KESKUSTELUT > RISTIKOT > KESÄSEPON RATKAISUT: TIKAL?

1112. Kesäsepon ratkaisut: TIKAL?

RA30.9.2004 klo 22:26
Kolahtipa postiluukusta Syksyseppo ja sen myötä Kesäsepon ratkaisut.


Sivun 23 ristikon KESÄPÄIVÄLLINEN olivat laatineet Juha Kukkonen-Teemu Pallonen-Antti Ylönen-Kotsa Kotipelto:

Siellä 7. vaakarivillä oli pari lippalakkia (lakit) ja ratkaisusanana TIKAL.

????

... ja joo... en ole hakenut Googlella enkä Pesosesta tai Nykäsestä.
2. Seija30.9.2004 klo 22:30
Näyttäisi olevan sanan nurinpäin.
3. Esko Kalervo30.9.2004 klo 22:35
Ei kai sanasta tule hyväksytty ristikon ratkaisusana = suomessa nykyään käytetty perusmuodossa oleva sana, jos mikä tahansa oikea sana luetaan lopusta alkuun: ajieS!
Vihjeissä ei liene mitään sääntöjä mutta ratkaisusanoissa ymmärtääkseni kyllä.
4. Seija30.9.2004 klo 22:37
Enhän minä arvioinut sanaa mitenkään. Totesin sen vain olevan nurinpäin. :)
5. Eki30.9.2004 klo 22:45
Sanan laatuun puuttumatta Tikal näkyy olevan (WSOY:n Isossa Tietosanakirjassa) muinainen mayakaupunki Pohjois-Guatemalassa. Sinällään paikallisesti erittäin merkittävä paikka. Kuin guatelamalaisessa ristikossa olisi Porvoo :)
6. RA30.9.2004 klo 22:58
Totta. Olisihan tuo nyt pitänyt tietää ;-)

Täytynee varmaan jatkossa - aina kun jokin tuntuu täysin mahdottomalta - hakea Googlella... tai soittaa tutulle guatemalalaiselle tai haitilaiselle tai ...-asiantuntijalleni.
7. Eki30.9.2004 klo 23:07
Ja minuun iski guate-lama :(
8. Hessu30.9.2004 klo 23:08
Hienoja kuvia Tikalin raunioista:
http://mayaruins.com/tikal/Tikal_map.html

Klikkaa punaisia nuolia ja alueita.
9. Eki30.9.2004 klo 23:13
Esim. Atiu on (ei parhaissa) ristikoissa melko yleinen...?

Onko Tikal huonompi?

Missä alkaa Vinku-Intian sivujoen veroisuus?

Vihje sinällään oli kiva.

Onko pakko tuntea sana, kun sen saa ristikkoon?

Puhun nyt ulkopuolisena, koska en vastaa ko. ristikosta. Nämä ovat vain mielenkiintoisia seikkoja.

Tikalin setvintä ei silti anna täyttä arvoa itse ristikolle eli siihen ei ratkonta varmaan ole myöskään tyssännyt?

Tikal ei myöskään millään tavalla ole Sanaseppojen sanapoliittinen kannanotto.
10. iso S30.9.2004 klo 23:27
Yhtä asiaa hämmästelen. Kirjeestä toiseen -palstalla tämä ilmiö on esiintynyt ennenkin. Kirjoittaja ihmettelee, mitä mahtoikaan tarkoittaa Learin kanssa ristennyt "tai Iitakin" = TAARA? Eikö toimituksella ole laatijan yhteystiedot ja eikö tämmöiset pitäisi selvittää? Vaivaa varmaan monia muitakin!
11. ++juh30.9.2004 klo 23:34
Äh, taat jäi tanan telityt tiihen tekttiin kiireettä litäämättä...
12. Kravattimies1.10.2004 klo 04:34
>Tikal näkyy olevan ... paikallisesti erittäin merkittävä paikka. Kuin guatelamalaisessa ristikossa olisi Porvoo :)

Kannattaa vilkaista molempia:

http://www.smt.fi/artikkelit/guate_0201.shtml

http://city.porvoo.fi/matkailu/
13. Eki1.10.2004 klo 08:17
Edelleenkään varsinaisesti puolustamatta tuota sanaa totean, että kyllä se maailma täältä Suomesta käsin on erilainen. Ja Suomen matkatoimisto on tosiaan tehnyt sitä tutuksi, mutta me emme ole sitä tiedonmurua osanneet omaksua.

Eihän se Atarkaan ihan surkea tuppukylä ole, vaikka niin usein ajatellaan. Edelleenkään varsinaisesti puolustamatta kaukaisia karttapaikkoja.

http://www.sanaristikot.net/faksanat/index.php?p1= atar.php&p2=info.php

Maailma on avara. On hienoa tuntea sitä. Tikal syöpyi ikuisesti mieleeni/mieliimme?
14. J Takala1.10.2004 klo 08:34
Tikal on tuttu ristikoista, mutta en muista että olisin muissa yhteyksissä siihen törmännyt. Samaa pätee Atariin ja varsinkin Atiuun.
15. Eki1.10.2004 klo 08:52
Et ole, J, koskaan lueskellut Suomen matkatoimiston matkoja. Noin niin kuin esimerkiksi.

Nyt voi käydä niin, että kun Tikal tulee jossain vastaan, sen huomaa helpommin. Jos se on tullut aiemmin vastaan, sen on voinut unohtaa nopeasti, jos se on koskaan aivoihin edes ehtinyt.

Tuskin sieltä Pariisi-Dakar-rallin selostuksista olisi Atar pompannut muistettavasti esiin, jos ei olisi tuntenut sitä ristikoista.

"Oonksä kertonu sulle, kun kävin Tikalissa?" "Et todellakaan! En oo koskaan kuullukaan tollaista nimeä!" "No, siellä oli komeita maya-raunioita..." "Ai joo, oothan sä jo moneen kertaan!"
16. Kravattimies1.10.2004 klo 10:41
Olin pitkään töissä sellaisten tyyppien kanssa, jotka kävivät mitä ihmeellisimmissä paikoissa joka vuosi lomillaan, joten Tikal oli sattumalta tuttu sitä kautta.

Ristikoissa on ollut myös jotain sellaista kuin "Brisbane on siellä" vai miten se olikaan, Eki? Mukava yllätys! Kaksitoista kirjainta.
17. Eki1.10.2004 klo 10:48
Yhdessä Koviksessa tuli Esko Kalervon arvostelemien sanojen listaan Adelaide. Se oli kyllä minulle suuri yllätys. Kyllä maantieto on merkittävä lähde ristikoissakin. Se rajanveto tunnettuuden suhteen on vain vaikea asia. Adelaiden ilman piiloja koviksessa ei minusta joka tapauksessa ansaitse pätkääkään nikottelua.

Etsin edelleen kartaltani Vinku-Intiaa... Onko se tosiaan paikka, jonka sijaintia sanomalehtijournalistikaan ei selittäisi, jos sellaisen tekstiinsä ymppäisi. Kyllähän Sveitsi on maailmalla tuttu, mutta Hyvinkään Sveitsi ei niinkään. Ei Vinku-Intiakaan välttämättä ole Intian lähellä... :)
18. Kravattimies1.10.2004 klo 10:55
Esko Kalervolle tiedoksi, että Keke Rosberg voitti Adelaidessa
19. J Takala1.10.2004 klo 11:31
Adelaide on kyllä niin tunnettu paikka, että kelpaa helpoimpiinkin tehtäviin.
20. Matti1.10.2004 klo 12:23
Tässä se taas nähtiin, ristikoista voi oppia. On ihan kiva tietää, että Guatemalassa on Tikal, jossa on maya-ajan rauniota.
21. RA1.10.2004 klo 23:18
Joo. LAKIT-piirros olisi kuitenkin EDES jotenkin voinut viestittää, että "ROHKEASTI vain toisinpäin"...............

OK. Ristikoissa on sanoja, jotka ovat ratkojalle outoja. Laatija pystynee ammattitaidollaan arvailemaan, mitä nämä ristikon oudoimmat sanat ovat?

Eli: Sanat, joita ihmiset eivät yleensä tiedä. Sanat, jotka eivät ole löydettävissä edes tavallisista tietosanakirjoista ja kartoista.

Taitava laatija on tällaisissa "harvinaisuuksissa" tavallistakin huolellisempi vihjeytyksessään.

Mielestäni TIKALin kaksi "joka ristikosta tuttua lippistä" ei ollut esimerkki taitavasta vihjeytyksestä.

Kiitos kuitenkin kokonaisuudesta - ristikko oli hieno.
22. Kravattimies2.10.2004 klo 06:19
Kun oltiin Guatemalassa, niin ajattelin hakea mitä tahansa suomalaista guatemalalaisesta ristikoista. Löytyihän se!

http://www.emol.com/en_vivo/crucigrama/soluc/soluc ion1919.pdf
23. Hessu2.10.2004 klo 15:10
Taitaa olla kyllä chileläinen verkkolehti tuo emol. Juhani Aho saattaa olla oikea ristikkojulkkis siellä päin, mutta Runeberg löytyy myös:

http://www.emol.com/en_vivo/crucigrama/soluc/soluc ion1954.pdf
http://www.emol.com/en_vivo/crucigrama/soluc/soluc ion1926.pdf
http://www.emol.com/en_vivo/crucigrama/soluc/soluc ion1969.pdf

Tässähän voisikin olla uusi tänne sopiva bongausharrastus: etsiä ulkolaisista ristikoista suomalaisia juttuja.
24. Hessu2.10.2004 klo 15:19
Pannaan nyt vielä yksi Aho kaupan päälle! :-)

http://www.emol.com/en_vivo/crucigrama/soluc/soluc ion1876.pdf
25. Esko Kalervo2.10.2004 klo 16:53
Toistoahan (jonkun mielestä jankutusta, mutta en tätä itse aloittanut) tämä tietenkin on mutta jaksetaan:
kriteerini: 1. yli puolet keittiön pöydällä lehden lukemisen ohella ristikon ohiu mennen työn alle ottavista suomalaisista eivät tunne Adelaidea - F1-harrastajat totta kai
2. sanomalehtitoimittaja kirjoittaessaan jotain muuta kuin F1-artikkelia suomentaisi Adelaidea käyttäessään, mikä se on tai missä on, tyyliin "kun kerran Adelaidessa (kaupunki siellä ja siellä) yllättäin tapasin erään opiskelutaverini ..."
26. Hessu2.10.2004 klo 17:07
Miten sinulle, Esko Kalervo, voi olla noin vastenmielistä oppia mitään uutta? Jos et itse tiedä jotakin sanaa, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki muutkin siitä sanasta suuttuvat.

Minulle itselleni on vasta näiltä sivuilta tullut ilmi joidenkin kanta, että ristikoissa ei muka saisi olla outoja sanoja. Sitä ennen olin koko ikäni siinä uskossa, että nimenomaan ristikonratkojat minun laillani mielellään omaksuvat uutta tietoa.

Adelaide muuten on sen verran merkittävä miljoonakaupunki, että jos joku ei sitä tunne, niin olisi vähän äkkiä syytä tutustua! :-)
27. Esko Kalervo2.10.2004 klo 17:15
Tarkemmin tarkasteltuani Ekin Adelaide-avausta tajuan - en kylläkään ensimmäistä kertaa, että ajattelemme asiaa aivan eri lähtökohdista: Eki tarkastelee sanastoja, sanaluokia, sanojen aihepiirejä, yms, minä lähestyn asiaa ASIAKASKESKEISESTI = miten ratkoja tilanteen kokee.
Toisin sanoen, sillä ei ratkojan kannalta ole mitään väliä, onko sana kielitoimiston hyväksymä vaan sillä on merkitystä, tuleeko elämys, "no olishan minun pitänyt tuo tietää" vai tuleeko pettymys "enhän mä ole tuommoista koskaan kuullutkaan, pöh".
Tätä olen täsmentänyt niin , että jos tuo ylläoleva taso saavutetaan yli 50%:sti (yli 50 % keittiöratkojista), laadinta ei ole keskentekoinen plöräys.
En toistaiseksi osaa arvata, meneekö ja jos menee, niin koska, tämä näkökulma perille sanojen maailmassa pörräilevän fakkilaatijan aivoon - mutta yritellään, yritellään.
Vielä tähän mennessä ei ole valoa näkyvissä. Se ei mikään ASIAKASKESKEISYYDEN osoitus, että sanotaan pyrittävän pois fakkisanoista. Ajattelu tulisi viedä sinne ratkojan keittiön keittiön pöydän ääreen sieltä laatijan kirjastoista ja niihin pohjautuvista laatimisohjelmista.
Niin kauan kuin, ajattelu liihottelee laatijan maailmassa, mielikuvitus ja järki pystyvät kyllä perustelemaan nykyisen toimintatavan ja sen arvomaailman aivan helposti.
Muutostarve alkaa kajastaa vasta kun ja jos onnistuu eläytymään sinne arkiratkojan keittiöön ja arkeen. Kyse on siis edelleen paradigmasta - mutta myös tunneälystä, empatiasta, eläytymiskyvystä, kyvystä nähdä asioita muistakin näkökulmista kuin pelkästään oma.
Laatijan näkökulman olen saanut (kiitos opastajille) opetella, päässyt siihen maailmaan käsiksi, siksikin katson itseni oikeutetuksi aukomaan päätäni.
28. Hessu2.10.2004 klo 17:25
Etpä osaa eläytyä tämän arkiratkojan arkeen (toivottavasti pysyt pois myös keittiöstäni). Minun ja muidenkin tuntemieni ratkojien reaktio on: "enhän mä ole tuommoista koskaan kuullutkaan, mielenkiintoista, pitääpä selvittää..."
29. iso S2.10.2004 klo 18:26
Ymmärrän että Adelaide on tässä lähinnä satunnaisena esimerkkinä eikä paradigmaestablishmentin aiheuttamista ongelmista suurin. Eihän se taatusti esiinny yhtä usein kuin esimerkiksi ATAR tai NIAS. Mielestäni se on kuitenkin huonosti valittu irvistelyn kohde.

Kohtuullisella perussivistyksellä varustetun ja maailmanmenoa edes jonkin verran seuraavan ihmisen voi olettaa kuulleen Adelaiden nimen, vaikka se ei olisi mieleen jäänytkään. Kyseessä on sentään yksi Australian viidestä suurimmasta kaupungista, jonka nimi on saattanut vilahtaa esimerkiksi jossakin australialaisessa elokuvassa tai tv-sarjassa (uutisotsikoiden lisäksi).

Formulakisojen katsojamäärät ovat Suomessa jotain miljoonan luokkaa. Kyseessä ei ole joka kerta täsmälleen samat ihmiset, joten voinee huoleti sanoa että noin miljoona ihmistä tuntee nimen tätä kautta. Formuloiden vihollisetkin saattavat selata lehteä ja ehtiä lukemaan otsikosta paikan nimen ennen kuin huomaavat että tämähän on sitä kirottua.

Mika Häkkinen loukkaantui vaikeasti nimenomaan Adelaidessa. Se oli niin suuri uutinen (ei kaikkien ihmisten, mutta median mielestä) että aikamoinen pussi pitää olla päässä jos ei silloin nimi osunut silmään. Ratkojakunnasta kohtalaisen pieni osa on sellaista että eivät nuoruutensa vuoksi muista noita aikoja.

Siis: mielestäni kenenkään elämä ei mene pilalle siitä jos kuulee moisen kaupungin olemassaolosta. Ei oppi ojaan kaada vaikka se tulisi ristikosta. Jos Adelaide aiheuttaa pöh-reaktion niin ei voi kuin valittaa.
30. Hessu2.10.2004 klo 21:17
Nyt vasta huomasin, että tuolla Chilessä on aika estottomasti sanoja väärinpäin. Tuskin edes tarkoittavat mitään, niinpä vihjeessä on vain maininta inv. (invertido = käänteinen).

http://www.emol.com/en_vivo/crucigrama/soluc/soluc ion1876.pdf

Niin, että kyllä Tikal on sentään hyvä sana! :-)
31. Eki2.10.2004 klo 21:53
Minun käsitykseni ASIAKKAISTA on, että heitä kiinnostaa maantieto(kin), ainakin sellainen maantiedon osa, jonka tietäminen on HYÖDYLLISTÄ. Itse en ole kovin hyvä maantiedossa ja saatan sijoittaa jonkun kaupungin ihan väärään paikkaan, mutta minä häpeän silloin itseäni, hiljaa tosin.

Pyrin rakentamaan ristikkoni HYÖDYLLISEN tiedon ja AHAA-ELÄMYKSIÄ tuottavien vihjeiden varaan. Osa vihjeistä ei ole merkittäviä mutta toivottavasti menetteleviä. Kuten kaikessa taiteessa ja ajanvietteessä, esityksellä on huiput ja laaksot.

Täällä on joskus vähätelty laatimuksen osuutta asiassa. Toki vaikka sanan ATIK pystyy vihjeittämään väärinpäin olevana kitana tms., mutta kyllä kaiken perusta on hyvä ja vain yleistiedon sanastoa sisältävä laadinta. Sinne minusta Adelaiden kevyesti pääsee, jos nyt ei ihan helpoimpiin, ehkä.

Voihan Adelaidenkin vihjeittää nokkelasti, mutta sitten on pihalla moni muukin kuin Esko Kalervo. Siinä riittää tietopohjainen vihje. Niitäkin tasapainoisessa ristikossa on oltava.

Pyrin edelleen välttämään sellaisia loukkaavaksi harkitusti tarkoitettuja sanoja kuten plöräys.
32. RA2.10.2004 klo 22:31
Parhaita ristikoita (minusta) ovat ehdottomasti sellaiset, joissa ratkonta perustuu pääasiassa ajattelutaitoihin eli kykyyn käsitellä VIHJETTÄ riittävän monipuolisesti.

<=> Sekä vihjeissä että ratkaisusanoissa on mahdollisimman vähän ns. fakta- tai knoppitietoa.

MUTTA: Tämä ei tarkoita sitä, etteikö myös "Tikal"-ristikoista voisi nauttia.
33. RA2.10.2004 klo 22:48
Lisään vielä: Eli laatijan kannalta haaste olisi mahdollisimman vaikeassa / "kierossa" vihjeytyksessä.

Itse ratkaisusanat voisivat olla aivan arkisia ja tavallisiakin.

Tällaisia ristikoita on ollut siellä täällä!; Kun tällaista valmista ristikkoa katsoo, siellä ei ole yhtään tikalia, atikia eikä atuita -tuunasta, lusteesta, varhosta ja kalvimettomasta puhumattakaan. JA silti ristikko on ollut todella visainen.

- Ratkaisusanat ovat ihka tavallisia, MUTTA ratkaisu on perustunut pääasiassa vaikean vihjeytyksen ymmärtämiseen.
34. Eki2.10.2004 klo 23:01
RA on pitkälti sekä Esko Kalervon että allekirjoittaneen linjoilla. Kysymys nyt on vain siitä, mitä esim. maantiedosta saa ristikoihin panna. Riittääkö yli miljoona asukasta, suomalaisen maailmantähden loukkaantuminen ym. ym.?

On helppo rajata pois sanoja. Turhaan pois rajaaminen voi heikentää ristikkoa ja/tai vaikeuttaa laatijan työtä... turhaan. Osaava laatija välttää sanoja huonosta päästä, mutta ratkojan on aina helppo haukkua joku sana.

"En tykkää urheilusta. Ei urheilua ristikoihin!"

"Kirjallisuus ei ole alaani! En halua sen aiheisia sanoja!"

"Elokuva-aiheiset sanat ovat vaikeita, pois!"

"Nykäsuskovaisuus sucks! Nykäsestä vain sanat kissa, koira ja hiiri ja muutama muu..."

Ynnätään kaikkien ihmisten toiveet ja mitä jää?

Olisiko se auttanut, jos Adelaiden vihje olisi ollut vaikka EDIALEDA nurin?
35. Eki2.10.2004 klo 23:07
Se, että me kolme olemme ristikoiden hyvyydessä periaatteessa samoilla linjoilla, on luonnollisesti vain minun pienen pääni ajattelun aikaansaannos.
36. V-R3.10.2004 klo 04:05
Pitäisiköhän olla näin:

"...luonnollisesti vain minun pienen tekokaljun pääni ajattelun aikaansaannos.

Saa jatkaa adjektiivipohjalla ;)
37. adjektiivi3.10.2004 klo 04:08
En ole läheskään niin pohjalla kuin sinä, V-R.
38. V-R3.10.2004 klo 04:22
Tästähän se alkaa loppumaton kina. Joku palstan ylläpitäjä on tässä lajissa mestari.
39. Esko Kalervo3.10.2004 klo 10:04
Minäpä yritän tehdä YHTEISEN asiamme yksinkertaiseksi. Eli mistä tietää hyväksyttävyyden ratkaisusanojen valinnassa? Kerroin kantanani, että on OK, jos yli puolet mahdollisista keittiöratkojista kokee Ahaa, pitihän tuo tietää -elämyksen. Tämä hyvä, mutta yksinkertaistetaan lisää:
olen päästänyt maailmalle laatimukseni, johon jäi Earp (Wyatt). Se on kekskeneräinen plöräys. Miksi? No siksi, että muistan selkeästi YRITTÄNEENI päästä siitä eroon. Mutta enpä osannut ja jätin sen kesken. No miksi?
Nyt tulee olennainen pointti: MINÄ EN YRITÄ SELITTÄÄ ETTÄ SE LI LAATUTYÖ. Sitä se todellakaan ei ole.
Minulla on itsetuntoa, itsekunnioitusta ja laatutietoisuutta sanoa ja tunnustaa tämä. Ihmettelen, jos Arlon, Reot ja Akmet lähihistoriassa ristikkoonsa jättäneet laatijat eivät ole kokeilleet, josko ne sais muutettua paremmiksi! KÄSI SYDÄMELLE! Onko kanttia olla itselle rehellinen?
Jos vastaus on, "en edes yrittänyt", puute on laatuteitoisuudessa, heikosta kyvystä eläytyä keittiöratkojan yleistietoon - ja siitähän emme koskaan voikaan päästä täydelliseen yksimielisyyteen, eikä tarvitsekaan, mielestäni tämä on riittävän hyvä mittari: yritänkö välttää ko. sanaa, yritinkö saada sen paremmaksi.
Edelleen siihen itsetuntoon ja laatutietoisuuteen:
en kanna huonoa omatuntoa siitä Earpista. No voin elää sen kanssa? Seuraavalla ajattelutavalla:
1. se on ihan hyvä oivallusristikko, ja se todennäköisesti tuottaa selkeästi enemmän oivalluselämyksiä kuin pöh-tuntemuksia
2. yhdellä Earpilla sain aika monta hyvää jippoa ilmoille ihmisten iloksi
3. olisi ollut sääli repiä niinkin hyvä aikaansaannos (itse keskeinen näkökulma)
4. kokonaistunnelma sen aikaansaamisesta on selkeästi myönteinen (itsekeskeinen, ei asikaskeskeinen ajatus)
5. jos siitä joku olisi jotain maksanut, olisin kuitannut palkkion ihan hyvillä mielen: kyllä tämä kirkkaasti keskitasoon yltää.
Mutta olennainen on tämä: en voi kuvitellakaan meneväni uhoamaan, että se olisi ollut laatutyö eli puhdas ristikko, OK mutta ei tahraton, keskeneräinen plöräys, tällä kertaa kyllä.
Minulle se tahra on kuitenkin vähän niin kuin kauneuspilkku, epätäydellisyys kuuluu elämään, enkä hypi seinille kun siitä tahrasta huomautetaan. Mieluummin: "kiva kun Sinäkin sen huomasit, häiritsi se minuakin, mutta jätin kuitenkin, plöräytin tällä kertaa, koska sain sillä "ostettua" muutamia mielestäni hyviä jipahduksia, harmistuitko kovastikin?"
40. Esko Kalervo3.10.2004 klo 10:14
Enkä ainakaan käännäasiaa niin päin,että "kas kun sä et Wyatt Earpia tiedä, miten olet voinut tämän kaikkien tunteman sankarin kohtaamiselta välttyä, lue paremmin Tex Willeris!"
41. Eki3.10.2004 klo 10:23
Esko Kalervo, asia on ymmärretty. Erimielisyydet ovat yksityiskohdissa ja siinä, missä on plöräyksen raja.

Jos esim. ARLOn vihje olisi

Muusikon etunimi, vaikka ympärillä C ja S

olisiko se parempi?

Entä EARP:

Wyatt on seonnut Pera

Näillähän sana helpottuu (ovat toki kökköjä). Nämä sanat eivät ole olleet minun ristikoissani, mutta en pidä niitä mahdottomina sanoina kovikseen. Ainakin Esko Kalervo on hyväksynyt vakeitakin sanoja, jos niissä on ollut oivallusmomenttia mukana.

Esko Kalervo sai meiliinsä viime yön chat-porukalta palautetta. Kävimme joitakin Esko Kalervon vihjeitä läpi. Siitä huomaa, että on vielä ihan uusikin ulottuvuus.

Vihje voi olla ok, mutta kestääkö se tiukan kriittisen tarkastelun.

Kun on monta joukossa, joku huomaa melkein aina jotain miinusta. Se on opettavaista. Vihjekin voi olla plöräys. Jos sen "kohteliaisuuden" Esko Kalervon herkkyydellä julkituo.
42. iso S3.10.2004 klo 11:20
Onko siis keskustelu Ekin plöräyksistä tiivistettävissä makkarasananlaskua mukaillen? Ekillä on kaksi päätä: se pieni pää ja se toinen pää! Ongelmaksi jää kummasta päästä plöräys on tullut ja kumpi pää on kumma pää ja kumpi kummin pää!
43. Eki3.10.2004 klo 11:26
Kyllähän tässä tähtäimessä on koko laatijakunta. Minä sentään olen pariin otteeseen onnistunut tekemään keittiöratkojaa miellyttävän ristikon, ja moni muukin, mutta kenenkään ei pidä tuntea ammattiylpeyttä kovin usein.

Tässä unohdetaan helposti, että Esko Kalervo ratkoo vain tiettyjä ristikoita ja hänelle olisi temmellyskenttää muuallakin. Eikö oikeastaan uudistuksen pitäisi yhtä hyvin lähteä sieltä huonoimmasta päästä? Ei tämä ristikkoala muuten tervehdy.
44. V-R3.10.2004 klo 11:40
En malta taaskaan olla hiljaa. Esko Kalervo: se sana on unot, eikä reot.
Hesarin ristikoita olen ratkonut lähes 20 vuotta.
45. Esko Kalervo3.10.2004 klo 14:45
Tarkoitatko todella, että IS Joutsen-koviksen Ennen ajettuja onkin Unot eikä Reot?
Enpä oikein usko!
46. Esko Kalervo3.10.2004 klo 14:49
Earpista ei mielestäni saa laadukasta millään vihjeytyksellä, koska on vaara, että vain alle 50% keuttiöratkojista tietää ko. herran.
Siis se on aina alle nollan (miinuksella), vihjeytyksellä voi vaikuttaa vain siihen, kuinka paljon alle.
47. Eki3.10.2004 klo 14:55
Kyllä siinä ristikossa on Reot, joo. Ei mikään hyvä sana, mutta establishmentin yksimielisellä hyväksynnällä sen jätin, koska en saanut muutettua :)

Kuka on kuullut REO Speedwagon -yhtyeen klassikon Keep on loving you? :D
48. Eki3.10.2004 klo 15:03
Hitsin hitsi, täällähän kannattaa mainostaa chatia. Sitä keskustelua Eskon vihjeistä voi tosiaan käydä katsomassa chatissa. Se alkoi 23.18:26 eilen illalla ja kesti pari tuntia, seassa on toki muutakin juttua, kuten esim. Ballaadista elokuvasta Klaani jne. jne.

Jos nyt menee, voi panna seuraavan haun:

/show 1500

1500 tarkoittaa rivejä taaksepäin. Jos menee myöhemmin, pitää panna ehkä enemmän, koska juttua on tullut lisää.

Chatissa on paljon rennompi meininki kuin täällä keskusteluissa - joidenkin mielestä ehkä liiankin lennokas. Toisaalta eräitä voi vieraannuttaa se, että siellä jutellaan myös jokapäiväisistä asioista. Tule mukaan ja siirrä puheet ristikoihin! Perusta yksityishuone ja kutsu hyvät tyypit sinne, jos muut häiritsevät! Rekisteröityessä ei tarvitse paljastaa itsestään mitään ja rekisteröitymättömyyskin on mahdollista.
49. Esko Kalervo3.10.2004 klo 15:49
Joo menkää katsomaan, mennessänne pohtikaa: Suodattimen osa (7)?
50. Matti3.10.2004 klo 16:50
Tämä suodattimen osa oli hiljan jossakin ristikossa. Apukirjaimin ratkesi - mainio vihje!
51. Matti3.10.2004 klo 21:47
En näe sen kummempaa linjaristiriitaa Ekin ja Esko-Kalervon välillä. Molemmat pyrkivät laadukkaisiin ristikoihin.

Erimielisyyttä on vain erisnimien kohdalla: Miten yleisesti tunnettu tulee erisnimen olla, että se kelpaa ristikkoon. Esko-Kalervon mielestä yleisemmin kuin Ekin.

Ja miten sen tunnettuuden sitten mittaa? Siten, että kertooko sanomalehden toimittaja kenestä/mistä on kyse käyttäessään nimeä? Siten, että 50% suomalaisista/ratkojakunnasta tuntee nimen?

Eivät nämä toimi käytännössä. Miten käy esim. Adelaiden?

Jotkut nimet ovat selvästi kelvollisia, jotkut taas selvästi liian harvinaisia. Välissä on laaja harmaa alue, johon laatija ottaa kantaa oman henkilökohtaisen arvionsa varassa. Ja täytyy myös muistaa, että täydellistä ristikkoa ei voi aina laatia, vastaan tulee umpikujia, joista muuten hyvässä laatimuksessa pääsee eteenpäin koukkaamalla vähän syvemmälle sinne harmaalle alueelle. Näissä koukkausten syvyyksissä sitten laatijan veri punnitaan. Esim. Hesarissa koukataan paljon syvemmälle kuin vaikkapa Iltiksessä.

Ihan turhaan Esko-Kalervo murtaa muotoa Wyatt Earpin takia. Sitäpaitsi se kuulostaa niin jännältä äännettynä :-)
52. Eki3.10.2004 klo 22:00
Läpikäymällä Esko Kalervon omaa ristikkoa (jonka voi kyllä sanoa olevan hyvä mutta ei lähimainkaan täydellinen...) chatissa päästiin jo keskustelemalla vähän lähemmäs yhteisymmärrystä ja - jos oikein ymmärsin - sovittiin hieman hillitymmistä ja kunnioittavammista termeistä kuin plöräys ym. Katsotaan nyt, mitä seuraavaksi.

Olen samaa mieltä, että Earp ei mitenkään yksinään laske ristikon arvoa, ellei kyseessä ole joku ehdottoman sikahelppo tehtävä.
53. Antti Skyttä4.10.2004 klo 10:46
Uusimmasta Sanaseposta ei löydy useammankaan hakukerran jälkeen Ekin laatimaa tehtävää.

Onko niin, että näin tapahtui nyt ensimmäisen kerran lehden koko lähes 23- vuotisen historian aikana?

Toivottavasti tämä katkos jää tähän yhteen numeroon!
54. Eki4.10.2004 klo 10:51
Olisikohan tosiaan noin, että aina on jotain ollut? Uskon, että se jää tähän kertaan. Kunhan henki vähän pihisee, niin ristikoita yritän Sanaseppoon vääntää. Tuli vain lomalle NIIN kiire, että mitään en ehtinyt tehdä.

Lehti olisi kaivannut enemmänkin tekstipuolta kuin lisätehtäviä. Vielä alkuvuonna ajattelin, että alkaisin kirjoittaa joka lehteen, mutta näin kävi.

Se loma tuli kyllä tarpeeseen. En kadu mitään.
55. J Takala4.10.2004 klo 11:56
Kirjoitukset ovat lehdessä yleensä kiinnostavia. Niitä näkisi mielellään enemmänkin. Eli ne joilla on sana hallussa, ja jotain raskasta sanottavaa, niin kirjoittakaa ihmeessä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *