KESKUSTELUT > RISTIKOT > HIVELLÄÄN NIITÄ HERMONPÄITÄ

1150. Hivellään niitä hermonpäitä

Ilmari12.10.2004 klo 21:55
Täällä kun tuntuu olevan kieli-ihmisiä, niin onko kukaan pannut merkille tämmöisiä:

Ravistellaan niitä olkapäitä
Ei laiteta niitä mausteita niin paljon
Puhutaan siihen kännykkään vähän hiljaisemmin
Otetaan se lompakko sieltä taskusta
Venytellään niitä pohkeita
Ei pidetä sitä kassia siinä vieruspenkillä
?

Mistähän tämä on saanut alkunsa? Itse kiinnitin tähän
huomioni muutama vuosi sitten. Television (nais-)jumppa-
ohjaajat alkoivat puhua näin. Tapa on levinnyt joka
paikkaan. Puheessa, netissä ja televisiossa näkee ja
kuulee tätä. Jopa jotkut miehetkin ovat alkaneet käyttää
tätä tyyliä. Hermot menee!!

Vastaus itselleni:
Ei kannata antaa niitten hermojen mennä. Se kielihän muuttuu koko ajan. Ja tuntuu että ei koskaan siihen
parempaan suuntaan.
2. Seija12.10.2004 klo 22:03
Tulisikohan tuo ruotsinkielestä?
3. Eki12.10.2004 klo 22:04
Minä olen ihmetellyt, miten yhä useammalle toimittajalle on yhtäkkiä ilmaantunut valtava pakko kysyä kaikenlaista. Tuottajako käskee vai onko sisäinen pakko?

Linda, pakko kysyä, ovatko ne aidot vai silikonia?

Useammalla sääennustajalla on tapana sanoa "tuonne" parikymmentä kertaa per kunnon sääennustus, Takalalla ainakin, sillä Petrillä, sillä kameraantörmääjällä.
4. Antti Viitamäki12.10.2004 klo 22:21
Se on mielenkiintoista huomata, että itsekin lisää se-sanoja paikkoihin missä niitä ei tarvita. :-)

Vaikka toisaalta ylläoleva virkekin muuttaa hieman, jos nyt ei merkitystä niin sävyä ainakin, jos se-sana jää pois. Eiks?

Ja Eki, tässä saivartelevan kielenhuollon huippu: kaiketi mieluummin sääennustE...? ;-)
5. RA12.10.2004 klo 22:26
Tuon niitätyksen ja siitätyksen taisi osaltaan aloittaa myös Pirren&Hansun Hansu... joka niin kovasti yrittää loitontaa itsestä pois kaiken sortin kokemukset; se, ne, sitä, niitä vie asiat (kokemuksellisesti) aina kauemmaksi kuin tämä, nämä, tätä, näitä. - Hyvin poimittu Riitta Havukaiselta.

Ohjauskielenä kysymys on varmaan samasta. Ohjaaja on (ja ehkä haluaakin olla) enemmän ulkopuolisena ohjaajana kuin yhtenä mukanaolijana ja -eläjänä.

Kokeile itse:
- Ajattele jotakin kielteistä asiaa ja sano itsellesi "TÄMÄ x..."
- Ajattele samaa kielteistä asiaa ja sano itsellesi "SE x..."

Mutta nyt on kyllä pakko kysyä, että mikä vaikutus tällä kaikella on niissä paljon puhutuissa loppupeleissä? ;-)
6. Ilmari12.10.2004 klo 22:29
Taas näköjään olen ärsyyntynyt asiasta johon kukaan muu ei kiinnitä huomiota. Mene sinne hermoparantolaan, on ilmeisesti se hyvä neuvo minulle minulle.
7. Eki12.10.2004 klo 22:33
Ilmari... Ei siitä ollut kysymys... tulee vain mieleen samalla kaikenlaista omaa... KAIKKI maneerit ja varsinkin vielä vähän metsään menevät pitäisi karsia julkisten esiintyjien puheista ja eleistä.
8. Kaitsu12.10.2004 klo 22:52
Kukapa sitten on keksinyt tuon, varsinkin hoitolaitoksissa käytetyn tavan kysellä: "Kuinka olemme tänään voineet?" Kuinka halvatussa sitä voisi tietää kuinka kysyjä on voinut?
9. Ilmari12.10.2004 klo 23:05
Ei minun mielestäni kyllä kaikkia maneereja pidä karsia. Henkilökohtaiset maneerit ovat henkilökohtaisia maneereja
ja se on sitten henkilökohtaista. Mutta kun tämä turhien pronomien viljely vain lisääntyy (seurasin vähän aikaa sitten siskoni touhuja asiakaspalvelussa, olihan se kauheata kuunneltavaa), niin alkavat yhden urheiluselostajan possessiivisuffiksivirheet tuntua pieniltä. Ilta-Sanomien nettikeskustelua juuri luin ja tuntui kuin joka toinen keskustelija olisi puhunut "siitä" ja "niistä". Toistaiseksi on vielä niistä päässyt pakoon sotahistoria- tai väkivaltaelokuvakeskusteluihin, mutta näköjään ne alkavat hiipiä sinnekin. Miehet! Tarkkailkaa niitä vaimojanne. Lopettakaa alkuunsa se pikkulapsille sopiva lässytys jota teillekin yritetään opettaa.
10. RA12.10.2004 klo 23:14
Tulee mieleen pari juttua:

Kandit ovat johtavan lääkärin mukana lääkärin kierrolla. Johtava lääkäri (kandit perässään) purjehtii potilashuoneeseen. Hän sanoo potilaalle: "Kuinkas me olemme tänään voineet" ja odottamatta potilaan vastausta heti perään kandilaumalle: "Huomaatteko, näille pitää puhua!"

Joidenkin kauppojen kassoilla on tarra: "Molemminpuolisen luottamuksen lisäämiseksi - AVAA KASSISI." Ymmärrän kauppiaan luottamuksen lisääntymisen - en vain ymmärrä, kuinka oma luottamukseni kauppiaaseen kassia avaamalla lisääntyisi.

OK. Sanasaivartelua...
11. Ilmari13.10.2004 klo 00:03
Selvä. Kuinka me olemme voineet - joka päivä, joka paikassa,
joka mediassa (ikinä en kyllä ole itse lääkäriltä tai sairaanhoitajalta tuota kuullut, vaikka on ollut kaikenlaisia vaivojakin). Molemminpuolisen luottamuksen lisäämiseksi- AVAA KASSISI -tämähän on jatkuvasti silmillä. Liittyvät luontevasti aloittamaani säikeeseen. Kiitos ja antaa olla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *