KESKUSTELUT > RISTIKOT > ONKO SANA KÄYTÖSSÄ RISTIKOISSA?

1047. onko sana käytössä ristikoissa?

rami5.9.2004 klo 15:01
onkos ristikoissa ollut käytössä sanaa MOLOK, sehän valmistaa niitä roskasäiliöitä joita kaivetaan maan alle. Alkaa olla aika tunnettu tuotemerkki, ja hyvä, käyttökelpoinen sana!
2. Kravattimies6.9.2004 klo 04:08
Molok on ollut ristikoissa ainakin kahdessa merkityksessä.

Se on harmiton pieni liskolaji, joka elää Australian hiekkatasangoilla; kuva:

http://oceanwideimages.com.au/search.asp?s=moloch

Molok on myös Raamatussa, 2. Kuningasten kirja (23,10)

"Hän saastutti myöskin polttopaikan Ben-Himmonin laaksossa, ettei kukaan voisi panna poikaansa tai tytärtänsä kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi."
3. Eki6.9.2004 klo 04:13
Vältellyt olen aina tuota sanaa, myös muodossa Moolok. Moolokin kita on jonkin sortin sanonta, jonka muutana ihminen varmaan tunteekin. Tuotemerkeistä ollaan enemmän kuin kahta miestä: puolesta, vastaan ja siltä väliltä. Jotkut laatijat eivät käytä lainkaan. Molok on vieras. Muiden suhteen en itse ole kovin tiukka, joten esim. Amar-sukka ja Seatin maahantuoja voisivat muistaa pienillä lahjomilla. :)
4. rami6.9.2004 klo 13:00
tein pienen gallupin lähipiirissä, melkein kaikki tiesivät että "hei se on se roskalaatikko". Jopa 15-vuotias tyttäreni tiesi heti.
Ei siis ainakaan pienellä otannalla vaikuttanut vieraalta.
Amar-sukasta en ole kuullutkaan...
5. rami6.9.2004 klo 13:03
tuo molokin kita -sanonta sen sijaan selvensi minulle mistä tuotemerkki on saanut nimensä. Kiitos siitä. Ja myös liskosta
6. jupejus6.9.2004 klo 14:11
Aivan hyvin oivallettu pistää Molok roskasäiliön nimeksi. Moolokin kitahan tarkoittaa ehtymättömästi ahnehtivaa kitaa, joka nielee kaiken ja vähän enemmänkin. Rahat voivat mennä Moolokin kitaan, kuin myös muutkin toiveet ja asiat. Yleensä sieltä ei mitään takaisin saamista.

Moolok oli kai jonkin sortin jumala, jolle uhrattattiin lapsia. Mooses 3 kirja 18;21 viittaa siihen: (Älä anna siementäsi (lapsiasi) Moolokille uhrattavaksi, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä).

Liskona kai se on harmiton, vaikka tunteekin lisänimen 'paholaisen lisko'.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *