KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 1/2016

8705. SK 1/2016

joskus9.1.2016 klo 09:21
Hyvä kolmonen, vaikea, muttei keinotekoisuutta, kiitos laatijalle!
2. Pike9.1.2016 klo 10:11
Ristikko ei ollut lähelläkään kolmosta, ehkä 1,5. Ainoa miettimistä vaativa kohta oli oikea alakulma. Muuten läpikirjoitusjuttu. Kuka näitä oikein tähdittää?
3. Pike9.1.2016 klo 10:15
Piilosana oli erittäin hyvä. Mainioita vihjeitä, esim. vaaka 9 ja 16 sekä pysty 2 ja 13. Tällaisia on ilo ratkoa.
4. joskus9.1.2016 klo 10:26
Molemmista Piken kommenteista täysin eri mieltä. Piilosanassa oli keinotekoisuutta, ristikko luontevan hankala.
5. tapio9.1.2016 klo 10:34
Piilosanatehtävissä on aina keinotekoisuutta, mutta jos sitä ei ole kohtuuttomasti, tehtävä on ihan hyvä. En osaa tässä vaiheessa vielä ottaa kantaa, onko keinotekoisuutta liikaa.

En nyt usko Piken kommentiin ristikosta, mutta muistutan, että jos ristikko saisi IS:ssä 2+, se olisi käypä kolmonen SK:ssa.

PuPe:ssa on toki tullut pahoja arviointivirheitä. 2 1/2 ollut pari kertaa 1 1/2-tasoa.

Pike kuitenkin arvioi tehtäviä mielestäni turhan subjektiivisesti yrittämättä tarpeeksi arvioida toisten ratkojien näkökulmasta ja siten yleisellä tasolla.

Vaikka kuinka yrittää arvioida SK:n ja PuPe:n ristikoita yleisellä tasolla, itsekin tietenkin syyllistyy enemmän tai vähemmän subjektiiviseen arviointiin.
6. Jaska9.1.2016 klo 11:31
Miksi pitää yrittää arvioida mitään yleisellä tasolla, so. pohtia muiden tuntemuksia ko. tehtävästä? Kun siitä kerran seuraa ahdistusta ja syyllisyyden tuntemuksia.

Siispä kiellän sinua tapio mitä vakavimmin vahingoittamasta jatkossa omaa terveyttäsi. Ole ylpeä ja oman arvosi tunteva ratkoja, joka viis veisaa muiden eriävistä mielipiteistä. Do it your way!
7. Io29.1.2016 klo 11:55
Ei ainakaan vaikea kolmonen. Tunti meni ja jotkut kolmoset ei ratkea koskaan.
8. tapio9.1.2016 klo 15:27
No koskaan en ole noin nopeasti SK:n kolmosiksi merkittyjä ratkonut, mutta tähän asti kaikki tullut ratkottua (joihin tosin olen hieman tarvinnut apua ja aikaa on mennyt).

Jekkuja jonkin verran, joten siinä mielessä teknisesti ottaen kolmonen, mutta korkeintaan 2+ eli SK:n kolmoskategorian helpoimmasta päästä.
9. tapio9.1.2016 klo 18:26
Kun nyt noita piilosanoja ovat muutkin arvioineet, mielestäni sekä nimimerkit "Pike" että "joskus" ovat omalla tavallaan oikeassa. Kuten viimeksikin suurin osa vihjeistä on keinotekoisia (paljon suuremmassa määrin kuin keinotekoisia vihjeitä kuin ristikossa), mutta niissä on kivoja pikku hauskuuksia. Jos pitää Fingerborgista, pitäisi löytyä ymmärrystä piilosanatehtävillekin.

Sikäli haastavampi kuin Ekiltä edellinen, etten taida tässä vihjeitä ilman risteäviä selättää.
10. --9.1.2016 klo 18:29
Fingerpori.
11. Jukkis9.1.2016 klo 18:59
Mitäpä tässä mitään uutta keksimään. Lainaan itseäni säikeesta 8661. SK 47/2015:

"Ilman risteäviä". Aaaaaaaaaaaarghhhhhh! "Ilman risteäviä". AAAAAAAAAARRRRRGGGGGGHHHHHHH! Ostan tykin ja ammun! "Ilman risteäviä". Kohta lätty lätisee. "Ilman risteäviä".
12. ***9.1.2016 klo 19:09
"Kuten viimeksikin suurin osa vihjeistä on keinotekoisia (paljon suuremmassa määrin kuin keinotekoisia vihjeitä kuin ristikossa), mutta niissä on kivoja pikku hauskuuksia."
13. tapio9.1.2016 klo 20:10
Jukkikselle - syytä tottua, sillä tuo on tapani arvioida vaikeusastetta.
14. Jukkis9.1.2016 klo 20:14
Paitsi että tuskin ketään kiinnostaa sun vaikeusastearviot. Vai löytyykö joku, jota kiinnostaa? Tähän viivalle voi laittaa nimensä: _____________________________
15. tapio9.1.2016 klo 21:54
Yritetään jättää mainitsematta. Mitä vaikeuteen tulee, yhdessä vihjeessä oli yhdistetty tyypillinen kovisristikoiden kikka tyypilliseen piilosanatehtäväkikkaan, jolloin vihje yllätti. En muista moista yhdistelmää kohdanneeni.
16. TU9.1.2016 klo 22:37
Mä en kyllä tajua, että miksi pitää päteä täällä. Ratkominen on nautinto ja joku ristikko tai piilosana on joskus itselle simppelimpi tai joskus vaikeampi. Toiselle ehkä päinvastoin. Tapion jutut ovat synteesi täällä esitetyistä näkemyksistä ja tapio esittää ne omina mielipiteinään, vaikuttaakseen asiantuntijalta.
17. tapio10.1.2016 klo 09:59
Olen kyllä aidosti sitä mieltä mitä olen - mitä väärää siinä on, että olen joissakin näkökulmissa samaa mieltä kuin joku toinen? On kiva, jos Pikekin esittää piilosanoista välillä positiivisen näkökulman.

Kriittisyyttä saa myös olla. Joissakin suhteissa olen ollut valmiiksi tietyissä suhteissa samoilla linjoilla kuin kriittisimmät arvioijat, mutten ole uskaltanut tuoda näkökulmaani esille - tämä koskee keinotekoisuusnäkökulmaa, jonka nyt nimimerkki "joskus" ja edellisellä kerralla "Olavi Kivalo" toivat esille.
18. Hugo10.1.2016 klo 10:04
En ymmärrä miksi täytyy kritisoida tähtien määrää. En usko, että päätös tähdistä syntyy kovin suuren raadin pähkäilyn tuloksena. Minulle tähdet vaikuttavat siihen miten asennoidun ratkaisemiseen. Jos tähtiä on yksi, niin en koske siihen. Jos tähtiä on kaksi, asennoidun siten, ratkaisu syntyy yhdellä rupeamalla. Kun tähtiä on kolme, varaudun siihen, että joudun panemaan ristikon muutaman kerran sivuun ja palaan siihen useastikin ennen kuin se on valmis. Tällä kertaa kolmonen syntyi yhdellä rupeamalla, mutta en ota sitä raskaasti. Siinä oli kuitenkin mukavasti ratkontaelämyksiä. Tällä kertaa tosin piilosana tuotti vielä enemmän elämyksiä.
19. tapio10.1.2016 klo 11:01
No olen suurin piirtein samoilla linjoilla ristikoihin asennoitumisen suhteen. Tosin en itse ratkonut ristikkoa yhdellä rupeamalla, joten minusta mieluummin 2+ -tasoinen kuin sitä alempi. Yleinen arvio siitä tuntuu olevan kuitenkin omaa kokemustani helpommasta ristikosta.

Piilosana sai useammaltakin henkilöltä hyvä arvion. Kokemuksen perusteella piilosanatehtäviä voi verrata 1 1/2 - 2+ -tasoisiin ristikoihin ja perustaso on n. kaksi tähteä. Vaihteluväli vaikeusasteen suhteen on pieni, joten tähditys ei ole kovin mielekäs. Lähemmäs kolmosta ne saa Jukkista ärsyttävällä maininnalla. Koska hilaan ne lähes poikkeuksetta itselleni lähemmäs kolmosta, en enää pysty kovin hyvään vaikeusastearvioon. Vaikka Jukkis nyt haluaa kiroilla, tässä oma arviointinäkökulma:
* jos yli 90% vihjeistä saa ratkottua ilman risteäviä, tehtävä helppo
* 75-89% perustasoa
* jos en saa ratkottua 75% ilman risteäviä, pidän tehtävää suht. haastavana - tällä kertaa jäi hieman tuon alle.

Siltikin tämänkertaista piilosanatehtävää voi korkeintaan verrata 2+ -tasoiseen ristikkoon.
20. Jukkis10.1.2016 klo 11:10
Tuskin olen ainoa, jota sinun jatkuva "ilman risteäviä" -höpötys ärsyttää. Muuta annanpa lupauksen: Jos tänne ilmestyy yksikin uskottava kirjoitus, jossa piilosanojen laatija kertoo, että pitää itselleen hyödyllisenä sitä tietoa, montako prosenttia piilosanasta tapio on saanut ratkottua hänen laatimastaan piilosanasta "ilman risteäviä", niin en enää asiasta tänne kirjoita. Ja tämä lupaus pitää paremmin kuin tapion aiemmin antama lupaus siitä, että ei enää tuota termiä täällä käytä.
21. Jaska10.1.2016 klo 15:28
Vältä nimi Riesa!

Miten tapio voi vättää uudelleen kasteen Riesa-tapioksi? Siten että hän ei enää ilmoisna ikinä kirjoita tänne kahta sanaa, jotka esimerkillisesti itsekin vältin tähän tälläämästä.
22. TU10.1.2016 klo 20:08
Kyllä tuon henkilökohtaisen vaikeusasteen havaitsee hyvin nopeasti, kun vain ryhtyy ratkomaan. Ainakin Sk:ssa on yhdenkin tähden ristikko usein ilahduttava ja hyvin tehty. En ymmärrä, että miksi niitä tulisi ylimielisesti välttää?
23. tapio17.1.2016 klo 08:31
Joskus ratkoin ja oli tylsä. Kyllä helppo ristikkokin voi olla kiva, jos siinä on TEEMA ja vihjeissä ja ratkaisusanoissa on huumoria.

_http://sanaris.fi/wordpress/wp-content/uploads/20 13/06/galenos0601ristikko.jpg

oli ihan kiva. Ekin helpot TV-ristikot ovat myös kivoja (harmi, ettei niitä eräässä lehdessä enää julkaista).
24. --17.1.2016 klo 08:49
Siis vain teema ja huumori yhdessä pelastavat helpon ristikon?
25. tapio17.1.2016 klo 12:39
Joo - minulle. Joskus huumori ehkä tahatontakin, mikä parasta!

Burana tehosi! > ILOHUUTO oli aidosti hauska vihje.

Veijo Wirenin helpot tosin kasvattavat sanavarastoa. Vaikka ristikot ovat pääsääntöisesti helppoja (ja monet tylsiä), niissä on aina muutama ennestään outo sana. Ristikkokirja on silti vain loma-aikana täytettäväksi kelpaava.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *