOT > KÄÄRME SOLMUSSA

1170. Käärme solmussa

Jouni17.10.2004 klo 12:46
Ekin Käärmeet Punaisessa Pelikaanissa ovat minulle aina mieluisinta ratkottavaa. Nyt kuitenkin numerossa 6/2004 oleva käärme tuntuu olevan pahasti solmussa. Ongelmat liittyvät vihjeisiin "Lehmällä" ja "Ei lepää?". Lisäksi avainsana on outo.

Jatkaako pähkäilyä vai uskoako, että Käärmeessä on virhe?
2. Matti17.10.2004 klo 13:04
Nobelisti Francois Mauriac kirjoitti teoksen (suom.) nimeltä Käärmesolmu.
3. Eki17.10.2004 klo 13:15
Itse vihjeissä en ole kuullut virheitä olevan, mutta avainsanasta kuulemma tulee hepreaa.

Käärmeessä yleisin ongelma on kai se, ettei huomaa jonkun ratkaisusanan olevan niin pitkä kuin se on.
4. RA17.10.2004 klo 23:40
Vihjeisiin "lehmällä" ja "ei lepää?" kehoittaisin hakemaan mahdollisimman yksinkertaista vastausta. - Olen huomannut, että kun tähditys on kolmea, niin joskus alkaa itse ajatella liian vaikeasti...
5. IiKoo18.10.2004 klo 09:18
Käärmeissä muutenkin on hankalinta aloitus. Jos päissä on vaikeat sanat, käärmeestä tulee varsin pirullinen, vaikka muuten vihjeet olisivatkin helppoja.
6. Jouni15.12.2004 klo 18:17
Kahden kuukauden miettimisen jälkeen pyydän armoa pienen vinkin muodossa Ekin Käärmeen ratkaisuun.

Saan siihen erinomaiset ratkaisusanat jos hyväksytään:
PARANTAA ILMAA? -> TULETUS

Jo useita vuosia olen saanut kaikki Pelikaanit täyteen, mutta nyt uhkaa tulla katko. Viikko enää palautusaikaa.
7. Jukkis15.12.2004 klo 22:24
Sikäli ihmeellistä, että minusta tuo käärme oli paljon helpompi kuin yleensä.

No jos vaikka sen verran annan vinkkiä, että en ymmärrä, mitä hyötyä tuon sanan väärin kirjoittamisesta on.
8. Jouni15.12.2004 klo 22:58
Kiitos vihjeestä, Jukkis.
Nyt ongelma on: EI LEPÄÄ? -> UUTERA
9. Jouni15.12.2004 klo 23:10
Hiphei, nyt ratkesi! Ottipa koville.
10. Helge16.12.2004 klo 12:34
En halua aloittaa uutta säiettä Pelikaani 1/2005 negatiivissävytteisellä kirjoituksella, siksi palaute tässä:
Neljän koplan ristikossa näyttäisi karttapiirros olevan väärin tai sitten kyseessä on tosi paha harhautus. Mahtuuhan maailmaan saman näköisiä rantaviivoja, varsinkin kun mittakaavaa ei kerrota.
"Gastronomin" piilokirjain risoo, vaan siitä kai syyttäminen omaa oivallus- ymmärrys- tai tietotasoa.
11. Pekka Pietari16.12.2004 klo 13:02
Kyllä oli pahamaineinen Neljän kopla kesäterässä PP 1/2005:ssä! Johtuiko tämä sitten Kotsan poissaolosta vai mistä? Koko aukeama ratkesi kuitenkin alkuillasta. Valitettavasti Viitamäkikään ei ollut tähtiensä veroinen.
12. Jouni17.12.2004 klo 19:53
Oli se ainakin kolmemiinus. Huomasitkos Helge kuinka päin saapas oli?
Viitamäen säästän Jouluksi.
13. Helge17.12.2004 klo 20:42
Niinpä,niin. Olipa paha tai hyvä harhautus. Ja gastronomikin oli 1/2 mm:stä kiinni.
14. Heljä-Maija17.12.2004 klo 20:55
Nuo Punaiset käärmeet... Aina siellä lukee: mahdollisesti erittäin visainen. No visaisiahan ne ovat. Itse teen niin, että yritän ratkoa sen aika alkupäässä. Ja sitten kun tulee se kohta, joka ei selviä, ei sitten millään, jätän unohtumaan koko hoidon. Ja sillä välin ajatukset muihin ongelmiin. Kun siihen käärmeeseen jumiutuneet ajatukset ovat totaalisesti tuulettuneet, ei kun kimppuun... Kappas vaan, sitten se ratkeaa!
15. Zebraze17.12.2004 klo 21:54
Viimeinen oli helpompi kuin aiemmat.
16. Just17.12.2004 klo 22:43
Jouni, tein päinvastoin, ratkoin PP:n kannesta kanteen ensimmäistä kertaa, siis tuon 6/04:n.
Samassa paikassa käärme vähän aikaa luikerteli.
Viitamäen aukeama ei ollut niin paha kuin pelkäsin.
Suurinta päänvaivaa aiheutti ainakin minulle Mirja P:n s. 26.
Mirjan tyyliä kai pitää opetella lisää, joku sielu siinä on.

Ratkoin ristikot järjestään kannesta alkaen ja tulihan se Luukkalan symmetrikko vastaan.
17. ile17.12.2004 klo 22:56
'Viitamäen aukeama ei ollut niin paha kuin pelkäsin', kirjoitti Just ei nyt vaan hetki sitten.

Ei minustakaan, mutta ihmetyttää sellainen seikka, että jotain vihjeeseen liittyvää puuttuu ratkaisustani, joka omasta mielestäni on kuitenkin aivan korrekti.

Todella kinkkinen juttu, kun yrittää väkisin löytää ruudun, jossa olevan kirjaimen tilalle tulisi sopia jotain sellaista, jonka tietää jonnekin sinne kuuluvan.

Erittäin mielenkiintoista.

Ristikko ei ole vielä valmis, vaikka siltä tuntuukin.
18. Zebraze18.12.2004 klo 18:23
Viitamäen aukeama aloittaa tn:sti uuden kauden
ristikoiden laadinnassa.

Kokeilin joskus shakkinappuloiden laittamista ruutuihin.

musta ratsu, m
Siinä jo kaksi ruutua ja palindromi.

Sitten kaikenlaista vähemmän mielenkiintoista:
M = tuhat -> tonni (t) -> kilo (k)
jne.

Sain lopulta puristettua parisenkymmentä
vihjettä 7 ruutuun. Kaverini sanoi, että
älä laadi enää mitään, kun näytin ratkaisun.
Ei kuulemma aukea täyspäisille.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *