KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 6/2024

11471. SK 6/2024

mattip8.2.2024 klo 13:52
Piilis oli tänään pirteä. Ristikon latomisessa ei tullut hiki.
2. Jiikoo8.2.2024 klo 17:10
Netistä napattu ristikko ratkesi yksitähtiselle ominaista vauhtia olematta silti tylsä. Piiliksessä haastettakin, 9 sanan jälkeen pitää ottaa aikalisä ja lähteä kiltisti keittiövuoroon, jotta ilmassa ei ala lennellä isoja kirjaimia. Minun elämisiäni ei enää määritä anoppi (kuten Eikalla tuntuu tekevän), mutta anoppivainaan tyttärellä on liiankin usein terävä kieli ja kova ääni.
3. Jiikoo8.2.2024 klo 21:22
Sopu säilyi, Jiikoon säveltämä ateria saatiin syödyksi ja keittiökin ihmeen siistiksi. Pääsin piiliksen kimppuun ja sain sen täyteenkin, mutta ei se helppoa saati nopsaa ollut. Kelloa en katsonut, mutta kolmevarttinen tuskin olisi riittänyt. V10:een sain mielekkäät piilokirjaimet, mutta ymmärrys tuli niin jälkijunassa että vasta tätä kirjoittaessani välähti, kuinka ratkaisuni natsaa vihjeen kanssa. Onneksi ei tarvinnut kumittaa.
4. kaplas9.2.2024 klo 18:25
Piilistely minulle ihan ok. Ruutujen koosta tulee mieleen vanha anekdootti: kun kuluja reikäleipätehtaassa haluttiin pienentää eikä leipää kilpailusyistä kannattanut pienentää, päädyttiin suurentamaan reikää.
5. Eikka11.2.2024 klo 12:38
Piilis oli melkoisen työläs, mutta taipuihan se. Jäin miettimmään vs11:tä. Onkohan siinä kirjoitusvirhe? Ainakin se olisi loogisempi, jos R olisi L.
6. TKu12.2.2024 klo 09:26
Lainaus: 5. Eikka 11.2.2024 klo 12:38
Piilis oli melkoisen työläs, mutta taipuihan se. Jäin miettimmään vs11:tä. Onkohan siinä kirjoitusvirhe? Ainakin se olisi loogisempi, jos R olisi L.

Kyllä se on täysin looginen nytkin. Tunnustan, että piti guuglettaa ratkaisun varmistamiseksi.
7. Eikka12.2.2024 klo 09:45
Aivan oikein, kiitos, tuntematon suuruus(!) oli minulle tähän asti. Okei siis eli alkuperäinen Tuuri hylätty. Nyt ratkaisukin näyttää ymmärrettävämmältä.
8. PM12.2.2024 klo 09:56
Vs 11 oli piiliksen viimeisenä ratkomani sana. On looginen minunkin mielestäni.
Melko niukasti piiliksessä oli vihjeen ensi lukemisella löytyneitä vastaussanoja, minkä laatijalle kiitoksena mainitsen!
9. Eikka12.2.2024 klo 10:15
Lainaus: 8. PM 12.2.2024 klo 09:56
Vs 11 oli piiliksen viimeisenä ratkomani sana. On looginen minunkin mielestäni.
Melko niukasti piiliksessä oli vihjeen ensi lukemisella löytyneitä vastaussanoja, minkä laatijalle kiitoksena mainitsen!

Tuota minäkin pidän piilisten vaikeusasteen mittarina, vaikkakin se mittaa ehkä enemmänkin lyhyiden sanojen vaikeutta. Tällä kertaa nimenomaan niissä oli tavallista enemmän haastetta, varsinkin tuossa vs11:ssä oli rima korkealla.
10. Hese14.2.2024 klo 16:31
Hyvksytäänkö nykyään ristikoihin mikä hyvänsä puhekielinen sana? Esim. kaheksan, puottaa, vauhittaa?
11. Ylläpito14.2.2024 klo 16:46
Ei todellakaan.
12. Hese14.2.2024 klo 23:50
Joitakin ilmeisesti hyväksytään.
13. Ylläpito15.2.2024 klo 00:49
Tapauskohtaisesti ja monet niistä ovat Nykäsessä/Pesosessa/Kielosessa.
14. iso S15.2.2024 klo 12:11
Enemmän tai vähemmän puhekieliseksi voi tulkita esimerkiksi lukusanat kaks, viis, kuus, seiska, kasi, ysi ja kymppi. Kaikki nämä ovat tulleet vastaan ristikoissa, ysi vain monikkona. Muut löytyvät Kielosesta, kuus Nykäsestä.

Hyvin harvoin puhekielinen sana on minua ristikossa häirinnyt enkä näin suoralta kädeltä osaa antaa esimerkkiä tilanteesta jossa näin olisi käynyt. Varmasti jokainen itseään kunnioittava laatija pyrkii sellaisia välttämään ja joustaa vain silloin kun lievän puhekielisyyden salliminen johtaa kokonaisuuden kannalta parempaan tulokseen - tai jos puhekielisyys on ristikon nimenomaisena teemana. En muista että olisin sellaista vielä nähnyt, mutta sitä odotellessa mainitsen tämänkin mahdollisuuden. Teemalla pystyy taiten tekemällä kääntämään paheet hyveiksi.

Itseään ja ratkojia kunnioittamaton laatija tekee pahempiakin tökeryyksiä kuin puhekieliset sanat.
15. kaplas16.2.2024 klo 14:45
Rahahuolet ohi! Voitin nääs SK 6 -piiliksestä 20 €!
Minulle eka voitto ikinä.
Olen viime viikkoina pakkasen kourissa näitä harjoitellut. Myös arkistosta melkoisen määrän SK-piiliksiä täytellyt.
16. Jiikoo16.2.2024 klo 15:19
Isot onnittelut, kaplas! Olen ymmärtänyt, että olet innostunut piiliksistä vasta hiljattain, vaikka sinulla on tavallisista ristikoista kokemusta vaikka muille jakaa. Itselläni vähän toisin päin: ristikoita (helppoja ja keskivaikeita) olin täytellyt satunnaisesti vuosikymmeniä, mutta harrastuksen makuista tämä on ollut vasta eläköitymisen (2013) jälkeen ja innostus kohdistui aluksi nimenomaan piiliksiin. Kun niistä on tarjontaa vähänlaisesti, on pitänyt hiljalleen laajentaa aluetta ja yrittää koetella voimiaan kovistason tehtävienkin parissa, vaihtelevalla menestyksellä. Kaksi satasta niistä (IS) taitaa olla saaliini.

SK-piiliksistä ei palkintoja ole napsahtanut pitkään aikaan, viime voitto sillä rintamalla tuli Punaisesta Pelikaanista, jossa piiliksiä on 3 kpl / numero.
17. iso S17.2.2024 klo 10:07
Lainaus: 16. Jiikoo 16.2.2024 klo 15:19
harrastuksen makuista tämä on ollut vasta eläköitymisen (2013) jälkeen ja innostus kohdistui aluksi nimenomaan piiliksiin. Kun niistä on tarjontaa vähänlaisesti, on pitänyt hiljalleen laajentaa aluetta ja yrittää koetella voimiaan kovistason tehtävienkin parissa, vaihtelevalla menestyksellä.

Suosittelen liittymistä Sanaseppoihin. Jäsenlehdessä on nykyään piiliksiä enemmän kuin ennen, joku voisi sanoa että enemmän kuin lääkäri määrää. Laatijoitakin on useita, joukossa sellaisia jotka eivät ehkä muuten tule vastaan. Sen seurauksena tyylejäkin on monia, joten vaihtelua totuttuihin on tarjolla. Näin oletan, enhän toki voi mennä tunnustamaan että olisin vannoutuneena kuvaristikoiden ratkojana mennyt tekemään syrjähyppyjä toisen tehtävätyypin pariin.

Ei se jäsenyys maltaita maksa, rahalla siitä selviää.
18. Jiikoo17.2.2024 klo 10:46
Lainaus: 17. iso S 17.2.2024 klo 10:07
”Ei se jäsenyys maltaita maksa, rahalla siitä selviää.”

Kiitos kannustuksesta, iso S! Olen tuota muutaman vuoden miettinyt ja miettiessä on rahaa säästynyt. Jostakin olen tietenkin jäänyt paitsi. En ole koskaan ollut kovinkaan yhdistystoimintahakuinen. Mutta mietitään vielä!

Poikkeustapaus: Erään harrastusyhdistyksen vuotuisen jäsenmaksun kävin juuri tänään maksamassa verkkopankissa. Jäsenmaksu 69 € kattaa tärkeän harrastuslehden tilauksen. Jäsenyyden muut edut ovat olleet minulla kesannolla vuosikymmeniä. Jäseneksi liittymisestä tulee tämän vuoden lopulla kuluneeksi 60 vuotta.

Samalla nettipankki-istunnolla huomasin, että tililleni on toissapäivänä kirjautunut kuvaristikon ratkonnasta koitunut 20 euron onnenkantamoinen! Edes jotain pientä kotiin päin joskus!
19. iso S17.2.2024 klo 18:35
Lainaus: 18. Jiikoo 17.2.2024 klo 10:46
En ole koskaan ollut kovinkaan yhdistystoimintahakuinen.

Minä olen pikemminkin yhdistystoimintapakoinen, mutta tämä kohtuuhintainen (ja eläkeikäiselle vielä kohtuullisempi) jäsenyys ei onneksi velvoita toimimiseen, joten jäsenmaksun voi maksaa ristikkoaatteen kannattamisen ilosta. Kaikkia ristikoitakaan ei ole pakko ratkaista jos ei halua. Tai osaa. Suvaitse vaisuutta, ei kun erinomaista suvaitsevaisuutta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *