KESKUSTELUT > RISTIKOT > SOVELLUS

1132. Sovellus

Matti8.10.2004 klo 19:11
Täällä ei kai vielä ole kinasteltu siitä, onko se sovellus vai sovellutus. Kyllä kai nykyisin sovellus on lyönyt itsensä läpi.

Nykänen ei tunne sovellusta, ja käyttää sitä tarkoittamaan sovellutusta. Kuitenkin sen mukaan soveltaminen on sovelluttamisen käypä synonyymi. Mitä lie Pesonen arvelee.

Jos sovellus on oikein, niin silloin sovellutus tarkoittaa eri asiaa kuin mitä Nykänen selittää. Säveltää, sävellys, sävellytys.
2. Jouni8.10.2004 klo 19:20
Sovellutus tulee sanasta sovelluttaa, vrt. säveltää, sävellyttää.
Jos esim. ohjelmisto on tilaajan pyynnöstä sovellettu hänen tarpeisiinsa, on tilaaja sovelluttanut sen ohjelmoijalla ja se on siis sovellutus. Päteeköhän tämä järkeily? Jos pätee niin harmi. Sovellus on lyhyempi sana.
3. Esko Kalervo8.10.2004 klo 19:32
Kyse on kielen lyhentymisestä - lyhennys.
Teknillinen > tekninen
Tunnettuisuus > tunnettuus
Sovellutus > sovellus (soveltamisen tulos tai atk-ohjelma (kaupallis-hallinnollinen sovellus)
4. Jouni8.10.2004 klo 19:42
Jaa-a, nythän tämä meni mielenkiintoiseksi. Esko Kalervo ei näe eroa sanoilla soveltaa ja sovelluttaa. Olkoot muut tuomareina.
5. Antti Viitamäki8.10.2004 klo 20:37
Minulle taas tuli mieleen, että sanan "sovellutus" kohdalla kyse on vain väärästä analogiasta. Eli vaikka teonnimistä löytyy yhtä lailla niin päätettä -lus kuin -lutus (verbipäätteistä -ltaa ja -lluttaa), joskus sanoja syntyy kuitenkin väärän mallin mukaan.

Tässä yhteydessä voisi ajatella, että mallina on ollut sanoja tyyliin kulutus ja koulutus.

Ja onhan meillä myös toinen vastaavanlainen sanapari, jossa ihmiset saattavat joutua hakoteille: madaltaa - madalluttaa > madallus - madallutus.

Heitän siis arvauksen, että joku olisi vain ottanut käyttöön sanan "sovellutus" miettimättä sen tarkemmin onko se kieliopillisesti oikein vai väärin, ja myöhemmin kielenhuolto on huomauttanut että väärin meni.
6. Antti Viitamäki8.10.2004 klo 20:43
Jouni:

Ei merkitysero välttämättä ole noin iso - tuli itse asiassa juuri mieleen vaihtoehtoteoria:

Tietokone SOVELTUU johonkin työhön, jos tehdään ohjelma joka SOVELLUTTAA sen siihen työhön. Ohjelmalla on siis tietokoneeseen sovelluttava vaikutus, samoin kuin alkoholilla on humaltuvaan ihmiseen humalluttava vaikutus.

Että näin?
7. Antti Viitamäki8.10.2004 klo 20:46
Hölisen nyt joutessani. Siis olet Jouni kyllä oikeassa siinä, että sanoilla "soveltaa" ja "sovelluttaa" on selvä ero. Eli noin yksioikoisesti ajatellen olen samaa mieltä siitä, että Esko ei anna painoarvoa sille että hänen sananlyhennyksensä muuttaa itse asiassa sanan merkitystä - ainakin kieliopillisessa mielessä.

Nyt vaikenen. :-)
8. Jukkis8.10.2004 klo 21:07
Täältä voi lukea aiheesta käytyjä nyyssikeskusteluja, jos ei parempaa tekemistä keksi:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&q=sovell us+group%3Asfnet.keskustelu.kieli&btnG=Search
9. Matti8.10.2004 klo 21:46
Nykänen siis tuntee sovellutuksen mutta ei sovellusta. Miten lie Pesonen. Sovellus on kai uudempi tulokas, joka on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa. Näinkö se kieli uudistuu?
10. Eki8.10.2004 klo 21:49
Pesonen sanoo:

Sovellutus, tavallisemmin: sovellus
11. ile9.10.2004 klo 09:47
Terho Itkosen Kieliopas (kuudes painos) sisältää seuraavaa:

sovellus (vanhentuva rinnakkaismuoto sovellutus) soveltaminen; soveltamisen kohde tai tulos.

'sovelluttaa': paremmin soveltaa
12. Matti9.10.2004 klo 15:12
Jos säveltäjältä tilaa teoksen (ei tilateosta), niin eikös se ole sävellytys?
13. Esko Kalervo9.10.2004 klo 15:22
Silloin minä sävellytän (käsken säveltää) hänellä sävellyksen(sävelteoksen).
14. Esko Kalervo9.10.2004 klo 15:27
Eli valmistunut sävellys on minun sävellyttämäni, jota voin esitellä: on muuten meikäläisen sävellyttämä sävellys. Eikä lausunto silloin sävelletty vaan totta.
Puoliso voi sanoa: onhan se ihan hyvä sävellys mutta pitääkö sinun kaikille muistaa mainita että se juuri sinun sävellytyksesi eli sävellyttämäsi - ei se siinä taida pääansio olla, eiköhän se ole säveltäjällä!
15. Esko Kalervo9.10.2004 klo 15:29
Hevonen vetää (vettää)
mies vedättää (viättää)
kymppi vedätyttää (viätättää)
"Kutsetti" vedätytättää! (viätytättää)
16. Ratkoja9.10.2004 klo 16:22
Hevonen vettää
metsätyömies veättää.
tukkipomo veätyttää.
Mutta Kajjaani Oy - se veätätyttää.

Lapsena kuultu
17. Esko Kalervo9.10.2004 klo 18:24
Anteeksi, Sinulla on oikein!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *