KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE KESÄKUU

9292. HS kuukausiliite kesäkuu

Potter3.6.2017 klo 10:11
Tuo yläharmaaosio tuotti eniten työtä, vaikka lopulta sanaparit olivat hyvinkin selviä sitten kun pääsi jyvälle.
Varmaan paperiversion kanssa voi olla vaikeuksia muutamien heikohkojen kuvien takia, mutta tässä digilehden ristikossa kuvia suurentamalla nekin selviävät.
Nyt pitää alkaa valmistautua yo-juhliin.
2. kaplas3.6.2017 klo 11:01
Haasteena selviytyä ilman Googlea,onnistuneeko?
3. kaplas3.6.2017 klo 11:01
Haasteena selviytyä ilman Googlea,onnistuneeko?
4. Nix3.6.2017 klo 11:54
Tarkoitatko Potter näköislehden ristikkoa, vai löytyykö digiversiostakin ristikko johonkin piilotettuna?

Näköislehtihän on paperilehti skannattuna ja minulla ainakin sen ristikon kuvat ovat hyvin suttuisia ja arvaamalla pitää usein mennä - tai sitten ratkaista ristikko selvittääkseen, mitä kuva esittää (vrt sirpin ja vasaran vasemmalla puolella oleva kuva).
5. Twiga3.6.2017 klo 12:04
Sirpin ja vasaran vasemmalla puolella olevaa kuvaa myös ihmettelin... kun sana alkoi muodostua muista vinkeistä, niin kuvahan osoittautuikin oikein selväksi.
6. Potter3.6.2017 klo 12:16
Nix, niin, miten tuota nyt pitäis nimittää, mutta minulla siis on Hesari netissä, ja siinä ristikko on selkeämpi kuvien osalta. Muutamia kuitenkin piti suurentaa ennen kuin niistä selvän sai.
7. Tuulitukka3.6.2017 klo 12:17
Laiva-, koira- vai muun alan kuva? Pieni vaatimatonkin vihje olisi paikallaan. Noista aloista ei pientä hajuakaan omassa elinpiirissäni.
8. kaplas3.6.2017 klo 13:46
Enpä olisi uskonut tätä päivää näkeväni: kk-ristikko täytetty ilman apuja!
Pari ruutua arvasin, mutta se itselleni sallin
9. Rampe3.6.2017 klo 13:48
Tuulitukka,
koiria siinä pitäisi olla. En kyllä itsekään niitä nähnyt ennen kuin sana muodostui vaakasanoista.
10. Twiga3.6.2017 klo 14:05
Kaksi samanlaista silhuettikuvaa vierekkäin. Oli jostain kumman syystä pitkään hankala hahmottaa...
11. Rampe3.6.2017 klo 14:26
kaplas,
Intian kylä, johon HS-säikeessä viittasit, taitaa olla hieman kylää isompi.
Väkeäkin kuuden Suomen verran. Itse pidän v...tusrajanna sitä, että Intian kylä on Läyliäistä pienempi.
12. kaplas3.6.2017 klo 14:38
Rampe, niinpä juuri! Kirjoitin viestini innostuneena ennen ristikon täyttöä!
13. jyrkkä3.6.2017 klo 14:45
Tällä kertaa päästiin ainakin Intiaan, Kiinaan, Venäjälle ja Turkkiin. Mä haluaisin joskus ameriikkaan.
14. Rampe3.6.2017 klo 15:02
jyrkkä,
ameriikasta kuvavihje.
15. Pr3.6.2017 klo 16:42
Jaksoin vielä Iltiksen Koviksen jälkeen ratkoa tämänkin. Täytyy kai verrata ja todeta että aulismaisesti erilainen ja tasokas, mutta helpohko kun hyvään vireeseen päässyt.
16. pelaaja3.6.2017 klo 16:58
Hauska tuo Nixin muistutus digi- ja näköislehden erosta mutta nyt olen läpäissyt sen lyhyen oppimäärän. Digihesaria minäkin olen kuvitellut käyttäväni vaikka klikkaankin aina Näköislehteä koputtaakseni itseni sisään. Läppärini kirjanmerkkikin on nimeltään HS digi. Mutta ei se mitään. Potterin lailla saan kyllä kuvista selvää ihan hyvin ja jos en, niin pikkuinen suurentaminen hoitaa loput. Aina ei suurentamisestakaan ole hyötyä, jos asiaa ei vaan tajua. Esim. alh. keskellä tuo sininen läpyskä, jonka ratkaisua jouduin ihmettelemään eli taas jouduin opintielle. Tätä menoa olen kohta kyllä niin sivistynyt etten itsekään enää kestä itseni tietämystasoa.
P.s. Digilehdestä löytyi kyllä se Ekin miniristikko.
P.p.s Kuinkas se kaplaksen ratkominen nyt sit menikään tai meneekään. Ensin ajatteli ratkovansa, sitten sanoi ratkoneensa ja sitten sanoi vain sanoneensa mutta ei ratkoneensa. Selvinnee sekin aikanaan.
17. pelaaja3.6.2017 klo 17:19
Pistetäänpä tuohon äskeiseen kaplas-loppuun vielä muutama vain ajatuksissa näkyvä hymiö: en minä niin tosissani nimittäin ole kuin mitä kuivasta tekstistä jokukin voisi luulla. Terveisin Google(ton).
18. kaplas3.6.2017 klo 17:41
[pelaaja, ideana olisi, että kk-liitteen ristikon ensi kerran nähdessäni huomasin oitis, että siellä on Intiassa-vihje.
Kirjoitin viestin välittömästi!ja sitten vasta täytin ristikon.]
19. ca.4.6.2017 klo 09:03
Hello,
yläreunan elokuva tuottaa hilsettä ja harmaita hiuksia. Olenko ainoa, joka ei ymmärrä?
20. Pr4.6.2017 klo 09:17
ca, nyt kun vaivauduin tarkistamaan, en tosiaan sellaista elokuvaa löydä kuin mitä vastaukseen tulee. Minä en mokomasta harmaannu yhtään lisää.
21. Pr4.6.2017 klo 09:22
Korjaan. Kyllä leffa löytyy sittenkin, eli muita ratkaisuja täytyy vähän hioa.
22. Jaana4.6.2017 klo 10:29
Eipä tosiaan tarvittu googlea mutta Ratkojissa kävin. Kuka ihme syöttää näitä harvinaisiakin ratkaisusanoja, jopa yhdyssanoja sinne? Vai onko niin, että Lehto etsiikin pahat sanat nimenomaan Ratkojista?
23. Virkku4.6.2017 klo 10:38
Vai olisko niin, että Lehto itse laittaa vaikeimmin löydettäviä vastaussanoja Ratkojiin, esim hyvin tuntemattomia henkilönimiä, joita ei googlestakaan löydy. Eipäs häntä tiedä.
24. kaplas4.6.2017 klo 11:24
Tätä Ratkojat-syndroomaa minäkin olen ihmetellyt. Pitänee palkata yksityisetsivä tutkimaan!
25. Tamara4.6.2017 klo 15:07
Sinisen pisaran alapuolella on sininen osittain näkyvä ovaalin muotoinen kuvio. En saa siihen järkevää sanaa!
26. Jaana4.6.2017 klo 18:18
Hei Tamara,

Tässä kohtaa voisi googlen kuvahaku auttaa, kun ensin saat jotakin hahmotelmaa risteävien sanojen avulla.
27. pelaaja4.6.2017 klo 18:49
Jaana,
ei taida Lehto hakea sanoja Ratkojista - HS:n ristikoitten ratkaisuthan luetteloidaan sinne vasta lehden ilmestymispäivänä, kuten laittojen päivämääristä on nähtävissä.

Tamara, pistä vaan rohkeasti saamasi sana kuukleen, niin se läpyskä plingahtaa heti näkösälle melkein ennen kuin olet edes ehtinyt sen loppuun asti kirjoittaa. Kuten aiemmin sanoin, en minäkään ymmärtänyt yhtikäs mitään siitä ja epäilin jo hellaanikin vanhanaikaiseksi.
28. Tuttu4.6.2017 klo 19:52
Liian helppo, ei haastetta!!!
29. Tamara4.6.2017 klo 20:33
pelaaja, kiitos!
30. anon5.6.2017 klo 14:23
Kiitos neuvosta elokuvakysymyksessä Pr. Olin jo 94,3-prosenttisen varma, että tehtävään on lipsahtanut erhe.
31. jyrkkä5.6.2017 klo 15:41
Rampe, joo mutta en tommoiseen ameriikkaan
32. Hanna6.6.2017 klo 17:55
Kiikuttekevan mummon alapuolella kuva, josta en ole varma. Tuli outo sana. Liekö oikein?
33. Aksu6.6.2017 klo 18:09
Hanna,
sanan pitäisi olla tuttu jo monista ristikoista. Värikuvakin on selkeä.
34. Hanna6.6.2017 klo 20:23
Kiitos, selvisi, hieman kuva hämäsi. Yksi kuva vielä sotkee: sinipisaran alapuolinen sininen kuva. Saan siihen hieman epäilyttävän yhdyssanan. Risteilevät sanat ihan loogisia. Muuten kaikki OK
35. happonen6.6.2017 klo 23:40
Edellisen kuukauden Aulista parempi ratkontakokemus - normaalia vähemmän epämääräisiä kuvia ja paikannimiä keskeltä ei mitään. Toisaalta tästä käy hyvin ilmi, että Auliksen ristikoiden vaikeus tulee valitettavan usein tästä eksotiikasta eikä oivaltavista vihjeistä. Pääkuvan lauseet olivat tällä kertaa ihan hyvät! Selkeästi alle tunnin urakka tämä oli tällä kertaa.

Tuon sinisen pisaran alla olevaan kieltämättä kummalliseen kuvaan on vinkki ylempänä - jouduin itsekin turvautumaan siihen kun en oikein uskonut että tuollainenkin termi löytyy. Aika väkisin väännetty yhdyssana mutta kun google sen löytää niin eihän se voi olla väärin!
36. Hanna7.6.2017 klo 05:00
Kiitos, selvisi. Viimeinen kirjain tahtoi minulla aina vääntyä toiseksi "ääkköseksi".
37. Ankeinen7.6.2017 klo 10:31
happonen, nopea olet kirjoittamaan. Minä en ehtisi alle tunnissa tuota edes kirjoittamaan puhtaaksi.
38. iso S7.6.2017 klo 12:27
Häh? Täytyy olla suorastaan Kankeinen jos tuon kokoisen ristikon kirjoittamiseen saa tunnin kulumaan silloin kun ei tarvitse miettiä. Ehkäpä 20 minuuttia, jos pitää tehdä oikein kaunista jälkeä. Vertailun vuoksi: Iltiksen pehmikseen (koko sivu, hiukan tätä isompi) kuluu 10-15 minuuttia, jos ratkoo omaksi ilokseen eikä muiden luettavaan käsialaan tarvitse panostaa.
39. Höh7.6.2017 klo 14:48
Itsekehuun mennään ja lujaa.
40. Jiikoo7.6.2017 klo 14:53
Toiseksi alimman rivin sinivoittoinen kuva ei auennut ennen kuin luin tämän keskustelun ja kokeilin Google-kuvahakua. ”Kielineron” ratkaisusanassa piti tämän jälkeen konsonanttien vaihtaa paikkaa keskenään; samalla opin ihka uuden anatomisen synonyymin. Muutenhan tämä oli luokiteltava helpohkoksi ristikoksi sarjassaan. Pääsin tehtävän kimppuun vasta myöhään tiistai-iltana, useamman päivän mökkireissulta palattuani. Minun kyvyilläni tämänkokoisen Auliksen täyttäminen vie vähintäänkin tunteja, 20 minuutissa ei mitään toivoa!
41. TJV7.6.2017 klo 16:22
Kannattaa erottaa ilmaukset "puhtaaksi kirjoittaminen", "ratkominen" ja "täyttäminen".

Minulla menee kopioimiseen puhtaaksi kirjoittamalla kuukausiliitteen tai perjantain hesarin ristikossa jotakuinkin 15 minuuttia. Alkuperäisetkin kelpaisivat sinänsä lähetettäviksi, mutta haluan säilyttää ne. Tosin niiden kasa vain kasvaa, en ole paljonkaan niitä sittemmin vilkuillut.
Täyttämisestä puhuvat tarkoittanevat ratkomista.
42. kaplas7.6.2017 klo 19:08
En muista koskaan saaneeni yhtään hs-risti?koa täyteen yhdellä istunnolla.
43. pelaaja7.6.2017 klo 19:31
Minä kyllä en (kyllä tarkoittaa tässä 'en,') koskaan ratko ristikoita vessassa, muistaakseni. Olisi hankala keskittyä. Istuttuani muualla ratkomaan, nousen kyllä (kyllä tarkoittaa tässä kyllä taas 'kyllä') välillä useasti seisomaan, koska se on kuulemma tosi hyödyllistä ja fiksua, sanovat. Ja ainakin silloin kun pitää katsoa nurinkurista kuvaa pöydän toiselta puolelta.
44. TJV7.6.2017 klo 19:37
Hyvä, pelaaja! Minä taisin melkein yhdellä istu(malla) ratkoa sen erään viimevuotisen aamuvarhaisella. Josta yhdellä syntyi parku.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *