KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 1/2017

9102. Punainen Pelikaani 1/2017

tre21.12.2016 klo 06:39
Lieneekö pikkuinen virhe s. 15 vasemmassa yläkulmassa?
2. Eki21.12.2016 klo 09:34
Kävin yläkulman läpi enkä huomannut virhettä.
3. Tuomas L.21.12.2016 klo 10:44
Onko minulla vain huonot silmät, vai onko Hakosen ristikosta jäänyt kokonaan pois avainsananumero 4?
4. Eki21.12.2016 klo 11:10
Hakosen teillä taitaapi olla.
5. nykkis21.12.2016 klo 19:10
Saaren sivun 21 ristikon alareunassa keskellä MÄTÄKUUN NAISIA taitaa olla niitä mätäkuun juttuja.
6. tapio23.12.2016 klo 07:25
Eikö tuo ole jo tavallaan jonkin tason vinkki. Ihan nyt vaan tiedoksi kaikille nimettömän kaltaisille kusipäille, joka käyttäytyvät kuin Cheek ts. joille oma ratkaisutaito on noussut niin kusena päähän, että pitää muita mollata (kuten Cheek polleana kehuu olevansa paras ja muut toista luokkaa), tulen nyt ainakin yhden vuoden pilaamaan näitä PuPe-säikeitä. Kun paikallisista liikkeistä ei saa yksittäisiä PuPe:ja piti ostaa vuosikerta, kun ihan yksittäistä lehteä ei kannata tilailla.

Kusipäät nyt tarkkana! Sain vanhat PuPet lähes ratkottua, mutta pikku mokia tuli ja niitä tulee. Aina ei jaksa loppuun asti miettiä sen jälkeen kun ristikko on ratkottu. Kun nyt lehden palautuksella on määräaika, entistä vähemmän on aikaa miettiä yksittäisiä vihjeitä loppuun asti ja entistä enemmän on pakko sitten jälkikäteen kysellä. Varsinkaan kusipäillä tällaiseen ei ole kärsivällisyyttä, mutta toivon etteivät säikeet eräiden kusipäiden takia ihan pilalle mene. Yritän olla provosoitumatta kusipäiden kommenteista, mutta en lupaa, että siinä aina onnistun.
7. seurailija23.12.2016 klo 07:42
Tässä joulun sanoma ja synkeä tulevaisuuden näkymä koko Suomen ristikkoelämälle.
8. tapio23.12.2016 klo 07:51
Joo, tekisi mieleni toivottaa hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta, mutta se olisi tällä sivustolla vain tyhjää sananhelinää.
9. tapio23.12.2016 klo 07:58
Muutama hlö tällä sivustolla on, joille haluaisi toivottaa hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta, mutta en nyt luettele ketään nimeltä - kyse on tämän sivuston fiksuimmista persoonista + eräistä henkilöistä, jotka pääsääntöisesti ovat vastanneet asiallisesti.
10. Keila23.12.2016 klo 20:02
Osanottoni jo etukäteen säikeen käyttäjille. Olipa törkeää kielenkäyttöä tapiolta. Ilmeisesti keskusteleva ilmapiiri saa nyt kyseenalaista piristystä. Satunnaisesti olen näitä seurannut.
11. tapio4.1.2017 klo 17:58
Tulipa vaan ennakoitua entisten kokemusten perusteella joiden osallistujien käyttäytymistä. Tuli ostettua 1/2017 - ehkä virheostos, koska stressaa. Pitää luoda aivan uusi strategia ja ratkoa luoden prioriteetteja. Prioriteetteihin kuuluu kolmitähtinen aukeamaristikko, mutta sen kanssa kävi odotetusti - muutama kirjain jäi epävarmaksi ja muutama kirjain todenn. väärin, joten ei sillä rahapalkinnosta kisailla (toki avainsanakisan osana ratkaisu toimii). Just tätä etukäteen pelkäsin, miksi ajattelin, että uudet ehkä kannattaa jättää ostamatta. Sain toisen keskustelun pohjalta kuvan, että joissakin tapauksissa voidaan pitää oikeana myös ratkaisua, joka ei ole sama kuin laatijan alun alkaen tarkoittama. No en saanut ihan kunnollista vaihtoehtoistakaan ratkaisua.
12. tonimikael4.1.2017 klo 19:25
Hyvää uutta vuotta kaikille! Toivotaan saavamme laadittua ja ratkottua hykerryttävän kivoja ristikoita.
13. tapio5.1.2017 klo 21:15
Kiitti vaan - mm. Tonin ristikot ovat kivoja. Joskin yksi keskiaukeamaristikko olisi minulta mennyt osittain laadintavirheen takia väärin, jos olisin sitä palkintoristikkona ratkonut (virheen syynä oli pari muutakin seikkaa) - siis ihan pikkuisen tarkkuutta lisää, niin vielä parempi. [Tuo äskeinen meni aluksi väärään säikeeseen ja kopion tähän.] En kyllä ymmärrä, mikä tuossa mätäkuun naisissa nyt kiikastaa. Eihän se ihan vastaa tätä (Wikipediasta): "Mätäkuu on kansanperinteessä loppukesästä oleva kuukauden pituinen ajanjakso, jolloin Aurinko on Leijonan merkissä, noin 23. heinäkuuta - 23. elokuuta." mutta ei paljonkaan heitä.
14. Ville6.1.2017 klo 08:39
tapio, ei ole asiallista avata tämän lehden tehtävien saloja tässä vaiheessa!
15. tapio6.1.2017 klo 09:11
Tiedän kyllä, mutta kun vihje mainittiin virheenä virhepalvelussa, tuli otettua nyt esille, kun en ole varma, mistä tässä virhemaininnassa on kyse. Sinänsä tehtävä ei mielestäni vastannut 2 1/2 -tasoa. Olisin itse laittanut vastaavalle paikalle Hannu Salokankaan kakkosen ja nostanut sen 2 1/2 -tasolle ja laittanut Aurin tehtävän Hannun kakkosen paikalle.
16. tapio6.1.2017 klo 13:35
s. 17 Ekin piiliksestä olisin laittanut huomautuksen virhepalveluun, mutta pelikaaniristikot eivät toimi. Tulee ilmoitus "Tietokantavirhe".
17. Eki6.1.2017 klo 14:01
Minähän olen jo luvannut asian hoitaa, kunhan sivut taas saadaan auki.
18. tapio6.1.2017 klo 17:47
Sori, tulipa tuokin mieleen siitä mätäkuujutusta - sitä en olisi minä laittanut virhepalveluun vaan olisi minulle mennyt ihan täydestä. Koskahan Pelikaaniristikot-sivusto taasen toimii?
19. Eki6.1.2017 klo 18:19
Luoja ei tiedä.
20. tapio7.1.2017 klo 08:38
Ratkaisin piilikset ja Ekin tietämiä asioita lukuun ottamatta tehtävät olivat kaikki kivoja. Eki voisi kertoa Oskalalle, että pitkän aikaa olen pitänyt hänen laatimiansa tehtäviä laadukkaina. Pikku virheetkin loistavat poissaolollaan ja Pertti on päässyt eroon ärsyttävistä toisteista. Eki voinee välittää kiitokset.
21. Matti7.1.2017 klo 12:09
tapio hei, Oskalahan alkaa oppia.
22. tapio7.1.2017 klo 14:14
Tuo on osittain sarkastinen heitto, mutta ihan oikeasti mainitsemien asioiden suhteen on tapahtunut kehitystä, vaikka ennenkin Oskalan tehtävät olleet yleisellä tasolla hyviä. Minulla on melkein yhtä hyvä tuntemus Oskalan ristikoihin kuin Matilla - vain vuosien 2011-2012 tehtäviä en tunne lainkaan ja 2010 osittain.

Pikkuisen Sanariksen tehtävissä - tässäkin lehdessä - potuttaa Helsinki-keskeisyys vähän sisäänlämpiävällä tavalla. En nyt tässä vaiheessa voi tietenkään antaa mitään esimerkkiä.

No 30-31 sain sentään melko todennäköisesti oikein, vaikka olen yhden vihjeen suhteen aivan ulalla.
23. Jukkis7.1.2017 klo 16:53
Kuule tapio sun tuntemuksia täällä aika harva arvostaa, kun ne on yhä vaan ja edelleen vähän mitä sattuu. Viimeksi SK50:n kanssa: "Mielestäni tämänkertaisessa piilovihjeessä kahdesta vihjeestä puuttui vinkki oikealta vasemmalle lukemiseen." Kun pieleen meni tämä tuntemus.
24. tapio7.1.2017 klo 17:03
Toinen noista (en edes kerro mikä) oli täysin aiheeton ja toinen tulkintakysymys. Huteja vieläkin liikaa, joo, vaikka ei kokemuksellani pitäisi enää niitä tulla (olen arviolta ratkonut n. 75% Oskalan piiliksistä - arvioin Oskalan laatineen niitä n. 400)..
25. Ville7.1.2017 klo 17:13
Lainaus: 24. tapio 7.1.2017 klo 17:03
"Toinen noista (en edes kerro mikä) oli täysin aiheeton ja toinen tulkintakysymys. Huteja vieläkin liikaa, joo, vaikka ei kokemuksellani pitäisi enää niitä tulla (olen arviolta ratkonut n. 75% Oskalan piiliksistä - arvioin Oskalan laatineen niitä n. 400).."

Ei muuten ollut tulkintakysymys!
26. TU7.1.2017 klo 20:49
Tapio, onkohan sinulla lainkaan ymmärrystä siitä, että minkä vaikutelman kommenttisi, vaikkapa loistolaatija Oskalasta, antavat lukijoille. Yrität kovasti saada arvostusta, mutta katsopa ulkopuolisen silmin omia juttujasi.
27. TU7.1.2017 klo 21:00
Tapio, vanhempiin päivityksiisi viitaten, ymmärsin, että sinulla on ainakin email-yhteys Oskalaan, ajoilta, jolloin ratkoit niitä tarkastamattomia, vanhoja piiliksiä. Mikset nyt kiittänyt Oskalaa suoraan, vaan pyysit Ekiä välittämään " kiitoksesi "? No, halusit nyt taas nostaa itseäsi ja suhtauduit suorastaan alentuvasti. Etkö ymmärrä, miten naurettavan vaikutelman se tekee? Vaivauduin nyt avaamaan sinulle tällaisiakin näköaloja. Yt.
28. tapio7.1.2017 klo 21:01
Vaikea antaa realistista kuvaa, mihin pyrin. Nykyisin Oskalan tehtäviä voi luonnehtia loistaviksi, mutta niissä on ollut mainitsemiani ongelmia (tosin virheellisiä tehtäviä lähinnä vain tarkistamattomissa versioissa).
29. TU7.1.2017 klo 21:05
Tapio, ei sinun tarvitse antaa minkäänlaista kuvaa, mietipä vain tykönäsi, mikäli jossakin välissä ehdit fundeerata.
30. Ville7.1.2017 klo 21:19
Ei tapion tarvitse tuollaisia funtsata, mestarismies!
31. Eki7.1.2017 klo 21:25
Oskalan piilosanoja on ollut myös mm. Sanasepoissa, Aamulehdessä, Ilta-Sanomissa ja Pelikaaneissa, varmasti toista sataa yhteensä pääosin tapion ulottumattomissa.

Jos Oskala suht vähän seuratuilla omilla sivuillaan erehtyi julkaisemaan virheettöminä julkaistujen tehtävien osin virheellisiä vihjeitä, en tykkää niiden jankuttamisesta näillä sivuilla. Maksava ja virallisia tehtäviä ratkova asiakas saa varmempaa ratkottavaa.
32. tapio7.1.2017 klo 21:33
Joitakin virheitä oli uudemmissakin tehtävissä jokin aika sitten, mutta ei nykyisin. Minusta pitkän aikaa uudet ovat olleet tosi hyviä ja täysin virheettömiä. Omilla sivuilla siis vuoteen 2010 alkuun asti SK, PuPe ja Sanasepot -lehdissä julkaistuja tehtäviä. Arvioin lukumäärää em. lehtien pohjalta ja arvioin em. lehdissä hänen tehtäviään olleen 400 suuruusluokkaa. Mitä noiden päälle hän on laatinut, en tiedä.
33. TU7.1.2017 klo 21:40
Tapio, yleisesti virhepoimintasi ovat olleet sellaisia, että et itse ole ymmärtänyt vihjettä. Nyt lopetan tämän hyödyttömän höpötyksen ja syön vastapaistetun räiskäleen vattuhillolla, nam. Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä tapsa.
34. tapio7.1.2017 klo 21:42
Mennyttä elämäähän noi virheet olivat - TU:lle tiedoksi, että noin puolet oli huteja ja puolet osumia.
35. Hannu7.1.2017 klo 21:46
Miksi tapiolle ei saman jankkaamisesta panna yksinkertaisesti porttikielto? Minusta tapio on häirikkö, vaikka hän itse muuta väittää. On kysellyt analyyttisen keskustelun perään, mutta kun siihen tapio itse ei kykene ja sen takia siihen kukaan ei ala, niin sama jankkaaminen vielä jatkuu johon kaikki ovat kyllästyneet.
36. Eki7.1.2017 klo 21:52
No se on hienoa, jos virheet ovat mennyttä elämää. Mitä jos vuonna 2017 keskityttäisiinkin piilosanojen hyviin vihjeisiin ja parhaisiin puoliin. Näin tehtiin kyllä ennenkin ja esim. SK:n mielipidepalstalle tulee jatkuvasti kommentteja, jossa kerrotaan, mitkä vihjeet erityisesti miellyttivät. Se edistää kaikkea, myös panee meidät piilosanan tekijät yrittämään parempaa, ei vanhojen vatvominen.
37. TU7.1.2017 klo 22:21
Eki kiteytti oleellisen. Case is closed.
38. tapio8.1.2017 klo 09:23
6.:ssa kirjoitin mm. "entistä vähemmän on aikaa miettiä yksittäisiä vihjeitä loppuun asti ja entistä enemmän on pakko sitten jälkikäteen kysellä. "

No tuo ei onneksi toteudu.10 vanhan setissä oli muutamia ristikoita, joiden kanssa tuli tapeltua kauan, mutta näin ei tämän lehden kanssa käyne. Vanhojen PuPe-lehtien kohdalla kyselin arvioilta noin puolessa tapauksessa ihan turhaan, mikä on vihjeen logiikka (kyse siitä, että pidemmällä miettimisellä asiat olisivat selvinneet). Nyt laitoin ratkonnan aikana selvittämättömät kohdat tekstitiedostoon ja pohdin niitä jälkikäteen, jotta ei tule turhia kysymyksiä. Varsinkin uuden laatijan Unski Kivistön laatimaan ristikkoon jäi kohtia, joissa vain arvailen, mistä voisi olla kyse (harmittaa jo etukäteen, että tehtävään on mahdollisesti jäänyt joku virheratkona). Kyllä näihin aina jää kohtia, joita ei ymmärrä tai ei ole varma siitä, onko tulkinnut kohdan laatijan ajattelemalla tavalla. Kun nyt tuon noita jäljelle jääneitä itselleni epäselviä kohtia esille, toivon asiallista käyttäytymistä.
Tähän asti aloittamistani tehtävistä suoranaisesti kesken on vain Ekin käärme, enkä usko enää, että keksin sen yhtä sanaa, jonka kanssa toiseen suuntaan saa sopimaan muita sanoja.

Ps. On paljon kivempi viitata numeroituun kommenttiin kuin aikaleimaan.
39. iso S8.1.2017 klo 19:04
Miksi on kivempi viitata numeroon? Minusta aikaleima on varmempi. Toistaiseksi minulla ei ole näyttöä eikä tietoa siitä, mitä numeroinnille tapahtuu, jos Ylläpito poistaa viestejä, joiden jälkeen on ehtinyt tulla uusia viestejä. Säilyvätkö näiden uusien viestien numerot (jolloin numerointiin tulee aukko eikä viimeisen numero enää ole sama kuin viestien lukumäärä) vai korjataanko numerointi aukottomaksi (jolloin tapion toivomaan tapaan viittaavien viittaus voi muuttua vääräksi).

Jos numerointi korjataan aukottomaksi, ei enää pysty päättelemään, onko viestejä poistettu - paitsi jos joku viittaa väärään numeroon ja se ei vaikuta näppihäiriöltä!
40. tapio8.1.2017 klo 19:30
Numero on nopeampi laittaa ja helpompi lukea. Mutta tuo mahdollinen poistaminen - täytyy ottaa esille toisessa säikeessä.
41. Jaska8.1.2017 klo 19:42
Miksei tässä. Numeron ja nikin voi hättää, vaikka viestin poistaa.

Saa nähdä, millainen kuvasarja nyt on robottitesissä. Kaupan julkisivut veikkasin väärin. Valitkoon ylläpito testisarjaan selviä kuvia, joissa tunnistus ei jää arvailun varaan.
42. Jaska8.1.2017 klo 19:43
Testiä ei tullut!
43. Hannu8.1.2017 klo 19:43
"....entistä vähemmän on aikaa miettiä yksittäisiä vihjeitä loppuun asti ja entistä enemmän on pakko sitten jälkikäteen kysellä..."

Voi jumatsuikki!

Olet kuitenkin kertonut joutuneesi työttömäksi, jolloin aikaa luulisi olevan...?

Siitä huolimatta parempaa ratkonta- ja oivallusvuotta Sinulle tapio!

Yritä kuitenkin ryhdistäytyä kommenteissasi, että et saisi lokaa jatkuvasti niskaan.
44. Jaska8.1.2017 klo 19:45
Siis viestiin 41. Korjaan hättää = jättää
45. tapio8.1.2017 klo 20:10
Hannu ei lukenut - ei ainakaan huolellisesti - viestiä no 38, jossa totesin, että Hannun viestissä no 6 mainitsema asia ei enää pidä paikkaansa. Hannu siis viittaa asiaan, joka ei enää pidä paikkaansa.

Nyt Jaskan ollut kiireinen "nikin" kaiketi piti olla "linkin.
46. Jaska8.1.2017 klo 20:27
Ei pitänyt. Et tunne sanaa nikki?
47. tapio8.1.2017 klo 20:45
En tuntenut, piti sekin käydä katsomassa netin avulla.
48. Hm.8.1.2017 klo 20:49
Nikki on diminutiivi sanalle nimimerkki.
49. Hm.8.1.2017 klo 20:52
Testi tuli nyt toisen kerran ja kaksiosaisena, ehkä en hahmottanut ekaa oikein. Kaupan julkisivujuttu tuli aiemmin, meni oikein, mutta olin epävarma.
50. tapio8.1.2017 klo 21:07
Nyt säie harhautui sivupolle.
Em. asioita voisi käsitellä säikeessä 9101.
Sivujen muutokset. ja kertoa siellä kokemuksiaan.

[Ei sen puoleen harhaudun itsekin sivupoluille ja siitä saa minuakin huomauttaa.]
51. Ville8.1.2017 klo 21:51
Kiva tapio, että annat luvan huomattaa.
52. Tuomas L.8.1.2017 klo 21:55
Nikki tulee kai oikeasti englannin sanasta nickname, vaikka sitä joskus luullaankin nimimerkki-sanan lyhentymäksi.
53. Maigret9.1.2017 klo 01:18
Helou, tullee hello sanasta, vaikka sitä pidetäänkin englannin kielestä tulevana ilmaisuna.
54. tapio9.1.2017 klo 13:25
Taas sitä eksyttiin sivupoluille, mutta voitaskos taas palata itse PuPe:een. Hannu Salokankaan tehtävissä siinä mielessä samaa kuin Mirjan tehtävissä, että tasoero eri tehtävien välillä on mielestäni tavanomaista pienempi. Hannun kakkoset ovat minulle aina olleet muita kakkosia vaikeampia ja kolmoset puolestaan eivät edusta kaikista vaikeinta päätä. Kivoja Hannun tehtävät ovat aina olleet.

Mitä mieltä Uskista? Ainakin minulle juuri hänen tehtävistään jäänyt eniten epävarmoja ratkaisusanoja (Harton ja Joonaksen tehtäviä en ole vielä aloittanut). Käärmeet olen tähän asti aina nitistänyt, mutta tämän lehden käärme ainakin minulle aikaisempia kenkunpi.
55. mummo9.1.2017 klo 21:53
Mitä te meuhkaatte tasoeroista ja muista pikkumaisuuksista. Pupe on huippumukavaa ratkottavaa numerosta toiseen, kuten myös Passeli. Kai teillä nyt on muutakin elämää, vai?
56. tapio10.1.2017 klo 08:11
En nyt tarkoittanut tuota meuhkaamisena vaan olisin vain kysynyt, kokevatko muut em. ristikot samaan tapaan. Lehden toinen ennalta ajatellen erityisen vaikea ristikko tuntuu heti kättelyssä muita vaikeammilta. Harton, Tonin ja Joonakset kolmoset + jotkut Antin kolmoset ovat vaikeustasoltaan omassa luokassaan eikä niistä edes tarvitse keskustella.
57. tapio12.1.2017 klo 22:59
Säikeessä 9110.SK 51 -52 2016 (ks. kommentit 12-14) esille tullut ajatus, ettei kannata vuositilaus, ei enää pidä paikkaansa (ei pidä paikkaansa myöskään TU:n kommentti), sillä ratkaisemisessa ei mennyt läheskään niin paljon aikaa kuin etukäteen pelkäsin, mutta epävarmoja ratkontoja jäi, mutta vain kolmitähtisen aukeaman kohdalla asia harmittaa.

”43.

Yritä kuitenkin ryhdistäytyä kommenteissasi, että et saisi lokaa jatkuvasti niskaan. ”

No ainakin jäävät nyt pois ihan triviaaleimmat kyselyt, jotka liittyvät esim. siihen, että olen unohtanut lukea vihjeen väärin päin – jos olisi ollut vanha tehtävä, sellaisenkin olisi saattanut heittää kysymykseksi. En nyt kuitenkaan ihan kaikkien vihjeiden ideaa ymmärrä, se on pakko myöntää.

Harton tehtävä oli ennakko-odotustani helpompi. Onpa tässä aikaa pahinta normaalia ristikkoa pohtia (Eki käärmeen sain ratkottua), mutta Joonaksen ristikko tuntuu pahemmalta kuin yksikään aiempi ristikko ja tuntuu, että se jää oikeasti ekan kerran pahasti kesken. Saa nähdä saanko vieläkään itseäni yrittämään Tapio Lähteenmäen ristikon ratkontaa (sokkokrypton jätän ratkomatta joka tapauksessa).
58. tapio17.1.2017 klo 19:47
Olisi ihan kiva, jos joku muukin esittäisi kommentteja. Sain Joonaksen ratkottua, mutta oli selvästi muita vaikeampi Sain jopa Lähteenmäenkin ratkottua, mutta olipa se työläs. Ihan hirveästi joutui kumittamaan ja laittamaan kokonaan uusiksi. En ole ihan varma, tuliko ratkaistua oikein.
59. pelaaja17.1.2017 klo 20:57
tapio tapio tapio tapio:
"Kusipäät nyt tarkkana!"
"Vaikea antaa realistista kuvaa, mihin pyrin."
"Nyt säie harhautui sivupolle."
"Olisi ihan kiva, jos joku muukin esittäisi kommentteja."

Okei! Tulin pyynnöstä esittämään yllämainitut kommentit!
60. tapio17.1.2017 klo 21:07
Ethän esittänyt yhtään uutta kommenttia - monesti annetaan lehdestä luonnehdintoja, vaikka lehteä ei yksityiskohtaisesti käydäkään lävitse - pelaajalla ei taida olla koko lehteä?
61. SH17.1.2017 klo 22:37
Tapio, ihmiset ratkovat. Jollakin säikeellä taas esitit näkemyksiäsi tähditys-skaaloista, että kaikki ymmärtäisivät näkemyksesi/tietämyksesi. Tapio, ketään ei kiinnosta se. Jokaisella on omassa päässään nämä taso-erot ja kaikki tietävät, että tähditys on suuntaa antava.
62. tapio18.1.2017 klo 08:46
Jos tarkoitat SK 4/2017 -säiettä niin kommentoin jonkun toisen esittämään tähtiarvioon. PuPe:n suhteen olisin vain ihan mielenkiinnosta halunnut tietää, kokevatko muut eri tehtävät saman tapaisesti. Joskin tiedän kyllä aiempien keskustelujen pohjalta, miten eri tehtävät on koettu. Yritinkin nyt vain saada vähän rentoa keskustelua lehden pohjalta, kun ei tässä vielä voi pohtia yksityiskohtia.

Itselleni uutta oli vain se, että sain voitettua rimakammon Lähteenmäen tehtävien suhteen. Lähteenmäen tehtävistä olen vain yhden ratkonut, joten yleiskuvaa en sen perusteella voi luoda. Kokemus siitä oli vain se, että kumittamista tuli tavanomaista enemmän ja ainakin tällä kertaa se osoittautui saman kategorian ristikoksi kuin Joonaksen ristikko.
63. Jukkis18.1.2017 klo 11:34
PuPe:ssä joskus kolmetähtinen ratkeaa helpommin kuin joskus toiste, joskus vaikeammin kuin joskus toiste, joskus ei ollenkaan, joskus melkein loppuun asti, joskus ei, joskus väärin, joskus oikein. Ja hyvä näin.
64. Ville18.1.2017 klo 11:47
Pupessa vaikeimmat ristikot ovat helpompia kuin Seurassa.
65. tapio18.1.2017 klo 12:38
Viilepä se vitsin heitti - Seuran ristikot lienevät Avun tasoa, jos eivät helpompia. Jukkis heitti omalla tavallaan tällä kertaa lekkeriksi.
66. Jukkis18.1.2017 klo 12:48
Minä mitään lekkeriksi heitä vaan sanon asian just niinku se on.
67. Ville18.1.2017 klo 12:50
Joonaksen tehtävään taisi mennä tosiaan yli tunti.
68. seurailija18.1.2017 klo 12:51
Ville jos kuka ei vitsaillut vaan oli 100 % oikeassa.
69. tapio18.1.2017 klo 13:11
En kyllä millään jaksa uskoa, että Seuran ristikot olisivat vaikeita. Ville toki ratkoi tehtävän monta kertaa nopeammin kuin minä. PuPe kaiketi aivan liian helppo Villelle - mistähän Ville saisi tarpeeksi haasteita?

Tarkoitin Jukkisen lekkeriksi laittamisella sitä, että se ei kerro yhtään mitään. Jotkut aiemmat kommentit kyllä kertoivat.

Oletettavasti tämänkertainen PuPe oli keskimääräistä helpompi. Itseäni ei tässä kiusaa kuin yksi s. 30 vihje ja sen ympäristö. Oletettavasti laatija edellyttää sellaisen asian tietämistä, jota en tiedä ja jota en osaa hakea.
70. tapio18.1.2017 klo 13:12
Jukkisen 63. kommenttin liittyen - se ei kerro mitään juuri tästä lehdestä.
71. Ville18.1.2017 klo 14:21
En ole sanonut, että Seuran ristikot olisivat vaikeita. En tarvitse haasteita - ainakaan poliisilta - vai eikö tapio olekaan poliisi?
72. tapio18.1.2017 klo 16:43
Jos minulle PuPe:n vaikeimmatkin tehtävät olisivat helppoja, tuskin ristikoita viitsisin ratkoa ollenkaan. Toisinaan on kiva ottaa rennosti aidosti helpoilla tai helpohkoilla ristikoilla, mutta välillä kaipaa itselleen vähän vaikeampia ja on PuPe:ssa minulle sentään muutama aidosti haastava ristikko.
73. Keila18.1.2017 klo 22:21
Hieno asia, että tapiollekin löytyy aidosti haastavia ristikoita. Kyllä rahaa kilisee, no hätä, reippaasti vain rekkain alle.
74. tapio19.1.2017 klo 09:56
Eihän tässä Ville, parin Juhan + eräiden muiden tasoinen ratkoja olla, mutta kun nyt sain kaikki aloittamani tehtävät ratkottua niin, että tyhjiä ruutuja ei jäänyt, melko hyvä suoritus (ja siis vain yhden tehtävän kohdalla kyse on siitä, että ratkaisu on todennäköisesti väärin, mutta se harmittaa sitäkin enemmän).
75. tapio19.1.2017 klo 10:02
Missähän palstalla voisi kysyä yhtä vihjettä ilman, että se häiritsisi ketään? Ilman henkilöllisyyden paljastamista ei voi ketään kaveriksikaan pyytää enkä henkilöllisyyttäni kehtaa paljastaa (Juha N:ää kerran yritin tavoittaa, mutta epäonnistuin).
76. Jaska19.1.2017 klo 11:43
No on sulla murheet:(
77. tapio19.1.2017 klo 12:13
Jaskaltahan sitä mielellään olisi henk. koht. kysynyt apua, mutta se henkilöllisyyden paljastuminen on ongelma. No ei se sivun 30 todenn. virheellisyys katastrofi ole.
78. Oulun jannu19.1.2017 klo 15:13
Turha pelätä, henkilöllisyys on jo selvillä.
79. tapio19.1.2017 klo 19:55
Enpä usko, mutta loin huuhaaosoitteen tapio.huuhaa@gmail.com.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *