KESKUSTELUT > RISTIKOT > PASSELI PELIKAANI 8/2016

9119. Passeli Pelikaani 8/2016

tapio2.1.2017 klo 20:13
Sain melko nopeasti ratkottua palkintotehtävät. Piilosanat ym. lisätehtävät ovat hauskoja! Piiliksessä yhtenä ratkaisusanana oli IKOSAEDRIT! (sen verran outo, että piti googlea avuksi käyttäen etsiä).Tavuristikoiden kanssa oli pieniä ongelmia. Vaikeahkoista/vaikeista tavuristikoista en pidä (vaikeat olen toistaiseksi jättänyt kokonaan väliin), koska risteävillä usein vaikea tarkistaa, onko ratkaisusana oikein ja risteävät sanat tukevat huonosti toisiaan. Nyt en pysty korjaamaan risteävien avulla ratkontavirhettä. Tavuristikko vähän kuin piilis, jonka vihjeistä puuttuu joko suora vihje tai piilovihje ja kun piilokirjaimia on paljon, vaikea saada riittävästi tukea risteävistä, jotta voisi olla varma ratkaisusanasta. Perusongelma vaivaa hieman jo kahden tähden tavuristikoissa, mutta niistä sentään yleensä selviää. Vastauksia voi olla useita. Seuraaville vihjeille voi mielestäni olla perustellusti ainakin kaksi ratkaisuparia (pareja voi olla huomattavasti enemmänkin) (Passeli Pelikaani 8/2016 s. 18): Voi kaatua tai kastua >< Urheilijoille Ratkaisussa: VERKKO >< VERKKARIT Minulla: SANKO >< SANKARIT Mielestäni ”sanko” on toimiva (ämpäri voi kaatua ja jos sillä otetaan vettä vaikka saavista, se kastuu kaikkialta), mutta ”sankarit” huonompi, mutta mahdollinen (urheilusankarit esikuvana muille urheilijoille). Sana ”verkko” ei toiminut minulla, koska ”kaatua” ja ”kastua” liittyvät ihan eri aihepiireihin. Vastaavalla tavalla voi käydä useinkin, mikä on tehtävätyypin perusongelma. Jos laitetaan vähänkin kryptinen vihje, ratkoja voi yrittää ratkoa vihjeitä ihan eri tavalla kuin laatija on ajatellut. Jos ratkaisu sopii risteävien kanssa, virheenä eri ratkaisuparia ei voi välttämättä pitää. Palkintoristikoissa tilanne on ikävä, sillä vain laatijan ajattelema ratkaisupari hyväksytään, vaikka olisi muitakin mahdollisia ratkaisupareja (tämä ei ollut palkintoristikko, jotten erilainen ratkaisupari ei haitannut). Laatijan tulisi ottaa huomioon joskus vaihtoehtoisia ratkaisusanapareja, jotta vihjeet olisivat suuremmalla todennäköisyydellä sellaisia, että ratkoja ei toisiin vaihtoehtoihin päädy. Mielestäni palkintoristikoiden kohdalla tarkastajan pitäisi hyväksyä myös vaihtoehtoisia ratkaisusanapareja, mikäli ne ovat edes jollakin tasolla loogisia.
2. Eki2.1.2017 klo 23:52
"...vain laatijan ajattelema ratkaisupari hyväksytään, vaikka olisi muitakin mahdollisia ratkaisupareja..." Niinkö tosiaan?
3. tapio3.1.2017 klo 08:07
Tuo nyt oli oletus - enhän minä tiedä, miten Sanaris oikeasti menettelee.
4. Ville3.1.2017 klo 08:09
tapio: näitä duaaleja ja triaaleja esiintyy myös ristikoissa (mm. SM-alkuerissä niitä oikein etsitääkin ratkaisijoiden toimesta) ja vihjeisiin oikean vastauksen antavat kyllä hyväksytään.
5. seurailija3.1.2017 klo 15:41
Lainaus: 3. tapio 3.1.2017 klo 08:07 Tuo nyt oli oletus - enhän minä tiedä, miten Sanaris oikeasti menettelee. Kerrot asian kuin faktana. Eräs heikkouksistasi...
6. tapio24.1.2017 klo 08:43
Minulle jäi yhden vihjeparin logiikka vähän epävarmaksi. Mikäs lehden palautusaika olikaan?
7. tapio7.2.2017 klo 12:53
Niin että voiko sitä nyt esittää yhteen kohtaan liittyvän kysymyksen?
8. Jukkis7.2.2017 klo 13:27
Ei voi.
9. Jukkis16.2.2017 klo 19:09
Nyt voi. Jatkossa sitten voisit tämän palautusaika-asian katsoa ihan itsekin pelikaaniristikot.fi:stä.
10. tapio16.2.2017 klo 19:43
Yritin kyllä löytää tiedon palautusajasta, mutten löytänyt em. sivuilta.
Yritin löytää vastaavan tiedon myös PuPe 1/2017 kohdalta, mutten löytänyt.

s. 27:
TIETYN KUNNAN EDUSTAJA > KIMI
Kiminki? Kiminkinen? Kiminkinen eli Kiminkin nimen omaava Kimi-niminen Karstulan Kimingin edustaja? (tuskin liittyy kunnan nimeen ”Kimito”)
Risteävä:
MESTAREITA HEKIN > MAKSIT
Max voisi olla ulkomainen mestari, mutta Max eri kuin Maks. Maksit – kookkaimmat, mutta kookkaus sinänsä ei tee mestaria. Maksimisuorituksiin yltävät ja siten ”maksit”?
11. Jukkis16.2.2017 klo 19:50
Miksi ihmeessä M-kirjainta tuohon änkeät?

Palautusaika löytyy vastauskupongista.
12. tapio16.2.2017 klo 20:04
Tuli näemmä ratkontavirhe. V:hän siihen kuuluu.

http://pelikaaniristikot.fi/kilpailut/vastauskupon git

on uusimpien lehtien vastauskupongit, ei enää esim. PuPe 1/2017. Ei tullut katsottua aikanaan PuPe 1/2017 em. sivulta eikä tullut laitettua lehdestä muistiin minnekään. 2/2017 laitoin nyt päivämäärän muistiin.
13. Jukkis16.2.2017 klo 20:11
No onhan siellä PuPe 1/2017:n kuponki. Oot sä taas ihme epeli. Kaikki pitää kädestä pitäen neuvoa ja uusimman SK:n ristikko pitäis kuvailla.
14. tapio16.2.2017 klo 20:18
Kävin vielä sivulla - viimeksi ei tullut kiinnitettyä huomiota selausnuoliin. Olin taas vähän liian hätäinen. Sori. Laitoin ylös nyt PuPe 1/2017 vastausajan.
15. Heljä-Maija16.2.2017 klo 20:51
Löydät viimeiset palautuspäivät myös pelikaaniristikot.fi -sivustolta.
16. Heljä-Maija16.2.2017 klo 21:17
Anteeksi epätarkkuuteni ja turha kommenttini; tuohan oli jo selvitetty.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *