KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO - KULTTUURILEHTI

1045. Sanaseppo - kulttuurilehti

Eki4.9.2004 klo 10:55
Tämä alustukseni on puolustuspuhe Sanasepolle ja vastaus pariin väitteeseen tai vihjaukseen, ei hyökkäys mitään tai ketään vastaan. Suunnilleen ainoa asia, joka minua näillä sivuilla riepoo ja saa minut kirjoittamaan tiukasti (tai ainakin haluamaan kirjoittaa), ovat epämääräiset tai perättömät vihjaukset/väitteet. Niitä on kovin helppo tehdä ja näin piilovaikuttaa lukijoiden mieliin. Vastaamattomuuteni johtuu osaksi siitä, että tiedän ihmisten osaavan pohtia asiat järjestykseen ilman, että sitä heille rautalangasta väännetään. Osaksi se johtuu siitä, että vastaukset johtavat usein keskusteluun, jossa ei saavuteta mitään tuloksia vaan pelkkää riidalta vaikuttavaa sananvääntöä.

Alkusysäys tälle alustukselle oli säie ”1043. Nykänen >< Pesonen?”

Monien laatijoiden, monien lehtien, monien lehtiryhmien ristikot vilisevät kalevalaisia sanoja, outoja sanoja, karttapaikkoja, keksittyjä yksittäisiä ja yhdyssanoja jne jne. Ei siis tarvita Sanaseppoa sitä asiaa todistamaan ja kokeiluttamaan.

Jos ymmärrän Henry Haapalaisen yleistyksen oikein (suora siteeraus vain esimerkki mukaan ottaen), sellainen laatija, jonka ristikossa (jopa lastenristikossa) on kalevalainen sana ETSO (piilokirjaimella!), hyväksyy myös huonosti tunnettuja paikannimiä ja muitakin kartettavia asioita?

Totta on, että yksittäiset esimerkit eivät anna täyttä kuvaa ristikon laadusta. En väitäkään, että ETSOn sisältävä lastenristikko olisi kokonaisuutena huono, päinvastoin, se oli hyvä ristikko. Ei kuitenkaan tarvitse olla rakettilogian tohtori, jotta osaa liittää etson tuohon väitteeseen.

Sanaseppo-lehti edistää suomalaista kulttuuria ja tekee kohtuullisen hyvää työtä. Tästä olen kuullut vain yhden selkeästi eriävän mielipiteen. Olisi mukava kuulla lisää (muiltakin), puhumattakaan siitä, että asiaa perusteltaisiin muullakin kuin epämääräisillä sivulauseilla.

Esimerkiksi se väite, että Sanaseppoon hyväksyttäisiin mitä tahansa, koska lehti ei muuten tulisi täyteen määräajassa, on harhaanjohtava (mikä ”varma tietolähde” sellaista mahtaa väittää) ja herjaa Suomen ainoan ristikkoseuran suurella sydämellä tehtävää jäsenjulkaisua (johon jäsenistöön HH tai hänen edustamansa lehtiyhtiö ei kuulu).

Sanaseppo-lehden koko määräytyy vasta lehden teon loppuvaiheessa ja se on säädettävissä neljän sivun välein. Jos siis toimituksen arvion mukaan kelpuutettavaa materiaalia on 31 sivua, siitä joko poistetaan kolme sivua tai tehdään lisää yksi sivu (tällöin tavallisesti tekijänä päätoimittaja Hyvönen tai ex-päätoimittaja Vuokila, jotka mielellään uhraavat oman leipätyönsä Sanasepon eteen). Siihen paikalle ei oteta tehtävää, joka on lehdestä jo aiemmin selkeästi hylätty, ellei sitä pystytä muuttamaan hyväksymiskelpoiseksi. Tässä taas ei väitetä, että jokainen Sanaseppoon hyväksytty tehtävä olisi kaikelta osin toimituksen hymistelemä. Sanasepon perusidea on ollut esitellä uusia tekijöitä, uusia ideoita ja antaa kaikkien kukkien kukkia.

Jos esim. uusi Kajaanin kerho saa laatijalta ristikon ja vihjeittää sen, se on mielenkiintoista julkaista Sanasepossa sellaisenaan, vaikka siinä olisikin jopa hulluja ja mahdottomia vihjeitä. Se antaa kuvaa siitä, miten ratkojat asettuvat laatijan asemaan. Jos siitä aletaan ottaa esimerkkejä Sanasepon yleislinjasta, ollaan harhassa.

Täällä nettisivulla käy paljon Sanaseppojen jäseniä. Kirjoittakaa tekin mielipiteitänne Sanaseposta, kaunistelematta, asiallisesti. Rehellisesti! Muut eivät valitettavasti asiasta voi kirjoittaa tai nykytilannetta tietää. Lehti elää ajassa, vihjailtiinpa tai väitteenpä mitä muuta tahansa. Laatijapohjakin on laajempi kuin koskaan antaen näin myös yhä parempaa kuvaa tekijäkunnasta. Verrattuna muuhun ristikkokenttään se toki hieman painottuu visaisiin ristikoihin.
2. jupejus4.9.2004 klo 11:15
Sanaseppo on kaunistelemattakin hyvä lehti. Asiallinen ja pitää sisällään erityyppisiä tehtäviä. Sen kautta on tutustunut laatijoihin, joilla on omaa persoonnallista toteuttamistapaa. Sanasepoista on usein havainnut myös erikoisiakin kokeiluita - ne ovat lehden suola.

Väriä en ristikoihin kaipaa, kun ei käytetä valokuvia, mutta se ei ole Sansepon ongelma, koska valokuvallisia ristikoita on muutenkin nykyään saatavilla melkoisesti.

Ei minulta moitteen sijaa lehdelle nimeltä - Sanaseppo.

Ps. vihjeenä; kirjoituksia, juttujakin voisi olla hiukan enemmän - niitä olisi mukava lukea.

Toivotan lehdelle ja sen tekijöille vastaisuudessakin hyvää jatkoa!
3. Eki4.9.2004 klo 11:31
Yksi lisäys vielä "tehtävänantooni". Mainitse, jos olet jossain tekemisissä Sanasepon teon tai tekijöiden kanssa. Näin vältetään väärinkäsitykset siitä, mitä tarkoitusperiä kirjoittajalla on. Tosin en ole tähän päivään mennessä löytänyt näiltä sivuilta sellaisia kirjoituksia, joilla pyrittäisiin edistämään Sanaseppojen asiaa vilpillisesti tai harhauttavalla salanimellä. Tietääkseni nimimerkki jupejus on puhtaasti ratkojajäsen eikä ole osallistunut lehden tekoon.
4. tjn4.9.2004 klo 13:26
Seuran jäsenenä ja siten myös Sanasepon tilaajana pari sanaa.

Ole huoleti Eki, kyllä hyvä lehti kestää asiattomat ja aiheettomatkin kolhut, huono lehti ei elä pöngilläkään.

Mielestäni Sanaseppojen "xerox"-tasoinen ulkoasu on mukava piriste ja takuu asian aitoudesta. Ei kaikki tarvitse olla aina niin viimeisen päälle toimitettua. Jos tykkää täytekakusta ja syö sitä joka päivä, tulee ongelma juhlahetken syömisistä. Ruhtinaatkin kuuluvat satoja vuosia sitten nautiskelleen puhtaasta ja yksinkertaisesta arkiruoasta vaihteeksi kaiken yltäkylläisyyden keskellä.

Ristikoiden laaja kirjo laidasta laitaan on myös mielenkiintoista. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä pätee myös ristikoissa. Viittaus Kajaanin suuntaan nostatti kuitenkin yhden ajatuksen, ehkä aiheettoman. Savon murteen sananväännöt kiinnostavat meikäläistä niin vähän, että sellainen ristikko jää "pepsodentin puhtoiseksi".

Hyvösellekö voi lähettää "tyrkylle aineistoa" tuleviin Sanaseppoihin?
5. Eki4.9.2004 klo 13:35
Hyvösen osoite on paras sitä varten.
6. Satu N. Nainen5.9.2004 klo 18:16
Henry H:
Olet usein kommentoinut näillä sivuilla Sanaseppojen jäsenlehteä.
Edellä mainittiin, että et ole jäsen, miten voit siis saada julkaisun käsiisi?
7. Juhani Heino6.9.2004 klo 15:32
Tunnustan syyllisyyteni siihen että HH saa Sanasepon nähtäväkseen.
8. Pena6.9.2004 klo 18:39
Olen ratkojajäsen, ja tyytyväinen semmoinen. :-)

Sanasepossa on parasta se, että sinne voipi jäsenet lähetellä omia tehtäviään. Se ei niin vain onnistukaan kaupallisissa lehdissä.

"...vaikka siinä olisikin jopa hulluja ja mahdottomia vihjeitä."

Melko visaisia ovat tehtävät, useimmat liiankin visaisia meikä-älylle. Mutta löytyyhän sieltä helpompiakin. Mielestäni yleislinja on hyvä, koska paljon löytyy "Timppoja", joille visaisten ratkonta tuottaa minulle käsittämätöntä mielihyvää!

- - -


Liityin jäseneksi vuonna 2001, kun Ilta-Sanomien (SM-kisa) ristikkosivulta oli mahdollisuus tilata näytelehti. Yllätys olikin melkoinen, kun lehden toisella sivulla oli teksti:

"Seuraan voi liittyä milloin tahansa maksamalla jäsenmaksun 15e; alle 18-vuotiaiden ja 65 vuotta täyttäneiden jäsenmaksu on 11e."

Miksi se oli yllätys?

Koska jostain olin saanut väärän käsityksen. Tiesin, että kyseinen seura on olemassa, mutta luulin että jäseneksi pääsevät vain huippuammattilaiset: ne, jotka osaavat ratkoa/laatia huippuvisaisen ristikon muutamassa minuutissa. Eihän sinne meikäläisellä ole asiaa, ajattelin.

Mutta kun kerran rahalla saa ja (Rafflesia) hevosella pääsee, liityin oitis! Ja nyt on koettu jopa piilosanojen ratkonnan SM-kisa, kesäpäivillä Kuuskajaskarissa. Tosin putosin jo alkuerässä, mutta sainpas sentään yhdeksän oikein viidestätoista!

Mukavaa on myös runsaslukuinen uusien ystävien joukko. Vuosikausia ratkoin yksin, nyt on "jännää" huomata, miten paljon samanmielisiä onkaan. Kunpa vain saisimme muutkin "yksinratkojat" mukaan. (Jossain oli arvio, että noin miljoona suomalaista ratkoo ristikoita, enemmän tai vähemmän. Missäs miljoonan osallistujan kesäpäivät voisi viettää? ;)) Olen saanut houkuteltua 3 uutta jäsentä seuraan, neljäs on jo "kiikarissa"!

Onko muilla ollut vääriä käsityksiä Sanasepoista?
9. Henry Haapalainen6.9.2004 klo 19:23
Minulla on ollut. Luulin aikanaan, että se on ristikkokustantajista riippumaton aatteellinen yhdistys.
10. J Takala6.9.2004 klo 19:42
Liity Henry sinäkin vaan jäseneksi.
11. Henry Haapalainen6.9.2004 klo 19:50
Ehkä et J Takala tiedä, että olen joskus ollut Sanasepon taittajakin. Tein pari numeroa, joista toinen oli massiivinen 10-vuotis-juhlanumero.
12. Esko Kalervo6.9.2004 klo 21:34
Sanaseppo-lehtihän on jo siksikin kunnioitettava saavutus, että sitä tehdään talkoo-ideologialla.
Mainio forum uusille kokeiluille - vaikka oma tekeleeni ei mennytkään läpi, kun siinä oli virheellistä suomea - hyvä niin.
Mainio tanner myös kokeilla rajoja - Leinosen ylivaikeiden kautta varmaan löydettiin eräänlainen perälauta.
Ja kun se on harrastajille, ristikkojen laatua eivät määritä kansanlehtikriteerit - kaikkea voi kokeilla, ehkä jopa kansantanhuja?
Parhaimmillaan lehden kautta voi lanseerata esiin aivan uusia jippoja ja sitä kautta pikku hiljaa kenties uudistaa/laajentaa koko ristikkologiaa (ei ole minun keksimäni sana).
Kauan eläköön ja kiitos tekijöille!
13. Henry Haapalainen7.9.2004 klo 01:47
On Sanasepossa hyvääkin, ainakin tuo mainittu foorumi uusille yrittäjille. Mutta olisi hyvä nähdä myös kielteiset puolet.
90-luvulla sanaristikot ovat kehittyneet ja uudistuneet enemmän kuin koskaan ennen. Sanasepot ry on siihen kehitykseen osallistunut vain herjaamalla niitä tahoja, jotka ovat kehitystä rakentaneet. Oikea aatteellinen yhdistys olisi ollut kehityksestä innoissaan ja osallistunut siihen.
14. Jukkis7.9.2004 klo 07:23
Villi arvaus asiaa tuntemattomalta taholta: Sanasepoissa joku on joskus uskaltautunut olemaan H. Haapalaisen kanssa eri mieltä jostakin pikkuasiasta.
15. J Takala7.9.2004 klo 08:42
Kehitys on joillain aatteettomilla tahoilla voinut rakentua väärään suuntaan jääräpäisten mielikuvien takia?

Jukkis, muistaakseni tuosta on noin 10 vuotta, kun Sanasepossa paljastettiin, että fakkisanattomissa ristikoissa on fakkisanoja.
16. Henry Haapalainen7.9.2004 klo 12:42
Ihan kuin Jukkis pyytäisi minua tekemään vielä suuremman paljastuksen. Tee se itse niin ehkä saat siitä asiasta sieluusi rauhan.
17. Ylläpito turhautunut7.9.2004 klo 13:09
14.12.2003 Henry Haapalainen

"Jupelus toisen otsikon alla arveli, että tapahtunut keskustelu johtuisi vanhoista kaunoista meidän välillämme. Ainakin minä omasta puolestani haluan oikaista, että sellaisia ei ole.
Ja samalla muistutan siitä minkä jo sanoin aiemmin, että olen iloinen siitä että näillä sivuilla on ollut kirjoituksia Kirpusta aika vähän... "

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&p2=info_3.php&id=556&alku=480&t=k2

Säikeen aloittaja, nimimerkki "ratkoja uusi", on Henry Haapalainen itse.
18. Henry Haapalainen7.9.2004 klo 13:26
Ni en minä sentään lymyile nimimerkkien takana. Tuossa oli tarkoitus tutkia erästä asiaa. Ja nimimerkin käytön kerroin seuraavassa viestissäni.
19. Eki7.9.2004 klo 13:35
Pääasia oli, mikä nyt tuli myös todistettua, että kaunoja ei siis ole, voidaan lähteä tyhjältä pöydältä.
20. Henry Haapalainen7.9.2004 klo 14:13
Noin on.
21. Matti7.9.2004 klo 16:49
Haa, tapoin juuri ampiaisen Sanaseppojen uusimmalla lehdellä, sillä vihreällä. Mainio julkaisu!
22. Henry Haapalainen7.9.2004 klo 20:05
No onhan se sitten. Täytynee perua puheita.
23. Juhani Heino7.9.2004 klo 20:17
Hyi Matti, olisit ottanut mukin tai lasin käyttöön ja vienyt ampiaisen sen ja lehden välissä ulos 8-)
No ei sentään, nyt ampiaisia tuntuu olevan liikaakin. Niin Ekin lempidrinkkejä kuin olisivatkin...
24. Antti Skyttä7.9.2004 klo 21:22
Mikä on aatteellinen yhdistys?

Ei kai sellaista minään yksiselitteisenä käsitteenä ole olemassa. Ymmärrän, että jokainen rekisteröity yhdistys pyrkii joihinkin päämääriin, jotka se käynnistyessään itselleen määrittää.

Olen itse ollut Sanasepot- yhdistyksen jäsen vuodesta 1985 lähtien, olen ollut hallituksessa vuodesta 1987 lähtien, olen ollut puheenjohtajana vuosina 1991-2000, joten uskon, että minulla on aika selkeä kuva siitä, mitä seurassa on viimeisten 17 vuoden aikana tehty.

Seuran päämäärät ovat alusta alkaen olleet samat:
- edistää sanaristikoiden tuntemusta
- edistää mielipiteiden vaihtoa laatijoiden ja ratkojien välillä
- toimia sanaristikoiden aseman ja laadun nostamiseksi
- edistää kriittistä ja analyyttistä suhtautumista ristikoihin
- edistää korkeatasoisen ristikkotarjonnan syntyä

Siinä ovat sanaseppojen aatteet! Niiden edistämiseen olemme sitoutuneet. Ja niiden edistämiseen olemme myös pystyneet vaikuttamaan.

Mitä sitten tarkoittaa ristikkokustantajista riippumaton? Jos haluamme seurana todella saada jotain vaikutuksia aikaan, on hyvin tärkeä yhteistyötaho ristikkokustantajat. Heidän kauttaanhan markkinoille tulee koko se tarjonta, joka on mielenkiintomme kohteena.

Olemme seurana halunneet tehdä yhteistyötä kaikkien ristikkokustantajien kanssa. Yksi ainoa on jätetty ulkopuolelle, Lehtijussi- kustantajan "jälkeläiset", jotka myös oikeuslaitoksen tuomitsemina ovat toimineet rikollisella tavalla ristikoita ja erityisesti laatijoita kohtaan.

Aivan alkumetreillä seuran syntymiselle ja liikkeellelähtemiselle oli muita tärkeämpi kustantaja Iisakin ristikot. Myöhemmin tämä erikoisasema ei ole enää pitkään aikaan näkynyt.

Seura vetää ja on aina vetänyt omat linjansa ja johtopäätöksensä ja aina em. viiden tarkoituksen pohjalta. Ja itse pyrin jatkossakin vaikuttamaan siihen, että tämä riipumattomuus tulee säilymään.

Olemme mielestäni aina toivottaneet kaikki, niin kustantajat kuin laatijat kuin ratkojat mukaan yhteisen asian kehittämiseen. Olemme aina olleet kehityshakuisia ja itse pyrin jatkossakin vaikuttamaan siihen, että tämä linja jatkuu.

Sanasepot- seura ei ole minun tietääkseni herjannut ketään ja pyrin jatkossakin vaikuttamaan siihen, että tämä linja jatkuu.
25. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 01:48
Sanasepot ry:n toiminta on monella tavoin sellaista, jota aatteelliselta yhdistykseltä edellytetään. En minä sitä ole asettanut kyseenalaiseksi.
Juttelin puhelimessa seuran nykyisen puheenjohtajan Hannes Tiiran kanssa, sen jälkeen kun hänet oli tehtävään valittu. Sanoin, että jos hän kuvitteli omaavansa jotain sananvaltaa seuran asioihin, hänestä tulisi hyvin lyhytaikainen puheenjohtaja. Ja olen vakuuttunut, että hän on tuon jo konkreettisesti kokenut.
Erkki on Sanasepot ry:n toiminnan johtaja, hän valitsee ns. puheenjohtajat, joilla on kumileimasimen asema.
Erkki on tehnyt paljon töitä seuran hyväksi, ja ilman häntä sitä tuskin olisi enää olemassa. Tätäkään en kiistä.
Mutta jos jollekulle ei vieläkään selviä itse ongelma josta olen puhunut, tuskin se enemmillä puheillakaan selviää.
26. Antti Viitamäki8.9.2004 klo 03:24
HH:lle

Oletko tutustunut käsitteeseen nimeltä "perustelu"?

Kyseessä on hyvin laajalti sivistyneessä maailmassa käytetty keino auttaa kanssaihmisiä ymmärtämään ja omaksumaan ajatuksia ja mielipiteitä. Sitä on käytetty menestyksekkäästi jo vuosituhansia lähes kaikessa inhimillisessä toiminnassa tieteestä politiikkaan.

Ilman "perustelua" esitettyjen väitteiden ja mielipiteiden huomioarvo pienenee jyrkästi, mitä kauemmas yleisesti hyväksytystä tai oikeaksi uskotusta asiaintilasta ne jäävät.
Yleisesti ottaen sellaisten väitteiden tekijän uskottavuus pienenee samassa suhteessa.

Toisaalta väitteet ja mielipiteet, joiden tueksi ei anneta minkäänlaisia "perusteluita", ovat äärimmäisen vahingollisia silloin kun niihin tutustuu satunnainen, asiaan perehtymätön henkilö. Kuullessaan tai lukiessaan tällaisia väitteitä henkilö voi saada hyvinkin vääristyneen tai virheellisen käsityksen, jota on myöhemmin vaikea muuttaa. Kun väitteen yhteydessä on selkeästi muotoiltu ja esimerkeillä täydennetty "perustelu", satunnaisenkin henkilön on mahdollista paremmin arvioida mainitun väitteen totuus- ja huomioarvoa.

Siis "pe-rus-te-lu". Ei helppoa silloin kun vääristellään suunnattomasti, mutta järkevyyden rajoissa kun pysytään niin pienelläkin harjoittelulla voi päästä varsin tyydyttäviin tuloksiin. Kirjoitukset herättävät aitoa kiinnostusta, eikä niiden sisältöä teilata suoralta kädeltä.

Kokeile joskus!
27. J Takala8.9.2004 klo 08:30
Henryn puheista kateellisuus paistaa läpi, mutta ei voi mitään.
28. Eki8.9.2004 klo 10:20
Minä tykkään perustella. Jos seuraatte kirjoituksiani, tyylini poikkeaa "vastapuolestani" dramaattisesti. Siksi kunnon keskustelua ei yleensä synny, vaan loputon viestien jono, joka saa asian vaikuttamaan riidalta ja jankutukselta. Jankuttamalla on joskus saatu pari oikeaa vastaustakin.

Jos tämä asia ulkopuolisia (tarkoitan nyt Sanaseppojen ulkopuolisia) pätkääkään kiinnostaa, niin viittaan samaiseen "kokeeseen" kuin aiemminkin.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&p2=info_3.php&id=556&alku=480&t=k2

Sen tarkoitushan (yksinkertaistettuna) oli selvittää, että minä vahtaan tietokoneen ääressä ja tarpeen tullen soittelen koko "sisäpiirille", että älkää vastatko nyt tuohon viestiin.

Nyt minä myös johdan Sanaseppojen toimintaa. Kaiken tämän päälle laadin Suomessa enemmän ristikoita kuin kukaan muu. Pari kirjaakin tämän vuoden aikana kirjoitin. Ja paljon muuta. OLEN TERÄSMIES!

Termi "totuuden torvi" on viimein saanut arvoiseen symbolin.

Koko säikeen rakentelu ja johtopäätökset on monin verroin herjaavampaa asiaa kuin mihin kukaan "sisäpiiriläinen" on täällä pystynyt. Samoin Sanaseppoja herjataan tänä yönä klo 1:48 lähetetyssä viestissä naurettavin väittein (olipa tuo Erkki allekirjoittanut tai joku muu). En ottaisi sanaa herjaus tässä käyttööni, ellei "vastapuoli" olisi siihen niin useaan otteeseen vedonnut. Vetoomukset perustuvat siihen, että MINÄ vastaan täälläkin JOKAISESTA nimimerkin kirjoituksesta, KUIN SE OLISI ITSE KIRJOITTAMANI. Vastaan siis myös nimimerkin "Ratkoja uusi" kokeesta itseäni vastaan! Nyt meni hauskaksi. Nimimerkkiasiasta ja sivujen muista laittomuuksista jankutettiin aikoinaan niin kauan, että jäätiin odottamaan asianajajan väliintuloa. Mm. Antti Viitamäkeä vastapuoli on syyttänyt nimimerkeistä, ilman perusteita. Itse kyllä nimimerkkejä käytetään! "Synninpäästön" Antti kyllä lopulta sai. Nämä ovat vain esimerkkejä kaikesta, mitä on luettu ja koettu.

"On selvinnyt ainakin se, että ulkopuolisia kirjoittajia täällä ei pahemmin vieraile." (Ja tuo koe sen selvitti, heh...) Ainakin uusia tulee turhan harvoin, niitä "aitoja ratkojia". Tätä olemme vastapuoleni kanssa kilpaa täällä korostaneet, TÄLLÄ hetkellä (jos tämä ulkopuolisten puuttuminen pitäisi millään muotoa paikkansa) kaikki muut paitsi yksi arvannevat tähän sen oikean syyn.

Olen totaalisesti kyllästynyt näihin aiheisiin, kuten moni muukin. Ja moni lie huomannutkin, etten ole vastannut ko. henkilölle viime viikkojen aikana juuri ollenkaan, vaikka väitteet olisivat olleet kuinka perättömiä tahansa. Olen yrittänyt palauttaa tälle sivulle ristikkoharrastajien hartaasti toivomaa alkuperäistä tunnelmaa, ja vaikka se näennäisesti välillä onkin saavutettu, pinnan alla kytee.

Kunnioittavasti

Erkki Vuokila

www.sanaristikot.net -sivuja 100%:sesti kustantavan Sanaris Oy:n toimitusjohtaja
29. J Takala8.9.2004 klo 10:34
Eki, missä muuten olit kun JFK murhattiin?
30. IiKoo8.9.2004 klo 11:12
Rekisteröidyt yhdistykset joutuvat pitämään joka vuosi vuosikokouksen, jossa toimihenkilöt valitaan. Jos joku henkilö pännii, kannattanee hankkia riittävä joukko samanmielisiä ja käydä äänestämässä ko. henkilö luottamustoimista ulos.

Toisaalta olen havainnut monelta taholta, että Suomessa on tapana, että jos jonkun alan harrastajajoukko on pieni, on täysin varmaa, että tässä porukassa on kaksi kuppikuntaa, jotka ovat täysissä riidoissa keskenään. HH ilmeisesti edustaa nyt tätä toista kuppikuntaa ja E. Vuokilan johtama Sanaris toista? Tai ainakin välillä näyttää siltä, että tähän halutaan moinen kuppikuntajako tuottaa.

Minua ei kiinnosta se, kuka jotain ristikkolehteä toimittaa, ainoastaan se, että siinä on hyviä ristikoita.
31. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 11:59
Kenelle minun pitäisi perustella, joillekin ulkopuolisille? Pitäisikö kirjoittaa romaani?

Jos seuran nykyisellä puheenjohtajalla on puheenjohtajalle kuuluva valta, tai yleensä puheoikeus seuran asioista, tulkoon hän kertomaan, miten hän kokee asemansa ja mitä tavoitteita hän on seuran toiminnalle asettanut.
32. Eki8.9.2004 klo 12:10
Puheenjohtaja Hannes Tiira, joka on näkövammainen, on pahoitellut, että hänellä ei ole vielä laitteita, joilla voisi näitä sivuja helposti seurata ja tänne kirjoittaa. Hän olisi todella kiinnostunut osallistumaan keskusteluihin ja chatiinkin.

Hannes on mm. kunnallispoliitikko ja arvostettu kirjoittaja.

Kyllä tämä silti hänen korviinsa tulee kantautumaan. En nyt todellakaan kehtaa sanoa, mitä Hannes minulle viimeksi HH:sta sanoi, mutta tämän jälkeen tullee moninkertaisesti pahempaa tekstiä.

Ei HH:n tarvitse mitään perustella. Inhottaa vain tuollaisten tekstien julkistaminen täällä. Sensurointilinjaahan on kannattanut pääasiassa HH. Minä haluaisin antaa ihmisten kirjoittaa rehelliset mielipiteensä. HH sortui typeriin väitteisiin.

Ei tämä muutenkaan ole edes oikea foorumi tälle asialle.

Vastaan IiKoolle eri viestissä.
33. Eki8.9.2004 klo 12:11
Loppujen lopuksi IiKoon mainitsema kuppikunta-asettelu ei ole mielestäni lähimainkaan se oikea. Olen monissa yhteyksissä tuonut esille, että kumpienkin lehdet voivat mainiosti olla vierekkäin samoilla markkinoilla ja kehunutkin kilpailijan tuotoksia.

Otetaan Sanasepot mukaan asetelmaan.

Ideologisesti ja sisällöllisesti suuria kiistoja ei ole.

Henkilökemiat eivät toimi. Sanotaan nyt näin, vaikka se onkin mielestäni vasta puolitotuus. Sinen päin kumminkin.

Sekä muualla että täällä nettisivulla asetelma on käytännössä "HH vastaan muut". HH on itse sen alkusysäyksen tehnyt kirjoittamalla Sanasepoista pääkirjoituksissaan.

Täällähän HH:n kannatusta kerran kokeiltiinkin ja tulos oli murskaava, joskin osallistujia oli aika vähän. Sitkeästi hän uskoo silti omiin ajatuksiinsa yksinään.

Minä olen joutunut vastaajaksi pääosin siksi, että olen ollut huolestunut näiden sivujen hengestä enkä siedä perättömien väitteiden tai muiden lausumien julkistamista täällä, kun täällä vierailee näistä asioista täysin perillä olemattomia tahoja.

Minulle asian tekee vaikeaksi se, että huomaan HH:n todella uskovan nuo omat juttunsa. Näin lienee mahdotonta vaikuttaa näillä kirjoituksillani.

Minä en pidä mistään vastakkainasetteluista ja eläisin mielelläni harmonisessa maailmassa, jossa itse vastaan vain itsestäni, perheestäni ja yritykseni väestä. Muut tehkööt mitä lystäävät, ja jos haluavat kirjoitella satuja, tekisivät ne mielellään omilla territorioillaan.
34. Mimmi8.9.2004 klo 12:13
Kyllä sinun Henry täytyisi täällä noi väittämäsi perustella.

Tänne sinä olet ne kaikkien katseltavaksi kirjoittanut.
35. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 12:19
Minäkään en kehtaa sanoa, mitä Hannes Tiira minulle EV:stä sanoi. Ei tarvitse kehdata, kun tunnen Hanneksen, eikä hän puhu pahaa kenestäkään selän takana.

Nyt sinä Erkki alat hukata lopullisesti hermojesi hallinnan. Rauhoitu.
36. Eki8.9.2004 klo 12:32
Tuohon viimeiseenhän sinä aina tässä vaiheessa turvaudut. Ei se, että kirjoittaa pitkästi, perustelee ja kertoo taustoja, ole hermostumista.

Kumpikin uskoo omiin "totuuksiinsa". Mitä se meistä kertoo? Jokainen voi päätellä itse.
37. J Takala8.9.2004 klo 12:35
Pahinta on mielestäni se, jos joku uusi keskustelija (tai miksei vanhakin) erehtyy pitämään HH:n juttuja tosina.
38. HooTee8.9.2004 klo 12:45
Mielestäni pahinta tässä säikeessä on , että HH yrittä vetää lokaan seuramme puheenjohtajan ja kyseenalaistaa hänen johtamiskykynsä.Raukkamaista toimintaa miehelle joka ei itse pysty livenä puolustautumaan.
39. Eki8.9.2004 klo 14:15
Sallittaneen luonnehdinta toiminnastani Sanasepoissa. Pääosan näistä seikoista pystyy kuka tahansa jäsen, joka on toimintaa hieman lähempää nähnyt, todistamaan. Kirjoitan pääasiassa siksi, että tämä saattaa jopa kiinnostaa Sanaseppoja ja ei-jäseniäkin.

Olen perustajajäsen. Olen ollut hallituksessa vuodesta 1981, nykyisin sen ainoa alkuperäisjäsen. Hallituksessa en ole suuna päänä äänessä. Puhun korkeintaan keskimääräisesti. Mitään asiaa en muista juntanneeni läpi.

Olen koko tuon ajan toiminut taloudenhoitajana. Aikanaan tein koko suururakan eli tilinpidon itse tai läheisten avustuksella. Tällä hetkellä olen siinä tehtävässä pelkkä kumileimasin, koska kirjanpitoalalla oleva jäsenemme hoitaa tilit. Vastaan ja esitän mielipiteeni, jos hän kysyy, mutta koskaan (tai kerran kaksi) en ole soittanut sinnepäin raha-asioissa. Yleensä kysyn hallituksen mielipidettä esim. jostain investoinnista. En muista, että olisin vuosiin laskuttanut seuralta edes kynänpätkää. Auli voi tämän kaiken todistaa.

Puheenjohtajana en ole ollut päivääkään. Sanaseppo-lehteä päätoimitin yli 10 vuotta, mutta lehteä suuren osan siitä ajasta taittanut puheenjohtaja Veikko Nurmi oli vähintäänkin yhtä merkittävässä asemassa lehden sisällön kanssa. Toimituskunnassa olen edelleen, Juha Hyvösen oikeana kätenä, jotta saadaan aina mahdollisimman hyvä lehti viimeistä piirtoa myöten. Useimmiten en silti lehden sisällöstä suurinta osaa edes näe etukäteen. Luotan, että toiset ovat hyvyyden tsekanneet.

Kaikissa kesätapaamisissa olen käynyt enkä ole siellä esiintynyt muita kummempana jäsenenä. Aikoinaan minulta ja Skytän Antilta pyydettiin niihin ohjelmanumeroita ja niitä teimmekin. Viime aikoina harvemmin, vaikka kuka tahansa on oikeutettu järjestämään ohjelmaa. Hannes, joka vaimoineen oli Kuuskajaskarin tapaamisen organisoijana, veti melkein koko jutun tutulla tyylillään, joka ei jätä epäselvyyksiä.

Paikalliskerho(i)ssa käyn tosi harvoin, edes pääkaupunkiseudulla. Tampereella kävin taannoin heidän pyynnöstään useamman kerran ja muissakin paikoissa tekisi mieli käydä tapaamassa mukavia ihmisiä. Ehkä tuollaisen "kierroksen" joskus toteutankin.

Kaikista näistä tehtävistäni olisin täysin valmis siirtymään syrjään. En siksi, että ne olisivat ikäviä, päinvastoin, vaikka työtäkin ne teettävät. En siksi, jos yksi henkilö niin haluaisi. Jostain syystä minulla on vain ollut koko porukan (vastustajat, herätkää viimeistään nyt!) kannatus takanani eikä minua ole haluttu pois päästää. Vuosikokouksessahan se kolmen vuoden välein mitataan.

Katson kuitenkin yhä enemmän olevani pelkkä rivijäsen ja hallituksessakin enemmän "hengailen", ottaen päävastuualueekseni pääasiassa SM-kisat joka toinen vuosi. Se taas ei tuota minulle paljonkaan lisätyötä, kun niitä joka tapauksessa organisoin Sanasepoista eniten. Rahaa SM-kisoista saan vain itse ristikoista (viiden hengen tiimin jäsenenä) ja nimellisen korvauksen tuomaristossa olemisesta, kaikki nämä rahat IS:ltä, ei Sanasepoilta.

Minut tunnetaan mukavana ja toisten puheet (liiankin) tarkkaan huomioivana ihmisenä. Tällaisen seuran johtaminen väitettyyn tapaan olisi luonteelleni mahdotonta. En edes jaksaisi sellaista, koska en ole kovin järjestelmällinen ihminen enkä varsinkaan Teräsmies.

Veikko Nurmi oli vahva johtaja ensimmäiset 9 vuotta. Antti Skyttä oli eri tavoin vahva, monessa mielessä vahvempikin puheenjohtaja seuraavat 9 vuotta ja edelleen varapuheenjohtajana, johon tehtävään hän lähti, koska katsoi panostaan tarvittavan. Jukka Voipio johti kolme vuotta, ja koska hän ei saanut oikein otetta johtamiseen siviilielämänsä rinnalla, hän jättäytyi pois 3 vuoden päästä. Hän lupasi hoitaa seuraajan ja olimme jo epätoivoisia, kun Jukka toi paria päivää ennen vuosikokousta Hanneksen nimen esiin.

jatkuu...
40. Eki8.9.2004 klo 14:15
... jatkuu

Olen sen jälkeen tutustunut Hannekseen ja kummastelen suuresti HH:n väitettä, että hän tuntee Hanneksen ja tiedän myös osan hänen vihjailustaan kukkupuheeksi. Tiedän, että Hannes laati hänen lehtiinsä vähän aikaa, mutta tiedän siitä paljon muutakin. Totta on, että puhelimessa Hannes on usein sanojaan varova, mutta vauhtiin päästessään hän on voimakastahtoinen ihminen ja sanaseppo henkeen ja vereen. Pappina hän on myös hyvä ihmisluonteen tarkkailija.

Olen myös syvästi loukkaantunut Hanneksen (myös mm. Veikon ja Antti S:n) kohtelun puolesta ja tuolla nettisivulla tilannetta vahtii varmaan kymmeniä jäseniä ja ei-jäseniä huuli pyöreinä. Yhdellekään en ole soittanut tämän asian puitteissa, vielä. Ken uskoo sen, ken uskoo tämän "elämäntarinani yhden luvun"? Luulen tietäväni yhden tarkkuudella, kuinka moni ei usko.
41. Hessu8.9.2004 klo 14:42
Kylläpä te taas jaksatte :-)

Vaikka onhan riitelyn aihekin toki hirmuisen tärkeä: sanaristikot...
42. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 15:05
Kirjoitukseni ei koske Veikko Nurmea, vain aikaa hänen jälkeensä.
43. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 15:10
Siis Hannes Tiira on aluksi puheissaan varovainen, mutta vauhtiin päästyään hän on todellinen sanaseppo ja alkaa puhua pahaa ihmisistä!
Oliko se, Eki, noin? Jos ei ollut, niin miten se oli?
44. Aikku8.9.2004 klo 15:13
Hyvä Henry Haapalainen,
nöyrä pyyntö: lopettaisit jo!
45. Egon8.9.2004 klo 15:14
Olen Aikun kanssa samaa mieltä!
46. Seija8.9.2004 klo 15:24
Onpa kiivasta keskustelua. Ekin teksti selvitti tällaiselle untuvikolle hyvin sen, missä mennään...
47. Eki8.9.2004 klo 15:42
Pitääpä kirjoituksestani todella hakea jo pieniä yksityiskohtia ja vivahteita, että pystyy saivartelemaan. Mutta sitenhän nämä asiat ovat välillämme menneet. HH, et tunne ketään, jos vedät noin typeriä johtopäätöksiä, vanhojen jatkeeksi.

Selitetään nyt kumminkin. Hanneksella on hieman varovainen tyyli puhua, mutta jos hänen kanssaan keskustelee, siis siten, että vaihtaa mielipiteitä ja todella kuuntelee hänenkin mielipiteitään, alkaa päästä syvemmälle niihin asioihin, joista hän on mitäkin mieltä. Vaikka Hannes ei näekään, on vielä aivan eri asia olla hänen kanssaan livenä kuin puhelimessa. Hän on silloin paljon valloittavampi persoona, vai mitä, sanasepot? En tietenkään väittänyt tai vihjannut, että hänen tapansa olisi puhua pahaa ihmisistä. Enkä tiedä, oliko mainitsemani asiakaan "pahan sanomista". Se oli hänen vakaa mielipiteensä.
48. iso S8.9.2004 klo 16:04
Viime aikojen traagisia tapauksia (anteeksi musta huumori):

Beslanissa yksi tyttö oli niin pahasti ruhjoutunut että hänen sukupuoltaan ei pystytty tunnistamaan.

Poika sytytti palavan tulitikun, jolloin tynnyri räjähti.

Tyhjältä pöydältä lähti kaksi miestä.

Sitten valoisamman tulevaisuuden odotuksessa: toivottavasti Eki pysyy kuvioissa nykyisessä laajuudessaan. Henry Hurja voisi ihan oikeasti harkita mitä näppäimistään päästää. Omien sivujen perustaminen ja siellä kannatuksen nauttiminen voisi olla kulttuuriteko.
49. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 16:12
Minkä minua koskevan vakaan mielipiteen Hannes on sinulle kertonut, sellaisen jota et kehtaa täällä paljastaa? Pitääkö minun tosiaan tämmöisen asian takia soittaa Hannekselle ja kysyä häneltä itseltään itseltään.

Kun heittää yhden valheen, joutuu pian paikkaamaan sitä toisella. Näinhän tässä on käynyt, Eki.
50. Eki8.9.2004 klo 16:37
Voi voi voi voi voi...

"Tämmöisen asian takia..." Et taida tajuta puheittesi ylilyövyyttä ja törkeyttä.

Ei ole yhtään valhetta, kaikkitähän mennessä kommentoimaan uskaltautuneet ovat sen tuntuneet ymmärtävän. Suurinta osa heistä en tunne enkä ole ollut missään tekemisissä.

Ei tuon Hanneksen toteamuksen mainitseminen ollut edes tärkeä asia. Olisi saanut jäädä minulta sanomatta, jotta olisi voitu keskittyä olennaisempiin asioihin.

Hannesta en petä, henk.koht. puhelu se oli ja sellaisena säilyy minun osaltani. Hanneksen luvan tarvitsen, että sitä edes privaatisti sanon. Uskon, että hän muistaa, mitä sanoi, mutta ei sitä mielellään toista.

Jos ja kun soitat, kerro myös kaikki, mitä olet hänestä täällä kirjoittanut. Älä ota vaikenemista vielä myöntymisen merkiksi, vaan kuuntele. Aiempiin teksteihisi viitaten epäilen kyllä, että puhelut sujuvat liian yksipuolisesti. On Hannes kyllä rohkea, jos sen toistaa. Kerro, että minä olen todella pahoillani, että tulin tuon edes viitteellisesti maininneeksi, en arvannut siitä tulevan jotain kynnyskysymystä.

Alan tuntea itsenikin typeräksi. Silti pidän edelleen öistä kirjoitusta niin loukkaavana, etten osaa katuakaan. Ei tuollaista voi omilla sivuillaan katsoa ilman vastinetta. Moni muu asia alkaa kaduttaa, mutta eivät ne, joista minua syytät, koska niitä ei ole tapahtunut.
51. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 17:41
Hanneksella ei voi olla minusta mitään negatiivista sanottavaa, koska sellaiseen pitäisi olla jokin syy. Häntä ei voi verrata tähän nimimerkkijoukkoon, jotka kyllä osaavat sättiä syyttäkin.
Et osaa katua Eki, mutta olisikohan syytä opetella. Aika ala-arvoista kirjoittelua sinulta.
52. Juhani Heino8.9.2004 klo 17:50
Voi juman***ta. Veikkaan että tässä on toiminnassa tekstiviestinnän huonoin puoli - ruumiinkieltä ja äänensävyjä ei välity, joten joku tekee nyt kärpäsistä isoja härkiä.

HH ja Eki, järjestäkää tapaaminen kasvokkain ja selvittäkää nämä asiat. Tai ainakin lopettakaa jankkaaminen täällä.

Ja asiaan tietysti kuuluu että tämäkin viesti ymmärretään väärin ;-)
53. Antti Skyttä8.9.2004 klo 18:01
Jatketaan aiempien juttujen analysointia.

Henryn väitteet Erkin vallankäytöstä ovat naurettavinta, mitä minä olen tällä saitilla nähnyt. Ymmärrän täysin Erkin loukkaantumisen, koska ne eivät voisi olla kauempana totuudesta.

Kuten aiemmin kerroin, olen ollut mukana seuran hallituksessa vuodesta 1987 ja muutenkin aktiivinen seuran toiminnassa. Joten kerron seuraavat kokemuksesta ja läheltä nähneenä.

Kaikki henkilövalinnat tehdään vuosikokouksessa, jossa jokaisella osanottajalla (myös Erkillä) on yksi ääni. Kuka tahansa osanottaja saa ehdottaa ketä tahansa mihin tahansa valittavaan paikkaan, henkilövalinnoissa ei tarvita kannatusta, vaan ehdotettu on mukana äänestyksessä.

Puheenjohtajavalinnassa on seuralle ehtinyt muotoutua perinne. Kun seuramme ensimmäinen puheenjohtaja Veikko Nurmi oli jättämässä tehtäväänsä, hän keskusteli minun kanssani ja ehdotti, että hän ehdottaa minua seuraajakseen. Näin tapahtui ja vuosikokous teki valinnan. Sen jälkeen lähtevä puheenjohtaja on aina tehnyt oman ehdotuksensa omasta seuraajastaan.

Missään vaiheessa Erkki ei ole yrittänyt dominoida missään kysymyksessä, hän on osallistunut, ollut aktiivinen, joka mielestäni kuuluu hänen ominaisuuksiinsa, ja hän on aina ollut yksi eniten itseään seuran puolesta likoonlaittaneista ihmisistä. Moni asia olisi jäänyt toteuttamatta ilman Erkin väsymätöntä uurastusta.

Ne, jotka Erkkiä yhtään tuntevat, tietävät, että siinä on viimeisen päälle rehellinen ihminen, jolla ei ole valtaan ja valta-asemaan liittyviä pyrkimyksiä. Sen tähden tuntuu sitäkin iljettävämmältä, mitä Henry on mennyt möläyttelemään.

Erkki on koko sielultaan mukana edistämässä ristikoiden asiaa ja tekee sitä suurella sydämellä. Eikä malta olla reagoimatta ja vastaamatta silloin, kun kokee itselleen tärkeitä asiota törkeästi tölväistävän. Olen monta kertaa hänelle sanonut, että jätä Henryn typeryydet omaan arvoonsa, ne tulevat jatkumaan varmimmin silloin, kun niihin millään tavalla reagoi.

Nyt Henry ylitti sellaisen rajan, että minäkin haluan osallistua.

Henry kertoo puhuvansa vain ajasta Veikko Nurmen jälkeen. Hän olisikin aika guru, jos pystyisi puhumaan ajasta ennen sitä, kun ei vielä ollut missään tekemisissä seuran kanssa.

Erääseen seuran Helsingin paikalliskerhon kokoukseen saapui aikanaan mieshenkilö, joka tuntui kovin aktiiviselta ja keskusteluhalukkaalta. Hän ilmoitti nimekseen Henry Haapalainen. Oli mukavaa kuulla mielipiteitä ristikkoihin liittyvistä asioista ja oli mukavaa, kun mies vaikutti aktiiviselta.

Eu kestänyt kovin kauaa, kun olimme ottaneet tämän kyseisen Haapalaisen Sanaseppo- lehden taittajaksi. Eikä kestänyt kovin kauaa siitä, kun vaikeudet alkoivat.

Minulla on koko joukko muisteluksia yhteistyöstä vai pitäisikö sanoa "yhteistyöstä" tuon Haapalaisen kanssa. Olen ajatellut sillä tavalla, että kerron tällä palstalla nuo muistelukset yksi kerrallaan, aina niin kauan, kun tuollainen järjetön räksyttäminen hänen suunnaltaan jatkuu.

Sinulle itsellesi Henry: "Oletko ollenkaan mahtanut huomata, kuinka moni tänne kirjoittanut on pyytänyt Sinua lopettamaan? Joten tämä ei varmaan muuta kuin lisää vettä myrkyttyneeseen myllyysi: säästä tämän saitin lukijat vuodatuksiltasi, perusta oma saitti ja jauha juttujasi siellä. Säälin tunteella! Antti"
54. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 18:06
Juhani on rauhan mies, ja tiedän miten vastenmielisenä hän tällaista riitelyä pitää. Pyydän omalta puoleltani häneltä anteeksi syntynyttä mielipahaa.
55. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 19:04
Antti, koska niitä muisteluksia alkaa tulla. Odotan uteliaana. Erkki ei kehtaa kertoa, ja sinäkin vielä pantaat. Taktiikka kummallakin on sama. Erona vain se, että Erkki sentään vielä nauttii kunnioitustani.
56. Juhani Heino8.9.2004 klo 19:28
Ei multa tarvitse anteeksi pyytää, en koe sitä omana mielipahana vaan harmittaa kun kaksi mielestäni hyvää tyyppiä (ja ihan kuin muitakin olisi luisumassa mukaan) tuhlaa aikaansa tällaiseen joka ei ole mitenkään rakentavaa.

Täsmennän vielä että en pidä omia todellisuuspakoisia ajanvietteitäni myöskään kovin rakentavina, mutta eivät ne revikään, ja ehkä joku saa niistä jotain hupia.
57. Antti Skyttä8.9.2004 klo 19:32
Ensimmäinen muistelus.

Meillä oli Sanaseppo- lehdessä taittajana henkilö nimeltään Henry Haapalainen. Lehden tekemisen perinne oli aina ollut, että se kootaan yhdessä, toimituskunnan yhteisellä pohdinnalla. Itse kuuluin tuolloin toimituskuntaan seuran puheenjohtajana.

Kun lehti sitten ilmestyi, huomasimme siinä yllätykseksemme ihan uuden laatijan, nimeltään Risto Hilppa. Kukaan toimituskunnasta ei ollut aiemmin kuullutkaan moisesta Hilpasta. Lopulta kysyimme taittaja Haapalaiselta, tiesikö hän asiasta, ristikot kun olivat ilmestyneet lehteen toimituskunnan ohi.

Selvisihän se lopulta. Risto Hilppa oli nimimerkki, oikea laatija oli nimeltään, varmaan arvaattekin, Henry Haapalainen.

Jotenkin minulla on sellainen hämärä mielikuva, että kyseinen Haapalainen olisi myöhemmin räksyttänyt kovasti nimimerkkien käyttöä vastaan. Mahdanko muistaa oikein?

Tämä oli ensimmäinen muistelus,. Lisää on tulossa, aivan riippuen siitä, mitä Henry tälle saitille kirjoittaa. Ja niitä muuten riittää!
58. Erkki Mikkola8.9.2004 klo 19:47
Olen seurannut näitä sivuja alusta alkaen ja varmasti lukenut jokaisen säikeen näistä keskusteluista.

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että ainoa häirikkö näillä sivuilla on HH. Hän katsoo oikeudekseen omaa nimeään käyttäen arvostella, vihjailla, hyökätä milloin ketäkin täällä kirjoittavaa henkilöä vastaan ja jopa henkilöitä vastaan, jotka eivät ole koskaan näillä sivuilla esiityneet.

Pienintäkään arvostelua itseään kohtaan hän ei hyväksy, vaan heti tölväisee takaisin. Joskus hän puolustelee heittojaan tyyliin "ettekö te nyt huumoria ymmärrä". Täytyy sanoa, että minä en ainakaan hänen huumoriaan ymmärrä.

On hänessä hyviäkin ominaisuuksia. Tekee hyviä ristikoita, yrittää kehittää ristikoita ja joskus jopa pystyy keskustelemaan asioista tälläkin saitilla. Toivon todella, että hän pitäytyisi vain näissä tässä kappaleessa mainituissa asioissa vieraillessaan täällä.

Täytyy vielä lisätä, että tämä Erkki ei kaipaa kunnioitustasi, HH.

Mielipiteeni esitin oikealla nimelläni.

Erkki Mikkola
59. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 20:18
Olisikohan Erkillä jotain sanottavaa tuosta Antin ensimmäisestä muisteluksesta. Uskoisin olevan, kun ko. ristikon laadintaan osallistuit. Se oli ensimmäinen koskaan laatimani kuvaristikko. Työ jumittui yhteen kohtaan, mutta Erkki keksi, että sanalla klan siitä pääsi eteenpäin. Erkki myös tarkasti valmiin ristikon ja hyväksyi sen lehteen.

Ihan hauska muistelus, Antti. Antaa tulla seuraava, mieluimmin sellainen josta tiedät jotain.
60. Antti Skyttä8.9.2004 klo 21:13
Etpä Henry, kommentoinut mitään nimimerkin käyttöön. Kaikki nämä muistelukseni ovat tarkistettavissa, ainoastaan se, mitä minä sanon toisen sanoneen, ei ole, niin kuin seuraavassa. Arvioikaa lukijat seuraavassa tapauksessa, tapahtuiko todella niin vai ei. Jos Henry väittää toista, on vain kaksi erilaista väitettä, jotka jokaisen pitää punnita oman ymmärryksensä mukaan.


Toinen muistelus.


Jossakin vaiheessa esitettiin sellainen idea, että joku paikalliskerhomme arvioisi ja arvostelisi vuorotellen jokaisen ristikkojulkaisijan lehdet, saisimme keskustelua aikaan ja julkaisijat saisivat kerrankin sellaista palautetta, joka kertoisi vähän enemmän kuin se perinteinen tykkäsin/en tykännyt.

Turun paikalliskerhomme otti tuon urakan hoitaakseen. Useimmat kustantajat ottivat tiedon mielihyvällä vastaan, jopa niin, että lähettivät ilmaiset arvostelukappaleet Turkuun.

Sitten tuli myös Ristipiston vuoro. Ristipisto oli tuolloin Henryn kustantaman lehden nimi.

Juttu julkaistiin Sanasepossa. Minusta se oli varsin tasapainoinen, useammalta kantilta valottava juttu (on tarkistettavissa, koska se julkaistiin). Olin siinä vaiheessa seuran puheenjohtaja.

Eräänä sunnuntai-iltana puhelin meillä kotona soi. Soittaja oli Henry, joka kuulosti kovin tuohtuneelta ja alkoi (tapansa mukaan jyrkin sanakääntein) arvostelemaan Turun paikalliskerhon juttua.

Henryn erittäin painokas viesti oli seuraava: "Ei Ristipistosta näin voi sanoa". Minä yritin kertoa, että kyllä voi, koska Turun kerhon jäsenet olivat niin sanoneet.

Henry vain toisti toistamistaan samaa:"Ei kukaan voi sanoa näin Ristipistosta". Puhelu oli pakko lopettaa täysin tuloksettomana.

Tuntuuko, saitin lukijat, mitenkään tutulta?
61. Eki8.9.2004 klo 21:26
Antilla taisi tosiaan olla startissa pieni muistelusepätarkkuus. Minun muistini mukaan juhlalehteen oli ilmestynyt neljännessivun pikku ristikko taittoteknisistä syistä tms. ja sitä vähän kummasteltiin, kun sitä ei kukaan ollut nähnytkään. Sitä aiemmin oli jo ollut Risto Hilpalta tuo sivun esikoistehtävä ja olitkos myös piirtänyt Jokikokon ristikon uusiksi, kun halusit parempaa ulkoasua?

Nyt kyllä mielestäni asiat johdetaan aivan sivuraiteille, jos HH räkyttää itselleen lisää muisteluksia ja totutulla tyylillään ne kaikki (tai ainakin jonkun yksityiskohdan niistä) kumoaa. Tuolla aiemmin on paljon paljon tärkeämpiä käsiteltäviä asioita, jotka taitavat jäädä unholaan.

Yhden asian haluan vielä korjata aiemmista puheistani. Kun sanoin, että "hengailen" hallituksessa ottamatta juuri vastuuta. Mielestäni kannan ristikkoaatteen alttarille panokseni mm. levittämällä hyvä ristikoita lehtiin, kirjoittamalla ristikoista vakiopalstoilla ja satunnaisjutuissa, hoitamalla ristikkoaiheisia juttuja lehtiin, perustamalla tällaisen hyvää tarkoittavan ristikkosaitin ym. ym. Onhan se työtänikin, mutta olen yrittänyt tehdä sitä Sanasepot-virityksellä ja seuraa auttaen.
62. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 21:28
Tuosta puhelun tekstistä mikään ei kuulosta tutulta.
Esitin ehtoni sille, että lähetän lehtiä raadin ruodittavaksi, sen että raati koostuu rivijäsenistä, eikä siinä saa olla olla yhtään laatijaa. Tämä siksi, että laatija näkee kilpailijan työn toisin silmin kuin ulkopuolinen harrastaja.
Antti vakuutti niin olevan, mutta eipä ollut. Kävi nimittäin ilmi, että raadin puheenjohtaja oli Tuula Rauvola, Iisakin laatija. Rauvola myös kirjoitti sen yhteenvedon, joka Sanasepossa julkaistiin.
Ei julkaistussa tekstissä mitään sellaista mollausta ollut, josta olisin mieleni pahoittanut. Mutta moinen pettäminen ei mahtunut kaaliini.
63. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 21:38
Miksi minun kirjoittaminen on räkyttämistä, mutta hyvän kaverisi valehtelu on muistelusepätarkkuutta?

Minä toivon että se tärkeämpi asia ei hautaudu näitten alle, vaan ryhdytään keskustelemaan siitä puolin ja toisin analyyttisemmin. Tottakai kirjoitukseni (01:48) oli kärjistys, ja kuvittelin lukijoiden hoksaavan sen sellaiseksi.
64. Eki8.9.2004 klo 21:49
Voi huumorien huumori ja kärjistyksen kärjistys!

Ovatko minun tänään vuodattamani asiat olleet turhia? Siinä analytiikkaa alkuun. Keskusleuhalut ovat nollassa.
65. Aikku8.9.2004 klo 21:53
Noin, HH toteuttikin jo Ekin ennustuksen....
66. Egon8.9.2004 klo 22:08
HH, pystytkö todella analyyttiseen keskusteluun?
67. Eki8.9.2004 klo 22:14
Jukkis on iltapäivällä aloittanut erittäin mielenkiintoisen aiheen ja aloittajan kunnia taitaisi osua sitaatin alkuperäiselle kirjoittajalle!
68. Antti Skyttä8.9.2004 klo 22:17
Puhelun tekstistä muistikuvani on kirkas, koska sen sisältämä väite tuli sen aikana esille monta kertaa.

Turun kerho toimi muistaakseni seuraavasti: ristikoita ratkoi suurempi porukka, jokainen kertoi omat mielipiteensä ja ajatuksensa ja Tuuli kokosi ne.

Tuulin tuntien uskon hänen rehellisyyteensä. Niin meillä monilla muillakin seuran luottamuspaikoilla istuvilla on tilanne: on (enemmän tai vähemmän) työintressejä johonkin suuntaan, mutta niiden ei anneta vaikuttaa silloin, kun puhutaan seuran nimissä ja edistetään ristikoiden asiaa yleensä.
69. Reino8.9.2004 klo 22:25
Mitähän siitä seuraisi,jos esim: S-Ryhmän johtaja kävisi K-Ryhmän sivuilla joka päivä haukkumassa K-Ryhmän johtajan ja koko Keskon jäsenkunnan?

Kuinka monta päivää tälläinen sallittaisiin?
70. Egon8.9.2004 klo 22:26
Kiinnostaisi minuakin tuo Ekin mainitsema Jukkiksen mielenkiintoinen aihe. Eiköhän kannattane siirtyä täältä sinne aiheen analyyttiseen käsittelyyn (säie 1056), toivottavasti ilman riitaa ja räksytystä.
71. Esko Kalervo8.9.2004 klo 22:38
8.9 näyttää olevankin täällä reipas ja tuottelias kirjoittelupäivä.
Muisteloihin minulla ei ole uudenpana tulokkaana ole mitään sanottavaa mutta haluan itsenäisenä ajattelijana todeta, että Erkin kaksiosainen kirjoitus omasta roolistaan Sanasepoissa ja Antti Skytän kuvaus samasta aiheesta vastaavat täysin sitä mielikuvaa, minkä olen muutamaan vuosikokoukseen ja aika moniin kesäpäiviin osallistuneena saanut. Huom. vastaa täysin, prikulleen, juuri niin Erkki on toiminut - kuuntelevana, keskiaktiivisena jäsenenä.
Toisin sanoen, jos ja kun toiminnassa mukana olematon muuta väittää, joudun elämän kokemukseni perusteella luonnehtimaan nämä lausunnot harhaisiksi, varsinkin kun pidän itseäni varsin selväjärkisenä ja kyvykkäänä ja paikalla olleena oikeututtuna havainnoimaan ja arvioimaan tapahtumien kulkua.
Lisäpointtina todettakoon, että - niin kuin jotkut ovat ehkä rivien välistä huomanneetkin, en ole mikään Erkki-fani. Siis henkilöä ylöspäin katsova - laadinta-ammattitaitoa toki arvostan.

Se on ihan toinen juttu, että Erkin taidoilla voisi laatia parempiakin - oivalluspitoisempia ristikoita (pitikö tuo loppukin tähän vääntää - siinä taitaa olla se oma kieroutuneisuuteni, mikään mahdollisuus velmuilla ei näköjään jää käyttämättä). Hyi Esko Kalervo.
72. Henry Haapalainen8.9.2004 klo 23:22
Halutaanko tästä aiheesta analyyttista keskustelua. Jos halutaan, voin tehdä alustuksen ilman kärjistyksiä.
73. Esko Kalervo8.9.2004 klo 23:35
Analyysini oli ja on jo lopullinen Totuus!
74. Eki8.9.2004 klo 23:42
Vastatako nokkelasti, asiallisesti vai tölväisyllä? En osaa päättää :)

Olen edelleenkin äimänä, mihin tällaisilla sivuilla tarvitaan kärjistyksiä ja provosointeja. Siis miksi kärjistyksetön vasta nyt? Enkä kauheasti usko innostuvani tulevasta alustuksesta.

No nyt se alustus ainakin saataneen... :) (vielä toinenkin hymiö HH:n iloksi!)

Ehkä siellä tulee vastauksia tärkeisiinkin asioihin.
75. Esko Kalervo9.9.2004 klo 00:10
Sinullahan Eki on useita vaihtoehtoja:
1. Vastaa niin kuin hurja impulsiivinen luontosi käskee
2. Vastaa tavalla , joka tuntuu oikealta keskustelun kokonaiskulkuun nähden
2. Kehitä uusi näkökulma, joka nostaa keskustelun uudelle laatutasolle!
76. Eki9.9.2004 klo 00:23
Kakkosvaihtoehtojapa Eskolla on pilvin pimein :)

Mutta kun missään oloissa tässä ei pääse toteuttamaan suurimpia mielihalujaan ;)
77. Henry Haapalainen9.9.2004 klo 00:26
Taidanpa jättää tekemättä. Ehkä joskus myöhemmin kun tunteet ovat rauhoittuneet.
78. Eki9.9.2004 klo 02:00
Kaikki Esko Kalervo -fanit (minun lisäkseni), tsekatkaa tuosta oikealta Oho!-krypto 37! Esko luuraa!

Kyllä minulla kaikista tämän säikeen väitteistä (valéhtelu ym.) jäi tyrmistynyt olo. "Nimimerkkijoukko, joka osaa sättiä syyttäkin". Kauniisti sanottu sekin.
79. Esko Kalervo9.9.2004 klo 06:56
Ai missäkö luuraa? Kai jossain vetysaaressa - tai sen alla. Saaren nimi taitaa olla joku haapukka tai joku sen tyyppinen.
80. Eki9.9.2004 klo 09:04
Eerikkilä on "saaren" nimi.
81. sopuli9.9.2004 klo 11:28
Palaan alkuperäiseen aiheeseen: mielipiteisiin Sanaseposta.

Olen kuulunut Sanaseppoihin neljän lehden verran, ja lehden takia liityinkin. En ole aktiivijäsen enkä laatija.

Äsken toisessa säikeessä jo sanoin, etten täytä lehtiä kannesta kanteen vaan valikoiden (paitsi piilosanat kaikki). Haastavia ja kiinnostavia lehdestä löytyy riittävästi.

Sanaseppo ei ole kaupallinen julkaisu, se tehdään vähällä rahalla mustavalkoisena ilman valokuvia - ja niin on hyvä. Paperi on tukevaa, ottaa kynän hyvin vastaan ja sivukoko sopiva.

Joskus piirrokset ja vihjesanat kuitenkin ovat tuhruisia ja kökköjä, vaikka ristikko muuten olisi OK. Harrastajapohjalta tehtynä sen ymmärtää. Ehkä laatijat voisivat löytää avuksi jonkun, joka ulkoasupuolta paremmin hallitsisi?

Takasivun Poimintoja on herkullista luettavaa. Saatteko niitä riittävästi? Joskus niitä tulee lukiessa eteen, muttei lähetetyksi? Tai sitten ne livahtavat tänne keskustelupalstalle...

Kun uusi lehti tulee niin palautekommentteihin isken ensimmäisenä. Jos niitä kommentteja vain tulee niin niiden käsittelylle ei oikeastaan voi käyttää liian vähän tilaa; se on konkreettista ratkaisujen hakemista ja hauskaa ajatuksenjuoksujen vertailua.

Yhteen asiaan pyytäisin kuitenkin korjausta. Joskus kommenttijutun kirjoittaja ei ole itsekään käsittänyt vihjeen ja ratkaisun yhteyttä, ja tunnustaa tietämättömyytensä. Ei pitäisi jättää asioita puolitiehen ja lukijaa tiepuoleen vaan ottaa asiasta selvää, että voi valaista ratkojia.

Jupejus kaipaili lehteen enemmän juttupuolta. Se on joskus tullut mieleen. En nyt osaa ehdottaa aiheita niin siitä ei enempää. Ja olisiko tekstin osuus sitten ristikoista pois?
82. Eki9.9.2004 klo 11:57
Omasta puolestani voin kertoa, että pidän myös takasivusta ja mielipiteistä ja lukisin enemmän juttuja, jos niitä saataisiin. Tavoitteekseni otin alkuvuonna kirjoittaa jokaiseen lehteen kunnon artikkelin, mutta kesällä se jo petti ja katsotaan nyt, miten käy, esim. eilen ei tuo laadinta ihan normaalin malliin sujunut :)

Kirjoituksia toivotaan kaikilta! Varmaan itsekritiikki on monella syynä, että tekstiä ei synny ainakaan lähetettäväksi asti. Rohkaistukaa!

Kuten kerroin, sivumäärä määräytyy vasta lehdenteon lopussa eikä ole kovin todennäköistä, että mikään juttu söisi ristikoiden runsautta, huonossa tapauksessa voi joku tippua pois, mutta tuskin herkullisimmasta päästä. Ainakaan sillä ei voi perustella jutun kirjoittamatta jättämistä, koska sitä ei voi mitenkään ennakoida. Pikemminkin voi käydä niin, että joku toimituskunnasta tekee yhden lisäherkun just sen jutun ansiosta. Eläköön nuo pienet riskit!
83. J Takala9.9.2004 klo 12:25
Palautepalsta ja artikkelit ovat mielenkiintoisia. Toki ristikotkin, mutta niitä on muissakin lehdissä, joten ne eivät ole siinä mielessä korvaamattomia.

Saapa nähdä, tulevatko palautteet laatijalle sellaisenaan, kun edellisessä lehdessä taisi olla jotain mainintaa alatyylisistä palautteista.
84. anaconda9.9.2004 klo 15:53
Ja täälläkin taas pääasiassa riitelyä.
Sanaseppojen jäsenenä (sellaisena ratkomista yrittävänä) olen "niimpal kauhhian hämmästyny. Kui kukka voika saara riiran aikaseks noimpal piänest?"
85. Eki9.9.2004 klo 23:49
Kulunut päivä oli Veikko Nurmen 84-vuotispäivä. Soitin Veikolle perinteisen synttäripuhelun ja hän tuntui voivan edelleen mukavasti. Huonoihin uutisiin kuului, että muutama vuosi sitten ostettu ensimmäinen tietokone oli mystisesti hajonnut, mutta hyviin uutisiin uusi digiboksi ja mahdollisuus katsoa mm. Englannin liigan pelejä.

Veikon saattoi bongata tänään IS:n torstaituplasta, ihan näin synttärin kunniaksi. Kuva oli mennyt turhan vaaleaksi, kyllä Veikossa veri vielä kiertää ja vuolaasti.

Martta-vaimon kanssa Veikko elelee rauhallisia eläkepäiviä.
86. Henry Haapalainen10.9.2004 klo 01:22
Autoreissulla toistakymmentä vuotta sitten Veikko alkoi puhua korkeasta iästään ikään kuin jo poislähtöä odotellen. Minä sanoin että eihän ristikkoihmiset oikeasti vanhene, ja heti tunnelma piristyi.
87. Henry Haapalainen11.9.2004 klo 01:50
Minäkin haluan tehdä yhteenvedon eilisestä päivästä, joka aiheutti minulle selviä stressin oireita. Koska Erkki ei nyt ilmeisesti ole linjoilla, otan sen tässä huomioon.
Se on minulle merkityksetöntä, että nimimerkit eivät pidä HH:sta, ja useamman nimimerkin takana voi olla sama henkilö. Mutta oli pettymyksiäkin, mm. J Takalan kommentit. En ole laskenut enkä vieläkään laske häntä Jukkis/Titta-kastiin kuuluvaksi.
Stressi syntyi niistä keinoista, joita en ikinä itse käyttäisi. Vihjattiin että minulla on takana jotain sellaista, jota ei kehtaa paljastaa, tai joka uhattiin paljastaa jos jatkan aloittamaani kirjoittelua.
Eräiltä osin noitten "paljastusten" käsittely jäi kesken, mutta uskon että ajattelevalle lukijalle asia riittävästi aukeni.
88. Antti Skyttä11.9.2004 klo 06:51
Ole huoletta, Henry. Jokaiselle ajattelevalle lukijalle nämä asiat ovat olleet apposen auki jo kuukausitolkulla.
89. Eki3.10.2004 klo 09:50
Sanasepoista kannattaa aina puhua...
90. Auri3.10.2004 klo 13:43
*****
Olen ollut Sanaseppo-lehden lukija, ratkoja ja ihailija koko sen olemassaolon ajan. Olen huolellisesti arkistoinut sen jokaisen numeron kuin kalliin aarteen...

Sanaseppo on minulle kaikkien aikojen rakkain ja odotetuin lehti... Absolutely The Best!!

Kiitos Sanasepoista - thank you... Love ya!
91. hgadgcvd1.12.2004 klo 11:25
svgdfgshdgfgasdf
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *