KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHAT SANARIS-TEHTÄVÄT (SK, PELIKAANIRISTIKOT + MUUT) 7

9088. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) 7

tapio17.12.2016 klo 20:02
Jatkoa säikeelle
9058. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) 6 (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=9058&alku=0& t=k1)


Tässä säikeessä käsittelen nyt kaikkia vanhoja Sanaris-tehtäviä, mukaan luettuna vuodesta1989 lähtien SK:n piilosanat. Aiempien säikeiden numerot ovat: 9058, 9041, 9018, 8960, 8870 ja 8849.

HUOM. Tänne voi ihan kuka tahansa laittaa omiin Sanaris-tehtäviin liittyviä ongelmia. Ainoa rajaus on se, että tulisi olla vain Sanariksen laatimia tehtäviä. Olisi kiva, jos ristikko olisi jotenkin yleisesti nähtävänä (jos ei muuten niin vaikka jonkun kuvapalvelun kautta).
2. tapio17.12.2016 klo 20:05
Punainen Pelikaani 6/1994 käärme (http://pelikaaniristikot.fi/images/20v/pp694-s24. jpg)

Yli kahdenkymmen vuoden takaa tässä yksi hlönimi, jota nyt vaikea tavoittaa.

Kuka oli 22 v. sitten Aamutelevision Timo?
Ohjelmiakin kaksi Yle Aamu ja MTV 3 Huomenta Suomi.
3. seurailija17.12.2016 klo 20:10
Laukkio?
4. tapio17.12.2016 klo 20:32
Taitaa toimiakin - se googlella löytyikin Maikkarin puolelta haulla "aamutelevisio 1994 timo". Aluksi vain tuntui, ettei se sopisi, mutta näemmä sopi sittenkin. Ei tarvinnutkaan etsiä toista Timoa.
5. tapio19.12.2016 klo 17:07
Anteeksi pikku hätäilyni.

Punainen Pelikaani 4/1995 (http://pelikaaniristikot.fi/images/20v/PU495-s25. jpg)
”Nyt on mielenkiintoista nähdä, millaisilla visaisilla ristikoilla Antti Viitamäki aloitti 20 vuotta sitten. Sittemmin on ansaittu paikka laatijakunnan kaapin päällä ja ulkoasukin on kehittynyt melkoisesti.”

Suurin ongelma oikeassa yläkulmassa se, että vihjeet aseteltu siten, että en saa tolkkua mikä vihje tulee millekin pystyriville.


Oikealta vasemmalle
MV DI
TÄMÄKIN?
MAAHAN


"ONKO SE?"
MARMORISTA
ÄÄNI

EI
TYYDY
MAAHAN

Mitenkähän vihjeet sijoittuva eli miten noi tulisi jakaa? Vähän samoja ongelmia Antin tehtävissä myöhemminkin, mutta ei nyt yhtä pahoja.
6. 19.12.2016 klo 19:09
Koeta nyy vaan selvitä itse siitä ristikosta!
7. tapio19.12.2016 klo 20:14
Ihan näin pahaa harhauttelua vihjeiden sijoittelulla en ole ennen tavannut. Ei kuulu hyvää käytäntöön (http://www.ristikkoakatemia.fi/is_palstat/130810a katemia.jpg). Pyysin vain selkeytysapua.
8. seurailija19.12.2016 klo 20:24
Kai tässä vaan ajatellaan, että käytät hyväksesi kaikkia mahdollisia helpotuksia ja vaivaat muita sumeilematta. Oletko nähnyt muiden tekevän samaa tässä määrin?

Vastauksen kyllä arvaan. Muutkin kyselevät. Et ole ainoa. On kuitenkin helpompi vastata niihin tehtäviin, joita me muut juuri nyt ratkomme uusista lehdistä.
9. tapio19.12.2016 klo 20:26
Eki laittoi näitä muidenkin ratkottaviksi - mutta näemmä aika harva näitä vanhoja ratkoo.
10. tapio19.12.2016 klo 20:27
Olen kyllä itsekin harkinnut uusien tehtävien ostamista.
11. TU19.12.2016 klo 20:46
Jaksaisit itsekin miettiä, niin kyllä tehtävät aukeavat. Mikäli ainoa idis on saada ruudut täyteen, suosittelen vastausten katsomista ja niiden kirjoittamista. Sitten ristikon voi hyvillä mielin viskata ratkottuna paperinkeräykseen.
12. tapio19.12.2016 klo 21:02
Tällä kertaa tahallinen harhauttelu sijoittelulla harmittaa sen verran, että en tiedä, viitsinkö yrittää ratkoa loppuun asti.

Vihjeet ovat joko

EI TYYDY

MAAHAN

"ONKO SE?"

MARMORISTA ÄÄNI

tai

EI TYYDY MAAHAN


"ONKO SE?"

MARMORISTA

ÄÄNI



Vihjeet sijoiteltu siten, että ei voi päätellä, mikä vihje menee millekin riville vaan lähes joka vihjeelle edellä on useita sijoittelupaikkoja.


ja kahdesta lopusta

MV DI

TÄMÄKIN?


tai
MV


DI TÄMÄKIN?


Pitäisi siis laatia ratkaisusana eri sijoitteluille ja ihan eri vihjeille.
13. TU19.12.2016 klo 21:19
Mikäli ei huvita, jätä kesken, hyvä ihminen.
14. 19.12.2016 klo 21:20
Lypsyaika.
15. TU19.12.2016 klo 21:22
Se vaatii vain mukavuusalueen ulkopuolelle siirtymistä, olen kyllä ratkonut tuollaisia aikoinaan. Se nyt vaan pitää miettiä enemmän ja ajatella erilaisia variaatioita. Ota se ilona tai jätä sikseen.
16. tapio19.12.2016 klo 21:23
Ei pitänyt tänään edes aloittaa, mutta en saanut kirjastosta kopiota uusimmasta SK:sta, koska lehti ei tullut viime viikolla kirjastoon eikä uutta lehteä ollut maanantainakaan saatu luettavaan kuntoon.
17. TU19.12.2016 klo 21:26
Miten SK tähän liittyy?
18. "tapio"19.12.2016 klo 21:30
Ei mitenkään, kunhan lämpimikseni höpisin ;)
19. tapio19.12.2016 klo 21:34
Äsköinenkin piti paikkaansa - ja on kyllä totta, että olisi tänään mieluummin ratkonut SK:n tehtäviä, jos olisin voinut.

Nimetön ja Selma saattavat olla sama persoona - lypsy-ilmaisu nimittäin Selmaa.
20. TU19.12.2016 klo 21:45
Lopeta tuo oletusten jakelu tapio.
21. TU19.12.2016 klo 21:45
Lopeta tuo oletusten jakelu tapio.
22. ++juh19.12.2016 klo 21:50
Vihjeiden jaottelun selvittäminen on osa ratkontaa. Yleensä se on niin helppoa, ettei sitä mielletä ratkonnaksi lainkaan, mutta joskus vaihtoehtoja pitää pohdiskella mahdollisten vastaussanojen avulla. Vihjeiden jaottelua tai vastaussanoja ei siis tule "lukita" ennalta vaan vasta kun kaikki loksahtavat kohdalleen.

Vihjeiden sijoittelu on tässäkin AV:n ristikossa hyvän tavan mukainen.
23. ++juh19.12.2016 klo 21:59
Vihjeiden jaottelun ratkonta on vain suomalaisen kuvaristikon erikoisuus, ulkomaisissa "kuvaristikoissa" vihjeet lokeroidaan (tietääkseni) aina vaaka- ja pystyviivoin.
24. TU19.12.2016 klo 22:08
Pohdiskelu on hyvin sanottu. Sitä se vaatii. Hieman kärsivällisyyttä ja pyydä puolen vuoden päästä apuja, mikäli ei aukene.
25. tapio20.12.2016 klo 08:21
Mielestäni AV:n vihjeiden jaottelu ei ole hyvän tavan mukainen vaan ainakin ristikkoakatemian ohjeiden hengen vastainen - siinähän nimenomaisesti pidetään huonona vaikeuttaa ristikkoa vihjeiden sijoittelulla.

Sama ongelma joskus myöhemminkin ja minusta ++juh samaa ongelmaa vähätteli silloinkin. Silloin keskellä ollut pystyvihje oli ruudun verran liian vasemmalla, vaikka oikealla olisi ollut ruudun verran tilaa siirtää vihjettä oikealle päin. Silloin se sekoitti minulla ratkaisusanojen sijoittelun.

Yhdessä Antin ristikossa pieni ongelma kun oikeassa yläkulmassa toinen vihje oikealta vei kahden vihjeen paikan ja suurin osa vihjeistä oli ruudun verran oikealla - suuri osa vihjeistä oli siis siten, että vihje ei ollut ratkaisusanan yläpuolella vaan siitä sivussa. Pienemmällä kuvalla ongelmaa ei olisi ollut.

++juh, Antti itse ja Eki sallivat minusta huonoa sijoittelua. Olisikohan parasta, että luopuisin Sanariksen ristikoiden ratkomisesta kokonaan. Oli harkinnut ostaa uusia PuPeja tai 10 vanhan setin. Ehkä parempi kokeilla Iisakin riskoita - vaikka mistä sitä tietää, onko siinä sama löperön sijoittelun hyväksynnän linja. Suoranaisesti v:aa tämän porukan asenne.

Ainakin Antilta harhautteleva linja on hyväksytty alusta alkaen - varmaan hyväksytään harhauttava laadinta niin kauan kuin Eki Sanarista johtaa.
26. tapio20.12.2016 klo 08:22
Tahallisen harhauttava tai huolimaton vihjeiden sijoittelu on asia, joka minulla Sanariksen ristikoissa eniten ottaa päähän. On siitä muukin arvostellut, mutta tämä arvostelu menee toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos.
27. 20.12.2016 klo 08:34
Hienoa jos päätät luopua Sanaris-ristikoiden ratkomisesta. Se on todellakin toivottavaa.
28. 20.12.2016 klo 08:40
Näkemättä ja muistamatta tätä ristikkoa luotan kyllä enemmän ++juh:n näkemykseen vihjesijoittelusta enemmän kuin tapion kantaan, varsinkin jos ja kun hän ei ole edes ratkaissut noita vihjeitä?
29. tapio20.12.2016 klo 08:50
19.12.2016 klo 17:07 esillä, mistä kyse

Mitään kritiikkiähän Sanaris-fanit eivät siedä. Olen pitänyt Sanaris-ristikoista, mutta suututtaa tässä käsitelty piirre ja se, että kritiikkiä ei siedetä - lefa oli siinä asiassa oikeassa, vaikka minunkin mielestäni väärässä monessa asiassa.
30. tapio20.12.2016 klo 08:52
Sen kuvan, mikä lefa itsestään on antanut, en hänen ristikkojaan ainakaan ratko.
31. Eki20.12.2016 klo 09:10
Rakas tapio.

"Sanaris-fanit"? Hyvien ristikoiden fanit eivät arvosta huonoa kritiikkiä. Kyllä täällä setvitään paljon ristikoiden heikkouksia, myös Sanaris-tehtävien.

Kaikkea pitäisi ratkoa, että pystyy arvottamaan ja arvostamaan, edes kokeeksi.
32. tapio20.12.2016 klo 09:47
Mikä minun kritiikistäni tekee huonoa. Minusta on huonoa laadintaa, jos vihjeet sijoitetaan niin, ettei tiedä, missä on mikin vihje ja minne mikin vihje tulee vaan pitää arvailla kumpaakin asiaa. Eka Antin tietenkin pohjanoteeraus tässä suhteessa, mutta sen jälkeenkin on ollut turhan paljon epäselvää vihjeiden sijoittelua - sijoittelu olisi voinut olla selvempää, jos siihen laatija olisi pyrkinyt.

Samaa eräs toinen valitti Ekin & P. Mannisen ristikoista - en muista milloin valitti ja kuka valitti. Mutta vihjeiden sijoittelun kritiikki on näemmä Ekistä automaattisesti huonoa kritiikkiä.
33. tapio20.12.2016 klo 09:50
En nyt voi vain sietää vihjeiden harhaanjohtavaa/ epäselvää sijoittelua, mistä valitan jatkossa sitten joka kerta - vaikka eihän Eki siitä välitä.

Ärsytti joskus SK:ssa kaksi päällekkäistä vihjettä, joista ei ottanut tolkkua mikä on vaakavihje ja mikä on pystyvihje. Antin ekassa ilmiö vain oli moninkertainen. V:aa.
34. Eki20.12.2016 klo 09:54
Nyt on sekä liikaa yleistyksiä että pikkumaisuuksia ilmassa. Kyllä kritiikkiä kuunnellaan meidän päässä.
35. tapio20.12.2016 klo 09:59
Ärsyttää sekin, että meikäläisen kritiikki laitetaan automaattisesti kategoriaan "pikkumaisuuksia", vaikka mielestäni vihjeiden sijoittelu on yksi keskeisiä asioita ristikoissa.
36. Eki20.12.2016 klo 10:02
Olen nytkin bussissa. En ole ehtinyt tutkia "uusinta" tapausta. Tässä vaiheessa uskon ++juhiin minäkin. Lisäksi rikos on vanhentunut (hymiö).
37. joskus20.12.2016 klo 10:21
Minusta vihjeiden sijoittelua voi käyttää osana vaikeuttamista, ja on täysin hyväksyttävää. On todella pikkumaista vaatia, että vihjeen paikka olisi yksikäsitteisesti määrätty. Sitä paitsi usein samasta vihjeestä/kuvasta voi tulla/tulee kaksi ratkaisusanaa. Mihin silloin Tapion moite kohdistuu?
38. Jaska20.12.2016 klo 11:09
Vihjeiden harhauttava sijoittelu on siis arvostettujen laatijoiden hyväksymä vaikeutusmuoto. Aika alkeellista se on tosin tähän saakka ollut. Kehittämisen varaa siis on. Viitiskin voisi vaikeuttaa vakuuttavammin. Ei muuta kuin kaikki vihjeet ristikon ulkopuolelle satunnaisessa järjestyksessä.
39. tapio20.12.2016 klo 12:09
Hyvää sarkasmia Jaskalta. Arvostetuilla laatijoille tosiaan sallittua.

Minusta vaan Antti jatkuvasti rikkoo hyvää laadintaperiaatetta visuaalisista syistä. Tarkoitan tällä sitä, että Antista on varmaan nättiä pinota vihjeitä päällekkäin symmetrisesti. Onko vihje reilusti kohteestaan sivussa, ei myöskään arvon Antille ole mikään rike.

Voihan ++juh, Antti ja Eki väittää, että sijoittelu muodollisesti noudattaa ristikkoakatemian neuvoja, vaikka saman aikaisesti Antti tieten tahtoen rikkoo sitä periaatetta, että vihjeiden sijoittelulla ristikon ratkontaa ei saisi vaikeuttaa.

Jos Antti luopuisi pakkomielteestään pinota vihjeitä symmetrisesti päällekkäin, olisi laadinta asiallisempaa. Samoin Antti voisi edes yrittää sijoittaa pystyvihjeet sen rivin yläpuolelle, jolle ratkaisusana tulee sijoittaa.

V*aa erityisesti Anti leväperäisyys, joka on saanut jatkua 20 v. ja saa jatkua varmaan seuraavat 20v.

" Sitä paitsi usein samasta vihjeestä/kuvasta voi tulla/tulee kaksi ratkaisusanaa. Mihin silloin Tapion moite kohdistuu?"

vaikeampi tapaus, mutta vihje tulee yrittää tällöin sijoittaa mahdollisimman ymmärrettävissä ilman merkittävää tahallista harhauttamista. Pieni harhautus yhdestä vihjeestä tulee useampi ratkaisusana.
40. 20.12.2016 klo 12:39
Antileväperäisyys on yhdyssana!
41. Eki20.12.2016 klo 13:35
Kaivoin tuon tehtävän ja sen ratkaisun nyt esiin ja tutkin vihjeet. Kuten ++juh totesi, ne on sääntöjen mukaan sijoiteltu eli jos on kolme vihjettä päällekkäin, ylin menee vasemmalle ja alin oikealle. Yläkulmassa nuolella kääntyvä sana on nuolen kohdalla.

Jos tapiota noin vituttaa, niin kyllä minuakin esim. tämmöinen: "Samaa eräs toinen valitti Ekin & P. Mannisen ristikoista - en muista milloin valitti ja kuka valitti. Mutta vihjeiden sijoittelun kritiikki on näemmä Ekistä automaattisesti huonoa kritiikkiä." Tuossa ei ole mitään kohtuullista, ihan pikkuasioiden epämääräistä kaivelua ja sellaisten ylläpitoa. Voi olla, että joku vihje on joskus ollut epäloogisesti tai sitten ei. Että silleen.
42. tapio20.12.2016 klo 13:42
Kyllä minä tiedän, että vihjeet on tavallaan sääntöjen mukaan oikein, mutta kun sijoiteltu, miten sijoiteltu, ei tiedä, mistä alkaa yksi vihje ja mistä jatkuu seuraava kun kaikki samalla rivivälillä ja samalla tavalla tekstattuna. TÄMÄ on tahallista harhauttamista. Sama pinoaminen joskus oli siten että oikealla olevaan vihjeeseen nähden molemmat vihjeet pinottu vihjeen vasemmalle puolelelle. Jälleen kerran identtisellä tekstillä ilman selvää väliä vihjeiden kanssa. En muista kenenkään muun tällaista harrastaneen. Tässä ihan vaan muodollisesti noudatetaan sääntöjä, mutta sääntöjen hengestä ei välitetä vaan sitä pyritään nimenomaisesti kiertämään.
43. tapio20.12.2016 klo 13:54
"Tuossa ei ole mitään kohtuullista, ihan pikkuasioiden epämääräistä kaivelua ja sellaisten ylläpitoa. "

Itse asiassa se, joka kritisoi, ei esittänyt konkreettista esimerkkiä vaan vain yleistyksen.
44. Eki20.12.2016 klo 13:59
Minä jatkan nyt mahdollisimman hyvien ristikkojen laatimista ja tuottamista. En minä nyt oikein enää ymmärrä, miten voisin tapion vitutusta muutenkaan vähentää.
45. Jondalar20.12.2016 klo 14:13
Hymyilyttää tuo tapion hulluus. Muistelen muutama vuosikymmen sitten olleen sellaisia ristikoita, joissa vihjeet olivat vihjeruudussa järjestyksessä miten sattuu. Siinä oli ratkaisijalle yksi ristikon suola, selvittää mikä vihje viittaa minnekin. Eikä yhtään ottanut päähän. Ainakaan paljon.
46. 20.12.2016 klo 14:21
Kyllä kai nyt viimeistään huomaatte, että tapiolla ei ole mitään muuta agendaa kuin kuin kaivamalla kaivaa Sanarisin ristikoista olemattomia virheitä. Eikö tuota herraa?voisi poistaa häiriköimästä?
47. ++juh20.12.2016 klo 14:26
tapio, luulenpa ymmärtäväni nuo Ristikkoakatemian neuvot vihjeiden keskinäisestä sijoittelusta hieman paremmin kuin sinä, koska ohjeet ovat pääosin minun kynästäni.
48. minä20.12.2016 klo 14:36
ihmettelen Tapio,miksi edes teet ristikoita jotka ottaa noin lujille ja viitsit niitä täällä valittaa, ei ole laatijan vika. Tee lasten ristikoita niin ei tartte verenpainetta kohottaa ja vinkua kuin pikku pentu.
49. tapio20.12.2016 klo 14:43
20.12.2016 klo 14:26

++juh ei tainnut tavoittaa pääpointtia - kuten ei nimetönkään. Jos vihjeet sijoiteltu siten, että vihjeistä ei voi päätellä, mistä vihje alkaa ja mihin se päättyy, kyse on sijoittelulla aikaansaatu tahallinen vaikeuttaminen. Jos vihjeet sijoitetaan reilusti sivuun siitä kohdasta, mihin ratkaisusana tulee, se on tarpeetonta sijoittelulla saatua vaikeuttamista. Ei ole kohtuuton pyyntö, että vihjeet sijoitellaan niin, että sijoittelu itsessään ei ole harhauttavaa.
50. minä20.12.2016 klo 14:52
Ja sama vinkuminen vaan jatkuu OMG.
51. 20.12.2016 klo 14:53
Jostainhan pitää valittaa jos ei osaa ratkoa!
52. Eki20.12.2016 klo 14:57
Jos tapio sinun jokaisesta pointistasi alettaisiin keskustella, jäisivät ristikot laatimatta, koska jo yhden asian vääntäminen. Sääntöjä pyritään noudattamaan, mutta muut seikat laatijat tekevät makunsa mukaan. Viitamäen nykytyyli on ihan erilainen kuin 20 vuoden takainen, myös muilla on varsin looginen tyyli. Jos sinun mielestäsi edelleen tämä sijoittelu on joillakin laatijoilla (kuten Vuokila/Manninen) valittamisen arvoista, niin pitääpä yrittää vielä selkeyttää sitä.
53. tapio20.12.2016 klo 14:57
Parissa uudemmassa Antin tehtävässä vihjeiden epämääräinen sijoittelu ei haitannut vaan epämääräisestä sijoittelusta huolimatta sain ne ratkaistua. Tässä tehtävässä tahallinen harhauttelu harmitti ja tehtävä jäi toistaiseksi tauolle.
54. Eki20.12.2016 klo 14:58
...koska jo yhden asian vääntäminen veisi valtavasti voimavaroja.
55. Eki20.12.2016 klo 15:00
Jos on tehty sääntöjen mukaan, Antti ei varmasti ole "tahallisesti harhautellut", kuten hoet.

Sori, nyt pitää lähteä toisaalle, en enää vastaa (ristikoistani?).
56. minä20.12.2016 klo 15:12
Joulupukki , vie Tapiolle terävämpi kynä,, taitaa olla penaali tyhjä .
57. tapio20.12.2016 klo 15:19
Ei sitten voi olettaa, että Sanariksen ristikoissa vihjeet olisi selvemmin erotettavissa toisistaan tai että vihjeet olisi sijoitettu paremmin suhteessa ruutuihin, joihin ratkaisusanat tulevat . Missään ei ole mitään parantamisen varaa eikä kellään - vain arvostelijoiden pitää parantaa tapojaan tai pysyköön poissa häiritsemästä.
58. Antti Viitamäki20.12.2016 klo 15:36
Heipä hei! En ole nyt pariin-kolmeen vuoteen ehtinyt tätä sivustoa seurailla, mutta sain kuulla että jostain vanhasta ristikostani käydään täällä tiukkaa keskustelua.

Ehkäpä saan laitettua riidan halki. En ole mitenkään ylettömän tyytyväinen vanhimpien tuotosteni laatutasoon. Ymmärrän, että esimerkiksi tuossa 4/95 -tehtävässä on muutamia epäselviä vihjeityksiä. Jos nyt nuo oikean yläkulman vihjeet ehkä vielä ovatkin loogisessa järjestyksessä, niin käsin raapustettuna riviväliä on kieltämättä usein hiukan hankala arvioida. Mutta paljon vaikeampaa on kai kuitenkin päätellä tuon _vasemman_ yläkulman vihjeiden sijoittelua?

Muutamia huomioita:

1) Tämä taitaa olla tasan ensimmäinen ristikko minkä olen Sanaris Oy:lle lähettänyt. Sitä ennen olin tehnyt vain pari hassua laatimusta muihin lehtiin, ja varsinkaan niistä ei ole juuri hyvää sanottavaa. Tämä on kaikilta osin melkoisen kaukana niistä standardeista, jotka itselleni pari-kolme vuotta myöhemmin asetin.

2) Muistelisin, etten tuolloin ollut edes kuullut mistään vihjeiden sijoittelusäännöistä. On hämmästyttävää nyt todeta, miten pitkälle olen kuitenkin intuitiivisesti niitä noudattanut - vaikkakin olen siis nimimerkki "tapion" kanssa samaa mieltä riviväliasiasta.

3) Vasemman yläkulman vihjeryppään voisi tietenkin nykyään moni laatija/piirtäjä korvata yhdellä pääkuvalla jossa tapahtuu kaikenlaista. Tällöinhän on aivan tavallista ja luvallista että ratkoja ei tiedä, mihin kohtaan pääkuvasta mikäkin sana tulee. Siitä en muista kenenkään koskaan valittaneen.

4) Siitä asti kun aloin piirtää ristikkoni tietokoneella, olen kiinnittänyt äärimmäisen paljon huomiota vihjeiden loogiseen ja selkeään sijoitteluun. Joitakin tarkoituksellisia hämäyksiä (joita niitäkään en nykyään arvosta) lukuun ottamatta olen pitänyt kunnia-asianani sitä, että ratkoja tietää mitä milloinkin haetaan. Ennen tietokoneaikaa en valitettavasti aina kyennyt vastaavaan tarkkuuteen.

5) Jotkut ratkojat ovat aina tuntuneet pitävän siitä, että joutuvat selvittämään myös sen mikä vihje on millekin sanalle. Ehkäpä onkin parempi ohittaa sellaiset tehtävät jotka eivät omaa silmää miellytä. Niin minäkin teen.

6) Tässä säikeessä tuntuivat jotkut tulistuneen aika herkästi "tapion" tiedusteluista tai sitten hänen myöhemmistä kommenteistaan. Tulkittiinko hänen aikeensa tai tarkoituksensa hienoisesti pieleen? No, ehkä kirjoittajat tietävät enemmän kuin minä, ehkä näillä keskusteluilla on historiansa.

Yritän katsoa asiaa kiihkottomasti, enkä oikein ymmärrä miten tilanne on päässyt eskaloitumaan. Kai se on tämä nettikirjoittelua vaivaava kohteliaisuuden ja kahteen kertaan miettimisen puute - mitä kasvokkain keskusteltaessa näkee paljon harvemmin. Koettakaahan jaksaa lukea ja arvioida huolella. Minä en ollut siinä koskaan kovin hyvä, mikä oli yksi syy lopettaa täällä ja muualla netissä kohkaaminen.

7. Nimimerkki "tapion" kysymyksiin:

Koskapa näistä tehtävistä ei ole edes palkintoja jaossa (kaiketi?), niin kerron että vihjeiden oikea jako on

EI TYYDY MAAHAN

"ONKO SE?"

MARMORISTA

ÄÄNI

(Minusta nuo ovat kyllä aika ilmeisiä. Jos jotain lähtisin rivivälien perusteella eri tavalla ryhmittelemään, niin ehkä yhteen menisivät "ONKO SE?" MARMORISTA ja ÄÄNI, mutta sitähän et edes arvellut.)

MV DI

TÄMÄKIN?

(Tuossahan olisi todella epäloogista edes olettaa, että laatija olisi halunnut laittaa vihjeet MV ja DI TÄMÄKIN? epäilemälläsi tavalla osittain samalle riville. Se juuri olisi sääntöjen vastaista, joten en ihan ymmärtänyt miksi tämä ärsytti sinua.)


...ja siis vasemman yläkulmanko vihjeet eivät tuottaneet ongelmia? :-)
59. joskus20.12.2016 klo 15:40
Edellä on käynyt ilmi, että Tapio tuntee sanan " sarkasmi"!. Nyt hänen pitäisi oppia vielä tietämään, mitä sana "autismi" tarkoittaa ja miten se kuvaa häntä. Tätä toivoen toivotan Tapiolle Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2017.
60. lefa20.12.2016 klo 15:54
Porukalla nyt Tapion kimpussa.
61. tapio20.12.2016 klo 16:06
Antti Viitamäki 20.12.2016 klo 15:36

Meni jaotus lopulta sen mukaan, mitä pidin todennäköisimpänä, sillä laitoin viimeksi EI TYYDY... > NASA.

Vasen yläpuoli ei tuottanut vaikeuksia, koska ei tullut epäselvyyttä, mitkä asiat kuuluvat mihinkin vihjeeseen.

En tiedä, miten hahmotit pari 2013-2015 välillä olevaa uudempaa PuPe-ristikkoa.

Toisessa ongelma ylhäällä oikealla oli se, että toinen vihje oikealta vei kahden vihjeen tilan (kuva kalastavasta ihmisestä), jolloin kaikki muut vihjeet siirtyivät ruudun verran vasemmalle. Ei se hirveästi haitannut, mutta piti koko ajan katsoa, että mikä vihje menee millekin riville.

Toisessa oli siis kaksi vihjettä keskitetysti päällekkäin ja oikeanpuoleiseen ruutuun liittyvä vihje oli siis ruudun verran vasemmalla. Jos vihjeet eivät olisi olleet päällekkäin keskitettyinä vaan normaalisti vasemmalta oikealle ja alempi vihje selkeästi oikealle laitettuna, epäselvyyttä ei olisi. Toivoisin siis, etten pinoaisi vihjeitä keskitetysti päällekkäin vaan sijoittaisit päällekkäisissä tilanteissa alemman vihjeen selvästi sen ruudun päälle, mihin ratkaisusana tulee.
62. minä20.12.2016 klo 16:11
kun Leila löi Lailaa niin Laila löi Leilaa jne...... onhan se hyvä, että katsoo mille riville vihjeet ja ratkaisut menee, aika olennaista.
63. tapio20.12.2016 klo 16:11
Ekan PuPe-ristikon ja uusien tietokoneella laadittujen ristikoiden suhteen huomasin siis heti yhteisen piirteen, josta en pitänyt eli keskitetyt vihjepinot.
64. 20.12.2016 klo 16:11
Voi hyvänen aika tuota saivartelua, etkö tapio saa lopetettua jo !
65. lefa20.12.2016 klo 16:39
Mistä te tiedätte minkälainen ongelma tuo on Tapiolle? Te lyötte leikiksi koko asian.
66. IOR20.12.2016 klo 17:04
Tapio vaikuttaa ymmärtämättömältä ja lapselliselta vikurilta, jolla on epänormaaleja piirteitä saanut pätemisen ja arvostelun tarve. Muut osaavat olla siivosti takertumatta saivarteluun mitättömistä kymmenien vuosien takaisista asioista. Tapio voisi keskittyä elämään ajassa ja ratkomaan nykyhetken ristikoita ja käymään keskustelua niiden pohjalta. Ovathan ristikot ja laatijat kymmenien vuosien saatossa kehittyneet niin voisi Tapionkin ratkontakokemukset olla myönteisempiä eikä mieltäpahoittavia painajaisia. Eikai se ole mukavaa, että yli keski-ikäisellä on vitutuskäyrä tapissa lähes jatkuvasti, ja ristikoiden takia!
67. seurailija20.12.2016 klo 17:27
No eipä tapio Antin aatteellisuutta osannut arvostaa.
68. tapio20.12.2016 klo 17:59
Huomasin kyllä, mutta mielestäni se ei ole ihan täysin käytännössä toteutunut vuosien 2013-2015 ratkomissani ristikoissa. Kuten aiemmin kirjoitin 20v. vanha ristikko vertautui eräiltä detaljeiltaan nykyhetkeen.
69. 20.12.2016 klo 18:09
Ja periksihän ei anneta vaan vängätään - kas kun vain tapio voi olla oikeassa.
Säälittävää.
70. pelaaja20.12.2016 klo 18:19
Meni sitten tapio Iisakin ristikot -säikeeseenkin moittimaan ihan nimeltä mainiten:
"Joskus 20-30 minulle tuli Iisakin ristikot. Nykysin on tullut ratkottua Sanariksen ristkoita. Sanariksen ristikoissa minua ärsyttää se, että sallitaan vihjeiden melko huolimaton sijoittelu. Antti Viitamäen kohdalla näkyy erityisesti - ks." jne.

Mitä tuo "Joskus 20-30 minulle tuli Iisakin ristikot." mahtaa tarkoittaa? 20-luvulla?
Saatat yllättyä laatijoista ja sen sellaisesta, jos raskit ostaa ko. lehden mutta auta armias, jos alat pitää samaa saarnaa sielläkin loputtomiin :(
71. seurailija20.12.2016 klo 18:26
"Huomasin kyllä, mutta mielestäni se ei ole ihan täysin käytännössä toteutunut vuosien 2013-2015 ratkomissani ristikoissa. Kuten aiemmin kirjoitin 20v. vanha ristikko vertautui eräiltä detaljeiltaan nykyhetkeen."

Olet sinä moukka, jos tuolla kuittaat Antin nöyrän tilityksen.
72. tapio20.12.2016 klo 18:45
Laitoin vähän aiemmin tuon pelaajan mainitseman tekstin kun oli vihaisemmalla päällä. Ok. olin kohtuuton. Kun tarkastelee vanhaa ristikkoa tarkemmin, Antin esittämä jaottelu on siihen loogisin ja itsekin pidin sitä loogisimpana mahdollisuutena, mutta kun ryhmittely antoi mahdollisuuden ryhmitellä vihjeet tosinkin, ärsyynnyin - ja mieleen tuli muutama muukin ryhmittely, joista en aikanaan pitänyt.
73. tapio20.12.2016 klo 19:11
Takerrun välillä liikaa periaatteellisiin kysymyksiin. Sain tän tyllä ratkottua ja ristikko sinänsä melko hyvä.

"Sitä ennen olin tehnyt vain pari hassua laatimusta muihin lehtiin, ja varsinkaan niistä ei ole juuri hyvää sanottavaa. Tämä on kaikilta osin melkoisen kaukana niistä standardeista, jotka itselleni pari-kolme vuotta myöhemmin asetin."

Varsinkin tuohon nähden tehtävä yllättävän hyvä.

Muuta aika paha tietovihje, mutta nekin sain selvitettyä. Vain yksi vihje jäi ihmetyttämään.

CPAPERI > MONISTAVA

eikö monistuspaperi ole A-sarjan papereita.
74. minä20.12.2016 klo 19:12
suo siellä, vetelä täällä, Tapio tarpoo ryhmittelyn päällä.
75. Lars20.12.2016 klo 19:19
Et sitten hiilipaperia ole koskaan käyttäny, taidatkin olla aika nuori ;)
76. Hannu20.12.2016 klo 19:46
Aika hengästyttävää luettavaa nämä tapion purkaukset, kuten yleensä, hänen välittämättä laatijankaan palautteesta ollenkaan.

Tässä vaiheessa ehkä jo rohkenee viitata hymistelyn ja ihmettelyn sijaan vakavammin siihen, että jotenkin vaikuttaa tapiolla olevan voimakas kahdensuuntainen vaihtelu mielipiteissään ja käytöksessään. Joskus keskustelu näyttää menevän iisisti ja saa jopa ajatustenvaihtoa ja keskustelua aikaan, mutta sitten yhtäkkiä keittää aivan syyttä täysin yli.

Missä vika?

Miksi ratkojista ketkään eivät riehu eri säikeillä tapion lailla tai perusta jatkuvalla syötöllä kaikenlaisia keskustelusäikeitä?

Rauhoitu tapio ratkonnoissasi!
77. 20.12.2016 klo 20:01
Ja kun se tapio on kaiken lisäksi niin yksinkertainen.
78. tapio20.12.2016 klo 20:02
"Lars 20.12.2016 klo 19:19
Et sitten hiilipaperia ole koskaan käyttäny, taidatkin olla aika nuori ;)"

Oon joskus käyttänyt, mutta siitä on sen verran pitkä aika, että oli jäänyt jo vähän unohduksiin kun tulivat mieleen vain modernimmat monistustavat.

Hannu on oikeassa, että pitäisi ottaa iisimmin.
79. Jondalar20.12.2016 klo 20:10
Kysymyksessä saattaa olla tahallinen ärsyttäminen ja häiriköinti. Nuori häirikkö tai vanha haihatteleva ukko. Siinä moiselle käyttäytymiselle hyvä selitys.
80. tapio20.12.2016 klo 20:21
Minun vikani on aina ollut ilmaista mielipiteeni vähän liian "kulmikkaasti" - pitäisi oppia vihdoin hienostuneempaan käytökseen. Ärsyynnyn ylipäätänsä liian helposti.
81. Hannu20.12.2016 klo 20:25
Miksi et tapio sitten ota iisimmin?

Säästyisit monelta pahalta ja voisit tulla aidosti hyväksytyksi ja ymmärretyksi.

Älä kuitenkaan ala minua nuolemaan vaan ole rehellinen!
82. 20.12.2016 klo 20:26
Niinpä, tämä on aivan väärä areena sinulle. Siirry Suomi24:lle tai Hommafoorumille, niissä on samanmielisiä kirjoittajia.
83. ++juh20.12.2016 klo 20:27
tapio, olet ymmärtänyt väärin kuvaristikkosäännön 20, jonka on tarkoitus käsitellä vihjeiden keskinäistä JÄRJESTYSTÄ. Olen kirjoittanut sen alun perin Sanaseppoon 3/1999, "Vihjeet paikalleen", ohjeeksi laatijoille laatijan näkökulmasta: "- - noudattaminen jää itse kunkin [laatijan] omaan harkintaan."

Tietenkin helpommissa ristikoissa vihjeet tulee kyetä erottamaan selvästi toisistaan. Visaisen ristikon on kuitenkin tarkoitus olla visainen, ja joskus harvoin ratkoja joutuu itse selvittämään sanallistenkin vihjeiden rajat.

tapio, sinua selvästi häiritsee, kun et voi ennalta olla varma jostain, josta olet päättänyt haluta olla ennalta varma. Pyysit taas apuja kuten monesti aiemminkin, kun olet jumissa etkä malta ratkomalla keksiä itse, tuleeko jokin asia ymmärtää näin vai ehkäpä noin. Johtuisiko närkästyksesi siitä, että yrität ratkoa ristikon väkisin – perin, juurin, kynsin ja hampain? Et halua pohdiskella vaihtoehtoja pitkään, etkä anna alitajunnallesi aikaa tehdä työtä hyväksesi. Miksi moinen suorituspaine? Mihin sinulla on kiire?

Tokihan minuakin toisinaan harmittaa, kun tiedän, että kyllä minä tämän osaan, mutku... Joskus myös silloin, kun olen jumissa enkä ole varma, miten vihjeet on jaoteltu, ja olen edelleen jumissa, enkä tiedä, saanko ristikon ratkottua, vaan olen jumissa...

Aiemmin tänä syksynä Iisakissa oli vihjeruutu
ERÄ-
MIEHIÄ
SYLVIN
KANSSA
josta tuli vaakaan OSIO ja pystyyn ESTERIT. Hieno harhaute, jonka oivaltamiseen kului joltinenkin tovi, vaikka ristikko oli täytetty vaan ei siis vielä ratkottu.

Antin ristikosta esittämäsi käsittämätön jaotteluvaihtoehto
MV
DI TÄMÄKIN?
mielestäni osoittaa, että ymmärryksesi asiassa on vielä hakusessa.
84. Hannu20.12.2016 klo 20:40
No niin, ++juh siirsi keskustelun aiheeseen.
85. pelaaja20.12.2016 klo 20:44
Ettäs kehtasitkin, ++juh, ottaa "erämiehet" esimerkiksi :D
Voi, olisi pitänyt silloin tajuta laittaa syyttävä sormi laatijaan päin eikä onnettoman ratkojan mielenliikkeisiin.
86. tapio20.12.2016 klo 20:45
"tapio, sinua selvästi häiritsee, kun et voi ennalta olla varma jostain, josta olet päättänyt haluta olla ennalta varma."

Tosi. Joskus aiemmin hieman ärsyynnyin Tonin vihjeelle, kun etukäteen ei voinut tietää, miten päällekkäiset sanarivit pitää jakaa pysty- ja vaakavihjeille.

Olen joskus Tonilla tavannut limitetyn vihjeen, jossa alku vaakaan ja loppu pystyvihjeelle (keskellä yhteistä vihjettä).

Kun otit esille Iisakin ristikot, tämänkaltaiset kai kuuluvat kovisten olemukseen.

"Johtuisiko närkästyksesi siitä, että yrität ratkoa ristikon väkisin – perin, juurin, kynsin ja hampain? "

Totta tuokin. Olin jonkin aikaa jumissa, mutta selvitin jumin kyllä. Harmitti sitten minulle tyypillinen moka suhteellisen helpossa vihjeessä sen jälkeen kun tehtävä oli ratkennut.

"MV
DI TÄMÄKIN?"

Tuo oli keinotekoinen jaottelu. Edelliset kaksi kirjainpinon vaihtoehtoista ryhmittelyjä olivat kyllä mahdollisia, mutta kun katsoin tarkemmin ristikkoa, sanapinot oli kyllä kohdistettu lopulta hyvin. Vihjeet olivat ratkaisusanojen päällä - oikeastaan aiempi toisen ratkaisusanan vasemmalle puolelle pinottu sanarivistö tuli mieleen ja se oli itselle hämäävämpi.
87. seurailija20.12.2016 klo 21:39
Mikä fiilis, tapio, jos nämä sivut suljetaan loppuvuodeksi? Pärjäätkö?
88. TU21.12.2016 klo 01:01
Hiilipaperista tuli mieleeni, kun kirjoituskoneet olivat mekaanisia. Eräskin, jota työtoverini suuresti armasti, teki aina reiän. Mulla oli korkea Olympia, jota sai paukuttaa! Oli se upeaa.
89. TU21.12.2016 klo 01:34
Tapio, kerrot usein, että ai niin, olin jo unohtanut asian. Kerropa, mitä muistat yleisesti, koulusta tai kesätöistä?
90. tapio21.12.2016 klo 07:22
Satunnaisia asioita. Mitä hiilipaperiin tulee, olen aina käyttänyt siitä itse nimitystä kalkkeeripaperi. Kalkkeeripaperin käytöstä ei ole pitkäkään aika. Sisältyi toki assosiaation puuttumiseen sekin moka, että ajattelin vain C:tä paperityyppinä ja roomalaisena numerona 100. Unohtui sillä kertaa C = hiili.
91. Ville21.12.2016 klo 07:26
Kalkkeeripaperi on se nimitys hiilipaperille, jota olen tottunut käyttämään ja kuulemaan, joku kyllä käytti kalkkeerauspaperiakin! Eikös tuota vastaavaa tekniikkaa käytetty vielä pankkikorttien alkuaikana niissä höylissä?
92. tapio21.12.2016 klo 11:53
Joo - ja saattaa sitä vielä joku vieläkin käyttää.
93. tapio21.12.2016 klo 14:42
Ai niin. Jäi siihen pari muutakin:

"JOULUKALENTERI" > OLUTKORI

Mikä vitsi tässä on? 24 kpl olutpulloja eli pullo päivässä - jos noin...

ÄT:VA >AASA
94. Jukkis21.12.2016 klo 14:54
Olis kyllä järkevämpää laittaa vihje oikein eikä väärin.
95. tapio21.12.2016 klo 15:04
Pahus, tuli tahaton kirjoitusvirhe.

ÄT:VT >AASA
96. Jukkis21.12.2016 klo 15:14
Olutkorihan on ihan selvä. Toinen luetaan takaperin.
97. tapio21.12.2016 klo 15:26
Tiedät mitä ajattelen noista alkoholivihjeistä.

Turhan monta kertaa unohtuu testata takaperin lukeminen.
98. 21.12.2016 klo 15:31
Mitä väliä sillä on mitä sinä mistäkin vihjeestä ajattelet. Onko sinulla joku outo käsitys, että ristikot on tehty sinua varten?
99. pelaaja21.12.2016 klo 16:43
En viitti laittaa tätä SK-säikeeseen (enkä edes siihen toiseen) enkä tiedä, miksi tapiokaan kertoo haaveistaan osallistua PuPen ratkontoihin ja arvontoihin siellä?
Muistiini ei voi luottaa. Minulla on kuitenkin sellainen mielikuva, että tapio olisi joskus sanonut ettei voisi kuvitellakaan lähettävänsä ratkaisujaan arvontoihin. Sikäli mikäli siis muuttaisi nykyaikaan eikä eläisi 1900-jotain-luvun ristikoista. Tietynlaisen ruuhkan välttämiseksi niissä olisi kyllä turvallisempaa pysytellä..
Nainen saa aina muuttaa mielipiteitään mutta miehen ailahduksista en ole varma.
100. tapio23.12.2016 klo 15:47
Tuli tilattu vuosikerta, vaikka se ei ollut tavoitteeni - mutta kun paikkakunnaltani vaikea löytää yhtään mistään PuPea - kaikkialla on vaan niitä helppoja ristikkoja. Täytyy yrittää luoda uusi taktiikka uusia lehtiä varten - varmaan pitäisi toimia vähän samaan tapaan kuin Jukkis eli jos tehtävä ei avaudu, kannattaa vaihtaa toiseen tehtävään ja ratkoa sitä, jonka ratkonta sujuu. Jukkista ymmärrän sikäli, että hän ymmärtääkseni etsii muistakin lehdistä palkintokilpailuja. Jos niitä nimen omaisesti etsii, ei kannata jumiutua yksittäiseen tehtävään. Moinen on ollut minulle tähän asti vierasta.

Punainen Pelikaani 5/1995 (http://pelikaaniristikot.fi/images/20v/pp595-s26. jpg)

Kukahan oli 1995 Jim Carreyn ohella kuminaama? Mielestäni tehtävään ei sovi MASK
101. ++juh23.12.2016 klo 16:20
Kas näin:  http://bfy.tw/96Ji
102. tapio23.12.2016 klo 16:37
Löysin Vito - Game Over ohjelmaan liittyen - en koskaan katsonut em. ohjelmaa. Vanhoissa välillä totaalisen pihalla viihdepuolen vihjeissä (rehellisyyden nimissä välillä muissakin faktavihjeissä).
103. tapio23.12.2016 klo 22:00
Niin ja kiitos ja hyvää joulua sinulle. Olipas hankala vanhaksi tehtäväksi.

"Nykyisin monen suosikkilaatijakseen nimeämä Antti Viitamäki oli 20 vuotta sitten lupaava uusi tekijä, jonka visaiset ristikot panivat tosissaan pähkäilemään."

Oli tosi jo 1995. Olisi mielestäni käynyt nykyisinkin kolmitähtisestä.

Jos Eki ei olisi laittanut yhtä uutta PuPe:n vanhaa kolmitähtistä, olisi kaikki yli 20v. vanhat vaikeat normaaliristikot täytetty. Onpa nyt vielä yksi harjoitustehtävä.
104. tapio24.12.2016 klo 19:36
Punainen Pelikaani 6/1996 (http://pelikaaniristikot.fi/images/20v/pupe960627 .jpg)

Ei enää nykyisin luokiteltaisi kolmitähtiseksi. Tosin ihmetytti seuraava:

SINÄ (alleviivattuna) RATKOT. > ALUS

Alus(sa) alleviivattu sana?

Vanhoissa oli kuitenkin pari Juhan, Antin ja Ekin ristikkoa, jotka olivat tosi kivoja. Tämä säie jää vähän hiljaisemmalle käytölle jatkossa, koska tuli tilattu uusia lehtiä.
105. 24.12.2016 klo 19:53
Alus ja maine.
106. tapio24.12.2016 klo 20:48
Oli unohtunut kouluajoilta - onko uutta minulta?

Piti oikein googlata ja sain mm.:

"...joita yritettiin vielä minun kouluaikana meille puupäille opettaa. Tiedätkö esimerkiksi mitä ovat alus ja maine? Ne ovat subjekti ja predikaatti."
107. tapio3.1.2017 klo 15:12
SK 36/2011 Pieni kritiikki tästä: Jonesin kanssa > Smith Kai kyse tästä: _https://en.wikipedia.org/wiki/Alias_Smith_and_Jon es "Alias Smith and Jones is an American Western series that originally aired on ABC from January 1971 to January 1973." Oli siis verraten lyhyen ajan TV:ssä ja ristikon laadinta-aikana lähes 30 v. sitten, joten harva taitaa muistaa.
108. tapio3.1.2017 klo 15:13
Korjaus - lähes 40 v. eroa ristikon laadinta-aikaan.
109. Lars3.1.2017 klo 15:26
Et sitten katsonut vuonna 2011? MTVSarjalla lauantaina 8.1.2011 klo 20:30. Hannibal Heyes ja Kid Curry Alias Smith and Jones lännen etsityimmät lainsuojattomat. Sarjaa esitettiin Suomessa 1972-73. Yksi parhaista sarjoista :)
110. Jukkis3.1.2017 klo 15:28
Varsin naurettava kritiiki taas. Hyvinkin moni muistaa tämän klasskikosarjan. Ja vielä useampi muistaa Mel Smithin ja Griff Rhys Jonesin 15 vuotta pyörineen sketsisarjan Lunta tupaan, eli (Alas) Smith and Jones. Suomenkin telkkarissa näytetty moneen kertaan. Mutta kiitos tästä, antoi aiheen katsoa taas mm. tämän: https://www.youtube.com/watch?v=Hl_QWkvtCXI
111. Ville3.1.2017 klo 15:32
Mielummin näin: harva taitaa olla muistatta.
112. tapio3.1.2017 klo 15:32
Lunta tupaan on kyllä tutumpi Smith & Jones -pari ja selvästi uudempi. Sitä olen tainnut katsoakin joskus, harvoin tosin. Tämä pari olisi heti pitänyt tulla mieleen.
113. Ville3.1.2017 klo 15:33
po. muistamatta!
114. seurailija3.1.2017 klo 15:37
Lainaus: 112. tapio 3.1.2017 klo 15:32 Lunta tupaan on kyllä tutumpi Smith Jones -pari ja selvästi uudempi. Sitä olen tainnut katsoakin joskus, harvoin tosin. Tämä pari olisi heti pitänyt tulla mieleen. Mutta oli varminta valittaa taas kerran...
115. tapio4.1.2017 klo 16:53
Seurailija ymmärtää syyn - google ei antanut ensimmäisinä hakuina Lunta tupaan -kavereita (vaan n. 40 v. vanhan sarjan) enkä Lunta tupaan sarjan henkilöitä sattunut sillä kertaa muistamaan, kun en seurannut sarjaa - en ehkä katsonut ainuttakaan jaksoa, mutta trailereita tietenkin tuli väkisin katsottua. Viittauksena (ensisijaisesti) Lunta tupaan -sarjaan ihan ok. vihje.
116. tapio22.1.2017 klo 12:28
Laitan tähän muutamia muitakin kuin Sanaris-tehtäviä, koska en viitsi omaa säiettä laittaa. Juha Hyvönen teki ristikoita aikanaan myös Sanarikselle, joten mielestäni hänen joitakin tehtäviään voi tässä käsitellä

http://ristikkotuumin.fi/juh/juh_1981/pdf/mato.pdf

linnunpönttö > LIUKKU
NOITAISTA > KIRAISTA

Kumpaakaan sanaa en löytänyt käytetyn.
117. Jukkis22.1.2017 klo 12:58
Koska et saa aikaan hankkia Nykysuomen sanakirjaa.
118. tapio23.1.2017 klo 21:11
Monta kertaa on ollut aikomus.
http://ristikkotuumin.fi/juh/jatkoristikko/jatko_1 999.pdf

osa no 10 sain

METALLIVERBI > KALSKAA

Kielosesta ei löydy, mutta ehkä Nykäsestä sekin. Oli askartelemista tuon kanssa.

[PS. Minullakin erityisesti noi kaupan julkisivut menneet joskus pieleen. Alkavat ärsyttää.]
119. SH23.1.2017 klo 21:20
Älä tapio vaan nyt hermostu, ne ovat vain hahmotusvaikeuksia. Tähditä kuvat ja valita.
120. SH24.1.2017 klo 00:25
Tapsa, meillä on kolme sarjaa nykkäreitä, yksi kotona, yksi mökillä ja ylimääräinen perintonykänen. Postimaksun hinnalla saat, mikäli tahdot?
121. tapio24.1.2017 klo 08:22
Olisi kyllä kiva, sillä satunnaisesti uusissa tulee vastaan Nykästä edellyttäviä sanoja ja vanhoissa varsinkin. Täällä posti toimii käytännössä automaateilla, joka on myös halvin vaihtoehto.

Lähetä s-posti tapio.huuhaa@gmail.com

niin annan yhteystietoni.
122. tapio26.1.2017 klo 19:50
http://ristikkotuumin.fi/juh/juh_1981/pdf/kaija.pd f
NEITO > KAPO
Tuolle merkitysparille en löytänyt kunnon selitystä (koska googlella ohjaus tuli myös ratkoja.fi, käytetty ennenkin ristikoissa, jossa merkitys "neito" ja "nuori neito"). Käytännössä tämäkin ns. fakkisanastoa.

SK 48/2010
Mirjan teema liittyy Toivo Pekkalan romaaneihin, varsinkin kirjaan Pikku Ihmisiä
http://klassikkojenlumoissa.blogspot.fi/2013/10/vk .html
Mutta kun luin tuon artikkelin, osa harmaista ruuduista jäi tyhjäksi. Mihinkähän muuhun kirjaan viitataan? Kirjallisuustuntemukseni on ohut ja Wikipedia ei auta enkä jaksaisi hakuammuntana etsiä toista kirjaa. Jos joku tuntee Pekkalan kirjoja, voisi luetella mahdollisia henkilöhahmoja tai ainakin auttaa etsimään sopivan nettisivun löytymisessä.
123. ake26.1.2017 klo 21:02
Pikku ihmisiä on Teuvo Pakkalan kirja...
124. Hansssi26.1.2017 klo 21:09
Lukemattomia ovat lukemattomien tiet...eikö se niin ole...
125. tapio26.1.2017 klo 21:36
123.:een - laitoin vahingossa etunimen väärin, mutta kysymykseni idea on siinä, että jos joku ihan sattumoisin muistaa tämän teemaristikon, pystyisikö hän muistamaan, mihin muuhun kirjaan mahdollisesti viitataan vai pitääkö vain jotenkin etsiä liittymäkohdat jo mainittuun kirjaan.
126. seurailija26.1.2017 klo 21:39
Etu- ja sukunimen. Mikä tarve on ratkoa loppuun muiden avulla, kun ei ole itsellä asiasta hajuakaan?
127. tapio26.1.2017 klo 21:45
Vähän helpottaisi eteenpäin pääsyssä. Mainitsemastani nettiartikkelista löysin kirjan "Pikku ihmisiä" novellien nimet, jotka olivat ratkaisusanoina. Mutta sitten jäi vielä neljä Pakkalan kirjoihin liittyvää kohtaa, joista olen totaalisen pihalla.
128. tapio26.1.2017 klo 21:52
No sain yhden noista harmaista ratkaistua risteävillä ja tuli "Poikatyttö". Netistä löysin, että se on novelli kirjasta "Lapsia". Toivottavasti tuo kirja on ainut, mitä enää täytyy etsiä.
129. tapio26.1.2017 klo 21:57
http://luettuaelamaa.blogspot.fi/2013/10/teuvo-pak kala-lapsia.html
löytyi riittävä tieto ja kahteen kirjaan siis viitattiin. Sori turhista viesteistä, sillä löysin sentään kirjat. Mitään uutta ei varmaan ollut se, että kirjallisuustuntemukseni on heikkoa.
130. ++juh26.1.2017 klo 22:07
Löytynevät näistä teoksista:
http://www.gutenberg.org/browse/authors/p#a4116
131. tapio26.1.2017 klo 22:39
Oli tässä viittauksia muihinkin kirjoihin, mutta em. kaksi olivat harmailla riveillä ja vaativat kirjojen rakenteen tietämistä, mitä em. sivu ei kerro. Lisäksi viittaus kirjaan "Elsa".

Kirjan poika > AILU
Kirjan poika > TATU

viittauksia en tiedä, mutta ei sillä mitään merkitystä ole - jos joku tietää, voi kertoa, mutta ei haittaa ihmeemmin, vaikkei kukaan kerrokaan.

Ihan hauskoja nämä teemaristikot ovat - tällä kertaa vain meni teemaan liittyvät ratkaisusanat menivät googlailuksi.
132. TU26.1.2017 klo 23:03
Teuvo Pakkalan kirja, jota luin jo pikkulapsena, Stiiknafuuliaa!
133. tapio27.1.2017 klo 09:00
Jouduin tuon sanankin etsimään netistä (https://fi.wiktionary.org/wiki/stiiknafuulia) - liittyy näemmä novelliin 'Mahtisana'. Mitään vastausta se ei noihin kirjan poikiin anna.
134. tapio27.1.2017 klo 17:42
Toisaalta kun harmaiden ruutujen selvittäminen vaati lähinnä vain googlaamista eikä hoksaamista, tehtävä ei ollut niin vaikea kuin mitä siltä olisi odottanut – sanapituudetkin sellaisia, että kuhunkin kohtaan sopi vain tietyn novellin nimi.

Tunne kyllä lopulta aika lailla samanlainen kuin Olavilla aikanaan (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=5893) . Korkeintaan kahden tähden vaikeustasoahan tämä ristikko oli.
Melkoisesta lässähdyksestä huolimatta kiva, kuten Mirjan tehtävät aina ovat. Mirjan kohdalla kun yksitähtinenkin on kiva.

Jos nyt tuo lässähti, niin 9/2010 on paljon haastavampi. En haluasi spoilata itseäni katsomalla vanhaa säiettä (jonka kyllä hain valmiiksi ja se on http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=5417).

Vaikuttaisi siltä, että harmaat ruudut viittaisivat pääkuvan assosiaatioista nouseviin kirjailijoiden etunimiin, esim. Rudolf Koivu, Aleksis Kivi ja Väinö Linna. Kirjallisuusteemaisena ristikko on minulle ehkä ylivoimaisen vaikea. Varsinkin nelikirjaimiset etunimet nyt tuottavat ongelmia. Ihan pihalla miten ratsun selässä oleva ritari liittyisi johonkin kirjailijaan. Jos nyt joku muistaa tehtävä, voisi heitellä kirjailijanimiä (tehtävän kannalta oikeita ja vääriä).
135. tapio27.1.2017 klo 17:53
Ratsun selässä olevalla kilpi - Eeva Kilpi ehkä. Anyway - en muista edes mistään PuPe:sta itselleni näin vaikeaa Pihlajamäkeä.
136. tapio28.1.2017 klo 09:10
Näemmä kukaan ei muista tai kukaan ei halua auttaa kirjailijoiden etunimien löytämisessä.
Eeva Kilpi tosiaan oli yksi kirjailijanimi.

Moni nimi arvailuksi eikä ole mitenkään varmaa, kehen Mirja on aikoinaan viitannut:

Matti - Mäkelä, Laine vai Lahdenmäki (sopii parhaiten vihjekuvaan)
Alvar - Kari (sopii vihjekuvaan, mutta hädin tuskin mitään tietoa Wikipediassa)
Kyösti - Salokorpi (kuvassa ei oikein salokorpea ole)
Joel - Lehtonen (kuvassa on pieni lehto)


Suoraan sanoa ihan perseestä tämä Mirjan ristikko - eka tosi inhokki Mirjalta. Yäk, miten paljon nimiä, yäk. Tässä yäkkisessä vielä kaksi nelikirjaimista arvuuteltavaa + yksi viisikirjaiminen vasemmassa yläkulmassa. Toinen nelikirjaimisista päättynee E-kirjaimeen ja toinen 0-kirjaimeen. Sukunimi liittyy jotenkin merenrantamaisemaan. Viisikirjaiminen kirjailijaetunimi alkanee T-kirjaimella.
137. seurailija28.1.2017 klo 09:37
Onko aihe todellakin kirjailijat? Alvar Aalto, Joel Rinne, Kyösti Kallio, Matti ehkä Varjo?

Vedit taas alatyylin laatijaa kohtaan esiin, kannattaisiko harkita kolme kertaa ennen kuin kirjoittaa tuollaista?
138. Jukkis28.1.2017 klo 11:10
Ai helvata taas. Kun tulee eteen vaikea ristikko, joka yleissivistyksen puutteen takia ei täyty, niin ristikko on perseestä ja yäk ja inhokki.

Jos täällä olisi kirjautuminen käytössä, niin törkimysnimimerkki tapio laitettaisiin toivottavasti jäähylle.

Matti Kuusi varmaankin.
139. tapio28.1.2017 klo 12:34
Miksei saa kirjoittaa, ettei pidä tietystä ristikosta. Mitä 137. kommenttiin tulee, kuvaan assosioituvia kirjailijanimiä on monta
Eeva Kilpi
Väinö Linna
Veijo Meri
Aleksis Kivi
Rudolf Koivu
Aila Meriluoto

Kunnon teema syntyisi, jos kaikki nimet olisivat kirjailijanimiä. Jos kyse vain tunnetuista suomalaisista jotka assosioituvat kuvaan, kunnon teemaa ei synny, sillä mielestäni kuva itsessään ei luo teemaa. Kirjailijoiden ulkopuolelta ajattelin kyllä myös

Alvar Aalto
Joel Rinne
Kyösti Kallio

Harvinaisen epäonnistunut teemaristikoksi, koska yhtenäinen teemaa puuttuu. Onko kellään esittää 136. mainittuja mahdollisia nimiä.
140. tapio28.1.2017 klo 13:24
Jos olisi vain rannikkomaisema ilman ritaria ja linnaa, voisi syntyä kunnon teema - rannikkomaisemaan liittyviä henkilönimiä. Jos kaikki nimet olisivat kirjailijanimiä, jonkinlainen teeman tapainen syntyisi kuvaan assosioituneista kirjailijanimistä, mutta ritari kyllä sotkisi sitä, joten sekään ei kunnolla olisi toiminut. Nyt ei synny muuta kuin kuva-assosiaatio, mutta ei Mirjalle tyypillistä sisällöllisesti nokkelaa teemaa.
141. tapio28.1.2017 klo 13:59
No kolme kirjainta jäi ratkomatta.

Eine Laine
Uuno Laakso

Taisivat olla viitatut nelikirjaimiset nimet. Viisikirjaimisessa toistaiseksi Lauri, jolle ei ristikon kuvan näkökulmasta ihan luontevaa sukunimeä löydy, mutta vähän sinne päin kuitenkin. Kohta voi olla väärin.

Kerroin nyt vain miltä tämä ristikko oikeasti tuntui - olisin toki voinut osoittaa tunteeni hienostuneemminkin. Tämä nyt vaan oli mielestäni Mirjalta epäonnistunut laadinta. Korostan kuitenkin, että pidän yleisellä tasolla Mirjan ristikoista hyvinkin paljon.

Jos ihan oikeasti ei pidä jotain ristikkoa onnistuneena, miten voisi asian ilmaista, ettei joku vedä hernettä nenäänsä?
142. Jukkis28.1.2017 klo 14:01
Esiinnyt Mirja Pihlajamäen laadintojen jonkinlaisena asiantuntijana. Pelkkää etunimeä käytät laatijasta, ihan kuin olisit läheinenkin tuttava. Mutta näköjään et olekaan, kun tuli vastaan omille hoksottimille ja tietämykselle ylivoimainen ristikko, niin pitää ruveta haukkumaan ja nyt sitten pitää esittää tuollainen surkea analyysi ristikosta muka perusteluna sille, kun et osaa sitä täyttää.

Tässä ristikossahan on normaalia selkeämpi tuo yhteys pääkuvan ja väritettyjen sanojen välillä. Kuvasta löytyy sukunimet, pitää keksiä etunimet, mikäs sen selkeämpi teema. Usein yhteys ei ole ollenkaan noin selvä. Ja sitten taas usein on. Joskus nopeammin oivallettava, joskus hitaammin, joskus ei meinaa millään keksiä, mikä se yhteys on.

Lauri Viita kenties.
143. Jukkis28.1.2017 klo 14:03
"Jos ihan oikeasti ei pidä jotain ristikkoa onnistuneena, miten voisi asian ilmaista, ettei joku vedä hernettä nenäänsä?"

Sun osoittaman kompetenssin huomioon ottaen on parempi, että et ilmaise asiaa mitenkään.
144. tapio28.1.2017 klo 14:09
"Kuvasta löytyy sukunimet, pitää keksiä etunimet, mikäs sen selkeämpi teema" - kun tuo minun mielestäni ei ole varsinainen teema ollenkaan. Olen edelleen sitä mieltä, että varsinainen teema puuttui ja ristikossa varsinaisen teeman korvasi pelkkä kuva-assosiaatio. Odotin löytäväni varsinaisen teeman ja luulin sen välillä jo löytäneeni, mutta sitä ei lopulta ollutkaan. Tällä tavoin ei ole koskaan aiemmin Mirjan kohdalla käynyt.
145. tapio28.1.2017 klo 14:26
Made in ... Yleensä "Made in ..." viittaa maahan. Tässä kaiketi viitataan vain paikkakuntaan MORA Ruotsissa (AMAR sopii siten vihjeelle SUOMALAINEN - tosin valmistetaankohan Amar-sukkahousuja enää Suomessa lainkaan).

Tämä nyt ei ollut omille hoksottimille ylivoimainen, mutta kylläkin Mirjan ristikoiden suhteen itselleni siitä vaikeimmasta päästä ja tämän olisi laittanut PuPe:nkin kolmosena. Jos olisi ollut PuPe:ssa, olisin saman kritiikin esittänyt kuin nytkin.
146. Jukkis28.1.2017 klo 15:17
Tuo Mora-nassutuskin on ihan asiatonta. Mitään moittimisen sijaa ei tuossa ole. Et vaan osaa.
147. tapio28.1.2017 klo 15:28
Eihän tässä osaamisesta ollut kyse - mietin vain, etten ole juuri törmännyt siihen, että "made in" liitettäisiin paikkakuntaan. Ei tule mieleen yhtä tosielämän esimerkkiä.
148. tapio28.1.2017 klo 17:34
SK 30/2011

Tehtävä eteni vauhdilla, mutta muutama sana kesken. Teemana "seitsemän" ja vihjekuvana tähtikuvio Otava ja taustalla (iso) karhu. Muistaako kukaan tuliko OTAVA ratkaisusanaksi kuvan alle vai pitääkö etsiä jotain muuta ratkaisusanaa.
149. pelaaja28.1.2017 klo 17:41
Mitä jos kokeilet sopiiko se Otava siihen.
150. SP28.1.2017 klo 18:29
Tapio kysyy muistaako kukaan kuusi vuotta vanhaa ristikon ratkaisua, tulikohan siihen otava , multa ainakin tuli syvä ja pitkä huokaus . Mitä järkee ??
151. tapio28.1.2017 klo 18:35
Onhan sitä vaikea muistaa, joo. Ratkon vanhoja kun uusia ei ole käsillä. Muutama sana vaan ei meinaa toimia.
152. Jukkis28.1.2017 klo 18:50
Ratkaisu on numerossa 33, katso sieltä.
153. tapio28.1.2017 klo 22:34
No en tarvinnut sitä. Pyyhin pois sen Otavan ja ratkoin ihan uusiksi risteävien avulla. Anteeksi vaan - oli ihan tyhmää olettaa, että joku muistaisi n. 6 1/2 vanhan ristikon.
154. tapio29.1.2017 klo 07:27
Pahoittelen 136. tunteenpurkausta, joka oli kohtuuton. Olihan tehtävässä hirveästi henkilönimiä, mutta logiikka niille oli suhteellisen selvä ja henkilöt olivat tunnettuja. Arvuutteluahan henkilönimiin liittyi paljon. Tehtävä oli haastavuudessaan erinomainen. Se, mitä varsinaisesti jäin kaipaamaan 9/2010 oli abstraktin teemaan puute. Kun kuvaan oli lisätty linna ja ratsu, vihjeiltä hävisi abstrakti yläkäsite, joka olisi siis ollut "merenrantaluontoon liittyviä suomalaisia sukunimiä" - aluksi odotin, että vain kirjailijoihin liittyviä, jolloin olisi kyse rajatummasta joukosta ja siten rajatummasta teemasta. Ratsu ja linna siis muuttivat kuvan luonteen vain kuva-assosiaatiotehtäväksi "etsi kuvasta kuvaan assosioituneita henkilönimiä".

30/2011 oli Mirjalle erittäin tyypillinen abstrakti teema - tällä kertaa itse mokasin, kun ensin laitoin konkreettisen vastauksen OTAVA kun oikea vaihto oli abstraktin teeman mukainen TÄHTI. Teema oli siis Mirjaa puhtaimmillaan. Oletusarvo tietenkin on, että teema on tämänkaltaisella tavalla kirkas.
155. RH29.1.2017 klo 08:23
Mutta oletusarvoisesti kannataa kuitenkin aina ensin haukkua laatija.
156. tapio29.1.2017 klo 08:44
Oletusarvoisesti oletin, että teema on yhtä selkeä kuin yleensä, joten en lähtökohtaisesti syyttänyt laatijaa. 9/2010 teema ei kuitenkaan missään vaiheessa täyttänyt ennakko-odotuksia. Arviointini perustuu sille, että ajattelen laatijan olevan uskollinen itselleen eli omalla laadintatyylilleen. Laajemmassa mittakaavassa ajatellen Jukkiksen 142. esittämä kommentti on validi.
157. pelaaja29.1.2017 klo 09:34
Nyt vihdoinkin keksin, miksi suomenkieliset ristikot tapiolla "oletusarvoisesti" takkuavat takkuamistaan. No kun paikkansapitävällekään ei näyttänyt löytyvän muuta ilmaisua kuin validi.
En ihaile ns. sivistyssanojen viljelyä lainkaan, ne kun tuppaavat kertomaan liikaa kertojastaan. Mutta mm. sanoille 'lähtökohtaisesti', 'sielunmaisema' ja 'laajemmassa mittakaavassa' odotan kyllä minäkin jotain vaihtoehtoista esitystapaa. Mietinpä niitä vaikka en uskokaan saavani uutta aikaiseksi.
158. tapio29.1.2017 klo 11:32
Eivät ne aina takkua tai takkuavat vain tietystä kohtaa - kuten 30/2011 yhdestä kohtaa. Pyrin luomaan kustakin laatijasta laatijaprofiilia. 30/2011 sopi täydellisesti laatijaprofiiliin, mutta 9/2010 ei. Yleensä luomastani laatijaprofiilista on hyötyä, mutta joskus myös haittaa.
159. tapio29.1.2017 klo 13:20
Mirjan kohdalla profilointi tarkoittaa erityisesti näitä kahta asiaa:
* teeman käsittely - samaan tapaan teemallisia ristikoita löytyy myös Harto Hakoselta; Harton kohdalla en olisi kritisoinut teeman käsittelyä, mutta Mirjalta odottaa teemalta selkeää abstraktista tasoa
* vihjeiden luonne - Mirja harvoin käyttää kirjainjekkuja ja kun käyttää, tulee helposti blääh-tunne.

Arvioin siis Mirjan ristikoita eri lailla kuin muiden laatimia ristikoita.

Yritin joskus profiloida Harto Hakosta samaan tapaan, mutta Hartosta ei saanut yhtä selvää laadintaprofiilia. Ennakko-odotusten mukainen vihjeistys toimi jossakin määrin, mutta aiheutti myös hieman virhetulkintoja ja paikka paikoin profiloinnista oli haittaa.

Suosittelen ihan kaikille profilointien luomista muistaen niiden rajoitukset.
160. seurailija29.1.2017 klo 13:33
Eiköhän tämä ole paras varoitus kaikille, ettei profilointejaan kannata ainakaan julkisesti esittää, varsinkaan jos ne johtavat näin surkeisiin ylilyönteihin ja alatyyliin.
161. RH29.1.2017 klo 14:41
Ei oo kaikki muumit laaksossa!
162. Jukkis29.1.2017 klo 15:03
"Suosittelen ihan kaikille profilointien luomista muistaen niiden rajoitukset."

Minä suosittelen ihan kaikille ristikoiden ratkomista mukavana ja rentouttavana ajankuluna.
163. tapio29.1.2017 klo 16:16
160 ja 162 ihan oikeita arvioita. Vaikka minulla on vaarana profiloida ja kategorisoida liiaksi (= edellyttää tietyltä laatijalta tietynlaista laadintaa), RH kyllä omalla laillaan vääristelee. Ei toimintani sairasta ole, koska siitä on usein hyötyä - mutta minun vain pitäisi suhtautua päätelmiini kriittisemmin ja varsinkin esittää näkemykseni neutraalimmin.
164. Jukkis29.1.2017 klo 16:42
No ei ne hyödyt kyllä tänne asti ole näkyneet.
165. Hannu29.1.2017 klo 19:01
tapio on trolli, vaikka yrittää olla vilpitön esiintyessään jatkuvasti ymmärtämättömänä ja avuntarpeessa olevana ratkojana vanhoissa ristikoissa, joiden ratkaisut ovat saatavissa...tekee tikusta usein asiaa saadakseen jonkinlaista vuoropuhelua. Neuvot eivät ole perille menneet ja omat suunnitelmat, kuinka ties monta kertaa annetut lupaukset omasta ratkomistavan muutoksessa yrittää miettiä pitempään ja hakea tietoa itsenäisesti, eivät ole toteutuneet vaan tapio hönkii edelleen aivopieruja monilla säikeillä.

Kuinka ja miksi ymmärtämätön pyrkii luomaan minkäänlaisia henkilöprofiileja kenestäkään laatijoista tänne, koska sellaiseen ei ole tarvetta ja kun tapio itsekin myöntää olevansa hätäinen ja ajattelematon toimissaan. Jälkikäteen sitten ollaan muka nöyränä ja pyydellään anteeksi, kunnes on taas seuraavan purskahduksen aika...ja sama anteeksipyyntö ja nöyristely kohta perään, ettei vaan tule esto päälle kirjoitella tänne.

Tosi vastenmielistä ja ikävästi toistuvaa käytöstä sinulta tapio.
166. Ville29.1.2017 klo 19:10
Aiägrii
167. tapio29.1.2017 klo 20:06
Olihan 30/2011 ja 9/2010 turhaa kirjoittelua, koska lopulta en apua niissä tarvinnut. Jos en pidä jotain täysin onnistuneena, asia pitäisi ilmaista toisin. 9/2010 tuntui vain oudolta, koska ei ollut tyypillisesti luotua teemaa.
37/2010 tökkii vasemmasta alakulmasta, mutta tuskin kukaan en tehtävää muistaa - pitäisi varmaan hyväksyä, että aina ei saa 100% loppuun asti tehtävää. Siihen aidosti tarvitsisin hieman apua, mutta antaa olla.
168. Hannu29.1.2017 klo 20:22
Ratkohan vaan itseksesi ja hae vastauksia jo julkaistuista lehdistä. Älä tee enää itsestäsi noin suurta numeroa kun sinun keskustelutoiveet eivät hedelmää kanna.
169. tapio29.1.2017 klo 20:24
En ihan tuota aio noudattaa, mutta yritän harkita tarkemmin, mitä kirjoitan.
170. Hannu29.1.2017 klo 20:47
Yritystä sulla ei näköjään edelleenkään puutu, mutta ne toimeenpanot ja lupausten tulokset loistavat poissaolollaan edelleen...samoja lupauksia käytöksen ym. suhteen toistelet jatkuvasti ja mitään ei ole tapahtunut. Olet trolli ja vedättäjä ja sillä sipuli.
171. RH30.1.2017 klo 07:38
Lopettakaa jo kommentoimasta tapiolle!
172. tapio30.1.2017 klo 08:38
Tämä meni nyt ikäväksi. Myönnän, että 136. meni aivopieruksi eli spontaaniksi loppuun asti harkitsemattomaksi hetken tunteen viemäksi kommentiksi. Itse asia silti mielestäni ainakin osittain ok. Tehtävässä oli poikkeuksellisen paljon henkilönimiä, mikä suurelta osin tosin johtui teemasta. Toiseksi teema ei ollut tyypillisellä tavalla luotu eikä ainakaan siten, millaista odotin (vika tosin taisi olla siinä, että odotin liikaa tienlaista teeman luontia). Kyllä tämäntapaisista asioista pitäisi voida keskustella.

Myönnän, että ongelma on viime aikoina ollut enemmän minun puolellani - ikävän sävyistä piikittelyä ei minulle ole juurikaan tullut ja yleisestikin se tuntuu vähentyneen (sitä oli 9123. Iisakin ristikot 1/2017, mutta asiaan puututtiin välittömästi). Ajattelin, että kun laatijat luovat julkista tuotosta, he myös asettuvat kritiikin kohteeksi. Ristikoista pitäisi voida myös esittää kritiikkiä. Aika terävääkin kritiikkiä esiintyy silloin tällöin, mutta siihen ei useinkaan ole isommin kommentoitu, jos sitä on esittänyt joku muu kuin minä. En ole vain tainnut vielä löytää oikeaa tyyliä - kun eräässä SK-säikeessä kommentoin Pekka Joutsia, sain siitäkin kärkkäitä kommentteja, vaikka esitin vain rehellisesti mielipiteeni.

Olisi kuitenkin kannaltani todella kurjaa, jos kaikki vuoropuhelu loppuisi. Nostan joskus tikustakin asian, että saisi jotain vuoropuhelua. Ilman nettikeskustelua ristikoiden ratkonta on liian yksinäistä puuhaa. Osittain siksi tulee liiankin herkästi pyytäneeksi apua (enhän 30/2011 ja 9/2010 apu edes lopulta tarvinnut). Olisi kiva saada 37/2010 pientä apua, mutta tällä kertaa siinä ei ole järkeä, koska kyse on vain siitä, että en saa sanoja sopimaan keskenään ja tehtävä on niin vanha, että tuskin kukaan sitä enää muistaa.
173. Jukkis30.1.2017 klo 08:51
Oletko tutkinut Mirja Pihlajamäen kaikki vuoden 2010 jälkeiset ristikot ja todennut, että tämä oli jotenkin aivan poikkeuksellinen? Eikö hän sinun mielestäsi saa kehitellä uusia lähestymistapoja laadintoihinsa? Kenties tämä vuoden 2010 ristikko oli tuollaista kehittelyä? Josta sinä sitten edelleen toistat tuota "ei ollut tyypillisellä tavalla luotu" -puppua. Ja mitä sitten vaikka ei olisi ollutkaan tyypillisellä tavalla luotu? Voisitko ajatella, että "kiva, erilainen kuin aiemmat näkemäni"?
174. tapio30.1.2017 klo 09:25
Itse asiassa olen lähes kaikki Mirja Lähteenmäen 2010-luvun tehtävät ratkonut (2013- saattanut jäädä jokin yksitähtinen ratkomatta). Yksi kolmonen aloittamatta (37/2010), mutta sen pääkuvasta käy ilmi, että laadintatapa on tyypillinen.

9/2010 poikkeuksellinen, koska
* ei nouse käsitetasolle, kuten yleensä; abstraktisuuden taso tosin vaihtelee: teema voi olla hyvinkin abstrakti tai sangen konkreettinen, mutta tällöin YKSI asia kuitenkin yhdistää kaikkia ratkaisusanoja
* kaikki ratkaisusanat löytyvät itse kuvasta; ratkojan tehtäväksi jää yhdistää kuvan elementteihin tunnetun suomalaisen etunimi eli konkreettinen elementti korvataan etunimellä; selkeää yhtä yhdistävää tekijää ei ole sen paremmin melko konkreettisella tasolla kuin hyvin abstraktilla tasollakaan

Se että "konkreettinen elementti korvataan etunimellä" tuo tietenkin aivan loogisen laadinnan eikä siinä mielessä ole mitään huomautettavaa. Parissa viimeisessä lauseessa olet siltä näkökulmalta täysin oikeassa. Syyllistyn välillä ylikategorisointiin - piilisten suhteen ristikoita helpommin.
175. tapio30.1.2017 klo 09:53
Siis se käsite, jota jäin kaipaamaan oli joko "rannikkomaisema" tai "kirjailija" eli selkeä yksi yhdistävä tekijä kuvavihjeen ratkaisusanojen välillä sen korvauksen lisäksi.
176. joskus30.1.2017 klo 10:08
Eiköhän sovita, että laatija saa laatia millaisia ristikoita haluaa. Tapion vaatimukset ovat yksinkertaisesti naurettavia. Kannatan RH:n ehdotusta (edellä 171) ja lopetan totaalisesti keskustelun Tapion kanssa.
177. Jukkis30.1.2017 klo 11:13
Oli kyllä tapio niin tekemällä tehtyä tämä sinun kritiikki. Kun et osannut täyttää ristikkoa, niin piti keksiä joku muu selitys kuin oma osaamattomuus että kuvitelma kyvykkäästä ratkojasta ei rikkoudu. No kyllä rikkoutui.
178. Ville30.1.2017 klo 11:33
Ai jukkis on pitänyt tähän saakka tapiota kyvykkäänä ratkojana?
179. tapio30.1.2017 klo 12:07
117.
Kyse ei ollut siitä, ettenkö saanut ratkottua ristikkoa. Jossain ratkonnan vaiheessa vain tuli esille, että tehtävässä ei ollutkaan odottamaani yhtä selkeää kokoavaa käsitettä. Aloin ihmettelemään, mistä on kyse ja tuli kysyttyä, että löytääkö joku kaikkiin kirjailijanimiä, joiden oletin jossakin vaiheessa olevan kokoava käsite.

118. Ville nyt ei usko, että sain PuPe 1/2017 ratkottua tai osaisin ylipäätänsä ratkoa koviksia, mistä syystä hän noin kirjoittaa.
180. Jukkis30.1.2017 klo 12:27
Ai aloit ihmettelemään ja tuli kysyttyä? "Suoraan sanoa ihan perseestä tämä Mirjan ristikko - eka tosi inhokki Mirjalta. Yäk, miten paljon nimiä, yäk. Tässä yäkkisessä vielä kaksi nelikirjaimista arvuuteltavaa + yksi viisikirjaiminen vasemmassa yläkulmassa. Toinen nelikirjaimisista päättynee E-kirjaimeen ja toinen 0-kirjaimeen. Sukunimi liittyy jotenkin merenrantamaisemaan. Viisikirjaiminen kirjailijaetunimi alkanee T-kirjaimella."

Ja sitten sait apuja sen verran, että sait täyteen. Ja nyt kuvittelet omin avuin saaneesi täyteen.
181. tapio30.1.2017 klo 12:44
Kyselin, mutta kukaan ei antanut yhtään uutta etunimeä kehiin ja itse keksin lopulta kaikki etunimet, joita ristikossa oli. Kyllä minä itse tajusin, että Kyösti voisi olla Kyösti Kallio ja Alvar Alvar Aalto, mutta noilla nimillä ei tullut yhtenäistä joukkoa. Kun en juuttunut tiettyyn joukkoon, keksin loput nimet. Muutaman sukunimivihjeen sain, mutta minullahan oli niille jo etunimi ratkottuna (Matti ja Joel), joten mitään varsinaista uutta en tältä ryhmältä saanut.

Kyse oli vain siitä että seurailija vihjaisi, ettei kannata juuttua kirjailijanimiin. Se oli ainut varsinainen apu. Lähinnä nopeutus, sillä olisihan minun kuitenkin jossain vaiheessa huomattava, että etsimäni käsite puuttuu.
182. tapio30.1.2017 klo 13:28
Kun sain Aleksis ja Väinö, ajattelin että varsinainen teema on rantamaisema, jossa on linna ja nimet kirjailijanimiä. Ritari sotki tuon, joten jäi jäljelle kategoriaksi kirjailijat, mutta oikein luontevia ei löytynyt ja muutamaan ei ollenkaan (ne, joista Jukkis mainitsi uudestaan 180.). Tuntui, että mitä ihmeen kirjailijanimiä pitäisi vielä keksiä. Mirja L:lle juuri kirjailijat olisi ollut luonteva henkilöryhmä.
183. tapio30.1.2017 klo 17:06
Mirjan 2010-luvun tehtävistä vain 37/2010 meinaa jäädä kesken. En haluaisi vielä katsoa vastausta, joten jos joku voisi kertoa, mikä nykyisessä alakulmassa on oikein ja mikä väärin
http://aijaa.com/TVxrvK
184. SP30.1.2017 klo 17:21
tapio, helpommalla pääset kun katsot vastaukset. Aikasi menee täällä roikkuessa. Oletko tänään(kään) tehnyt muuta ?
185. tapio30.1.2017 klo 17:58
Tein noin. Kaksi vaakasanaa oli väärin, mistä siis seurasi eräiden pystysanojen virheellisyys.

Ongelmana oli
höyryävä keittokattila + tavuviiva > SALI

Näin en olisi ikinä osannut ajatella, enkä sillä kuvassa oli keittokattila. Kattilasali taisi olla höyrylaivoissa ja nykyisin höyryvoimaloissa.
186. SP30.1.2017 klo 18:59
tapio , just joo, täyttä höyryä seuraaviin ongelmiin, ei varmaan kauan mene.
187. Hm.30.1.2017 klo 19:57
Ruokasali oli jo 70-luvun rahtilaivoilla, joilla nuorena pääsi edullisesti Puolaan.
188. pelaaja30.1.2017 klo 20:21
En tiedä tarpeeksi paljon Puolaan menevistä rahtilaivoista enkä varsinkaan tapion mainitsemista höyryvoimaloista mutta monissa kodeissa on ruokasali ollut iät ja ajat. Itse tosin syön vain ns. keittiössä.
189. tapio30.1.2017 klo 21:02
Joo - kuuluuhan soppapata ruokasaliin. Hieman harmittaa, kun yhden sanan virheratkaisusta johtui yhden kulman kahden vaakasanan + joidenkin pystysanojen virheellisyyteen (yhteensä kuusi kirjainta väärin). Niin pienestä oli kiinni puhdas 2010-luvun Mirjan SK-tehtävien ratkonta. Ehkä hieman pidemmällä pohdinnalla oikeaan ratkaisuun olisi päässyt, koska tiesin, että oikein ei mennyt, mutten vaan enää jaksanut pohtia enempää vanhaa tehtävää.
190. seurailija30.1.2017 klo 21:27
Sulla oli siellä virhe, lein on leon.
191. Hm.30.1.2017 klo 23:21
Malttaisit tapio ja pohtisit, jospa ajattelu ja osaaminenkin kehittyisivät ja sinusta tulisi hyväkin ratkoja?
192. tapio30.1.2017 klo 23:36
Kärsivällisyys loppui kesken viimeisen tehtävän kanssa (mikä näkyy kommentissa 183.). 190. - kiitti huomiosta. Näemmä ihan sama vihje kuin oikeassa yläkulmassa ja sama idea, mutta kiinnitin huomiota vain vaakasanaan - huolimattomuutta. Jos olisi ollut uuden PuPe:n tehtävästä, olisi kärsivällisyys riittänyt vasemman alakulman kanssa. Toki seurailijan huomaama huolimattomuusvirhe olisi saattanut jäädä.
193. tapio1.2.2017 klo 17:58
23/2010

En löytänyt vanhaa säiettä ja tämä jäi epäselväksi:

OTA OTE
-> OT

> VAINOT

Miksihän vihjeessä
NAIKKIKIOSKIN MYYJÄNÄ > MARI
Ä-kirjaimen jälkeen on nuoli?
194. tapio1.2.2017 klo 18:00

OTA OTE
-> OT

> VAINOT

Ylärivin sanoista otetaan vain OT > VAIN +OT
195. Jukkis1.2.2017 klo 18:26
Maria Heiskanen esitti nakkikioskin myyjä Ailaa Aki Kaurismäen elokuvassa Laitakaupungin valot. Keksi itse loput.
196. tapio1.2.2017 klo 20:34
Googlasin tuolle nakkikioskin myyjälle toisen selityksen.

TV-sarjassa Raid Mari Rantasila esitti nakkikioskin myyjää. Mutta tässä selityksessä se nuoli ihmetytti. Tuo Akin filmin viite oli minulle ihan mahdoton. Monta muuta itselleni pahaa faktatietoa ristikossa oli, mutta löysin kaikille netistä selitykse, kuten kirjailija Capek ja jääkiekkoilija Tukonen. Viking Sally > Estonia jouduin tarkismaan.
197. Jukkis1.2.2017 klo 20:39
No etpä ole kummoinen Juhani Heinon ristikoiden tuntija, jos et tuon nuolen merkitystä ymmärrä. Vähän väliä hänellä tuollaisia on. Sen nuolen takia Mari Rantasila ei voi olla selitys.
198. tapio1.2.2017 klo 20:53
Nuoli oli vähän epämääräisessä paikassa. Usein alussa nuoli alussa ja lopussa osoittaa kirjaimen heittämistä ulos.
199. Jukkis1.2.2017 klo 21:00
Se nuoli on just täsmälleen oikeassa paikassa.
200. tapio1.2.2017 klo 21:10
Olin vaan siitä epävarma. Kokeilin "maria nakkikioskin myyjä" - ekat hakutulokset liittyivät Raidiin, mutta ekan sivun viimeinen haku vei siihen Laitakaupungin valoihin, joten oli näemmä googlattavissa.

Mutta entä tuo 194.
201. seurailija1.2.2017 klo 21:15
Ylemmissä on muutakin, alimmassa vain ot.

Oliko tuo naikkikioski typo?
202. tapio1.2.2017 klo 21:22
Leikkasin vahingossa pois tekijänimen, mutta ennen sitä muistan lukeneeni, että se oli Pekka Joutsin ristikko, mutta 197. Jukkis ilmoitti laatijaksi Juhani Heinon.

201.:een. No vähän sinne päin tulkitsin tuo VAINOT. Naikki tietenkin kirjoitusvirhe.
203. Jukkis1.2.2017 klo 21:36
Äh, Pekka Joutsinhan se onkin. Sori.
204. tapio1.2.2017 klo 21:38
199. Joo, viittaa oikein. Hahmotin kommentin 193. vaiheessa nuolen visuaalisesti väärin.
205. tapio7.2.2017 klo 21:54

Visuaalisella väärin katsomisella tarkoitan, että miksi nuoli osoittaa oikeanpuoleista alanurkkaa. Vastaavan kaltaisen virhetulkinnan olen kerran tehnyt kerran aiemminkin. Huolimatonta vihjeen lukemista.

Punainen Pelikaani 1/1997 (Antti Viitamäki)
http://pelikaaniristikot.fi/images/20v/pp970129.jp g

Oikea alakulma on vähän kesken. Keihinkä tässä saatetaan viitata?
TUUTIN TEKIJÄN TYTÄR
Yritin etsiä kirjaa/elokuvaa, mutten löytänyt sopivaa tekijää saati tytärtä.
206. tapio7.2.2017 klo 22:01
Enkä myöskään Hjalmar Ingmanin tytärtä löytänyt.
207. tapio7.2.2017 klo 22:13
No sain kulman ratkottua ja löysin ratkaisun:

Marita Lindquist: Tuuti
liittyy tuohon vihjeeseen.


Sen sijaan en mistään löytänyt vahvistusta vihjeen SAANUT NIMENSÄ ÄÄNTELYSTÄÄN ratkaisusanalle.
Pakko sinänsä olla oikein.
208. tapio10.2.2017 klo 09:04
Jos näitä sivuja ei saada kuntoon, voisko joku tulla keskustelemaan http://keskustelu.suomi24.fi/harrastukset/pelit/sa naristikot
209. tapio10.2.2017 klo 18:13
Toisessa säikeessä nimimerkki "Ville" ehdotti Sanaseppojen foorumin käyttöä. Jos siellä pidettäisiin muutamia säikeitä:
Vanhat ristikkotehtävät
SK-tehtävät
Punaiset Pelikaanit

ei kai suurta haittaa
210. tapio20.2.2017 klo 17:27
Onneksi ++juh sai häädettyä kiusantekijät, joten täällä voi jatkaa
http://sanaris.fi/wordpress/images/tekijat/laatija t/antti_parkkinen_esimerkkipiilosana.pdf

Näitä vanhempia taas etsitään huutokaupoista. > ANTIIKIT

En nyt hoksannut, missä tuossa on piilovihje.

[On minulla vielä PuPe 2/2017 monta tehtävää ratkomatta, mutta en perä perää halua kolmosia yrittää ratkoa.]
211. tapio24.2.2017 klo 13:42
SK 12/2011 on harvinaisen vaikea SK-tehtäväksi.
Yritin löytää elokuvaa, jonka tekijä on Howard netistä
Ron Howard ja Howard Hawks tunnetuimmat kaiketi, mutta en nyt löytänyt ristikkoon sopivaa leffaa kummaltakaan. Keitä muita riittävän tunnettuja Howardeja voisi ristikossa ajatella viitattavan?
212. seurailija24.2.2017 klo 13:44
Hyvä ristikko ratkeaa ilman Googlea, jota olet tuossa jo aika paljon käyttänyt. Hae jotain toista sanaa, jolla tuokin aukeaa! Yllätä itsesi ja selviä tehtävästä ilman apua!
213. tapio24.2.2017 klo 15:22
Seurailija on jossakin määrin oikeassa. HOWARDIN LEFFA on osittain hoksausjuttu, mutta puoliksi tietojuttu. Kyseessä ei ole Ron Howardin leffa, mutta leffa kuitenkin - tarkistin sen ja oli itselle totaalisen tuntematon leffa. Kyseessä piilisvihje.
214. seurailija24.2.2017 klo 15:41
Tuttu leffa kun nyt vinkin annoit.

Hyvät ristikot ratkeavat, vaikka ei ihan kaikkea tietäisikään.
215. tapio24.2.2017 klo 16:38
Sain ratkottua, mutta kaikki ratkaisusanat eivät olleet varsinaisia sanoja vaan kirjoitettua puhetekstiä.
216. seurailija24.2.2017 klo 16:46
Miksi meidän muiden pitäisi olla kiinnostunut tästä vuonna 2017?
217. tapio24.2.2017 klo 16:55
Nykyisin ei SK:ssa enää kohtaa yhtä vaikeita ristikoita - aikoinaan pidettiin täyskolmosena ja olen samaa mieltä.
Katsoin vanhan säikeen. Yhtä vihjettä en täysin hahmottanut, mutta sain vanhasta säikeestä vastauksen.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=6101&a lku=1980&t=k2

Tehtävästä tosin kaikki eivät pitäneet. Vähän saman tapaista kritiikkiä, mitä esitin kommentissa no 215 sai tehtävä aikoinaankin.

Pitäisikö SK:ssa olla nykyisin yhtä vaikeita ristikoita? Ainakin se olisi aika ongelmallista, sillä SK ei ole ristikkolehti kuten PuPe tai Iisakin ristikot, joissa näin vaikeita pitää olla joukossa.
218. TU25.2.2017 klo 03:19
Anna tapio SK ristikoiden olla, meillä lehden tilaajila on muutakin intressiä.
219. tapio25.2.2017 klo 09:09
Satunnaisesti uusia enää ratkonkaan ja vanhoistakin valikoiden. Yritän entistä paremmin ymmärtää niiden luonnetta verrattuna ristikkolehtiin.

210. oli Punaisen Pelikaanin tehtävä ja sitä ei kukaan kommentoinut.
220. tapio26.2.2017 klo 11:08
http://sanaris.fi/wordpress/images/tekijat/laatija t/juha_hyvonen_esimerkkiristikko1995_aikansa_vaike in.pdf

On kyllä haastava ja vielä kesken.

LEIKKITOVERI > KATA

Jos Juha viittaisi Kata Kärkkäiseen...
221. Jukkis26.2.2017 klo 11:21
No nimenomaan häneenhän siinä viitataan.
222. Pr26.2.2017 klo 11:29
Haha, toi leikkitoveri onkin hyvä. Sillä testatan mitä lehtiä on tullut luetuksi, tai edes kuvia katselluksi!
223. tapio26.2.2017 klo 11:38
Olihan se aika tunnettu juttu aikoinaan eikä lehteä tarvinnut olla lukenut - ristikon ilmestyttyä aikaa oli vierähtänyt todenn. vajaa 7v. - ja nyt n. 18 1/2 v. ja joskus vieläkin asiaa muistellaan. Silti vähän seksistinen vihje.

Googlehaulla:

"Kata Kärkkäinen tuli kuuluisaksi poseerattuaan miestenlehti Playboyn keskiaukeaman alastonkuvassa joulukuussa 1988."
224. tapio26.2.2017 klo 12:59
Jos ratkaisusana vihjeelle VUORINEN on henkilönimi, Juha voisi sen kertoa, koska tämä on niin vanha ristikko. En ketään sopivaa henkilönimeä löytänyt nimittäin, mutta ristikon syntyaikaan saattoi joku sellainen henkilö olla ajankohtainen, jota ei enää nykyisin muistella. Juha Vuorinen on liian uusi tuttavuus, koska eka kirjan häneltä syntyi vasta ristikon laadinnan jälkeen.
225. seurailija26.2.2017 klo 13:52
Jura?
226. iso S26.2.2017 klo 15:50
Naurulihakset kommenttia odotellessa koetuksella!
227. huhu26.2.2017 klo 16:16
Lainaus: 223. tapio 26.2.2017 klo 11:38
"Silti vähän seksistinen vihje."

Mitä seksististä näet suorassa käännöksessä? Playboyn keskiaukeamatyttöä on aina kutsuttu "Playmate of the Month" suomeksi siis kuukauden Leikkitoveri.

PS. tapio, sinulle on pitkä viesti ketjussa: 9169. Sivuston haitakkeet (helmikuu 2017), http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9169
228. tapio26.2.2017 klo 16:41
227. Koin itse viittauksen Playboy-lehden keskiaukeamakuvaan seksistisenä (en sinänsä tiennyt, että keskiaukeaman tyttöä kutsutaan huhun mainitsemalla nimellä).

225. Vuoristoja mietin kanssa, mutten niistäkään löytänyt kohtaan sopivaa. Mielestäni vihje USEIN OMISSA HÄISSÄÄN viittaa monta kertaa naimisissa olleeseen henkilöön ja R-alkuinen ei sovi. Ajattelin vihjeessä jopa "vuorellinen" eli esim. liittyen takin vuoreen, mutta ei takin vuori kyllä liity suoraan sanaan "vuorinen".

226 En nyt tiedä, mitä iso S ajattelee minun kommentoivan.
229. Juha N26.2.2017 klo 17:46
tapion heitto, että ratkaisusanalle KATA annettu vihje LEIKKITOVERI (viittaus Kata Kärkkäisen taannoiseen Playboy-lehden playmate-tyttörooliin) olisi "vähän seksistinen", on tyypillistä tapiota: laatijaa kritisoiva sinnepäin-hutaisu. Tämän uusimman sammakon syy lienee jokin seuraavista:

1. tapio luuli, että sanan 'seksistinen' merkitys on 'seksuaalissävyinen' tai ''seksuaalisen mielleyhtymän aiheuttava' tai 'seksuaalisuuteen tavalla tai toisella liittyvä'. Eli tapion yleistieto on (tässäkin asiassa) vajavainen.

2. tapio tiesi, että sanan 'seksistinen' merkitys on 'sukupuolten eriarvoisuutta syrjivällä tavalla korostava', mutta päätteli: "Kun naisia esineellistävät kuvat ovat seksistisiä, niin siitä, että LEIKKITOVERI-vihjeessä on viittaus Kata Kärkkäisen esiintymiseen naisia esineellistävissä kuvissa, seuraa, että kyseinen vihjekin on seksistinen." Eli tapion kyky loogiseen päättelyyn on vajavainen.

3. Oikeasti tapio tarkoitti sanoa, että LEIKKITOVERI-vihjeen viittaus Kata Kärkkäisen alastonkuviin on seksuaalisen mielleyhtymän antavana (tapion mielestä) epämiellyttävä ja täten (tapion mielestä) sanaristikoihin sopimaton. Lisäksi tapio tiesi, että sanan 'seksistinen' merkitys on 'sukupuolten eriarvoisuutta syrjivällä tavalla korostava'. Tästä huolimatta tapio koki voivansa käyttää vihjekritiikissään termiä 'seksistinen' termin 'seksuaalisen mielleyhtymän aiheuttava' sijasta, koska: "Mitä sillä on väliä, että väitteeni on epätosi, jos se on kuitenkin on edes vähän sinne päin." Tai: "Enpä huomannut ajatella, olin liian hätäinen, olisi pitänyt olla tarkempi, mutta kun niin kovasti halusin antaa laatijalle risuja."

Mikään näistä vaihtoehdoista ei ole tapiolle kunniaksi. Minusta tällaisia epämääräisiä kritiikkiheittoja on vastenmielistä lukea.
230. pelaaja26.2.2017 klo 19:08
Hienoa lukea selvää, tyhjentävää tekstiä. Ja vaikka se nyt sattumoisin henkilöityykin tässä tapioon, niin eiköhän se ole kaikin puolin hyvä muistutus meille muillekin - kuten myös huhun tiedote säikeessä 9169.

Vähän kevyemmän sortin juttu: tapio kirjoittaa "Ajattelin vihjeessä jopa "vuorellinen" eli esim. liittyen takin vuoreen". Olen aina luullut tietäväni, että takin vuori taipuu 'vuorillinen, vuoriin', joten ällistykseni oli suuri kun näin että Kielonen hyväksyy takille myös vuoren!
231. tapio26.2.2017 klo 19:21
229. Minulle riitti, että lukija suurin piirtein ymmärtää, mitä tarkoitan.

Ristikko on kyllä yllättävän haastava. Mennyt aikaa enemmän, mitä PuPe:n saman aikakauden tehtävien parissa. Oikea yläkulma oli ovela - vihjeet ovat loogisessa järjestyksessä, mutta etukäteen ei voi päätellä, mikä vihje tai mikä vihjeen osa liittyy mihinkin ratkaisusanaan.

Vasen yläkulma edelleen kesken.
232. HT26.2.2017 klo 19:30
Lainaus: 230. pelaaja 26.2.2017 klo 19:08
tapio kirjoittaa "Ajattelin vihjeessä jopa "vuorellinen" eli esim. liittyen takin vuoreen". Olen aina luullut tietäväni, että takin vuori taipuu 'vuorillinen, vuoriin', joten ällistykseni oli suuri kun näin että Kielonen hyväksyy takille myös vuoren!

Suomen kielen lautakunta pohdiskeli vuori-sanan taivutusta kokouksessaan 31.1.2014 ja päätti pohdiskelunsa näin: "Suomen kielen lautakunta totesi, että vaikka vuori-sanan i:llinen taivutus on hyvin vakiintunut erikoisalalla mm. käsityöterminä, ei kahtalaisesta taivutustavasta ole yleiskielessä haittaa. Samoin voidaan käyttää rinnakkain johdoksia vuorillinen ja vuorellinen sekä vuoriton ja vuoreton."

Samassa kokouksessa päätettiin hyväksyä muoto "alkaa tekemään".
233. Juha N26.2.2017 klo 20:03
tapio kirjoitti: "Minulle riitti, että lukija suurin piirtein ymmärtää, mitä tarkoitan."

Eli sinulle sopii tuomita jokin vihje (ja siten laatija) seksistiseksi, vaikka tarkoitit vain moittia laatijaa siitä, että ratkojana joutuit hetken ajattelemaan Kata Kärkkäisen alastonmallihistoriaa? Ja olet tyytyväinen, jos lukija 'suurin piirtein' ymmärtää, mitä tarkoitat? Mutta entäpä jos kaikki lukijat eivät ymmärräkään termiesi sekamelskaa haluamallasi tavalla, vaan tulkitsevat sanat niinkuin ne on sanottu? Jolloin heille saattaa jäädä kuva, että Juha Hyvönen on laatijana seksistinen?

Missä luojan tähden on sinun netikettisi? Vastuu, moraali, etiikka?
234. tapio26.2.2017 klo 20:06
Ei käynyt mielessä tämänkaltainen ajatuskulku:

"Mutta entäpä jos kaikki lukijat eivät ymmärräkään termiesi sekamelskaa haluamallasi tavalla, vaan tulkitsevat sanat niinkuin ne on sanottu? Jolloin heille saattaa jäädä kuva, että Juha Hyvönen on laatijana seksistinen? "
235. pelaaja26.2.2017 klo 20:56
Hyvä, HT. Olen siis ollut puolitietoinen vain 3 vuoden ajan. En tosin aio vastaisuudessakaan hankkia vuorellista vaatetta, koska asun tasamaalla. Mutta jos siis samassa kokouksessa päätettiin tuo "alkaa tekemään", niin en ihmettele enää mitään.

Jossain vaiheessa pääsi käymään niin, että otsikon aihetta sivuamattomia viestejä ei enää laiteta hakasulkuihin. Ennenhän siitä oli laki ja asetus. Ehkä tapioistuminen syynä; suurin osa ristikkosäikeistähän olisi täynnä niitä.
236. iso S26.2.2017 klo 21:31
Ei ollut hakasuluista lakia eikä asetusta, vain vahva toivomus. Täällä ns. asiapuolella se auttaa hyppäämään otsikon aiheeseen liittymättömien kommenttien yli. Ns. hömppäpuolella sama peruste, mutta lisäksi ketjuissa se helpottaa olennaisesti koosteiden laatijan työtä.

Minun ennakkohykertelyni Vuoriseen liittyen perustui ajatuskulkuun, joka osittain perustui kokemukseen osittain vilkkaaseen mielikuvitukseen, joka on köyhän paras huvitus. Onhan tapio oppivainen, onhan? Hänelle on vinkattu, että Nimipalvelusta voi tarkistaa, onko jokin sana ollut Suomessa käytössä etunimenä tai sukunimenä. Nyt hän sai vinkin "Jura?", joten ei kun vilkaisemaan. Kyllä, alle 83 miestä ja alle 15 naista, mutta kuka on Jura Vuorinen? Google ei tunne, joten lienee joku kirjan henkilö, onhan kirjallisuudentuntemukseni heikko. Täytyypä kysyä ristikkopalstalta!

No, väärin veikkasin, mutta onneksi en lyönyt vetoa.
237. tapio26.2.2017 klo 21:55
Nimien suhteen katson usein Wikipediasta,joka listaa tunnettuja nimen omaavia henkilöitä. Oletan, että ristikoissa käytetään suh tunnettujen henkilöiden nimiä. Joskus nimi jää tähdenlennoksi, jolloin ei päädy Wikipediaan.
238. Hm.26.2.2017 klo 22:02
Sinulla tapio on hyvin köyhä elämänkokemus asioista, etkä seuraa asioita. Näin olet itse kertonut. Minusta on hienoa, että ratkot ristikoita ja monenlaisia. Älä kuitenkaan viitsi puuttua arvostellen ristikoihin, tai varsinkaan yleistää näkemyksiäsi, koska sinulla on harvinaisen olematon kompetenssi. Sori vain.
239. seurailija26.2.2017 klo 22:06
Wikipedian mukaan tunnettuja ristikonlaatijoita:

Henry Haapalainen
Pekka Joutsi
Teemu Pallonen
Veikko Sonninen
Benjamin Tatar
Veijo Wirén

Ainoat tapion hyväksymät laatijat ristikoissa, muut ovat vastenmielistä sisäpiirin tietoa?
240. tapio26.2.2017 klo 22:20
Ei ole kyllä kaksinen luettelo - erittäin huono joo. Luetteloiden laatu kyllä vaihtelee paljon.

Seurailija tarkoitti kaiketi Juralla Jura-vuoristoa. Nelikirjaimisia yleisesti tunnettuja vuoristonimiä on vähän. Tosin joskus ristikoissa on knoppitietovihjeitäkin.
241. iso S27.2.2017 klo 10:19
Suomalaisen ratkojan silmin katsottuna tuo laatijoiden luettelo hämmästyttää, kummastuttaa. Monta merkittävää nimeä puuttuu ja sitten siellä on joku mystinen Tatar! Mihin lehteen tai lehtiin hän laatii? En ole koskaan nähnyt yhtään hänen laatimaansa ristikkoa. Arvoitus ratkeaa kun klikkaa linkin auki:

"Benjamin ”Ben” Tatar (23. tammikuuta 1930 Pittsburgh, Pennsylvania – 29. marraskuuta 2012 Pittsburgh, Pennsylvania) oli yhdysvaltalainen näyttelijä, joka työskenteli niin elokuva-, televisio-, teatteri- kuin ääninäyttelijänäkin.
...
Näyttelemisen ohella Tatar teki myös ristikoita Dell Publishingille."

Että sellainen tataari tällä kertaa. Parempi listaus kotimaisista laatijoista voisi olla täällä:
_https://fi.wikipedia.org/wiki/Sanaristikko
vaan eipä ole.

Wikipediasta löytyy paljon tietoa, suurin osa jopa oikeaa, mutta likimainkaan täydellinen tietolähde se ei ole.
242. tapio27.2.2017 klo 11:34
Sanaristikko-sivu käsittelee ristikoita yleisellä tasolla.

Nykyisin no www-osoitteet voi laittaa ilman ylimääräistä, jolloin toimivat linkkinä - iso S jäänyt vanhaan aikaan.

Etunimi/sukunimi -luettelot ovat kokemukseni mukaan olleet melko kattavia.
243. tapio27.2.2017 klo 11:48
Eki tai jompikumpi Juhista voisi vähän täydentää ristikkotyyppilistaa.
244. Stefan27.2.2017 klo 11:51
tapio voisi pysyä säikeen otsikon mukaisessa kirjoittelussa.
245. tapio27.2.2017 klo 13:49
Tässä säikeessä en siitä ole toisten suhteen pahastunut, mutta Stefan on yleisellä tasolla oikeassa.

Juhan ristikko oli haastava. "VUORELLINEN" oli vihjeenä turhan väljä, mutta kyllä siihen risteävien avulla järkevä ratkaisu tuli - tosin vastaavia paikkoja on maapallolla vaikka kuinka paljon, ehkä miljardeittain.

Olisi mielestäni mennyt PuPe:ssa nykyisinkin kolmosesta.

Seuraavat vihjeet jäivät vähän hämäriksi, vaikka niihin risteävien avulla ratkaisusana tuli

RANTALAVA
OJA
vihjeen TARINOIDA NOIN yläpuolella oleva kuvavihje
Koiran kuvan (keskellä hieman oikealle) alapuolella oleva tavuviiva

Jos joku haluaa ensin yrittää tuota ratkoa, en laittanut vielä, mitä noihin sain.
246. Eki27.2.2017 klo 13:57
Jaahah, tämähän on Notiisi, aikansa vaikein tosiaan. Ratkoin tämän Lapin yöjunassa ja nautin joka hetkestä. Tässä oli paljon uusia jippoja, joista monet nyt ovat arkipäivää.

Se mitä Iisakeissa aloitettiin ja jonka Aulis Lehto Hesarissa jalosti huippuunsa 80-luvun alussa, sai tässä aivan uuden sysäyksen ja uusia ideoita tulevaan. Sen jälkeen onkin rintama ollut leveämpi. Muistan vuonna 2004, kun olin lomalla Kanarialla ja ratkoin Sanaseppoa ja siellä oli monelta hienoja koviksia. Silloin kaupallisissakin lehdissä oli vielä enemmän vaikeita.
247. tapio27.2.2017 klo 14:47
OJA taitaa liittyä henkilönimiin - 1995 oli vielä muistettavissa ja ehkä itsekin olisin tuolloin voinut muistaa, mutta 2017 en enää ilman netin apua.
248. Eki27.2.2017 klo 14:58
Samoin RANTALAVA.
249. tapio27.2.2017 klo 15:11
Jos vihje luetaan RANTALA + VA, saadaan viittaus henkilönimeen. Niinä tapauksessa en enää mahdollista henkilöä hahmota. Ristikkoon sopivaa etunimeä ei löydy Wikipedialista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Rantala.

Hahmotin itse vihjeen paikkaan, jossa voisi olla rantalava.
250. tapio28.2.2017 klo 08:28
Koiran kuvan (keskellä hieman oikealle) alapuolella oleva tavuviiva
Logiikan taidan ymmärtää - saman tapainen vihje samantapaisella logiikalla tehtävässä on toisessakin kohtaa.

vihjeen TARINOIDA NOIN yläpuolella oleva kuvavihje > VALELU

Juhalla kuvat ovat välillä melkoisia kuva-arvoituksia enkä tuota arvoitusta hahmota.

Arvoitus, jonka keksin on vihjeen LIIKE alapuolella. Kuva on sellainen, että ratkaisusanamahdollisuudet ovat erittäin suuret. Kuva-arvoitukset taitavat olla Juhan ristikoiden erityispiirre.
251. tapio28.2.2017 klo 11:35
Tuota kuvavihjettä voi verrata tekstivihjeeseen "VUORELLINEN" tai ehkä vielä yleisluonteisempaan vihjeeseen "NAINEN". Kyseisessä kohdassa se toimi kuitenkin ihan hyvin siinä vaiheessa kuin sai risteävistä riittävästä apua.
252. SP28.2.2017 klo 11:44
Tapio, miksi kysyt ja vastaat itse ,ketä kiinnostaa ?
253. tapio28.2.2017 klo 12:32
No kun en heti keksinyt, mistä kyse, tuli kysyttyä. Nyt vain en ymmärrä, millä logiikalla ratkaisusana VALELU tulee.

Toisesta kuvavihjeestä kirjoittelu oli vain kirjoittelua.
254. Nipa28.2.2017 klo 12:41
Mulla tuli yhteen Pirkanmaalla vihjeeseen AKAA, eihän sellainen sana tarkoita mitään. Eikö näitä mitenkään tarkasteta etukäten?
255. tapio28.2.2017 klo 12:53
252:een. Ristikko itsessään on kiinnostava - ainakin minulle oli vaikeampi kuin suuri(n) osa PuPe:n ja SK:n nykykolmosista.
256. tapio28.2.2017 klo 13:13
Jos nyt jollakulla olisi vielä kommentoitavaa Notiisiin, laittakoon sen vielä tähän säikeeseen. Harmi, ettei Juha enää Sanarikselle ole ristikoita laatimassa.
257. Eki28.2.2017 klo 13:14
Juha laatii Sanarisille mutta ei Pelikaaneihin.
258. ++juh28.2.2017 klo 13:35
Notiisin lähteillä

Nykänen:
valella – Kuv. Kuu valeli salaperäistä hohdettaan.

Suuri suomalainen tietosanakirja:
Elba, Italialle kuuluva vuorinen saari Välimeressä.
259. tapio28.2.2017 klo 13:43
Kiitos - ja kiitos myös ihan mielenkiintoisesta ristikosta.

Elban vuoristoisuuden tarkistin netistä ja vihje kyllä sopii esim. Elbaan.

"
Nykänen:
valella – Kuv. Kuu valeli salaperäistä hohdettaan.
"

Kuuluu kategoriaan "täysin tuntematon merkitys" eikä minulla näemmä ollut mahdollisuuksiakaan tuota ymmärtää. Yksi sun toinen on kehottanut ostamaan jostain Nykäsen - joku jopa ehdotti, että voisi sellaisen lahjoittaa postituskulujen hinnalla.
260. Eki28.2.2017 klo 13:49
Ei se ollut "ihan mielenkiintoinen ristikko", se on koko nykyisen koviseliitin äiti ja sellaisena sitä varauksetta palvottakoon. Parhaimmillaan se oli tietenkin vuonna 1995.
261. tapio28.2.2017 klo 14:04
Varmaan tosi. Itse en tietenkään pysty edes arvioimaan, miten paljon se poikkesi aiemmista. Yllättävän haastava vielä nytkin. OJA nykyisin haastavampi kuin 1995. RANTALAVA jäi minulta jopa selvittämättä.
262. si-tee-raaja28.2.2017 klo 14:54
Vuokilan Ristisanakirjasta löytyy jousiampuja Rantala.
263. tapio28.2.2017 klo 15:04
Toimii - tuskin olisin muistanut henkilöä vuonna 1995.
264. SH28.2.2017 klo 23:31
Nykäsen ison kirjamäärän postitus on perin työlästä ja sen saa varmasti lähidivariin, kun laittaa tilaukseen, siellä varmasti tiedossa ylimääräisiä Nykäsiä. Eivät ole normimyyntiä. Saattoi tulla väärään säikeeseen.
265. TU28.2.2017 klo 23:39
Tapio, sinulta puuttuu perspektiiviä. Olet hyvin innostuneena rykäissyt kaiken ja luonteesi mukaisesti, oletan, tahtoisit järjestää ja luokitella kaiken. Monikaan täällä, luulisin, ei tykkää sellaisesta, vaan tykkää ajatusten avaruudesta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *