KESKUSTELUT > RISTIKOT > SAMA RISTIKKO - KAKSI RATKAISUA?

1075. Sama ristikko - kaksi ratkaisua?

IiKoo15.9.2004 klo 19:45
Ristikoihin tulee välillä piilokirjaimia, joihin käy useampia kirjaimia ja ratkaisu on silti ihan oikea, mutta laajennetaanpa hieman: Mitäs jos ristikko taikka ristikon joku osa (vaikka toinen ylänurkka) olisi sellainen, jonka voisi ratkaista kahdella eri sanastolla ja ristikko olisi aivan kummassakin tapauksessa "oikein" ratkaistu? Saattaisi vaatia aika ympäripyöreät vihjeet. Vai onko joku jossain tällaiseen törmännyt taikka tällaista yrittänyt?

(laitoin oikein-sanan lainausmerkkeihin, koska jokainen on varmaan nähnyt sen Lassi ja Leevi-sarjiksen, jossa Lassi "ratkoo" ristikkoa....)
2. Teemu Pallonen15.9.2004 klo 20:18
Kukapa sen kissan hännän nostaa jne... Viimekertaisten Yhdysvaltain pressanvaalien äänestyssotkun aikaan laadin Ilta-Sanomiin höyryristikon, jonka vasen yläkulma oli ratkottavissa kahdella tavalla. Ylärivillä oli vihje "Valkoiseen taloon!" ja siitä kuusikirjaimiset ratkaisusanat ALGORE tai BUSHIT. Muita kaksoissanoja en enää muista.

Toki höyryristikossa tällaisen toteuttaminen on helpompaa kuin perinteisessä kuvaristikossa, jossa kaksoissanoja pitäisi olla enemmän.
3. Eki15.9.2004 klo 23:30
Useita "läheltä piti"-tapauksia ainakin on ollut, että joku ratkaisu on monelta osalta eri tavoin mutta silti esim. yhtä sanaa vajaa myös hyväksyttävä.

Silloin tuleekin helposti syytöksiä: "Kyllä ristikoissa tuntuu olevan ihan millaisia sanoja tahansa, kuten tämä LRPUO, joka on muka Suomen kunta."

Usein näissä selvästi erilaisissa ratkaisuissa on tuon yhden vääränkin lisäksi aika laveasti otettavia "oikeita" ratkaisuja.

Olen ainakin itse viime aikoina pyrkinyt kohti yhä eksaktimpaa ilmaisua vaikeissa, ts. ei tule niin paljon niitä vaihtoehtoja. Moni muukin tuntuu tehneen samoin. Tuon voi jokainen käsittää omalla tavallaan, mutta se on perusperiaate.
4. mats16.9.2004 klo 09:36
silloin tällöin täällä esiintyy sana höyryristikko! mitä sillä takoitetaan?
6. Marianna17.9.2004 klo 21:28
Teemu, jos tekijäkään ei kaksoissanojaan muista, ristikonhan voi käyttää uudelleen, ALGOREn tilalle vain KERRYT.;-) Näin viikonlopun kunniaksi kaivelin vähän arkistojani, ja sieltähän mainittu ristikko ja sen ratkaisut löytyivät, valokopioina.
7. Eki17.9.2004 klo 21:49
Tämän otsikon ilmaantuessa minulla oli samaan aikaan valmisteilla yksi ristikko, johon virittelin pientä ansaa yhdelle alueelle, mutta en kerro vielä, missä se julkaistaan. Kerron jälkikäteen.
8. ++juh17.9.2004 klo 21:52
New York Timesin USA:n presidentinvaalipäivän 5.11.1996 ristikko:

http://barelybad.com/xwdthemes_110596.htm

(selaa sivua alaspäin, ellet halua ensin ratkoa ristikkoa itse).

----------

Sanaseppo-lehden 1/1982 artikkelista "Merkkipäivä Tervajoella", jossa kerrottiin laatija Olavi Rinteen 70-vuotispäivästä ja yli 50-vuotisesta laatijanurasta:

"Olavi Rinne katsoo, että ratkaisijat ovat kyllä saattaneet pitää vaikeana sellaista 'vanhanaikaista ristisanatehtävää', jossa oli neljä ihan samanlaista ruudukkoa ja niihin yksi ainoa selityssarja. Kuitenkin jokaisesta selityksestä tuli kuhunkin ruudukkoon erilainen vastaussana. Jos selityksenä oli esim. kaupunki, saattoi yhteen ruudukkoon tulla Pori, toiseen Oulu, kolmanteen Kemi ja neljänteen vaikkapa Salo. Erikoisilla sanoilla ei siis tässä tehtävässä keikailtu, vaikeus löytyi ihan muista tekijöistä."

[Tuota ristikkoa ei lehdessä (valitettavasti) ollut.]
9. Kravattimies18.9.2004 klo 01:46
Tässä on 16 vastausta, arveli veljeni nähtyään tämän, minkä olin faksannut wanhoille. Onko näin?

http://kravattimies.tripod.com/16.gif
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *