KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE KESÄKUU

8889. HS kuukausiliite kesäkuu

elmeri4.6.2016 klo 09:19
eipä ollut pahemmasta päästä tämä .
nyt hyvät kuvat , kun aina purnaatte ..
2. Nix4.6.2016 klo 09:35
Onkohan joukkoon lipsahtanut yksi ylimääräinen T ?
3. Aksu4.6.2016 klo 09:50
Nix,
ylimääräinen kirjain jäi miullekin. Ihmettelen kovasti.
4. Potter4.6.2016 klo 10:13
En huomannut tuota ylimääräistä T-kirjainta ennen kuin kävin läpi koko ristikon.
Alaharmaa kyllä kangerteli, ja tuo vihreä kapeneva kuvio oli kuitenkin sitten se mikä siihen tuli.
5. Maria4.6.2016 klo 13:27
Kuvat oli himmeitä! Ylimääräinen T- kirjain on minullakin. Lienee laatijan lapsus! En kyllä purnaa himmeitä kuvia, mutta voisi vähän paremmin näkyä.
6. elmeri4.6.2016 klo 13:34
kyllä tuo ihan horolta vaikuttaa tuo tyttö
7. Juuso4.6.2016 klo 13:49
Minäkin ihmettelen ylimääräistä kirjainta paketissa.
8. uusi4.6.2016 klo 15:28
Juuso,
samoin minä.
9. tuffa Porist4.6.2016 klo 17:44
Valmista tuli, vasen ylänurkkka (matkitaan Aulista) viimeksi.
10. km4.6.2016 klo 21:58
Kuka sinne Ratkojiin heittää heti ison pinon vastauksia?
11. km4.6.2016 klo 21:59
Kuka sinne Ratkojiin heittää heti ison pinon vastauksia?
12. mummo5.6.2016 klo 09:14
Ylimääräisestä T kirjaimesta on kirjoitettu. Minä olen saanut aikaiseksi 2 kohtaa jossa on kolme T kirjainta peräkkäin. Muuten ristikko on valmis mutta jossain mättää kuitenkin.
Vihjeeseen PAKETTI minulla on sana, jossa kolme T kirjainta peräkkäin?
Vasemman yläkulman pitkässä pystysanassa minulla on kolme T kirjainta peräkkäin (tosin yksi on piilokirjain).
Kumpi on minulla väärin?
13. Siru5.6.2016 klo 09:28
Mummu,
minulla vain paketissa kolme T-kirjainta.
14. mummo5.6.2016 klo 09:36
Kiitos Sirulle!
Pitääpä tutkia ylänurkkaa. Aikanaan kun tein sitä kohtaan niin hyväksyin liian helposti virheen koska sellaisesta oli kirjoiteltu.
15. jykä5.6.2016 klo 16:15
Minusta vihje Tea on paras. Maapallolla on varmaan miljoona Teeaa ja yksi niistä Tea Ista. Oli helppo ja värikuvat näkyivät hyvin.
16. Virkku5.6.2016 klo 17:24
Hyvä kaikin puolin selkeä ristikko kuvineen päivineen. Vasemman yläkulman vaakuna- ja muusikko- vihjeisiin piti kyllä etsiskellä vastaussanat. Vihreän kuvan vastaussana on kai hyväksyttävä, se kun vain tuli niin.
17. Siru5.6.2016 klo 18:22
Virkku,
Vihreän kuvan vastaussana on kai vieraskielinen termi eräälle geometriselle muodolle. Niin olettaisin.
18. Virkku5.6.2016 klo 19:00
Siru. Etsin geometrista muotoa. Oman sanani sain risteävistä. Sanani ei kyllä oikein vastaa vihjekuvaa.
19. Siru5.6.2016 klo 20:14
Virkku,
Luulen, että sinulla on oikea sana (sirkus tulee mieleen). Jätäpä sanastasi viimeinen kirjain pois ja googleta sillä.
20. HT5.6.2016 klo 22:04
Tuosta kolmen T:n sanasta muistuu mieleen, että aikanaan Lehdon ristikkoon tuli IMAAAMI kolmella A:lla.
21. [O]5.6.2016 klo 22:39
[HT.
Kertoessasi tuon esimerkin, niin muistin sen minäkin. Kiitos siitä. ;).
Oikein hyvää kesää Sinulle!]
22. Virkku6.6.2016 klo 08:45
Siru. Saman vihreän kuvan löysin kuvahausta. Geometrinen muotohan siinon kysymyksessä. Vastaussanan viimeinen kirjain tarpeeton, paitsi sopii oikean laidan pystysanaan.
23. Siru6.6.2016 klo 09:08
Virkku. Nyky Suomen Sanakirja tuntee tuon i-loppuisen sanan tarkoittamassa kyseistä geometristä muotoa.
24. spa6.6.2016 klo 09:12
Virkku,
sivistyssanakirjassani viimeistä kirjainta myöten kolmantena merkityksenä ko. sanalle.
25. Virkku6.6.2016 klo 09:15
Siru ja spa, kiitos tiedosta.
26. Ritja Aniina6.6.2016 klo 16:03
Eikö joku voisi antaa vihjettä, keitä ovat naisihminen alasinisten vieressä ylhäällä ja lippalakkipäinen mies alhaalla, sen sijaan että pohditaan ylimääräisiä t-kirjaimia ja vihreää "mattoa". Ei auta googletus. En saa millään ensimmäiseen alasiniseen mitään järkevää. Lienee jotain väärin. Muuten on ristikko valmis.
27. Aksu6.6.2016 klo 16:30
Mies roolin takana on Martti.
28. Virkku6.6.2016 klo 17:24
Ritja Aniina. Kysymäsi naisihminen oli brittinäyttelijä. Sain nimen risteävistä ja googlasin. Sama kuva löytyi heti.
29. -6.6.2016 klo 17:25
Ritja Aniina, jos sinulla on muut valmiina alasinisessäkin niin kuin sanoit, niin se naisihminen löytyy helposti googlella kokeilemalla eri kirjaimia.
30. Rampe6.6.2016 klo 18:24
Tämä naisihminen sanoi keski-ikäiselle tyttärelleen erään tv-sarjan lähes jokaisessa jaksossa: "Drink your coffee!"
31. jykä6.6.2016 klo 19:11
Vasen yläkulma vaikea kun taas noita naamakuvia. Ei tarvii vastata.
32. kaplas6.6.2016 klo 19:26
Vielä väkerretään, olen helpompiakin täyttänyt..
33. Loro6.6.2016 klo 22:35
Vasen yläkulma ja grillattavaa vai mitä kuvassa ? Ei aukene, ei.
34.  eetu7.6.2016 klo 09:16
Ratkaisussani vasempaan yläkulmaan tuli mm rumpali, runoilija, kuninkaallinen, pyydys ja Kannaksen kunta. Liekö samat kuin laatijalla?
Jos alalaidan mies on Martti, niin en kuitenkaan ymmärrä, miksi ratkaisuuni tuli miehen siviilisääty. Ei kuvasta voine päätellä onko hän ukko-, poika- vai leskimies. Kolmen T:n lopputulos kiinnostaa.
35. Virkku7.6.2016 klo 09:39
eetu, näillä mainitsemillasi mentiin. Alalaidan Martilla oli tuollainen siviilisääty roolihahmona. Edelliseesä elokuvassa siviilisääty oli erilainen. Näin se elämäntilanne muuttui. Kyllä siihen pakettiin tuli kolme t:tä. Ahdettu ylimääräinen t pakettiin.
36. eetu7.6.2016 klo 10:21
Kiitos Virkku rooliselvityksestä. En tunnistanut miestä.
37. Loro7.6.2016 klo 14:56
Eetu, jo aukesi vasen yläkulma !
38. EJlo10.6.2016 klo 11:23
Jos vasemman ylänurkan aurinkolasi-mies on rumpali, niin missähän yhtyeessä kaveri on mukana ?
39. Virkku10.6.2016 klo 11:42
EJlo. Aurinkolasi-mies soittaa rumpuja ja laulaa australialaisessa yhtyeessä nimeltä Spiderbait.
40. kaplas10.6.2016 klo 11:59
EJlo,soittaa ajupmur
41. Juha N26.6.2016 klo 16:28
Tämän rästiristikon juuri ratkoneena en voi kun taivastella.

Olen aiemmin - etenkin 80-luvulla, jolloin en enää tilannut/ostanut ristikkolehtiä, vaan ratkoin käytännössä vain Hesarin ristikot - ollut harraskin Aulis Lehto -fani. Noiden vuosien parhaat HS-ristikot säästin ja mapitin, ja tallessa ne ovat jossain varastokomerossa vieläkin.

Eräs elintarvikealan perheyritys pitää ohjenuoranaan sanontaa "hyvään pyritään, mutta priimaa pukkaa tulemaan". Tämä sopii tietysti motoksi alalle kuin alalle, jossa kaupattavan tuotteen tekijä sekä tuntee ammattiylpeyttä että on kiinnostunut asiakaspalautteesta - ja myynnin määrästä. Ristikkolehtitaloillakin on tarkastajiin pohjautuva laadunvalvonta estämässä kelvottomien tekeleiden julkaisua.

Helsingin Sanomilla on sen sijaan ristikoihinsa silkka hälläväliä-asenne. Mitään laaduntarkkailuprosessia ei ole. Laatijan annetaan temmeltää kuin pukki pellossa, norsu kaalimaassa, porsas lasikaupassa. (Menivätkö tässä pasmat ja vellit sekaisin? Ei haittaa, painetaan lehteen, eivät tilaajat kumminkaan valita!)

Kesäkuun kuukausiliitteen ristikkoon tuli siis vihje-ratkaisusanapari PAKETTI > ALEMATTTOPAKKA. (Vastausaikaa on jäljellä, mutta en tässä paljasta mitään olennaista, koska ratkaisusana löytyy näköjään Ratkojistakin.) Edelliset kommentoijat käyttivät ilmaisuja "LIPSAHTANUT yksi ylimääräinen T" ja "lienee laatijan LAPSUS", ja se, joka syötti sanan Ratkojiin, kirjoitti selitykseksi "laatijan SOKEUTTA laittaa 3 T-kirjainta peräkkäin". Itse en ole näin ymmärtäväinen. Väitän, että kyseessä oli tahallinen virhe: Lehto oli ajautunut laadinnassaan umpikujaan, josta ei päässyt kuin turvautumalla "lipsahdukseen".

Näitä "lipsahduksia" on ollut ennenkin. Mittani on niin täysi, että irtisanon protestiksi tilaukseni. Hesarin tulovirrassa ei yhden tilauksen lopetus tunnu tietenkään miltään, mutta tekoni on enemmän symbolinen, sillä talouteeni on varusmiespalveluvuotta lukuunottamatta tullut Hesari vuodesta -81 lähtien. Olen edelleen arvostanut Hesarin journalistista ainesta, mutta koska arvostan myös hyvälaatuisia ristikoita, en tilausmaksullani halua olla tukemassa Aulis Lehdon suojatyöpaikkaa.

Mielestäni tiedän, mikä ristikoissa on laadukasta ja mikä ei. Olen ratkonut ristikkolehtiä 1974-81, sitten Hesarin ristikoita -81 lähtien, kunnes 90-luvulta lähtien lisäksi Ilta-Sanomien ristikoita ja uudelleen myös ristikkolehtiä. Siten minulla on mielestäni asiantuntemusta sanoa, että sanastollisesti Aulis Lehdon ristikot eivät täytä hyvän nykylaadun kriteereitä - laadinnan umpikujista pelastavia vain googlaamalla löytyviä ulkomaisia erisnimi- ja lyhennekummallisuuksia on paljon. Kun lisäksi tahallisia virheitäkin saa laatimuksiin sanktioitta sijoittaa, sopii Hesarin ristikoiden nykyiseksi motoksi mielestäni seuraava: "sekundaan pyrimme, mutta ei se susikaan haittaa."

Lähetän päätöksestäni ja sen perusteluista postia Hesarin päätoimittajalle. Ehdotan samalla harkittavaksi, että Hesari ryhtyisi tilaamaan arvolleen sopivia ristikoita joltakin firmalta, jossa laaduntarkkailu toimii. En tosin usko, että tällaisella yksittäisellä mielenilmauksella on mitään vaikutusta. Mutta saavat Hesaria pommittaa mielenilmauksilla muutkin!
42. iso S26.6.2016 klo 17:05
En nyt sentään ole pommittanut, mutta juuri tuon suuntaisia ajatuksia olen pari kertaa lähettänyt samalla kun olen valittanut digilehden ongelmista yleensä. Vinkkasin myös että lisämielipiteitä mm. heikkolaatuisista kuvista voisi käydä katsomassa täältä HS-säikeistä. Tulos: digilehden ongelmat korjattiin pikaisesti (ja melkein yhtä pikaisesti korvattiin uusilla ongelmilla, jotka sitten korjattiin), mutta ristikkoasiaan ei otettu mitään kantaa eikä varsinkaan asiaan ole puututtu. Sama meno jatkuu.

Ryhdistäydyin vihdoin printtaamaan tämän juhannusristikon ja sain sen juuri täytellyksi. Neljälle sivulle tulostettuna kuvat olivat HS-asteikolla keskitasoa parempia. Useimmista sai riittävästi selvän jo ennen ratkaisusanan muodostumista. Melkein kaikki hahmottuivat viimeistään ratkaisusanan avulla. Esimerkiksi oikean puolikkaan keskivaiheilla, kolmannella rivillä on kuva joka ratkaistuna on melko selvä, mutta ennen sitä tulkitsin sen väärin. Varttikierroksen vastapäivään käännettynä olin näkevinäni siinä käden joka heiluttaa jotain liinaa.

Joissakin vihjeissä, varsinkin kuvissa, yhteys ratkaisusanaan on melko mielivaltainen. Tapa säädellä vaikeusastetta sekin.

Tilaustani en ole irtisanonut, muutin vain sen halvemmaksi siirtymällä paperista digiin. Toistaiseksi olen Hesarin ristikoita ratkonut, kun siitä on ehtinyt tulla tapa jo ennen Lehdon valtakautta. Entistä useammin on käynyt niin että en viitsi pinnistää loppuun asti ja on mielessä käynyt sellainenkin ajatus, että voisi jättää aloittamattakin. Toistaiseksi kuitenkin piinaan päätäni ja olen ajatellut asian niin että ensi keväänä on sitten päätöksen aika, kunhan ja joshan on suoritettu "last hurrah" (jossa nähnen myös Juha N:n jolla on vielä pitkälti matkaa kehäraakkivuosiin).

Tilanteeseen sopinee kaksi sanontaa: tottumus on toinen luonto ja aika aikaa kutakin.
43. tuffa Porist26.6.2016 klo 19:28
Johan tuli mielipiteitä Auliksen ristikoista. En väheksy herrojen arvosteluja, toteanpa vain, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Aika pitkälle kuitenkin mennään toimenpiteissä, jos sanaristikon takia perutaan laadukkaan lehden tilaus. Uskoisin kuitenkin, että Auliksen ristikoihin tyytyväisiä, minä mukaan luettuna, on kuitenkin enemmistö ja löytyyhän niitä laaturistikoita muualta. En ymmärrä, että joku ottaa ajanvietteeksi tarkoitetut ristikot noin vakavasti. Olkoon kuitenkin sanan- ja valinnanvapaus kaikilla.
44. HT26.6.2016 klo 19:44
Minä lähetin Hesarin kuukausiliitteen toimitukseen 10.10.1999 sähköpostin otsikkonaan Ristikkojen laadun heikkeneminen:

"Asia koskee yhtä lailla kuukausiliitettä kuin emolehteäkin, mutta kirjoitanpahan teille, kun edessäni on kuukausiliitteen ristikko. Siis: ristikoissanne on alkanut esiintyä laatijan kömmähdyksiä yhä useammin. Tähän nyt palauttamistaan odottavaan näkyy tulevan ULOTTTUMATON kolmella T:llä, OMISTUSMUOTO-sanan vihje on unohtunut pois ja RITVA-sanakin vain tulee ristikkoon ilman selitystä. Vähän aikaa sitten ristikkoonne tuli ITKEMEMISET pro ITKEMISET. Okei, ei tämä ole Euroopan suurin epäkohta, mutta muistanpa, että 60-luvulla Hesari pyysi anteeksi, jos ristikkoa ei saanut virheettömästi täyteen laatijan töppäyksen takia. Tekisitte edes kuten varsinaisissa ristikkolehdissä tehdään: käykää laatijan aikaansaannokset läpi, ennen kuin panette ne lehteen. Jos aikataulu on niin tiukka, ettei Aulis Lehto kykene pitämään laatua yllä, harventakaa tahtia ja julkaiskaa kunnon ristikko vaikka joka toisessa lehdessä."
45. kaplas26.6.2016 klo 20:13
Jonkin verran samoilla linjoilla eli Hesarilta voisi laatua edellyttää..
46. Juha N26.6.2016 klo 22:11
tuffa Porist:

En minä toki ketään Hesarin ristikoita fanittamasta kiellä. Mutta kuvittele tilanne, jossa Aulis Lehdon olisi pitänyt tarjota tämä puheena oleva laatimuksensa johonkin ristikkolehteen julkaistavaksi. Kukaan ristikkopäätoimittaja ei olisi sitä huolinut!

Ei sellainen ristikko, jossa on sana ALEMATTTOPAKKA, ole kuranttia tavaraa. Kuten ei sellainenkaan, jossa risteäväksi tarkoitettu sanapari ei sovi yhteen, kun risteysruutuun on vaaka- ja pystysuunnassa tyrkyllä aivan eri kirjaimet. Tällaisia tapauksia on tullut vastaan lukuisia, mutta en ole niitä muistiin kirjannut. Pikaisella haulla löydän eräältä vanhalta säikeeltä kaksi HT:n mainitsemaa esimerkkitapausta:

1) Laadintavirhe: ristiin menevät joko IRTOMUKI (vihjeen tarkoittama sana) ja KUMAT (epäsana) tai IRTORUKI (epäsana) ja KURAT (vihjeen tarkoittama sana).

2) Vihjeitysvirhe: ristiin menevät joko KAUPPA (vihjeen tarkoittama sana) ja ROUSI (todellinen sana, johon ei vihjeessä viitata) tai KASPPA (epäsana) ja ROSSI (vihjeen tarkoittama sana).

Yhtenä ongelmana on laatukontrollin puute. Kun laatija valvoo itseään, hän saa huseerata vapaasti, ja suoranaista sutta pääsee syntymään. Toinen ongelma on se, että sanalaadun suhteen Lehto on jämähtänyt takavuosikymmenten käytäntöihin, niin että vaikka suoranaista sutta ei synnykään, niin sekundaa kuitenkin. Jos esimerkiksi hatusta vedetty esimerkki OVHA olisi 28 asukkaan burmalaiskylä tai sen suutarikillan lyhenne, kelpuuttaisi Lehto sen ristikkoonsa, kun taas koko muu laatijarintama joitakin muumiojääriä lukuunottamatta on ryhtynyt noudattamaan aivan erilaisia sanalaatuvaatimuksia.

Hesarin tilauksen irtisanominen ei johdu siitä, ettenkö jaksaisi vuosikerran hintaa maksaa, vaan siitä, etten halua Hesarin tuota summaa minulta enää saavan (lehden voin toki lukea kirjastossa, jos haluan). Olkoon se yksittäisen monivuotisen tilaajan protesti lehden ummehtuneelle ristikkopolitiikalle. Sen sijaan maksan ilomielin jatkossakin Suomen Kuvalehden vuosikerran hinnan ynnä ostan Ilta-Sanomien jokaisen viikonloppunumeron - vaikkapa vain tuen osoituksena sille, että nämä lehdet oikeasti satsaavat ristikko-osastonsa laatuun. SK- ja IS-ristikothan saisin kopioitua kirjastossakin, jos haluaisin.
47. Jaska27.6.2016 klo 11:15
Lipsahduksia, sanasokeutta. Joopa joo. Uskokoon, ken tahtoo. Totuus on kuitenkin, että Lehdon virheet ovat tahallisia. Myös lehden reagoimattomuus asiallisiin huomautuksiin on ratkojien halveksuntaa. Mutta mikäpä siinä, kun halveksittujen enemmistö pysyy tyytyväisenä. Miljoona kärp...
48. Siru27.6.2016 klo 11:43
Lipsahdukset, virheet, suttuiset kuvat, väkisin väännetyt oudot ratkaisusanat (kuten tuokin alematttopakka, vaikkapa olisikin ilman ylimääräistä t-kirjainta) ym. harmittavat valtavasti. Virheiden myöntäminen, saati pahoittelu, ovat tuntemattomia tapoja. Harmittaa myös se, että joku syöttää Ratkojiin heti tuoreeltaan ratkaisuja mitä omituisimpiinkin vihjeisiin. Tuosta ei tosin ole syyttäminen ristikon laatijaa, mutta tiedä häntä, kuka siinäkin on asialla! KK-liitteen ristikoissa on paljon mukaviakin puolia, kuten usein ne 'harmaat', pitkät ratkaisut.
49. tuffa Porist27.6.2016 klo 12:21
Taidan jäädä yksin Aulikselle myönteisen mielipiteeni kanssa...
50. kaplas27.6.2016 klo 12:26
Eiköhän se tuttu ja turvallinen ole Lehdon ristikolle ominainen piirre.
51. pelaaja27.6.2016 klo 19:52
Et sinä, tuffa Porist, ihan yksiksesi ole. Tosin minäkin allekirjoitan nuo kritiikit ja voisin lisätä sinne vielä pari muutakin harmittavaista kokemusta ja näkemystä, esim. sen että ekalla kerralla hauskalta tuntunut vihje toistuu ja toistuu ja että ns. kaikenmaailman entisaikaisia naamoja tai naamojen osia pitäisi muka tunnistaa. Mutta allekirjoitan kritiikit vain katkoviivoilla, koska kuitenkin joka kerta haluan sen ristikon ratkoa. Tottumus, josta ei osaa näköjään luopua. No, varsinaista ratkomista ei näissä paljon ole vaan pikemminkin Google- ja nykäsvarmistuksia mutta silti. Ja on siellä aina joitain kivoja juttuja mukana. Jännittää jo, millä tyylillä seuraava laatija alaisiaan lähestyy.. HS-ratkojaporukkahan poikkeaa aika rehvakkaasti muista näine vastauspalveluineen. Joku omituinen aktivisti tosin on tehnyt asiassa vallankumouksen "siellä". Voi poloista, jolla meni iso osa juhannuksesta aukeamaristikon runsaslukuisten vihjeitten ja ratkaisujen kirjaamisessa.. Semmoinen laatija kuin "ratkojansa" tällä hetkellä kuitenkin. Lehto herättää tunteita. Kaikki laatijat eivät siihen sudenkuoppaan ole joutuneet huonossa, saatikka hyvässä. Kiitetään kovasti tai moititaan hiukan mutta rakkaus tai inho ei kuitenkaan niin herkästi ole kaikkien katseltavissa. Kuulemiin.
52. Rampe27.6.2016 klo 21:51
Sinänsä ihan oikeaa kritiikkiä Auliksen ristikoista yllä. Mutta jos hän joka viikko tekee ison ristikon Hesariin ja kuukausiliitteet päälle, ei voi odottaa mestariteosta joka kerralla.
Näin tulee käymään silloinkin, kun laatija aikanaan vaihtuu.
Tietenkin on mahdollista, että Hesarin ristikoissakin laatija vaihtuu tulevaisuudessa viikoittain, mutta luulisin tämän kokoisia ristikoita laativien olevan harvassa.
Itse olen Lehdon ristikoiden parissa viihtynyt vuosikausia ja muutaman kerran vuodessa häneltä on tullut idealtaan nerokkaita pläjäyksiä.
Tosin silloin ratkominen on ollut helpohkoa jujun selvittyä.
53. XXX28.6.2016 klo 11:05
Minulle on tullut mieleen jopa sellainen ajatus, että Aulis Lehto tietoisti vedättää tätä palstan kimpparatkojaporukkaa, jolle kelpaa ihan mikä vain. Yhdessä jauhetaan ja viedään kaikki älyttömyydetkin Ratkojiin. Lopuksi kehutaan saaduilla kaksikymppisillä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *