KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 18.-19.2.2017

9172. IS Viikonloppu 18.-19.2.2017

Eki17.2.2017 klo 10:04
Skytismejä KärkkäisUlkoasulla kolmen tähden veroisesti, piilis onkin ParkkisAna.
2. Juha N18.2.2017 klo 14:51
Ei noita luvattuja skytismejä löytynyt. Vaikka tuskin Eki tuota mainintaansa kirjaimellisesti otettavaksi tarkoitti :)

Eikä vaikeuskaan ihan täyttä kolmea pallukkaa vastannut. Sen verran hövelisti Antti oli sinne tänne varmoja aloituskohtia sirotellut. Mutta ei tämä välttämättä huono asia ole. Pääseväthän usemmat nyt nauttimaan ristikon ratkeamisesta, aidon kolmostason kovikseen verrattuna.

Yksittäinen vihje, jonka haluan nostaa esille: PÄRJÄILEE. Understatement-vihjeet ovat minusta hauskoja.

Laadinta oli muuten taattua laatu-Anttia, paitsi että kahden ratkaisusanan tapauksessa mukaanottokriteerit ovat ristiriidassa keskenään. Vasemmassa alakulmassa Antti on taipunut käyttämään sanaa, jota mikään oikea sanakirja-auktoriteetti (Nykänen, Pesonen, Kielonen) ei tunne. Tarkoitan sanaa, jonka vihje on PALASTELLA. Vaikka jotkut laatijat sitä ristikoissaan viljelevätkin, kyseessä on em. lähdekriteerin nojalla epäsana, jonka käyttöön Antti tuskin olisi ilman pakotettua syytä turvautunut. Ja pakotettu syy lienee ollut se, että korvaava sanavaihtoehto, joka eroaa tuosta epäsanasta yhden kirjaimen verran, on jo muualla ristikossa, tosin monikossa.

Kyseisen epäsanan käyttö tuplaesiintymän välttämiseksi on ristiriidassa sen kanssa, että ristikkoon on kuitenkin päätynyt eräs toinen tuplaesiintymä. Eikö tarkastajakaan tätä huomannut? Jos vihjeen KUUMIN JUOMIN antaman sanan sijasta olisi käytetty tätä samaa sanaa hieman toisessa muodossa, tuplaesiintymältä olisi vältytty.

Mieluummin olisin itse hyväksynyt tuplaesiintymän vasemmalla alhaalla kuin oikealla ylhäällä.
3. Juha N18.2.2017 klo 14:59
'pakotettua syytä' po. 'pakottavaa syytä'
'pakotettu syy' po. 'pakottava syy'
4. Eki18.2.2017 klo 15:04
Tuo verbi löytyy muistaakseni Pesosesta jakaa-sanan kohdalta tai Uudissanasto 80:stä hakusanana, eivät nyt ole käsillä, että voisin tsekata. Muta on se jossain kielitoimiston julkaisussa kirjattunakin.
5. JTL18.2.2017 klo 15:17
Koskela komppanian päälliköksi!.... Eikäkö Pitkälän Toni kolmenpojon ristikon laatijaksi. Skyttä toimii aina tottakai mutta Tonia ei ole pitkään aikaan näkynyt, ei PuPe:ssa eikä Iltiksessä. Siis kolmen tähden ristikoissa.
6. Eki18.2.2017 klo 15:28
Asiasta on puhuttu Tonin kanssa. Odotellaan hetkonen.
7. Juha N18.2.2017 klo 15:30
Eki, tarkistin: kyllä edellä kritisoimani sana sittenkin Pesosesta löytyy, nimittäin hakusanan 'paloitella' (ei 'jakaa') selityksessä annettuna synonyyminä. Eli sana olisi täten kelvollinen ristikkosana. (Tuli yhtäkkiä sellanen déjà vu, että tästä aiheesta onkin jo keskusteltu aiemmin.) Mutta on kummallista, ettei Pesonenkaan kelpuuttanut sitä omaksi hakusanakseen. Ja kun sitä ei missään em. sanakirja-auktoriteetissa omana sanana luetella, minulla on kutina, että Sanaris-laatijat pyrkisivät sitä laadinnoissaan välttämään: käyttävät vain jos on ehdoton pakko.
8. Eki18.2.2017 klo 15:35
Siinäpä Juhalta silkkaa asiaa.
9. Juha N18.2.2017 klo 15:39
Pyrin näissä keskusteluissa välttämään ratkaisusanojen paljastamista. Yleensä käytän sen verran ympäripyöreitä sanamuotoja, että vain ristikon jo ratkoneet (plus laatija toki) voivat tietää, mitä täsmälleen tarkoitan. Mutta tuohon viimeisimpään kommenttiin lipsahti valitettavasti paljastus, josta Pesosen omistajat hyötyvät. Olen pahoillani.
10. Pr18.2.2017 klo 15:50
Minulle riiti vaikeustaso ihan hyvin. Vasemmasta laidasta pääsi mukavasti alkuun, ja alkoi jumittaa vasta loppumetreillä, kun piti sorvata pitkä yhdyssana TOTOAMISEEN. Täyteen kyllä tuli, tsekkaan sitten aikanaan vaikka anatomiasta. Eli kiitos vaan.
11. Tuomas L.18.2.2017 klo 19:55
Paitsi että ristikossa on sama sana kahteen kertaan, vaikuttaa sen alempana olevan vihjeessä olevan kirjoitusvirhe. Vai enkö vain ymmärtänyt jotain?

Muuten pidin tehtävästä. Ei tosiaan pahinta Skyttää, vaikein alue oli alhaalla keskellä.
12. Ahti18.2.2017 klo 19:55
Juu. Täyteen tuli. Alareuna teetätti hieman töitä. Ei tosiaan ollut ehkä ihan täysi kolmonen. Laitetaan miikka perään. ????
13. Rampe18.2.2017 klo 21:05
Vasen yläkulma (seinään nojailijan vierestä) valmistui viimeisenä. Eihän tämä pahis ollut eikä skytismejäkään löytynyt.
Tuomas L. kertoi jo oleellisen saman sanan kahteen kertaan esiintymisestä.
Jos Tuomaskaan ei ymmärtänyt, luulen alemmassa olevan kirjoitusvirheen.
Itse olen näissä "virheen löytämisissä" tehnyt niin usein "tapiot", että en olisi vielä tohtinut ottaa kantaa.
Mukavaa ajanvietettä pahista odotellessa.
14. HT18.2.2017 klo 21:59
Tuon ketjun viestissä 316 on laajahko selvitys osia-verbistä:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&id=4926
15. Tuomas L.18.2.2017 klo 22:23
Jos ei nyt kuitenkaan kerrottaisi niitä ratkaisusanoja ihan suoraan...
16. O18.2.2017 klo 22:24
Mielestäni oli vaikeusaste 3 , kuten lehdessä mainittiin. On tämä niin aikaavievää, ihanaa, raastavaa ja onneksi lopussa se kiitos seisoo?
Kaikkeen olin varautunut jo perjantaina. Laitoin isotöisen lihapadan jo silloin päiväksi uuniin. Tänään ei tarvinnut, kun lämmittää.
Koko päivä meni harrastukseni parissa.

Kiitos Antti Skyttä ja Heli Kärkkäinen!!!
17. Tarja18.2.2017 klo 23:14
Kylläpä teetti töitä. Koko ilta tässä meni. Ihan täyskolmonen oli minulle. Alaosa valmistui viimeksi. Monta yritelmää sai kumittaa, ennen kuin oikeat kirjaimet löysivät paikkansa.
18. Auku19.2.2017 klo 10:28
Mielestäni ihan mahtava ristikko. Ensimmäinen tunti meni miettiessä.mutta sitten alkoi avautua nopeasti. Kiitos tekijöille!.Ps. "palastella" oli minustakin vähän outo. Meikäläisen murretaustalla luulin sen liittyvän ruokailuun.. mutta mitäs pienistä.
19. Juha N19.2.2017 klo 13:29
Tuomas L. ja Rampe:

Ilmankos se HARMAUTE tuntui niin kummalliselta. Mutta kirjoitusvirheestä tuskin on kysymys, vaan Heli lienee tulkinnut manuskriptissä olleen toisen h-kirjaimen m:ksi.
20. iso S19.2.2017 klo 19:02
Keskiyön aikaan mä vihdoin koin sen: sain täyteen Skytän täyskolmosen. No, on saattanut joskus ennenkin onnistua, mutta on tullut keskenmenojakin. Taitaa olla sellainen vihjeitys että mielipiteet vaikeusasteesta jakautuvat tavallista enemmän? Jos sattuu ajattelemaan myötäkarvaan niin menee yllättävän helposti (kuten minulle nyt kävi), muuten voi takuta ihan kunnolla. Menihän minullakin toista päivää kun lauantain puolella aloitin ja sunnuntain puolella lopetin.

Kuten Juha N totesi, useita helpohkoja aloituskohtia oli. Vaikeus oli kyllä laikullista, jotkut alueet potkivat tehokkaammin vastaan. Kokonaisaika ei kuitenkaan venynyt niin pitkäksi että olisin ehtinyt turhauta. Niin minulle käy liian vaikeiden kovisten kanssa ja silloin sanon tehtävälle hyvästi ennen kuin sanon pahasti, jos ei ole erityistä syytä vääntää valmiiksi asti vaikka itkun kera. Tästä jäi vielä hunajan maku suuhun, etenkin kun uni alkoi painaa silmää umpeen enkä siksi huomannut ratkaisusanan toistoa. Ylemmästä pääsisi lapsellisen helposti eroon, jos ajatellaan vain ratkaisusanoja eikä mennä niin pitkälle että niille pitäisi vielä kehittää vaikeusastetta vastaavat vihjeet.

Uskon myös että toistuvan sanan alemmassa inkarnaatiossa virhe on tapahtunut siinä kun kuvittaja yrittää tulkita laatijan harakanvarpaita. Tai sitten kuvittaja ajatteli laatijan viittavan Hesarin ristikoihin, joissa ratkojaa älytetään siten että monet kuvavihjeet ovat harmaata utua eli voimakkaasti harmautettuja!
21. Tapio30.1.2018 klo 20:03
Ratkoin tätä uusinta anatomiaan laitettua ristikkoa odotellessa. Yhtä kohtaa en saa toimimaan.

Melko keskellä on vihje LÄHTEESTÄ.

Sen risteävään sain OVILASO tai OVIRASO

risteävät:
LUOVIA
MALI - voisi olla myös MARI
ETAN
SEVENUP
PARONI

En nyt ymmärrä, mikä on väärin.
22. Jukkis30.1.2018 klo 20:45
Tuliskohan siihen LÄHTEESTÄ -> EVIAN?
23. Jukkis30.1.2018 klo 20:48
Tulis. Ei ETAN vaan ETON.
OVIROSO.
24. Tapio30.1.2018 klo 20:53
Mielestäni. Niin siihen laitoin.
Unohtui laittaa
Yläpuolelle sain LOTINA

LOTINA
EVIAN

ovat lisäksi ongelmasanan risteäviä.

Ristikko löytyy osoitteesta
http://www.sanaristikot.net/anatomia/IS170218/IS17 0218.pdf

Siitä voi katsoa, miten sanat asettuvat.
25. Tapio30.1.2018 klo 21:02
Ok. Kiitti.
PÄÄTÖN SEOS.
oli tuossa ongelmasana. En keksinyt muulle kirjaimelle kuin ETAN jotain alkuun ja/tai loppuun.

Kaiketi haettiin BETONI.

Vähän harmittaa, kun ratkonta oli kahdesta kirjaimesta kiinni.
26. Tapio31.1.2018 klo 13:38
Ongelmia myös sen ratkaisusanaan OVENROSO liittyvän kuvan hahmotuksessa. Tehtävä sinänsä oikein mainio.

Säikeessä mainittiin Pesonen - mitä sillä tarkoitetaan?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *