KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 13.-14.11.2021

9920. IS Viikonloppu 13.-14.11.2021

Ylläpito12.11.2021 klo 07:54
Vuokilan ja Lavoniuksen kakspuolikas kovis. Herrat myhäilivät tyytyväisinä, että nyt tais tulla aika jänskä.
2. Joutilas13.11.2021 klo 11:33
Kiitokset herroille, aika jänskä tuli. Minä liityn myöskin tyytyväisiin myhäilijöihin.
3. eol13.11.2021 klo 14:39
En voi muuta kuin yhtyä Joutilaan sanoihin. Lisään kuitenkin vielä sen, että minulle tämä
oli kakspuolikkaaksi suht vaikea - mutta tosiaan hyvinkin viihdyttävä.
4. Ylläpito13.11.2021 klo 14:50
Sitä arvottiin 2,5 ja 3- välillä. Makuasia. Kiitos asiallisen pyöreistä kommenteista! Tämän sivuston etiikka toimii.
5. Elva13.11.2021 klo 15:17
Minulla on ihan vähän oikeassa alanurkassa jäljellä, mutta on aivan pakko tulla välillä kehumaan. Aivan ihana, ihan kuin minua varten laadittu, juuri sellaista mistä tykkään ja mitä arvostan!
6. Elva13.11.2021 klo 15:37
Tuli valmiiksi. Oli suuri nautinto ratkoa. Mainiot vihjeet. Paljon kiitoksia koko jengille!
7. jak13.11.2021 klo 18:01
Olipa hauska loppuratkaisu!
8. Rampe13.11.2021 klo 19:18
Otti aikaa ennen kuin täällä sytytti, mutta lopputulosta täytyy kehua!
Taisi tulla aika jänskä!
9. Elva13.11.2021 klo 19:38
Kiitokset myös Piiliksestä sekä Taviksesta, jossa vasen yläkulma aiheutti ekstra pohdiskelua. Piilis oli tavallista haastavampi, viimeisiksi jäivät p4 ja p6.
10. happonen13.11.2021 klo 19:42
Vaikutti ihan aluksi suorastaan läpikirjoitettavalta, mutta sitten homma jumittui ja täytyi kyllä toden teolla alkaa pohtimaan. Pääkuvassa ei tuntunut aluksi olevaan mitään järkeä, mutta onhan siinä loppujen lopuksi.

Kyllä tästä jäi mukavat tunnelmat, vaikka välillä mietin jo, että onko Ekillä ollut huono päivä ja ristikkoon on tullut virheitä tai Intian kyliä tms outoa :D
11. isoäiti13.11.2021 klo 22:44
Antoipa todella miettimisen aihetta! Aikaakin vei loppupäässä ihan kunnolla, mutta niin pitääkin. Mukava ratkottava.
12. pelaaja14.11.2021 klo 15:46
Jopas jotakin! Kommenteille altistuneena tulin hankkineeksi ristikon itsellenikin. Kannatti. Aijai teidän kanssanne, viihdyin niin. Oikeastaan viihdyn edelleen, koska pikkasen vielä puuttuu mutta sitä loppusuoraa on kivan tuskaista pinkoa.
13. Kaapo14.11.2021 klo 16:38
Tykkäsin myös.
14. Jiikoo14.11.2021 klo 19:23
Tämä Kovis ei ole minulle todellakaan helppo! Vasen puolisko kahta ruutua vaille täynnä ja tuntuu olevan OK. Samoin avainkirjaimet 1–9 ovat koossa ja vain yksi niistä tuntuu epävarmalta. Sen sijaan keltapohjaisista sanoista yksikään ei ota löytyäkseen ja tyhjää lyö paljon niin koillisessa kuin kaakossakin. Ilmeisesti minun on pakko heivata pellolle ”varmoja” sanoja päästäkseni eteenpäin. Tullen olevani harhautettu paremmin kuin hyvin!

Aloituksessa mainittiin tekijöistä vain Vuokila ja Lavonius. Pääkuvan taiteilleella Heli Kärkkäisellä lienee kokonaisuuden kannalta oma tärkeä osansa, en vain ole onnistunut kuvan ja sen puhekuplan jujua vielä löytämään.
15. Ylläpito14.11.2021 klo 19:26
Siltä tosiaan kuulostaa!
16. Justiina14.11.2021 klo 20:03
Alussa ajattelin, että kakkonen korkeintaan, mutta oikealle mennessä vaati jo mietintää! Oikeassa alakulmassa tiukka paikka, ei hoksaa millään. Jännä ristikko tosiaan!
17. Kuju14.11.2021 klo 21:35
Taisi jäädä minulta se juju löytämättä, mutta siitä huolimatta kaikki numerokirjamet paikallaan, koska vain niiden pääkuvien juju joidenkin kirjaimien osalta on hakusessa. Olen äärimmäisellä mielenkiinnolla odottelemassa paljastusta siitä jujusta. Tuntuvat niin mahdottomalta molemmat pääkuvien lauseet.
18. Jaska14.11.2021 klo 23:43
Kirjoitin jo aamupäivällä arvion ristikosta, mutta Lähetä -painike aiheutti vain tekstin häipymisen. Monille ei-sivustolaisille ristikko on varmasti pahis. Ylläpidon saatesanat haistattivat puolestaan vanhoille ket(k)uille palaneen käryä. Töitä oli silti riittävästi kolmemiikankin edestä. Täyden kympin herkku.
19. Hege16.11.2021 klo 16:32
Mahdoton. Pääsanat eivät aukea, oikea alanurkka tyhjä. Lempeitä ja leffanakin oik. ylh. sekä ilmasta kesk. alh. eivät ratkea millään.
20. P&E16.11.2021 klo 17:05
Ratkesi kolmen päivän pähkäilyn jälkeen. Oli täys kolmonen, ovela.
21. Ripe16.11.2021 klo 17:31
Juju viimein selvisi. Kiva nähdä tällaisia uudenlaisia oivalluksia. Ainoa, mitä en ymmärrä, on kaakkoiskulman LYHYEHKÖ RUNO.
22. Joutilas16.11.2021 klo 17:55
21. Ripe, joko sinun ratkaisusi on väärin, tai et osaa lukea sitä oikein.
23. Mörö16.11.2021 klo 22:15
Jänskähkö Kovis tosiaan. Ehkä lähempänä sitä 3- kuitenkin, koska juju jekutti kiitettävästi.
24. Päättäriratkoja17.11.2021 klo 00:03
Täällä myhäiltiin niin tyytyväisenä, että minäkin innostuin sunnuntai-iltana ostamaan lehden. Kovis oli juuri sopiva tällaiselle kahden ja puolen ja kolmen tähden välimaastossa viihtyvälle ratkojalle: yhden vuorokauden annoin sanojen hautua alitajunnassa ja toisen vuorokauden kuluessa olen saanut ristikon lähes täyteen. Vielä yksi piilokirjain pitää selvittää. Kiitos aika jänskistä hetkistä Vuokilalle, Lavoniukselle ja Kärkkäiselle!
25. Lenni17.11.2021 klo 14:47
Eihän LYHYEHÖ RUNOssa ole mitään epäselvää jos ristikon juju on selvinnyt ja ymmärretty. Sama koskee ylhäällä (19.) mainittuja vihjeitä LEMPEITÄ ja ILMASTA. Ja muitakin vihjeitä, joista muodostuu outoja ratkaisusanoja joihin juju liittyy, niitähän muutamia on.
26. Ylläpito17.11.2021 klo 15:16
Sallittakoon näin keskiviikkona jo tämän verran paljastava kommentti. Ei tämä saa liian vakavaksi mennä.
27. Keltanokka17.11.2021 klo 18:15
2 1/2, que va. Muutamiin viime viikkoina ratkaisemiini 3miikkaisiin verrattuna tämä on ihan eri planeetalta. Ei vieläkään mitään haisua keltaisista. Vielä on opittavaa. Hyvä niin.
28. Hege17.11.2021 klo 20:17
Lenni, tietenkään selvinneessä ei ole mitään epäselvää. Jotkut kolmosetkin ovat olleet paljon helpompia kuin tämä 2,5.
29. iso S17.11.2021 klo 22:51
Vaikeuksia oli jo aloituksessa - pääsin vilkaisemaan vasta maanantaina. Vasen reuna houkutteli luulemaan että tämä menee ketterästi, mutta oikeaan alanurkkaan pääsin vasta tänään ja siihen käytin epätoivon uhatessa Excel-dopingia. Kokosin kahteen sarakkeeseen sanoja, en kerro millä kriteerillä, tein toiselle sarakkeelle pienen tempun, en kerro minkä, jonka jälkeen vertasin sarakkeita, en kerro miten (mutta Phaku on hyvä funktio ja tietyissä tilanteissa paljon hyödyllisempi kuin ristikoista tuttu sini), jolloin yhden sanan oikea ratkaisu oli ilmeinen ja täysin looginen. Näin saadun tukipisteen avulla koko kulma täyttyi. Myhäilin kohtuullisen tyytyväisenä. Herrat voivat myhäillä lisää, kun eivät saa sapiskaa.
30. Hege18.11.2021 klo 19:30
Ratkesipa. Todella "nokkelaa"... pitääpä jatkossa katsoa laatijan nimi niin ei tule ostettua uudestaan tällaisia yllätyksiä. Hakkaa ehkä jopa hesarin suttukuvahaasteet.
31. Ylläpito18.11.2021 klo 20:19
Sitten pitää katsoa myös nimet Pallonen, Skyttä, Viitamäki ym.ym. Kyllä näitä on ollut kymmeniä vuosikymmenten aikana.
32. Jaska18.11.2021 klo 22:21
Olen ratkonut IS-koviksia parin vuosikymmenen ajan. Väitän, että vastaavia tapauksia ei Iltasanomissa ole ollut sinä aikana kymmeniä ainakaan 2½-tasoisiksi merkatuissa 1990-luku mukaan lukienkaan. Kaikkia knoppeja tuntemattomille ristikko on tietysti täyskolmonen ja vielä plussa perään. On mahdollista, että tämänkin ristikon ratkontaa on kokeillut joku kovisensikertalainen. Siihen saattoivat jatkohalut tyssätä. Ja sehän ei ole kenenkään osapuolen etu.
33. Ylläpito18.11.2021 klo 22:27
Ei Ilta-Sanomissa mutta koko ristikkokentällä. Ihan luonnollisesta syystä ovat viime aikoina olleet suht harvinaisia, koska on vaikea keksiä uutta. Vähän sama on usein puhuttu tyhjien ruutujen käyttö. Ne yllättävät, jos tulevat nerokkaasti toteutettuna vastaan mutta vain hyvin harvoin.
34. Elva18.11.2021 klo 23:30
Mielestäni tällaiset laadinnat ovat ristikoiden suola. En ymmärrä, että kenenkään jatkohalut voisi tyssätä tähän. Päin vastoin, luulisi sen lisäävän uteliaisuutta ja yrittämistä.
35. iso S19.11.2021 klo 15:43
Vanha viisaus (olisiko peräti viidakon sanonta) kertoo, että säännöt pitää tuntea jotta niistä voi taiten poiketa. Tätä ristikkoa ja siitä mahdollisesti seuraavaa somen räjähtämistä sivuaa lähinnä kolme sääntöä:

Sääntö numero 1: Nämä säännöt koskevat ”normaaleja” suomenkielisiä kuvaristikoita.

Kommentti: tämä ristikko ei ole välttämättä normaali. Silloin moitteilta pettää tukijalka.

Sääntö numero 7: Ratkaisusanan kirjainten tulee olla peräkkäin yhdellä rivillä joko vasemmalta oikealle tai ylhäältä alas.

Kommentti: joissakin tilanteissa sääntö toteutuu yhden sanan osalta, mutta rikkoutuu poikittaisessa sanassa. Pystysanan piilokirjaimessa vastaava tilanne ei ole laatijan virhe, vaan ratkojan. Pystysanoissa kirjaimet kirjoitetaan allekkain, pitäisihän se tajuta.

Sääntö numero 21: Säännöistä voidaan poiketa, mikäli …

Jää ratkojan arvioitavaksi, onko kyseessä alussa mainittu vanha viisaus eli onko sääntöjä rikottu taiten. Sääntöjen tarkoituksellinen rikkominen on säännöt tuntevalle ratkojalle melkein aina yllätys. Ratkojan huumorintajusta ja yllätyksen luonteesta riippuu, onko yllätys iloinen.

Toinen vanha viisaus sanoo että kaikkia ei voi miellyttää. Itse olen sitä mieltä että leikki sijansa saakoon, kunhan kukin laatija pitää oman leikkimielensä kohtuuden rajoissa. Olisikohan 99 prosenttia sääntöjä noudattavia ja 1 prosentti sääntöjä rikkovia ristikoita sellainen sopiva suhdeluku?
36. pelaaja19.11.2021 klo 17:59
Juu ei, tämä ristikko ei todellakaan ole välttämättä normaali. Itse en muista vastaavaan aiemmin törmänneeni. Luulisin, että muistaisin jos olisin. Yllätys olikin varsin hauska. Ajattelin kyllä ratkoessani, että mitähän kansalaiset nyt sanovat. Ihmeen vähän sitten olosuhteisiin nähden sanoivat. Ehkä joku vielä nieleskelee ja antaa paukkua vasta ensi viikolla ajatellessaan, että eihän sen näin pitänyt mennä. Omasta puolestani lähetän kyllä tykkäyksen.
37. Tarja19.11.2021 klo 18:15
Minä kuulun niihin vanhoihin ketkuihin, joka Punaista Pelikaania useamman vuoden ratkoneena osasin jäynän löytää. Ja osasin siitä myös nauttia. Omalta osaltani 2,5 oli oikea arvio, varmaan tuosta kokemuksesta johtuen.
38. Ritu20.11.2021 klo 11:09
Näin kun ei ole vielä päässyt ratkomaan ristikkoa, tuntuvat täällä olevat kommentitkin yhtä salaperäisen jänskiltä kuin joulun odotus tenavana konsanaan Sitä ei voi ylittää, alittaa, ohittaa eikä varsinkaan jättää ratkomatta. Viime lauantaista lähtien lehti on kuitenkin odottanut minua kynä vierellään.
Kuusi lähes yksitoistatuntista työpäivää on estänyt minulta tämän(kin) ilon.Tänään sitten ehkä jo illasta kerron, millaista vauhtia kynäni kulki vai kulkiko ollenkaan. Mutta kiva kattaus mielenkiintoisia kommentteja mukanani lähden seikkailemaan nyt tälle ristikkoretkelle.
39. Lenni20.11.2021 klo 13:55
Lainaus: 28. Hege 17.11.2021 klo 20:17
Lenni, tietenkään selvinneessä ei ole mitään epäselvää. Jotkut kolmosetkin ovat olleet paljon helpompia kuin tämä 2,5.

Tarkoitin kommentissa (25.) viitata Ripen kommenttiin (21.), kun hän oli ristikon jujun viimein selvittänyt, että kaakkoiskulman vihjeen ja ratkaisun ymmärtämisessä ei pitäisi silloin olla ongelmaa. Toivottavasti hän on nyt sen kohdan saanut ratkaistua. Itsellä ei ole minkäänväristä kokemusta Pelikaanista (37.), mutta sehän ei ole edellytys osata löytää jäynä ja nauttia ristikon ratkonnasta ja ratkaisemisesta. Tämä totutusta erilainen ja siksi piristävä ja aivoja uudella tavalla työllistävä ristikko ansaitsee tietysti kiitokset. Eräs neurologi kehotti radion muisti-ohjelmassa ihmisiä hankkimaan hyvin käytetyt aivot. Että antakaa aivoille töitä, että muistisairaudet tulevat myöhemmin hyvin koulutetuille ja aivojaan käyttäville. Ei tarkoita kuitenkaan, että vähemmän koulutettu ei käyttäisi aivojaan. Hyvää kirkkovuoden päättävää viikonloppua kaikille uuden koviksen parissa.
40. Ritu21.11.2021 klo 00:39
Hip hurraa! Puolille öille se vaan vierähti ennen kuin ymmärsin ristikon juonen. Minulle tämänkaltainen idea ristikossa oli ensimmäinen laatuaan.
Ja vaikka juoni selvisi, niin ei tullut ihan vielä valmista. Minulle ei ole vielä auenneet kaikki keltaisella merkityt sanat. Oikea alakulma jäänyt viimeiseksi alueeksi, josta uupuu vielä niin pysty- kuin vaakasanat lähes kokonaan.
Kohtalaisen paljon sain alussa sanoja ristikkoon, jotka eivät tuntuneet missään. Ajattelin ahaa - elämyslamppuni sammuneen, kunnes jäin jumiin ja alkokin mahdollisesti väärin ratkomieni kohtien metsästys.
Sainkin urakalla korjata sanaa toisensa perään uudeksi aiemmin laittamieni tilalle. Ahaa-elämyslamppunikin välähteli kuin diskovalot konsanaan. Se oli parasta ratkonnassa sitten tuon loppuhuipennuksen keksimisen jälkeen.
Laaturistikko vaatii laatu-unet, joten pää tyynylle ja huomenissa pähkäillen loput.
41. Ritu21.11.2021 klo 09:48
Niin ne vaan loputkin ristikon kommervenkit valkeni. Nukkumaan mennessä ajattelin, ettei loput ratkomatta olevista kohdista enää mitään suurempia fiiliksiä voisi tuoda, kun jujukin minulle oli jo selvinnyt. Mutta sen verran jäynää tuli vielä vastaan, että korjailin paria eilen laittamaan sanaa ja ihan viimeistä sanaa myöden nautin ristikosta täysillä. Kiva kun täytekakun välissä on joskus muutakin kuin ne perinteiset täytteet!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *