KESKUSTELUT > RISTIKOT > ASIALLISTA KIELTÄ 2

1124. Asiallista kieltä 2

Tiedoton5.10.2004 klo 21:47
Etusivulle ilmestyi yllättäen keskellä yötä ruma sana.

Se näkyy tätäkin kirjoitettaessa himmentävänä tahrana tasoaan juuri kovasti kohottavan saitin paraatisivulla.

Siinä se on näkyvimmällä mahdollisella paikalla - heti "Ristikkosana viikonvaihteeksi" -osion pääkuvan oikealla puolella, korkeussuunnassa hieman kuvan puolivälin yläpuolella.

Pyydämme hillintää! Kyseisen sanan kirjoittaja tuntuu ottaneen saitilla käydyt sinänsä mitättömät kiistat kovin raskaasti, ja rasittuneen yli.

Olemme nyt hyvin hyvin huolissamme ylläpidosta. Mikä saa tunnetun verbaalitaiturin valitseman noin vulgäärin sanan? Eikö siihen olisi voinut kirjoittaa vaikka "runsaasti", "rutkasti", "viljalti", "roppakaupalla"... tai vaikkapa ihan vain "paljon"?

t: Ryhmä huolestuneita kansalaisia,
puolesta: nimim. "Tiedoton" ;)
2. Seija5.10.2004 klo 21:57
Täytyy todella pahoitella, että joku viitsii kaivaa tuollaisia mitättömiä yksityiskohtia ja solvata sellaisilla aina niin korrektia ylläpitoa. Kyllä jonkun pitäisi jo laittaa Tiedoton aisoihin ja mielellään ohjata se asiantuntevaan hoitoon!
3. Ylläpito6.10.2004 klo 11:03
Etusivulla oli siis sana "pirusti" ATIUn yhteydessä, mutta totta kai kuuluaisena kansalaisyhteisönä otimme sen pois.

Tiedoton on tiedoton siinä suhteessa, että hän tuntuu henkilöittävän ylläpidon Ekiksi. Se aliarvioi ylläpidon muita jäseniä, etenkin uurasta työtä tekeviä Sakkea ja Artsia, joiden panoksen ohessa Eki on lähinnä kumileimasimen roolissa.
4. Ylläpito6.10.2004 klo 11:10
Nyt se sana tuli sinne taas, ajattelemattomuutemme takia. Anteeksi!
5. Egon6.10.2004 klo 12:17
Olin huomaavinani hymiön Tiedottoman kirjoituksen perässä. Kuten tässäkin.
:D :D
6. Seija6.10.2004 klo 13:21
Yhdellä hymiölläkö Tiedoton muka voi kuitata noin asiattoman tekstin? Hmph!
7. Egon6.10.2004 klo 13:54
Olen aina pitänyt ylläpitoa huumorintajuisena. Minä ymmärsin Tiedottoman tekstin heti "vulgääriksi" huumoriksi. Ehkä ymmärsin väärin?
8. Ylläpito6.10.2004 klo 13:58
Egon, ehkä ymmärsit myös ylläpidon väärin?
9. Egon6.10.2004 klo 14:09
Näinkin saattaa olla. Huumorintajuisena pidän ylläpitoa edelleenkin.
10. jupejus6.10.2004 klo 14:10
Jos väärin, niin ylläpito ottaneeko vaarin.
11. Egon6.10.2004 klo 14:14
Mummuni otti aikoinaan tilaisuudesta vaarin ja sen vuoksi olen nyt näitä kirjoittelemassa.
12. Tiedoton6.10.2004 klo 14:44
Pyydän anteeksi, jos olen nimimerkkini suojista tullut tahattomasti loukanneeksi nimimerkki Ekiä tai nimimerkin takana olevaa luonnollista henkilöä antamalla vaikutelman, että henkilöitän ylläpidon nimimerkki Ekiin. Minähän tosin en maininnut nimimerkki Ekiä alustuksessani.

Ensimmäinen "Asiallista kieltä" -alustus oli nimimerkki Ylläpidon kirjoittama, ja halusin ilmaista huoleni koko ylläpito-tiimin yhteistoimintakyvystä - olipa mahdollisesti ylirasittunut jäsen kuka tahansa tiimistä - koska Ylläpidon em. kirjoituksen ja etusivulla kiroilun välillä tuntui minusta olevan ristiriita.

Pyydän anteeksi myös, jos ylläpidon edustajista ryhmänä käyttämäni määrite "verbaalitaituri" tuntui viittaavan johonkuhun ryhmän jäseneen erityisesti tai jos mainittu nimitys on varattu vain jonkin ylläpidon edustajan käyttöön ja tulin loukanneeksi hänen yksinoikeuttaan käyttämällä sitä kaikista yhteisesti ja erittelemättä.

Pyydän anteeksi myös, jos joku sai käsityksen, että aliarvioin nimimerkkejä Sakke tai Artsi, nimimerkkien takana olevia henkilöitä tai heidän työpanostaan saitin hyväksi.

Tarkoitukseni oli tukea ylläpitoa (heidän pyrkimyksessään pitää kielenkäyttö asiallisena saitilla) eikä suinkaan arvostella, vähätellä tai millään tavoin halventaa tiimiä tai ketään sen jäsentä. Joko tietämättömyyteni, vajavainen ilmaisuni tai molemmat yhdessä johtivat näköjään väärinkäsitykseen tarkoituksestani. ;)
13. Jouni6.10.2004 klo 15:05
Kysyä myös sopii, onko "pirusti" ollenkaan ruma sana.
Rajanveto rumien ja sopivien sanojen välillä on tietysti jokaisen oma valinta. Yleensäkin näyttää siltä, että sanoja arvotetaan kovin eri lailla.

Jos esim. sanoo "neekeri", nousee joku heti vastustamaan ja nimittelemään rasistiksi. Jos taas sanoo vaikka "svedupelle", ei kukaan nouse poloisia ruotsalaisia puolustamaan.
14. Seija6.10.2004 klo 15:06
Perun sen hoitoonohjauksen. :)
15. Antti Viitamäki7.10.2004 klo 00:38
Minä peruin Tuulilasin. Ei ollut minun juttu. :-)
16. Sakke7.10.2004 klo 01:11
Minkä yhtyeen mistä kappaleesta on sanoituksen pätkä: ".. asiat saavat mittasuhteet oikeat...?"

Suomalainen bändi.
17. Tiedoton7.10.2004 klo 02:54
Ei aavistustakaan, mutta don Huonojen biisissä "Tuulee" lauletaan:

"Sä avaat ikkunan, mä kattojen ylle ilmaan kohoan
ja asiat saavat mittasuhteeN oikeaN"

Muuten olen sitä mieltä, että jokaisen vastuuntuntoisen isän velvollisuus olisi pitää jälkikasvunsa (kavereineen) irti iskän tietokoneesta pikkutunneilla, etteivät pääse kirjoittelemaan nettiin ihan mitä sattuu. ;)
18. Esko Kalervo8.10.2004 klo 17:46
Tyttäreni oli menossa ensi kertaa mummolaan viikonlopuksi. Etukäteen kävin hänen kanssaan kaikki tuntemani rumat sanat läpi ja selitin, mitä ne tarkoittavat. Suurimpaa osaan hän uhosi sen jo pihalla kuullensa - taisipa opettaa minulle jonkun lisääkin. Vannotin käyttämästä näitä mummin kanssa. Tyttö lupasi.
Olipä hän sitten ollut mietteliäs illalla saunassa. Mummi kysyi lapsosen mietteliäisyyden syytä, "tuli mieleen yksi vitsi, mutta en oikein tiedä, saako sen Sinulle kertoa - isi pelotteli, ettei Mummia saa suututtaa rumilla jutuilla".
Isoäitinsä kertoi luvanneensa kolme-nelivuotiaalle, ettei varmasti suutu, ja niinpä juttu kuultiin:
Ruotsasalainen, venäläinen ja suomalainen saunoivat kilpaa. Muut tulivat jo kuumesta pois, mutta suomalaista ei vaan kuulunut. Viimein menivät tarkistamaan, onko kaikki hyvin. Suomalainen ilahtui, kun tulivat pelastamaan: "olisinhan minä tullut jo ajat sitten, mutta kun munat jäi lauteiden väliin".

Tyttönen oli pannut tarkasti mieleensä mummilta kielletyt sanat, eikä niitä käyttänyt. Kuitenkin mieleen oli hiipinyt joku epäilys jutun arveluttavuudesta, mutta kun ei ymmärtänyt jutusta oikeastaan mitään - muisti vaan ulkoa - ei osannut arvioida, kielletty vai ei.

Eli kai se tarkoitus ratkaisee. Vittu välimerkkinä on kuulema nuorille normaalia puhekieltä, pillu taas "ruma sana".
Omasta mielestäni rumia sanoja ei ole olemassa, on vain rumia tarkoituksia:
OK: olet vitun ihana ihminen,
rumaa: pyyhi ainakin tuo kuola leualtas kun mua toljotat!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *