KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 9/2021

9804. iisakin ristikot 9/2021

Pike30.8.2021 klo 15:25
Tällä kertaa loppusivut (Salo ja Simberg) eivät olleet yhtä kinkkiset kuin elokuun lehdessä. Seuraavaksi sutaisen loput helpot.
2. Pike30.8.2021 klo 15:26
Hitsi, tietysti Iisakin ristikot...
3. Ripa7.9.2021 klo 15:36
Skyttä Löfrgren onko virhe vasen alakulma päänä vihje...
4. Pike7.9.2021 klo 17:21
Vastaan Skytän puolesta, että ei. Löfgren-nimen sen sijaan sinä kirjoitit väärin.
5. Aleksanteri11.9.2021 klo 16:30
Huh! Sainpa pitkästä aikaa lehden kokonaan täytetyksi. Salo oli todella haastava. Aluksissa oli muutama minulle "outo" paatti,mutta googlen avulla löytyivät. Nyt odotankin,josko pian kolahtaisi Sanasepot-lehti postilukusta. Odotelllessa taidan suunnata puolukoita poimimaan eikä sienetkään olisi pahitteeksi..
6. Pekku11.9.2021 klo 22:50
Lehti valmistuu vähitellen, takasivu oli tällä kertaa helpohko, selvisi yhdellä istumalla. Sitten aloitin alusta että saisin nuo "helpot" alta pois vikkelään. En sitten tiedä onko ukkeli alkanut taantua kun ne kaikki eivät olleetkaan ihan niin iisejä kun kuvittelin. Yleensä vaikeudet ovat alkaneet vasta Skytän puolensivun ristikosta.

Tänään sain työllä ja tuskalla Skytän "Etsivätoimisto" aukeaman valmiiksi (yksi piilokirjaiminen sana vasemmalla jäi hieman vaivaamaan). Yritin muistella koska tuon tarinan kaksi aikaisempaa ristikkoa olisivat ilmestyneet koska
juoni tuntui kovin vieraalta, en muistanut muttei se ratkontaa paljoakaan haitannut.

Vielä viisi jäljellä, odotan innolla ja pelolla viimeisen aukeaman lempiristikoitani !
7. sirpa13.9.2021 klo 12:46
Takasivun aihepiiri ei taas niin itselle helppo ja sen ratkaisuun tarvittiin aikalailla Googlea.

Salon ristikko, mun lemppari aina, oli jälleen ihanan haastavan vaikea, valmistui kirjain kirjaimelta ja sana sanalta. Vihjetyyli alkaa pikkuhiljaa tulla tutummaksi.
Viereinen Simberg on himpunverran kesken, aika vaikea on ollut sekin.

Alusta aloitin muut, kuten Pekku, ja huomasin saman, ettei ne kaikki niin helppoja olleetkaan. Skytän pikkuristikko tuntui alkuun erikoisen vaikealta ja vielä siinä on parin kirjaimen puutos.
Myös Savolaisen ristikossa on yksi kohta mitä en ole vielä ymmärtänyt.

Kalpan ristikko myös ensin tuntui että eihän tämä käynnisty mistään, täynnä se nyt on, oli kyllä hankala, mutta hieno ristikko!

Tekemistä riittää.. tämä on kyllä ihan paras ristikkolehti! Kiitos laatijoille!
8. Marzio13.9.2021 klo 22:36
Puputin Ruoka-aikaan on hankala, kun vihjeet ovat mitään sanomattomia ja epämääräisiä. "Ihan hyvä" "Hankalilta" "Tekevät hallaa" ????
9. Rampe14.9.2021 klo 10:10
Marzio, koviksen vihjeet ovat pakostakin epämääräisiä.
Mitään ei voi varmana pitää ennen kuin on varmistunut että sana sopii risteäviin.
Samaisessa ristikossa pidän parhaana vihjeeseen PETOPINO syntyvää ratkaisusanaa..
10. Marzio15.9.2021 klo 15:00
Pari kohtaa jumittaa. Ylhäällä Femton jälkeen. Ihan pihalla tästä... vasemmalla Rahattomia kiviaineksia.
11. kalle15.9.2021 klo 21:56
Ostin eka kertaa Iisakin. Aloitin eka sivusta, se hieman kesken. Katsoin uteliaana Salon ja Alfin sivuja, en saanut yhtään sanaa. Ainoa ratkaisu olisi tutustua vanhoihin numeroihin ja katsoa ko. laatijoiden tyyliin, muuten ei älyä mitään. Vai miten te saatte ne tehtyä, en ymmärrä.
12. Pekku15.9.2021 klo 22:33
Kallelle tiedoksi, minä olen ratkonut noita vaikeita monen monta vuotta ja vieläkin ne tuottavat suuria vaikeuksia.
Tänä iltana sain viimein valmiiksi Salon ristikon, oli työn ja tuskan takana, kirjain ja sana kerrallaan niin se meni. Eniten minua ärsytti nuo sanaväännökset (puuttuvia kirjaimia, kirjaimet tai tavut väärässä järjestyksessä jne.)
Tällä kertaa olen jopa varma että kaikki ovat oikein. Vielä on Alfin viimeinen aloittamatta sitten on lehti paketissa.
13. Pekku17.9.2021 klo 22:52
Tulihan lehti viimein kokonaan valmiiksi. Taka-aukeaman parivaljakko pisti taas pahintaan, Salon ristikon kanssa tuskailin kaksi iltaa ja luulin ettei pahempaa enää tule, mitä vielä, Simberg näytti närhen munat ja pani vielä paljon pahemmaksi. Kolme iltaa meni ennen kuin tuo oli ratkaistu joten herrojen Janne ja Alf taistelu "pahiskunkusta" kääntyi tällä kertaa Alfin eduksi.

Lehti oli tällä kertaa mielestäni kokonaisuudessa vaikein miesmuistiin, kiitokset kaikille tekijöille. Iisakin Ristikot on tämän hetken ehdottomasti haastavin ristikkolehti :)
14. Marzio22.9.2021 klo 15:25
Sivun 2 Ruoka-aikaan on muuten valmis mutta ylhäällä Tekevät hallaa ei aukea.
Petopino oli itse asiassa helppo siitä oikealle on epäselvää.
15. Satu23.9.2021 klo 20:31
Lainaus: 14. Marzio 22.9.2021 klo 15:25
Sivun 2 Ruoka-aikaan on muuten valmis mutta ylhäällä Tekevät hallaa ei aukea.Petopino oli itse asiassa helppo siitä oikealle on epäselvää.

Vakavasta suoraan puhuen hallaa tekeviä voi olla kaikenlaiset örkkimönkiäiset kuten kuvassakin oman lajinen :)
16. Satu23.9.2021 klo 20:37
Alfin "monin värein" taas ihan kamala, suurinpiirtein ratkottu, keskellä lapuista, linjalla, poistaa, hyllyvä, ovat aika utopiaa eli pieni neliö ratkaisematta. Oikea yläkulma oli pitkään tyhjä, joitain ajatuksia oli ja lopulta ne ekat sitten osittain siihen sopivatkin, ensin tuntuivat kaukaa haetuilta. Janne Salo jää ratkomatta tällä kertaa!!
17. uusvanha24.9.2021 klo 22:44
Sainpas pitkästä aikaa Skytän ristikon täyteen, vaikka onkin vain tuo puolisivuinen ja tarvitsin Googlen apua erääseen sanaan. Ratkojamurhat täyttyvät nyt vähitellen.
18. Baabrududbadar6.10.2021 klo 17:45
Harvinaisen hyvä numero! Alkupään ristikotkaan eivät olleet ihan niin helppoja kuin yleensä ja vaikeammassa päässä oli tarjonta oivallista, varsinkin viimeinen Simberg vaati poikkeuksellisen paljon pohdintaa.

Sitten kun palautusaika on mennyt ohi, selittäkääpä Herrojen huvituksesta vihje KUOTA. Ei vaan ota auetakseen vaikka ratkaisusanan odottaisin olevan oikein.
19. Elisa11.10.2021 klo 13:32
Sivut 22 ja 23
Mitähän mahtaa tulla molemmissa ristikoissa tummennetuille kohdille???
20. Ansku13.10.2021 klo 16:36
Simbergin viimeinen pahasti kesken. Saiskohan siihen apuja? Vaikkapa 'palaavat uomiinsa', 'rengastettu', ummistavia'? Niistä ois taas hyvä ponnistaa eteenpäin.
21. Ansku13.10.2021 klo 17:02
Sivut 22 ja 23
Mitähän mahtaa tulla molemmissa ristikoissa tummennetuille kohdille???

Sivu 22: hiilineutraali polttoaine.
22. isoäiti13.10.2021 klo 17:14
Ilmeisesti palatusaika on ummessa?
Baabrududbar, kuota-vihjeestä ja vastaussanasta on molemmista otettu r pois, siis kuorta kaarnaa.

Elisa, Salon tummenetut minulla Hiilineutraali polttoaine ja Simbergin Monien suojakeino sekä Syysasun varuste.

Ansku, oja-aurat, ura-avain, unihiekat

Vastuuta oikeellisuudesta en ota, sen verran hankalia esim. Salo ja Simberg olivat.
23. Elisa13.10.2021 klo 18:58
Kiitos isoäiti. Nämä kaksi viimeistä ristikkoa ovat kyllä aina haastavia.
24. Ansku13.10.2021 klo 19:48
Simbergin viimeinen: Onko lasketeltu -vinkin vastaus tili? Mulle tuli näin. Ei mee jakeluun, mistä moinen vastaus. Laskettu vois olla tili, mutta ei lasketeltu.
25. uki3.11.2021 klo 13:12
Auttakaa !
En ymmärrä miten
s.18 vihjeestä posteli tulee utti
s.18 vihjeestä ettävä tulee isto
s.19 vihjeestä titteli ttori tulee tohinat.
Täältä on aina saanut apua, kun sitä on anonut.
26. sirpa3.11.2021 klo 14:03
s.18 vihje 'ettävä' ratkaisuna 'isto'

viettävä = viisto
Noin ite ajattelin, en tiedä onko oikein ajateltu. Näitä kahta muuta en kyllä muista mitä nuo on.
27. Tarja3.11.2021 klo 14:12
naposteli = nautti
tohtori on titteli, vihjeessä toh on korvattu t-kirjaimella eli tohina t, siis tohinat
28. uki3.11.2021 klo 18:57
Kiitos avusta sirpa ja Tarja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *