KESKUSTELUT > RISTIKOT > MITÄ VAINAAT TEKEVÄT

1127. Mitä vainaat tekevät

Antti Viitamäki7.10.2004 klo 13:19
En muista, onko joku jo tämän asian esiin ottanut, mutta ihan yleisenä kielellisenä huomiona:

Tunnen useita, ei edes kovin vanhoja ihmisiä (kotoisin eri puolilta Suomea), jotka käyttävät tarinaa kertoessaan vainaa-sanaa ilmaisemaan, että tarinassa esiintyvä henkilö on sittemmin kuollut. Tyyliin: "Lähdin kerran isoisävainaan kanssa kalaan, syötiin koko viikko sitä saalista." tai ihan nimellä: "Humppilan Kaarle-vainaa se aina jaksoi auttaa kylän väkeä."

Lienee useimmille tuttu? Tuleeko mieleen muita, tavallaan hieman paradoksaalisia kielenkoukeroita?

Kerran muistan näillä sivuilla maininneenikin idiomin "harva se päivä", joka tietenkin tarkoittaa tasan päinvastaista.

Kertokaapa taas, mikä suomen kielessä kummastuttaa!

:-)
2. Tiedoton7.10.2004 klo 13:59
Hetken pohdittuani milloin minä laitan jotain "ylös" ja milloin "alas" tulin siihen tulokseen, että ellei muu vertailukohta (esim. kohteen aiempi sijainti) ole luontevampi, käytän rajana omien silmieni tai hartioideni korkeutta. Jos laitan jotain "ylös", laitan sen silmiäni korkeammalle, jos laitan jotain "alas", laitan sen alemmas kuin vaakasuoraan ojennetun käteni tasalle.

Kuitenkin minä kirjoittaessani jotain ylös pidän varsin harvoin kynää ja paperia silmiäni ylempänä - itse asiassa minä kirjoitan silloin yleensä "alas".

Hassua. (?)
3. Tiedoton7.10.2004 klo 14:03
Ellen muuten ihan pahasti väärin muista, niin esim. englaniksi "kirjoittaa ylös" (kirjoittaa muistiin) on "write DOWN" - mikä useimmissa tapauksissa kuvaa toimitusta paremmin.
4. Jouni7.10.2004 klo 14:07
Minä jo luulin, että tässä säikeessä keskustellaan siitä, miten vainajat viettävät aikaansa iäisyydessä. Iäisyys on nimittäin pitkä aika ja tuskin se pelkästään ristikoita ratkomalla vierähtää.
5. Antti Viitamäki7.10.2004 klo 14:19
Jännä juttu sinänsä, ettei iäisyys ole edes kaksi kertaa niin pitkä aika kuin syys. :-)
6. Just7.10.2004 klo 14:20
Sana EI merkitsee joskus vähän päinvastaista.

"Eikös tuo ole tilhi"

Lausuja on melko varma siitä, että se on tilhi.
7. Just7.10.2004 klo 14:41
Ylös/alas-teemasta vähän:
Luet nyt tätä tekstiä, haluat sitten siirtyä sivun alkuun.
Vieritätkö sivua ylös vai alas?
8. Tiedoton7.10.2004 klo 15:04
Sisälukutaito/ulkomuisti:
Kun muistan jotakin "ulkoa", käsiteltävä tieto on sisälläni, ekikä sen saamiseen tarvita ulkoista lähdettä.
Kun harjoitan "sisälukua", teksti ei tule sisältäni, vaan luen sen jostakin ulkoisesta lähteestä.
9. Seija7.10.2004 klo 15:11
Eikö muisti sijaitse aivoissa? Ajattelin vain, että liian ahkerasta muistiin kirjoittamisesta voi päätyä vainaaksi.
10. Kravattimies7.10.2004 klo 15:42
Olimme painonnostosalin eteisessä. Kaverilla teki mieli lähteä nostelemaan ja niin teki minullakin, joten tiemme erosivat. Kannattaa olla samaa mieltä, ettei tule vainaita.
11. Tiedoton8.10.2004 klo 05:59
Krakan juttua kieli poskessa kehitellen:

Menin kesämökin vintille hävittämään ampiaispesää. Oikeasta varustuksesta tietämättömänä ensikertalaisena olin varannut aseekseni vain kärpäslätkän. Pesää lähestyessäni kokonainen armeija ampiasia pelmahti ympärilleni ilmeisen vihamielisissä aikeissa. Katsoin parhaaksi lähteä lätkimään.

Lappu-Liisat kohtaavat työssään usein tyytymättömiä asiakkaita. Varsin usein sattunee, että kiukkuinen ja ja jopa uhkaavasti käyttäytyvä virhepysäköijä kehottaa paikalle saapuvaa pysäköinninvalvojaa lyömään virkavelvollisuutensa laimin ja painumaan ties minne - vähintään matkoihinsa. Poikkeuksetta Liisa kuitenkin alkaa tunnollisesti laputtaa.
12. Pekka Pietari8.10.2004 klo 08:19
Hattu päässä ja hansikkaat käsissä - tunnetusti kielemme kummallisuuksia! "Älä muuta sano!" ja "Sano muuta!" taitavat välittää suhtkoht samaa viestiä.
13. Floora8.10.2004 klo 08:36
Tiedoton

"Sisälukutaito/ulkomuisti:
Kun muistan jotakin "ulkoa", käsiteltävä tieto on sisälläni, ekikä sen saamiseen tarvita ulkoista lähdettä.
Kun harjoitan "sisälukua", teksti ei tule sisältäni, vaan luen sen jostakin ulkoisesta lähteestä."

Jospa käännetään tämäkin asia päälaelleen niinkuin monet edellä mainitut asiat.

Kun muistan ulkoa, en lue kirjasta, tieto tulee siis kirjan ulkopuolelta.
Kun harjoitan sisälukua, teksti tulee kirjan sisältä.
14. iso S8.10.2004 klo 09:03
Käännetään vielä kyljelleen. Kun luen siisteissä sisätiloissa, harjoitan sisälukua. Kun olen pihalla, harjoitan ulkolukua.

Hiihtokilpailuselostuksissa olen ihmetellyt miten tietystä pisteestä alkava ja samaan päätyvä lenkki voi olla alamäkivoittoinen.
15. Jukkis8.10.2004 klo 12:15
Jos siellä on vaikka ollut Maurits Escher suunnittelemassa sitä lenkkiä. Ks. esim.
http://www.artchive.com/artchive/e/escher/escher_w aterfall.jpg
16. iso S8.10.2004 klo 12:27
No juu, tuo kyllä selventää asiaa, ainakin vesihiihdon osalta!
17. Floora8.10.2004 klo 12:43
Mitäs epäselvää vesihiihdossa on?

Epäkohtia kyllä piisaa, esimerkiksi vetovene jonka akku on tyhjä ei voi ottaa mäkistarttia... paitsi ehkä Escherin maailmassa.
18. iso S8.10.2004 klo 13:07
Ex-työkaveri sai ainakin sakot epäselvyyden takia. No, myönnetään, ketään ei roikotettu narun perässä veneen ulkopuolella, eli porukalle oli ollut epäselvää miten vesihiihtoa harrastetaan tässä maailmassa kun veneen akku ei ole tyhjä ja kippari on täyskapteeni!
19. Antti Viitamäki8.10.2004 klo 14:58
iso S:n tarina oli epäselvyydessään vailla vertaa. Voin rehellisesti sanoa, etten varmaan ymmärtänyt yhtään lausetta oikein - mikä ilahdutti kovin, koska epäilemättä siinä ei juuri mitään epäloogisuuksia ja virheitä ole. Minä vain en satu ymmärtämään sitä. :-)

Saiko ex-työkaveri siis epäselvyyssakot oltuaan seilissä seilissä?
20. Matti8.10.2004 klo 15:01
Jos mökillä ei ole luettavaa, kannattaa kääntää Hesari.
Jos mökillä on pimeää, kannattaa puhaltaa kynttilä.
21. iso S8.10.2004 klo 16:03
Liikuttava tarinani oli syyttömien intimiteettisuojelusyistä kuin tositapahtumiin perustuva elokuva: vain henkilöiden nimet ja ulkonäkö sekä tapahtumat ja niiden järjestys on muutettu!

Johtopäätös oli kuitenkin oikea.

Ristikoiden takana voi tehdä ratkaisevia johtopäätöksiä.
22. marja-liisa8.10.2004 klo 17:36
Mieheni kertoi liittomme alkuaikana, ettei hänellä ole ollut isoäitiä. Minä kovasti hämmästelemään että mistä sinä sitten olet tullut. No, vainaa oli isoäiti, ennen kuin hän syntyi.
Minun pari ystävääni nimittää minua Mar-vainaaksi, mutta se onkin ihan eri juttu
23. ile8.10.2004 klo 17:37
'Ruumiit usein punaviiniä juo,

sitä haudankaivajat vainajille suo,

mutta luurankoja vaan harmittaa,

kun punkku ei pysy vatsassa,

oourait'

Kuka laulaa ja millä levyllä ???
24. Eki8.10.2004 klo 17:39
Muistelen muistavani tai aavistelen aavistavani. Lieneekö eräs kaikkien aikojen suomalaisista sävelsepoista?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *