KESKUSTELUT > RISTIKOT > VYÖN ALLE!

1011. Vyön alle!

Eki10.8.2004 klo 08:50
Otsikko viittaa lyöntivirheeseen. Tein just koneella Suosikin ristikkoa ja tapani mukaan (ei, kansa ei tullut mukaan, se on out), kun piti kirjoittaa IDI, tulikin ISI. Ei kai tuossa ole mitään kohtalon johdatusta... että se yrittäisi kertoa minulle jotain...

Kaksisormijärjestelmäni tuottaa muutamia vakiovirheitä. Viides tulee melkein aina viiden. Keski-alkuinen sana on melkein aina ensin keksi- ja pitää korjata jälkikäteen. Kilpailusta tulee joskus kilapilu.

En tiedä, onko järkeä, mutta kiinnostaa tietää, onko muilla tällaisia.
2. Hannanen10.8.2004 klo 09:00
Vakiolyöntivirheenä kirjoitan aina vahongossa, kun pitäisi kirjoittaa vahingossa sekä jog, kun pitäisi kirjoittaa jpg.

Mutta eivät nämä olleet kovin hupaisia.

Kerran kirjoitin ystävälleni sähköpostia, koska suunnittelimme pikkujoulua. Koska tilaisuus oli kovin pienimuotoinen, käytin siitä ilmaisua pikkupikkujoulu. Onneksi kuitenkin älysin hieman oikolukea tekstiä ennen lähettämistä, olin nimittäin kirjoittanut "pikkupillujoulu".

Sitä sattuu ja tapahtuu...
3. Eki10.8.2004 klo 09:05
Ai niin, tämän kerroin ennenkin, kun se kolahti aika pahasti, mutta monitaitoisesta tulee minulla helposti minitaitoinen ja sana pääsi lehteen asti.

Nyt ei ollut ajatus hakea erityisesti huvittavia vihjeitä. On vain hauska ajatella, miksi toinen tekee juuri jonkun tietyn virheen ja joku jonkun toisen.
4. Jouni10.8.2004 klo 09:15
Minulla tahtoo jäädä sanoja kokonaan pois tai sitten kirjoitan jotkut sanat kahteen kertaa. Olen asiasta huolestunut huolestunut, mutta.
5. tero10.8.2004 klo 09:21
Minä käytän omatekoista noin 8-sormijärjestelmää...eli sohin kirjaimia milloin milläkin sormella. Jostain syystä vain toisen käden sormet ovat nopeampia kuin toisen ja hyvin usein kaksi kirjainta vaihtaa paikkaansa. Samoin välilyönti ei aina osu sanojen väliin vaa ntulee joskus ensimmäisen tai viimeisen kirjaimen kohdalle.
6. Kari Kämäräinen10.8.2004 klo 09:24
Tämä tapahtui silloin kun Mauno Koivisto oli presidenttinä
ja oli saapumassa vierailulle Iisalmen lähellä olevalle Runnin Kylpylälle. Silloinen kylpylän johtaja pyysi minua tekemään mainostaulun Runnin Kylpylän kuuluisasta rautapitoisesta
vedestä (joka maistuu todella pahalle!). Kiire oli melkoinen
enkä ehtinyt tarkastaa taulun tekstiä vaan kiikutin sen
lähteelle. Taulussa piti lukea, että Runnin rautapitoinen vesi
on aiheuttanut ihmeparanemisia. Minulta oli jäänyt vahingossa ihmeparanemisia-sanasta ra-kirjaimet
pois, joten tauluun oli jäänyt "ihmepanemisia". Onneksi kylpylän johtaja oli lukenut taulun tekstin, ja soittikin minulle, että nyt on kiire, Koivisto tulossa tunnin päästä ja teksti pitäisi korjata sitä ennen. Tuli kiire, mutta ehdin korjata tekstin. Taru ei kerro lukiko Manu tekemääni mainostaulua.
7. Kravattimies12.8.2004 klo 08:10
Minulla unohtuu Caps Lock joskus päälle sen jälkeen, kun olen jo lopettanut suurakkosilla "huutamisen". Tällaiselta se sitten näyttää: mINULLA UNOHTUU cAPS lOCK...

Jos iit ja ällät menevät sopivasti, voi tulla mielenkiintoista. En ole yrittänyt, mutta kertokaa, jos keksitte sellaisen sanan.

Eilisessä lehdessä joku kysyi toisesta omituisuudesta, Scroll Lock -näppäimestä, mitä se tekee. Asiantuntija vastasi ensin "Eipä paljon mitään", mutta sen perään kertoi hiukan historiaa ja lisäsi, että vielä nykyisinkin sillä on yksi mahdollinen käyttö: se pitää kursorin paikan Excelissä.
8. tjn12.8.2004 klo 08:46
Kielestä toiseen vaihdellessa sormet seuraavat joskus liikaa sanojen äänneasua. On joskus tullut pursotettua ruotsinkielisen ystävän joulutäytekakkuun "GUD JUL".
9. Kravattimies13.8.2004 klo 03:14
Vierasperäisten sanojen kanssa kirjoitusvirheitä sattuu kelle tahansa. Huomasin vihjeen LEQHORN. Kanarodun oikea kirjoitusasu on tietenkin LEGHORN.


Courier Mailiä ääneen lukiessa selviää miten Kurjaa Meillä on.

http://www.thecouriermail.news.com.au/
10. Juhani Heino16.8.2004 klo 15:20
Krakan mainitsemaa Caps Lock'ia käytti aikanaan tarkoituksella Dire Straits -yhtye, silloin oli mm. rintanapeissa dIRE sTRAITS.

Mulla on tyypillisin virhe se että väärä kirjain kahdentuu. Esimerkiksi kuppi -> kuupi.
11. Tiedoton28.9.2004 klo 02:12
Minulla on kaski usein toistuvaa lyöntivirhettä reisanani. Toinen on ie -> ei -käännös, esim. Tiedottomasta tahtoo tulla Teidoton. (Tässä minua on suuresti lohduttanut aivan viimeaikainen havainto, että iepä tarvitse elää yskin tuon vaivan kanssa. Näkyy olevan ainakin yhdella (jos) toisellakin...) Lukihäiriöstä ei ole kyse - tuo kai on tyypillistä sillekin - sillä lukiessa tai käsin kirjoittaessa ei tuota ongelmaa esiinny.

Toinen usein toistuva virhe minulla on sk -> ks-käännös. Siis esim. keskiviikosta tulee helposti keksiviikko. Onneski seski (no nyt se meni oikien) ei tarkoita suomeksi mitään, ei varsinkaan mitään sellaista, mitä tulisi pyydeltyä usien sähköpostitse - ei synny kiusallisia väärinkäsityskiä. :)
12. Rähmäkäpälä28.9.2004 klo 06:13
Voika tääällö keritoa siitöin mikö meniee s''nllisesti oiken?
M' ssaam aina välilyönihin oikessn koahtaan! :)
13. teidostava28.9.2004 klo 10:46
Miten niin lukihärö?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *