KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 12.-13.12.2015

8675. IS-viikonloppu 12.-13.12.2015

Lars12.12.2015 klo 08:13
Mitäs tänään ois tarjolla?
2. Lars12.12.2015 klo 08:15
&%¤%#¤ kun tässä ei oo korjausmahdollisuutta. Eki poistaa tän ja avaa oikeen sit kun herää ;)
3. Eki12.12.2015 klo 08:17
Vaihdatan tuohon kuukauden, jatketaan vaan.

Ilmo Juhani Liljeroosin sanaleikittelyä koviksessa (ei pahinta kolmosta?) ja taisi olla Parkkista piiliksessä.
4. Pekka Harne12.12.2015 klo 15:19
Ei todellakaan ollut kovis pahinta kolmosta eikä edes 3-. Mutta nautinnollista sitä oli ratkoa.
5. Rampe12.12.2015 klo 15:30
Tämän säikeen kuukausi näkyy vieläkin olevan marraskuu, mutta jatketaan vaan.
Ei pahinta kolmosta, mutta minun asteikollani tuo 3- on aivan kohdallaan.
Kiitokset nimimerkki Ilmo Juhani Liljeroosille ja Heli Kärkkäiselle , joka lienee oikea nimi.
Oli nautinnollinen lauantaipläjäys minkä parissa meni tarkastuksineen reilu pari tuntia.
6. O12.12.2015 klo 15:30
Onko kovis-ristikon alla oleva vastaus oikein ÄMMIIAANI?
7. anttyj12.12.2015 klo 16:44
Eiköhän sen pitäisi olla ÄMMIIÄÄNI...
8. O12.12.2015 klo 17:00
anttyj
Kiitos!
Niin minulla on. Siis pisteet puuttuvat kahdesta viimeisistä Ä-kirjaimesta. :)
9. O12.12.2015 klo 17:00
anttyj
Kiitos!
Niin minulla on. Siis pisteet puuttuvat kahdesta viimeisistä Ä-kirjaimesta. :)
10. O12.12.2015 klo 20:12
Minulle tämä oli paikka paikoin todella vaikea. Ei auttanut, vaikka oli se miinusmerkki sen kolmosen perässä. Mukava silti.
Kiitokset tekijöille!
11. Tarja13.12.2015 klo 09:17
Eilen tuli valmiiksi 3/4 ristikosta. 1/4 jätin "muhimaan" yön yli (vasen reuna). Saapa nähdä, tuleeko valmiiksi tänään. Herkullista sanailoittelua, josta tykkään. Nautinnollisia oivalluksia vihje vihjeen perään. Vaikeusaste minun kohdallani ihan oikea.
12. Juha N13.12.2015 klo 11:52
Sikamakee juttu nähdä tällaista sanastoa ristikossa :)
13. Juha N13.12.2015 klo 11:53
Siis pidin. Ei ollut liian imelä minun makuuni.
14. Marco Poloinen13.12.2015 klo 14:20
Herkkua on siinä monenlaista ... Tip Tap!

(Nykyään) tutuksi tulleeseen tyyliin yläpääkuvan alus osoittautui taas kangertelevaiseksi - pääasiassa syystä siitä, että omat "huippuhyvät varmat" tuli lukittua turhan aikaisin. Parin sanan kohdalla nöyrtyminen tuotti välittömän helpotuksen, ja loppu on historiaa. Pientä jälkihehkua toi vielä ainoaksi ihmettelynaiheeksi jääneen ONO-vihjeen ja ratkaisusanansa yhteyden tolkkuaminen.

Kyllä kelpaa - kiitos!
15. Tarja13.12.2015 klo 17:31
Muhiminen auttoi (jälleen kerran). Herkkuristikko saatu täyteen. Ja vain yksi ymmärtämätön vihje, mikä sekin saattaa ajan kanssa kirkastua.
16. Emma14.12.2015 klo 13:22
Minulle ei - meinaan kelpaa, ainakaan jos näitä rupeaa enenevässä määrin tulemaan. Näillä tarkoitan kovin "kikkavihjepitoisia" ristikoita; tässä nyt ratkomassani laskeskelin, että jopa kolmisenkymmentä vihjettä oli tällaisia. Sekoitettiin kirjaimia, käänneltiin sanoja, vispattiin tavuja, nakattiin kirjain tai pari sivuun... sitten kun ne sattui saamaan laatijan haluamaan järjestykseen, pitäisi vielä tuntea jonkinlaisia AHAAelämyksiä mokomasta. Pari kolme kikkaa ristikkoa kohti on ihan ok, niistä voi nauttia jonkinlaisen yllätysvaikutuksen takia, mutta ei useammasta.

Kikat vievät tilan "oikeilta" asiavihjeiltä, joilla on selvä yhteys ratkaisusanaan - silloin sanan löytäminen tuntuu hyvältä. Mitä ovelammalla tavalla ratkaisusana ja vihje vastaavat toisiaan, sitä hienomalta tuntuu tajuta se. Kyse on kuitenkin enemmän asiavastaavuudesta kuin lukihäiriötekniikalla sotketusta kirjainjärjestyksestä.

Toinen "siitä yli, mistä aita matalin"-vihjetyyppi ovat sellaiset, joissa ratkaisu on haettava jostakin yksinkertaisesta katalogista, almanakasta tai kartasta. Niihinkin pätee ainakin se, että liika on liikaa. Olkoon trendi mikä tahansa, toivoisin kuitenkin, ettei vanhoja kunnon tietovihjeristikoita vallan lopetettaisi.

Tästä nyt sitten joku varmaan sanoo, että liikaa vihjattu... Toteanpa vain, että nämä vihjeeni ovat suunnatut enemmänkin laatijapuolelle.
17. Ahti14.12.2015 klo 17:58
Tietyllä tavalla samoilla linjoilla Emman kanssa vihjeiden samanlaisuuden osalta, joka teki ristikosta ehkä siinä mielessä helpohkon eli oli kyllä mielestäni ennemmin 2 1/2 kuin 3-. Muuten sinällään vihjeiden ja ratkaisujen yhteys oli kyllä sinällään selkeä ja mielekäs. Kaikin puolin hyvää sanastoa kokonaisuutena. Kiitokset Juhanille ja Helille.
18. Joutilas14.12.2015 klo 21:33
Emman kanssa täysin samaa mieltä näistä uusista kehitelmistä. Kyllä on vanhassa vara parempi!
19. Wexi14.12.2015 klo 22:09
Peesaan Emmaa, kuten Joutilaskin. Vihjeenä esim. "Ojoht" (7) ei minua ristikossa oikein jaksa innostaa (vaikka "Mikä kirja? -säikeessä samantyylisiä tulee joskus pohdittua).
Ps. Odottelen Jaskan hepitystä...
20. Eki14.12.2015 klo 23:53
On hyvä, että te ratkojat kerrotte mielipiteitänne. Laatijat varmasti kuuntelevat niitä. Toisaalta esim. tässäkin tapauksessa on tullut myös runsaasti kehuja. Liljeroos on selvästikin eräänlainen testaaja, missä ratkojien rajat menevät. Tuskin ristikoiden yleislinja on tämänsuuntainen, sitä toivon minäkin, mutta toivon myös Liljeroosin säilyttävän erinomanlaisuutensa. Kuten Juha N totesi: "Sikamakee juttu nähdä tällaista sanastoa ristikossa."
21. Tarja15.12.2015 klo 00:19
Kyllä meitä sanaleikkien ystäviäkin on, joille tämä ristikko oli varsinaista mannaa.
22. Wexi15.12.2015 klo 00:48
Tarja. Käypäs sanaleikkien ystävänä tutustumassa "Mikä kirja?" -säikeeseen. Siellä on reilun neljän vuoden aikana ollut esillä useita tuhansia "vääntöjä", joukossa myös oikein "tosi mannaa".:-)
Ps. akelle ei pärjää "kukaan". Olen joskus pohtinut, että onkohan ko. nimimerkki osallistunut oikein kilvoittelun merkeissä ristikkoratkontaan...?
23. Jaska15.12.2015 klo 18:35
Hep. Wexillä IVATULO eli IVA-oppaista ja -konsultoinneista saatava huomattava tulo. Onhan johdon synonyymi hallitus, ja kaikki tiedämme, mitä hallitus tekee. Se VATULOI. Siispä OHTOJ = IVATULO.

Wexi hamuilee jo tarttumapintaa itsensä Liljeroosin essentiellin kirjainsiirtoknopismin avaruuksiin. Jatkakoot kumpikin samaan malliin!
24. Wexi15.12.2015 klo 21:52
Jaskalle on pakko antaa kunniamaininta ansiokkaasta veivistä... joka ei tällä kertaa kuitenkaan ollut aivan tarkoittamani.
Laitoin kirjapuolelle edellisestä johdannaisen, jonka, kukas muu kuin ake, ratkaisi "siinä joutessaan". :-)
25. 28.12.2015 klo 15:25
Olen koettanut sovitella noita AMMIÄÄNI ja IVATULO - vihjeitä, mutta niille ei tunnu löytyvän sopivaa paikkaa ja siitä johtuen tämä ristikko vielä pahasti kesken. Taitaa olla pari muutakin muuttujaa, koska saamani ratkaisusanat vaikuttavat varsin erikoisilta.
26. O28.12.2015 klo 18:38
Mä.
Ne oikeat vastauskijaimet ovat 1 Ä, 2 M, 3 M, 4 I, 5 I, 6 Ä, 7 Ä, 8 N, 9 I.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *