KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 21.-22.8.2021

9799. IS Viikonloppu 21.-22.8.2021

Ylläpito20.8.2021 klo 15:32
Huomenna Vuokilan ja Kärkkäisen kakspuolikas.
2. Leo Pardi21.8.2021 klo 21:28
Täytyy kyllä todeta, ettei kakspuolikas ihan tunnu olevan... Taitaa jäädä väliin, kun ei aukea kuin tyyliin yläoikeaa neljännestä. Kuka näitä pisteytyksiä antaa? Turhaan odotin ristikkoa ja ostin lehden, jota en lue :(. Tietty oma syy, kun aivot ei taivu. Kakspuolikas pitäisi aueta iloisen pähkäilyn ja nimenomaan oivaltamisen merkeissä. Nyt ei tuota mitään iloa, kyllä niin mieleni pahoitin. Pisteytykset kuntoon! Ja kaikki kunnia kolmosten ratkojille, mutta meille muillekin tarvitaan ratkottavaa. Ja nyt en todellakaan tarkoita läpikirjoitettavia tylsyyksiä, joihin en koske.
3. eol22.8.2021 klo 11:37
Koviksen vaikeusasteeksi on merkitty kaksi ja puoli, mikä on aliarvio, sillä minusta ristikko kävisi täyskolmosestakin. Sanaston yleistaso on ehdottoman kiitettävä ja miellyttävän tasapainoisen vihjeistyksen vähintäänkin hyvä. Vihjeiden ja ratkaisusanojen väliset yhteydet ovat melkein poikkeuksetta mukavan tiiviitä.

Vhjeistyksen eräisiin mahdollisiin kauneuspilkkuihin liittyen voisi varmaan vai?ka tässä yhteydessä nostaa esille seuraavan laajemman kysymyksen: onko hyvä, jos normaalissa kielenkäytössä jopa erittäin harvinaiselle mutta ristikoissa ehkä turhankin tavalliselle sanalle annetaan puhdas rakennevihje, vaikka tällä tavoiteltaisiinkin virkistävää vaihtelua.
4. Kuju22.8.2021 klo 13:10
Juu, kovin joutuin ei lähde luistamaan, mutta kyllä tähän saa täytettä nopeammin kuin viime viikkoisen ristikon kohdalla oli asian laita. Parissa tunnissa noin 30%.
5. Peter22.8.2021 klo 13:21
Ihan läpihuuto juttu.
6. Elva22.8.2021 klo 15:48
Pari päivää olen ratkonut tätä ristikkoa ja nyt ruudut ovat täynnä. Melko sujuvasti täyttyi alku, kunnes vaikeudet alkoivat yläosassa. Neljässä ylimmässä rivissä minulla on useita hyvinkin epävarmoja sanoja. Täytyy palata myöhemmin, jos vaikka vihjeet olisivat selkiytyneet.

Pidän paljon ristikosta, eikä alaosa mielestäni erikoisen haastava ollut. Ylimmät rivit sen sijaan ovat asia erikseen. Ainakin tässä vaiheessa.
7. Elva22.8.2021 klo 15:57
Unohdin mainita, että Ekiltä oli upea piilis, ja että Taviksessa oli hieno runo, jonka innoittamana sain tavut epätavallisen tuskattomasti täyteen. Ristiksen kanssa sen sijaan jouduin todella kamppailemaan.
8. Kuju22.8.2021 klo 17:49
Miltei 90% valmiina nyt. Lounaisnurkassa joitakin tyhjiä kirjaimia, samoin oikeassa reunassa kuvan alla. Elvalla oli epävarmuutta ylimmissä riveissä, mutta se ratkesi minulla helpoiten ja takuuvarmasti oikein hyvin paikalleen loksahtavin sanoin.
9. Kuju22.8.2021 klo 19:13
Oikea laita nyt kunnossa. Piti muuttaa yksi "varma" ratkaisu kuvan alla vaakasuorassa ja siitä ura urkeni.

Vielä puuttuu muutama kirjain lounaasta ja niiden joukossa numero 7. Eiköhän tämä tästä ...
10. Kuju22.8.2021 klo 20:34
No niin, kauppareissu ja illallinen väliin ja johan ratkesi viimeisetkin. Yksi piilokirjain jäi lounaaseen kummittelemaan, mutta googlaamalla löytyi ratkaisu, jota en olisi tiennyt.
11. Elva22.8.2021 klo 20:52
Nyt olen minäkin tyytyväinen yläosaan. Vaihdoin kaksi sanaa, toinen luoteessa ja toinen koillisessa. Olen edelleen sitä mieltä, että yläosa oli hyvin haastava, joten aikamoisen pläjäyksen on Eki meille laatimut. Mutta hauskaa oli sen ratkominen.
12. Jaska22.8.2021 klo 21:19
Jouduin ratkomaan ristikon useissa pätkissä. Lenkillä yritin olla funtsimatta ratkaisusanoja, mutta eihän se ihan onnistunut. Näin ollen kokonaisaika tod.näk. ylitti enemmän tai vähemmän täpärästi 2½-rajani 2½ tuntia. Vaikeammistakin kakspuolosista on aikojen saatossa mittaa otettu.

Rakennevihjeistä kinkkisimmät eivät ole 2½-kamaa. Eri juttu, millaiset kunkin mielestä niitä ovat. Tässä on yksi ainakin rajamailla, mutta ei miinuksen arvoisesti. Vihjeistys muuten varsin onnistunutta luokassaan. Parhaaksi nousee yläkeskipuhekuplavihje. Sanaston helmiä 16- ja 17-kirjaimiset, ainakin toinen on ilmeinen ensipainos. Keskipituus 5,95.

Ekillä muuten yksi vähemmän! Hep, jos keksit.
13. Elva22.8.2021 klo 23:20
Leo Pardi, suosittelen sinulle maanantai-Iltiksen Keskiksiä. Ne ovat mielestäni hienoja ristikoita, jotka eivät ole läpikirjoitettavia. Kannattaa kokeilla.
14. Pekka Harne23.8.2021 klo 11:38
Jaska, käytit edellä sanaa vihjeistys. Oikea muoto on VIHJEITYS.
15. Jaska23.8.2021 klo 12:33
Muistelen muotoja vihjeistää/vihjeistys täällä suositellun. Vai olisiko ollut päinvastoin, mene tiedä. Menen katsomaan Ekin opuksesta.

Siinä näkyi olevan vihjeitys. Nyt tiedän ja muistan jatkossa.
16. Elva23.8.2021 klo 12:58
Muistelen Kultin käyttäneen VIHJEYTYS. Jäi mieleen kun kuulostaa elegantilta. Olisiko rinnakkaismuoto?
17. Ylläpito23.8.2021 klo 13:00
Nurmi ja Nyyssönen tutkivat asian perin pohjin ja päätyivät muotoon vihjeitys.
18. Hege25.8.2021 klo 15:54
Valmis muuten, mutta viittaako 50/50 äänen jakautumiseen vai johonkin muuhun?
Vihjettä "kavis" en ymmärrä.
19. Rampe25.8.2021 klo 16:14
Hege, on liian aikaista kysellä.
20. Leo Pardi27.8.2021 klo 21:16
Yritin kysellä tuossa aiemmin viestissäni no 2 tässä ketjussa 21.8.21, kuka jakaa tähdet näille ristikoille. Peräänkuullutin sitä, että jaettaisiin oikeaa tietoa ”tähdistä”, eikä jonkun mutuhommaa. Ettei tarvitsisi A) ostaa turhaan lehteä, jota ei muutoin lue ja B) lisätä levikkiä ja paperiroskan määrää saamatta siitä itselleen mitään iloa, vaan lähinnä pahaa mieltä.

Tähtien antajista en saanut mitään kommenttia. Itse laatijat kenties näitä miettivät?

Nimimerkki Elva, jolla on usein ollut kovasti asiaa (onneksi kuitenkin hieman järkevöityneet kommentit niiden parin vuoden aikana kun on ristikkoharrastajana ollut), suositteli jotain maanantain IS:n keskiksiä minulle.

En yhä vieläkään kuulu kyseisen lehden ostajiin.

Seuraan palstaa, mutten kommentoi. Nyt ihan tuttuni valitteli minulle samaa asiaa, ja päätin lopulta kirjoittaa.

Kysymys kuuluu yhä, miten pisteytys toimii.

Voisin itse vihjeyttää ristikoita vaikka kuinka kieroutuneilla ikiomilla vihjeilläni, mutta sitä en tekisi – arvostan näet myös ristikoiden täyttäjiä, ja heidän iloaan nokkelista ja hauskoista vihjesanoista ja -kuvista, järkiperäisistä ahaa-elämyksistä. Moni Pupen ristikoiden tekijä on hyvinkin marginaalinen. Ja samoin ihnettelen kaikkia ihan läpikirjoitettavien tekeleiden laatijoita – niilekin ristikoille varmaan täyttäjiä toki riittää.

Ehdottoman tylsiä ovat molemmat ääripäät. Hyvin vähän on tarjoilla sitä itselleni sopivaa oikeasti haastavaa, muttei kipeästi kieroa. En kuitenkaan ole ainoa asiasta puhuva. Kaikki eivät tuo itseään julki näillä palstoilla, vaikka niitä seuraavat. Ehkäpä olen vain tyhmä ja toivon liikaa laatua tähänkin viidakkoon. Näin se varmaankin on. Nyt vaikenen ja lähden iltalenkille. Huomenna HS:n Aulis aamulenkin jälkeen tekoseen. Lauantaisen aamupäivän ilo.
21. Ylläpito27.8.2021 klo 21:37
Kerätään kaikkien tahojen kommenteista, mutuahan se on. Muutama yhdelle ihmiselle aukeava vihje, jotka toiselle vaikeita, antavat ihan erilaisia arvioita.
22. Pekka2.9.2021 klo 10:06
KAVIS - KOVIS : O ON A
VIISIKYMMENTÄ VIIDESTÄKYMMENESTÄ = AINA
23. Jaska2.9.2021 klo 12:49
12. Mitä Ekillä yksi vähemmän jäi hepittämättä. Vastaus: huutomerkki. Ekin vihje ratkaisusanalle OMATA oli TANI!, Skytän edellisviikolla RUMPU-REIJO!! Huutomerkittömänäkin Tani on koviksissa esiintynyt.
24. Arska2.9.2021 klo 13:33
1-9?
25. Tarja2.9.2021 klo 13:54
PÖHJASSOI
26. Arska2.9.2021 klo 14:40
Kiito Tarja
27. Arska4.9.2021 klo 12:12
Kadehtii? Tertuin?
28. Kuju4.9.2021 klo 12:29
Arska, kadehtii oli MUSTIS. Tertuin en muista, kun ei ole enää lehteä tallella.
29. Tarja4.9.2021 klo 12:34
Kielot
30. Arska4.9.2021 klo 13:36
Kiitos Kuju ja Tarja. Mustis oli mullakin mutta ahaa oli väärin ja se sotki mieleni
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *