KESKUSTELUT > RISTIKOT > TAPION RISTIKKOARVOSTELUT

9263. Tapion ristikkoarvostelut

Tapio19.5.2017 klo 13:31
Minun arviointini ristikoista on koettu ärsyttäväksi. Tehdäänpä sitten niin, että kaikki arvioinnit ratkaisemistani SK, PuPe ja IS viikonloppu ristikoista siirrän tähän säikeeseen. Käsittelen em. säikeissä vain itselleni epäselviksi jääneet kohdat. Mikäli jokin käsittely vaikuttaa venyvän liian pitkäksi, siirrän loppukäsittelyn tähän säikeeseen.

Omaan tai muiden persoonaan liittyvään käsittelyyn en tässä säikeessä osallistu – ainakin tarkoituksena on. Tästä syystä 9195. Siionin Lähetyslehti 3/2017 (= tapion metakeskusteluryhmä) ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9195 ) on jatkossa tarpeeton enkä enää sielläkään aio osallistua itse kunkin persoonaan liittyvään kommentointiin.

Sydämellisesti tervetuloa tähän säikeeseen keskustelemaan asiallisesti ristikoista.

Toivotan sydämellisesti tervetulleeksi tähän säikeeseen myös kaikki ne, jotka haluavat minua haukkua, ivailla, heittää ironisia kommentteja tms. muulla tavoin haluavat käyttäytyä epäasiallisuus. Kaikkinainen epäasiallisuus on niin pitkälle sallittua kun vain ylläpito sen hyväksyy.
2. Tapio19.5.2017 klo 13:35
Yksi ristikon ratkaisuun liittyvä kysymys on tähdityksen onnistuneisuus. Laskin yhden IS-viikonloppu säikeessä ne kommentit, jotka liittyivät vaikeusasteen arviointiin. Vaikeusastetta käsiteltiin yli puolessa kommenteista. Joskus mukana oli myös yleisluonnehdinta. Sen säikeen tärkein keskustelunaihe oli kuitenkin se, oliko laatijan antama arvio tähdityksestä oikein. Muissa säikeissä vaikeusasteen arviointi ei ole niin keskeisessä osassa.
3. Tapio19.5.2017 klo 13:39
Olen aiheuttanut mielipahaa, mutta voisin tehdä vapaaehtoistyönä

http://www.sanaristikot.net/anatomia/?p1=IS150530

kaltaisen analyysin (sillä erolla, että Antti Skytän analyysin http://www.sanaristikot.net/anatomia/?p1=IS170429 tavoin vaaka- ja pystyvihjeet on laitettu erikseen).

Jonkun tosin pitäisi sitä täydentää, sillä ainakin kaksi vihjettä jää mitä todennäköisimmin ymmärtämättä. Se pitää myös käydä lävitse mahdollisten virheiden varalta. Täydennykset/korjaukset voisi tehdä esim. Juha N. vapaaehtoistyönä.
4. Tarja19.5.2017 klo 13:50
Jos minä arvioin IS:n ristikoissa vaikeusastetta, se ei tarkoita, että kritisoisin laatijan arviota. Lähinnä arvio on kanssaratkojille joko kannustuksena, että jos tuokin on sen ratkonut, niin ehkäpä minäkin, tai sympatian osoituksena, että jos joku on ristikon kokenut vaikeaksi, niin samoin olen minäkin. Oman ratkomisen vaikeus ei voi mitenkään olla täsmälleen sama kuin laatijan arvio, koska siihen, miten vaikeaksi kokee ratkomisen, vaikuttaa oma yleistieto, kokemus, vihjeiden tyyppi ja moni muu asia. Omissa arvioissani ei siis missään tapauksessa ole kyse mistään tähdityksen onnistumisen arvioinnista, vaan puhtaasti subjektiivisesta kokemuksesta ja sen kokemuksen jakamisesta muiden ratkojien kanssa. Valmiiksi annettu vaikeusaste on vain viitteellinen.
5. Tapio19.5.2017 klo 14:16
Ok. Iisakin ristikoissa ratkoja saa halutessaan arvioida ristikon ja kun lähettää vastauksen, laatija saa halutessaan palautteen. Julkinen tai lehden mukana tullut palaute on kyllä siinä mielessä hyvä asia, että laatijat voivat yrittää saada laajemmalle porukalle vaikeusastearvioinnin osumaan kohdalleen. Viitteelliseksi se tosin jää, siinä nimimerkki Tarja on aivan oikeassa.

9230. Punainen Pelikaani 3/2017 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9230 )
Myös PuPe 3/2017 oli melko runsaasti vaikeusastearviointia ja kirjoitan tähän muutaman kommentin, jota en . Viitamäen ja Holopaisen ristikot saivat sitä eniten. Itsekin laitoin sinne kommentin ja oli samaa mieltä kuin valtaosa muista ratkojista.

Hannu Salokankaalle haluaisin sanoa sen, että kaksitähtisiä voisi ehkä hieman helpottaa (tosi kivoja ne kyllä ovat) ja kolmosia vaikeuttaa, jotta vaikeustaso vastaisi paremmin annettua tähditystä. Nyt 2 on n. 2+ ja 3 tähteä 2,5-3- väliltä. Melkein kaikki ristikot mahtuisivat 2 1/2 arvioinnille. Tämä kokemus on minulla 13 PuPe:n pohjalta ja tilanne on ollut kaikissa lehdissä ihan sama. Sinänsä olen iloinen, että Hannu 2 on hieman haastavampi kuin muiden saman tähdityksen omaavien ristikoiden.

Harto Hakosen ristikoissa alkuun pääsy on usein, kuten myös tälläkin kertaa, todella nihkeätä. Mutta kun pääsee alkuun, ristikko ei useinkaan enää loppuvaiheessa tarjoa haastetta. Viitamäen ristikossa tilanne oli toinen. Alkuun pääsi helpommin, mutta ristikko on loppuun asti haastava eikä se päästänyt missään vaiheessa ratkojaa helpolla.

PuPe 3/2017 oli laadulta hyvä, lähes täydellinen. Virheiksi luokiteltavia asioita oli vain kaksi eli vähemmän kuin edellisillä kerralla. Olen tästä ilahtunut. :)
6. Tapio19.5.2017 klo 14:47
" ja kirjoitan tähän muutaman kommentin, jota en ." jäi kesken, kun ajatus meni jo seuraavaan asiaan

lauseen loppu sellaisena kuin se oli ajatuksissani, mutta jäi kokonaan kirjoittamatta (sellaista sattuu; yksi muukin virhe jäi):

"ja kirjoitan tähän muutaman kommentin, jota en halua juuri nyt laittaa em. säikeeseen."

SK 17 ja 19 piilosanat.

Jos ajatellaan verbaliikkaa, arvostan korkealle Ekin ja P. Oskalan. Muutama yleisarvio SK-piiliksistä

Verbaliikka:

1-2. P. Oskala ja Eki
3-4. Antti Parkkinen ja Jari Keränen

Tekninen virheettömyys:

1. Eki
2. Antti Parkkinen
3. Jari Keränen
4. Pertti Oskala

Toivottavasti Juha Neitola ainakin eläkkeelle jäätyään alkaa laatimaan piiliksiä, sillä sekä verbaliikan että teknisen virheettömyyden suhteen Juhan piilikset olisivat huippuluokkaa. Toivottavasti Juha ei siis jäisi eläkkeelle mahdollisimman nuorena - tosin vähän itsekäs pyyntö.
7. Tapio19.5.2017 klo 16:49
SK 17 loppukommentit ovat

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9242#9 91651
ja
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9195#9 91715

jälkimmäinen eri säikeessä, jotta kukaan SK 17/2017 säikeen lukija ei ärsyyntyisi.

SK 19 puuttuva kommentti on
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9195#9 91653

Siihen liittyy http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9173#9 90176

"Satakunnan Kansa 30.4.2017 oikein hauska vapputunnelmainen piilosana Oskalta"

Toivottavasti nyt ollaan paremmalla päälle ja ylläpidon toive

"Tämä sivusto saisi palata kaikille mukavampaan kuosiin!..." voisi toteutua siten, että voin kirjoittaa.

Kenenkään ei nyt tarvitse välittää minun arvioinneistani, jos ei halua ja se toteuttaa esim.

"272. TäyttelijäLainaa13.5.2017 klo 08:54
Olisiko sellainen valinnan tarjoaminen mahdollista, että voisi piilottaa haluamansa nimimerkin viestit säikeestä tai vaikka kaikista säikeistä?" ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9101#9 91157 )

En toivo edes sitä, että tähän säikeeseen laittamiani kommentteja kommentoidaan. Toivon vain sitä, että kun osallistun ratkojana johonkin keskusteluun, minun mielipiteistäni kiinnostunut voisi ne lukea tästä säikeestä.

Mitä voisin tehdä, on joskus laittaa viittaus tämän säikeen tiettyyn kohtaan, josta näkemykseni voisi käydä lukemasta.
8. :)19.5.2017 klo 20:09
Vihdoinkin Tapiolla oma kanava .
9. Tapio20.5.2017 klo 16:39
Ihan vaan tiedoksi, että 9264. SK 20 / 2017 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9264#9 91818 )

"
6. PrLainaa20.5.2017 klo 13:41
O, no niinpä tietenkin. Eikä oikeastaan ollut erikoisen vaikea, mutta kun aloin hakea ihan eri sanaluokasta en enää havainnut tuota. Hauska juttu sinänsä.
"

Oli kyllä minulle ISO lisävinkkiä keksiä idea - aukeni heti tuon luettuani nimittäin. En olisi halunnut tässä vaiheessa saada noin isoa apuvinkkiä.

Joutsin tehtävä on kyllä todella kivan tuntuinen - vaikeusasteen oikeellisuuteen en ota kantaa.
10. kyllästynyt21.5.2017 klo 10:11
Etkö, Tapio, todellakaan pysty ymmärtämään selvää suomen kieltä ja sitä, että useimmat meistä eivät viitsi edes lukea näitä asiasta toiseen hyppeleviä liirumlaarumeitasi? Useimmat meistä eivät kaipaa näitä sinun syvämietteisiä analyysejasi ja aion vastedeskin jättää lukematta joka viestin, jossa sinun nimesi esiintyy.
11. rauha maassa21.5.2017 klo 11:25
Haitanneeko tuo, jos täällä on yksi ketju yksinpuhelua varten, eihän sitä tarvitse seurata jos ei kiinnosta (ja harvaa kai kiinnostaa). Täällä on kaikenlaisia otsikkoja kuten Rakkikoirat ketjuun, Kissaketju, Yhdyssanat ketjuun, Mikä kirja, Akava-ketju, Lukujono jne. jne. jne. Minulle pitäisi maksaa, että rupeaisin niitä seuraamaan, mutta en silti ole vaatimassa niitä poistettavaksi. Kaiken kaikkiaan lienee hyvä asia, että Tapion viisaudet ohjautuvat nyt yhteen osoitteeseen eivätkä leviä sinne tänne.
12. Rampe21.5.2017 klo 11:43
kyllästynyt, eikö riitä että vastedes(kin?) jätät Tapion viestit lukematta?
Miksi ne häiritsevät jos et ole niitä lukenut etkä lue?
13. Tapio21.5.2017 klo 13:49
Kun nyt minun (lyhyitä tai venähtäneitä) arviointejani ei ole itse säikeessä, pitäisi olla helppoa ohittaa.

9. Se olisi ollut asiallista laittaa itse säikeeseenkin, mutta jätin pois, ettei ärsyttäisi ketään siinä säikeessä. Apuvinkki ei spoilannut itse ratkaisun löytämistä, mutta tarkoituksena oli, että kun saan koko tehtävän ratkaistua, palaan asiaan ja mietin kohtaa paremmin. Jatkomietinnän kyllä apuvinkki hieman spolasi - nyt jäi selvittämättä, olisinko hoksannut idean ilman apuvinkkiä. No itsekin olen vastaavia spoilauksia tehnyt eikä tämänkertainen spoilaus ollut varmaan tahallinen.

Yhdessä IS-viikonloppusäikeessä Rampe asiallisesti huomautti liiallisesta vinkkien antamisesta. Toivottavasti IS-säikeissä ja Iisakin ristikot -säikeissä joku aina huomauttaa asiattomista apuvinkeistä.
14. Tapio21.5.2017 klo 14:20
Tuli nyt osallistuttua yleisluonteiseen uuteen ristikkokeskusteluun ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9269 ), koska siinä sivuun ohjaus olisi tuntunut tosi hassulta. Yksittäisen ristikon arvioinnit aion pitää tässä säikeessä.
15. Tapio31.5.2017 klo 09:02
Tuossa keskustelussa ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9269#9 92745 ) Juha N meni hieman henkilökohtaisuuksiin.

Myönnän Juhalle, että SK 20/2017 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9264 ) "palas" kohdalla en hoksannut rakennevihjeen ideaa (kokeilin suorana vihjeenä ja jekkuina mm. lisäyksiä ja tavujen vaihtoa). Mutta jos olisi ollut vähemmän piilokirjaimia, yhden rakennevihjeen piirteitä omaavan vihjeen hoksaamattomuus ei olisi haitannut kuin korkeintaan niin, että yksi kirjain olisi jäänyt epävarmaksi. Kyseessä ei ollut puhdas rakennevihje. Puhdas rakennevihje (ns. skytismi) on itse asiassa usein helppo (joskus skytismeissä on faktapuoli, mutta ei aina).

Juha kyllä esitti ilkeän ja väärän kommentin "sinulle pitää aina ensin kertoa, mistä rakennevihjetyypistä on kyse,". Tuo ei nyt kyllä pidä paikkaansa, ja haluan puuttua tähän ilkeilyyn. Myönnän kyllä, että ei aina hoksaa tyyppiä, mutta tuollainen yleistys on ikävää luettavaa.
16. Totuutta31.5.2017 klo 10:47
on usein vaikea hyväksyä.
17. Jukkis31.5.2017 klo 11:35
"Mutta jos olisi ollut vähemmän piilokirjaimia, yhden rakennevihjeen piirteitä omaavan vihjeen hoksaamattomuus ei olisi haitannut kuin korkeintaan niin, että yksi kirjain olisi jäänyt epävarmaksi."

Mitä helskutaa sä nyt taas yrität sanoa? Ai niin: "Jos olisi ollut helpompi ristikko, olisin saanut sen täyteen. Laatijan virhe, kun teki niin vaikean ristikon."
18. Tapio31.5.2017 klo 11:46
17. Itselleni pahinta tuossa oli se, että helpoin vihje jäi epävarmaksi, koska sille oli vaihtoehtoja. Alkupiilo on ikävä ristikoissa, koska se sallii eniten vaihtoehtoja.

16. Kerroin itse asian rehellisesti. Juha ampui yli. Kyllä minä jekut useimmiten tunnistan, mutta välillä etsin väärää jekkutyyppiä.
19. TU31.5.2017 klo 12:07
Minulla epäselvää vain se yksi piilokirjain palas-vihjeessä, olen sitä kääntänyt ja vääntänyt aiemmin jo, nyt Juha N innosti taas palaamaan asiaan, mutta vieläkään en nähnyt valoa. Ei vaan kekkaa, mutta jatkan sinnikkäästi pohdintaa.
20. Täyttelijä31.5.2017 klo 22:53
16. Kerroin itse asian rehellisesti. Juha ampui yli. Kyllä minä jekut useimmiten tunnistan, mutta välillä etsin väärää jekkutyyppiä.

Siis esim. tämän aiemmassa säikeessä esiin tuomasi "SARJELLA > EVAT" tajuamattomuuden jälkeen väität tunnistavasi jekut useimmiten? Ampuikohan Juha ihan keskelle maalia?
21. TU1.6.2017 klo 00:07
Tapio esiintyy asiantuntijana. Se on aika tylsää ja hieman noloa myös.
22. Tapio1.6.2017 klo 08:03
TU viitannee SK 19/2017 - laitoin sinne asiaan liittyvän kommentin.

20. Joo oli nolo moka - kun sain täytettyä, en ajatellut pidempään. Olen itse asiassa saman vihjeen joskus päätellyt ihan oikein. Täyttelijän ja Juhan yleistys on kuitenkin todella ikävää ja vastenmielistä. Juhan ohella Täyttelijä ansaitsisi Ylläpidon huomautuksen käytöksestään.

Yhtään yksittäistä mokaa ei saisi tulla, jotta ei saisi vastaansa ilkeilyä - sehän tällä sivustolla parhaiten osataan! Eikö ilkeily voisi joskus loppua. Ilkeilyn jälkeen tulee puolustauduttua. Täyttelijälle tiedoksi, että sain PuPe 3/2017 ratkottua ja siihen jäi:

* kaksi vihjettä, joista olen ihan pihalla
* kaksi vihjettä, jotka tulkitsin todennäköisesti väärin
* vihje, jonka ymmärrän osittain
* kaksi vihjettä, joiden tulkinnasta olen epävarma

Tuohon nähden Juha N:n kommentti on kyllä todella ikävällä tavalla epäoikeutettu eikä Täyttelijän kritiikki ole kokonaisuutta ajatellen oikeutettu.

Äh - aina pakko palata tähän samaan ikävään keskusteluun.
23. Ylläpito1.6.2017 klo 08:40
Juju on siinä, että ei ole pakko. Voi antaa kaikkien itse tehdä omat päätelmänsä. Selittely tuskin edes auttaa tai edesauttaa sitä, mitä yrität. Usko pois.
24. Tapio1.6.2017 klo 10:14
Harmittaa vain, että tehdään epäoikeudenmukainen johtopäätös, koska päättelijällä ei ole tietoa, mitä olen päätellyt täysin oikein. Lopputulos ei ole oikeudenmukainen. Kaiketi siihen ei päästä koskaan.
25. Tapio1.6.2017 klo 10:16
Juha Neitola kyllä tietää, että hänen arvionsa on yliampuva - miksi hänen pitää varta vasten lietsoa ikävää kommentointia?
26. Ylläpito1.6.2017 klo 10:21
Etkö itse ole sortunut yliammuntaan? Ehdotat myös kovin herkästi jäähyjä toisille. Keskitytään omiin ristikkoaiheisiin kommentteihin!

Täältä tähän.
27. Tapio2.6.2017 klo 13:36
22:een

RAINOIN - ihan pihalla

RINNASTA TULI ÄVERIÄS! - todennäköisesti ymmärsin väärin

kuva, jossa on pätkä johtoa, jossa on pistoke - ehkä ymmärsin

sydän-
sydänN- - osittain epäselvä

ILMAN KAHTA – todennäköisesti ymmärsin

”kuva, jossa on pätkä johtoa+pistotulppa & Hailuodon vaakuna” - aika pihalla

”kuula” (kuva (lasi/metalli)kuulasta tai (lasi/metalli)pallosta) - mahdollisesti ymmärsin oikein

Noissa saattaa jossakin olla ns. rakennevihje, mutta rakennevihjeet ainakin suurimmalta osaltaan ymmärsin oikein, joten Juha N:n ja Täyttelijän + muutaman muun v... on kohtuutonta.

Tekisi mieli pyytää perua PuPe:n tilaus ja pyytää osan maksamastani vuosikertamaksusta takaisin.
28. Eki2.6.2017 klo 14:20
Tekisi mieli pyytää perustelua perua PuPe:n tilaus ja pyytää osa maksamastasi vuosikertamaksusta takaisin.
29. Tapio2.6.2017 klo 14:47
Eihän tämä keljuilu kyllä PuPeen liittynyt. Itse asiassa SK:n kanssa en jaksanut yhtä pitkää aikaa miettiä ongelmakohtia, kun niitä voi käsitellä suhteellisen pian. PuPe 1-2/2017 on jäänyt jokunen rakennevihje tunnistamatta, vaikka niissä aikaa on tullut käytettyä enemmän. Enemmänkin kyse siitä, että vaikka nyt sain ratkottua 3/2017, täyskovisten ratkominen on kuitenkin minulle sen verran työlästä, että mietin, haluanko sitä enää tehdä.

Jos nyt sitten jostakin satunnaisesta ajatusmokasta tulee ilkeilyä, se alkaa viedä lopunkin motivaation kovisten ratkomiseen.
30. Eki2.6.2017 klo 14:50
Mutta sinun keljuilusi liittyi Pupeen. Enkä saanut vastausta, joten keljuilet lisää.
31. Tapio2.6.2017 klo 15:02
Kyllä ne PuPet ovat olleet ihan hyviä lehtiä ja viimeksi lähes vailla virheitä. Itse asiassa PuPe 1-3/2017 keskusteluissa ei toistaiseksi ole esiintynyt sellaista ilkeilevää mollaamista, joka olisi vienyt motivaation, mutta kyllä Juha N. tai joku muu varmasti joskus sinnekin ilkeilevän kommentin heittää, kuten kävi säikeessä http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9269.
32. Tapio2.6.2017 klo 15:13
Ymmärrän kyllä, että minä olen syönyt motivaatiota myös. Pahoittelen SK 17/2017 jupakkaa - ydin syyhän oli ajatteluni rajoittuneisuus, mistä johtui aiheeton sääntörikkomussyyte.

Ikävintä tällä sivustolla on toisilta motivaation syönti.
33. niinpä2.6.2017 klo 15:28
sellaista ei täällä esiintynyt ennen, sitten sivustolle tuli eräs nimimerkki tapio...
34. Eki2.6.2017 klo 17:21
Vastausta en vieläkään saanut.
35. Tapio2.6.2017 klo 17:50
Jos tarkoitat lopettamista, voishan sitä vuositilauksen lopettaa, jos nykyisistä menisi irtonumeroitten verran eli 10 € ja loput takaisin. Ostaisin sitten satunnaisesti lehtiä. Keljuilemista en mielestäni PuPe:n suhteen ole tässä säikeessä harrastanut. Kyse on nyt vaan motivaation laskusta.
36. Eki2.6.2017 klo 17:56
No eipä voisi.
37. SP2.6.2017 klo 17:59
Tuskin vuositilauksen lopettamisesta hyvä Tapio on kyse , vaan ainaisesta kitinästä joka säikeessä.
38. Tapio2.6.2017 klo 18:10
No http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9269#9 92745 en kitissyt, mutta Juha N meni hieman henkilökohtaisuuksiin ja hän kitisi.
39. Tapio2.6.2017 klo 18:18
Arvostelin toki hieman ristikkoa.
40. perusjätkä2.6.2017 klo 21:15
Onhan maailmassa olemassa muutakin elämää kuin pelkät ristikot? Itsekin tunnustan ratkovani melko paljon niin kotona kuin mökilläkin oleillessa, mutta nimimerkki tapiolla ei taida muuta elämää olla laisinkaan. Onhan tämä mukavaa ajankulua, mutta en itse ainakaan haluisi olla tuollainen fakki-idiootti ja vain yhden asian ihminen. Vanhaa lausahdusta siteeraten voisi tähän kohtaan lausua: "Hanki elämä!"
41. Tapio2.6.2017 klo 21:50
Tiedän - aikaa menee näihin liikaa. Koviksia ei nykyisin viitsi hirveästi ratkoa, kun ne ovat sen verran työläitä ja vievät ihan kohtuuttomasti aikaa. Yksikään tavanomainen ristikko ei ole jäänyt pahasti kesken, joten se ei ole syynä.

http://www.sanaristikot.net/anatomia/IS131130/IS13 1130.pdf

Sain ratkottua, vaikka en yhden päivän aikana. Meni sinänsä ihan oikein, koska jokaiseen Antin listaamaan jippoon olin laittanut oikean ratkaisusanan. Suurimman osan supisteista jne. kirjainjekkuiluista. hoksasin, mutta osaa en - on näiden suhteen parantamisen varaa ja vähän harmittaa, kun jäi osa hoksaamatta - tosin en jaksanut käyttää hirveästi aikaa sen jälkeen kun tehtävän sain ratkottua, oli sen verran työläs taas. Olisi kiva, että jokaista kikkaa ei tule huomattua, siitä ei ilkeiltäsi. Onhan toki osasyy minussa, kun en aina jaksa hirveästi miettiä sen jälkeen kun tehtävä on ratkaistu.

Kiitti vaan Antille noista Ristikon anatomia -osastoon laitetuista ristikoista.
42. HM3.6.2017 klo 00:31
Tapio, meitä ristikkoharrastajia on todella paljon. Mieti, jos jokainen meistä haluaisi kertoa kaikki pohdintansa ja arvionsa jokaisesta ratkomastaan sanasta, mitä tapahtuisi? Olisi satoja ellei tuhansia pohdiskelusäikeitä, joita päivittäisimme vartin välein sen sijaan että yrittäisimme ihan rauhassa miettiä niitä ratkaisuja. Minulla ja varmaan monilla muillakin ratkojilla ristikot ovat sitä laatuaikaa, joka nipistetään muulta elämältä. Siksi me emme ehdi edes lukemaan tällaisia säikeitä normaalisti. Hyvä kuitenkin, että olet varannut omat juttusi, joilla toivottavasti pysyt! Mukavia ristikkohetkiä kaikille!
43. Tapio5.6.2017 klo 18:05
Yritin pysyä johdannossa esitetyissä periaatteissa, mutta yliampuva arvostelu vei vähän syrjäteille. Mutta siinä pysyin, että pidempi käsittely joissakin tilanteissa tähän säikeeseen.

http://www.sanaristikot.net/anatomia/IS131130/IS13 1130.pdf
verrattuna PuPe 3/2017 oli mielestäni normaaliristikoksi minulle Viitamäen jälkeen seuraavaksi haastavin (PuPe 3/2017 toiseksi eniten aikaa meni haastavan tavuristikon kanssa).

IS-viikonloppu-ihmisiä alkaa ymmärtämään. Jos ei saa viikonloppuna kovisannosta, jää viikonloppu vajaaksi. PuPe:stakaan ei pitkään riitä – jos ei osaa säännöstellä nauttimistaan.
44. Keila5.6.2017 klo 21:28
Kyllä se olis paree, kun yrittäisi ymmärtää ittiään vaan.
45. Tapio22.6.2017 klo 17:13
Olen itse rasittanut Ylläpitoa, mutta Ylläpitoa kyllä myös rasittavat ne, jotka nimeävät säikeitä huolimattomasti ja sovitusta tavasta poikkeavasti, jolloin Ylläpito joutuu korjailemaan säikeitä (koskee SK, IS viikonloppu ja HS säikeitä). Ylläpito olisi varmaan mielissään, jos säikeiden nimien korjailuun ei olisi tarvetta.
46. Yksi tyhmä22.6.2017 klo 17:20
Mitä ovat ne sovitut tavat? Missä ne luetellaan?
47. Tapio22.6.2017 klo 17:49
Suoranaisesti ei missään, mutta käytännössä seuraavat käytännöt ovat voimassa:

* SK: numero ja vuosi, esim SK 22/2017(eri tehtävistä ei omaa säiettä)
* IS-viikonloppu: viikonlopu pvm, esim. IS Viikonloppu 27.-28.5.2017
*HS-säikeissä olennaista tuoda esille, että kyseessä on HS-säie

Kun noita ei ole noudatettu, Ylläpito on joutunut korjaustoimenpiteisiin.
48. pelaaja22.6.2017 klo 18:31
Asiasta toiseen tai jonnekin. Eikös ole "sovittu" myös, että pysytään säikeen otsikon mukaisissa asioissa. Niinpä voi jäädä miettimään, miksi kommentti "Kyllähän sitä joskus on harhautunut etsimään rakennevihjettä googlella, mutta kyllä rakennevihjeen yleensä tunnistaa. Joskus saattaa löytyä ihan mielekäs sana, jolloin harhautus meni täydestä - Tuomaskin myönsi joskus harhautuneensa etsimään ratkaisua googlella, vaikka se oli virhe." piti laittaa säikeeseen Etsitään Googlella löytymättömiä vihje/vastauspareja
Tuo "Tuomaskin myönsi joskus harhautuneensa" - voi jukrat, ai jukrat, voih. No, tottumus lienee toinen luonto vaikka voissa paistais tai jotain. Haaste Tapiolle kuitenkin Juhannukseksi: väitän että on paljon mukavampaa olla hyvällä tuulella kuin että ei olisi.
49. Tapio22.6.2017 klo 18:38
Tuo kommentti johtui siitä, miten Jukkis ironisesti viittasi rakennevihjeeseen Sina/Keke vihjeellään. Eihän sellaisia pidä yrittää googlata vaan googlata voi vain oikeita faktatietoja. Joskus sitä vaan harhautuu googlaamaan vihjettä, jota ei ole tarkoitettu googlella löydettäväksi. En siis kirjoittanut ihan asisn vierestä vaan asiaa sivuten.
50. Tapio22.6.2017 klo 18:45
Pelaaja taisi enemmän närkästyä viittauksesta toiseen ratkojaan - pitäisi varmaan kirjoittaa vai omasta puolestaan.
51. Jukkis22.6.2017 klo 19:01
http://tinyurl.com/y9vokqe3
52. Tapio22.6.2017 klo 20:14
Ylläpito on myös oma-aloitteisesti puuttunut siihen, että ennen aikojaan tuodaan esille ratkontaongelmia yleisesti pohdittavaksi. Tämä on tietenkin hyvä asia, mutta ennen aikaista käsittelyä itse kunkin on hyvä välttää.
53. Eki22.6.2017 klo 20:43
Kunnianosoitukseni.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=3021
54. Tapio23.6.2017 klo 13:25
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9306#9 94804
"
43. TyhmäLainaa23.6.2017 klo 09:55
Lainaus: 42. Tapio 23.6.2017 klo 09:29
No sittenhän tässä on jo enemmän virheitä kuin PuPe 3/2017, jossa mielestäni on vain kaksi virhettä .......
En aktiivisesti etsi virheitä, mistä osoituksena se, että välimerkkivirheet jäävät minulta usein huomaamatta.

......

Sitähän sinä lähes pelkästään teet!!!
"

Ihan oikeasti tuosta ei ole kyse. Jos olisi, laskisin joka ainoan välimerkkivirheen. Jäihän minulta huomioitta se, että eräässä vihjeessä luki kerran "Sanna Bullock". En huomannut asiavirhettä TULPATON > DIESEL kohdassa - dieselissä ei toki ole sytytystulppia, mutta hehkutulpat ovat.

Tulee vaan vähän liian paljon reagoitua virheellisiin tai huonoihin vihjeisiin, jotka itse huomaan tai joku toinen nostaa esille ja jatkan toisen kommentointia.
55. Lopeta23.6.2017 klo 15:42
.
56. Pilkkupusi23.6.2017 klo 17:07
Jos sulta Patio Tapio loppuu pilkut, joiden kanssa haluat n.....ä, voin lähettää lisää. Pistä vaan osoitetiedot tänne, niin laitan tulemaan muutaman pussillisen. Lue nuo omat liirumlaarumisi läpi ja laita niissä olevista virheistä ilmoitus tablettiisi ja puutu muiden virheisiin vasta sitten, kun itse tuotat virheetöntä ja järkevää tekstiä.
57. Pilkkupussi24.6.2017 klo 16:27
Tapio, mielestäni säikeessä 9309 esittämäsi liirumlaarumit olisivat kuuluneet tänne tuolla ylempänä kirjoittamasi periaatteiden mukaisesti.
58. Tapio24.6.2017 klo 16:36
Itse asiassa en ole vielä toistaiseksi tehyt kertaakaan virheilmoitusta välimerkkien väärästä lukumäärästä T____T kaltaisissa vihjeissä.

Jos hitusenkin kritisoin jotain, siitä nostetaan heti haloo - jopa siitä, että yritän esittää asian neutraalisti ja tuon realismia ylilyönteihin.

Jos jotain kehun, se jää varmaan kokonaan huomaamatta.

Lähes kaikkeen kirjoitteluuni suhtaudutaan ihmeellisellä kiihkolla.
59. Sivullinen24.6.2017 klo 18:29
Tapio muista: Sitä niittää mitä kylvää
60. Eki24.6.2017 klo 18:40
Aloitin ratkonnan 60-luvulla. Silloin ainoa kommunikointitapa oli lähettää lehteen palaute ja toivoa, että se julkaistaan. Ja lähinnä SK oli silloinkin se, joka palautetta julkaisi. Toki ristikkolehdet joskus, etenkin Iisakin aloitettua 1971.
61. pelaaja24.6.2017 klo 19:31
Tapiolle vielä: Sitähän sitä niittää, mitä kylvää vaikkei itse muistaisikaan kylväneensä eikä edes olleensa menossa niittämään.

"Jos jotain kehun, se jää varmaan kokonaan huomaamatta." Ei jää mutta kun se tuntuu joskus niin tekemällä tehdyltä - että siis saisi sanoa olleensa positiivinenkin - ja kun siinä on jossain kohtaa kuitenkin aina se 'mutta'.
Esim. "Hyvä ristikko muuten... Muutama hieman kulahtanut vihje, mikä ei kuitenkaan suuremmin häirinnyt..."
(Punainen Pelikaani 4/2017)
Uskoisin, että et itse tajua, miltä tuo kuulostaa ja miten se oikein räjähtää aisteissa. Ookei, en itse ole nähnyt noita "kulahtaneita vihjeitä" eli teen siis tapiot, mutta!
Kulahtanutta Juhannusta nyt sit vaan ratkojille ja laatijoille! Ristikot ovat ihan kauheita.
62. Matti25.6.2017 klo 00:39
Tapio, et suinkaan tuo realismia ylilyönteihin, vaan tuot ylilyöntejä realismiin.
63. Ylläpito1.7.2017 klo 12:05
Luepa Tapio tuo alustuksesi. Olet nyt livennyt siitä pahasti. Jos haluat vielä saada oikeutuksen täällä kirjoitella, jätä nyt herran tähden nuo puolustelut ja selittelyt ja toistelut ja koosteet ja etenkin sanan virhe voisit panna jäähylle. Keskitytään positiivisiin asioihin, eikä panna sitä muttaa joka rakoon. Tarkoitus ei ole hymistellä huonoja ristikoita hyviksi tai vaieta heikkouksista, mutta on aika pohtia kirjoittamisiaan vieläkin paljon tarkemmin.
64. Tapio1.7.2017 klo 13:11
PuPe 4/2017 *piip* vain lähti lapasesta tahattoman mokan vuoksi - ilman sitä olisin saattanut pitää PuPe 4/2017 täysin moitteettomana kympin tasoisena lehtenä.
65. Tämä ei tule loppumaan1.7.2017 klo 13:26
koskaan. Mitä ylläpito vielä odottaa! TAPIO ULOS JA VÄHÄN SASSIIN.
66. Tapio1.7.2017 klo 15:23
En ole tarkoituksellisesti käyttäytynyt ketään kohden ilkeästi, kuten monet muut. Mielestäni minulla on täysi oikeus osallistua ratkomiini ristikoihin liittyvään keskusteluun.

Säie "9315. Virhepalvelu Sanarikselle" oli virhe, koska ajatus tyrmättiin jo muualla, vaikka siinä yhteydessä se ei mennyt perille.

Oli virhe myös osallistua säikeeseen ”9313. Sanaseppo 2/17”, koska en ole Sanaseppojen jäsen.
67. si-tee-raaja1.7.2017 klo 15:27
"puolustelut ja selittelyt ja toistelut "
68. Ylläpito1.7.2017 klo 15:43
"Yliannostus Tapiota" on se olennaisin, "harkinnan puute ja siitä aiheutuneet selitykset" teettää kaikille hirveästi työtä ja aiheuttaa vastareaktioita ja kiehuttaa täälläkin päässä, vaikkei sitä ilmaistaisikaan, "Tapiosta puhutaan ulkomaailmassakin mutta ei se kyllä koskaan positiivista ole", riittääkö sinulle se "pääasia että puhutaan". No meille se ei riitä, täällä ei kenenkään pidä tehdä itsestään liian suurta numeroa ja sen sinä olet tehnyt moninkertaisesti. Ehkä pahinta on "monen asiallisen säikeen täyttyminen joutavalla", koska silloin ihmisten mielenkiinto tätä sivustoa kohti laskee, kun ei jaksa kahlata niitä asiallisia viestejä sieltä.

Tapio, sinulla olisi asiaakin, mutta maineellasi se ei tule enää menemään läpi, valitamme.

Jos tänne tulisi kirjoittaja, joka kirjoittaisi yhtä paljon ja tekisi samankaltaiset jutut, ehkä tajuaisit paremmin. Toivottavasti tajuat ilman että joku tekee sen.

Eli jäitä hattuun ja vähennä kirjoituksiasi radikaalisti, tämä on nyt käsky!
69. huhu1.7.2017 klo 22:51
Itse asiassa tTapio, sinulla on oikeus kyllä kirjoittaa palstalle, mutta...
Ylläpito voi poistaa vaikkapa välittömästi kaikki kirjoittamasi viestit syytä edes ilmoittamatta. Kirjoittaa siis saat, mutta ei kannata odottaa, että viestit välttämättä säilyvät palstalla.

Ylläpito on ollut tähän asti sillä kannalla, että annetaan tTapion kirjoitella ja availla säikeitä. Sinä olet jo monasti halunnut omia noloja viestejäsi ja säikeitäsi poistettavan, mutta ylläpito ei ole suostunut. Nyt olet menettänyt kaiken uskottavuutesi. Nimimerkkisi on kuollut. Minä taisin varoittaa sinua asiasta kolmisen kuukautta sitten. Valitsit kuitenkin väärin. Netti on julma paikka. Sinun nikilläsi ei palstalla ole enää mitään arvoa, ei edes viihdearvoa. Ja sinun on turha syyttää asiasta muita, katso vain kiltisti peiliin.

Voit tietysti vaihtaa taas nikkiäsi, mutta sekin on tuhoon tuomittu ajatus. Kirjoitustyylistäsi sinut tunnistaa viimeistään kolmannesta viestistäsi.

Kevyet mullat.
70. huhu1.7.2017 klo 23:16
Unohtui äskeisestä. Ylläpidolla on oikeastaan velvollisuus poistaa tulevat viestisi! Ylläpidon pitää ajatella kokonaisuutta ja tässä vaiheessa kokonaisuus sisältää kaikkien viihtyvyyden. Jos kirjoittajat lähtevät pois, koska eivät sinun takiasi enää viihdy palstalla, niin ainoa vaihtoehto ylläpidolle on poistaa SINUT ennen kuin ollaan tilanteessa, jossa 'viimeinen sammuttaa valot'.

Ylläpidolla on täysi oikeus ja velvollisuus toimia noin. Sivusto on sentään kaupallisen yrityksen ikkuna nettiin. Sanaris on tarjonnut sinullekin ilmaisen mahdollisuuden osallistua keskusteluun. Esimerkkinä vaikkapa tämän ketjun otsikointi: Tapion ristikkoarvostelut. Ensinnäkin sinulla ei ole mitään kompetenssia arvostella. Toiseksi, sinä ilmeisesti yritit tehdä tästä ketjusta yksityisen blogisi. Olisit ajatellut ensin. Sinullahan on oma blogi, se www.jokuvirtanen//jossain.com... Kirjoita hajatelmasi sinne! Ai, kukaan ei lukenut niitä eikä kommentoinut ja täällä olit niin kauhean suosittu. Well, shit happens.

Jatkan myöhemmin jos on tarve, varsinkin kun tällä tabletilla on niin hankala kirjoittaa. Virheitäkin tulee alilakkaamatta.
71. Jaska1.7.2017 klo 23:40
Huh.
72. Matti2.7.2017 klo 01:06
Turhaa, turhaa. Kiviporakaan ei tepsi.
73. Tapio2.7.2017 klo 07:15
Tämän säikeen tarkoitus ei ole olla yksityinen blogi vaan kanava, jossa mm. huhu voisi purkaa omia tunteitaan. Olen yrittänyt olla muualla kommentoimatta tunteenpurkauksiin, mutta se ei ole aina onnistunut, kun aivan asialliseen kommenttiini suhtauduttu epäasiallisesti - Ylläpito on täysin oikeassa, että olen livennyt pyrkimyksestäni. Vaikka pyrin asiallisuuteen, saatan välillä kirjoittaa turhan terävää kielenkäyttöä käyttäen.

Jos haluan jotain aidosti auttaa, ehkä tällaisissa tilanteissa pitäisi käyttää eri nimimerkkiä, jolloin tämän kaltaisilta totaalisen epäasiallisilta kommenteilta voitaisiin välttää:

"
45. Hm.Lainaa29.6.2017 klo 19:51
Tapio, itse et tunnu oppivan ollenkaan, samat jutut ihmetyttävät aina vaan, vuodesta toiseen. Sillä taustalla en lähtisi opastamaan.
"

Ehkä joissakin muissakin tilanteissa pitäisi vaihtaa nimimerkkiä, jotta tuon kaltaisilta epäasiallisilta kommenteilta voitaisiin välttyä.
74. Ylläpito2.7.2017 klo 07:35
Ehkä... ehkä siis Tapio luet tuoreet kirjoitukset vielä muutaman kerran ajatuksella. Esim. huhun kirjoitus ei ole mitään tunteiden purkausta vaan pääosin erittäin vakavaa asiaa.
75. Tapio2.7.2017 klo 08:04
Olen ne lukenut ja pahimmat virheet mainitsin 66:ssa. SK 25-26/2017 lopun kooste on sisälöllisesti asiaa. PuPe-kommentoinnissa virheet saivat liian suuren painon - varsinkin kun en itse edes niitä 4/2017 huomannut. Ehkä vähän kohteliaampi kirjoittelu olisi paikallaan, mutta mitään tahallista ilkeyttä ei viimeisiin SK ja PuPe kirjoituksiini sisälly.

Minusta väite, ettei minulla ole mitään kompetenssia arvostella, ei pidä ihan paikkansa. Olen vuodesta 2013 ratkonut kaikki SK:n kolmoset (osassa toki tullut ratkontavirheitä). Olen varmaan ratkonut satoja koviksia ja n. 800 piilistä oikein. Yksi PuPe tullut ratkottua todennäköisesti kokonaan oikein ja aloittamistani PuPe-tehtävistä vain yksi jäänyt pahasti kesken (14 lehteä ratkonut). En toki pysty Jaskan kaltaiseen analysointiin enkä siihen edes koe tarvetta, mutta realistiseen ristikon vaikeustason arvioimiseen minulla on edellytykset. Myös joitakin yksityiskohtia pystyn oikeudenmukaisesti arvioimaan, vaikka en siinä arvioinnissa mikään hyvä olekaan.
76. Ylläpito2.7.2017 klo 08:09
"Yliannostus Tapiota". Ymmärryksesi loppuu jo siihen, kun taas alat toistella tuttuja juttuja.
77. Tapio2.7.2017 klo 08:42
Olen vain ja ainoastaan pyrkinyt avoimeen, rehelliseen ja oikeudenmukaiseen ristikoiden arvioimiseen ja muuhun käsittelyyn. Kaikenlainen epäoikeudenmukaiseksi kokemani on sellaista, johon tulee reagoitua usein ärhäkkäästi. Ehkä sekin on jo tuttua entuudestaan.

Täällä on vain erittäin vaikea hahmottaa, missä määrin voi noudattaa pyrkimyksiään ilman, että joku käyttäytyy ärhäkkäästi. Tuttua varmaan tuokin, mutta hartaasti toivon, että itse kukin voisi käyttäytyä vähemmän ärhäkkäästi. Väillä nimimerkin vaihto voisi auttaa, mutta siinäkin on omat ongelmansa.
78. Ylläpito2.7.2017 klo 08:49
Haahuilet nyt ihan toisarvoisissa seikoissa. Et näe isoa kuvaa. Se on rakentunut viime kuukausien aikana, jolloin olet tuhonnut mahdollisuutesi operoida tällä sivustolla edes vähässä määrin.

Nimimerkin vaihto ei ole mikään ratkaisu.
79. Tapio2.7.2017 klo 08:52
69 jälkeisiä kommentteja ei minulta ilman 69:ää olisi tullut, mutta koin tarpeelliseksi vastata. Jospa nyt tämän kommentin jälkeen ihan joka ikinen jättäisi tämän säikeen rauhaan niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista. Toivon hartaasti, ettei kukaan kommentoisi tähän kommenttiin.
80. Ylläpito2.7.2017 klo 09:07
Ylläpitoa et voi komennella eikä ylläpito tai kukaan muu voi määrätä muita vaikenemaan, kuka tahansa voi toki toivoa jotain ja tämän jälkeen toivomme, että sinun toiveesi ja meidänkin toiveemme toteutuu.

Vastauksesi 69:n jälkeen eivät sisältäneet mitään uutta, mikä on huolestuttavaa, mutta oikea vastaus tähänkin viestiin on vaikeneminen.

Mekin nyt yritämme.
81. huhu2.7.2017 klo 09:19
Lyhyt välispiikki, tämän jälkeen lähden päiväksi pihalle nauttimaan Suomen suvesta.

Peter von Bagh sanoi jossain haastattelussa elokuva-arvosteluista: "Ennenkuin elokuvia voi arvostella ja analysoida niitä on katsottava viisikymmentä vuotta." Sinulla ei ole mitään kompetenssia arvostella ristikoita. Ei ole minullakaan, mutta sellaista en ole väittänykään.

Sen sijaan minulla on kyllä kompetenssia arvostella nettikirjoittelua ja puhua moderoinnista! Olin kahdeksan (8) vuotta erään yhden Suomen vilkkaimman asiafoorumin moderaattorina. Tuon kahdeksan vuoden aikana foorumille kirjoitettiin yli miljoonakaksisataatuhatta (1 200 000) viestiä. En väitä, että olisin kaikki varsinaisesti LUKENUT, mutta moderoinut kyllä. Ensin tarkistetaan nikki, sitten yleissilmäys tekstiin ja päätös: jää tai pois. Tuohon kuluu aikaa 3-10 sekuntia. Voin vakuuttaa sinulle tTapio, että esim. tämänkin ketjun viesteistäsi ainakin 90% olisi saanut tuomion: POIS!

Minä tiedän mistä puhun, ja kuten edellä ylläpito kertoi, viestini eivät ole tunteenpurkausta vaan erittäin vakavaa asiaa. Olet ollut tuhoamaisillasi melko vilkkaan kaupallisen keskustelupalstan, siksi ylläpidon dramaattisetkin toimenpiteet ovat tässä tilanteessa lähes pakollisia. Etkö sinä tajua, että tämän palstan merkitys Sanariksen imagolle ja sitä kautta markkinoinnille on suuri. Nyt sinä olet täällä mesonnut vuosia laatijoitten virheistä ja vastaavista, ja ihan suotta!

Lopeta nyt jo "hyvä" mies!

Lopuksi: Minulla ei ole mitään siteitä Sanarikseen, ei taloudellisia eikä muitakaan! Edes Eki ei tiedä kuka olen. Minulla on pontimena suuri suuttumus hyvän palstan pilaamisesta!

Nyt pihalle. Palaan illansuussa.
82. Jaska2.7.2017 klo 13:24
Huhu ei noudattanut ylläpidon toivetta vaikenemisesta, No enpä sitten minäkään. Sen vuoksi syvä katumus ja pyhä lupaus. En kirjoita tähän säikeeseen enää milloinkaan mitään. Hyvästi tämä säie.
83. Tapio10.7.2017 klo 09:57
Ylläpito ei halunnut Debiilistä keskustelua toisessa säikeessä. Tässä nimimerkin Debiili historia lyhyesti PuPe-keskusteluissa:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=7937 komm. 43.
”Onpa huippulehti tämä PP! Ostin ekan kerran irtonumerona 3/14 ja tein tilauksen ”

Tuo siis oli nimimerkin Debiili ensimmäinen kommentti. Nimimerkin takana ollut henkilö oli siis oikein innostunut PuPe:sta. Nimimerkki oli erittäin aktiivinen tähän asti:

Pupe 3/2015 ( sanaristikot.net/keskustelut/index.php?id=8431 ) 28.6.2015 klo 16:59.

Viimeinen päivitys PuPe:ssa 8966. Punainen Pelikaani 5/2016 22.12.2016 klo 13:28. Nimimerkki Debiili todennäköisesti lopetti PuPe-tilauksen. Iisakkeja ehkä vielä tilaa ja HS-ristikoita ratkoo. Ehkä vielä PuPe-tilaaja, mutta ei halua enää osallistua keskusteluun.

Eli PuPe-keskusteluryhmä sai sammutettua nimimerkin Debiili innostuksen vähän yli vuodessa ja lopettamaan kokonaan kommentoinnin reilussa kahdessa vuodessa. Onko PuPe-keskusteluryhmä tästä kovin ylpeä? Tiedän, että tällä sivustolla on minulle toivottua samaa kohtaloa kuin Debiilille. Kuinka monelle tämän sivuston kommentoijat todella haluavat vaativia ristikkolehtiä ratkoville saman kohtalon kuin Debiilille? Edistetäänkö tällaisella asenteella kovisinnostusta? Olen kyllä itsekin harkinnut Debiilin lailla vetäytyä ja lopettaa PuPe:n tilauksen. Saatan tehdä se kun nykyinen tilaus päättyy. Olisi oikeastaan hyvä, jos pääsisi juttelemaan kahden kesken kohtalotoverin kanssa. Eikä asiasta saisi edes keskustella, mitä ilmentää Ylläpidon kommentti.

38. YlläpitoLainaa10.7.2017 klo 08:57 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9326 )
*piip* ja *prkl*
84. Ylläpito10.7.2017 klo 10:08
Saa keskustella, kunhan teet sen täällä, eikö sekään mennyt perille, ihan selvästi se sanottiin. Toki kyseenalaistettiin, kannattaako asiaa jatkaa, koska tapasi mukaan levität sen pian muuallekin.

Johtopäätöksesi ovat aivan omaa luokkaa. Jännää, että niputat Pupe-keskusteluryhmän yhdeksi joukoksi. Itsekin olet sitten sen jäsen. Ja sinulle on kerrottu lukuisia kertoja, mitä kirjoituksistasi, niiden laadusta ja niiden määrästä ajatellaan. Mutta niitä vain tulee lisää päivästä päivään ja sävy alkaa olla yhä katkerampi. Katkeraa on muillakin!

Anteeksi ja hyvästi.
85. Tapio10.7.2017 klo 10:26
En ollut keskusteluissa silloin, kun Debiili niissä oli eli en ollut keskusteluryhmän jäsen. Toin vain esille, minkä kohtalon nimimerkin takana ollut hlö sai. Asia liittyi sikäli toiseen säikeeseen, että siinä käsiteltiin kovisristikoiden ratkonnan edistämistä. Ydinkysymyksiä on ystävällinen aloittelijan kohtelu - luin, miten Debiiliin suhtauduttiin ja jos minä olisin ollut nimerkin Debiili tilalla, olisin kokenut sen pahana.

Toin kyllä myös erittäin positiivisia näkökulmia PuPesta. Mutta en malttanut tuomatta esille myös perustavalaatuisia ongelmia. Näemmä oli väärin ottaa esille se viitatussa toisessa säikeessä.
86. Siirto/Ylläpito10.7.2017 klo 10:26
35. Tapio10.7.2017 klo 07:36
Yksi asia sivustolla saisi ratkaisevasti muuttua. Kun tällä sivustolla kyselin vanhojen PuPe-lehtien ongelmakohtia, sain melkoista *sensuroitu*. Uusien PuPe-lehtien ratkonnan jälkeen tiedän varmasti, että yli puolet kyselyistä oli turhia eli olisin osannut itsekin yli puolet ongelmakohdista ratkoa ja väsyn tullen tuli kysyttyä suht heppojakin. Kiitti kuitenkin kaikille niille,jotka eivät *sensuroitu*.

Mutta jos kyselijä saa sen ikävän kohtelun kun minä olen saanut, ei se ketään kannusta kovisten ratkojaksi. Nimimerkki "Debiili" sai aikanaan ikävää kohtelua - PuPe porukka taisi saada painostettua nimimerkin ulos sivustolta. Pikemminkin kuin ulos ajamista, suhteellisen vähän koviksia ratkonut kaipaisi kannustusta. Toisen arvioiminen yksittäisen vihjeen ratkonnan perusteella on...

Pahoittelen Ekille vielä turhaa ja väärää kritiikkiä ja yritän sitä välttää. Ihan oikeasti en ole vime aikoina etsimällä etsinyt virheitä ja se syytös tuntui ikävältä.

36. Ylläpito10.7.2017 klo 08:08
Tapio, heti aamusta taas tätä? Korkeintaan sinne omaan säikeeseen. Onko pakko sinnekään?

37. Tapio10.7.2017 klo 08:49
Alussa ja lopussa oli turhaa toistoa, mutta iha oikeasti minä jäin miettimään nimerkin Debiilin kohtaloa - miksi em. nimerkkiä ei enää näy PuPe-keskusteluissa. En näe oikein muuta syytä kuin sen, miten em. nimimerkkiä on kohdeltu - voi toki olla, että samaistun liikaa em. nimimerkin saamaan kohteluun. Tiedä häntä onko joku muu saanut saman kohtelun, mutta tuo nimerkki vain syöpyi pysyvästi mieleeni.

38. Ylläpito10.7.2017 klo 08:57
*piip* ja *prkl*

39. Kiikku10.7.2017 klo 10:03
Tapiolle lie turhaa sadatta kertaa huomauttaa laulun sanoin, että katso peiliin, näet vastustajasi. Turhaa varmaankin myös on muistutus siitä, että nimimerkki ei ole hlö, sama hlö voi käyttää useaa nimimerkkiä. Tapio lilluu nyt täyteen itkemässään itsesäälialtaassa ja tahtoisi toisen debiilin seurakseen.
87. Eki10.7.2017 klo 10:34
Luin nyt vähän tuota vanhaa säiettä, vaikka olisi muutakin tekemistä.

Tässä Debiilin katkera viimeinen kommentti, ainakin tällä nimellä, ainakin jos Tapioon on uskomista, minä en jaksa velloa noissa vanhoissa säikeissä ja etsiä sieltä jotain kauheuksia:

46. Debiili29.6.2015 klo 10:45
Mysteerit ovat ratkenneet. Kiitokset avusta.

Mitä kauheaa täällä siis on?
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?id=8 431
88. Jukkis10.7.2017 klo 11:12
EIköhän se Debiilin viimeisin kirjoitus ole kuitenkin säikeessä 8966, 22.12.2016:

"Kiitos, Eki!

Olisi tuo pitänyt itsekin hoksata, mutta pähkäilin vain U ----->ratkaisusanan kuudenneksi kirjaimeksi enkä tietenkään saanut tolkkua. Tikapuuhermostollani en aliakseni mukaisesti pysty luovempiin lähestymistapoihin. Joskus olen pahempiakin oivaltanut, mutta..."

Onhan tuo tosiaan katkeroituneen saitilta PuPe-jengin pois häätämän ihmisen kirjoitusta.

Debiili-nimimerkkiin liittyvät Tapion jutut on ihan puuta heinää. Miksi sellaisia tänne kirjoittelet?
89. Ellei10.7.2017 klo 13:05
tapio ole debiili.
90. Tuomas L.10.7.2017 klo 13:26
Tapio viittaa mahdollisesti säikeeseen 8172, jossa kommentista 109 eteenpäin keskustelu sai aika ikäviä piirteitä. Kuten yllä kuitenkin on havaittu, Debiili on kirjoittanut tänne vielä melkein kaksi vuotta sen tapauksen jälkeenkin, joten aika kummallinen teoria Tapiolta jälleen kerran.
91. Eki10.7.2017 klo 13:54
Pitihän sitäkin vilkaista. Oli siinä nimimerkki Debiilissäkin vikaa, että se tuollaiseksi meni, alkoi syytellä mukavaksi tunnettuja saittilaisiakin. Empaattinen Marco Poloinenkin jo alkoi epäillä vaikka mistä.

Yleisesti ottaen täällä kyllä ollaan aika ystävällisiä. Helposti toisaalta hiillytään syystä tai toisesta. Usein kannattaa vilkaista peiliinkin.
92. Eki10.7.2017 klo 17:52
Tarkoitan, että nopeasti aletaan syyttää sisäpiiriksi tai PuPe-porukaksi, vaikka jokainen kirjoittelee tahoillaan ja harva edes tuntee toistaan, samanmieliset eivät ole sellaisia joukkovoiman vuoksi vaan sattuvat vain olemaan samaa mieltä kuin jotkut toiset. Totta kai voi olla mukava tuntea itsensä osaksi saitin väkeä.
93. Pr10.7.2017 klo 18:04
Eki, ihmeellistä ja ihailtavaa, että otat kaikenmaailman saivartelut niin tosissaan. Muutaman iloisen alen nautittuani, nostan maljan Sinulle. Ryhmähali!
94. Eki10.7.2017 klo 18:06
Ristikot ovat totisesti vakava asia.
95. Pr10.7.2017 klo 18:11
Haha, totisesti!
96. pelaaja10.7.2017 klo 19:18
Pr:llä tänään varmaan synttärit tai eka lomapäivä.. Onnea vaan :)
97. Pr10.7.2017 klo 19:38
Pelaaja,ei toki, mutta kun kerran tulee innostuttua, niin tuskin se tälle palstalle vahingoksikaan on. On vaan niin kertakaikkisen säälittävää, jos kaikki (mis)informaatio liikkuu tietyn nickin ympärillä ilman sen suurempaa relevanssia. En väitä, että nyt tässä tökin kepillä muurahaispesää. Ainakaan niin flegmaattisia murkkuja tuskin maa päällään kantaa, että se edes tehoaisi. Kunpa tietyt nimimerkitkin osoittaisivat elonmerkkejä myös ilman prokaatiota...
98. Pr10.7.2017 klo 19:40
On toi provokaatio sitten vaikea saada oikein...
99. Tapio10.7.2017 klo 20:29
88:aan - tuo viimeinen tulee esille kyllä kommentissa 83. 83 kertoi koko aikavälin ja aktiivisen erityisen ajan. Kun ostin jälkikäteen PuPe-lehtiä, pisti silmään jossakin lehdessä erittäin kärjekäs keskustelu tuon nimimerkin kirjoittelun yhteydessä. En muista, mistä keskustelusta oli kyse, mutta kaiketi juuri Tuomas L:n 90:ssä mainitsema, mutta kyllä hieman huonoa ilmapiiriä oli muistaakseni useammassa säikeessä.

En ole koskaan osallistunut yhtä aikaa samaan keskusteluun kuin Debiili, sillä Debiili lopetti PuPe-säikeisiin osallistumisen ennen kuin minä ne aloitin. Ihmettelin vaan, miksi hän viipyi PuPe-keskusteluissa vain vähän yli kaksi vuotta ja oli aktiivinen vain vähän yli vuoden. Ehkä johtopäätökseni oli väärä ehkä ei. Ehkä hän ei kokenut enää tarpeellisiksi osallistua PuPe-säikeisiin. En lukenut vuosien 3/2013-2/2015 säikeitä perusteellisesti vaan loin kyllä johtopäätöksen joidenkin sattumalta eteen tulleiden Debiilin kommenttien perusteella, kun etsin itse vastauksia joidenkin vihjeiden ongelmiin.

Pointti oli siinä, että ei mielestäni Debiili ansainnut ainakaan kaikkia niitä kommentteja, joita häneen kohdistettiin. Kukaan ratkoja ei ansaitse toiselta ratkojalta ivallista mollaamista. Jos kovisratkojien määrää halutaan lisätä, tarvitaan kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä. Vähän liian herkästi moni henkilö hiiltyy tällä saitilla.
100. Tyhmä10.7.2017 klo 20:47
Jos pointti on vain siinä, ettei Debiiliä enää kiinnostanut keskusteluun osallistuminen, ei sen kummempaa. Luulen, että moni muu on tehnyt saman ratkaisun. Kaksikin vuotta yhteen menoon on aika pitkä aika yhden asian parissa. Ja on muitakin mahdollisuuksia kommentoinnin lopettamiseen. Jos herra/rouva Debiili nyt sattumoisin tulee vilkaisseeksi tätä säiettä, varmaan ihmettelee persoonansa (nimimerkkiinsä) kohdistunutta mielenkiintoa. Ja vielä: Debiili ei ole Tapio, on eroa kirjoitustavassa.
101. Ylläpito10.7.2017 klo 20:48
Tapio, älä vedä johtopäätöksiä ja luonnehdi muiden juttuja, pysyttele omissa ratkontapulmissasi. Tuntuu ettet lue ajatuksella muiden kommentteja.
102. Ylläpito10.7.2017 klo 20:50
Ja tietenkin kumoat tuon viimeisen väittämän. Sillä ei sitten pitkälle pötkitä.
103. Tapio10.7.2017 klo 21:02
En kumoa - olen vetänyt toisista vääriä johtopäätöksiä. On näemmä iso riski arvioda toisten kirjoittelua.
104. Jukkis11.7.2017 klo 20:25
Moderointisäikeessä, eli aivan väärässä paikassa, Tapio opastaa: "Ei kannata yrittää ratkoa ensin vaikeinta ristikkoa eikä peräkkäin vaikeita."

Höh, kannattaapas, ja peräkkäin, ja samanaikaisesti. Minä ratkon PuPe:n aina lopusta lähtien. Yleensä se viimeisen sivun tavuristikko on lehden vaikein. Kun se jumahtaa, niin sitten edellisten kimppuun. Aika usein muutaman viikon kuluttua lehden ilmestymisestä kaikki kolmetähtiset on aloitettu ja kesken. Ja hämmentävän usein ne sitten lopulta täyttyy just ennen palautuksen deadlinea.

Oon sanonut ennenkin: Relaa. Miten helvatassa ihmisellä voi olla "rimakauhu" ristikon suhteen.
105. Tapio11.7.2017 klo 21:38
Näemmä jokaisella on ihan oma strategiansa. Eräässä PuPe-säikeessä joku kertoi ratkovansa lehteä samaan tapaan kuin minä ja siis ihan eri ravalla kuin Jukkis.

"Rimakauhu" johtuu siitä, jos etukäteen on tiedossa, että ristikko voi jäädä kesken, pitää jotenkin kerätä eksta motiivaatiota. Minulle vain Lähteenmäen ristikko tuo PuPessa tämän tunteen. Olen tosin 2017 PuPe-lehtien suhteen selvinnyt 1-3 numeroissa Lähteenmäen tehtävistä huomattavasti paremmin kuin etukäteen oletin.

Ehkä pitää joskus kokeilla Jukkiksen strategiaa.
106. TU11.7.2017 klo 21:42
Tapio, koklaapa hotsin vuoksi strategiaa, että ihan vain rennosti ja iloksesi ratkot. Saattaa yllättää iloisesti.
107. TU11.7.2017 klo 21:48
Meinaan aloittaa herkulla, eli Pihlajamäellä, hän on niin ihana ja rakastettu laatija minulle! Ohessa maistelen muitakin, kivaa odotettavissa.
108. O14.7.2017 klo 19:49
Olisihan se iltalehden arvostelun voinut kirjoittaa tänne "Tapion ristikkoarvoselut". Ihan ikioman otsikon alle, kun kerran tämä hänellä on.
109. Tapio14.7.2017 klo 20:01
Itse asiassa tämän säikeen otsikko on vähän väärä. Tässä säikeessä ei missään vaiheessa ollut tarkoitus käsitellä yksittäisiä ristikoita, ristikkolehtiä tms.

Oikea otsikko olisi ollut "Tapion ristikkoarvosteluista" ts. metakeskustelua kommentoinnin luonteesta.

Iltalehdelle oli luonteva tehdä oma säie. Koska kommentoitavaa on havoin, HS-tyyppistä yhtä lehteä tai jopa vain yhtä tehtävää koskevaa säiettä ei ollut järkevää avata. Eniten viime aikoina uusia säikeitä on muuten luonut HS-säikeissä nimimerkki "Uusi/uusi".
110. O16.7.2017 klo 12:54
Ettei vain sinulle tulisi kilpailijaa. Kaikkeen sinäkin kiinnität huomiosi, eikö itse ristikot ole se tärkein. (Retorinen kysymys, siksi ei kysymysmerkkiä)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *