KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKON TAITTO?

1048. ristikon taitto?

vierailija6.9.2004 klo 17:33
moi
etsin apuja tekijöiltä, pitäis tehdä muksujen koululehteen ristikko, olisko vinkkejä mikä ohjelma soveltuis parhaiten?
Valikoimassa freehand, Photoshop ja Illustrator...
2. vierailija6.9.2004 klo 17:36
muuten tämä teidän fooruminne vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta, taidampas vierailla täällä useamminkin..
olen hurahtanut sanaristikoihin vasta viime aikoina, mutta nyt sitten kunnolla koukussa...
3. Matti6.9.2004 klo 19:24
Näistä ohjelmista oli juttua joskus aiemmin, mutta en kykene sitä nyt löytämään. Vastatkaa nyt asiasta tietävät, ettei vierailijan vierailut jää kahteen.
4. MM6.9.2004 klo 20:06
Melko mahdotonta sanoa mikä ohjelma ristikontekoon parhaiten sopii. Lähes jokaisella kuvankäsittelyohjelmalla sen pystyy tekemään, kysymys on lähinnä tekijän tottumuksista, mieltymyksistä ja ohjelmakohtaisista käsittelytaidoista.
Itse olen ruudukkopohjanteossa tottunut käyttämään CorelDraw-ohjelmaa.
5. tjn6.9.2004 klo 20:56
Jos ristikko on valmiiksi suunniteltu ja vihjeytetty odottaen vain graafista toteutusta, lienee vastaus melko helppo: paras apuohjelma on se, jonka hallitsee parhaiten.

Oletkin jo varmaan sen varmistanut, että kaikista yllä mainituista ohjelmista saadaan ristikko ulos sellaisessa formaatissa ( bmp,jpg,eps etc.), että sen voi kätevästi ympätä lehteen.

Monesti näkee sen näköisiä ristikoita, että saattavat olla jonkinlaisia harjoitustöitä. Tuleepahan tällöin aina mieleen, että ristikon voisi konstruoida ihan "manuaalisestikin" ja lopuksi skannata sähköiseen muotoon.
6. Esko Kalervo6.9.2004 klo 21:11
Itse olen käyttänyt Exceliä.
7. vierailija6.9.2004 klo 21:16
Näin aloittelijana (ristikot) päättelin että freehand voisi olla kätevin, niinpä aloitin väsäämisen sillä. Koon muuttaminen ainakin bmp-muodossa on helpompaa ennen kuvien lisäämistä.
Kuvatiedoston muunteleminenhan on vähän kinkkisempää...

Onko FH:lla muita kannattajia?

Entä onko ristikoiden tekoon kukaan kehitellyt omaa ohjelmaformaattia?

Kiitos kaikille vastanneille!
8. Eki6.9.2004 klo 21:26
Sanaris Oy:lla on omiin tarpeisiin alkutekijöistään suunniteltu ohjelma. Olen siitä kirjoittanut osiossa "Kuinka ristikoita toteutetaan?"

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&p2=info_3.php&id=807&alku=75&t=k1
9. Kravattimies7.9.2004 klo 02:28
Harjoittelin Paint Shop Pro'n käyttöä alkuvuodesta ja sain aikaan muutamia (jopa A3-kokoisia) kuvaristikoita, siis ihan vaan kotioloihin (suuret synttärit).

Aluksi oli vaikeuksia sen kuten sitä ennen muidenkin vastaavien ohjelmien kanssa. Kävi samoin kuin videota kopioitaessa nauhalta toiselle: laatu heikkeni joka kerta, kun muutin ristikkoa ja koko homma meni pipariksi (aloitin uudelleen tyhjästä).

Onneksi Paint Shop Pro'ssa (päin vastoin kuin niissä muissa kokeilemissani ohjelmissa) ongelmaan löytyi ratkaisu ja kaikki toimikin kiitettävästi sen jälkeen, kun opin, miten se homma menee.
10. vierailija13.9.2004 klo 23:32
sain kuin sainkin ristikon aikaiseksi!!!!
:) :) :)

Lopputuloksena oli hieno mutta ratkaistavuudeltaan "hieman" kyseenalainen ristikko...;)

Onnistuin ainakin piirtelemään liudan hienoja kuvia meidän kilokaupalla pölyä haukanneella töksöttelevällä jyrsijällämme.

Lueskelin tuosta Ekin antaman linkin ketjusta mielenkiintoisia vinkkejä, tosin jotkin jutut luonnistuivat minulta helpommin kun tein ne hiukan toisin. Jokainen tekee siis asiat tavallaan tässäkin harrasteessa ja hyvä niin.

Nyt taidan perehtyä osioon "miten ristikoita laaditaan", vaikka se tämän projektin osalta onkin myöhäistä... Sillä tämä ei jääne viimeisekseni.
11. vierailija13.9.2004 klo 23:34
Sitä vaan vielä että ihana tunne tämä onnistumisen ilo!
12. Henry Haapalainen14.9.2004 klo 00:13
Onneksi olkoon saavutuksestasi!
13. tonimikael14.9.2004 klo 14:57
Kiva että vierailijalla pelitti! :)

Mie itse sain juuri yhden laadinnan valmiiksi ja olin lopputuloksesta aivan innoissani!
Tein sen, ja muutkin mitä olen tehnyt, EXCELillä.
Se on jotenkin hirmu helppo.
Tekstin lisäys on helppoa ja kuvat onnistuu myös tosi helposti.
Kokeilkaa Exceliä. Suosittelen lämpimästi! :-)
14. vierailija14.9.2004 klo 21:03
en ole exceliä käyttänyt muuten kuin valmiiksi rakennettuna laskentaohjelmana. Voiko siihen tosiaan lisätä myös kuvia?

Minä tein ristikkoni freehandillä, olen sillä joutunut joskus pakon edessä tekemään joitakin pikkujuttuja ja menettänyt hermoni (ja kasvoni) koska tuntui silloin niin vaikealta. Tähän ristikkojuttuun se sen sijaan oli minun mielestäni loistava!

Ajattelin kokeilla myös jotain kuvankäsittelyohjelmaa, mutta sen excelin taidan tällä kokemuksella jättää väliin...
Kunpa saisin vaan jonkun laatimaan, taitaapi tuo taitto olla enemmän minun heiniäni...;)
15. J Takala15.9.2004 klo 08:17
Excelillä ristikoiden toteutus on erittäin helppoa. Suosittelen.
16. Kari Kämäräinen15.9.2004 klo 09:04
CorelDrawilla vielä helpompaa?
17. MM15.9.2004 klo 09:04
Minäpä en suosittele. Tottahan tuollainen "perusristikko" Exelillä syntyy helpohkosti, mutta jos koneellasi on jo tuo Freehand, niin kyllä kannattaa sen mahdollisuuksia tutkia/opetella ja käyttää hyväkseen.
18. J Takala15.9.2004 klo 10:13
Enpä ole muita kokeillut, mutta sivun kokoisen ristikkopohjan tekeminen vie Excelillä noin puoli minuuttia. Corelilla ehkä vieläkin nopeammin? :) Vihjetekstit saa sijoitettua miten päin tahansa minne haluaa ja kuvien lisääminen on helppoa.
19. vierailija15.9.2004 klo 13:08
entä tulostusjälki ja muunneltavuus?
Ristikkopohjan teko ei vie enää aikaa ollenkaan, kun sen jo kerran tein ja tallensin. Se tuntuikin olevan kovin homma koko jutussa, että keksi miten sen homman saa toimimaan. Nyt kaikki osaset ovat irrotettavissa ja homma käy kuin tanssi. (vähän ontuva metafora kun en osaa tanssia)

Ja tuohon ekaan ristikkoon piirsin kaikki kuvat itse, joten tietenkin siihen meni aikaa myös ihan julmetusti. Nyt ajattelin kokeilla myös valokuvien lisäämistä, päätin tehdä sukulaisille pienen ristikkolehden joululahjaksi!

Samalla voitin myös kammoni tuota FH:ta kohtaan, jouduin työn puolesta sillä joskus taittamaan kokonaisia sivuja. Ne tekstilaatikkohirviöt ja "johtoviritykset" eivät oikein minulle auenneet, mutta onneksi niitä ei ristikoissa tarvitse käyttää!

Corelia voisin kyllä kokeilla, vaan ei ole saatavilla.
20. Neva24.1.2006 klo 16:42
Freehand ja corelia ovat maksullisia?
21. tonimikael24.1.2006 klo 18:59
Neva:

Juu ovat maksullisia molemmat. Ja se toinen on Corel(Draw). Molemmista kylläkin saa kuukauden (tai kahden?) kestävät kokeiluversiot. Mutta sen jälkeen maksaa. Hinnat liikkuvat molemmissa noi 500€:n tuntumassa. Eli ei ihan puoli-ilmaisiakaan ole.
22. Hannele25.1.2006 klo 17:57
Kuinkahan pitkään Adobe mahtaa kehitellä enää Freehandiä? Adobellahan on oma lippulaivansa grafiikkaohjelmissa eli Illustrator, joka on nivottu Adoben muihin julkaisuohjelmiin (InDesign, Photoshop, Golive, Acrobat...), ja tähän tuoteperheeseen Adobe varmaan satsaa kaikkensa. Siinä tohinassa saattaa jäädä jalkoihin Macromedian ostossa mukana tulleet ohjelmat kuten Freehand. Mene tiedä...
23. JPQ25.1.2006 klo 22:33
Hannele: kappas uutta tietoa tuo MacroMedia juttu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *