KESKUSTELUT > RISTIKOT > VEROTTAJA?

1066. verottaja?

satunnainen sopuli11.9.2004 klo 23:05
tuli tässä mieleeni semmoinen juttu että mitenkäs verottaja kohtelee teitä ristikontekijöitä, lähinnä alv:ien suhteen.
Itse olen jonkin verran kirjoitellut lehtiin ja myynyt myös kuvia, joten on tullut opiksi että tekstistä ei alvia mene mutta kuvista kyllä.

Onko sanaristikko siis tekstiä vai kuvaa noin niinkuin verottajan silmissä?
2. Jouni12.9.2004 klo 19:00
Vaikken ole ristikontekijä, olen varma että ristikot myydään lehdille alv:lla lisättynä.

Sitäpaitsi, mitä merkitystä sillä on? Alv:n maksaa aina kuluttaja. Tuottaja vain välittää sen valtiolle.
3. Verottajalta kysynyt12.9.2004 klo 19:21
Jos yrittäjä tekee ristikoita, alv tulee tilittää (samoilla ehdoilla kuin muussakin yrittämisessä, pienillä tuloillahan jotain 8000 euroa ja vähän päälle vuodessa alv:a ei mene). Muussa tapauksessa menee työkorvauksen nimellä, jolloin tilaaja pidättää vain ennakonpidätyksen.
4. Eki12.9.2004 klo 22:24
En ole asiantuntija, mutta sivusta olen seurannut näitä juttuja. Seuraavia havaintoja on tarttunut puseroon.

Verottaja eri puolella Suomea käsittelee asiaa usein eri tavalla.

Saman toimiston sisälläkin virkailijat antava eri mielipiteitä asiasta.

Päättäväisen virkailijan päätä on usein vaikea kääntää.

Ristikot heitetään milloin minkäkin asian kanssa samaan kategoriaan.

On eri asia, asioiko verottajan kanssa firma vai yksityinen. Yksityinen ei välttämättä edes saa alvia jokaisesta verotoimistosta. Firma ei helposti pysty välttämään alvia.

Yksi tärkeä seikka alvittomuuteen pääsyssä voi olla, myykö ristikoiden tekijänoikeuksia vai ristikoita "esineinä".

Asiakkaat (lehdet ym.) saattavat haluta siltä, jolta ristikon ostavat, alvillisuutta tai alvittomuutta, milloin mistäkin syystä.

Esim. Sanaris Oy:lle on aivan sama, onko sen ostaman ristikon tekijällä tai yritykselle alvillisuus. Jos on, alvin summan voi vähentää laskutetuista alveista ja jos ei, sitä ei vähennetä.

Samoin sillä taholla, joka ostaa Sanaris Oy:ltä ristikon, on mahdollisuus vähentää alvit, jos se on alvillinen

Äskeisestä poikkeuksena ovat hyväntekeväisyysjärjestöt kuten Sydänliitto ja SPR. Ne joutuvat kustantamaan alvit itse, koska niillä on vapaus alvista. Ne siis tässä suhteessa kärsivät, jos niiltä laskutetaan sama summa kuin muilta, mutta Sanaris Oy:lle tuosta niiden alvittomuudesta ei ole mitään etua.

Alvihan ei ole huono juttu, ainakaan minun mielestäni. Velvolliset saavat vähentää ostoksistaan alvit, esim. tarvikkeista ja postimerkeistä.

Lisääntyvä kirjanpito on monien ainoa syy haluta alvittomuutta.

Toivottavasti ketään ei häiritse tapani taivuttaa arvonlisäveroa, mutta noinhan niitä yleensä puheessa käytetään?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *