KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS-RISTIKKOVOITTAJIEN ARVONTA

8943. HS-ristikkovoittajien arvonta

Jondalar31.7.2016 klo 09:55
Tämän päivän Hesarissa Usko siskoa-palstalla oli tietoa voittajien arvonnasta. Jäljennän tarinan tähän, niin kaikki voivat sen lukea ja halutessaan kommentoida.

Kysymys
”Kun pääsin eläkkeelle viisi vuotta sitten, löysin sanaristikot. Aloitin helpoista ja törmäsin liian vaikeisiin. Nykyisin minun perjantaipäiväni kruunaa Hesarin ristikko. Toinen hyvä on Kuukausiliitteessä. Molemmat ovat Aulis Lehdon lahja meikäläiselle. Laskin, että olen lähettänyt oikein ratkaistun vastauksen Sanomatalolle noin 250 kertaa. Jotkut puolitutut henkilöt näyttävät ilmestyvän palkintolistalle tuon tuosta. Haluaisin tietää, kuinka monta vastausta sunnilleen osallistuu Hesarin ristikkokilpailuihin. Miten voittajat arvotaan? Tarkistetaanko postilaatikosta nostettujen voittajaehdokkaiden ratkaisusta jokainen kirjain ennen kuin palkinto napsahtaa pankkitilille? Kuka siellä homman hoitaa? Onko paikalla ketään aulisgerlanderia? Toivoisin Aulis Lehdon haastattelua lehteenne. Joskus mietin, onko hänellä ristikkoa laatiessaan yhtä hauskaa kuin minulla, joka saan nauttia hänen sanajekuistaan.
-Ristikon varjossa”

Vastaus
”Aulis Lehdon ristikoilla on paljon ystäviä, vaikka hänen ristikkonsa ovat varsin vaikeita. Helsingin Sanomain toimituksesta kerrotaan, että virheettömän vastauksen löytäminen ei käy läheskään aina nopeasti.
Arvonnasta ja ristikoiden tarkistuksesta vastaa toimituksen sihteeri Kirsi Mattila ja hänen lomaillessaan joku toinen sihteereistä. Avaamattomat vastauskuoret kootaan laatikkoon postikeskukseen. Mattila kahmaisee kuoria summittain kasan päältä, alta ja keskeltä. Sitten hän vie pinon työpöytänsä ääreen, avaa päällimmäisen ja aloittaa tarkistuksen. Tarkistus alkaa ristikon alusta ja sihteeri jatkaa sitä, kunnes vastaan tulee mahdollinen virhe. Jos yksikin kohta on väärin, vastaus laitetaan syrjään ja pinosta otetaan seuraava. Jos tarkastaja huomaa, että jokin tietty kohta on erityisen vaikea ja usein väärin, hän tietää aikaa säästääkseen aloittaa tarkistuksen siitä. ensimmäiset täysin virheettömät ristikot voittavat. Arvonnassa ei ole virallista valvojaa, mutta lähteideni mukaan Helsingin Sanomain toimituksen sihteerit ovat olleet kautta aikain tarkkoja ja lahjomattomia.
Ristikoilla on paljon vakioharrastajia, joten voittajien listoillakin näkyy melko usein samoja nimiä.
Päälehden ja Kuukausiliitteen ristikkoon tulee kumpaankin noin 400-700 vastausta. Teema-lehtien ristikoihin tulee vain joitakin kymmeniä vastauksia. Kuoria ei lasketa joka kerta. Kuukausiliitteen ja kantalehden ristikoihin arvotaan aina kymmenen voittajaa. Teemassa voittajia on kaksi ja palkintoina on jaettu kirjoja. Vastausten määrä vaihtelee ristikon vaikeuden ja ajankohdan mukaan. Esimerkiksi juhannusristikkoon tuli paljon vastauksia, koska ihmisillä oli lomaillessaan hyvää aikaa ratkoa sanapulmia.”
2. Ristikon pauloissa31.7.2016 klo 10:28
HS:n ristikot olen ratkonut noin neljä vuotta. Ensimmäisen puolentoista vuoden aikana arpaonni sattui kohdalleni peräti viisi kertaa, sen jälkeen ei kertaakaan, vaikka ristikot ovat olleet oikein ratkottuja. Uskomatonta. Arpaonni on loppunut, mutta ratkominen jatkuu aina odotellen perjantaiaamua. Onkohan ratkojien määrä lisääntynyt? Samoja nimiä kyllä vilahtelee tuon tuostakin voittajien luettelossa.
3. pajen31.7.2016 klo 12:47
Voittoprosenttini 15 vuoden aikana on hieman alle 3 %. Matematiikka siis pelaa! Jos voittoja ei tule, syynä saattaa olla virhe ristikossa.
4. Jondalar31.7.2016 klo 13:30
Minulla on pienempi voittoprosentti. Yli 30 vuoden aikana olen osallistunut reiluun 2000 arvontaan ja voittoja on 28. Voittoprosentti on siis 1,4. Kaikki lähettämäni eivät tietenkään ole olleet oikein ratkaistuja, mutta suurin osa kyllä.
5. TJV31.7.2016 klo 20:04
Arvonta ja tarkastus sujuvat siis aivan järkevästi ja luontevasti. Jokseenkin kuten olin sen kuvitellutkin tapahtuvan. Hiukan yllätyin, että vastausten määrä ei juuri poikkea niistä ajoista, kun se vielä mainittiin.
6. Keltanokka1.8.2016 klo 10:22
Pikkuisen pihinä olen joskus lähettänyt kahden viikon ristikot samassa kuoressa. Ilmeisesti toinen ristikoista ei silloin osallistu arvontaan lainkaan!
7. Mix1.8.2016 klo 10:48
Tekisi mieli kysyä teiltä, jotka ratkaisuja lehtiin lähetätte, miksi sen teette.
Palkintorahojenko toivossa, vaiko siksi että saatte mahdollisesti nimenne lehteen?
8. pajen1.8.2016 klo 11:33
No tietysti siksi, että pääsee galleriaan. Hivelee mukavasti, kun tutut tokaisevat, että taasko ...
9. mummeli1.8.2016 klo 12:38
Olen tehnyt Hesarin ristikoita jo vuodesta 1960 lähtien. Nyt viimeiset parikymmentä vuotta, eläkkeellä ollessani, olen täyttänyt ja lähettänyt melkein 100% kaikki. Voittoja tuli ennen ehkä 1 / vuosi. Viimeisin voitto tuli heinäkuussa 2012. Olishan jo aika voittaakin taas !!!! Eiväthän ne kaikki voi väärin täytettyjä olla. kuukausiliitettä en ole muutamaan vuoteen ostanut; siinä voittoja tuli kyllä ennen. Jotenkin se Hesarin iso ristikko on koukuttanut minut, joten pitää käydä ostamassa joka perjantai ja perjantaisiivouksen jälkeen ruoan muhiessa uunissa koittaa viikon aivovoimistelu. Kiitokseni Aulis Lehdolle.
10. POH1.8.2016 klo 13:46
Galleriassa esiintymisestä:

Ristikot HS-2501 12.9.2008 - HS2908 1.7.2016

Ensimmäinen luku = yksittäisen henkilön nimen esiintymisen lukumäärä
Toinen luku = montako kertaa on voitettu yhteensä ensimmäisen luvun mukaisesti
Kolmas luku = montako eri henkilöä on voittanut ensimmäisen luvun mukaisesti

1 465 465
2 396 198
3 381 127
4 348 87
5 295 59
6 354 59
7 308 44
8 280 35
9 153 17
10 280 28
11 187 17
12 144 12
13 78 6
14 42 3
15 105 7
16 112 7
17 34 3
18 36 2
19 19 1
20 20 1
21 21 1
22 22 1

yhteensä 408 ristikkoa
yhteensä 4080 voittoa
1180 eri voittajaa

Saakohan tästä mitään selvää kuvaa? Hauska välillä tutkia kuinka kunniagallerian nimet kassantuvat.
11. Jukkis1.8.2016 klo 14:38
Hetken piti tuota ihmetellä, kunnes oivalsin, että jokaisen rivin toinen luku on ihan turha. Eli siis 465 ihmistä on voittanut kerran, 198 ihmistä kaksi kertaa, 127 ihmistä kolme kertaa jne. Ja kaksi ihmistä on voittanut 18 kertaa, yksi ihminen on voittanut 19 kertaa, yksi (joku toinen) 20 kertaa, joku kolmas 21 kertaa ja joku on voittanut 22 kertaa.
12. POH1.8.2016 klo 16:09
Jukkis
Pitemmän aikaa olen miettinyt miten saisin keräämäni voittajien luettelon HS-datan EXCEL sirrretyksi sinulle harkitsemaasi ja toivottavasti julkaisemaasi jalostettua HS-voittajatilastoista kehittämiäsi ja mielenkiintoisia yhteenvetoja.
Jos haluat, niin MITEN? (Mitä data on hautaantuneena nykypäivänä jonkin omalla koneella, jos sitä ei käytetä välittömästi, happanee hetkessä.)
13. Jondalar1.8.2016 klo 17:54
POH,
hyvää työtä olet tehnyt. Minäkin olen kerännyt Excel-taulukkoon HS-ristikoiden voittajien nimet tältä ja viime vuodelta.

Tänä vuonna tähän päivään mennessä arvotuista voittajista seuraava havainto

3 voittoa 9 kpl
2 voittoa 34 kpl
1 voitto 287 kpl

Samaan perheeseen on saattanut tulla voittoja myös toisen perheenjäsenen nimellä.
14. Jaska1.8.2016 klo 18:26
Hyvässä työssä pisti silmään laskuvirhe.
15. iso S1.8.2016 klo 20:08
Äläpä hyppää johtopäätöksiin ennen kuin on aukottomat todisteet! Voihan kyseessä olla näppi- tai mielenhäiriö (pölynimuri häiritsi) kirjoitusvaiheessa. Joka tapauksessa kullakin rivillä keskimmäisen pitäisi olla kahden muun tulo, mutta rivillä 17 34 3 on vissiin menoakin. Tarkkaavaisuudesta pisteet Jaskalle, hulimattomuudesta pistemenetys POH:ille..
16. pelaaja1.8.2016 klo 20:10
Olen tässä itsekseni miettinyt vastausta tuohon Mixin aamupäivällä esittämään kysymykseen vastausten lähettämisen motivaatiosta. Vaan enpä ole saanut itsestäni selkoa. Minä nimittäin lähettelen ratkaisujani syyniin. Ehkä yksi syy on se, että lähettäminen on ns. tehtävän loppusuoritus. "Koulussakin opinnäytteet esitetään." Ja jos se ns. voitto osuu kohdalle, niin se on "kauhean kivaa". Toisaalta sitten taas lähettelen vain kaksia ratkaisuja eli HS:n ja Yhteishyvän ristikoista... Mix ei tästä taida tulla tyydytetyksi.

Aika yllättävä tuo HS:n vastaus, että lähettäjiä on 400-700. Se määrä ei siis ole vuosien saatossa runsaantunut, vaikka nykysellään on tuo täyden palvelun kopiointimahdollisuus. Kokeilin sitä tässä huvikseni yhteen (ei HS) ristikkoon ja todellakin, kirjoitin vain vihjeet hakuun ja kutakuinkin kaikkiin sinne oli heinäkuun puolivälin paikkeilla laitettu ratkaisusanat! Lähettäisinkö senkin... Kuva- ja lausevihjeitä ahkeroija ei vielä osaa oikein selventää mistään ristikosta. Huono mielikuvitukseton ratkoja siis on hän.

Kovasti nää voittajatilastot kumminkin näyttävät kiinnostavan. Lehtien arvonnoissa uskon rehelliseen peliin vaikka tunnenhan minäkin eritoten jo yhden turkulaisen ja yhden jos toisenkin muun nimeltä.
Guinnesin ennätyskirjaan pyrkien lähetellään siis.
17. Jondalar1.8.2016 klo 21:28
Miksi lähettää ristikon ratkaisunsa arvontaan, siinäpä pulma. Järjellä ajatellen se saattaa vaikuttaa pöljältä, mutta kyllä ihmiset harrastavat pöljempääkin. Motiivina ei ole raha, sillä ei Hesarin ristikoita ratkaisemalla kukaan ole rikastunut. Mutta jos löytää oman nimensä voittajien joukosta, kyllä se mieltä lämmittää.

Silloin kun aloitin yrittelemään saada oikeita kirjaimia Hesarin ristikoihin, edessäni tuntui olevan ylipääsemätön haaste. Luulin etten ikinä voisi oppia näitä täyttämään. Mutta vähitellen pikku hiljaa ihan yksikseni opettelin ja muistan sen riemun kun sain ensimmäisen ristikon ratkaistuksi. Jo pienestä pojasta asti sanaristikot minua kiinnostivat. Ja sitten kun tutut ja kaverit alkoivat nähdä minun silloin tällöin voittaneen, he suuresti ihmettelivät. Moni sanoi, ettei hän osaa laittaa kuin muutaman kirjaimen noin vaikeisiin. Voisi sanoa, että Hesarin ristikot on minulle harrastus. Toinen harrastus on keilailu. Sekin oli aluksi haaste, tuntui että yli sadan pisteen sarja on paha nakki. Olen kehittynyt niin, että nyt alle 200 pistettä ei aina tyydytä.

Vastauksen lähettämisestä arvontaan on toisaalta tullut tapa. Eikä tule paha mieli vaikka ei voita. Monta voittoa peräkkäin
olisi kauhistus. Siitä voisi joku tulla kateelliseksi. Ristikot ovat iloinen asia.
18. Sepi1.8.2016 klo 21:28
Miksikö lähettää vastauksia. Tiedän hyvin, että voittaminen arvonnoissa on erittäin epätodennäköistä. Pienet palkinnot eivät ostovoimaa hetkauttaisi mihinkään. Joku satasen tai sitä isompi palkinto jo oikeasti tuntuisikin voitolta. Olisihan se myös kiva katsella omaa nimeä lehdessä voittajien joukossa, mutta ei sekään nyt niin iso asia ole, että nimen julkaisun toivossa lähettäisin vastauksia. Rationaalisesti ajatellen järkeähän niitä vastauksia ei siis ole lähettää.

Minulla on nimim. pelaajan kanssa varmaankin sama motivaatio vastausten lähettämiseen. Se on jonkinlainen päätepiste, loppusuoritus. Kun ristikkolehdestä kaikki, mihin taidot riittää, on ratkottu, ei lehti päädykään roskikseen vaan jatkaa elämäänsä kilpailuvastauksena. Ratkomisella on vähän kuin muukin päämäärä kuin pelkkä ajanviete.

Lähetän tosin ainoastaan ristikkolehtiä. SK ynnä muut ovat jääneet lähettämättä. Olen taloudellinen, ristikkolehden mukana menee kaksinumeroisen luvun verran vastauksia yhdessä kirjekuoressa ja yhdellä postimaksulla. Jos olisi Mattssonin tuuri, lähettelisin varmaan ihan kaiken mahdollisen.
19. TU1.8.2016 klo 21:55
En ole koskaan lähettänyt vastausta, ehkä kandeis, kun tekstari ei maksa mitään. Ilo löytyy kumminkin ratkonnasta!
20. iso S2.8.2016 klo 11:13
Kirjattakoon tähänkin säikeeseen yksi näkökohta sanoma- ja aikakauslehtien ristikoiden lähettämisen puolesta. Mitä useampi lähettää, sitä varmemmin toimituksessa uskotaan että ristikko on lukijoiden toivomaa sisältöä ja ristikko julkaistaan jatkossakin. Ristikkolehtien osalta lähettäminen ei ole tässä mielessä merkityksellistä, koska kiinnostuksen määrän näkee myyntiluvuista. Eiköhän enemmistö osta niitä juuri ristikoiden vuoksi. Joku toisinajattelija voi tietysti keräillä kansikuvia ja heittää ristikot ratkomattomina roskikseen.

Toimitusten rehellisyydestä: uskon myös että lehdessä julkaistut voittajat ovat todellisia henkilöitä ja arvonnassa onnekkaita. Tuskin mikään lehti lähtee sellaiseen peliin että jättää palkkiot kokonaan maksamatta tai maksaa omalle henkilökunnalleen, molemmissa tapauksissa keksityillä nimillä naamioituna. Aiheellisempi epäilys sen sijaan on se, että kaikissa lehdissä ei välttämättä tuhlata palkallista työaikaa kovin tarkkaan ristikoiden syynäämiseen. Onhan se lehden talouden kannalta se ja sama, meneekö raha oikealle vai väärälle vastaukselle. Joissakin lehtien kilpailuissa (en nyt muista olenko nähnyt tällaista ristikoiden yhteydessä) sanotaankin suoraan, että palkinnot arvotaan kaikkien vastanneiden kesken, ei siis oikein vastanneiden kesken. Rehellistä peliä sekin.
21. Jaska2.8.2016 klo 11:31
"... kun tekstari ei maksa mitään."

Olenko elänyt yli 20 vuotta valheessa uskoen operaattorin perivän tekstiviestistä aina maksun?
22. Lars2.8.2016 klo 13:48
No et ihan 20 vuotta mutta jonkun aikaa kuitenkin, nykyajan liittymissä on rajaton tekstari ja rajaton netti, ainakin Soneralla, todennäköisesti muillakin. Ensimmäinen vuosi n 25 euroa kuussa ja jatkossa olikohan se 36 euroa kuukausi. Halvempiakin löytyy.
23. TJV2.8.2016 klo 15:01
Mutta Lars, jos vastausohjeissa mainitaan esimerkiksi, että lähetä vastauksesi määräajassa numeroon xxxxx (0,99 euroa / viesti - Sonera Elisa, DNA, Saunalahti, Tele Finland) niin tuskinpa vastauksesi kuuluu rajattoman tekstarin piiriin.
24. Jukkis2.8.2016 klo 15:31
Aiheen otsikkohan on "HS-ristikkovoittajien arvonta", joten lähinnä tässä kiinnostaa se, että mihin se tekstari lähetetään ja mikä on sen tekstarin sisältö, maksullinen tai ei.
25. pelaaja2.8.2016 klo 16:53
Se se vaan on sillälailla, että jos Hesari eräänä päivänä alkaa ottaa vastaan tekstiviestiratkaisukirjaimia, niin se tulee maksamaan sen jotain 0,99 € tai siihen mennessä enemmän. Valehtelin näköjään tuossa aiemmin eli lähettelen myös Kalevan ristikon ratkaisuja. Ne voi toki laittaa myös s-postilla mutta kokeilin kerran tekstaria. Mainiossa liittymässäni 1 viestin hinta on 0,07 €. Vaan ko. ratkaisuviestistä veloitettiin 0,95 € kuten lehti ilmoitti. Niinpä nimimerkit TU ja Lars ottakoot asian uudelleen harkintaan. Jukkis sen sijaan voi lähettää HS:n ratkaisusanat tekstarina vaikka mulle niin tulostan sen ja toimitan kirjeitse Hesariin. Laitan samaan kuoreen omani kanssa, joten SE ei maksa mitään ylimääräistä ja J. itse pääsee palkintopallille ilmaiseksi.
26. Lars2.8.2016 klo 17:06
Juu, myönnetään virhetulkinta, en lähettele tekstariratkaisuja joten siitä johtui tuo tietämättömyys. Nettivastauksia lähettelen silloin tällöin ja tietysti kaikki ristikkoarkiston vastaukset, nekin ilmaisia.
27. pajen2.8.2016 klo 20:10
Lehtien rehellisyydestä … Olen lähettänyt paljon vastauksia ulkomailta, kaukaakin, Hyvä ristikko näet tappaa tehokkaasti pitkän lennon tylsyyden. Minulla ei ole tarkkaa dataa, mutta olen varma, että voittoprosentti kaukaa lähettämistäni vastauksista on tavallista suurempi. Joku ehdotti aikoinaan, että pitää käyttää kirkkaanvärisiä paksuja kirjekuoria.
28. Jondalar2.8.2016 klo 20:59
Saattaa olla totta,että jos lähettää samassa kuoressa kaksi tai kolme vastausta niin vastauskuori on mukana vain ensimmäisessä arvonnassa. Sihteeri kahmaisee lootasta alta, päältä ja keskeltä kymmenen kuorta ja hakee tarvittaessa lisää. Sitten kun voittajat on löydetty, eikä kuorien määrää lasketa, loput vastaukset joutunevat hävitykseen.

Miten voisi auttaa omaa vastaustaan osumaan onnettaren käteen? Myöhään lähetty voisi jäädä pinon päälle ja varhain lähetetty alle. Varmastikin pajenin ulkomailta lähettämä erikoinen kuori poikkeaa edukseen massasta.

Onnetar on toivottavasti lahjomatan ja ummistaa silmänsä houkutuksilta.
29. Uusikko3.8.2016 klo 21:20
Minä taas lähettelen HS:n ristikkovastaukset Pohjois-Suomesta, ja asukkaiden harvalukuisuudestako johtuen ei kovin usein satu palkinto osumaan meille pohjoisen asukeille.
Se hieman tympii, kun sihteerikkö kahmaisee ne ehdolliset palkittavat otannalla eikä siis ole ymmärrettävästi aikaa kollata kaikkia vastauksia.
Olen voittanut Kalevasta mukavasti muutaman kerran vuodessa - Auliksen ristikkopalkintoa vielä odottelen innolla,,,
30. iso S3.8.2016 klo 22:51
Miksi kaikki vastaukset pitäisi kollata arvontaa varten? Kyllä otanta on siihen aivan tasapuolinen tapa, ainakin jos kukin vastaus on omassa kuoressaan. Ei siis useamman ratkojan vastauksia samaan ristikkoon tai saman ratkojan vastauksia useampaan ristikkoon.

Jos tympiminen viittaa siihen että samassa kuoressa lähetetyt ristikot osallistuvat vain yhteen arvontaan niin se on toinen juttu. Toisaalta, tuossa Siskon vastauksessa ei kerrota mitä kuorille tapahtuu arvonnan jälkeen. On mahdollista, että kuoret avataan ja seuraavan viikon arvontaan kuuluvat siirretään seuraavan viikon lootaan. Tällainen kollaus on huomattavasti joutuisampaa kuin ratkaisun tarkistaminen kirjain kirjaimelta. En kuitenkaan väitä että näin tapahtuu, mutta vastaus ei tätä mahdollisuutta kumoa.
31. Hemppa3.8.2016 klo 23:33
Ölipa hyvä, että viimeinkin tuli selvyyttä arvontasysteemiin. Olen vuosikausia lähetellyt vastauksia aina kahden viikon vastaukset samassa kuoressa ja luullut, että kuoret avataan, koska postitusohjeissa kehoitetaan merkitsemään kuoren päälle ristikon numeron tai numerot, jos kuoressa on 2 ratkaisua. Ratkaisuistani on siis jokatoinen mennyt arvonnan ohi suoraan roskikseen, jos kuoria ei avata.
32. Matti4.8.2016 klo 00:33
Dopingnäytteitä säilytetään nykyisin pakastettuina 10 vuotta, ja aina välillä vanhat mitalit otetaan pois ja jaetaan uudelleen. Minusta tätä käytäntöä tulisi soveltaa myös HeSa:n ristikoiden palkintojenjaossa.
33. Uusikko4.8.2016 klo 07:16
Ja ilmeisesti useampaa kappaletta samaa ristikkovastausta ei kannattane kopioida saman viikon ristikosta siinä toivossa, että kuta useampi paperi osallistuu, sen suurempi todennäköisyys voittoon,,,
Onneksi HS ei vielä kaiketi harrasta kännykkävastauksia?
34. Jukkis4.8.2016 klo 09:44
Iso S:n kirjoitus aiheuttaa aivorasitusta, kiitos siitä.

"...Siskon vastauksessa ei kerrota mitä kuorille tapahtuu arvonnan jälkeen. On mahdollista, että kuoret avataan ja seuraavan viikon arvontaan kuuluvat siirretään seuraavan viikon lootaan."

Miksi ihmeessä ne kuoret avattaisiin? Se, onko kuoressa seuraavan viikon ristikko, lukee siinä kuoren päällä.

Ja tuosta jatkuu: "Tällainen kollaus on huomattavasti joutuisampaa kuin ratkaisun tarkistaminen kirjain kirjaimelta."

Kun tämä on heti tuon edellisen lainauksen perässä, niin "tällainen kollaus" viittaa tuohon kuorien avaamisspekulaatioon. Jolloin sen vertaamisessa ratkaisun tarkistamiseen kirjain kirjaimelta ei ole tolkun häivää. Mutta vaikka yrittäisi etsiä, mihin muuhun tuo "tällainen kollaus" voisi viitata, ei löydy mitään järkevää.

Ja sitä paitsi, ne ratkaisuthan nimenomaan tarkistetaan kirjain kirjaimelta, niinhän siskon vastauksessa juuri sanotaan.
35. Jondalar4.8.2016 klo 11:30
Olin kuvitellut, että tarkistukseen osallistuisi useampia ihmisiä. Yksi heistä lukisi ääneen oikeasta ratkaisusta kirjaimet järjestyksessä vasemmasta yläkulmasta aloittaen ja vaikkapa neljä muuta tarkistaisivat kukin yhtä tai kahta vastauspaperia silmäillen. Virheitäkin tarkistuksessa voi tulla. Voitin taannoin palkinnon siitä ristikosta, jossa teemana oli kalojen kuvia, joista sitten tuli ihmisten etunimiä (kuhan kuvasta Jouko jne.) Ristikossa oli vihje "painajainen kriisiliitossa", ratkaisu erouni. Minä olin kirjoittanut siihen eroaie, jolloin kaksi risteävää kaloista tulevaa nimeä muuttuivat. Ei kerrota kenellekään.
36. Jaska4.8.2016 klo 12:50
Huomaatteko, mikä on Jondalarin villakoiran ydin? No minä kerron. HS:n ja muidenkin lehtien postitettujen ristikkoratkaisujen tarkastaminen on huolimatonta työtä. Väärällä ratkaisulla voi voittaa. Miksi siis kysellä lisävinkkejä täällä jopa yhdestä (sic!) piilokirjaimesta? Sen kun tökkää ruutuun jonkun kirjaimen ja jää odottelemaan ansaitsematonta voittoaan.
37. iso S4.8.2016 klo 14:55
Jaskan aivojen jälkijättöiseksi säästämiseksi: kirjoitin olettamusten pohjalta asiasta jota en tunne. En palauta ristikoita, joten en ole perehtynyt Hesarin ristikoiden lähetysohjeisiin.

Jos ja kun ohjeissa sanotaan että ristiko(ide)n numero(t) on merkittävä palautuskuoreen, niin useamman viikon ristikoita sisältävien kuorien poimiminen onnistuu kuoria avaamatta, mikä tietysti nopeuttaa oleellisesti prosessia. Se ei kuitenkaan poista tuon kollaamisen (seuraavan viikon kuorien poimimisen) tarvetta. Ne 400-700 kuorta pitää käydä läpi, jos halutaan menetellä oikein. Ratkojan moka on, jos kuoren merkinnät eivät ole ohjeiden ja sisällön mukaisia.

Nyt sitten odotellaan sellaisen ratkojan ilmoittautumista, joka on lähettänyt kaksi eri viikon ristikkoa samassa kuoressa ja voittanut jälkimmäisellä.

Todennäköisyyslaskennan paremmin hallitsevat voivat ottaa kantaa siihen, miten käy jos kaksi tai useampi henkilö lähettää saman ristikon vastauksen yhdessä kuoressa. Mitä ilmeisimmin voiton mahdollisuus ei ainakaan parane, koska on vähemmän porukan kuoria joihin onnettaren käsi voi osua. Mutta huononeeko tuuri vai eikö muutu? Lonkalta arvioiden tuntuu siltä että huononee jonkin verran, koska palkintoja on rajallinen määrä. Jos palkintoja on jäljellä vähintään yhtä monta kuin oikeita ristikoita kuoressa, kaikki nämä kai voittavat. Jos palkintoja ei ole tarpeeksi, niin ilmeisesti osa voittaa ja osa ei. Sillä on merkitystä, missä järjestyksessä ratkaisut ovat kuoressa ja kummasta päästä onnetar alkaa niitä tutkia. Ainakaan ei kannattane laittaa omaa ratkaisuaan nipun keskelle!
38. Jondalar4.8.2016 klo 15:53
Ristikon lähetysohjeet viime perjantain lehdessä olivat:

"Ristikon 2912 vastaukset lähetetään selvästi kirjoitettuina Helsingin Sanomien toimitukselle, PL 38, 00002 Helsinki. Vastausten oltava perillä viimeistään 13. elokuuta. Laita ratkaisu kuoreen, jossa merkintä "Ristikko 2912". Oikein vastanneiden kesken arvomme kymmenen 20 euron"

Lopusta on unohtunut sana "palkintoa". Ei siis mitään mainintaa monen ristikon laittamisesta samaan kuoreen. Minua on aina vaivannut tuo sanonta Helsingin Sanomien toimitukselle. Se oli vuosikymmeniä vielä kummempi Helsingin Sanomain toimitukselle. Eikö olisi parempi sanoa "lähetetään osoitteella Helsingin Sanomat, PL 38, 00002 Helsinki"?

Monesti olen lähettänyt kahden ja kolmenkin viikon ratkaisun samassa kuoressa. Niissä tapauksissa onnetar on usein potkaissut. Varmaankin se vanhin kuoressa ollut on voittanut. Vastaus on ollut perillä juuri ennen vastausajan umpeutumista ja sijoittunut arvontalootassa pintakerrokseen.

Minulla on tallessa muutamia palkittujen listoja ajalta jolloin saapuneiden vastausten määrä ilmoitettiin. Niissä näkyy määrä olevan 620-890. Useimmiten noin 780 kpl.
39. Jaska4.8.2016 klo 17:09
iso S, mahtaakohan Jukkis pitää siitä, että nimittelet häntä Jaskaksi.
40. iso S5.8.2016 klo 11:36
Pitäähän siitä pitää, paitsi jos ei halua. Pääasia että tykkää, vaikka sitten huonoa.

Tapahtui niinä päivinä että päissäni meni sekaisin kaksi viestiä. Jukkis kirjoitti sen mitä kommentoin ja Jaska kommenttiani edeltävän, joten lyhyt muistini sotki nimet ja asiat ja nimittelin ihan väärin. Toivottavasti kumpikaan syytön osakolmannes ei saanut pysyviä traumoja. Itse töppäilen niin tottuneesti että toivun nopeasti.

Jukkiksella on sikäli onnekkaammin valittu nimi kuin Jaskalla, että loukkaavuuden aste olisi pienempi jos nakkisormeni osuisivat J:n sijaan P:hen. Jos näin joskus tulee käymään niin vakuutan etukäteen että kyseessä on tahaton teko ja pyydän varmuuden vuoksi etukäteen anteeksi!
41. Jaska5.8.2016 klo 12:09
Saat anteeksi. Moni muukin pauhaa Jaskaa, mutta minä en ole moksiskaan.
42. Jondalar5.8.2016 klo 16:21
Hyvin sanottu. Kirjoitin tuossa ylempänä potaskaa minäkin. Oikeammin sanottuna: olen silloin tällöin kiikuttanut postilaatikkoon kolmekin vastausta kerralla. Kahdelta viikolta päälehdestä ja yhden Kuukausiliitteestä, kaikki eri kuorissa. Mietin varmaan muuta kirjoittaessani ja huulet heilui itsekseen.
43. Jondalar9.10.2016 klo 14:04

Tässä tietoa vuonna 2016 tähän mennessä arvotuista voitoista. Kyseessä on Hesarin ja Kuukausiliitteen yhteenlaskettu tilasto.

Voittoja yhteensä 460 kpl (naisille 257 voittoa, miehille 203)

Neljä kertaa voittaneita 7 kpl
Kolme kertaa voittaneita 8 kpl
Kaksi kertaa 67 kpl
44. Jondalar22.2.2017 klo 21:49
Sain äskettäin puhelun HS-ristikoiden tarkistuksesta ja arvonnasta vastaavalta. Vastasin vasta kolmanteen soittoyritykseen, sillä olin autolla liikkeellä ja asioilla. Onneksi vastasin, sillä minulle kerrottiin, että olin voittanut rahapalkinnon, mutta maksaminen tilille ei meinaa onnistua. Minulla oli tullut virhe tilinumeroa merkitessäni. Asia korjattiin ja juteltiin vähän ristikoista. Mainitsin kantalehden ristikoiden suttukuvista ja sihteeri pahoitteli. Hän sanoi, että arvonnassa nostetuissa ratkaisuissa on usein virheitä, sillä Auliksella on melkoisia harhautuksia.

Jäi tunne, että arvonnasta vastaavat ovat tarkkoja ja rehellisiä. Soitti niin monta kertaa, että puheluun vastattiin.
45. Tuttu22.2.2017 klo 22:18
Olen kerran jokin vuosi sitten saanut 20€, sen jälkeen enää yhtään. Tosin en enää vuoteen ole HS-ristikoita ratkonut, kun kyllästyin ylettömään googlettamiseen! Suomen Kuvalehden ristikot ovat mieleisiä. Sieltäkin olen tosin saanut vain yhden kerran 20€. Olen lähettänyt vastaukset tekstiviesteinä, silloin kun olen lähettänyt.
46. Jiikoo22.2.2017 klo 23:41
Olen alkanut lähetellä ratkaisuja vasta aivan viime vuosina. Läheisin kilpakenttä minulle on SK:n piilosana, mutta saman lehden tavallisten sanaristikoidenkin ratkaisut lähetän sitä mukaa kuin saan ne ratkaistuiksi. 1- ja 2-tähtiset yleensä saan täyteen, 3-tähtisten täyttyminen on harvinaista herkkua. Piilispuolella luulen lähettäneeni ratkaisuni viime vuoden jokaiseen tehtävään, mutta niiden oikeellisuutta en ole tullut monestikaan tarkistaneeksi.

HS:n kantalehden perjantairistikoita olen yrittänyt vasta aivan viime kuukausina ja kolme olen saanut mielestäni täyteen. Kuukausiliitteen ristikoiden ratkaisujani olen lähettänyt varmaankin lähemmäs 10 kpl.

Voittosaldooni voinen olla hyvinkin tyytyväinen: SK.sta olen saanut kertaalleen kaksikymppisen sekä piiliksestä että ristikosta (joka taisi olla 3-tähtinen), ja HS:n Kuukausiliitteestä on tullut palkinto kerran. Onni on potkinut nimenomaan tämän vuoden alussa kummankin lehtitalon turnajaisissa jokseenkin samanaikaisesti!

SK:n ratkaisuni lähetän eläkeläisen tulotasoni johdosta sähköpostilla, avainkirjainten merkkijonoina. HS:n ristikot olen postittanut sellaisinaan yksitellen. Uusin perjantairistikon ratkaisuni on jo kirjekuoressa odottamassa postittamistaan.
47. HT23.2.2017 klo 10:04
Jondalar: "Minulla oli tullut virhe tilinumeroa merkitessäni." Minä tulostan tietokoneesta arkillisen yhteystietoja ja leikkelen siitä lappusia, jotka teippaan ratkaisuun. Ei tarvitse huolehtia joka kerta erikseen, meniköhän nyt oikein.
48. Jondalar23.2.2017 klo 13:58
HT. Hyvä idea. Minullakin oli kauan sitten jostain lahjaksi saatu arkillinen tarralappuja, joissa oli nimeni ja osoitteeni. Liimasin aina sellaisen ristikkoon ratkaisijan paikalle niin kauan kuin niitä riitti. Silloin ei pankkitilin numeroita tarvinnut laittaa. Nyt olen tiedot kirjoittanut ulkomuistista. Muisti on vaan ruvennut toisinaan pätkimään.
49. TJV23.2.2017 klo 15:00
HT, soita.
50. HT23.2.2017 klo 22:58
TJV: ei löydy numeroasi muistiinpanoista, mutta Fonecta tuntee kolme samannimistä. Oletko se, jonka numero päättyy 03?
51. TJV24.2.2017 klo 07:44
Kyllä.
52. Hilu25.2.2017 klo 13:03
Minullekin soitti kesällä henkilö, joka hoitaa HS- ristikoiden tarkistus- ja arpomishommia. Teki niin mieli kysellä tästä systeemistä ja hän ystävällisesti antautuikin keskusteluun. Tämän säikeen alussa on myös lainaus HS:n Usko Siskoa- palstalta ja samat olivat tiedot sielläkin. Sain vielä kuulla, että senkertainen ristikko oli kovin työläs tehtävä, kymmentä oikeaa kun ei ihan heti meinannut löytyä. No, tuntuihan se hyvältä olla yksi voittajista. Toivottavasti Hesari ei ihan kohta mene niihin tekstareilla lähetettäviin kirjainpötköihin, koska on varmaan paljon ratkojia tään vanhan, hyvän kannalla.
53. Jondalar17.3.2022 klo 14:30
Jiikoo, tarkoitin tätä säiettä. Etsivä löytää, jos on onni mukana.
54. Jiikoo17.3.2022 klo 15:28
Kiitos, veli Jondalar! Olikin siis kyse Usko Siskoa- eikä Torsti tietää -palstasta... Mikäpäs siinä, tässä ainakin on asiaa käsitelty varsin seikkaperäisesti.

[Näkyypä ketjussa olevan jotain minultakin. Taisin tulla sotkemaan palstaa juuri noihin aikoihin, alkuvuonna 2017. Hesarin ristikot olivat tuntuneet niihin aikoihin saakka minulle jokseenkin ylivoimaisilta. Juonen päästä kiinni saatuani olen päässyt siihen, että lähettämättä jäävä ratkaisu alkaa olla harvinaisuus. Viime kesänä taisi mökkituoksinoissa pari valmiiksi täytettyä vastausta jäädä kuvaamatta ja lähettämättä. Mitään takeita vastausteni oikeellisuudesta ei minulla tietenkään ole. En ole jaksanut tarkastaa tekeleitäni jälkikäteen enkä tehdä mitään tilastoja tai muistiinpanoja voitoistani.]
55. Jondalar17.3.2022 klo 20:32
Todellakin Sisko silloin viisi vuotta sitten antoi meille uskoa. Alkaa muisti jo vähän sassaroida. Naisia en sentään koskaan unohda, sillä he saavat yhteiskunnan toimimaan.

Vuoden 2021 HS-ristikoista palkinnon sai nainen 304 kertaa ja mies 216 kertaa.
Kuukausiliitteestä luvut olivat 69/51 naisten hyväksi.
56. Jondalar17.3.2022 klo 21:35
Huomisessa ristikossa julkaistut voitot 7/3 naisille. Vuoden alusta 52/28 naisten voitto.

Mitä meidän miesten pitäisi tehdä paremmin? Sitäkään minä en tiedä.
57. Jaska¨17.3.2022 klo 22:30
Helppo kysymys. Miesten pitäisi vähentää tuntuvasti naisten osallistumista arvontoihin.
58. tschau26.3.2022 klo 13:52
Jondalar kirjoitti keskustelussa 3205 16.3.2022 15:51 näin, mutta siirrän sen tänne, jonne kysymykseni kuuluu:

Viime vuonna HS ja Kuukausiliitteiden ristikoista palkintoja saatiin seuraavasti

5 kertaa voittaneita 5 henkilöä
4 kertaa voitti 8
3 kertaa voitti 27
2 kertaa voitti 108
1 voitto 492 kpl

Kiitos tilastoinnista! Siis 52 viikkona ja 12 kk:na arvotaan 10 henkilöä, josta saadaan 640 nimeä. Tämän ymmärrän, mutta sitten aivoni menevät solmuun. Onko niin, että noista 640 nimestä 5 esiintyy 5 krt, 8 kpl 4 krt, 27 kpl 3 krt ja 108 kpl 2 krt? 640:stä jää jäljelle 286 nimeä, jotka esiintyvät vain kerran? Eli eri henkilöitä 434 kpl?

Jondalar, voitko kommentoida!
59. Pike26.3.2022 klo 14:21
Laskepa tilastonikkari Jondalar vielä - vaikka tuskin pystyt - montako kertaa voitto on tullut samaan perheeseen? Meidänkin poppoolle voitto tuli kolme kertaa viime vuonna - tosin kaikilla eri nimi.
60. Ylläpito26.3.2022 klo 14:58
Kuka pystyy mitäkin... ollaan ihmisiksi.
61. Jaska26.3.2022 klo 19:26
58. tschau on oikeassa. Palkintoja jaettiin 640 kpl. Yhteensä 354 ratkojaa on voittanut useammin kuin yhden kerran, joten yhden kerran voittajia täytyy olla paljon vähemmän kuin 492. tachaun laskema 286 stemmaa.
62. Jukkis26.3.2022 klo 20:54
Selvästikin Jondalar on epähuomiossa laskenut 640-(5+8+27+108) = 640-148, josta tuo 492.

Epähuomio se Jaskaakin vaivaa. Eihän tuo "Yhteensä 354 ratkojaa on voittanut useammin kuin yhden kerran" pidä paikkaansa. Useamman kerran voittajia on tuo edellämainittu 148. He ova saavuttaneet yhteensä 354 voittoa.
63. Jaska26.3.2022 klo 23:51
Kyllä joo vaivaa ja tachau piti olla tschau.
64. Jondalar27.3.2022 klo 10:24
Kiitos oikaisuista. Tuossa minun tilastossa on mukana Hesarin ja Kuukausiliitteen voittajat yhteensä, eli 520+120.

En tietenkään ole niin erehtymätön kuin on palstan teräväkynäisin.
65. Jondalar27.3.2022 klo 10:48
Jukkis on ymmärtänyt laskelmani oikein. Huomasin nyt tehneeni poiminnassani yhden virheen. Viisi kertaa voittaneita olikin viime vuonna 6 Se muuttaa vähän kokonaisuutta. Mutta näillä luvuilla ei ole kovin suurta merkitystä. Kunhan ovat suuntaa antavia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *