KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 18.-19.3.2017

9209. IS Viikonloppu 18.-19.3.2017

Eki18.3.2017 klo 10:28
Koviksen (ainakin 3- jos ei täys kolmonen) takana on Neljän kopla, piirtäjänä Lavonius. Piiliksessä Parkkinen, Ristiksessä Pajakoski.

Koplan kokoonpano ei ole salaisuus, siihen kuuluvat Juha Kukkonen, Erkko Lehtonen, Teemu Pallonen ja Antti Ylönen, taannoinen "nuorten ketju", nykyisin jo äijittynyt poppoo.
2. Pike18.3.2017 klo 11:03
Kovis 1 1/2, oli niin helppo. Laatijoiden määrä ei takaa vaikeusastetta. Osa vihjeistä oli ihan lapsellisia.
3. iso S18.3.2017 klo 12:13
Millä perusteella vaikeusasteen pitäisi olettaa riippuvan laatijoiden määrästä? Porukalla voi tähdätä helppoon, visaiseen tai sille välille. Ristikon laatuun laatijoiden määrällä voi olla vaikutusta, yleensä kai positiivista. Kahdeksan silmää näkee enemmän kuin kaksi, mutta toisinkin voi käydä. Esimerkiksi kameli on kuulemma komitean suunnittelema hevonen.

Ristikkoa en ole vielä nähnyt, joten kommenttini ei kohdistu tähän tapaukseen. Kiritiikin perusteluita jäin kaipaamaan.
4. Pr18.3.2017 klo 12:28
Minä en törmännyt moneenkaan lapselliseen vihjeeseen (jos yhteenkään). Päinvastoin, olen taas kerran oikein tyytyväinen vihjeiden monipuolisuuteen. Teema oli onnistunut ja hauska. Täytyy tunnustaa että meinasin heittää pyyhkeen kehään jossain vaihessa, lenssu tekosyynä, mutta siinähän se nokkakin aukesi, kun viimeisetkin sanat sattuivat kohdilleen. Kiitos koplalle!
5. TJV18.3.2017 klo 12:48
Katselin ristikkoa Piken kommentin lukeneena, samalla kun söin yksin lounasta. (Tämmöinenkin tapa pinttyneelle ratkojalle syntynyt.) En pysty vastaamaan tässä vaiheessa mahdollisiin lapsellisuuksiin vihjeissä, koska puolikaan tuntia tavallisesti ei minulle anna käsitystä kolmen pisteen ristikosta. En nimittäin pariin - kolmeen kohtaan juututtuani ole nähnyt paljonkaan muusta ristikon alueesta.

Jonkin verran olen nähnyt Piken heittelevän piikkejä ratkojille, ovatko nyt vuorossa laatijat?
6. muuan18.3.2017 klo 13:57
Piken arvostelun luettuani on pakko kehaista tätä koplan laadintatulosta, kolmonen tai kolmemiikka tämä on ainakin minun asteikollani, kiitos laatijoille. Ainakin minulle tämä vaikeustaso riittää, mutta onhan joukossamme tietysti jokusia nerojakin, jotka tällaisen huitaisevat täyteen parin kahvikupin juonnin aikana ja Pike ilmeisesti kuuluu tähän kastiin.
7. Rampe18.3.2017 klo 14:09
Piken "piikit" ovat yleensä samaa tasoa kuin metroasemalla huutelevan harhaisen sekopään. Harvoin olen niistäkään itseeni ottanut.
Tämä ristikko on mielestäni kolmonen, ei kylläkään pahis.
8. O18.3.2017 klo 18:35
Kimppakivaa on ollut porukalla tätä laatiessa. Kiva oli myös tätä täyttää. Koko päivä miltei kului tämän parissa, mutta oli ilo, kun sai vihdoin täyteen. (Oikeinko? Se selviää myöhemmin.)

Kiitos Neljän kopla / Heikki Lavonius!!!
9. Kike18.3.2017 klo 19:30
Jaa-ha. Tekisi mieli nimetä tämänpäivän kovis miesmäiseksi erisnimiristikoksi, sen verran monta nimeä oli kuvioissa mukana. Kiva ristikko kaikkinensa, ehkä jokin vihje tuntui tekemällä tehdyltä, kuten "tyttö tai tynttö". Kiitokset laatijoille.
10. Tarja18.3.2017 klo 23:32
Oikein kelpo kovisristikko. Mukavasti kului ilta tämän parissa. Joukkoon oli ripoteltu sopivasti muutama helppo vihje, jotta ratkonta niiden avulla pääsi etenemään. Kyllä silti ainakin minulle oli vaikeutta ihan riittävästi. Samaa mieltä Rampen kanssa, kolmonen, muttei pahis.
11. Bossi19.3.2017 klo 03:52
Ilta meni mukavasti ja tuli täyteen. Oikea alakulma jäi viimeiseksi. Helpot väleissä voivat kuitenkin tuottaa hankaluuksia, kun niitä ei aluksi usko niin helpoiksi :)
12. Rampe19.3.2017 klo 09:34
Kike,
itse olin sitä mieltä, ettei noita "tynttöjä" olekaan, mutta olin väärässä. Ei kylläkään ole monta.
13. Tarja19.3.2017 klo 11:57
Bossi, olen samaa mieltä noista helpoista. Tunnustan muutamaa kumittaneeni useampaankin otteeseen, ennen kuin uskoin, että kyllä se siihen tulee. Tynttö tökki minullakin, ja viivästytti huomattavasti vasemman yläkulman ratkeamista.
14. iso S19.3.2017 klo 11:57
Koviksiin kurkottavat, ei tarvitse provosoitua vaikka provosoidaan. Tämä ei todellakaan ollut helppo: Helpoksi tosissaan väittävä on ylipätevä ratkoja, joka ei ole oikeasti helppoon vuosikausiin koskenutkaan. Tällä en tarkoita ketään todellista esimerkiksi tällä säikeellä kirjoittanutta henkilöä, koska en voi tietää tuntemattomien ihmisten pätevyyttä tai pätemisen tarvetta.

Illalla punnersin ristikon täyteen. Keskustassa tuli muutama sana laatimalla, ei ratkomalla. Yhteyttä vihjeisiin en ymmärrä, joten ratkaisuni voi sisältää vaihtoehtoisia faktoja.

Pääosin olen valmis antamaan laatijakoplalle puhtaat paperit. Ei se ole laatijoiden vika jos minun järkeni ei riitä. Jos vihje "tyttö tai tynttö" olisi pelkkä "tyttö" tai "tynttö", pitäisin sitä hesarityyppisenä alilyöntinä. Tuossa käytetyssä muodossa menköön, vaikka luultavasti ratkaisusana ei sinänsä liene laatijoiden riemunkiljahdusten saattelemana ristikkoon päätynyt. Lieneekö jonkun laatijan tuttavapiirissä tynttö? Yksi tynttö on 1899 syntynyt saksalainen trakehner-rotuinen tamma. Toinen (tynttö, ei tamma) on julkaissut kirjan "Vessapaperin kosto", jota ei liene suomennettu.
15. Nolla19.3.2017 klo 16:26
Täyspäväkeikkaa pukkas, kyllä oli lapselliset vihjeet hakusessa. Ei olisi kannattanut käyttää kuulakärkikynää, varsinkin vasen yläkulma on muille vaikeaselkoinen. Kiitos tästä päivästä laatijoille.
16. [O]19.3.2017 klo 20:00
[Nolla.
Kuulakärkikynää minäkin käytän ja sellainen korjausteippi on loisto apu kirjainten peittämiseen. Korjauksen voi tehdä välittömästi! :) ]
17. amia19.3.2017 klo 22:34
Oikean yläkulman "sekava nuori" herättää pientä murinaa. Nähdäkseni nuoruus ja tämä sekava sana eivät liity mitenkään kiinteästi toisiinsa, vaan meistä jokainen tuntee varsin runsaasti vastaavia vanhojakin sekavia.
18. amia19.3.2017 klo 22:55
Sorry, edellinen viestini on aiheeton, tulkintani jäi puolitiehen, sekava vihje on aivan kohdallaan.
19. Hannu20.3.2017 klo 19:51
Tämän laatijakoplan tuotoksia en aiemmin ole ratkonutkaan. Vihjeiden osalta pehmiskeskiskovis kun kaikkia tasoja tuntui löytyvän. Kokonaisuutena kuitenkaan itselle ei ollut ihan tiukka kolmonen. Mukavaa vaihtelua kuitenkin IS-Viikonlopun laatijatarjontaan. Dänkjuu.
20. Lars22.3.2017 klo 09:11
Nyt muutaman päivän tuossa pöydällä ollut ja aina välillä vikuillut, oikea alakulma tökkiin edelleen, viikon päästä kysäsen jos ei sitä ennen selviä. Harvinaisen pitkälle olen kolmoseksi päässyt....
21. Lars22.3.2017 klo 13:34
Kahta sanaa vailla keskikohdalta, se pianistin käsi ja risteävänä kysymyksin, kysyn ens tiistaina mitä siihen tulee. Itseäni voin onnitella että kolmonen näinkin pitkällä....
22. Rampe22.3.2017 klo 13:50
Oletko sama Lars joka pari vuotta sitten sai SM-ristikon kolmannenkin alkuerän postiin?
Eiköhän se ristikko ollut vähintään kolmosen tasoa?
23. Lars22.3.2017 klo 16:23
Jep, siinä tuli kyllä käytettyä vähän tiimityöskentelyä, siksi ruksin kohdan jossa ilmoitin että en osallistu loppukilpailuun.
Tämä lepäilee nyt noitten muiden tulostettujen alla hautumassa, tiistaina tarkistan löytyykö täältä apuja..
24. Lars28.3.2017 klo 08:17
No niin nyt lienee jo luvallista kysyä? Kysymyksin ja se pianistin kädestä alaspäin lähtevä sana. KAMA_I ja Y_T_I ei ymmärrä.
25. Hannu28.3.2017 klo 08:45
Poliisiasemalla kuulustellaan eli KYSYMYKSIN -> KAMARI. Pystyyn laitoin YRTTI ymmärtämättä kuitenkaan yhteyttä vihjeeseen.
26. Lars28.3.2017 klo 08:49
Samoja itsekin mietin mutta erityisesti tuo YRTTI ihmetytti, KAMARI tietysti vois olla oikeinkin.
27. Hannu28.3.2017 klo 09:22
Niinpä, sitä itsekin ihmettelen mutta siihen ei oikein tunnu muukaan sana istuvan. Tämähän on kuitenkin kolmonen niin jospa Neljän kopla saisi aikaan anatomian.
28. Hannu28.3.2017 klo 10:48
No nyt hokasin! Yrttitee tietysti :-)
29. Lars28.3.2017 klo 11:26
Jepjep, jotenkin vaan yritti yhdistää siihen soittimeen tai käteen, no melkein kolmonen ratkaistu, jos olis ollut tarve lähettää niin noin olisin laittanut, ymmärtämättä kuitenkaan. Viikon päästä seuraavasta yksikysymys. Kiitos.
30. Hannu28.3.2017 klo 17:51
Itse hämäännyin täydellisesti ja jääräpäisesti yhdistin myös, että ratkaisu jotenkin noista vihjekuvista t poistamalla löytyy. Muuta epäselvää ei jäänyt ja sekin nyt sitten lopulta aukesi, joten odotellaanpa siis seuraavaa koplakolmosta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *