KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 33/2018

9780. SK 33/2018

Heljä-Maija17.8.2018 klo 00:53
Johan oli pläjäys! Viitamäkeä osasin jo odottaa ennakkotietojen perusteella, ja postiluukku kolahtikin illan suussa. Yleensä aloitan piilosanalla, mutta nyt se jää huomiseen. Ensin näytti, että ristikko ei aukea mistään kohdasta, mutta hiljaa hyvää tulee. Illan mittaan tv:n katselun ohessa tuli valmista. Kuinkahan monta kertaa kiljaisin: AHAA! Aivan uskomattoman umpikieroja ja loistavia vihjeitä sekä sanoin että piirroksin.

Suuri kiitos, Antti Viitamäki!
2. Jiikoo17.8.2018 klo 07:54
Minä aloitin piiliksellä ja siihenpä lienee lopetettavakin: tämä Viitamäki kun ei ota auetakseen! Iltiksen äskeisen kolmos-Viitamäen onnistuin mielestäni ratkomaan, mutta kyllä se useamman istunnon vaatikin.

Piilis täyttyi luullakseni alle puolessa tunnissa, joten se oli omalla asteikollani helpommanpuoleinen.
3. Eki17.8.2018 klo 08:05
Laadin tahallani itselleni epätyypillisen helpot piilisvihjeet, kun oli tuo Viitapiru vieressä.
4. joskus17.8.2018 klo 18:56
Viitamäen pahis on ratkojan juhlaa! Reilut puolet on tosin vasta selvitetty, mutta uskon selviäväni tästä muutamassa päivässä..
5. O17.8.2018 klo 20:58
4. joskus.
Samoin minulla. Eiköhän se selviä täälläkin. :)
6. joskus18.8.2018 klo 09:19
No onhan se nyt täysi, mutta parin vihjeen yhteys ratkaisuun ei aukea.
7. Opa18.8.2018 klo 12:07
Tosi hyviä ja yllättäviä vihjeitä. KUUSI vihjeen merkitys ei auennut. Vain yksi piilokirjain antoi järkevän sanan.
8. Siru19.8.2018 klo 20:26
Kylläpä teetti töitä! Pari päivää meni pohtiessa, mutta luulen lopulta selvittäneeni. Pari juttua piti googlettamalla tarkistaa, mutta muuten ratkaisut selvisivät omalla oivalluksella. Hyvä niin. Opa ihmettelee KUUSI-vihjeen merkitystä. Minusta siinä ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä.
9. Terveen paperit19.8.2018 klo 20:55
Ensivilkaisun jälkeen pantiin tämä syrjään 'kun eihän se kuitenkaan ratkea'. Tänään sitten yhteistuumin vaimon kanssa ruvettiin töihin ja siitä se sitten vähitellen lähti. Pari pikkujuttua jäi kuitenkin hämäräksi. 'joko sanot?' ja KUUSI ovat kirjainta tai kahta vaille. Risteävissä sanoissa voi tietysti piillä jokin fiba. Hienoja vihjeitä kyllä oli.
10. Heljä-Maija20.8.2018 klo 00:36
Joko sanot? on melkoisen mahtava vihje, kunhan sen oivaltaa!
11. Eki21.8.2018 klo 18:13
Tässä kaikille helpoksi pohdittavaksi tämän piilosanan aloitusvihje. Hieman epäsovinnainen asetelmaltaan.Panin pituudet varman päälle, ettei tule napinaa.

Springsteen käsi ojossa (4,5), aikoo vaihtaa musiikinlajia. (5,4)
12. Eki21.8.2018 klo 18:13
Mutta ei saa vastata ääneen, sillä vastausaika on menossa.
13. Jiikoo21.8.2018 klo 18:24
Minusta tuo oli ihan vihjeiden aatelia, vaikka minulla ei ole Springsteenin edustaman musiikkigenren asiantuntijuutta vähänkään vertaa. Eikä sen toisenkaan, ei sen puoleen.
14. KJ22.8.2018 klo 08:08
Oli haastava ristikko. Muutamia vihjeitä sai jälkikäteen pohtia pidempäänkin.

En ole varma, ymmärsinkö vasemmassa reunassa olevan vihjeen PAINAMISTA alapuolella olevan vihjeen siten, miten laatija oli sen ajatellut. Voisiko joku ratkonnan palautusajan umpeuduttua kertoa oman tulkintansa.

Minulle piilis ei ollut erityisen helppo. Oikein hyvä tehtävä. Mainio vihje myös tuo Ekin esille nostama vihje.
15. Eikka22.8.2018 klo 13:21
Oli kyllä tosi paha, aluksi tuntui, ettei löydy mitään. Vanhan kunnon hetkeksi sivuun
-taktiikan lisäksi oli pakko tehdä lyijykynällä arvailuja ja sitten vahvistaa tussilla, kun olin varma.

Pari perinteistä helppoa vihjettä seassa, mutta tällaisessa ristikossa ei niihin uskalla heti luottaa.

Läpi ristikon menevä kolmen teekupin vihje ei meinannut millään aueta, vaikka risteävistä sanoista tuli reilusti apuja. Aivan vihjeiden aatelia. Samoin Firma tai... kaikessa yksinkertaisiudessan oli loistava. Sen sijaan ...N.U.-tyyppiset vihjeet eivät ole oikein meikäläisen makuun.

Täyteen tuli ja numeroruudut on varmaan oikein, mutta KJ:n tavoin mainittu sana jäi ihmetyttämään samoin Kaani lukion jne.
16. O22.8.2018 klo 13:31
Reilun puolen jälkeen päätin luovuttaa. Parin päivän jälkeen vilkaisin ja heti huomasin virheen ja uusi vaihtoehto antoi uutta intoa ja se kannatti. Eilen olikin vihdoin valmista.
Tosi vaikea ristikko minulle.

Kiitos Antti Viitamäki!
17. Jiikoo22.8.2018 klo 22:19
Katson nyt selvittäneeni lopulta tuon Viitamäen kolmosenkin. Saattoi hyvinkin olla pahin kovis tai kovin pahis ratkomistani ristikoista, h-tin työläs ainakin! Kolmessa kohdassa pientä epävarmuutta, mutta onneksi nuo 15 arvonnan kannalta ratkaisevaa kirjainta vaikuttavat riidattomilta.

Ilman apuvälineitä (Google, Ratkojat, Ristikkorenki...) ei minulla olisi ollut pienintäkään toivoa! Ratkojiin oli tästä ristikosta toimitettu joidenkin altruistien toimesta montakin sanaa, jotka auttoivat minua ratkaisevasti ratkonnassani (olikohan tarpeeksi tautofoniaa?)
18. O22.8.2018 klo 22:39
17. Jiikoo.
Peukku! :)
19. Jiikoo22.8.2018 klo 23:18
Kiitti peukutuksesta, O!

Meilattuani vastaukseni lehteen selvisivät lopulta nuo ongelmakohdatkin; onneksi niillä ei ollut vaikutusta vastauskirjainjonoon. Mutta riittipä laatijalla kieroja vihjeitä kerrakseen!

Huomenissa postikusti kantanee taas uutta SK-tavaraa tuuttiin. Nauttikaamme!
20. Eikka23.8.2018 klo 07:55
Lainaus: 19. Jiikoo 22.8.2018 klo 23:18
Kiitti peukutuksesta, O!Meilattuani vastaukseni lehteen selvisivät lopulta nuo ongelmakohdatkin; onneksi niillä ei ollut vaikutusta vastauskirjainjonoon. Mutta riittipä laatijalla kieroja vihjeitä kerrakseen!Huomenissa postikusti kantanee taas uutta SK-tavaraa tuuttiin. Nauttikaamme!

Tuota vastauskirjainjonoa voi pitää tässä kohtaa kirsikkana kakun päällä: sen verran nerokas sekin, että sen selvittyä saattoi olla melko varma, että se oli oikein. Oikeastaan se tuntui tekijän yläfemmalta ratkaisijalle.

Epävarmoista ratkaisuista vielä: ”Tästä tähän” -kohtaan tullut sana on vähän niin ja näin. Nykysuomen sanakirja ei sitä tunne, mutta netistä löytyy. Yhteys tuohon kohtaan on kuitenkin hiukan epävarma. ”Kävelyradan keskelle...” lienee oikein, mutta pitkän vihjeen merkitystä (tai tarpeellisuutta) en tajunnut.
21. Heljä-Maija24.8.2018 klo 00:03
Tästä tähän: Omena OKSAlta SOSEeksi.

KäveLYRADan keskelle Daryl nurin. Hannah on sukunimi, jonka avulla laatija pitkällä vihjeellä ehkä yritti vain hämätä (tai helpottaa)!
22. Jiikoo24.8.2018 klo 00:09
Heljä-Maija: Juuri noin minäkin pähkäilin. Nyt kai vastausaika on ummessa ja paljastukset sallittuja. Vastauskirjainjonoksi minulla tuli PURESKELUTTIKAI. Tuntui niin loogiselta kaiken pureskelun jälkeen, että tulkitsin ratkaisseeni tehtävän.
23. Heljä-Maija24.8.2018 klo 00:21
Jiikoo, epäilemättä ratkaisitkin! Mutta kommentteja on tähän mennessä aika vähän. Kertonee siitä, että tämä ristikko oli monille kolmostenkin ratkojille tosi hankala.
24. Eikka24.8.2018 klo 07:15
Lainaus: 21. Heljä-Maija 24.8.2018 klo 00:03
Tästä tähän: Omena OKSAlta SOSEeksi.KäveLYRADan keskelle Daryl nurin. Hannah on sukunimi, jonka avulla laatija pitkällä vihjeellä ehkä yritti vain hämätä (tai helpottaa)!

Hyvin perustelluilta vaikuttavat. Mites tuo ”Kaani lukion arvosanoissa”?
25. KJ24.8.2018 klo 07:55
Minusta se tästä tänne oli oikein onnistunut vihje. Joskus tämäntapainen vihje ei kerro mitään, mistä on kyse. Nyt omenan kuva teki vihjeestä itse asiassa erittäin loogisen ja selkeän.
Vihjettä "kuula+ kortti Q"= SEES kukaan ei ole vielä kommentoinut. Minulla on asiasta epävarma tulkinta.

Kaani...

approBATUr - https://fi.wikipedia.org/wiki/Batu-kaani
26. Eikka24.8.2018 klo 08:10
Lainaus: 25. KJ 24.8.2018 klo 07:55
Minusta se tästä tänne oli oikein onnistunut vihje. Joskus tämäntapainen vihje ei kerro mitään, mistä on kyse. Nyt omenan kuva teki vihjeestä itse asiassa erittäin loogisen ja selkeän.Vihjettä "kuula+ kortti Q"= SEES kukaan ei ole vielä kommentoinut. Minulla on asiasta epävarma tulkinta.Kaani... approBATUr - https://fi.wikipedia.org/wiki/Batu-kaani

Noinhan toi tietty on, ajattelin liian vaikeasti - mikä onkin usein harhaanjohtavaa ristikoissa - siis mikä olisi arvosanojen johtaja (kaani) ja sitten siihen laudaturia vääntämään. Vähän niin kuin sahanTERÄ ja LOKAkuu, joita pidin pitkään lyijykynäasteella, kun en meinannut uskoa, että ne on niin helppoja. Tai Roope-setä, ehkä ”paras” sana, jota mallalilin siihen oli ”sarjispää”.

Tuo kuulan+kortin ratkaisu kiinnostaa myös.
27. Siru24.8.2018 klo 08:26
Kortti on AKKA, joten kuula+akka=kuulakka eli sees!
28. KJ24.8.2018 klo 08:36
Tuossa Sirun tulkinnassa A-kirjain tulee kahteen kertaan. Kaiketi pitää huomioida vielä se, että kortti peittää hieman kuulaa, jolloin pitää lukea KUUL+AKKA.

Kerronpa ihan vaan hauskuuden vuoksi omat pohdintani, vaikka nolottaa hieman. Ajattelin, että vihje liittyisi sanan KUULAS tai KUULAKAS. Kortti olisi kuulallinen eli "kuulakas". Tai kuula kuuluu kortille, jolloin kuula on ikään kuin "kuulas". Lisämausteena Q lausutaan "KUU", mutta muuta erityistä en kortin valinnalle keksinyt. Tässä siis en tullut kokeilleeksi "AKKA" sanaa.

Olipa metka kuva-arvoitus.
29. Siru24.8.2018 klo 09:16
Enpä tullut hoksanneeksi tuota ylimääräistä A-kirjainta! Hyvin KJ keksit!
30. mari24.8.2018 klo 09:43
Entä vihje KUUSI. Kirjoitin duot, onko oikein? Neljä olisi ehkä silloin vihjeenä parempi.
31. Jaska24.8.2018 klo 09:55
Eipä siihen mitään sen syvällisempää selitystä löydy. Paremmuus on makuasia. Vihjeen KUUSI perusteena on tietenkin sen monimielisyys, joten se on kovismaisempi kuin NELJÄ tai 2x2.
32. joskus25.8.2018 klo 08:09
"kaani lukion arvosanoissa" on mielestäni erittäin virheellinen vihje. Lukiossa ei anneta approbatureita, vaan ylioppilaskirjoituksissa.
33. Jiikoo25.8.2018 klo 12:31
joskus, aivan sama tuli mieleen minullekin, mutta mielestäni oli aika helposti arvattavissa, mitä haettiin. Juuri kirjoituksiinhan koko lukio tähtää. Aikamoinen kauneusvirhe toki.
34. Jukkis25.8.2018 klo 13:42
Ainakin minun lukioaikanani harjoiteltiin yo-kirjoitusten ainekirjoitusta niin, että arvosanatkin oli noita latinankielisiä.
35. joskus25.8.2018 klo 16:28
Voihan se olla jo harjoittelua, mutta ei virallista lukiossa tapahtuvaa arvostelua, joka on (kai?) yhä numeraalista.
36. Jukkis25.8.2018 klo 17:46
"Lukiokoulutuksen päätteeksi pannaan toimeen ylioppilastutkinto. Tutkinnon avulla selvitetään, ovatko opiskelijat omaksuneet lukion opetussuunnitelman mukaiset tiedot ja taidot sekä saavuttaneet lukiokoulutuksen tavoitteiden mukaisen riittävän kypsyyden. Tutkintoon sisältyy äidinkielessä ja kirjallisuudessa, toisessa kotimaisessa kielessä, vieraissa kielissä, matematiikassa ja reaaliaineissa järjestettäviä kokeita."

Lukiolaki, pykälä 18.
37. Eikka25.8.2018 klo 18:16
Lainaus: 35. joskus 25.8.2018 klo 16:28
Voihan se olla jo harjoittelua, mutta ei virallista lukiossa tapahtuvaa arvostelua, joka on (kai?) yhä numeraalista.

Kyllä meillä annettiin esim. äidinkielen tutkielmista mainitut arvosanat samoin syksyn preliminääreistä.
38. TU25.8.2018 klo 23:11
Minä ajattelin kuula- & akkavihjeestä, että Kuulan rouva ja kirjoitin siihen Alma. Ilmankos se kohta tyssäsi.
39. lapatossu8.9.2018 klo 15:22
Ristikko oli vasta nyt käsittelyssä, kesällä ei lehtien lukeminen oikein pysy perässä. Jäin ihmettelemään vihjettä 'siskon edessä lattialla'... eikös 'peti' ole kuitenkin siskon takana?

Kiitos sanan 'sees' selityksestä. Tulkitsin pelikortin kuninkaaksi ja yritin kauan sovittaa siihen 'Arsi'a. Kun muut sanat oli lopulta täytetty, ei 'sees' auennut ollenkaan. Pitänee hankkia paremmat silmälasit.
40. Cooper8.9.2018 klo 15:24
Siskonin takana!
41. KJ8.9.2018 klo 20:03
'siskon edessä lattialla' on monisanaisemmin ilmaistuna 'kun laitat sanan "siskon" toisen sanan eteen, lopputuloksena on jotain, joka on lattialla'. Etsitty toinen sana on se ratkaisusana.
42. Zepe10.9.2018 klo 22:55
Mikä mahtoi olla kehutun JOKO SANOT? -vihjeen ratkaisu? Onko mahdollista avata ahaa-elämystä tarkemmin, jos kyseessä on erityisen hienostunut vihje?
43. Jaska10.9.2018 klo 23:14
Sanoit sen itsekin. Ei mielestäni erityisen hienostunut. Vanhan knopin muunnelma.
44. TU11.9.2018 klo 21:48
Mä en kekannut tuohon muuta kuin, stop. Koko ristikko onkin täysin stop.
45. Jaska11.9.2018 klo 23:38
TU, et vielä osannut oikein sanoa, mutta ehkä TÄMÄN KEKSITTYÄSI (4).
46. Matti10.10.2018 klo 22:13
1231=TAAS. Ensin lähdetään luettelemaan lukuja suuruusjärjestyksessä, mutta sitten palataan alkuun ja tulee taas 1. Näin sen näin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *