KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 8/2022

10048. SK 8/2022

Heppu25.2.2022 klo 23:53
Sota on näköjään vienyt huomion ristikoista. Tämä oli minulle kyllä kolmitähtinen haaste. Ei google auttanut, vaan piti mietiskellä. Aika utuisia vihjeitä riitti, mutta pari ratkaisua minusta meni myös ohi hyvän ristikkomaun. Laita tehoa! Joo, mutta eihän sitä noin kirjoiteta. Epäsana tuli pötköstä "aukon vaihtoehto typpi", vaikka oikea suomen sanakin olisi pikkumuutoksella ollut tarjolla.
2. Ylläpito25.2.2022 klo 23:58
Epäsana???
3. Jiikoo26.2.2022 klo 06:43
Hiljaa hyvä tulee: lehti tuli täysin ajallaan torstaina, mutta IJL *** täyttyi vasta näin lauantai-aamuvarhaisella. Tuosta aukon vaihtoehto typpi -vihjeestä (ks. aloitus) sain mielestäni ihan kelpo sanan.

Liljeroos-nautintoa tulvii: eilen sain ratkotuksi loppuun uusimman Passelin loppupään IJL:n, jota mielitiettyni oli ansiokkaasti aloitellut. Hän on innostunut ratkontapuuhista intensiivisemmin vasta kuluvana talvena ja on kovispuolella minuakin utamimpi. Ja tänään on edessä 2,95 euron Iltis-investointi, jotta makeaa saisi viikonlopun kunniaksi mahan täydeltä!
4. Jiikoo26.2.2022 klo 06:55
Jäi mainitsematta, että tykkäsin myös Parkkisen piiliksestä, vaikka yksi piilokirjain (sanassa p3) odottaa yhä valaistumishetkeä.

Ristikosta: en vieroksunut vihjeestä LAITA TEHOA? saamaani sanaa. Ihan nokkela vihje/ratkaisusana-yhdistelmä!
5. Pike26.2.2022 klo 07:26
Ihmettelen aloittaja-Hepun mielipiteitä. "Laita tehoa" oli ihan huippuhieno vihje, samoin kuin "aukon vaihtoehto typpi".
Pidin myös vihjeistä "ekojen yhteydessä", "nousemiseen yleensä -u", "leikillisesti ---n-" ja "kummal puol jokke?" oli veikeästi keksitty vihje. Kiitos laadinnasta IJL.
6. Jiikoo26.2.2022 klo 08:21
Lainaus: 4. Jiikoo 26.2.2022 klo 06:55
”Jäi mainitsematta, että tykkäsin myös Parkkisen piiliksestä, vaikka yksi piilokirjain (sanassa p3) odottaa yhä valaistumishetkeä.”

Valaistumishetki tuli sekunneissa sen jälkeen, kun olin syöttänyt yhden vihjelauseen avainsanoista Ratkojille. Konditoriajutut eivät ole koskaan olleet oikein minun juttujani.
7. Elva26.2.2022 klo 09:45
Heppu osui oikeaan kommenttinsa ekassa lauseessa. Nyt kuitenkin selvitin aamuaskareena lehden tehtävät. Pidin kovasti Ilmo Juhanin ristikosta. Eräs ratkaisusana oikeassa alanurkassa jäi tosin ymmärtämättä, vaikka risteävien mukaan pitäisi olla oikein. Kaipaa vielä pohtimista. Piilis oli myös laadukas.
8. Heppu26.2.2022 klo 12:52
Tässä oli mielestäni haettu aulislehtomaisuutta noiden kuvien huumorilla ja nuo kritisoimani vihje/ratkaisuparit olivat myös lehtomaisia. Mutta karaokelaulu ei pärjää karitamattiloille. Ehdottoman hyvä ristikko kekseliäisyydessään.
9. Tuikku26.2.2022 klo 14:09
Odotin SK:ta koko torstain, ei näkynyt ei kuulunut. Ajattelin, että kova lumentulo pitää postinkin pois auraamattomilta teiltä. Mutta sitten vasta hermostuin, kun perjantai oli jo pitkällä eikä postiauto ollut käynyt. Alkuillasta sitten tuli auto ja lehtikin. Piilosanan kimppuun heti. Kävi kuten nykyään melkein joka kerta. Vihjeet ovat minulle kuin salakieltä. Ovatkohan laatijat "keittyneet" taidoissaan? Tai syy taitaa sittenkin olla minussa: olen tylsistynyt! Sain vihdoin ja viimein yhdestä vihjeestä kiinni eli ps1 aukeni, ratkaisu oli aivan selvä. Niin sitten pikku hiljaa tuli valmiiksi koko piilis. Kuukkeloiden piti varmistaa ps5. Ei valmistunut piilis yhdellä istumalla. Ristikon ratkontaa vasta harkitsen.
10. TKu26.2.2022 klo 17:13
Piiliksen täyttelin perinteisesti heti torstai-iltana. Pienellä mietinnällä se ratkesi, vaikkakin olin ensin sitä mieltä, että P3:ssa on virhe. No, google kertoi, että ongelma olikin minun tietämyksessäni.
Ristikkoa olen pakertanut pienissä pätkissä eilisestä lähtien ja päässyt jo yli puolenvälin. Hankalia ja hauskoja vihjeitä riittää. Tähän mennessä paras on mielestäni ollut oikean alakulman yksittäisruudussa iloisesti palavat klapit. Myös "laita tehoa" oli hyvä, kun sen vihdoin tajusin.
11. Pike26.2.2022 klo 21:44
Tuikku, mikset katso sitä SK:n ristikkoa ja piilosanaa oman kirjastosi sivuilta. En ymmärrä, miksi te tilaatte kallista lehteä. Minä luen sen lehden ihan ilmaiseksi joka viikko ja tulostan ristikon sekä piiosanan joka perjantai kirjastoni sivuilta. Onhan se joka puolella Suomea saatavissa samalla tavalla. Herätkää!
12. Pike26.2.2022 klo 22:23
Ai niin, ehkä kaikilla ei ole kirjastokorttia eivätkä siksi pääse lukemaan e-lehtiä. Valitettavaa!
13. Info26.2.2022 klo 22:27
Palvelun kattavuus on n. 72% Suomen väestöstä ja n. 68% Manner-Suomen kunnista.Ihan kaikille oma kirjasto ei siis palvelua tarjoa.
14. ++juh26.2.2022 klo 23:30
Helmet-kirjastojen palveluita voivat käyttä kaikki Suomessa asuvat.

"Henkilökohtaisen kirjastokortin, lainausoikeuden ja tunnusluvun saat mistä tahansa Helmet-kirjastosta tai kirjastoautosta. Ensimmäinen kirjastokortti on maksuton. Kortin saat, kun ilmoitat osoitteesi ja esität kirjaston hyväksymän voimassaolevan henkilötodistuksen, jossa on valokuva ja henkilötunnus. Kirjastokortin myöntämiseen tarvitaan Suomessa oleva osoite. Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, kirjastokorttisi on voimassa vuoden kerrallaan."

https://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjas tossa/Helmetkirjaston_kayttosaannot
15. Elva27.2.2022 klo 00:37
Yöpuhteena selvisi myös ymmärtämättä jäänyt yhteys (7.) oikeassa alanurkassa. Hieno vihje, vaikkei hankalinta laatua ollutkaan.
16. Info27.2.2022 klo 08:11
14. ++juh kommenttiin

Olin kyllä ajatellutkin, että voisin mahdollisesti saada Helmet-kirjaston kirjastokortin käymällä pääkaupunkiseudulla. Tuonkin perusteella kirjastokortin saaminen edellyttää käymistä jossakin pääkaupunkiseudun kirjastossa. Tämä estää monelta sen käytön. Niille Uudemaan asukkaille, joille oma kimppa ei palvelua tarjoa, Helmet on hyvä vaihtoehto. Hesassa uusimaalainen, esim. porvoolainen kuitenkin vieraillee usein. Koska muualla asuvan eMagz käyttö heikentää pääkaupunkiseutulaisten palvelua, oman alueen palvelua tulisi käyttää aina kun mahdollista.
17. TKu27.2.2022 klo 08:47
Vaikkei Pike sitä korskeudessaan ymmärräkään, on olemassa meitä, jotka arvostamme kotiin kannettua paperilehteä. Paljon turhempaankin voisi rahansa käyttää. Sinänsä on tietysti hyvä, että kirjastolaitos palvelee myös aikakauslehtien tarjonnalla. Itse käytän kirjastoa lähinnä kirjojen lainaamiseen. Yli 50 kirjaa tänä vuonna jo lainattu ja luettu.
PS. Ristikko täyttyi eilen illalla. Viimeiseksi jäi vasen alanurkka, kun etsin päivämääriin liittyvää sanaa ihan väärän olettamuksen varassa.
18. Tuikku27.2.2022 klo 10:22
Kiitos TKu (17) mielipiteestäsi. Näin minäkin ajattelen. En vain ehtinyt hämmästykseltäni puolustautumaaan luettuani Piken kommentit (11 ja 12). Minä jo yli 80 vuotiaana (mieheni lähes 90v) haluan pitää kädessäni lehteä, kynää ja pyyhekumia, haluan palata viikon aikana artikkeleiden pariin. Samoin miehen, lukee lehden läpi. Hän ei ole ristikoista kiinnostunut. Paikkakunnan sanomalehden luen digilehtenä, mieheni paperisena. Kukin taaplaa tyylillään, siihen meillä on oikeus. Hoidamme asiamme sähköisesti, meillä on tietokone, läppärit, tabletit, kännykät, mobiilipankit, whatsappit, kirjastokortitkin. Mutta kuten TKu jo totesi, jotkut vielä arvostavat kotiin kannettua lehteä.
19. Pike27.2.2022 klo 11:01
Tulostinta teillä ei sitten kait ole! Minulla on!
20. Tuikku27.2.2022 klo 11:18
Pike hyvä! Nyt tahdot vain olla ärsyttävä tai ehkä ilkeä. Ihan turhaan. En jatka tätä enää pidempää. Hyvää sunnuntaita!
21. TKu28.2.2022 klo 17:32
Tuikku, kyseinen nimimerkki on luonut itsestään samanlaista vastenmielistä kuvaa täällä jo jonkin aikaa. Ei kannata välittää hänen aivopieruistaan.
22. Jukkis28.2.2022 klo 17:48
Mutta Pikellä on tulostin! Repikää siitä. Ei oo kaikilla tulostinta.
23. Funny28.2.2022 klo 18:03
Onneksi kaikki eivät ole yhtä fiksuja kuin Pike. Tyhmemmät ostavat ja tilaavat lehtiä. Muutenhan niitä ei kenenkään kannattaisi julkaista. Silloin meillä ristikkotarjontakin kävisi aika köyhäksi.
24. Jiikoo28.2.2022 klo 19:51
Painettu paperilehti on sanoma- ja aikakauslehdistön käyttöliittymänä aivan ylivoimainen! HS:n kestotilaaja olen ollut varmaan kohta 50 ja SK:n yli 40 vuoden ajan. Niiden ristikkotarjonnasta olen alkanut kiinnostua vasta nykyisinä joutoneuvospäivinäni. Siirtyminen sähköisten versioiden lukemiseen näyttöruudulta ei kiehdo tippaakaan. Kirjastokortin omistaja olen ollut kai kuutisenkymmentä vuotta, mutta tämänhetkisen version tunnusluvun, salasanan tai vastaavan olen tainnut käytön satunnaisuudesta johtuen unohtaa.

Pikellä on tapana esittää ohjeensa ja suosituksensa siinä äänilajissa ja sellaisella ylemmyysasenteella, että minun on helppo antaa niiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sääli sikäli, että hänellä saattaisi varmaan olla joskus asiallistakin asiaa. Mahdollisen fiksuutensa hän ainakin onnistuu tahallisen ilkeällä nälvimisellään aktiivisesti piilottamaan.
25. Yxmuorivaan1.3.2022 klo 11:34
Taasko siellä joku siipeilijä rellestää. Mistä niitä lehtiä syntyy ilman maksajia, kysyn vaan. Yhteiskuntako ne kustantaa? Köyhäksi menee elämä näköjään.
26. Pike1.3.2022 klo 14:12
Kuule Yxmuorivaan, et sitten nähtävästi tiedä, että mainostajat ne lehdet suurimmaksi osaksi maksavat.
27. Jiikoo1.3.2022 klo 16:25
Minä en tiedä mutta vahvasti luulen, etteivät mainostajat lehdissä mainostaisi, elleivät tilaajat ja irtonumeroiden ostajat lehdistä maksaisi. Kullakin olkoon oikeus omaan käsitykseensä ja ylivertaisella etevämmyydellään leuhkimiseensa. Itsensähän sillä vain kompromettoi.
28. Vanha patu1.3.2022 klo 18:54
Minäkin pidän paperista käyttöliittymää lyömättömänä.
Silti joudun joskus postin hitauteen kyllästyneenä hakemaan SK:n ristikon sähköisestä näköislehdestä osoitteesta suomenkuvalehti
29. Saarivaari2.3.2022 klo 10:26
Kirjastokortti avaa aikakauslehtiä luettaviksi / ristikoita tulostettaviksi myös Keski-Suomessa.

https://keskikirjastot.emagz.fi/ext/login/keski-ki rjastot?_cb=1646209500
30. Yxmuorivaan2.3.2022 klo 15:37
Pike, hyvä kun viesti meni perille ja vielä parempi kun myönnät että maksajakin täytyy aina olla jossain. Jatkoa ajatellen ennen kuin muita neuvot muista, että mikään ei ole ilmaista!
31. Info6.3.2022 klo 12:30
eMagz laajenee muutaman vuoden sisällä valtakunnalliseksi:
https://yle.fi/uutiset/3-12321714
"Koko maahan saadaan yhteinen sähköinen kirjasto parin vuoden kuluessa. Valtakunnalliseen e-kirjastoon on ensimmäisessä vaiheessa tulossa sähkökirjoja, äänikirjoja ja e-lehtien näköisversioita."
32. Pike6.3.2022 klo 15:32
Kuka noita tavallisimpia aikakauslehtiä sitten enää rahoillaan tilaa ja kärrää mainoksia paperinkeräykseen, paitsi jos kaikilla mummeleilla ja muoreilla ei ole tulostinta, että saisivat ristikot ulos paperilla?
33. Pike6.3.2022 klo 15:33
...mummeleilla, muoreilla ja Tuikuilla piti kirjoittamani...
34. kaplas31.3.2022 klo 14:55
Tänään kopioin kirjastosta. Minulla on tulostin!
Jossa tarvikemustekasetti(laser). Ehkä n. kolmasosa alkuperäisen power-hinnasta ...
35. Pke31.3.2022 klo 17:54
Tulostin siihen liitetyinä skannereineen ja sen mustekasetteineen tulevat maksamaan loppujen lopuksi aika lailla vähemmän verrattuina siihen mitä lehtien tilaukset maksavat. Paperin säästö on nyt tärkeää, kun Venäjältä ei tuoda enää entistä määrää massapuuta. Ajatelkaa nyt vähän pienissä aivoissanne!

Ihmettelen sitäkin, miksi muutamat kirjaston sivuilta lukemani aikauslehdet tuhlaavat sivutolkulla paperia tv- ohjelmien luettelemisiin ja joutavanpäiväisiin jatkokertomuksiin. Säästäisivät nyt helkkari vieköön paperia näissäkin asioissa.

Vink vink, olen skannannut koneelleni talteen vuosien ajan ratkomieni Iisakin ristikoitten kuva-arvoitusten loppusivut. Sieltä on ollut aika helppo katsastaa, mitä kaikkia mahdollisia asioita sama kuva on ennen tarkoittanut. Siksi loppusivu on ollut helppo nakki viime aikoina!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *