KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 30.-31.10.2016

9034. IS-viikonloppu 30.-31.10.2016

Eki29.10.2016 klo 19:07
Skyttää/Kärkkäistä koviksessa, Parkkista piiliksessä.
2. Matti30.10.2016 klo 00:58
Parkkis iisi, Skytän pahikseen en tohdi edes kajota.
3. Rampe30.10.2016 klo 06:26
Matti, kyllä siihen sentään kajota tohtii !
Täyteen sitä tuskin saa kukaan joka ei Antin pahiksia ole ennen ratkonut, mutta tästä on melkoisella varmuudella tulossa anatomia.
Siitä sitten aikanaan näkee mitä laatija on tarkoittanut ja samalla oppii hänelle ominaisia kierouksia.
En tiedä täyttyykö tämä minullakaan ilman apuja. Pääkuvan alareunasta alaspäin on ristikko täynnä ja todennäköisesti oikein.
Ylempi sininen ja siihen risteävät sanat tuntuvat toivottoman vaikeilta.
4. Lauri Kultti30.10.2016 klo 08:28
Pitääpä pitkästä aikaa tänne kirjoitella, kun oli niin kovin kinkkinen kovis. Täyttyi kuitenkin, vaikka yhden alarivin vihjeen ja ratkaisusanan yhteys vielä askarruttaakin. Olikohan tässä yksi vähän uudenlainen skytismi? (Tai sitten minä en vain ole sattunut törmäämään.)
Eilen ratkesi ihan normaalivauhtia oikea laita, mutta kovin oli kivikkoinen tie saada valmiiksi vasen alanurkka ja samoin vasen ylänurkka. Olisi hauska tietää, mitkä kohdat jäivät muilta viimeisiksi.
5. TAM30.10.2016 klo 09:04
Näytti ylipääsemättömältä eilen,mutta valmiiksi tuli. Yksi outo sana alhaalla.
6. Tarkkailija30.10.2016 klo 09:35
Skytismi on otsikossakin. 31.10. on maanantai
7. Tuomas L.30.10.2016 klo 10:56
Vaikutti ensin vähän helpommalta Skytältä, mutta eräiden kohtien täytyttyä suhteellisen nopeasti alkoikin sitten melkoinen koitos. Ratkonta oli eräässä vaiheessa täysin jumissa, mutta sitten yhtäkkiä oivalsin alaspäin lähtevän pääkuvalauseen viimeisen sanan ja prosessi alkoikin edetä. Täyteen tuli lopulta, vaikka yksi yhden kirjaimen virhe aiheutti pitkään ongelmia.

Ristikossa on tosiaan vähän uudenlainen skytismi, mutta ei se ole alareunassa.
8. Lauri Kultti30.10.2016 klo 12:14
Jaa, kirjoitinkin vähän leväperäisesti. Tarkoitin, että tässä ristikossa on uudenlainen skytismi. Ei tosiaan ole alalaidassa.
9. Joutilas30.10.2016 klo 15:18
Kyllä oli pitkään ihan hiljaista.Mistään en päässyt alkuun.Viimein vasemmalla välähti.Neljännes ristikosta täyttyi hetkessä.Sitten oli taas hyvin piiiitkä hiljaisuus,kunnes lopulta ylhäällä ryöpsähti sanoja solkenaan.Loppu olikin hirveätä vääntämistä ja tasaisen junnaavasti putkahdin oikeasta alakulmasta ulos.Täyteen tuli,mutta paria vihjettä/vastausta pitää vielä sulatella.Kiitos.Sanomattakin lienee selvää,että mielestäni pallotus oli oikein,tai jopa alakanttiin.
10. anna h30.10.2016 klo 15:30
kiva kovis, minulla viimeeksi täyttyi yläkeskiosa ja osa alueesta pääkuvasta heti oikealle. En keksinyt mitään uutta skytismiä, mielestäni olen kaiken kuitenkin ymmärtänyt.
11. Pr30.10.2016 klo 15:58
Herttinen sentään että otti koville. Suuri oli tyytyväisyyteni, kun selvitin pääkuvan pitkät sanat. Minä pääsin alkuun siitä "skytismistä". Eilen täyttyi puoleenväliin, ja tänään useassa jaksossa loput. Paperi sai kovaa kohtelua friction-kynältä. Kai Syttä kovemmankin osaisi tehdä, mutta toivottavasti ei tee!
12. Juha N30.10.2016 klo 22:01
Niin paljon kuin tästä ristikosta muuten pidinkin, niin seuraavan vihjeen ratkaisusanassa saattaa olevan jotain outoa:

K_ _ _ -
_ _ _
13. Masa I30.10.2016 klo 23:03
Morjens !
Olen kaimapojan kanssa samaa mieltä: en edes yritä kajota !
14. amia30.10.2016 klo 23:50
Jaa-a, mitähän outoa siinä K-vihjeessä olisi. Arkituntumalla ratkaisu kuulostaa aivan validilta, eikä erityisemmin huvittaisi lähteä tsekkaamaan Nykäsen määritelmiä. Mestarin omassa kommentissa sana "olevan" saattaa olla erityisen outo:)
15. Jv31.10.2016 klo 07:00
O
16. O31.10.2016 klo 12:05
Oli todella pahis. Tämän ristikon kanssa tuli vietettyä aikaa päivä, jos toinenkin. Ensimmäisenä aukeni vasen ylänurkka ja viimeisenä oikea ylänurkka. Pääkuvan lauseet tulivat siinä välillä.

Kiitos Antti Skyttä ja Heli Kärkkäinen!
17. Ahti1.11.2016 klo 06:57
Valmistui lopulta aamun kirkkaammilla ajatuksilla. Oikea yläkulma tökki viimeisenä. K-vihjeen ratkaisu tuntuu kyllä kelpo sellaiselta. Yhden kolmanneksi alimman rivin ratkaisun ja vihjeen yhteys vielä askarruttaa. Kiitos Antille ja Helille taas kelpo laatimuksesta.
18. O1.11.2016 klo 11:20
Ahti.
Mistäpäin sait aloitettua?
19. iso S1.11.2016 klo 15:44
Ahdin vastausta odotellessa totean, että aloitin oikeasta ylänurkasta ja siihen se sitten suunnilleen jäikin. Liian hapokasta entistäkin harmaammille aivosoluille.

Vasen ylänurkka oli täytetty jo painossa. Siellä oli kaksi puhekuplaa ja molemmat olivat täynnä tekstiä. Kuviakaan ei tarvinnut värittää, siitäkin oli ystävällisesti huolehdittu.

Toisessa säikeessä totesin MM:lle, että hyvä kuvittaja on ihmisen paras ystävä ja kuvittajille pitäisi olla olemassa jokin Puupäähatun tapainen tunnustuspalkinto. Nimiä en maininnut, mutta mm. MM itse ja tämä Heli olivat niitä esimerkkitapauksia joiden paljas pää oli mielestäni peittämistä vaille.
20. iso S2.11.2016 klo 12:23
Korjaan edellistä lausuntoani. Muutaman lisäponnisteluistunnon (keinotekoinen sana) jälkeen ristikko täyttyi. Viimeisenä vastaan hangoitteli pääkuvan oikealla puolella oleva alue. Se täyttyi, kun suostuin hylkäämään siihen asti ainoana varmana pitämäni sanan. Olipahan sellainen keitos kikkoja ja tiedontarvetta että joiltakin osin ymmärrys jäi vajaaksi. Kiitän etukäteen anatomiasta.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että tämänkaltaisten äärimmäisen viisauden ja äärettömän näsäviisauden rajaviivalla tasapainottelevien ristikoiden ratkaiseminen on periaatteessa mahdotonta. Jos se kuitenkin käytännössä onnistuu, niin ainakin täydellinen ymmärtäminen on mahdotonta. Jos kuitenkin kaiken ymmärtää, niin kyseessä ei voi olla aito immeinen. Jollakin sukupuun oksalla istuu avaruusolio!

Kiitän myös paatuneiden pahisratkojien puolesta, että on olemassa Skyttä ja kumppanit, jotka tarjoavat heille edes jonkinlaista haastetta. Minulla saattaisi nyt olla Buranan paikka, mutta eipä tarvitse - minulla ei äly päätä pakota!
21. O2.11.2016 klo 14:07
iso S.
Olipa loistavasti kirjoitettu ja lopuksi sain päivän ensimmäisen naurutuokion! :D
22. iso S2.11.2016 klo 18:39
Vanhaa sananlaskua vapaasti muuntaen: se parhaiten nauraa joka viimeinkin nauraa!
23. Rampe6.11.2016 klo 20:11
No, ehkä minä sitten nauran parhaiten? Pääkuvasta oikealle ja penkillä istuksijasta alas oleva alue täyttyi vasta nyt, kun ristikko oli ollut lähes viikon poissa silmistä. Ei sillä alueella mitään ylivoimaisen vaikeaa ollut, mutta en vain päässyt mistään vihjeestä alkuun.
24. O6.11.2016 klo 20:58
Rampe.
Kuka toivoi pahista? ;-)
25. Rampe7.11.2016 klo 14:56
Sitä saa mitä tilaa!
26. Mie8.11.2016 klo 00:30
Loppuuko ratkaisuaika heti puoliltaöin?

Sain lehden ja voisi kai sitä huvikseen kokeilla Skytänkin ristikkoa. Apusanoja kehiin niin pääsen alkuun kiitos.

Agentin sisällä
saattaa ahdistua
sujuvasti
ministeriainesta?

penkillä istuva mies
usean istuttava
tasaavaa

kansallakin
laulettu

vähin erin?
ihmeellinen
todistamassa
pilan päin
27. meester_Henk8.11.2016 klo 18:09
Anatomia on ilmestynyt.
28. oipatti20.11.2016 klo 20:09
Miksihän tulee " sapo " vihjeestä 458 kpl. Sapo-kirjasarja ????
29. Rampe20.11.2016 klo 20:27
Eiköhän se kirjasarjaa tarkoita.
30. iso S21.11.2016 klo 12:24
Wikipedia ei ole ihan ajan tasalla: "SaPo eli salapoliisiromaanit on WSOY:n salapoliisikirjallisuuteen ja jännityskirjallisuuteen keskittyvä kirjasarja. SaPo-kirjoja on ilmestynyt vuoden 2011 loppuun mennessä 457."

Wikipedian päivittäjiltä on jäänyt huomaamatta
458. Walker, Martin: Poliisimestari Bruno ja viinitarha. 2012
Tieto löytyy ainakin sivulta
_http://www.tornio.fi/index.php?p=SaPosarja2

Laatijaltakin on tainnut jäädä huomaamatta
_http://personal.inet.fi/koti/juhanik/Sapo.html
jonka mukaan löytyy myös
_459. Varenne, Antonin: Fakiirit 2012, Fakirs 2009 (RANS)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *