KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 29.-30.9.2018

9820. IS Viikonloppu 29.-30.9.2018

Eki28.9.2018 klo 16:58
Huomenna Toni Pitkälän mahtava kolmipalloinen kovis!
2. eol29.9.2018 klo 18:34
Vasemmasta laidasta keskeltä löytyy vahva ehdokas vuoden vihjeeksi.
3. Kike29.9.2018 klo 23:31
Voi miten nautittavan vaikea ristikko. Jokunen tunti meni, mutta työvoitto lopulta tuli!
4. Joutilas30.9.2018 klo 10:37
Tuskan hiki otsalla,epätoivo nakersi takaraivossa,lopulta hykerryttävä helpotus ristikon täytyttyä. Samaa mieltä eol:n ja Kiken kanssa. Muutamia muitakin vihjeitä voisi nostaa esiin,mutta jätänpä toisten arvioitaviksi. Kiitokset nautinnosta!
5. Tuomas L.30.9.2018 klo 10:54
Oikea puoli ristikosta täyttyi suhteellisen nopeasti, vasen olikin sitten huomattavasti vaikeampi. Täyteen tuli kuitenkin, ja kaikki vihjeetkin ymmärsin - viimeisenä sen, jota eol todennäköisesti tarkoittaa.

Eräs ristikon keskivaiheille tullut sana sai hetkeksi räpyttelemään silmiä. Kaikenlaiseen suomen kieli vääntyykin!
6. Tarja30.9.2018 klo 19:26
Kylläpä teetti vasemman puolen keskiosa töitä. Mutta kannatti uhrata muutamakin tunti, sillä palkaksi sai nauraa vedet silmissä tuota "vuoden vihjettä". Siis aivan huikea älynväläys. Tosi vaikea ristikko, mutta, ah, niin palkitseva. Kiitän ja kunnioituksesta kumarran.
7. Rampe30.9.2018 klo 19:31
Onkin sen lajin kolmipalloinen, ettei ollut toivoakaan saada eilisen aikana täyteen.
Tänään uusin silmin lähti lopulta aukeamaan.
eol:n vuoden vihje-ehdokas lienee vaakasana ja Tuomas L:n räpyttelemä sana pysty?
Molemmista olen samaa mieltä ja ristikosta ylipäätään pidin kovasti.
Toni Pitkälä on kohtalaisen usein tehnyt ristikoistaan anatomian. Tästä ristikosta se pitäisi ehdottomasti tehdä!
8. Sepeteus1.10.2018 klo 14:36
Olipa tosiaan haastava,mutta oivalluksen iloa paljon antanut ristikko. Lämpimät Kiitokset Toni Pitkälälle!
9. tuula x1.10.2018 klo 21:36
Pelkäsin jo tätä Toni Pitkälän ristikkoa täytettyäni aikaisemmin hänen SK:ssa olevan ristikkonsa, joka oli todella vaikea, ja jonka ratkaisemiseen kuluikin useita päiviä, muutamia tunteja kerrallaan. Tämä ristikko kuitenkin täyttyi yläpuolelta yllättävän helposti, ja sekin vihje, jonka em. Tuomas L. sanoi viimeiseksi ymmärretyksi, oli mielestäni helppo. Sekin johtui vain siitä, että ymmärsin heti vihjeen merkityksen. Hauska vihje kuitenkin.
Koko alalaita oli minulle kuitenkin vaikein ratkaistava, ja täytyy tunnustaa, että vieläkin vihje MELUN LÄHDE oikeassa alareunassa on minulle vieläkin arvoitus kahden piilokirjaimen osalta. Vai voiko minulla olla joku pystysana väärin. Mielestäni ei voi olla, mutta mitään järkevää sanaa en siihen kohtaan saa kuitenkaan aseteltua. Ratkaisua odotellessa.
10. Tuula x1.10.2018 klo 22:02
Paras vihje tässä ristikossa oli NAARASSUSI?, jonka oivaltaminen tuotti juuri sitä iloa, mitä ristikon täyttäminen parhaimmillaan saa aikaan.
11. Tuula x1.10.2018 klo 22:56
No niin. Eräässä pystysanassa oli kuin olikin viimeinen kirjain väärin, ja nyt ristikko onkin kokonaan ratkaistu.
12. isoäiti2.10.2018 klo 02:21
Toni Pitkälä on ollut jo kauan yksi suosikkilaatijoistani eikä hän pettänyt nytkään. Aloitin ristikon ratkonnan sunnuntaina ja ratkoin pätkittäin. Yläosa todella tuntui helpolta, mutta vasenta alalaitaa vääntelin ja kääntelin useaan otteeseen ennen ratkaisun löytymistä. Hienoja vihjeitä monta! Lisää näitä, Toni!
13. Ahti2.10.2018 klo 06:09
Ensin tuli "Päiväni murmelina olo". Normaalisti kirkkain aamusilmin ongelmakohdat ovat ratkenneet. Nyt aamuja kuitenkin tarvittiin kaksi ennenkuin vasen alakulma valkeni.

Kiitokset Tonille jälleen kerran nautittavasta laatimuksesta.

Ahti
14. Owlie2.10.2018 klo 14:26
Herkullinen ristikko. Ja työläs. Sulimmat kiitokset, Toni Pitkälä.
15. O2.10.2018 klo 17:51
Ei ole eteeni tullut näin vaikeaa ja samalla herkullista ristikkoa!
10. Tuula x. Samaa mieltä parhaasta vihjeestä. :)
Uupunut, mutta onnellinen.

Iso kiitos Toni Pitkälä!!!
16. Aslakki3.10.2018 klo 15:33
Kyllähän se vaikea oli niin että on vajausta vieläkin ja varmaan jääkin jonkin verran, mutta kyllä ulkoasu on todella kuiva kun on pelkästään sanallisia vihjeitä (no, oli viisi kuvaa). Laatijallehan se on tietenkin helppo mennä siitä mistä aita on matalin kun saa pelkästään kirjoitella vihjeet, ei tarvitse raataa tuntikausia hakeakseen kuvia ym. Internet´istä niin kuin Aulis Lehto tekee laatiessaan Hesarin perjantairistikon. Monet sitä moittivat, mutta yrittäkääpä itse semmoisia lausejonoja rakentaa. Parin päivän päästä pääsemme taas siitä nauttimaan (ja tietenkin määrätyt nimimerkit haukkumaan).
17. Raima7.10.2018 klo 19:03
Ristikosta 2 puuttuu ratkaisukirjainnumerot 2 ja 5. Käykö kysymysmerkki?
18. Ratkoja9.10.2018 klo 12:45
Mikä ratkaisusana tulee vihjeisiin "käyttää sormia?" ja ruoille" ? Kiitos
19. Tarja9.10.2018 klo 12:54
Minulla on räknäävä ja liekittämiset.
20. Mettalo9.10.2018 klo 16:50
KILVELLISIÄ, USEIN VAAHDOSSA ja JOULU- ? Kiitos!
21. Tuula x9.10.2018 klo 17:31
Vyötiäiset, lavuaarit, ryysis
22. Ratkoja11.10.2018 klo 09:43
Mustakin ihan kiva ristikko, mutta vielä on kaksi piilokirjainta auki vihjeen "melun lähde" ratkaisusanasta sekä vihjeen "pisteellinenkin" ja ratkaisusanan yhteys. Edellyttäen tietenkin, että ratkaisusanani on oikea. Kiitos
23. Aree11.10.2018 klo 10:15
Tuleekohan tähän anatomiaa?
24. Tarja11.10.2018 klo 10:30
Minulla on pisteellinen TILI. Puhutaan, että joku avaa pistetilinsä. Melun lähde on epävarma. Laitoin siihen SUURISUISET. Ehkä joku muu varmistaa sen tai paremman vaihtoehdon.
25. G11.10.2018 klo 13:22
Tarja, oikein on. Allekirjoitan synnittöyyden vuoden vihjeeksi! Ei auennu ennenkuin sain itseni siihen vikaks.
26. Tarja11.10.2018 klo 13:23
Se, mikä minua tuossa suurisuiset-sanassa hämää, on lähinnä se, että vihje on yksikössä ja vastaussana monikossa. Kyllähän suurisuisista ääntä lähtee, joten siinä mielessä ei ongelmaa ole. Niin, ja tuo pistetili on lähinnä urheilussa käytetty sanonta.
27. Jukkis11.10.2018 klo 13:39
No jos ne suurisuiset mölyää kuorossa, niin kyllähän sitä yhtenä melunlähteenä voi pitää.
28. Tarja11.10.2018 klo 13:49
Totta. Ja voihan sitä kuvitella vaikka sellaisen teoreettisen tilanteen, jossa koulussa rehtori tulee opettajalta kysymään, että mikä tuon kaamean melun aiheuttaa, mistä moinen mökä lähtee. (Siis yksikössä.) Ja ope vastaa, että ne ovat nuo luokan suurisuiset pojat, joista se melu lähtee.
29. Jukkis11.10.2018 klo 14:06
... tai tytöt.
30. G11.10.2018 klo 14:55
Tän päivän hesarin mukaan enimmäkseen opettajat.
31. O11.10.2018 klo 15:20
Mitä saitte SUKUNIMI MYÖS -MAN?
32. G11.10.2018 klo 15:25
EAST
33. tonimikael11.10.2018 klo 18:13
Kiitos kaikille kommenteista. Ristikon anatomia tulossa pian. Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!
t laatija Toni Pitkälä
34. Zepe13.10.2018 klo 14:19
Kovis tarjosi ihan viihdyttävää täyteltävää ja osittaista ajatusmittelöä anatomian turvin. Itsenäisesti sain kaksi sanaa ristikkoon, ja nekin olivat väärin: omat ehdokkaani olivat KIVITYS (synnittömän aloittama?) sekä HANNET (naisia, 6. s:nä mies).

Olen viime aikoina melko hövelisti ostanut viikonlopun Ilta-Sanomia ristikoiden takia (piilosanat eniten omia heiniä), mutta eipä tuo oma kovisosaaminen ole juurikaan kehittynyt. Koska yksittäinen rupeama lauantairistikon ja kolme viikkoa myöhemmin julkaistavan ratkaisulehden välillä hurahtaa melko joutuisasti (eikä lehtipinon kasautuessa aina ole edes mielenkiintoa ratkaisulehden ostamiseen: peruspihinä ihmisenä tekisi mieli hyödyntää lehden muutakin materiaalia tiedon saamiseksi), koetan jatkossa suhtautua vähän kriittisemmin yksittäisten ristikkojulkaisujen ostoon.

Hyviä elämyksiä olen kuitenkin viime vuosina (sanaristikot.net-palstan myötä tapahtuneen syvällisemmän ristikkoharrastuksen myötä) myös Ilta-Sanomien ristikoista saanut, joten hyvä että tällaisiakin väyliä on tarjolla, vaikka itse koenkin viikonloppuostelut nykyään omalla kohdallani hieman ongelmallisina.
35. Rampe13.10.2018 klo 14:32
Zepe, Speden ensimmäisessä elokuvassa X-paroni ei muistanut muuta kuin nimensä ja senkin väärin.
Kivitys oli varmaan itseni lisäksi monella muullakin synnittömän aloittaman ratkaisusanana aluksi.
Curling on tietenkin hienompi ratkaisu, aloittajahan siinä heittää ensimmäisen kiven.
Ei kannata luovuttaa, vaikka täyskolmoset ovatkin usein aloittelijalle liikaa. Anatomiasta kyllä oppii laatijan ajatusmaailmaa, silloin kun laatija sen tekee.
Eiköhän sinullakin kakspuoloseen kovikseen synny oikeitakin ratkaisusanoja.
36. G13.10.2018 klo 14:54
Zepe, ihan peruskauraa on ettei mitään sanaa laiteta ellei ole risteävää varmistamassa.
37. Rampe13.10.2018 klo 17:22
Kyllä minä ainakin himmeällä laitan.
38. Tarja13.10.2018 klo 17:40
Yksinä vaikeimmista minä koen nuo yhdyssanat, joissa toisena osapuolena on kirjaimia. Kuten RASITUSEKG ja AUÄITI. Niiden hoksaaminen ei suju hetkessä, koska tavuviivat puuttuvat. Ja jotenkin aina unohtuu, että sellaisiakin voi ristikossa olla. Perusolettamuksenahan sitä yrittää tunkea yksittäisiä sanoja ruutuihin. Toisaalta noiden hoksaaminen tuottaa sellaisen "vau, minä keksin kuin keksinkin sen" -tunteen, mikä on miellyttävä ja itsetuntoa kohottava. Mutta ilman useamman vuoden kokemusta koviksista en minä ainakaan noita keksisi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *