KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2016

9031. Punainen Pelikaani 6/2016

nykkis28.10.2016 klo 15:54
Mökillä tuli viimeinenkin, sivun 32 Lähteenmäki, ratkaistua. Oli helpompi kuin edellisessä PuPe:ssa. Ainoa epävarmaksi jäänyt on Pihlajamäen sivun 25 vasemman alakulman PP, jossa jälkimmäinen P vielä alleviivattu. MP:llä on usein näitä piilokirjaimia, yleensä kuitenkin helpohkoja keksiä. Kirjainkikkailu vain pahenee. Kohta kai ihmetellään kolmen kirjaimen kikkoja.
2. nimetön28.10.2016 klo 17:42
PuPe 5/2016 oli jo niin tukala ja monta ristikkoa jäi tekemättä, että jätin kutosen kauppaan.
3. mummo30.10.2016 klo 14:09
Tuo Pihlajamäen PP ei ole mitään kirjainkikkailua. Selvä kuin pläkki.
4. nykkis30.10.2016 klo 19:15
Hyvä, että mummolla leikkaa. Kikkailukritiikin kohdistin kyllä lähinnä Anttilan sivujen 30-31 aukeamaan.
5. eiju31.10.2016 klo 13:03
Nyt muuttui Punainen "vitsikirja" kauhutrilleriksi, kun selailin lehteä Anttilan sivuille asti. :D Hän on vielä sen verran tuore tapaus, etten ole kaikkia koukkuja sisäistänyt. <3
6. Auku1.11.2016 klo 08:04
Eijun kanssa samaa mieltä. Muut ristikot "selätin",mutta Anttilan ristikosta taitaa tulla kunnolla "turpiin".
7. eiju1.11.2016 klo 10:21
Auku, kyllä sä senkin selätät, tsemppiä. :D
Itse en ole vielä ehtinyt aloittaa koko lehteä "syyskiireiltäni!.

Yleensä aloitan lehden piiliksistä. Sellainen tapa on tullut jostain ihme syystä. En tiedä.
Miten muut? Vai saako täällä sellaista udella?
8. Maaman3.11.2016 klo 08:25
Minä aloitan aina herkullisimmista eli kolmen tähden tavuristikko ensin, sitten käärme, sanakehikko, piilosanat. Nyt on enää tekemättä Anttilan aukeama. Onneksi tässä on aikaa paneutua siihen ennen kuin lehti täytyy palauttaa.
9. eiju3.11.2016 klo 13:03
Maaman, jätit sitten herkkupalan viimeiseksi, nauti :D
10. JTL5.11.2016 klo 17:14
Kylläpä on Joonas laittanut pahan (eli hyvän)! Paljon on aukkoja vaikka on kaksistaan mietitty jo monta iltaa. Mutta ei luovuteta!
11. Kariheikki6.11.2016 klo 20:07
Onko sivun 24 oikean alakulman ASENAO -vihje mielestänne oikein?
12. Eki6.11.2016 klo 20:08
Sitä on kyselty, mutta on se!
13. Eki6.11.2016 klo 20:13
Tänään on muuten päivitetty virhepalvelua, kovin paljon sattumuksia ei ole ollut.
14. Heljä-Maija7.11.2016 klo 20:51
ASENAO - herkullinen vihje!
15. mummo10.11.2016 klo 12:34
Yhtä tavua vaille valmis Lähteenmäki. Näin käy mulle lähes joka numerossa tän kanssa. Kyllä se sieltä kuitenkin tulee... Anttila oli kova juttu, mutta valmistui sekin.
16. VL12.11.2016 klo 11:57
Pitäisikö vaikean aukeaman vihjeen 22/24 olla 22./24? Oli kyllä erityisen vaikea ristikko. Kaikki mahdolliset kikkailut on kyllä hyvin hyödynnetty. Hiukan protestoisin sitä, että (ainakin minulle) hankala punaviini-vihje alkaa piilokirjaimella, jonka joutunen arpomaan parin vaihtoehdon väliltä.
17. Tulokas15.11.2016 klo 14:24
Hattua nostan teille, jotka olette selvittäneet Joonas Anttilan ristikon. Olen yleensä saanut PuPen ratkottua, mutta nyt näyttää pahalta. Lähteenmäen tavuristikossa yksi nurkka vielä epäselvä, ja tuo Anttila pahasti kesken, eniten pääkuvan oikealta puolelta. Piilosanoja ja muita erikoisuuksia en tee koskaan, eivät ole minun heiniäni.
18. Jukkis15.11.2016 klo 14:27
Edellisen numeron keskusteluissa kirjoitin näin:

"Mutta kylläpäs taas oli, nimittäin Joonas Anttilan ristikko. Pari viikkoa sitten pidin ihan varmana, että tämä nyt jää niihin muutamaan hassuun sanaan, joita siihen mennessä olin keksinyt. Mutta nyt se on täysi, ihan käsittämätöntä."

Nyt kyllä näyttää, että muuten sama, mutta tuon viimeisen virkkeen tilanne on tosi kaukana. Vielä suurempi käsittämättömyys, jos täyttyy.
19. HP15.11.2016 klo 17:12
Mielenkiintoista olisi tietää montako prosenttia vastaajista saa Anttilan täyteen ja vieläpä oikein. Jos yleensäkin on kolmosissa paljon tyhjää ja kun moni ei niihin kajoa lainkaan. Kesken jäi minullakin.
20. Tulokas15.11.2016 klo 18:50
Selailin PuPea tarkistaakseni, löytyykö ristikoista tyhjiä paikkoja (paitsi tietysti Anttilasta ja Lähteenmäestä), ja katseeni osui s. 28 alimmaisen rivin keskelle vihjeeseen RANSKAN RAHA. Ratkaisusanassani on jotain liikaa!
21. Tulokas16.11.2016 klo 07:33
Ranskan rahan ongelma selvisi. Tuttu ristikkokikka kyseessä, näkö taisi tehdä tepposet.
22. eiju17.11.2016 klo 14:22
Anttilan ristikosta saan tuskin edes prosenttia täytettyä!
Inhoan pitkiä sanoja ja sitä paitsi täyttelen ristikoita niin, että kirjoitan sanan ja kaikki seuraavat jo valmiina oleviin kirjaimiin eli en hyppele sinne sun tänne - tai no joo, ehkä noissa vaikeimmissa.
Kärmes tyssäsi "Törkeisiin" ja "Arvoiseen". R-kirjain osui kohdalleen ja Avainsanakin vaikutti järkeenkäyvältä!
MITÄ tarkoittaa laes ja voiko sen yhditää -mestariksi? :D
23. matami mimmi20.11.2016 klo 21:25
Seitsemän tyhjää ruutua Anttilassa. Nekin yksi siellä toinen , joten anskattoo keksinkö niihin mitään. Oli kyllä turhan paljon outoja kikkailuja ja muutama epäselvä juttu sillä tavalla, että risteävistä vastauksista syntynyt sana vain niinsanoakseni syntyi , en tiedä selitystä ko sanalle. Enkä aio asiaa pohtia .
24. lefa20.11.2016 klo 21:29
Eiju jos inhoat pitkiä sanoja on niitä toisenlaisiakin ristikoita olemassa
25. Maaman21.11.2016 klo 08:39
Olen nyt pari viikkoa "nauttinut" Anttilan ristikosta ja edelleen keskellä on alue, johon ei tunnu löytyvän järkeviä sanoja. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, kuinka paljon oikein ratkaistuja vastauksia lähetetään.
26. eiju22.11.2016 klo 09:25
Lefa, onhan niitä! Hetkessä hutaistuja, emmä semosista.

Tuo ilmaisuni: "inhoan" oli ehkä liian raju kuvaus :D Kyllä nekin yleensä ratkaisen, kun luovun täyttämistavastani, jossa ei oikeastaan ole mitään järkeä.
27. amia22.11.2016 klo 22:39
Pari hajahuomiota ennen lehden postitusta. Anttilan ristikossa vihje PITKÄLLÄ ei ole mielestäni täysin yksiselitteinen, vaan näyttäisi antavan mahdollisuuden pariinkin hyväksyttävään ratkaisuun. Olen ymmärtävinäni (toki voin olla väärässäkin), mitä ratkaisua Anttila hakee, mutta siitä herää kuitenkin kysymys, onko tuo poppoo sittenkään kovin "pitkällä".

Laatijan ikä näkynee hupaisasti saman ristikon vihjeessä YLE-MÖLLER, joka tuntuu ainakin vähän varttuneemmasta ratkaisijasta ällistyttävän ylipedantilta kolmen tähden kovikseen.

Harto Hakosen ristikossa olin lievästi pettynyt vihjeen "Suatta uskoo että nyt ee tipu!" ratkaisusanaan. Vihjettä ei ollut mielestäni hyödynnetty loogiseen päätökseen asti. Toki kyseessä saattaa olla aivan tarkoituksellinen harhautus.

Mutta siis hyvä lehti kaikin puolin, sain nyt vain päähäni heittää pari kommenttia.
28. Selma22.11.2016 klo 22:43
amialta tuttua tekstiä.
29. amia22.11.2016 klo 22:52
Tämä Selman kommentti meni nyt vähän yli hilseen, mitä tarkoitat?
30. Selma22.11.2016 klo 22:57
Tiedät kyllä.
31. amia22.11.2016 klo 23:00
No enpä tosiaankaan tiedä, mutta turha tästä on kinata. Kauniita unia!
32. höh23.11.2016 klo 11:24
Mulla on Anttilan ristikosta auki enää vaaraton pyrkyri, kun en sen viimeistä kirjainta saa edes risteävän avulla....ei vaan sytytä
33. tapio23.11.2016 klo 16:12
Voiko kysyä yhtä Passeli Pelikaanin 6/2016 ratkaisua (Passeli Pelikaani 6/2016 Sivu 27. Mirja Pihlajamäki Pelikaaristikoiden maistiainen)
34. Lex23.11.2016 klo 17:47
Tapio
Oletko jo ratkonut Pupe 6/2016?
35. Eikös23.11.2016 klo 17:54
Vastausaikaa ole 27.12. saakka, sitten vasta vastata kysymyksiin
36. tapio23.11.2016 klo 18:04
Ostan vain vanhoja PuPe:ja 10:n settinä. Passelista on 7/2016 jo, miksi kysyin voisiko siitä yhtä vihjettä kysyä nyt.
37. tapio23.11.2016 klo 18:27
Ratkon uusista vain maistiaiset. Mutta en meinaa löytää tietoa mikä on kunkin lehden vastausaika. Jos uusi on ilmestynyt, onko entisen lähetysaika automaattisesti ohitse? Eli jos Passelista on ilmestynyt jo 7/2016 onko 6/2016 automaattisesti vapaasti kommentoitavissa?
38. Jukkis23.11.2016 klo 18:45
Passeli 6/2016, palautusaika umpeutuu ylihuomenna.
39. Keila24.11.2016 klo 04:22
Tapio on jo täälläkin apuja anomassa. Jo nyt kumma on. Hellitä jo, tai ratko ihan itse.
40. tapio24.11.2016 klo 09:56
Ratkoin muutamien PuPe ja Passelipelikaanin maistiaiset, mutta yhden kohdan logiikka jäi epäselväksi. Kysyin vain neuvoa siihen, milloin lehden palautusaika umpeutuu. Kiitos Jukkikselle saamastani tiedosta. En halua rikkoa sitä periaatetta, että kysyn jotain ennen kuin lehden palautusaika on mennyt ohitse.
41. Eki24.11.2016 klo 10:39
Kun posti ei leimaa kaikkia kirjeitä emmekä käy pelikaanin lokerolla joka päivä, arvontaan pääsee vastausajan jälkeenkin tulevia kirjeitä. Se ei mielestäni ole paha asia, mutta tietenkin on ajassa olleille osallistujille reilua, jos täällä ei kaikkea avata heti vastausajan päätyttyä.
42. tapio24.11.2016 klo 15:25
SK:n ratkaisujen kohdalla on odotettu kahden viikon jälkeiseen tiistaiaamuun. Kai sitten lauantai sijaan pitää nytkin odottaa tiistaiaamuun.
43. Romero25.11.2016 klo 08:54
Postin kulku ja nykyisin myös leimaus on epäluotettavaa. Olen itse todistanut vääriä postileimoja, sekä että leiman päivä on ollut ennen kuin kirjettä oli viety edes postiin, ja myös leima on pari kertaa ollut saapumispäivä (!) - siinäpä postin tehokuutta! Lajittelukeskusten ja runkokuljetuksien ansiosta leimauspaikkakunta voi myös olla mitä tahansa. Entisaikaan kilpailuihin ym posti kulki tarkasti, nykyisin kannattaa postittaa viikkoa ennen jos haluaa olla varma, niin paljon kirjeitä viivästyy, katoilee, jaetaan vääriin paikkoihin jne.
Passelin osalta kätevä kun voi vastata avainsanoilla netissä. Mutta kuka nyt syöttäisi Pupen tehtävien kaiki kirjaimet ja kuka saisi kopioitua ne virheettömästi... Olisikohan joskus mahdollista lähettää Pupen sivut skannattuna?
44. Jukkis1.12.2016 klo 10:56
Mikäs tapio se sun kysymys Passelista 6/2016 nyt sitten on?
45. tapio4.12.2016 klo 16:35
Kuten tiedät, se selvitetty jo. Mutta ihan periaatekysymys Ekille. Kun kerran on Passeli Pelikaani, miksi ihmeessä Punaisessa Pelikaanissa on muutama helppo tehtävä? Eikö olisi paljon mielekkäämpään aloittaa 2:n tähden ristikoilla ja lisätä mukaan enemmän haastavia tehtäviä?
46. Jukkis4.12.2016 klo 16:45
Ai niin, se oli se satalappunen.
47. Eki4.12.2016 klo 16:50
Toisille olisi, toisille ei.
48. Lars4.12.2016 klo 18:05
Ihan hyvä että siinä on alussa vähän verryttelytehtäviä, saa fiilingin päälle, kyllä siinä vaikeutta riittää ihan tarpeeksi, ikinä en ole loppuun asti päässyt. Jokakerta kuitenkin vähän pidemmälle kuin edellisessä lehdessä, toki en ole kauaa vielä ollut tilaajanakaan. Kiitos vaihtelevista tehtävistä.
49. tapio4.12.2016 klo 18:58
Jälkikäteen ratkottuna olen niihin pyytänyt apua lähinnä poistamaan virheratkaisut. Vaikeimpiin kaksisivuisiin olisi mennyt aikaa toista viikkoa ilman pientä apua. Vaikeimmista varmaan vain n. 40% olisi ollut täysin oikein ratkottuja, joten en taida vielä uusia lehtiä ratkoja (ehkä seuraavan vanhan setin jälkeen).

Totaalinen rimakauhu vaikeiden tavuristikoiden kanssa, joten jätin suosiolla toistaiseksi väliin. Jätän aina väliin sokkokryptot, joita inhoan todella paljon.
50. SH4.12.2016 klo 20:24
Tapio, raportoi sitten, kun ihan itse olet saanut ristikon ratkottua. Siis oikeasti itse ratkottua.
51. Ps.4.12.2016 klo 20:28
Tapio, ristikon täyttöä nopeuttaa se, kun malttaa odottaa vastausta. Sitten vain kopioimaan ja paperit kierrätykseen. Hyvin tehokasta.
52. tapio4.12.2016 klo 21:05
"SH 4.12.2016 klo 20:24
Tapio, raportoi sitten, kun ihan itse olet saanut ristikon ratkottua. Siis oikeasti itse ratkottua.
"

Suurimmalta osalta ne ratkoinkin ja osassa, jossa pyysin apua, olisin pystynyt ratkomaan, mutta aikaa olisi mennyt kohtuuttomasti.
53. SH5.12.2016 klo 22:31
Tapio, sitä juuri tarkoitin. Mitä sitä aikaa tuhlaamaan, kun ristikon voi täyttää nopeastikin.
54. tapio5.12.2016 klo 23:10
Pisimmän aikaa vienyt (aukeama)ristikko vei viikon - tosin ilman apua tältä sivustolta vain päivän enemmän, sillä ihan sattumalta ongelmana ollut ratkaisusana tuli esille julkisuudessa seuraavana päivänä.

Nykyristikot ovat vaikeammillaan arviota puoli tähteä vaikeampia kuin Pelikaaniristikoiden alkupuolella eli parinkymmenen vuoden takaiset kolmoset kävisivät 2 1/2 -tähtisistä nykypäivänä ja 2 1/2 vastaa kakkosta. Mutta seuraavaa lehteä odotellessa kannattaa SH:n niitäkin kokeilla, jos koviksia kaipaa.
55. SH5.12.2016 klo 23:16
Huoh.
56. eiju6.12.2016 klo 13:32
KIITOS! <3 <3

Heti auttoi, kun valitin täällä :D Noh, = vajaa kolme viikkoa siinä meni.
Sain kuin sainkin Anttilan aukeaman täytettyä. Muutamat vihjeet eivät auenneet, vaikka sainkin kelvolliset sanat risteävistä vihjeistä.
57. tapio6.12.2016 klo 14:16
Jos jäi avoimiksi, siitä vaan tuomaan esille. Kyllä PuPe-säikeissä on ennenkin itse kullekin aukeamattomia kohtia käsitelty.

Ekin kommentti on kuvaava:

"
Suurin ihmetyksen aihe koviksissa tuntuu ymmärtämättömillä olevan, miksi ihmeessä laaditaan lehtiin tehtäviä, joiden vihjeitä ei ”kukaan tunnu ymmärtävän”.

Jos katselee täällä esitettyjä kommentteja, niin tilanne on pikemminkin se, että yksi ei ymmärrä yhtä ja toinen toista.
"

Siihen pitäisi kaikki suhteuttaa. Tosin PuPe-säikeissä on joskus hermostuttu nimimerkkiin "Debiili". Varmaan olisin joskus itsekin saanut vastaavan kohtelun PuPe-säikeissä. Liikaa siis ei saa kysellä, ettei saa Debiilin kohtaloa.
58. Jukkis6.12.2016 klo 15:16
"Jos jäi avoimiksi, siitä vaan tuomaan esille."

Yllytät siis käsittelemään PuPe:n ratkaisuja monta viikkoa ennen kuin lehden palautusaika umpeutuu.
59. tapio6.12.2016 klo 15:25
Sori, ei ollut tarkoitus.
60. tapio6.12.2016 klo 21:24
Tarkoitus oli vain yleisellä tasolla rohkaista tuomaan esille ongelmia, vaikka joku aina välillä polttaa proput. Ei nämä säikeet ole Hannun kaltaisille eksperteille tarpeen - pysyivät poissa muistakin säikeistä, jos asenne on niin pielessä kuin on.
61. Hannu6.12.2016 klo 21:43
Minä elän tapio aivan yleisellä tasolla. En ole mainostanut itseäni minään eksperttinä. Jos sinä minut sellaisena koet, niin olen kyllä todella otettu! Rauhoitu hyvä mies!!!! Provosoidutko jälleen? Toivottavasti et kuitenkaan :-)
62. eiju7.12.2016 klo 12:02
NO, tillitän tässä vähäsen.
Ihan vain vitsiksi tämän tarkoitan. Ei tarvitse kenenkään ottaa itseensä tai hermostua.
-MOTTA?
Joka kerta kun katsoin vihjettä, tuli mieleen Rosa Motta. Eikä hän edes ole "-Motta" vaan Mota. :D :D :D
Joskus "jumitun" tällaisiin jonninjoutaviin mielleyhtymiin.
Ihan järkeenkäyvä ristikko ja hyvät vihjeet!
Virheellinen ratkaisu on ns. oma vikani.
63. tapio8.12.2016 klo 21:37
Niinhän käy varmaan itse kullekin - eikä siihen pitäisi suhtautua ilkeästi.
64. TU8.12.2016 klo 21:41
No, kukapa nyt eijun mainitsemaan asiaan ilkeästi suhtautuisi?
65. Sepi12.12.2016 klo 18:50
PuPe ollut täynnä jo monta viikkoa, paitsi kolme poikkeusta, jotka ovat oman käsityskykyni ylittävä Anttila, ekan kerran yrittämäni ja joitakuita sanoja vajaa Lähteenmäki sekä sokkokrypto, jossa alkuun pääsemiseksi vaadittavaa vatkaamista en nyt taaskaan ole jaksanut ottaa tehdäkseni. Ihan tyytyväinen olen silti aikaansaannoksiini, suhteuttaen kokemustasooni.

Joskus käynyt mielessä, että kun Iisakilla on pari kertaa vuoteen ilmestyvä Iisakin Albumi, olisikohan kysyntää visaisempia kaksipuol- ja kolmitähtisiä erisorttisia tehtäviä tarjoavalle visaiselle Pelikaani-albumille vaikka kerta tai kaksi vuoteen? PuPe ilmestyy sen verran harvaan tahtiin, että välillä kaipaa lisäpuuhaa
66. Leku12.12.2016 klo 19:42
Kannatan Sepin ehdotusta! Visaisista on pulaa tässä maassa.
67. Pr12.12.2016 klo 20:29
Kun kerran tuli puheeksi tuo Iisakin albumi, niin on ollut erittäin tasokasta ja varsin haastavaakin ratkottavaa tämä 2/2016. Monta hyvää tehtävää mm. Jyräkseltä ja Kalvalta. Vain yksi Simberg, mutta sitäkin pahempi. Joo, hyvä idea.
68. tapio13.12.2016 klo 08:23
Sepille

Joissakin 20-vuotta sitten ilmestyneissä PuPe-tehtävissä on muutamia suht. haastavia, erityisesti kaksi Juha Hyvöseltä ja Ekin 3/1996. Niistä saa ainakin joksikin aikaa ratkottavaa. Mitä sokkokryptoihin tulee, minulla on ihan sama asenne niihin. Voisko Sepi jotenkin luonnehtia Lähteenmäen tehtävien vihjeistyksiä ja antaa vaikka muutaman esimerkin. Minulla on nimittäin totaalinen rimakauhu kolmen tähden tavuristikoiden suhteen.
69. Eki13.12.2016 klo 08:39
Uutta visaisten lehteä ei kannata panna lehtipisteisiin, mutta jos olisi hyvä tehokkaampi jakelukanava, semmoisen laatijat mielellään kokoaisivat. On niitä vaihtoehtoja pohdittu.
70. tapio13.12.2016 klo 09:07
Maksullinen nettisivu?
71. eiju13.12.2016 klo 09:40
Huomenta kaikille!

Illalla fundeerasin (no, en sentään tuskissani kieriskellyt :D ) sitä Kariheikkin kysymää ASENAO-vihjettä ja kappas vaan herätessä sen "herkullisuus" Heljä-Maijaa lainaten paljastui. Tosin olisin jättänyt sen silleen, vaikka en olisi tajunnutkaan jujua.
Sokkokryptot ovat mielenkiintoisia tapauksia, etten sanoisi! Alku voi putkahtaa mistä kohdasta tahansa. Mekäläisen ei ainakaan kannata ruveta järkeilemään. Kynä käteen vaan ja kirjaimia kehiin, tuli mitä tuli!
Nyt on keljuin homma eli "puhtaaksikirjoitus" edessä. Josko sais postiin ennen joulupyhiä että ehtis arvontaan.
72. tapio13.12.2016 klo 12:02
Minulla menisi sokkokrypto aika lailla arvaukseksi - nettiversiossa voisi hahmottaa kirjainasettelua, mutta minulla ei riitä paperiversiossa hahmotuskykyä hahmottaa kirjainrakennetta vain mielikuvituksissani. Jos menee pieleen, tulee julmettu kumittaminen, miksi suosiolla jätän aina paperiset sokkokryptot väliin enkä niitä ole monta nettiversionakaan täyttänyt.
73. Lars13.12.2016 klo 12:33
Antaa PuPen olla vaan tuollainen, jos se vielä vaikeutuu pitää harkita tilauksen peruutusta. Nykyinen taso on sopiva, koko lehden oikein täyttäjiä lienee suhteellisen harva joukko? Noiden Seuran ja Avun ristikoiden lievä vaikeutus olisi mukava, Seuran lienee jo hieman vaikeutunut? Vai olenko ihan väärässä Eki?
74. tapio13.12.2016 klo 13:15
Avun ristikot ovat kyllä perin helppoja. Välillä Ekin ja Teemunkin kaksipalloiset turhan helppoja.

Todennäköisesti PuPe:n oikein täyttäneitä suht. harva joukko. Tarvis kai joskus kokeeksi ostaa uusi PuPe, vaikka vaikeimpien kohdalla voi kyllä oma kärsivällisyys olla koetteilla. Ainakin Lähteenmäki jäisi ratkomatta ja sokkokrypton ohittaisin ilman muuta (tavallinen krypto tehtävämuotona lähinnä sopiva muistin kehittämisen harjoitteluun).
75. eiju13.12.2016 klo 18:40
Pupe on OK. <3 Aikaa on just´ ja just´ sopivasti seuraavan lehden laatikkoon kolahtamiseen asti.

Jos siellä pääkallonpaikalla :D jotakin 2,5 - 3 *:n ristikkolehteä suunnittelette, niin mieluusti sitten 3++ tähden kimurantteja ja korkeintaan kaksi vuodessa! Kiitos. Yksikin TOSI OVELA/vuosi riittää minulle.

Ymmärrän kyllä heitäkin, "joille mikään ei riitä"! Elekää ny hyvät ihimiset vaan ottako itteenne. <3
Itsekin nautin ristikoidentäyttämisestä sen minkä aika sallii. Ja mikäs sen mukavampaa kuin tajuta laatijoiden koiruudet. :D :D
76. Onervamumma13.12.2016 klo 21:53
Kylläpä tunnutte olevan nokkelaa porukkaa! Minulla on siinä kehumassanne "Anttilassa" tasan 2 sanaa. Useimmiten saan niihin kolmen tähden juttuihin vain monikon T-kirjaimet. Nyt olen niistä muutaman tehnyt. Hyvää Joulua kaikille !
77. Vinkkaaja13.12.2016 klo 21:56
Onervamummalle, vinkkinä, että vaikeaan ristikkoon ei välttämättä tulekaan monikkoa, vaikka luulisi.
78. tapio13.12.2016 klo 22:02
Alku koviksissa useimmiten se pahin vaihe onkin kuten Eki kuvaa asiaa:

"Koviksen syvin olemus onkin liikkua äärirajoilla, jossa lähes kaikki vastaukset selviävät vasta, kun saa apukirjaimia. Siksi alkuunpääsy on niin vaikeaa. Siinä myös RISTIKON olemus tulee parhaiten esiin. Kyseessä eivät ole peräkkäiset tietokilpailukysymykset vaan toisiaan auttavat vihjeet, yleensä sanaleikittelyt ja tietovihjeet sulassa sovussa. "

Olen tähän asti aina alun selättänyt, mutta kun ei ole ollut pakko täysin itsenäisesti ratkoja vanhoja tehtäviä, olen loppuun saattamiseksi hieman pyytänyt apuja (lähinnä kyse siitä, että väsy iskenyt). Kai sitä joskus pitäisi uusi PuPe ostaa ja ratkoa tehtävät ilman mitään apuja tältä porukalta. 97% varmuudella ratkaisin kaikki aloittamani tehtävät loppuun asti, mutta pahimmat kovikset vain 40% todennäköisyydellä täysin oikein, joten kannattaako sitä palkintokilpailun mahdollisen voiton takia uusia ostaa? Millä todennäköisyydellä saa voittoja?
79. Jukkis13.12.2016 klo 22:19
Jos ostaisit ihan vaan sen takia, että siinä on hyviä ristikkoja, joita on mukava ratkoa.
80. Hah13.12.2016 klo 22:20
Hah, hah, tapio. Kylläpä lässytät. Osta se ja raportoi sitten. Mitä luulet voitonmahdollisuuksista? Niitä on monessa säikeessä käsitelty. Varo, ettei aikaraja ala ahdistamaan, voi jäädä raha saamatta :D
81. tapio13.12.2016 klo 22:22
Sentähän takia ostin vanhoja - ja vain siksi. Ihan vaan ratkonnan ilosta ostan mieluummin vanhoja. Jos tulee joku tosi paha aukeamakolmonen ei ole pakko tapella sen kanssa henkihieveriin.
82. Jukkis13.12.2016 klo 22:26
Ihan kummallinen suhtautuminen tähän harrastukseen sulla on.
83. eiju13.12.2016 klo 23:13
Onervamumma.

HYVÄÄ JOULUA sinullekin.

Eiväthän nämä ristikot maailman vakavimpia asioita ole .. eiväthän? Itsekukin hihkuu omalla tavallansa.
Totta, Anttilan aukeama oli hermojaraastava. Toivottavasti saat ratkaistua, onhan tässä vielä aikaa <3
84. tapio14.12.2016 klo 16:40
Uutta PuPea odottaville (http://sanaris.fi/kuukauden-erikoinen)

Marraskuu 2016: Ekin visainen aukeama Punaisesta Pelikaanista 5/1996

Tässä ristikossa on hauska idea ja rutkasti visaisuutta.

Totta. Pääkuvat assosiaation juhlaa. Olis kiva, että joku muukin kuin minä nyt tätä ratkoisi, että voisi yhdessä pohdiskella.
85. 14.12.2016 klo 19:36
On ratkottu jo 1996.
86. Sepi14.12.2016 klo 21:29
Jos sellainen visainen bonuslehti saataisiin meille PuPe:n ystäville, niin toivoisin toki sen olevan paperille painetussa muodossa. Lyijykynä - vieläpä 2 millimetrin lyijyllä oleva teroitettava "lyijytäytekynä" (suosittelen; google: "lead holder") - ja paperi on ollut ainakin minulle parhain käyttöliittymä ristikon ratkontaan. Lehtipistejakelun ymmärrettävästikin ollessa kannattamaton tähän pyrkimykseen, voisikohan sen sijaan toimia mahdollisuus tilata tämä lehti erikseen kustantajalta? Myyntiaika maalis-syyskuu ja palautusaika vastauksille vuoden loppuun, niin ehtisipä mahdollisimman moni sen keksiä tilata ja vielä ratkoakin. Eikä se palautusmahdollisuuskaan nyt varmasti välttämätön kellekään ole, mutta itse jotenkin tykkään että ratkominen saa päätepisteen jonnekin lähettämisen muodossa, vaikken rahan saamisen toivossa mitään ratkokaan. Hintaahan tuollaisella, ehkä normaaliin PuPeen nähden toki kalliimmalla (ja paksummalla) albumilla saisi olla vaikka kymppi + postit tai jopa vähän enemmänkin. Tuskin ostopäätös kellään siitä jäisi kiinni, harvasta lehdestä nytkään niin pitkäksi aikaa riittää viihdettä kuin ristikkolehdistä. Tämänkään ajatuksen liiketaloudellista kannattavuutta en kyllä pysty arvioimaan.

PuPe on kyllä nykyisellään oikein hyvä, erityisesti kun on kuvaristikoiden ohella vähän kaikenmoista muutakin aivoja poimuttavaa. Tämä albumiajatukseni ei kritiikiksi PuPe:lle ollutkaan tarkoitettu, eikä varmaan sellaiseksi sitä ymmärrettykään.
87. Sepi14.12.2016 klo 21:40
Mitenkäs minä osaisin tapiolle luonnehtia Lähteemäen kolmitähtisen tavuristikon vihjeytystä. Sanoisin, että ei tällainenkaan ristikko vihjeytykseltään tyylillisesti ja vaikeustasollisesti lopulta erityisesti näytä poikkeavan siitä, mitä kolmitähtisiltä olen oppinut odottamaan. Viimeisin on vaikeustasoltaan jopa säädyllinen, monet ratkaisusanat löysivät paikkansa ja olivat vieläpä aivan loogisia, mutta ei tuo ristikko minulla kyllä aivan täyteen mene. Sen verran hankalia kohtia siellä kumminkin on ja tavuristikko on kumminkin ehkä tavalliseen verrattuna hankalammin avautuva.

Aikaisemmin en ole tosiaan rohjennut näitä edes yrittää, mikä näin jälkikäteen ajatellen on vähän harmikin. Kyllä näitä kannattaa näköjään kumminkin kokeilla.

Lähteenmäellä on näköjään oma, omintakeinen tyylinsä. Esimerkiksi hän näemmä tykkää hieman riimitellä. Vihjeistä esimerkkeinä vaikkapa:
- käy limpun kimppuun
- naiskuvin ajanmitta
- ylösnoususta päivänkoittoon
- lyödyksi tulleen sepustukset
- "hakku handuun ja aarretta mantuun"
- hyvä ruokakala järveen tuotu ja elämä suotu

Loppujen lopuksi moni näistä on hyvinkin looginen, etenkin kun siitä ympäriltä saa ratkottua ja siten vähän apuja.
88. TU14.12.2016 klo 21:59
Paperisena on ristikko parhain! Kynä ja lehti, se on viihtyisää.
89. Eki14.12.2016 klo 22:00
Juu ei oteta täällä päällä loukkaavana vaan kannustavana. Kyllä tämä innostaa ehkä kokeilemaan jotain. Ennemmin tai myöhemmin.
90. tapio14.12.2016 klo 22:01
Sepi nyt kuvasi asian niin, että edelleen rimakauhua

"ei tuo ristikko minulla kyllä aivan täyteen mene. Sen verran hankalia kohtia siellä kumminkin on ja tavuristikko on kumminkin ehkä tavalliseen verrattuna hankalammin avautuva. "

Ihan tuollainen etukäteismielikuva itselläni. Näemmä en ole ainoa, jolla on ollut näihin rimakauhua.
91. Lars14.12.2016 klo 22:06
Hae Tapio jostain käsiisi vanhoja Seuroja, niissä on kohtalaisen helppoja tavuristikoita niin pääset vähän kärrylle niiden olemuksesta.
92. tapio14.12.2016 klo 22:08
PuPe:n helpommat olen ratkonut - tosin niissäkin joskus ollut pieniä ongelmia.
93. Jukkis14.12.2016 klo 22:43
Minulla ainakin noissa Lähteenmäen tavuristikoissa tahtoo usein tasan yksi kohta jäädä auki. Ei aina, mutta joskus ei vaan kerrassaan keksi, mitä johonkin nurkkaan tulee, pari-kolme sanaa. Sitten kun näkee vastauksen, niin ihan selvähän se yleensä sitten on.

En ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi jotain rimakauhua kokea ristikon kanssa. Jos ei täyty, niin mitä välii.
94. Keila14.12.2016 klo 23:06
Mikäli tapio on itselleen asettanut kireät kriteerit, niin ratkonta ei olekaan leppoisa nautinto, vaan verivaahto purskunee suupielistä. Herkkähermoisilta pyydän ilmaisuani jo anteeksi. Aivan järkyttävä asenne ratkontaan.
95. mummo15.12.2016 klo 09:55
Tuleekohan uusi pupe tilaajille jo tänään kuten usein on tapahtunut, paitsi viimeksi.
96. Eki15.12.2016 klo 09:58
Se on Postin kärees.
97. Toinen mummo15.12.2016 klo 13:19
Entä milloin kioskeissa/kaupoissa?
98. tapio15.12.2016 klo 13:32
Täytyy harkita uudenkin ostoa kioskeista - tosin aika harvasta löytää mutta yhdestä paikkaa ainakin luulen löytäväni.

n. 20 v. takaisista kunnon koviksista vain kaksi nimittäin ratkomatta. SK:n puolikoviksia tosin olisi kyllä riittämiin, mutta SK:n kolmitähtiset nyt yleensä vastaavat 2 1/2 PuPe:ssa, joten ihan kunnon koviksiksi niistä ei ole (vaikka kyllä minä joskus niidenkin kanssa mokaan).
99. Eki15.12.2016 klo 13:48
Virallinen päivä tilaajilla ja lehtipisteissä on perjantai.
100. tapio15.12.2016 klo 14:06
Tosin itse harkitsen toisen 10 vanhan lehden ostoa, sillä pieniä ratkontamokia tulee haastavissa ristikoissa liikaa eikä silloin pääse edes kisaamaan palkinnoista.
101. tre16.12.2016 klo 12:53
Ei tullut perjantaina 16.12. ainakaan Helsingissä tilaajalehti. Täällä on postinkulku luvattoman hidasta ilman joulusesonkiakin... viikko kakkosluokan kirjeessä on lyhyt aika.
102. Puputytöt hesasta16.12.2016 klo 15:46
Joo, eipä näkynyt täällä pohjoiskaupungin puolellakaan! 😂 ... PER...EN Posti.
Kielipitkällä on odotettu ystävän kanssa. Pettymys on kova ja SE V:llä alkavakin korkeimmillaan ! 😠😠😠😠
Tulee pitkä vkonloppu odotella arjen alkua. Meillä päin on käynyt vähän turhankin usein näitä Postin missejä. Ei muuta kun Eki palveluntilaajana vaatimaan korvauksia postimaksuista !
Muutoin toivotamme teille kaikille Pupelaisille oikein rauhallista joulunalusta ja aattona pulleita, yltäkylläisiä vatsoja 😊!
103. Murmeli16.12.2016 klo 16:15
Eipä tullut perjantaina 16.12. täällä Järvenpäässäkään tilaajalle. Prismassa kyllä näkyi olevan myynnissä.
104. tapio16.12.2016 klo 16:27
Ihan vaan kysyn teknistä juttua - missä noi hymiöiden koodit on listattu.
105. Puputytöt hesasta16.12.2016 klo 16:42
Hei vaan Tapio!

Minä käyttelen olkkarinsohvalla ratkoessani tablettia, missä ne ovat valmiina näppäimistön ala vasemmalla.. Pöytäkoneella ne on googlen palikoina asennettu selaimiin, mutta niihin löytyy kyllä ihan näppäiksen koordinaatitkin mitä painella. Muistaakseni eri naamat ja muitakin hahmoja saa tehtyä symboleilla. Listoja pitäisi netistä löytyä, kun ahkerasti kaivelee. Minulla varmaan jossakin lootan pohjalla niitä lojuu. Helpoin tapa kuitenkin hakea selaimeen lisäosia ja asentaa näitä "työkalupalikoita" selainpalkkiin.
106. M16.12.2016 klo 17:02
Tampereelle tuli tänään postin mukana uusi PuPe.
107. tapio16.12.2016 klo 17:18
Yritin yhtä smiley-lisäosaa, joka ei pelittänyt. Saahan ne &#....; ... tilalle sopivia numeroita

😠
108. Eki16.12.2016 klo 17:46
On tosiaan kuultu kumpaakin PuPen tulosta. Huono säkä osalla.

Manninen lähetti viikko sitten perjantaina Metsälehden ison jouluristikon ja ensi maanantain IS:n kannen tehtävät. Uudet piti tehdä tilalle, Metsälehti ilmestyy varmaan ensi jouluna ja kannet 2.1. Mikäli ne joskus tulevat.
109. Heljä-Maija20.12.2016 klo 20:28
Odotettu PuPe tuli Espooseen vihdoin tänään. Onneksi ennen joulua kuitenkin!
110. Pena20.12.2016 klo 20:46
Porvooseen PuPe eilen ja Sanaseppo tänään. Kiitos! d=)
111. Maarit3.1.2017 klo 14:08
nyt kun palautuspäivä on mennyt voi kai kysyä vinkkiä.Anttilan 30s. ylin harmaa tuottaa edelleen harmaita hiuksia. Saiko joku sanan ratkaistua. Itse muodostin seuraavanlaista: hippok??????koulutussuunnitelmat. Kysymysmerkkien allekkaan ei näin ollen löytynyt mitään järkevää.
112. Jaska3.1.2017 klo 14:45
Hippo-alku viittaa hevoseen (vihjessä koni!), ja sitä seuraa sanan hoito 7-kirjaiminen synonyymi, jonka ensimmäinen kirjain on t, ei k. Kyseinen korvike on nestemäistä. Anttila oli minullekin useiden istuntojen pakaroiden kestävyyttä koetteleva pahis, mutta sitäkin vaikeammaksi osoittautui Lähteenmäen kesken jäänyt tavuristikko. Lauseen viimeisen sanan ensimmäinen tavu on kaiketi kuo, vai onko? Alakeskusta jumittui siivilää muistuttavaan pussukkaan, onko kala siis siika? Pensastaskun istumapuun eka tavu on a. mutta mutta.. vinkkaapa, Maarit, jos olet näistä selvinnyt, kiitos.
113. Jukkis3.1.2017 klo 14:51
Lauseen viimeinen sana kai on KUOSEISSA. Siivilää muistuttava lienee SIIRAPPI.
114. AP3.1.2017 klo 16:25
Mikähän mahtaa olla sivun 32 vasemman yläkulman hevostallivihjeen ratkaisu?
115. Jukkis3.1.2017 klo 17:09
Oliskohan SARJAKUVAHEPPA.
116. Jaska3.1.2017 klo 18:12
Ihan ilmiselvästihän vihjekuvassa ollaan siirappia kaatamassa lusikasta. Siis nyt kun sen tietää:) Kättä/käsinettä muistuttavasta vihjekuvasta saan ratkaisusanaksi SEISKARI, kun oletan Jukkiksen ehdokkaan ekaksi tavuksi olevan oikein. Käsi koholla lienee siis kuvassa seis-merkkinä, mutta miten kari/Kari saadaan yhdysviivasta, vai mikä se on? Kiitos lisäsäteilytyksestä.
117. Jaska3.1.2017 klo 18:30
Minulle ennestään tuntematon Kari Raita kaimoineen näkyy saaneen Googlessa kovasti osumia. Kaipaan kuitenkin muuta, ehkä parempaakin selitystä.
118. J3.1.2017 klo 18:57
No siinähän on kuvassa sen käden oikealla puolella kari.
119. Jukkis3.1.2017 klo 18:58
Oho, nimimerkistä katosi 83,33 %.
120. Jaska3.1.2017 klo 19:20
Jaa ettäkö se kari pilkistää violetista vedestä. Onpa ovelasti tyylitelty.
121. Jukkis3.1.2017 klo 20:38
S. 28 Liljeroosin ristikossa oli teemana hevonen. Ristikossa oli vihjeitä, joissa oli *, jolloin tuo * piti aina korvata jollain hevosmaisella sanalla. Oli vihje EL*, josta tuli TANELI. En keksi tähän selitystä. Samassa ristikossa oli RAVUREILLA ILMAN ILOA, josta tuli piilokirjaimellinen VO_IT. Mikä piilokirjaimeksi ja miksi?
122. iso S3.1.2017 klo 21:03
VoILOkit ilman ILO:a = vokit. Seuraaviin kysymyksiin: Kielosen mukaan vokki on kiinalaisen ruoan valmistuksessa käytettävä iso maljamainen pannu, vokkipannu, wokpannu. Sanakirja ei hyväksy yleisesti käytettyä sanaa wokki, eli laatija on tässä kansan kärttyisää suuta puhdasoppisempi. Samaisen lähteen mukaan voilokki on 1. satulahuopa. 2. ravihevosen valjaisiin kiinnitetty kilpailunumero.
123. ake3.1.2017 klo 21:04
EL(I)* > TA(I)*
124. Heljä-Maija3.1.2017 klo 21:38
Maarit, saitko jo Jaskan avituksella kiinni HIPPO-alkuisen sanan ja pystysanat vai onko vielä mietittävää?
125. Maarit4.1.2017 klo 10:22
Kiitos Jaska, vihjeelläsi sain harmaan alueen ratkasitua. Kuitenkin kummallisuuksia on edelleen, vaikka ruudut täynnä.Viljely= pain?, yksi suikale=sahi? -motta =ryss?.
126. Tuomas L.4.1.2017 klo 10:56
Minulla on MAIN, SARI ja RYSÄ.
127. eiju4.1.2017 klo 19:25
Hyvää alkanutta vuotta KAIKILLE
128. eiju4.1.2017 klo 19:32
Hyvää alkanutta vuotta KAIKILLE
129. eiju4.1.2017 klo 19:36
Lainaus: 119. Jukkis 3.1.2017 klo 18:58
Oho, nimimerkistä katosi 83,33 %.
Multa pääsee näköjään seulan läpi vain alkusanat :D
130. eiju4.1.2017 klo 23:47
pla-pla-plaa.... vuotta KAIKILLE
131. eiju4.1.2017 klo 23:49
Onko tämän palstan säännöt muuttuneet? Viestit jäävät keskeneräisiksi. Miksi???
132. VL5.1.2017 klo 10:32
Vaikeasta tavuristikosta jäi pari kohtaa ymmärtämättä. "Kolme miestä ja tyttö" -kuvavihjeeseen sain ratkaisuksi KATRI. Onkohan se oikein ja mikä on vihjeen selitys? Vasemmassa alakulmassa olevaan postilaatikko-kuvavihjeeseen sain TILA. (Sähkö)postilaatikossa on tietysti tilaa, mutta onko vihjeessä jokin jippo.
133. Jaska5.1.2017 klo 19:59
Katri (= Katri Helena) vaaleine kuontaloineen on oikein. Kolme muuta leidiä lavalla ovat siis tummatukkaisia. Toivon kyllä selitykseni olevan väärän. Syyn jätän arvattavaksi. Postilaatikon tilasta minullakaan ei ole selitystä, Liittynee sähköpostiin, mutta knoppi ei avautunut.
134. Jaska5.1.2017 klo 20:02
Totean nyt minäkin kappalejaon toimimattomuuden. Ylläpito hikoillee ongelman parissa.
135. VL7.1.2017 klo 12:00
Kiitos Jaskalle selvityksestä! Luulin tummatukkaisia miehiksi, mutta "leidit lavalla" olikin siis kysymyksessä.
136. eiju10.1.2017 klo 15:04
Miten ne PUNAVIINI?! ja VAARATON PYRKYRI ratkaistiin oikein? :D tai väärin?
137. Jaska10.1.2017 klo 18:26
Oikein PILAAMATON (kokeile kaatamalla kunnon loraus persialaiselle) ja AUER (Auervaara pyrki huijaamaan naisten rahat).
138. eiju24.1.2017 klo 06:01
Voisiko tuo PUNAVIINI!? olla myös Tilaamaton? Kysymysmerkki ja huutomerkki yhdessähän tarkoittaa hämmennystä tai vastaavaa. :D
139. Jaska24.1.2017 klo 11:36
No voisiko se olla myös hilaamaton tai silaamaton? Hämmennys senkun kasvaa, mutta mitä välii?!
140. Eki24.1.2017 klo 12:16
Virallinen ratkaisu on pilaamaton, mutta tuosta ei rokoteta. Siis pilaa maton.
141. eiju26.1.2017 klo 22:20
Lainaus: 139. Jaska 24.1.2017 klo 11:36
No voisiko se olla myös hilaamaton tai silaamaton? Hämmennys senkun kasvaa, mutta mitä välii?!
*****
Taikka Lilaamaton! ???? , jos saivartelemaan ruvetaan.
Minä hain ratkaisua !?-yhdistelmän kautta. En kokeillut alkuun kaikkia konsonantteja.

Onko niin, että vastausajan jälkeenkään tässä ei saa kysyä ristikon ratkaisuista?
142. Eki26.1.2017 klo 22:39
Saa kysyä.
143. Jaska26.1.2017 klo 22:51
Ei ole niin. Sinä eiju et vain uskonut minun ilmoittamaani oikeaa ratkaisua, jonka Eki vahvisti viralliseksi. Ei asiasta silti kannata härkästä tehdä.
144. eiju27.1.2017 klo 13:13
Jaska hyvä,

kukahan tässä teki kärpäsestä härkäsen?

Uskoin minä ilmoittamasi oikean ratkaisun. Näin jossakin maininnan, että joskus voidaan hyväksyä muukin kuin virallinen oikea ratkaisu. Kysyin sitten oman ratkaisuni oikeellisuudesta perusteluinensa.Näin kai saanee tehdä? Sinä itse rupesit ns. vit*****maan! Onko se mielestäsi isottelua, jos esittää asiallisen kysymyksen?

Kuulutko Punaisen Pelikaanin hallintoryhmään, vai oletko vain tavallinen ristikoiden täyttäjä? Elikkä, jos kerrot oikeat ratkaisut, niin asia on selvä eikä siitä voi enää keskustella. Onko näin? Etkö kestä, jos joku vähän kyseenalaistaa sinun vastauksiasi?

Olen yrittänyt olla asiallinen näissä keskusteluissa. Näköjään se ei riitä. En halua ilkeillä enempää.

HYVÄÄ vuodenjatkoa! :D
145. imx1.3.2017 klo 17:53
Vasta tänään sain ratkaisut tarkistettua tästä lehdestä ja pari kohtaa jäi vielä minulla keksimättä s. 30 Anttilasta, oikein menivät mutta josko joku vielä viitsisi selittää:

- oikealla ylhäällä: POLTTA > POPP
- oikealla alhaalla: KUTA > RETA
146. Olisiko?1.3.2017 klo 18:04
POLTTAa>POPPa
147. Tuomas L.1.3.2017 klo 18:11
Toisen selitys lienee kutale = retale.
148. imx1.3.2017 klo 18:25
Kiitokset...höh, olisihan nuo pitänyt tajuta. Poppa oli minulle uutta perusmuodossa mutta en ala tapioimaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *