KESKUSTELUT > RISTIKOT > VASEN JA OIKEA

1102. Vasen ja oikea

Titta28.9.2004 klo 14:44
Onko täällä ketään, joka osaa kirjoittaa sekä oikealla että vasemmalla kädellä?

Entä onko sellaisia, joilla oikea ja vasen menevät sekaisin? Minulle ei ole tainnu käydä niin, mutta yhdelle kaverille useinkin. Joskus sen kanssa on vaarallista pyöräillä... :D
2. tonimikael28.9.2004 klo 14:47
mie olen jonkin verran harrastanut (eli tosi vähän ;-)) vasemmalla peilikirjoitusta. Kuulemma da Vinci(?) kirjoitti muistiinpanonsa niin, koska vasemmalla normaalisuuntaan kirjoittaminen oli hitaampaa...
3. iso S28.9.2004 klo 14:59
Kouluaikana piti kirjoittaa kaunokirjoitusta mustekynällä. Vasemmalla tuppasi sottaamaan, joten yritin oikealla. Hitaasti sujui eikä ollut kovin kaunoa. Myöhemmin peukalovamma pakotti pariksi viikoksi tekemään muistiinpanot oikealla. Siitä lie ollut suurikin hyöty, kun ei oikein pysynyt opettajan vauhdissa mukana eikä tekstistä saanut jälkeenpäin selvää.

Vieläkin pystyn kirjoittamaan nimeni suunnilleen yhtä kankeasti oikealla etuperin ja vasemmalla takaperin. Tulokset muistuttavat hämmästyttävän paljon toisiaan. Kokeilkaapa itse: näytteet suunnilleen allekkain paperin eri puolille ja sitten katsotte valoa vasten.
4. Marianna28.9.2004 klo 22:07
Parempi olla kyselemättä minulta ajo-ohjeita. Voin samanaikaisesti kehottaa kääntymään oikealle mutta tarkoittaa ja näyttää kädellä vasemmalle. Ainoa kausi, jolloin hallitsin suunnat, oli silloin - onneksi - kun kävin autokoulua!

Sama sokeus iskee joskus hanojen ja ruuvien vääntelyssä.
5. Kravattimies29.9.2004 klo 04:38
Minulla oli jo ajokortti Suomesta, kun nuorena miehenä Melbourneen muutettuani menin autoa ostaessani ensimmäiselle koeajolle.

Suomessa sanotaan, että liikenne on oikealla puolella; täällä sanotaan, että ohjaus on oikealla puolella. Kaikki haluavat olla oikeassa!

Eihän tämä niin vaikealta tunnu, ajattelin ajaessani vasenta puolta, mutta kun näin peilistä, että perässä ajava alkaa ohittaa, niin jostain syystä tein erittäin varovaisen väistöliikkeen väärään suuntaan ja sain palkkiokseni torventöräyksen! Peiliin katsoessa menivät suunnat sekaisin.
6. Floora29.9.2004 klo 08:49
Marianna, ajoitko Volvoa autokoulussa?

Minulla iskee tuo sama hana- ja ruuvisokeus. Se on pahentunut sen jälkeen, kun aloin käyttää hiirtä vasemmalla kädellä ja huomasin, että vasuri ei olekaan mikään turha tuki kropan vasemmalla puolella. Vasurilla voi tehdä melko paljon asioita, jotka aikaisemmin olivat vain oikean käden etuoikeus. Kierteiden suunnat eivät siirry selkäytimeen kovin nopeasti, tarvitaan paljon harjoitusta.
7. iso S29.9.2004 klo 09:11
Niin juu, hiiri unohtui. Töissä se on vasemmalla ja kotona oikealla, koska vaimo käyttää samaa elukkaa. Näppäimet ovat molemmissa oikeakätisesti, koska aikojen alussa niiden kätisyyttä ei voinut vaihtaa.

Iät ajat sitten treenasin jostain järjettömästä syystä korttipakan nostoa yhdellä kädellä. Tavoitteena oli 100 nostoa minuutissa, mihin pääseminen vei kuukausia. Pakka pyöri kädessä telkkaria katsellessa, niin että pelkästään mokoman takia ei tärvääntynyt aikaa (saatte arvailla kumpi on mokomampi). Käsi tuppasi väsymään, joten vaihdoin välillä kättä. Alkukankeuden jälkeen kävi yllättäen niin että ennätykset syntyivät yleensä oikealla kädellä ja vasen seurasi perässä parin päivän viiveellä. Tähän vaikutti luultavasti se vanha peukalovamma (vasen peukku ei on vähän kankeampi) ja myös huonot kilpailuhermot; vasempaan kohdistui suuremmat odotukset ja näin ollen se kangistui lisää pelonsekaisesta kauhusta.

Kätisyys on siis osittain tottumuksen ja harjoittelun tulos. Kannataisi kokeilla molempien käsien käyttöä, niin ei tarvitse ryhtyä siihen kylmiltään jos se ainoa oikea joutuu kipsiin.

Sukunimikaima, ei tiettävästi sukulainen, piirsi aikoinaan pilakuvia Aamulehteen. Aikaisemmin taisi olla veneenveistäjä, mutta menetti onnettomuudessa paremman kätensä. Kuvat syntyivät siis sillä kakkoskädellä. Minun mielestäni jälki ei ollut mitään karisuomalais-tasoa, mutta mitäpä minä ymmärrän ja ainakin julkaisijalle kelpasi. Sama mies on patentoinut useita vammaisten elämää helpottavia keksintöjä.
8. iso S29.9.2004 klo 09:15
Pitihän tuo tarkistaa. Ei mennyt käsi venehommissa vaan raksalla. Nykyään mies on arkkitehti. Lukekaapa opiksi ja ojennukseksi!

www.tamperelainen.fi/archive/suikki_juha.shtml
9. Titta29.9.2004 klo 12:43
Joskus aikojen alussa tuli käytyä rumputunneilla, mutta moinen harrastus on sittemmin jäänyt. Kerran opettajani kehotti minua samaan aikaan toisella kädellä harjaamaan hampaita ja toisella hiuksia. Ja kättä pitäisi vaihtaa välillä. Ei oikein onnistu vieläkään... :)
10. Marianna29.9.2004 klo 17:24
Floora,
ajoin toisaan kahta Volvoa (Amazon, punainen ja musta) autokoulussa! Kuinka ihmeessä sen arvasit?
11. hah29.9.2004 klo 17:28
Volvon kaksi ekaa kirjainta toimii muistisääntönä. Vanha vitsi.
12. Marianna29.9.2004 klo 17:36
Enpä ollut kuullutkaan tai sitten jo unohtanut.

Mikä auttaisi muistamaan, mihin suuntaan väännetään silloin, kun vettä tulvii hanasta valtoimenaan? Tai purkin kantta ei saa kiinni vaikka mihin suuntaan kääntäisi?
13. Jukkis29.9.2004 klo 19:42
Ja monikos teistä saadessaan jakoavaimen käteensä pystyy erehtymättä vääntämään sitä ruuvia heti oikean suuntaan halutessaan kasvattaa leukojen väliä. En minä ainakaan, vaikka joskus yritin varta vasten opetella tuon taidon.
14. MM29.9.2004 klo 20:00
Samaa aikoinaan itsekin ihmettelin, kunnes otin kaikki jakoavaimeni lähempään tutkiskeluun.
Niitä tosiaankin on molempiin suuntiin kierrettäviä!
Ainakin kaikki "halpismallit", (kiinalaiset) kiertyivät eri suuntaan kuin "länsimaiset".
15. Jukkis29.9.2004 klo 20:17
Minulla näyttäis olevan vain japanilaisia ja ruotsalaisia ja ne kyllä toimii kaikki samalla tavalla. Nyt pitäis vaan kehittää joku helpompi muistisääntö kuin tämä: "Jos jakoavain on kädessä niin että leuan kiinteä osa on oikealla, pitää ruuvia pyörittää työntämällä peukaloa itsestä poispäin. Ja päinvastoin."

Jotenkin tuota ei enää vikkon päästä muista, kun sitä jakoavainta seuraavan kerran käyttää.

Ehdotuksia mieleenpainuvaksi muistisäännöksi?
16. Matti29.9.2004 klo 20:22
Asia on minullekin aina hankala. Aina pitää ensin kokeilla. Vaikeus johtuu siitä, että jakoavaimen voi ottaa käteensä kahdella eri tavalla, kiinteä leuka etuoikiealla tai etuvasemmalla, ja ruuvin oikea kiertosuunta on niissä eri.

Lisäksi jakoavaimella on ikävä taipumus nuljahdella ja luiskahtaa vännettäessä, jolloin rystyset kolhiintuvat. Olenkin siirtynyt enenevässä määrin käyttämään lenkkejä ja hylsyjä.

Tämä tiedoksi kaikille tiedonnälkäisille.
17. Kravattimies30.9.2004 klo 03:20
>Volvon kaksi ekaa kirjainta toimii muistisääntönä

VO---?

Minulle vasen ja oikea muistuu mieleen kirjaimista V---O ja jos asia unohtuu Lear-jetin puikoissa, niin englannin L--R.

Kannuksesta Melbourneen muuttanut automekaanikko Esko ihmetteli minulle jo 60-luvulla niitä jakoavaimia, koska käytti niitä ammattikseen. Suomessa oli tottunut pyörittämään tiettyyn suuntaan ja uudessa maassa kun niin teki niin mitä tapahtuikaan: täsmälleen päinvastoin mitä oli tarkoittanut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *