KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 10.-11.12.2016

9079. IS-viikonloppu 10.-11.12.2016

Eki10.12.2016 klo 10:03
Keräsen ja Kärkkäinen kolmonen koviksena.
2. Tarja10.12.2016 klo 23:25
Jari voisi muuttaa sukunimensä Kieräseksi, sen verran kieroja vihjeitä oli taas. Mutta erinomainen ristikko, kiitoksia!
3. Joutilas11.12.2016 klo 10:42
Aistin kieroutta,pimeyttä!Siinä ei mitään uutta!Aistin valoa!Tämä on aivan (ihan)uutta! Kiitos!
4. MEttalo11.12.2016 klo 12:56
Kiero mikä kiero! Aivan uusia sanoja, joista en ole kuullutkaan.Yleissivistys karttui.
Kiitos!
5. Rampe11.12.2016 klo 15:09
Olihan siinä kieroutta. Leikkeentekijän kanssa olin niin hukassa ettei vihje TEOA meinannut aueta.
Siinä hieno vihje, kuten myös LEPRIN KERA.
Sen idean tajusin paljon myöhemmin kuin itse ratkaisusanan.
Ei tämä ihan pahis ollut lukuun ottamatta oikeaa alakulmaa.
Hienoa viikonlopun ajankulua kuitenkin.
Kiitos!
6. O11.12.2016 klo 17:35
Rampe kirjoitti sen, minkä minun piti kirjoittaa! ;) "Ei tämä ihan pahis ollut" jättäisin pois, sillä minulle tämä oli pahis. Hieno ratkottava, vaikka aikaa meni todella paljon. Hyvä olo nyt.

Kiitos Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen!!!
7. Nolla11.12.2016 klo 20:31
Petollinen -vihjeen ratkaisu askarruttaa ts. en tajua. Olenko ainoa?
8. Juha N11.12.2016 klo 22:22
Alavasemmalla on minustakin neljän sanan kokonaisuus, josta en oikein tiedä, mikä on laatijan tarkoittama ratkaisu. Tämän ongelman huipentuma on KUUNNELTUJA, jolle olen pitkin hampain kirjoittanut erään monikkomuotoisen ratkaisun (en paljastane tässä liikoja, koska vihje viittaa selvästi monikkoon), vaikka en käsitä, miten tämä sana voisi vihjeen mukaisessa asiayhteydessä olla monikoitu. Ongelmaan liittyy kolme variaatioita tarjoavaa sanaa: PETOLLINEN (joka on oletettamalleni ratkaisusanalle tosi väljä vihje) sekä noiden kahden duunarikuvavihjeen antamat sanat.
9. iso S12.12.2016 klo 11:36
Joskus ihmetyttää miten yleensäkään tämän vaikeusasteen ristikoita on mahdollista ratkaista ihmisjärjellä. Soveltuisivat ehkä paremmin ajantappovälineeksi humanoidien kohtauspaikalle! Täyteen tuli, mutta mielessä on kirkkaimpana se ero, mikä on täyttämisellä ja ratkaisemisella.

Se hyvä puoli (hyvissä) koviksissa on, että kuin vihdoin vastoin odotuksia päätyy oikeaan aavistukseen, tulee sellainen tunne että eihän tuohon mitään muuta mahdollista ratkaisua olekaan. Vihje on kiero, mutta yksikäsitteinen. Siksi kuulakärkikynällä ratkovalle ei tule juurikaan enempää väärän arvauksen päälle kirjoittamisen tarvetta kuin helpoissa ristikoissa. Tässä määrä oli 13 ruutua. Yksi kohteista oli "melkein sama ilman ekaa", jonka 2. ja 3. kirjain olivat minulla ensin väärin. Täytyy myöntää ettei voi kieltää että tarjoamani vaihtoehto olisi ollut aika karua huumoria.

Vasemman alakulman "kuunneltuja" vaatii tosiaan siedätyshoitoa. Täytyy joko suostua uskomaan että onhan sitä yhtäkin monta tai että onhan niitä muitakin kuin se yksi, vaikka sen yhden monien kuuntelu on erityisesti mainittu. Tämä valitettavasti saattaa auttaa ratkovia kuuntelijoita. Pitkien hampaiden takana lienee joka tapauksessa vastaava ajatuskulku kuin se, että esimerkiksi alkuaineita -> hapet on väärin, koska on vain yksi alkuaine jonka nimi on happi. Tämä kohta olisi ollut ihan ok jos sekä vihje että ratkaisu olisivat olleet yksikössä. Tuon kuunneltujen ratkaisun hyväksymällä kulmaan ei jäänyt minulle epäselvää. Petollinen väljä? No, kyllä niinkin, mutta ei ristikon väljin. Esimerkiksi Atlantin rannikolla on paljon muutakin kuin ristikon ratkaisusana.

Laatija on mennyt aika lailla vaikeusaste ja vihjeityksen viekkaus edellä, jolloin sanaston laatu on jäänyt jossain määrin lapsipuolen asemaan. Useat sanat muistuttavat kovasti sellaisia fakkeja joita hyvä laatija ei ainakaan ota laadinnan lähtökohdaksi. No, täydellisyys on hyvän vihollinen ja jostain täytyy tinkiä jos jotain haluaa saavuttaa.

Kolmonen on Iltiksen asteikolla vaikeusasteen ylin merkintä, mutta ei mikään absoluuttinen totuus. On kolmosia, kovia kolmosia ja pahoja kolmosia. Tämä oli sellainen lievemmän pään kolmonen päätellen siitä että sain sen täyteen.
10. Pirjo12.12.2016 klo 13:27
"Väljyys" vihjeessä on sopivasti annosteltuna oikein hauska juttu, itse ainakin nautin, kun lopulta hoksaan "sen oikean". Persoonallinen vihjeitys on ihan ok.

Kiitokset Keräselle myös monista kirjainkikkailuista, tämän kaltaisina - eli ei ole menty aidan matalimmasta kohdasta (vrt. anagrammit) yli eikä ali- ne ovat ristikon suola. Ihan kiva ja rohkea laadinta.

Kuvittajalta yksi epäonnistunut kahden ruudun kuva yläosassa (3-4 rivi) -liian pieni tila noin monimutkaiselle vihjekokonaisuudelle... Muuten taidokasta kuvailmaisua, niin kuin Heli Kärkkäiseltä yleensäkin.

Kiitos molemmille!
11. HM14.12.2016 klo 22:26
Paha oli, kaksi päivää meni, mutta ei onneksi kuitenkaan 3+. Olipa ovelia kierouksia! Yhtä yläreunassa väänsin tosi pitkään, vaikka arvasin, mitä haetaan. Yksi sana jäi sellaiseksi, jota en ole ennen nähnyt suomen kielessä. Muutaman googlauksenkin vaati. Kiitos!
12. Masa I9.3.2017 klo 21:21
Morjens !
Täyttelin 'lomilta' palattuani vasta äsken.
Muuten täyteen , vain vihje LOPP- jäi kesken ja ymmärtämättä !
Jaksaisiko joku vielä selittää ?
Sain SILA--ET ??
13. seurailija9.3.2017 klo 21:22
Varmaan loppusilauksista puuttuu uut.
14. Masa I9.3.2017 klo 23:33
Morjens seurailija !
Sillee kai ! Kiitos vastauksesta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *