KESKUSTELUT > RISTIKOT > LUBRIKANTTIA DEMOKRATIAN RATTAISIIN

1130. Lubrikanttia demokratian rattaisiin

Eki8.10.2004 klo 13:54
Ehkä olen tyhmä, mutta ekalla kerralla luettuani en tajunnut, mitä otsikossa oleva lause tarkoittaa. Arvasin merkityksen väärin. Katsottuani tietosanakirjasta ajattelin, että kyllähän minä tuon joskus kuullut olen.

Päläs tai lubrikantti, käyttäjä ei pääse pälkähästä lubrikantillakaan.

Arvatkaa, kuka käytti lubrikanttia...

Arvatkaa, mitä lubrikantti on, katsomatta netistä tai kirjoista! Yrittäkää arvata ensin itse katsomatta mahdollisia muita arvauksia/tietoja!
2. Pena8.10.2004 klo 13:59
Tuli mieleen jonkinlainen voiteluaine.

Nyt menen etsimään tietoja...
3. Seija8.10.2004 klo 14:05
Ihan varmasti se on vähemmän kantti kuin neliskantti.
4. MM8.10.2004 klo 14:15
Vaseliinihan tuosta lauseyhteydestä ensimmäiseksi tulee mieleen. Mutta voikohan olla myös toisinpäin? Vaikka hiekkaa tai kapuloita?

Eikun tarkistamaan...
5. iso S8.10.2004 klo 14:23
Kirjoitettua enklantia jonkin verran ymmärtävänä en osannut hämmästellä otsikkoa, mutta en ihmettele kummasteluakaan. En etenkään sitten jos Ekillä on mielessä joku erikoismerkitys, mikä liittyy sivukujilla olevista kaupoista saataviin tuotteisiin.

Käyttäjää en osaa edes arvailla. Vai osaanko? Esa Saarinen? Harri Holkeri? Veltto Virtanen? Tuntuuko että arvailen äärestä laitaan?
6. Antti Viitamäki8.10.2004 klo 14:45
Juu, taisi olla minullakin sen verran tuota vähemmän tarvittua englanninkielistä sanavarastoa, että merkitys oli varsin selkeä. Tuolla lailla käytettynä töksähtää silti hieman.

Moisen kommentin lausuja voisi tosiaan olla kuka tahansa Jari Sarasvuosta viikonvaihteen iltatyttöön. iso S:n mainitsemista sivukujien tuotteista tuli mieleen, että olisi hyvinkin aihetta olettaa jälkimmäistä. :-)
7. Floora8.10.2004 klo 15:01
Insinörtille lubrikantti on hyvin selkeä käsite, varsinkin jos samassa lauseessa mainitaan rattaat...

Mutta mitä voisi konkreettisesti olla se johon otsikossa viitataan?
8. Eki8.10.2004 klo 15:07
Minuahan alkaa jo nolottaa, kun sana tunnetaan noin hyvin. Tosiaan sen itsekin kuitenkin tajusin, kun merkityksen luin.
9. Kaitsu8.10.2004 klo 15:27
Ilman lubrikanttia saattaa yksilö saada demokratian rattaat ratisemaan.
10. Just8.10.2004 klo 16:13
Nuorukaisena olin bensa-asemalla kesähommissa, vahva epäilys on.
Olivat monet tuotemerkit ulkomaan kielellä.
11. Ratkoja8.10.2004 klo 16:34
Google heitti seksisivuille.
Olisikohan liukuvoide :)
12. ile8.10.2004 klo 17:32
Arvasin oikein sen jälkeen, kun olin lukenut tähän astiset arvailut.

Kysyinpä samaa perheen 5-vuotiaalta kuopukselta, ja hän vastasi oitis, että lubrikantti on tietysti fluoritabletti.
13. Eki8.10.2004 klo 20:48
Lubrikantin käyttäjä on Esko Kalervon niin usein esille ottama Pekka Ervasti (tämän viikon SK).
14. Antti Viitamäki8.10.2004 klo 20:53
En ota kantaa siihen, voisiko lubrikantti olla fluoritabletti, muistelen vain lapsena tapelleeni niin paljon erilaisten tablettien nielemisen kanssa että äiti olisi varmaan toivonut niissä olevan jotain lubrikanttia. :-)
15. Lurifax8.10.2004 klo 22:38
Mie se vast veijar oon
16. Egon8.10.2004 klo 22:41
Lurifax,
ootkos sie liukas ku lubrikantti?
17. Egon8.10.2004 klo 22:56
Autostani alkoi vuotaa kannentiiviste,
meni sekaisin lubrikantti ja jäähdytinneste,
tuskin se kelpaa enää juotavaksi,
pakko on viedä auto korjattavaksi.
18. V-R9.10.2004 klo 01:12
Kypsää seksiä
19. Esko Kalervo9.10.2004 klo 12:07
Panin kyllä merkille, että Pekka Ervasti ei suluissa eikä muutenkaan tällä kertaa suomentanut käyttämäänsä yli 50%:lle keittiöratkojista varmastai outoa termiä!
20. Eki9.10.2004 klo 12:17
Mutta mitä enemmän tuota otsikkoa katsoo ja tavaa, sitä komeammalta se kalskahtaa, kahdesta sivistyssanasta huolimatta... tai ehkä juuri siksi.
21. Esko Kalervo9.10.2004 klo 15:17
Ainahan sisvistyssanan käyttö ei ole briljeeerausta itsensä korostamiseksi vaan joskus sanomakin kalskahtaa komeammalta: Briljantti näkökulma.
Toisaalta itseäni häiritsee tilanne, jossa en tiedä/osaa/löydä selvää suomea olevaa ilmaisua silloin, kun sitä haluaisin.
Minulle vaikeita tässä mielessä ovat esim. paradigma (on enemmän kuin viitekehys), prosessi (ihmismielessä ilmetessään on enemmän kuin ajattelu), dialogi (on enemmän kuin vuorovaikutus - vai onko?) ja vaikka editoida (on enemmän kuin koostaa).
Olen päättänyt antaa siinä mielesä periksi, että käytän ja yleisöstä/tilanteesta riippuen yritän jotenkin kuvata, mitä kulloinkin tarkoitan.
22. Matti9.10.2004 klo 16:31
Minusta paradigma on käytäntö ja editointi toimittamista.

Kyllähän sivistyssanojen käyttö voi tehdä tekstistä täsmällisemmän, mutta on siinä vaaransakin. Jos esim. paradigma esiintyy tekstissä monta kertaa, niin kyllähän se alkaa hyppiä paperista silmille.
23. Esko Kalervo9.10.2004 klo 19:11
Jos tässä saitissa voisi Mattia näppäämällä lähettää privat-viestin, tekisin sen nyt.

Ylläpito, hoida asia!

Paradigma - sanakirjoja en tutki nytkään - tarkoittaa hyvin kokonaisvaltaita uskomus-, asenne- ja ajattelutapakokonaisuutta, joka määrittää ihmisen kokonaisvaltaisen suhteeen kyseiseen aihepiiriin.
Ajatelkaa esimerkkeinä vaikka
A. koululääketieteeseen sokeasti uskova lääkäri, jolle totuutta on vain se, joka on omalla porukalla todistettu (järkevä ja OK)
B. vaihtoehtoisiinkin lähestymistapoihin viehtynyt (homeopatia, akupunktio, yms) lääkäri.
Paradigma käsittää uskomukset, asenteet, viitekehykset, ajatuskulut - kaiken ko. aihepiiriin liittyvän!

Ylläpito: hoida pikaviestimahdollisuus rekisteröityneelle(! haaste !) käyttäjälle, tai privat-mailin lähettämismahdollisuus jotenkin. Vaikka tässä tapauksessa osaisinkin privatisoidakin tämän viestin, sitä tarvitaan muulloinkin - silloin, kun juttu menee niin spesiaaliksi, yksityiskohtaiseksi tai sisäpiiriläiseksi, ettei se ehkä kiinnosta muita, mutta on kuitenkin argumentoinnin kannalkta tärkeää.
24. Esko Kalervo9.10.2004 klo 19:14
Editointi:
Kun teen elokuvaa, editoin raakaotoksia. En pelkästään koosta vaan jalostan siinä samalla: lisään otsikoita, efektejä, ääniä, siirroksia - se jalostuu.
Onkohan sille joku muu sana? Kehittää, jalostaa. parantaa - eivät nekään tähän sovi!
Nostapa vähän rimaa, ystäväni Matti!
25. Titta9.10.2004 klo 19:20
Rekisteröintejä ja privaviestejä... keskustelut keskusteluina ja chatti chattina, sanon minä. Kohta pitää varmaan saada yksityiskeskustelut ja animoidut hymiötkin tänne...
26. Matti9.10.2004 klo 19:45
Esko-Kalervo moi! (Tuntuu tietysti vähän hassulta keskustella julkisuuden kautta, mutta menköön nyt.)

Tsekkasin sanakirjastani, enkä näe suurta ristiriitaa tulkinnoissamme. Paradigma = tiettynä aikana yleisesti hyväksytty suuntaus, ajatuskaava, periaatteet, ja editoida = toimittaa, muokata, esikäsitellä, koostaa. Vähän valjujahan suomalaiset vastineet käytäntö ja toimittaa ovat, mutta samaa puuta haukutaan.

Yritän kyllä nostaa rimaa - oiva ohje yleisemminkin.
27. Esko Kalervo9.10.2004 klo 20:52
Nappiin napsautit!
28. Esko Kalervo9.10.2004 klo 21:22
Titta, näetkö jonkin perustellun esteen sille, jos se on teknisesti olisi mahdollista, että keskustelun tiimellyksessä voisi sivaltaa myös - yleisen keskustelun taustalla - suoraan meneviä henkilökohtaisia privaatteja sinkautuksia?
Minulla on tästä mahdollisuudesta kokemusta, ja se toimii erinomaisesti - siis siihen ilmoittautuneiden ja rekisteröityneiden (=vapaa-ehtoisten) kesken.
Huomannette, että tässä samalla tuon esiin uuden vaihtoehdon aiemmin kyselyssä olleiden rekisteröityä vai ei - vaihtoehtojen lisäksi: rekisteröityneet voivat lähettää toisilleen (kuten chatissa) privaatteja pikaviestejä, mutta voi olla myös rekisteröitymättä. Olisiko se keneltäkään pois, huonontaisiko se jotakin nykyistä asin tilaa, olisiko se jostakin pois?

Siis - ei rekisteröityspakko, ei, ei, ei, vaan - mahdollisuus privaattisanailuun siinä ohessa niille, jotka sitä haluavat. En osaa kyllä yhtään arvioida, minkä suuruinen tarve siihen tulisi ilmenemään - voi olla, ettei ollenkaan, heitinpähän ilmoille.
Yksinkertaisimmillaanhan se toimisi niin, että ne, jotka olisivat siihen valmiit, liittäisivät nimimerkkiinsä linkin e-mail-osoitteeseensa? Jollakin on on ehkä parempi ajatus, hiplaampa kuitenkin teemaa liikkeelle.
29. iso S9.10.2004 klo 21:23
Olisiko hiukan niinkin kuin olen joskus ajatellut että ulkomaisilla sanoilla ei ole sellaista historian painolastia kuin kotimaisilla (joista monet ovat kauan sitten olleet ulkomaisia)?

Opimme ihan uutena asiana että editoiminen tarkoittaa sitä kun kulloinkin voimassa oleva Esko Kalervo jalostaa raakaotoksia. Muokkaamisesta tulee kenties mieleen se kun isoisä aatran osti ja meni peltoa muokkaamaan. Alkuperäiskielellä tuolla 'täsmällisellä' sanalla voi olla vastaavia rasitteita mutta ne eivät meille välity. Siksi niiden käyttö on 'hienompaa'.
30. Titta9.10.2004 klo 21:24
Lukion äikän opettaja jaksoi tähdentää, että mieluummin myönteinen kuin positiivinen ja kielteinen kuin negatiivinen, koska ne ovat suomalaisempia. Vaikka nuo varmaan ymmärtää se kuuluisa pihtiputaan mummokin. :)
31. Titta9.10.2004 klo 21:25
Esko Kalervo:

Minä en halua rekisteröityä näitä viestejä varten. :)
32. Titta9.10.2004 klo 21:30
En halua näpytellä käyttäjätunnusta ja salasanaa jokaikisen parin sanan viestin takia, enkä myöskään halua kirjautua kun tulen näille sivuille.

Sitten, jos tänne sattuisi tulemaan joku toinen Titta... en halua myöskään keksiä toista nimimerkkiä.

Mutta tämä nyt vaan on yhden ihmisen mielipide, enkä minä sitä päätä...
33. Matti9.10.2004 klo 21:32
Ja mitenkähän nämä liittyvät lubrikanttiin demokratiaan. Minusta tämä vapaa rönsyileminen on upeeta.

Vaan kohta alkaa Hyvät, pahat ja rumat.
34. Esko Kalervo9.10.2004 klo 21:32
Titta: haluatko myös estää sen mahdollisuuden muilta kenties sitä haluavilta?
35. Titta9.10.2004 klo 21:39
En, jos muut sitä kerran haluavat. Minä en. Minä vain taisin olla ainoa, joka vastasi ehdotukseen, ja mielipiteeni sattui olemaan erilainen kuin sinun.

Ei tästä kannata liian hankalaa tehdä, minä ainakin olen ihan liian laiska moiseen. :)
36. Ylläpito9.10.2004 klo 21:41
Privaattiviestien lähettämisen organisointi keskustelupalstalle olisi hintava toimenpide. Onhan niitä joillakin palstoilla, mutta tähän se pitäisi rakentaa.

Toisaalta: Keskustelun henki on se, että kaikki näkevät kaiken. Mitä haittaa tuosta oli? Kiinnostavaahan sitä oli lukea!

Chatissa voi vaihtaa vaikka sähköpostiosoitteita keskenään. Ylläpidollakin on tiedossa sekä Esko Kalervon että Matin henkilökohtainen sähköpostiosoite.

Miksei osoitteeseen toimitus@sanaristikot.net voi lähettää toiveita keskustelukaverin suhteen, vaikkei tarkoitus ole mitään ystäväpalstaa pystyttääkään.
37. Esko Kalervo9.10.2004 klo 21:42
Ajatushan oli ja on se, että NE JOTKA HALUAVAT, VOISIVAT REKISTERÖITYÄ JA NÄIN KOMMUNIKOIDA TOISTENSA KANSSA KESKENÄÄN HELPOMMIN JA PRIVAATISTI. Ei siis mitään kamalaa eikä keneltäkään mitään pois! Muilta osin kaikki jatkuisi ennallaan! Ei mitään lisänäpyttelyjä!
Mahdollisuus ei millään tavalla koskisi muita eikä velvoittaisi yhtään mihinkään.
En ole mitenkään ajamassa ko. asiaa - heitän vaan, mutta: "edellytän" (mikä minä olen mitään edellyttämään) kuitenkin ajatuksen ymmärtämistä!
38. Esko Kalervo9.10.2004 klo 21:45
Ylläpidon puheenvuoro ymmärrytti minut täysin. Näin hyvä! Ei syytä muutokseen.
39. Titta9.10.2004 klo 21:47
Kyllä minä sen ymmärrän, mutten silti ole ajatuksen kannalla. Kai sitä saa olla eri mieltä ilman, että tarvitsee huutaa?

Chatissa on ihan helppo keskustella privaatisti, jos niin haluaa. Minä en ainakaan haluaisi mitään privaviestejä näiden keskustelupätkien perusteella. Hui kauhistus! :)
40. Esko Kalervo9.10.2004 klo 21:52
Ainoa pieni lisäpointti: tulisiko ylläpidolle ilmoittaa, onko e-mail -osoitteeni julkinen vai ei? Minun on.
41. Ylläpito9.10.2004 klo 21:56
Emme tarkoittaneet, että sumeilematta annamme toisen osapuolen osoitteen. Jos meillä se on, saatamme tiedustella kohteelta halukkuutta osoitteidenvaihtoon.
42. Esko Kalervo9.10.2004 klo 22:06
Titta, suosittelen lukemaan viestin, ennen kuin siihen vastaat. Kukaan ei ymmärtääkseni ole ehdottanut pakkorekistöitymistä, jonka seurauksena TULEE PRIVAVIESTEJÄ NÄIDEN KESKUSTELUPÄTKIEN PERUSTEELLA.
Tarkkuutta!
Omien ajatustensa kanssa voi mielestäni höperehtiä ja olla miten epäjohdonmukainen tahansa, mutta sitä oikeutta ei mielestäni ole muiden suhteen: ne jotka haluavat, voivat ...
43. Titta9.10.2004 klo 22:20
Esko Kalervo:

Elä huuva!

Kyllä minä sen luin. Enkä edelleenkään tykkää ajatuksesta, että joku toinen Titta voisi rekisteröidä nimeni, etten voisi enää käyttää sitä. Kai saan sanoa mielipiteeni, vaikka olenkin eri mieltä sinun kanssasi...? Herran jestas sentään, mielipide se vaan on...

Koitahan nyt rauhottua...
44. Esko Kalervo9.10.2004 klo 22:41
No voe mahoton, kun en nyt ymmärrä ollenkaan, mistä puhut?
Mitenkä se Sinun nimimerkkisi käyttö liittyy siihen, että

joku osa porukasta voisi halutessaan ilmoittautua renkaaseen, jotka voivat keskustella keskenään myös privatisti.

Mikä pulma?
45. Titta9.10.2004 klo 22:44
Sitä minäkin ihmettelen. Miksei se rengas voisi halutessaan muodostaa yksityishuoneen chattiin tai vaihtaa privaatisti osoitteitaan?
46. Esko Kalervo9.10.2004 klo 22:51
Kyllä voi, mennäänpä sinne.
47. V-R9.10.2004 klo 23:02
Seuraava sekopääkaksikko:
Esko Kalervo ja Titta :(
48. Sättipää9.10.2004 klo 23:13
Edellinenkö oli V ja R?
49. Timppa10.10.2004 klo 00:52
Matti> Nyt se leffa loppui, ihan yhtä kiva kuin ennenkin. Sergio Leone & Ennio Morricone, tai jotain sinne päin...
50. V-R10.10.2004 klo 03:25
Meni nauhalle
51. Esko Kalervo10.10.2004 klo 12:28
Vielä chat-privat -yhteyksistä. Asiahan on jo näköjään ratkaistu: oma e-mail-osoitteeni löytyy nimen vieressä olevaa kuvaa napsauttamalla. Ne, jotka ovat valmiit samaan, voivat myös laittaa tietoihinsa osoitteen.
Turhaan aloin keskustella koko aiheesta, olisi pitänyt ensin tutkia mahdollisuudet.
52. Timppa10.10.2004 klo 12:34
Jos kuulemani huhu pitää paikkansa, niin chatin privaattiviestit ei olekaan kovin privaatteja, kykenevät tietokoneihmiset päässevät kaappaamaan ne jotain kautta. Tähän tietoon voisi joku paremmin asiaa tunteva antaa tarkempaa tietoa... (++juh?)
53. Pena10.10.2004 klo 12:38
Timppa, huhu on totta! Olen henkilökohtaisesti ollut todistamassa, kun privaattiviestini kaapattiin.

Onneksi sitä ei kaapattu Savossa, sillä tuskinpa kukaan olisi sitä ostanutkaan.
54. Sanelma10.10.2004 klo 13:13
Mikä siinä rekisteröitymisessä on niin kamalaa? Tietäisipä ainakin, että se Titta, joka mielipiteensä ilmaisee, olisi joka kerta se sama Titta.

Nyt voin vaikka minä kirjoitella Titan nimissä, miten innostavia ja haastavia ovat esim. runsain henkilökuvin aikaansaadut ristikot tai miten ärsyttävä ++juh on tietäessään niin laajalla skaalalla kaikesta tai uskooko se Eki, että hänellä on se viimeinen totuus hallussaan ristikoiden laadinnassa.

Esko Kalervon nimissä kehuisin Simberg'n Koviksen loistavan sanaston (kai siinä taas on runsaasti erittäin spesiaaleja historian, maantieteen, lääketieteen ym sanastoa, johon keskiverto-ihminen ei törmää kuin erittäin harvoin ja silloinkin vain ristikoissa).

Miksi se rekisteröityminen on niiiiin vaikeaa? Voisihan keskustelupalstalla silti näkyä pelkkä nimimerkki (joka olisi rekisteröity VAIN tietyn henkilön käyttöön).

Ylläpidollakin olisi helpompaa, kun häirikkö voitaisiin poistaa ja evätä uusintarekisteröinti, jos ei muuten tokenis.
Järjestelyn kustannukset muodostunevat pääosin ylläpidon vaivannäöstä/ajankäytöstä, mutta eikö tuo IP-numeroiden jäljityskin ole aika aikaavievää puuhaa, harvemmilla kai on kiinteä IP-numero?

Pikaviestit tietylle henkilölle näkyisivät näillä samoilla sivuilla ko henkilön pikaviestilaatikossa, jolloin se tarkoin varjeltu s-posti-osoitekaan ei paljastuisi kenellekään. Systeemi toimii erittäin hyvin ainakin Mensan sivuilla ja oikeustoimiuhkailut vältetään siististi.

Ilmiselvää muutosvastarintaa! Taidatte olla kaavoihinne kangistuneita, eläköityviä konservatiiveja.
55. Esko Kalervo10.10.2004 klo 13:41
Täältä keskustelusta henkilökohtaisten pikaviestien lähettäminen vaatisi sen verran ohjelmointia, että pitäis tehdä linkki Chat-tietojen mahdolliseen e-mail-osoitteeseen. Sen jälkeen olisi mahdollista täältäkin lähettää lähettäjän nimiä napauttamalla privateja niille, jotka ovat chatin puolelle laittaneet osoitteensa ja operoivat molemmilla puolilla samalla nimimerkillä.
Se nyt ei ymmärtääkseni veisi keneltäkään mitään pois, joillekin toisi vähän lisää.
56. Esko Kalervo10.10.2004 klo 13:47
PS. Sanelmallahan oli ihan mukavasti kipunaa!

Noo, jos se kerran Mensassa pelaa, niin miksipäs ei meilläkin.
Muistan, muistan, mitä Ylläpito sanoi eilen kustannuksista,
palvelut resurssien mukaan, tottakai.
Miten kalliisti lienevät Mensassa tehneet?
Kysäseppä, Sanelma!
57. jupejus10.10.2004 klo 14:51
Monesti törmää netissä siihen, että rekisteröimällä pääsee sivulle. Vaan useimmiten tuollaiselle sivulle ei tule mentyä, jos ei ole pakollinen tarve. Vaikka niissä voisi olla mielenkiintoista asiaa, niin silti ne jäävät pimentoon.

Vapaa pääsy sivuille takaa sen, että moni käy ja toiset osallistuu keskusteluihin ja toisille riittää pelkkä juttujen seuraaminen.

Hyvinhän nämä sivut pelaavat rekisteröimättömänäkin. Miksi sitä jonkun mahdollisen "häirikköhenkilön" sivuilta poistamisen mahdollisuutta painotetaan. Osallistujahan se on "häirikkökin" (jos sellaisia nyt onkaan) - hehän vain ilmaisevat itseään omalla tavallaan.

Vapaus kaikille on tavoiteltavan arvoista.
58. Esko Kalervo10.10.2004 klo 16:00
Meillähän on useita mahdollisuuksia. Jos vaikka tavoittelemisen arvoisina pidetään:
1. Voida lähettää pika-privat -viestejä keskustelukumppanille
2. Suojata oma nimimerkki vain itselle,
helppoja lienevät:
a. mainitsemani linkki chat-rekisteröityneiden osoitteeseen
b. Sanasepot ry:n jäsenille rekisteröitymismahdollisuus > pikaviestit + nimimerkin suojaus
c. Mensan mallin selvittäminen.

Itselläni ei ole vahvaa mielipidettä mihinkään suuntaan, uskon Ylläpidon suhtautuvan mahdollisuuksiin sekä asiakaskeskeisesti että kustannustietoisesti.
59. Esko Kalervo10.10.2004 klo 16:13
Pannaas ihan piruuttaan viiden viestin näyte mahdolisestä häiriköinnistä. Nyt on niin hailjaista, että kukaan ei luultavasti edes ehdi väiin. Aloiutan silti viestit: Häiriköintiä!
60. Eki10.10.2004 klo 16:15
Häiriköintiä!
Erkki Vuokila on tänään telkkarissa, katsokaa 19,45.
61. Erkki Vuokila10.10.2004 klo 16:16
Häiriköintiä!
Kuka tuo Eki lie, minä en itseäni mainosta!
62. Oikea Erkki Vuokila10.10.2004 klo 16:18
Häiriköintiä!
Minä todellakin olen telkkarissa tänään, ja kyllä sitä viestiä saa kuuluttaa, se on sanaseppo-aatteen levittämistä.
63. Oikea Eki10.10.2004 klo 16:18
Kuka se Erkki Vuokila on?
64. Eki Vuokila10.10.2004 klo 16:20
Häiriköintiä!
Kuka tuohon väliin ehti sivaltaa.
Minä olen ainoa oikea Erkki Vuokila, katsokaa vaikka tänään telkkarista!
65. Eki10.10.2004 klo 16:33
Kuka tahansa tietää, että tämmöinen on mahdollista, että mitäpä tästä opittiin?

Kyse ei ole Mensan systeemeistä vaan siitä että tähän systeemiin sitä ohjelmointia pitäisi joka tapauksessa tehdä. Kyllä se toteutuksen perusidea on selvillä jo nyt.

Tämän keskustelun myötä minä saatan ehkä alkaa kuulostaa itarukselta.

Te keskustelijat ette kyllä edes ole asiakkaita, vai oletko Esko?

Ja kysymys ei ole vain rahasta vaan siitä, onko jos muutos ei ole edes enemmistön toive ja se voisi johtaa myös ikäviin puoliin, miksi siihen sijoittaa aikaa ja vaivaa?
66. Esko Kalervo10.10.2004 klo 18:32
Ei kannata panostaa, edellinen oli vain näyte, ei vakavaa - pikemminkin huumoria.
Ei edes kovin tasokasta.
67. no joo...10.9.2007 klo 14:58
Mika se lubrikantti sitten oikeesti on?
68. matts10.9.2007 klo 15:18
Kaipa se liukaste on.

(Siis perhetapahtuma missä Liu sai nimensä).
69. Slippery when wet10.9.2007 klo 15:44
Voi teli!
70. Tsööts12.9.2007 klo 01:02
Aihe on aloitettu ennen kuin olen sivuille edes löytänyt, joten en ole voinut osallistua aikaisemmin keskusteluun. Vanhana seksistinä sana lubrikantti ei toki ole itselleni mitenkään outo.
71. JPQ12.9.2007 klo 02:13
Olisiko liukaste? ja tarkistin kirjasta arvelun jälkeen.
matts: en huomannut tosiaankaan viestiäsi ainakaan niin että olisin siihen kiinnittänyt erityistä huomioita.
72. [mäkistartti]12.9.2007 klo 02:16
[Pieni muistuma-anekdootti, jos sallitte: Joskus kymmenisen vuotta sitten pelattiin Trivial Pursuitia yhden juottolan pöydässä, ja porukka oli enimmäkseen urheilu- ja varsinkin jääkiekkohullua sakkia; minä puolestani vastustin koko vouhotusta vastailemalla tahallani väärin niihinkin harvoihin urheilukysymyksiin, jotka olisin tiennyt. Ja ne kaverit tunsivat asenteeni... No, olin juuri palannut Edmontonista (epäurheilijamaiselta reissulta), ja minulle esitettyyn jääkiekkokysymykseen vastasin ihan piruuttani jonkun pelaajan seuraksi "CALGARY LUBRICATORS" (kun oikea vastaus olisi ollut se naapurikaupungin OILERS). - Se oli ihan siltä ja vähältä, ettei turpiin tullut saman tien; ja vieläkin siitä saa kuulla aika ajoin.]
73. iso S12.9.2007 klo 08:58
Lienee tullut selväksi että sanan "lubrikantti" käyttö on tarpeetonta hienostelua. Sehän tarkoittaa yksinkertaisesti voidetta tai voiteluainetta.

Sen sijaan voisi tarttua koko otsikkoon: lubrikanttia demokratian rattaisiin. Mikä on tämä rasva demokratian rattaisiin, mistä sanonta on peräisin ja keneltä?

Suomeksi en päässyt kunnolla jäljille, mutta englanniksi hakusanoilla lubricant democracy päädyin siihen että kyseinen kitkanlievittäjä olisi journalismi. Esimerkiksi nämä kaksi otetta viittaavat siihen suuntaan:

It was never claimed that "science truly is democracy's lubricant", as you state here. It was claimed that JOURNALISM is democracy's lubricant. ...

Journalism, I would argue, provides the lubricant that keeps the wheels of democracy spinning.

En edelleenkään tiedä mistä ja keneltä ajatus on peräisin. Jos joku tietää niin voisi kertoa.
74. Eki12.9.2007 klo 09:07
Pekka Ervasti Suomen Kuvalehdestä. Hän oli se, jonka teksteihin Esko kalervo usein vertasi ristikkoa. "Älä käytä ristikossa sanaa, jota Pekka Ervasti tai joku muu toimittaja joutuisi artikkelissaan selittämään!"
75. iso S12.9.2007 klo 09:35
Niin, säikeen alkupäässä kyllä kerrotaan että Ervasti on käyttänyt lubrikanttia vuonna 2004. En kuitenkaan usko että Ervasti olisi silloin omin kätösin keksinyt kyseistä sanontaa ja alkuperäisestä versiosta olen nyt uteliaisuuttani kiinnostunut.

Sopiva henkilö keksijäksi olisi vaikkapa Mark Twain. Toisaalta sanonta voisi olla peräisin Ranskasta vallankumouksen jälkeisiltä ajoilta. Luultavasti kuitenkin molemmat arvaukset menevät metsään.
76. vau de Ville12.9.2007 klo 10:39
Sorakeisari Tauno Valo oli kokoomuksen kansanedustajana 1980-luvulla. Valon vaalislogan oli ”hiekkaa sosialismin rattaisiin”.
Hän jakeli vaalikarjalle hiekalla täytettyjä pusseja, jossa taisi olla myös tuo sama teksti. Luultavasti "Lubrikanttia demokratian rattaisiin" on vain väännös tuosta.
77. iso S12.9.2007 klo 11:31
Voi olla, mutta Valon slogan puolestaan lienee väännös jostain muusta tai juuri tästä. Vänkään edelleen että sanonta on tuskin vääntynyt ulkomaille sorakeisarin vaalimainoksista.

Jälkimmäisen sitaattini on kirjoittanut Cleveland Plain Dealer -lehden eläkkeelle jäävä päätoimittaja Doug Clifton vuonna 2007. Hän on toki voinut lukea ennen sitä Ervastin jutun ja saada siitä ideansa.

Ensimmäinen sitaattini on blogista
_http://blogs.usyd.edu.au/labrats/2006/08/love_son gs_and_negotiations.html

Sen otsikkona on

The university of Sydney
Life of a lab rat

ja asiaa koskeva pätkä täydellisempänä

It was never claimed that "science truly is democracy's lubricant", as you state here. It was claimed that JOURNALISM is democracy's lubricant. This is a well-worn phrase in journalism theory.

Sydneyn yliopistossa siis tiedetään, luullaan tai uskotaan että kyseessä on journalismin teorian kulunut fraasi. Jos fraasi olisi syntynyt Ervastin jutusta (2004) niin ei se olisi ehtinyt kamalasti kulua. Valon ajasta laskien pintakiilto on saattanut himmentyä mutta veikkaan edelleen että kyseessä on sanonta joka on syntynyt ilman Ervastin, Valon tai Valon käyttämän slogan-sorvaamon myötävaikutusta.

Nyt pitäisi löytää joku kulunut journalismin teoriaa käsittelevä kirja :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *