KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3308

11488. HS 3308

Jiikoo29.2.2024 klo 21:18
Tapahtui-ristikossa jälleen kerran päivämääräepäselvyys: ristikkoon 4.3.1924 tapahtuneeksi merkitty juttu on Wikipedian mukaan tapahtunut 3.4.1924 eli vasta noin kuukautta myöhemmin. Laatija Lehto on ilmeisesti tässäkin tukeutunut ”Kronikaksi” kutsuttuun lähteeseen (joka minulta valitettavasti puuttuu). Kannattanee huomioida.

Ristikkoa en ole vielä ratkonut kokonaan – peittoa puuttuu yhä 10–20 %.
2. Macke29.2.2024 klo 21:54
Tuohan olisi ihan tyyppivirhe, koska jossain päin maailmaa (trumppilat ja muut) kuukausi ilmoitetaan ennen päivää ja vuotta. Interwebissä on suht helppo löytää kirjoituksia, missä vastuu on lukijalla päiväyksien osalta.
3. mattip1.3.2024 klo 02:15
Aluksi hirvitti, kun katsoin ristikossa olevien kuvien määrää. Jotenkin sain kuitenkin kaivettua ratkaisut, jotka kestivät myös koeponnistuksen nettihakujen kautta. Tapahtui-päivien kaikkia tarkkoja tapahtumia en jaksa kaivella, kun ratkaisut tuntuvat loogisilta.

Tuo aiemmin mainittu päivämäärän merkintätapa 4/3 tai 3/4 on kiusannut itseäkin viimeaikoina, kun olen tutkinut 1700- ja 1800-lukujen kirkonkirjoja. Merkintäkäytäntö on vaihdellut Suomessakin paikkakunnittain ja eri aikoina. Sitten kun luku menee yli kahdentoista, niin kummasti helpottaa ;)

Mutta Z15 piilo-olio jää kyllä unimaailmassa ratkottavaksi - zzzzz. Katsotaan ollaanko aamulla viisaampia.
4. Jiikoo1.3.2024 klo 08:15
Lainaus: 3. mattip 1.3.2024 klo 02:15
”Mutta Z15 piilo-olio jää kyllä unimaailmassa ratkottavaksi - zzzzz. Katsotaan ollaanko aamulla viisaampia.”

Täällä ainakaan eivät makoisat unet auttaneet. Tuohon tökkäsin arvauskirjaimen illalla, mutta varmistusta en saanut, kun Ratkojienkin yhdyskäytävään oli joku jättänyt romujaan tukkeeksi. Siellä ne näkyvät olevan vieläkin.

Samoista syistä 4 ruutua on yhä kokonaan vailla kirjainta. Tämä status quo muodostui jo illalla klo 22.30:n maissa eikä ole siitä hievahtanut vaikka aamukahvitkin on jo nilistelty karheasta kurkusta alas.

Viimeaikaisia perjantaiauliksia helpomman oloinen tapaus, mutta aina vain pitää kengästä löytyä pikkukiviä...
5. Rampe1.3.2024 klo 09:05
Jiikoo, kun keksit Z15 kirjaimen ja vihjeen idean, huomaat sen lopulta hyvinkin helpoksi.
Minulla kaksi pallopäätä, N1 ja QR1, tai pikemminkin heidän yhteinen kirjaimensa riitelevät keskenään. Tai sitten olen ymmärtänyt jotain ihan väärin.
6. Uusi1.3.2024 klo 09:32
On vähän helpompi ratkottava, kuin muutamana viime viikkona. O6 NMKY alapuolella minulla puuttuu kirjaimia.
7. Jiikoo1.3.2024 klo 09:38
Rampe, vajakkina en vain löydä vieläkään itsestäni keksijän vikaa piilokirjaimen Z15 osalta.

Tuolla keskellä ylhäällä en taas osannut nähdä riidanaiheita. Maastotrukki- ja collegehousumerkit oli kaiveltava lähteistä, mutta pallopäät olivat jokseenkin selviä. Vasemmanpuoleisen koordinaatit mielestäni M1–2 eikä N1. Ele niin ilmeinen, että sinulla lienee jotain feelua ristevissä sanoissa. Oikeanpuoleinen ilmeisesti kärsii kahdesta vaivasta, joista toinen on oikean korvan ja poskipään puutostila.
8. Uusi1.3.2024 klo 09:49
Minulla puuttuu enää tuo niemimaa. Ehkä tulee vaikka Ratkojiin joskus.
9. Jiikoo1.3.2024 klo 10:04
Uusi, eikös vihje (I–J8) ole pidempi kuin pelkkä NIEMIMAA? Aika iso, aika lähellä ja trendikäskin (?) vielä!

Ovatko kaikki löytäneet kelpo ratkaisusanan vihjeeseen Orpo (M23)? Omasta ratkaisusanastani puuttuu yhä piilokirjain ja kaikki muut kirjaimet vaikuttavat varsin varmoilta.
10. Luke1.3.2024 klo 10:05
=> Uusi(8)
Vihjeitä on kaksi: 5+2=7
11. Luke1.3.2024 klo 10:07
=> Jiikoo(9)
Tytär!
12. Uusi1.3.2024 klo 10:11
Kiitos I-J 8 vihjeestä. Ja M23 tytär.
13. Jiikoo1.3.2024 klo 10:15
Näpsäkän näköinen lukiolaistyttö, hauska tutustua! Kiitos Luke ja Uusi!
14. Jiikoo1.3.2024 klo 13:43
Minulta ovat tyhjät ruudut jo loppuneet, tuota ruutua Z15 lukuun ottamatta. Mieli on pitkään tehnyt sovitella siihen kirjainta, joka saisi ratkaisusanan viittaamaan kaltaiseeni mutta vain kissan kokoiseen sormieläimeen. En kuitenkaan tohdi sitä siihen raapustaa, koska en puoliapinavajakkina kykene ymmärtämään, kuinka sana liittyisi kahdennettuun ITTA-sanaan – olkoonkin, että siitä löytyvän päätteen -TTA voisi ymmärtää viittaavan abessiivia eli vajantoa merkitsevään sijapäätteeseen. Sen erottaminen pääsanasta kaksoispisteellä ei taida olla kovinkaan trendikästä laatijoiden keskuudessa, ainakaan kovispuolella. Nämä auliksethan eivät nähdäkseni varsinaisia koviksia pyri olemaan vaan jotakin ikiomaa luokkaansa pehmisten ja kovisten välisellä imaginaariasteikolla.

Ratkaisematta taitaa siis jäädä :o(
15. Artsi1.3.2024 klo 13:46
Tämäkin tapahtui - ristikko ratkesi aika sutjakkaasti. Ei mitään erityisiä ongelmia.
16. kaplas1.3.2024 klo 13:47
Tässähän tämä. Aulis.
17. kaplas1.3.2024 klo 13:51
Jiikoo, nerokas pieni vihjaus: kts. Ratkojat
Liekö aikaikkuna oikea...
18. Uusi1.3.2024 klo 13:55
Jiikoo, voisiko ajatella _itta ja _itta.
19. Rampe1.3.2024 klo 13:56
Ittoja ovat esimerkiksi etrit ja illit.
20. Eräsaapas1.3.2024 klo 14:10
Eräsaapas Jiikoolle vanhempana ratkojana: lähde lännemmäs matkaan, -ja sitten voit vaieta kuin haamu.
21. Jiikoo1.3.2024 klo 14:37
Täällähän on tullut kokonainen leegio mainioita vihjeitä, kiitokset kaikille! Näyttää siltä, että saan palauttaa piilokirjaimeksi sen, jonka ihan ensimmäiseksi kirjoitin siihen eilen illalla mutta sittemmin hylkäsin.

Rampe, jos sallit oikein ikävän saivartelun, niin eivätkös etrit ole ittoja mutta illit tarkalleen ottae etrien kerrannaisuutta tai jako-osaa ilmaisevia etuliitteitä? Puhekielen kannalta vihjeesi on toki erinomaisen ansiokas!

Summa summarum: nyt on lopultakin ristikossani täyttä kuin pressanlinnan vastaanotolla!
22. Eräsaapas1.3.2024 klo 14:47
Eräsaapas: tarkoitin vaikenemisella vaikenemista.
23. Jiikoo1.3.2024 klo 15:09
Keskustelupalsta, jonka ihanteeksi nostetaan vaikeneminen – paradoksia kerrakseen!
24. Eräsaapas1.3.2024 klo 15:13
Eräsaapas: keskustelu ja loiskiehunta voidaan kyllä erottaa toisistaan...!
25. Pekkatyttö1.3.2024 klo 20:30
Mistähän aukaisisi keskustelua hesarin laatijan hömppätekijän kaverin joka laatii kuukkeli kourassa ja suomen suurin lehtitalo ostaa tota soopaa
Papat ja mummot on kohta mullissa
Hankkikaa uusi laatija perskeles
26. Rampe1.3.2024 klo 20:46
Siinä olisi Eräsaappaalle paimennettavaa (25). Perjantai-ilta aluillaan ja kännitekstiä todennäköisesti tulee pitkin yötä.
Vai ovatko ongelmana vain ristikkoon liittyvät kirjoitukset?
27. Pekkatyttö1.3.2024 klo 20:53
Kännissä tietty
Mutta ei se poista laatijan kököttelyä joka on lähes dementiaa muistuttavaa kirjainasettelua
28. Sir Wanderer1.3.2024 klo 22:16
Tällä kertaa ristikko oli varsin helppo ja nopeasti ratkottu. ABC7 päivämäärän virhe on kyllä mielestäni melko raskas, vaikka ratkaisulause hahmottuukin ilman oikeaa vihjettäö. Kohdan J3 collegehousut ja O1 trukkimerkki ovat tällaiseen ristikkoon vähän turhan hankalia ja arjelle ihan vieraita sanoja, jos kohta Googlestahan nekin lopulta löytyivät. Vihjeen YZ1 ratkaisu on ilmeinen, mutta sen yhteyttä vihjeeseen en keksi.
29. Rampe1.3.2024 klo 22:24
Ehkä YZ1 maton hapsut roikkuvat , mutta olisi ollut helpompiakin tapoja esittää sama asia mikä ratkaisuun tulee.
Mutta vieressä Punainen risti ja vaakuna ovat kyllä hieno vihje.
30. Ano Nyymi2.3.2024 klo 08:09
D27 ruuvin kantojako? Onko tämä jokin vakiojuttu joka pitäisi tietää, koska muille tuntuu olevan selvä?
31. Tulkitsija2.3.2024 klo 10:20
Ano Nyymi, tällä kertaa ne ovat merkkejä. Itsellä ihmetyttää X1 matonpään ratkaiseminen, eikö muita?
32. TP2.3.2024 klo 12:25
Henkilö L20-21 hakusessa.
33. Luke2.3.2024 klo 12:51
=> TP(32)
kynä
34. Epro512.3.2024 klo 13:33
Saattaisiko porukasta löytyä ATK expertti. Pitäisi digi-Hesarista tulostaa A3 ristikko kopio. A3 monitoimitulostin on mutta pitäis kai käyttää jotain apuohjelmaa.
35. hepu2.3.2024 klo 13:48
Epro51: Skaalaa tuloste pienemmäksi printteriasetuksista esm 50 prosenttia tms. Käyt' esikatselua.
Rampe: Tulkitsin maton pölkyksi ja roippeiksi.
36. hepu2.3.2024 klo 13:51
En nyt keksi mitään kudontatermiä ...
37. hepu2.3.2024 klo 13:59
Nimipäivänä tsekkailin pankkisaldoja ja sieltä löyty ylläri: HS 100€. IS kovis. Lopetin siihen. Reilusti voiton puolella! Näitä Hesareita en viitti lähettää. Joku sata on tuolla pinossa ja rouva ei tykkää. Kohta lähtee nekin keräykseen...
38. hepu2.3.2024 klo 14:01
Iltiksen käytäntö on tosi näppärä.
39. Marja3.3.2024 klo 12:38
Partamies 12F?
40. Jondalar3.3.2024 klo 13:35
Partamies laulaa matalalla äänellä.
41. Niih3.3.2024 klo 15:40
Kiva ristikko (eikä yhtään Intiaa, jes!) ja valmista tuli melko vaivattomasti, mutta kannattaakohan tätä lähettää? Viimeisen neljän vuoden aikana, kun vastaukset on voinut lähettää sähköpostilla, olen lähettänyt kuvan ratkaisusta lähes joka viikko ja voittanut yhden ainoan kerran, ja sekin tapahtui jo vuosia sitten. Muistan täältä joskus lukeneeni, kuinka joku on voittanut monta kertaa vuodessa. Miten se on edes mahdollista?

Onko kellään muulla yhtä huono tai huonompi voittoprosentti kuin minulla? Mietin, että onko nyt vain huonoa tuuria vai suositaanko postimerkkeihin panostavien vastauksia. (En kyllä joka tapauksessa itse aio ruveta maksamaan lähetyksestä.)
42. Kummaa3.3.2024 klo 16:01
Niih kuva kännykällä ja @ -postissa lähtenyt. N. puoli vuotta aktiivisesti, nyt tuli ekat kahvirahat, 20€. Joten kandee aina yrittää!
43. Niih3.3.2024 klo 16:12
Kummaa: Mullakin eka voitto tuli heti muutaman kuukauden sisällä, mutta sitten ei mitään.
44. ak3.3.2024 klo 19:33
Henkilö PQ12 on vielä tunnistamatta ja hänen kanssaan risteävä Kari. Samoin henkilö L20-21.

Vasemmassa alakulmassa takkuaa päätön lintu ja ruutu D23. Sanoihin yrittää tulla etu- ja takavokaaleja väkisellä.
45. Isel3.3.2024 klo 20:18
ak (44)
Päätön lintu on hiihtänyt.
PQ12 kirjoittaa....lehtiin
L20-21 kts. edellä Luken vihje (33)
46. Jiikoo3.3.2024 klo 20:46
Lainaus: 41. Niih 3.3.2024 klo 15:40
”Onko kellään muulla yhtä huono tai huonompi voittoprosentti kuin minulla? Mietin, että onko nyt vain huonoa tuuria vai suositaanko postimerkkeihin panostavien vastauksia. (En kyllä joka tapauksessa itse aio ruveta maksamaan lähetyksestä.)”

Koronarajoituksia alkoi ilmetä Suomessa kevättalvella 2020, noin neljä vuotta sitten. HS alkoi piankin ottaa vastaan ristikkovastauksia sähköpostitse ja tartuin heti tilaisuuteen. Aika pian sain kaksi voittoa, joilla väliä vain pari viikkoa. Kolmatta olen saanut odottaa ihan tämän vuoden puolelle ja neljäs on vielä tulematta. Jos jotkut ovat saaneet useita voittoja vuodessa, onnittelen heitä Onnettaren suosiossa olemisesta! Ja voihan olla niinkin, että ratkaisuni on jollakin viikolla jopa arvottu tarkastukseen mutta juuri sillä kerralla osoittautunutkin virheelliseksi! Kirjepostin käyttöön palaaminen ei ole käynyt mielessäni, tuleepa noita palkintoja tai ei. Ei niitä palkintoja kirjepostiaikonakaan tainnut kohdalleni sen tiheämmin napsahdella.
47. Jondalar3.3.2024 klo 21:03
Minulla on ollut kahtena kuluneena vuotena arvonnoissa onnea: neljä palkintoa per vuosi. Ja tuli yksi myös Kuukausiliitteestä. Kirjeessä lähetettyjä ratkaisuja, jolloin voittorahat eivät ihan riitä postimerkkien hinnaksi.
48. Isel3.3.2024 klo 21:12
Ratkojat-sivustolle pääsyssä jokin ongelma nyt?
49. Virkku,3.3.2024 klo 21:16
ak. Oletkohan huomannut, että vihjeruuduissa PQ12 ja O24 on sama kuva.
50. Oispa3.3.2024 klo 21:25
Monta vuotta on jo vierähtänyt viimeisimmästä voitosta. Virheitäkin olen tehnyt, joten arpa on kai osunut silloin kohdalle.
[Lauantain TS-Ekstran ristikon oli Eki jälleen laatinut. Pääkuva oli mukavasti metsäaiheinen -traktori ja näppärät kärryt.
Arvaan, että kuvassa näkyy Jiikoon kalustoa. Kuvaa en tänne arvannut kaapata tekijänoikeussyistä.]
51. Virkku3.3.2024 klo 21:34
Ratkojat- sivustolle ei todellakaan pääse. Luulin, että omassa koneessani on häikkää. Taitaa ollakin yleisempi pääsy kielletty.
52. Jiikoo3.3.2024 klo 22:36
Lainaus: 50. Oispa 3.3.2024 klo 21:25
[Lauantain TS-Ekstran ristikon oli Eki jälleen laatinut. Pääkuva oli mukavasti metsäaiheinen -traktori ja näppärät kärryt. Arvaan, että kuvassa näkyy Jiikoon kalustoa. Kuvaa en tänne arvannut kaapata tekijänoikeussyistä.]

Tuskinpa. Eki laittoi 4–5 vuotta sitten Metsälehden kryptonsa kuva-aiheeksi mökki-terapiatraktorini ja sen perässä olevan kippikärrynraadon rankakuormineen. Hän kysyi ja sai asianmukaisesti luvan kuvani julkaisemiseen. Tuskin hän olisi tuota kuvaa uusiokäyttänyt enkä varmaankaan ole edes lähettänyt hänelle vastaavia kuvia tuon, lähinnä vitsiluonteisen kuvatuksen jälkeen.

Muukin mökkikalustoni herättäisi metsäalan ammattilaisissa kai lähinnä säälin, huvituksen ja nostalgian sekoitusta.
53. Eki3.3.2024 klo 22:43
Itse asiassa Jiikoo, sehän olikin sinun ottamasi kuva. Meille ei tule lehteä, joten en pysty kappaletta siitä lähettämään lehdestä, mutta voin pyytää Markku Mäkelää lähettämään tiedoston.
54. Niih3.3.2024 klo 22:45
Lainaus: 47. Jondalar 3.3.2024 klo 21:03
Minulla on ollut kahtena kuluneena vuotena arvonnoissa onnea: neljä palkintoa per vuosi. Ja tuli yksi myös Kuukausiliitteestä. Kirjeessä lähetettyjä ratkaisuja, jolloin voittorahat eivät ihan riitä postimerkkien hinnaksi.

No sinne ne palkinnot on sitten menneet! ???? Tuntuu parempi tuuri olleen monilla muillakin tähän vastanneista. Eipä auta kuin odottaa sitä ihmettä, jos itselläkin onni kääntyisi…
55. Niih3.3.2024 klo 22:46
Kysymysmerkit äskeisessä viestissäni olivat nauruhymiö - tämä ei näköjään hyväksy emojeja.
56. Arto3.3.2024 klo 22:50
TP(32):
Isokynä taitaakin olla !
57. Jiikoo3.3.2024 klo 23:01
Lainaus: 53. Eki 3.3.2024 klo 22:43
”Itse asiassa Jiikoo, sehän olikin sinun ottamasi kuva. Meille ei tule lehteä, joten en pysty kappaletta siitä lähettämään lehdestä, mutta voin pyytää Markku Mäkelää lähettämään tiedoston.”

Kas vain – enpä pane pahakseni millään muotoa. Ja kiitokset sinulle ja Markulle tiedostosta etukäteen, lehden digiversio kun on minulle maksumuurin takana.
58. Oispa4.3.2024 klo 08:53
Jiikoo, arvailuni metsäkuvasta siis varmistui oikeaksi. Ottamassasi kuvassa on mukava rauhallinen tunnelma ja puunkorjuukalustokin priimaa - monen metsäharrastajan unelma. Täytyy tunnustaa, että minäkin kuolasin :)
59. Marja4.3.2024 klo 10:42
Jondalar, kiitos. Ei tarvinnutkaan erisnimiä.
60. Teppo4.3.2024 klo 11:32
Onko W18 henkilö kaikille tuttu? Saan siihen oikeinkin loogisen nimen, mutta kuvan henkilöä sillä ei meinaa löytyä.
61. kaplas4.3.2024 klo 12:09
Löytyy tämä Katariina helpostikin...
62. Teppo4.3.2024 klo 12:32
Katariinan sukunimen siihen sainkin, mutta tuota kuvaa en löydä - eikä mielestäni näytä samalta henkilöltä kuin tunnetuimmissa kuvissa. Mutta ehkä vika on vain painojäljessä...
63. lapatossu4.3.2024 klo 15:57
Teppo, koita englanninkielistä versiota Katariinasta. Ei siltikään ensimmäisenä löydy vastaava kuva.
64. Elisapet4.3.2024 klo 16:40
Hohoi Jiikoo 3.3.2024 klo 20.46

Sähköpostilla minäkin ratkaisuni lähetän, Mutta toiminkohan oikein? Kirjoitan tarvittavat henkilötietoni ratkaisusivun alaosan viivastolle, otan koko sivusta valokuvan ja lähetän sen liitteenä sähköpostini mukaan. Varsinaiseen s.postikirjeeseeni ränttään vain oman nimeni.

Pitäisiköhän viivaston tiedot kirjoittaa niinku kahteen kertaan, siis saatekirjeeseen ja ristikkosivulle?
Pitäisikö liitteenä lähettää VAIN ristikon ratkaisu ja kertoa viivaston tiedot vain kirjeen yhteydessä?

Olen vasta vajaan vuoden ratkoillut näitä ristikoita, joten ihan maltilla jaksan mahdollista voittoa odottaa. Mutta tekipä mieleni varmistaa, onko mun toimintani asianmukaista. Kiitos jos jaksat opastaa.
65. Calle4.3.2024 klo 17:09
Minkähän alan miehiä ovat I26 ja J23?
66. Jiikoo4.3.2024 klo 17:11
Elisapet, kiitos kysymyksestäsi (64.)! Opastajaksi minusta tuskin on, mutta omia menettelyjäni voin paljastaa.

Olen lähettänyt enimmän osan sähköpostiratkaisuistani ottamalla paperilehden ratkotusta ristikosta kaksi skannausta (skannerini on vain A4-kokoa), joista olen rajannut liiat pois. Nämä kaksi kuvatiedostoa olen upottanut sähköpostiviestiini, johon olen kirjoittanut osoite-, tili- jne. tiedot sähköpostiohjelman työkaluilla. Ajankuluaskartelua!

Mökiltä olen lähetellyt ratkotusta paperilehden sivusta milloin kameralla, milloin kännykällä kuvaamiani ristikkosivuja, jolloin olen kirjoittanut tarvittavat tiedot kuvattavalle ristikkosivulle käsin.

Viime aikoina olen ottanut digilehden ristikkosivusta ennen ratkomista kahden skannauksen asemesta ruutukaappauksen, jonka olen sitten tulostanut A4-kokoon paperille ja ratkaisuni olen taiteillut sen pieniin ruutuihin. Joitakin vihjeruutuja olen joutunut tihrustelemaan digilehdestä näytöltä. Ratkaisuni olen sitten skannannut ja rajannut sähköpostitettavaksi. Osoite- jne. tiedot olen kirjoittanut sähköpostiviestiini ”koneellisesti”, vaikka uskon, että skannattavalle arkille käsin kirjoitetut tiedot ajaisivat aivan saman asian.

En ole pannut merkille tai osannut epäillä, että Onnettaren ratkaisut olisivat riippuneet kulloisestakin menetelmästäni. Eivätköhän kaikki tiet vie Roomaan!
67. Jiikoo4.3.2024 klo 17:29
Calle, miehestä I26 en ole varma, koska en ole löytänyt kuvan täsmällistä toisintoa. Tyydyin risteävistä saamaani uskottavaan nimeen. Miehen J23 nimestä on edelliseen apua. Kyseessä on mielestäni jo seniori-ikään ehtinyt artisti, joka on lyönyt läpi jo 1960-luvulla nuorisomusiikin puolella. Nyttemmin hän on kyennyt osoittamaan, että laulutaito ja upea tenoriääni olisivat riittäneet vaikka oopperalavoillekin.
68. Maikku4.3.2024 klo 17:41
Calle 65. I26 ja O18 on sama mies. O18:ssa on muusikon oikea nimi ja I26:ssa taiteilija nimi. Kuvakin löytyy googlesta
69. kaplas4.3.2024 klo 17:48
I26 opiskeli Savonlinnassa opettajaksi joskus 70-luvun lopulla. Otti "sukunimensä" Olavinkadun kerrostalosta, joka oli maksanut rakennettaessa yli 1 megamk.
Soitti rumpuja ja lauloi punk-henkisesti mm. työttömyydestä ja päihdeongelmista. Suurin hitti lue kuitenkin moottoritien lämpötilaan liittyvä...
70. Jiikoo4.3.2024 klo 21:31
Maikku ja kaplas, kiitos valistuksesta! Enpä ollut huomannutkaan, että ristikossa on saman valokuvan toisintoja tuplaten! Olin tyytynyt tässä risteävistä muodostuviin nimiin eikä niissä mitään vikaa vaikuta olevankaan: ei korjaustarvetta näiltä osin!

:o)
71. ak4.3.2024 klo 21:36
Kiitos vinkeistä kaikille erityisesti 45. Isel ja 49.Virkku. Enpäs ollut huomannut, että kuva oli sama. Henkilöt tuli tutuiksi ja ristikko ratkesi.
72. Jiikoo4.3.2024 klo 21:49
Lainaus: 58. Oispa 4.3.2024 klo 08:53
”Jiikoo, arvailuni metsäkuvasta siis varmistui oikeaksi. Ottamassasi kuvassa on mukava rauhallinen tunnelma ja puunkorjuukalustokin priimaa - monen metsäharrastajan unelma. Täytyy tunnustaa, että minäkin kuolasin :)”

[Kiitos vielä kun vinkkasit tuosta kuvani esiintymisestä TS:n ristikossa! Olen saanut siitä nyt kopion ja kuvassa onkin eri kärry kuin taannoisessa Metsälehden kryptossa ollut kippikärry.

Tuon TS-ristikon metsäkärryn on poikani rakentanut kesällä 2019 verkkosähköttömällä mökillä (sähkö bensa-aggregaatista). Olin aikonut tehdä kärryn itse, mutta minulla oli töitä kerrakseen metsässä ja poikani oli halukas ottamaan homman haltuunsa (näin siitä saatiin parempikin). Kuvassa kärrystä puuttuu vielä etuosan sermi, ja ammattilaiselle pitäisi toki olla kuormausvarustuskin... Mutta on sillä jo erinäisiä kuormia menestyksellä ajettu!

Ilmeisen kiinnostuksesi takia olisi hauska vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia mm. metsähommista. Tämä foorumi ei tietenkään ole sellaista varten eikä näin anonyymipalstalla ole paikallaan vaihtaa yhteystietojakaan. Oletko menossa piilosanojen ratkonnan SM-kisoihin ensi kuussa? Itse en ole vielä ilmoittautunut, mutta kahden vaiheilla...]
73. Elisapet5.3.2024 klo 00:11
67, Jiikoo hei

Kiitos!
Vastauksesi perusteella löytyi nyt passeli lähetystyyli minulle.

Sitäpä oon pähkäillyt, että mitenkähän ristikot tarkastetaan. Tokkopa voittajaehdokkaitten ratkaisuja kukaan eläväinen käy läpi? Ehkä jokin röntgen ne läpivalaisee . . .
74. Jiikoo5.3.2024 klo 00:27
Lainaus: 73. Elisapet 5.3.2024 klo 00:11
”Sitäpä oon pähkäillyt, että mitenkähän ristikot tarkastetaan. Tokkopa voittajaehdokkaitten ratkaisuja kukaan eläväinen käy läpi? Ehkä jokin röntgen ne läpivalaisee . . .”

Tämän foorumin muinaisista (vuosi 2016) keskusteluista luettavissa:

”Arvonnasta ja ristikoiden tarkistuksesta vastaa toimituksen sihteeri Kirsi Mattila ja hänen lomaillessaan joku toinen sihteereistä. Avaamattomat vastauskuoret kootaan laatikkoon postikeskukseen. Mattila kahmaisee kuoria summittain kasan päältä, alta ja keskeltä. Sitten hän vie pinon työpöytänsä ääreen, avaa päällimmäisen ja aloittaa tarkistuksen. Tarkistus alkaa ristikon alusta ja sihteeri jatkaa sitä, kunnes vastaan tulee mahdollinen virhe. Jos yksikin kohta on väärin, vastaus laitetaan syrjään ja pinosta otetaan seuraava. Jos tarkastaja huomaa, että jokin tietty kohta on erityisen vaikea ja usein väärin, hän tietää aikaa säästääkseen aloittaa tarkistuksen siitä. ensimmäiset täysin virheettömät ristikot voittavat. Arvonnassa ei ole virallista valvojaa, mutta lähteideni mukaan Helsingin Sanomain toimituksen sihteerit ovat olleet kautta aikain tarkkoja ja lahjomattomia.”

( https://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8943 )
75. Elisapet5.3.2024 klo 01:29
74, Jiikoo

Voi mahoton kun sinä Jiikoo oot ystävällismielinen ihminen. Kiitos!
Nyt meikä aulisristikkonoviisi valaistuin kertaheitolla ja olen yhä lujemmin koukussa tähän uuteen harrastukseeni.
76. Calle5.3.2024 klo 07:52
Kiitos Jiikoolle(67.), Maikulle(68.) ja kaplakselle(69.) vinkeistä. Itse olen myös siirtynyt koronan myötä sähköpostilähetyksiin. Puhelimessani on Adobe Scan-appi, jolla skannaan ristikon pdf-tiedostoksi, jonka sitten lähetän osoitteeseen hs.ristikko@hs.fi ja aiheeksi laitan Ristikko nro. Helppoa ja nopeaa.
77. Teppo5.3.2024 klo 10:39
Lainaus: 63. lapatossu 4.3.2024 klo 15:57
Teppo, koita englanninkielistä versiota Katariinasta. Ei siltikään ensimmäisenä löydy vastaava kuva.

Oli toki kokeiltu, mutta nyt vokaaleita hieman vaihtamalla kuva löytyi. Tosin kauan piti sitäkin tuijottaa ennen kuin uskoin sen olevan sama, sen verran hailakka versio on ainakin omassa paperilehdessä. :)
78. Jondalar5.3.2024 klo 10:49
Vilkasta ja hyvää keskustelua palkintojen arvonnasta olemme näköjään käyneet vuonna 2016 (Jiikoon linkki ylempänä).

Silloin voittosaldoni on ollut 28 kpl. Nyt se on 39 Hesarista ja 8 Kuukausiliitteestä. Välillä on ollut myös palkinnottomia vuosia.
79. tschau5.3.2024 klo 14:44
Aina välillä joku uusi ratkoja kysyy aiheellisesti, miten lähetetään sähköpostivastaus. Sitten joku tekniikan ihmelapsi kertoo skannauksesta, kameroistaan tai verkkokaappauksesta. Itsellä eivät riitä taidot tällaisiin, mutta minullapa on sellainen puhelin, jossa on kamera! On, on! Otan sillä kuvan KOKO sivusta, jossa ovat siis yhteystietonikin. Sitten lähetän meilin Hesarille kirjoittamalla otsikkoon esim. Ristikko 3308. Klemmari-kuvakkeesta liitän tiedoston eli juuri ottamani valokuvan. Ei muuta!

Olen tehnyt näitä vajaan 4 vuotta ja voittoja on tullut 6 kpl (mutta kuka näitä laskee). On se silti mukava nähdä nimensä lehdessä ja 120 euroa voi käyttää johonkin mieluiseen. MOT: toimintatapa toimii kyllä, eikä ole tarvinnut laittaa vuodessa yli 100 euroa postimerkkeihin.
80. Oispa5.3.2024 klo 16:18




Jiikoo (72).
[Kiitos vastauksesta. Tällä saitilla aikaisemmin mainitsin, että hesarin ristikot eivät ole tuottaneet kohdallani mitään mainittavaa menestystä, en myöskään ole ainuttakaan piilosanaa ratkaissut. Piilosanojen ratkonnan SM-kisat ei siis ole mun juttu, mutta siihen osallistuville viihtyisä ja tuiki tärkeä yhteisöllinen tapahtuma. Muistan joskus seuranneeni TV –lähetystä sieltä, ehkä tänä vuonnakin sellainen on.
Tänään alkoi taas kevättalvinen metsäharrastukseni saunapuiden kaadolla. Kolme koivua kaadoin, joista kaksi meni konkeloon. Sahaa tuli väännetyksi ensin pois rungosta ja konkelot piti katkaista tyvestä ”pystyyn”, jotta latvaosat kaatuivat. Ei enempää kaatoja siis tänään, kun ei oikein sujunut. Maakin oli vielä jäinen. Pitänee yrittää jonkun päivän kuluttua uudelleen.

Muuten, poikasi on melkoinen rakentelija. Tullut varmasti isäänsäkin.]

PS. Kiitos tämän saitin ylläpitäjille ja lukijoille kun sallitte ja luitte yhteisyyden nimissä tämän tekstini.
81. Kummaa6.3.2024 klo 11:11
Taas vihje, joka ei aukea millään. V3 virtaako siinä vai mitä esittää?
82. Tulkitsija6.3.2024 klo 11:51
Lainaus: 81. Kummaa 6.3.2024 klo 11:11
Taas vihje, joka ei aukea millään. V3 virtaako siinä vai mitä esittää?

Se on jokseenkin kehno kuvaesitys. Jostakin kappaleesta on irti mitättömän pieni siru, näkyy kappaleen
alapään oikealla puolella tarkasti huomioiden. Sama sana kuin myös jään yhteydessä käytettävä.
83. ELI6.3.2024 klo 19:37
Nyt ei kyllä aukea yhdistelmä G18 ja alempana 23DE. Kaikki muu on hallussa, prrrr.
84. ELI6.3.2024 klo 20:43
No nyt tajusin ton G18 ongelman ja sitä myöten koko vasemman alanurkan. Huh huh.
85. Ninni6.3.2024 klo 21:36
Koko ristikko muuten ratkaistu, vain YZ1 tökkii; oikeastaan vain yhtä kirjainta vaille järkevä vastaus!
86. Jondalar7.3.2024 klo 10:56
Suomen punainen risti ja kuntavaakuna.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *