KESKUSTELUT > RISTIKOT > INHOAN JULKKISRISTIKOITA!

1022. Inhoan julkkisristikoita!

Tyttö18.8.2004 klo 10:08
Oli kyseessä ties montakin tähteä * - ***** - aina sama juttu: liiat henkilönimet pilaavat kaiken.

Inhoan ristikoita, joissa vilisee erisnimiä, ja etenkin silloin, jos nimissä on piilokirjaimia. Ei silloin auta mitkään ahaa-elämykset eikä ristikkosanastotkaan, kun pitäisi tuntea kaikenmaailman julkkiksia, niiden sukulaisia ja kaimoja satamäärin.

Ovathan usein maantieteellisetkin nimet pahoja - mutta koska niitä ei yleensä esiinny niin montaa samassa ristikossa, olen valmis antamaan anteeksi.

Henkilönimien vihjeenä sellaiset kuin "kaimoja keskenään", "naisia" tai "miehiä" tai "tyttöjä" tai "poikia" ovat ääliömäisiä! Jos ajatellaan koko maailman kirjoa, kiinalaisia, japanilaisia tai sudanilaisia nimiä, niin tuollaisiin vihjeisiin voi vastaukseksi sopia MIKÄ TAHANSA kirjainyhdistelmä...

Olkaa kiltit, hyvät laatijat, laittakaa vihjeeksi mieluummin vaikka päivämäärä allakasta, ja armahtakaa meitä joiden maailma on avarampi ja kattaa muitakin kuin suomalaiset julkkikset sukulaisineen.
2. Floora18.8.2004 klo 10:46
Tytön kanssa samoilla linjoilla. Tarkemmin sanottuna inhoan julkkiksennaamavihjeitä.

Parhaita julkkisristikoita muuten ovat olleet Kirpun kulttuuripitoiset aukeaman ristikot. Olen törmännyt mm. säveltäjiin ja kirjailijoihin. Eivät mitään turhia julkkiksia!
3. Henry Haapalainen18.8.2004 klo 12:35
Kiitos kehuista Flooralle, mutta voiko turhempiakaan julkkiksia unohtaa. Ratkojien ikäjakauma on viime vuosina monipuolistunut, ja samalla pitäisi monenlaisia tarpeita pystyä tyydyttämään.
Onhan sellaisia ristikkolehtiä edelleen, joissa etunimille annetaan allakkavihjeitä. Jos kuuluu sellaisesta pitävien vähemmistöön, myös nimimerkki Tytölle löytyy sopivia ristikoita ratkottavaksi.
4. J Takala18.8.2004 klo 12:50
Allakkavihjeet ja mies/nainen -vihjeet olisi hyvä kieltää lailla. Niistä tulee ratkojalle aina turhaa päänvaivaa. Vihje MIES, 4 kirjainta. Vaihtoehtoja monta sataa tuhatta.
5. Henry Haapalainen18.8.2004 klo 14:43
Kyllä siihen taitaa tulla atte, ellei risteävät sanat ihan hirveästi pistä vastaan.
Olisikohan tuo J Hakalan kommentti yksi tyhmimpiä, mihin olen näillä sivuilla törmännyt?
6. Sakke18.8.2004 klo 15:05
Minunkin mielestäni tämän ketjun edellinen viesti on kieltämättä todella typerä.
7. Jouni18.8.2004 klo 15:22
Onneksi en ehtinyt tuohon HH:n ja Saken väliin.

Ratkoin juuri Aulikki Nenosen ristikon, jossa oli vihje 'nimi' ja siihen tuli Anne. Todella turhauttavaa.
8. J Takala18.8.2004 klo 15:34
On siihen ainakin kerran tullut Joel. Miksi ihmeessä siihen ATTE tulisi, kun sille on ihan normaalejakin vihjeitä tarjolla Esimerkiksi Palomäki - Palomäki sukunimisiä on huomattavasti vähemmän kuin 4-kirjaimisia miehen nimiä. Miksei siihen voisi tulla vaikka Erki, Jane, Erik, Brad, Jeff tai Rick?

Vihje MIES tai NAINEN osoittaa yksinomaan laatijan mielikuvituksen puutetta.
9. tero18.8.2004 klo 15:48
yleisillä vihjeillä mies/nainen voi tehdä ristikosta hieman vaikeamman. Pakko ratkoa ensin risteävät sanat tai osa niistä. Jos siinä lukisi vihjeenä joku normaali "ristikkonimi" niin koko tekele muuttuu helposti läpikirjoituspuuhaksi.
10. ++juh18.8.2004 klo 15:55
Olkoon ratkaisusana jokin kaikille tuttu suomalainen etunimi, vaikkapa JYRKI.

Keksi sanalle vihje, jonka avulla sanaa ei voi suoraan kirjoittaa ristikkoon vaan avuksi pitää saada ainakin muutama risteävä sana. Tilaa vihjeelle on 2,5x10 mm.

Ristikko tulisi tavalliseen aikakauslehteen, joten kirjainkikkailut sun muut ratkonnan "ammattilaisten" ymmärtämät niksit eivät tule kyseeseen.

Antakaapa mielikuvituksen lentää!
11. iso S18.8.2004 klo 16:06
Juicen kieltelemä?

Lennättäkää samantien myös vihjeitä nimelle OILI, joka tyrkkäytyy ristikkoon Jyrkiä useammin eikä tarjoa edes helppoa kirjainkikkailuvaihtoehtoa.
12. Sakke18.8.2004 klo 16:08
"Sonja"

Öljynainen
13. MM18.8.2004 klo 16:41
Minä en toteuttajana edes yrittäisi sovittaa tuohon ++juh:in antamaan tilaan (neljännesruutu, eli yksi rivi) kuin maksimissaan 7-kirjaimista vihjettä. Ilman minkäänlaisia
omantunnontuskia tällään siihen noita yleislatteuksia, ettei ratkojaparan tarvitsisi sentään mikroskooppia hankkia laatijan "ylpeyden" takia.
14. J Takala18.8.2004 klo 16:49
Noin pieneen tilaan ei sovi paljon muu kuin Otila, Liikka tai Lumme. Liikka ja Lumme saattaisivat olla liian vaikeita aikakauslehden ristikkoon. Hämäläinen ja Järvilehto taas liian pitkiä nimiä käyettävissä olevaan tilaan.
15. Kikka Seittonen18.8.2004 klo 16:54
KOVI
ANKARI
TIUKI
SELVI
SUURI
TUNTUVI
ÄKILLISI
16. Matti18.8.2004 klo 18:44
Hänellä ei ollut tyhjä alue korvien välissä. (Jos tila ei riitä, pienennetään fonttia.)
17. Aulikki Nenonen19.8.2004 klo 12:05
Jounille tiedoksi, etten tunnen omakseni vihjettä NIMI ratkaisusanalle ANNE. Mielestäni tuontyyppiset vihjeet ovat turhauttavia. Luulisi ennen nimeä olevan jotain tarkempaa tietoa siitä, minkä alan nimestä on kysymys.
18. Floora19.8.2004 klo 12:19
Nimivihjeetkin voivat olla kivoja. En tiedä kenen aikaansaannosta seuraava on:

Ehkä miehiä?

- Kait
19. Kravattimies19.8.2004 klo 12:36
Nelikirjaimisissa on sellaisiakin nimiä, jotka voivat olla sekä miesten että naisten nimiä. Tuli vaan mieleeni, kun äsken radiossa alkoi puhua ALEX-niminen nainen.
20. Tuomas L.19.8.2004 klo 13:56
Nämä "kaksineuvoiset" nimet on kyllä huomattu ristikoissakin: aina joskus näkee vihjeenä yhdistettyä uros- ja naarasmerkkiä, jonka vastaus voi olla esim. AALE.
21. hra4719.8.2004 klo 14:11
Ajankohtaiseen asiaan liittyvä.
Missä lajissa Aale Tynni on voittanut olympiakultaa*
22. Floora19.8.2004 klo 15:01
Tietokilpailukamaa. No runonlausunnassa. Ja mikä oli se runo?
23. hra4719.8.2004 klo 15:19
Hesarin olympialiite väittää lajin olleen lyriikka. Runoa en tiedä.

Entäs misä lajissa Eino Leino on voittanut olympiakultaa?
24. Floora20.8.2004 klo 16:16
Visamestarin mukaan runo oli "Hellaan laakeri"

Eikös Eikka ollut painimiehiä? Ei tuo urheilu ole tosin kaikkein mielenkiintoisimpia aloja...
25. Tuomas L.21.8.2004 klo 18:59
Käsittääkseni Aale Tynni voitti olympiakultaa runon kirjoittajana, ei lausujana.
26. Timppa14.12.2005 klo 17:48
Mikä nimi on kelvollinen ristikon ratkaisusanaksi? Itse purnaan (sorry Eki) vihjeestä "Selänteiden poika". Ko. poika ei kai ole tehnyt mitään kovin merkittävää tunnettuudensa eteen. Tieto pojan nimestä olisi siis hankittava jourulehdistä/palstoilta, ne taas ei kuulu lukutottumuksiini. Vähän samansuuntaista moittimista olen joskus esittänyt saippuasarjojen roolinimistä tai näyttelijänimistä. Ne kun on harvoin esillä uutisissa, ajankohtaisohjelmissa tai jossain dokumenteissa, jotka kuuluvat nirsoilevaan valintaani telkkarin katselussa.

Samaan "jonkun poika" -kategoriaan kuuluu vastaavasti "jonkun puoliso", mikäli se puoliso ei ole omista tekemisistään tunnettu. Joo, joo, kyllä mä tiedän Sinan...;)
27. Matti14.12.2005 klo 23:41
Minuakin kismittävät julkkisvihjeet. Mutta selitän itselleni, että se on ihan oma vikani, että julkkismaailma ei ole minulle tuttu. Monen muun elämänalueen vihjeet joista pidän, saattavat taas kismittää monia muita.

Asiassa olen kuitenkin näkevinäni vaaraa tiettyyn sokeuteen. Jos laatija tuntee viihdemaailman kuin omat taskunsa, hän saattaa jonkun Brad Pittin kohdalla ajatella, että tuonhan nyt tietää jokainen, vaikka asia ei olisi lainkaan niin.
28. Timppa14.12.2005 klo 23:45
Kukahan laatija tuntee viihdemaailman kuin omat taskunsa...:D Ohhoh, nyt taisi moni aloittaa itsetutkiskelun :)
29. marjaana15.12.2005 klo 01:44
No jaa, joku voisi sanoa "en tykkää maantietovihjeistä" tai "inhoan historiallisia vihjeitä" jne. Ei kaikkia voi miellyttää.
30. Timppa15.12.2005 klo 01:56
Ei, todellakaan laatijat ei voi kaikkia ratkojia miellyttää, mutta miksi mä olen niin omituinen, etten tiedä mitään julkkiksista, urheilijoista, misseistä ja sen-ja-sen-vävyistä/miniöistä...:)

Olet kai Marjaana joskus ratkonut Auliksen Hesarin ristikoita? Ai että maantietoa...;)
31. Hui_hai15.12.2005 klo 15:03
Minäkin inhoan julkkisristikoita. Koska kyseessä on mielipiteeni, en aio perustella väittämääni mitenkään. Eikä edes tarvitse. Ei mielipiteeni voi olla väärä. Ainoastaan erilainen kuin jollakulla toisella. Mutta mahtuuhan maailman ristikoita, myös julkkisristikoita. Minä siis jätän johdonmukaisesti kaikki julkkisristikot ratkomatta.
32. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 15:05
Hui_hai: Ymmärrän kyllä melkein sanomattakin mikä niissä on pielessä siis jotain sellaista joka tuntuu niin ilmeiseltä syyltä ettei sitä tarvitse perustella.
33. tonimikael15.12.2005 klo 15:56
Minä rakastan julkkiksia! Itse asiassa heidän nimiään. Tervetuloa kaikki uudet julkut tietoisuuteemme! Mielellään sellaiset, joilla on erittäin suuria ansioita ja joiden niminä voisi olla esim. Aata tai Ataa. ;)
34. airisto15.12.2005 klo 16:16
Antti Skyttä kirjoitti:

..."Luokka 1)

- saa laadittua ristikon perussäännöillä
- saa lähtemään pääkuvasta ainakin yhden ilmaisun, joka päättyy ristikon reunaan
- saa laadittua ristikkoonsa ainakin yhden aukion, joka on vähintään 5x4

Luokka 2)

- pystyy laatimaan ristikon, jossa ei ole yhtään pahaa fakkisanaa
- pystyy laatimaan ristikon, jossa on ainakin jossakin kohdassa 5x5- aukio
- sanojen keskipituus on yli 5,5

Luokka 3)

- pystyy laatimaan ristikon, jossa ei ole yhtään monikollista sanaa
- pystyy laatimaan ristikon ilman ensimmäistäkään takavokaalia
- oikeassa alakulmassa on vähintään 6x6- aukio
- sanojen keskipituus on yli 6,5"...

Jokaiseen luokkaan sopisi lisäys:

-pystyy laatimaan ristikon, jossa ei ole ainoatakaan erisnimeä (ainakin luokat 2 ja 3)
35. h15.12.2005 klo 20:22
Lähettäjä: Juha-Pekka Kuusela 15.12.2005 klo 15:05

"Hui_hai: Ymmärrän kyllä melkein sanomattakin mikä niissä on pielessä "

Siis selvästi et ymmärtänyt. Julkkisristikoissa ei ole mikään pielessä. Minä en pidä niistä. Kysymyksessä on mielipide. Et punctum.
36. larza15.12.2005 klo 20:26
Kannattaisikohan laatijoiden kerätä kolehti ja maksaa esim. Matti Nykäselle, jotta tämä muuttaisi etunimensä Aataksi?
37. Juha-Pekka Kuusela15.12.2005 klo 21:35
h: ymmärsinpähän mielipide joo mutta ymmärrän kyllä siis mielipiteen
eli ymmärrän jos joku sitä mieltä ja oletan päätteleväni
perustelutkin.
airisto: ei sovi luokkaan 1 minusta tuo ehdotuseksi mutta ainakin
luokassa 3 melkein ehdottomana pitäisin kuten jo kykyä tehdä vaikka
annetusta teemasta minimaali määrällä (mieluiten 0kpl) muita sanoja.
Larza: ööh on niitä muitakin hyviä etunimiä.
38. marjaana15.12.2005 klo 22:45
Minulla oli nuorena kaveri nimeltä Atta. Harmi, ettei hän ole kovinkaan (siis yhtään) kuuluisa... Helpottaisi kummasti monia laatijoita. ;o)
39. Matti15.12.2005 klo 22:53
lartsa, :-)
40. Libero17.12.2005 klo 05:27
Mietityttää, mikä julkkisristikosta tekee sellaisen, että se ihan inhotuttaa. Riittääkö siihen, että ristikossa on pari julkkiksen nimeä tai kuvaa? Etooko ratkojaa vasta sitten, kun kyse on jonkinlaisesta julkkisteemaristikosta?
Nimimerkki airisto ehdottaa "rahjeplussaa" laatijalle, joka pystyy laatimaan ristikon, jossa ei ole ainoatakaan erisnimeä. Mattia julkkisvihjeet kismittävät, ja Timppa pohtii, mikä nimi on kelvollinen ristikon ratkaisusanaksi. Hui_hai jättää kaikki julkkisristikot ratkomatta. Jotakin merkittävää tässä asiassa on.

Vaikken yhtä vahvasti ilmaise mielipidettäni kuin tonimikael, joka kirjoitti kiertelemättä "rakastavansa julkkiksia" ja "itse asiassa heidän nimiään", ilmoittaudun ihmisten nimien rakastajaksi: ihmisten nimet antavat ristikolle ryhtiä eivätkä pilaa sitä. Tämä on näkemykseni, jota haluan myös perustella.

Mielestäni ihmiset ovat kaikkein kiinnostavimpia meitä, teitä ja heitä ympäröivässä maailmassa - arvoituksia alusta loppuun. Ilman nimeä ihmistä olisi mahdotonta tunnistaa siksi yksilöksi, joka hän on, ja liittää siihen taustaan, johon hän kuuluu.

Jos kaikki ihmiset olisivat vain henkilötunnuksensa loppuosia, laatijat käyttäisivät näitä numero- ja kirjaintunnuksia ristikoissaan. Tätä höyryristikon ja sudokun pikkuristeytystä ei kukaan voisi ratkoa. Julkkiskuvia ei olisi eikä julkkisten nimiä, vaan ainoastaan heistä kertovia numeroita ja kirjaimia, jotka olisivat salaisia.

Pidän itse tärkeänä sanojen julkkis ja kuuluisuus hienoista merkityseroa. Julkkis ja kuuluisuus eivät ole täsmällisiä synonyymeja. Julkkis merkitsee julkisuuden henkilöä ja kuuluisuus kuuluisaa henkilöä. Julkisuuden henkilö on usein myös kuuluisa, vaikkei aina, mutta kuuluisa henkilö ei välttämättä ole lainkaan julkisuuden henkilö.

Kuuluisuuden nimi sopii mielestäni ristikkoon hyvin, etenkin, jos myös vihje on hyvä. Kuuluisa henkilö voi olla kuulu esimerkiksi työstään, saavutuksistaan, kauneudestaan, urheudestaan, viisaudestaan tai universaalisesta laupeudestaan. Tosin henkilö voi olla myös surullisen kuuluisa, jolloin hänen mainetekonsa ovat arveluttavia.

Julkkikset ovat julkisuuden henkilöitä. Tuo julkisuus-sanan genetiivimuoto kuvaa osuvasti julkisuuden ja henkilön keskinäistä suhdetta: henkilö ei ole enää omassa varassaan vaan julkisuuden "varassa". Julkkiksen ei tarvitse olla kuulu vain omista ansioistaan, vaan hän voi elää julkisuudessa ja julkisuudesta. Niinpä mäkihyppääjä Matti Nykänen oli ennen kuuluisuus, tätä nykyä hän on julkkis.

Eivät ihmisten nimet ole helppoja ristikkosanoja, koska kukapa kaikki tuntisi. Olen Matin (>14.12.2005 klo 23.41) kanssa kuitenkin samoilla linjoilla siinä, ettei ole yksin laatijan vika, jos julkkismaailma ei ratkojaa kiinnosta. Ovathan julkkikset melkoisia mielipidevaikuttajia ja idoleja, joten jonkin verran heidän elämästään tulisi ratkojankin tietää. Verraton tapa on jututtaa eri-ikäisiä lapsia ja nuoria, jotka monta kertaa osaavat antaa hyvinkin pätevän ja terävän julkkisinfon.

Kun löysin oikeat kanavat selvittääkseni tarpeen tullen formulakuskien ja heidän talliensa nimet, minua lakkasivat F1-alkuiset vihjeet ärsyttämästä. Päivänpolttavat viihdemaailman julkkisuutiset ovat edelleen heikko kohtani, jota koetan paikata lukemalla TV-ohjelmaliitteitä ja seuraamalla jotakin ajankohtaista talkshow'ta, vaikkei yhtään kiinnostaisi. Jos hakukoneita ei olisi, televisiosarjojen näyttelijöiden ja roolihenkilöiden kuvat ja nimet olisivat työn ja tuskan takana.

En pohjimmaltaan ymmärrä, miksi ristikoissa ei saisi olla erisnimiä, ei siis edes ihmisten nimiä. Miten erisnimet ristikkoa heikentäisivät? Minusta sellainen ristikko, jossa on runsaasti ihmisten nimiä, kertoo runsaasti ihmisistä, jotka ovat runsaasti kiinnostavia. Onko sitten vain niin, ettei ristikon kuulukaan kertoa kiinnostavista ihmisistä tai ylipäätään ihmisistä?

P.S. Ilta-Sanomien monipuolinen ja kiinnostava historistikko on yksi parhaista julkkis- ja erisnimiristikoista!
41. Hui_hai17.12.2005 klo 09:08
Toistan nyt vielä mielipiteeni. Julkkisristikoissa ei ole kerrassaan mitään vikaa. Ne ovat niiden ystäville epäilemättä ihastuttavia laatimuksia. Eikä ristikoihin tarvitse asettaa nimienkäyttökieltoa. Mutta minun ratkontakokemuksessani julkimot rinnastuvat fakkisanoihin ja vieläpä sellaisiin fakkisanoihin joita en tunne. Siis en pidä julkkisristikoita, mutta annan mielelläni kaikkien kukkien kukkia ja minun puolestani julkkisristikoita saa olla vaikka enemmänkin. Eivät ne minua vaivaa. Osaan jättää ne tekemättä vallan mainiosti:=)
42. Eki17.12.2005 klo 09:20
Jonkun määritelmän mukaan jokainen laatimani ristikko on julkkisristikko. Ainakin panen mieluummin vihjeeksi "Selänteen poika" kuin "poika", eikä sen toisaalta pitäisi kauheasti haitata julkkiskammoistakaan, alkuosahan on vain täsmennys. "Selänteen jälkeläinen" vastaa vihjettä "allakassa", tai jos ei ole allakassa, jää aika tylsä vaihtoehto "etunimi".

Tietysti laatijan pitäisi pystyä hahmottamaan julkisuuden laatu ja määrä. Ristikkokirjoista nimien poimiminen ei toimi, jos kyseessä on vaikka joku SKDL:n rivikansanedustaja 80-luvun alusta tai tähdenlennoksi jääneen yhtyeen jo kauan sitten edesmennyt rumpali.
43. Juha-Pekka Kuusela17.12.2005 klo 10:17
Eki: tuo ei tee vielä julkkisristikkoa minusta jos "kysyisit" vaikkappa tuomaan isää joka olisi joku tunnettu urheilija niin se olisi julkkis ristikko. Vihjeidenhän minusta tarkoitus sopivasti rajata ei liikaa. Sopiva antaa vielä jos tarpeeksi vaikeaa tekee muutaman mahdollisen vastauksen. Esimerkkinä sinun kirjastasi kasvaa myös toisinpäin.
44. MM17.12.2005 klo 11:12
Liberolta 17.12.2005 klo 05:27,
erinomainen kirjoitus!
(jälleen)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *