KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANOJEN TOISTUMINEN LAADINNASSA

11293. Sanojen toistuminen laadinnassa

Aapo16.7.2023 klo 15:16
Heipä hei kaikki, olen eräs joka on harrastanut ristikoiden laadintaa katkonaisesti parisen vuotta. Toivon saavani vastauksen tähän pikku ongelmaan koskien sanojen toistumista.

Sain juuri valmiiksi tähänastisen harrastelijanurani huipentuman, 17x23 laadinnan hieman pidemmillä sanoilla (ei edes 2 vihjeruudun pötköjä!). Huomasin kuitenkin, että siinä esiintyi yhdyssanoja, joissa toistui sama osa.

Sen minä tiedän, että kahta täysin samaa sanaa ei saa esiintyä, mutta kuinka sallittua se on jos ainoastaan yhdyssanan osa toistuu? Kyseiset ongelmasanat minulla ovat ALKUOSA ja ALKULUKU sekä MUSIIKKIMAKUASIA (toinen ratkaisusanoista) ja ASIA.

Jos tämä on kiellettyä, ei auta kuin purra hammasta ja kokeilla korjata sanat... mutta kuinka asian laita on? Kertokaa jos tiedätte, arvostaisin sitä kovasti!
2. J16.7.2023 klo 21:33
Yleensä toistoa ei hyväksytä ristikoiden ratkaisusanoissa, vaikka sanat olisivatkin vain yhdyssanojen osia. Oleellista on tietenkin se onko ristikko tarkoitus julkaista jossakin ja mitä julkaisija on mieltä asiasta? Tuskin tämä satunnaiselle ratkojalle olisi kovin merkittävä juttu.
3. Funny16.7.2023 klo 21:39
Ratkojat eivät tuollaisesta juurikaan purnaa, ellei ristikkoa julkaista Hesarissa. Ristikkosäännöt eivät pidä suositeltavana saman sanan toistumista yhdyssanan osana, mutta toteavat siitä:

"Yhden tai kahden rajatapauksen käyttöä ei voi pitää kiellettynä, mutta runsaasti esiintyvänä sitä tulisi pyrkiä muuttamaan ennen julkaisua."
4. tonimikael16.7.2023 klo 22:22
Itse laadin työkseni. Jos minä huomaan valmista sanoitusta tarkastaessani vastaavanlaisia tapauksia kuin aloittaja, katson saisinko ne kohtuullisella työllä vaihdettua niin, ettei toistoa olisi. Jos työ vaikuttaa kovin suurelta ja ristikko on muuten oikein hyvä, annan olla.

Minulle ratkojanakin on paljon tärkeämpää muut asiat (rikas ratkaisusanasto, oivaltavat ja loogiset vihjeet...) kuin tällainen liika pikkumaisuus muuten laadukkaassa työssä.

Tsemppiä ja iloa laadintaan, Aapo!

Ystävällisin terveisin Toni Pitkälä
5. Eki16.7.2023 klo 22:39
Vastikään Toni kysyi aika vastaavanlaista tilannetta kuin alustaja. Minä annoin luvan jättää toiston. Jos olisi helppo korjata, se vaadittaisiin.

Ratkojilta tulee hyvin hyvin harvoin valituksia tästä asiasta.
6. lapatossu17.7.2023 klo 08:51
Ratkojana en vastusta samojen osien esiintymistä ristikon yhdyssanoissa. Joskus sellainen voi kuitenkin aiheuttaa hiukan kulmien kohottelua. Eräässä ristikossa sanan SOTAONNI jälkimmäisen O:n kanssa ristesi sana ONNI ja kun muualla ristikossa oli sana SOTASOKEA, niin se tuntui jo hiukan liialliselta, vaikka kyseessä olikin aukeaman ristikko (42x26)
7. Aapo17.7.2023 klo 09:02
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille!

Päädyin pitämään ristikon muuttamattomana, sen verran kauan oli mennyt muutamaa kulmaa laadittaessa.

Kyseistä ristikkoa ei välttämättä tulla julkaisemaan missään, vaikka unelma kyllä olisi että joskus... : )
8. Eki17.7.2023 klo 09:56
Aukeamaa laatiessa on jo vaikea muistaa, mitä sanoja siihen tulee, pieni toisto on ymmärrettävää, jos laatimus on haasteellinen. Voipa olla, että laatija ei ole huomannut asiaa. Meillä on tosi tarkka kone, joka löytää myös hankalammat yhteydet kuten yöuni/öinen.

ONNI-sana on siitä hyvä, että se on myös miehen nimi, lieventävä asianhaara, mutta pahentava että se on ristissä itsensä kanssa.

LAKI/LAET ja AKKU/AKUT samassa ristikossa? Laatijan pitää huomata panna merkityksessä säädös ja Aku-nimisiä henkilöitä tai eläimiä.

Jos samassa ristikossa on AVAILLA/AVAIN/AVARA, niin siinä alkaa olla ainakin yksi liikaa.

Ja vielä: eivät nämä riviratkojaa hetkauta. Yritetään kuitenkin pitää taso ja tietenkin kustantaja sanelee tarkemmin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *