KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHAT SANARIS-TEHTÄVÄT (SK, PELIKAANIRISTIKOT + MUUT) 4

9018. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) 4

tapio20.10.2016 klo 17:58
Jatkoa säikeelle
89600. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) 3

Tässä Antti Viitamäen ja Tapio Lähteenmäen laadintoja koskevia ongelmia (mihinkä asti sitten päästäänkään tässä säikeessä).

Kiitos erityisesti nimimerkkiä ”ake” edellisen säikeen kommenteista. Kiitti myös Tuomakselle. Myös moni muu ansaitsisi myönteisen maininnan (Jukkiskin oli ihan kiva).

Erityisesti tiedoksi, että en aina pyri miettimään ratkaisusanan logiikkaa loppuun asti, jonka ratkaisu on tullut vahingossa risteävien avulla, sillä minulla on pyrkimyksenä ratkaista ristikko n. puoli viikkoa / sivu enkä halua jumittua yhteen vihjeeseen liian pitkäksi aikaa. Jos tuntuu siltä, että ristikko ei tuona aikana meinaa ratketa, pyydän sen verran apua, että voisin tavoitteeseeni päästä. Kyse tällöinkin lähinnä vain väärien ratkaisujen eliminoimisesta ja minulle itselleni vaikeisiin tietovihjeisiin (mahdollisimman) pienistä vinkeistä. Yritän siinä mielessä parantaa tapojani, että yrittäisin enemmän miettiä epäselviksi jääneitä kohtia ristikon ratkaisun jälkeen, kuten olen tehnyt SK:n ristikoiden kohdalla.
Erityisesti Tonin vaikeita ristikoita ratkoessani tulin siihen johtopäätökseen, ettei minun koskaan kannata ostaa uusia PuPe:ja – minulla ei riittäisi kärsivällisyys odottaa kuukausikaupalla ratkaisuja ja sitten selvitellä, minkä olin tulkinnut väärin tai missä oli mahdollisesti jonkinlainen ratkontavirhe (SK:n vähän yli kaksi viikkoa vielä menettelee).
2. tapio20.10.2016 klo 18:07
PuPe 4/2013

Ratkonta alkoi lupaavasti, mutta on nyt vähän jämähtänyt. Huomasin muuten, että vain kokoaukeaman ristikoihin on välttämätöntä luoda strategia (niitä oli neljä peräkkäin) ja tavallisia voi yrittää ratkoa vähän vapaammin.

Tässä vaikuttaisi olevan useita angrammivihjeitä. Haluaisin tarkistaa, onko nämä anagrammit menneet oikein ja ovatko vihjeet ylipäätänsä anagrammivihjeitä vai pitääkö etsiä muita kuin anagrammivihjeitä.

TÄMÄN SUVUN JÄSENISTÄ LIITOA > AILIOT

Ailio on sukunimi, mutta ketään kovin tunnettua Ailiota en tunne, joten voi olla väärinkin.

TANKISTA TEMPPELEIHIN > INKAT

Voi olla ihan pielessä, sillä ratkaisusanaa en saa sopimaan muiden kanssa.

SELATEN MERKIT HAMEVÄEKSI > KERMIT

Kermit on maskuliini, mutta kaiketi jollakin logiikalla (en hoksannut vielä millä) siitä SELATEN tulee naisväkeä.
3. ake20.10.2016 klo 20:30
Kyseessä on siis Viitamäki s.48
Kaikki esittämäsi ovat anagrammivihjeitä ja oikein paitsi viimeinen. SELATEN MERKIT HAMEVÄEKSI > merkit ei ole se sana, mistä oikea anagrammiratkaisu saadaan.
4. tapio20.10.2016 klo 21:08
Kiitti.

INKAT kanssa ongelmana se, että ainoa järkevä risteävä sana olisi SINUN, mutta se ei tunnu ristikkokelpoiselta.

Oli tässä ainakin neljä anagrammivihjettä, mutta siitä neljännestä olin varma (NINIVE).
5. iso S20.10.2016 klo 21:18
Riittäisikö kärsivällisyys sellaisen strategian luomiseen, että ostaisit uusia Pelikaaneja ja aloittaisit ratkaisemisen vasta sitten kun ratkaisut sisältävän lehden julkaiseminen on lähellä tai jo tapahtunut?
6. tapio20.10.2016 klo 21:21
Ei.
7. tapio20.10.2016 klo 21:23
10 kpl paketista voi luoda mieleisiä ratkontajärjestyksiä. Ilmoitin jo, että uusia PuPe:ja en aio ostaa.
8. TU20.10.2016 klo 21:26
Väistämättä tulee mieleen, että tässä kelpo ehdotus. Aikarajan voi laittaa ihan 10 minuuttiin, kun kopsaa vastaukset ja avot! Se ristikko on täytetty ja sen voi heittää pois. Ikävästi sanottu, toki.
9. tapio20.10.2016 klo 21:34
TU on pitkän aikaan ollut ihan kiva - mutta nyt heittäytyi ilkeäksi, kuten joskus aiemminkin heittäytyi ilkeäksi.
10. tapio20.10.2016 klo 21:46
Pienen ajatusvirheeni keksin. Olin pikkuisen hätäinen, mutta näiden kanssa tulee helpolla vähän epävarma olo, jolloin kaipaa varmistusta. Yritän skarpata.

Mutta se, onko jokin sana ristikkokelpoinen vai ei, on mielestäni aika olennainen asia.
11. TU20.10.2016 klo 21:50
Tapio. Ehdotan, että hieman mietit, miten erilaisiin kommentteihin suhtaudut. Olet altis provosoitumaan, vaikka ei kannattaisi reagoida mitenkään. Itse, ehkä vahingossakin, kirjoitat henkilökohtaisuuksia. Niin metsä vastaa, etc. Omaa osaamattomuutta ei myöskään kandee vierittää laatijan piikkiin. Onkohan Eki rasittunut, yms...
12. tapio21.10.2016 klo 14:21
Yritän parantaa. Ristikon yläosassa on pari tupakkapiippuun liittyvää vihjettä.

-tupakkapiippu (kuva) (4)

VOISI PALAA VASEMMALLA (4)
Olettaisin, että kyse tupakkapiippuun laitettavasta tupakasta, mutta en mistään löytänyt kattavaa luetteloa piipputupakeista.

Mistä hiivatista voisin yrittää löytää noihin järkeviä vastauksia?
13. Lars21.10.2016 klo 15:12
Palaisko NYSÄssä OTSO tai JYMY, jälkimmäinen kuuluisampi?
14. ake21.10.2016 klo 15:19
Toinen liittyy pesäpalloon ja toinen on yleisnimi tavaralle, jota piippuun voi myös laittaa.
15. tapio21.10.2016 klo 15:46
Huumeitahan piipulla voi myös polttaa, esim. KOKAa.
16. tapio21.10.2016 klo 15:51
Jos kyse huumeen poltosta, en osannut odottaa siihen liittyvää vihjettä.
17. tapio21.10.2016 klo 16:05
Anagrammivihjeitä on todella yllättävän paljon - voisi melkein kaikki pistää piiliksiinkin. Viidennen löytämäni yhteydessä (voi niitä vielä enemmänkin olla) tuli risteävään outo lopputulos:

-OLENTO > TA.T
18. tapio21.10.2016 klo 17:08
Tuo piippu juttu ratkesi risteävillä - oli KAMA - huumeviittaus yllätti silti.
19. Jukkis21.10.2016 klo 17:51
-OLENTO > TA.T

Ehkäpä TAIT, koska TAITOLENTO.
20. tapio21.10.2016 klo 17:51
Pikkuisen huomaUtan vihjeestä

MISSÄ PIRUKIN? > RAPU

Vihje viitannee sanontaan "piru merrassa".

Piru ei ole ravussa, MUTTA voitaisiin ajatella, että ravun KANSSA.

Mielestäni vihjeen olisi pitänyt olla

MIKÄ PIRUNKIN KANSSA?
21. seurailija21.10.2016 klo 17:55
Loukkaannutko nyt, jos sanon, että tuo vihje alkuperäisessä muodossa on hyvä? Onko kiusaamista? Pitääkö mielipiteesi sallia sumeilematta? Pitääkö mielestäsi muiden olla samaa mieltä?
22. tapio21.10.2016 klo 17:56
Jos ei sitten tulkita, että rapu on se pirun kohde.

"
Jukkis 21.10.2016 klo 17:51
-OLENTO > TA.T"

I siihen vaan sopiikin. Oli samaa kategoriaa kuin PUB-, jossa mielivaltainen sanakatkaisu.
23. tapio21.10.2016 klo 18:03
" seurailija 21.10.2016 klo 17:55
Loukkaannutko nyt, jos sanon, että tuo vihje alkuperäisessä muodossa on hyvä? "

En. Itse asiassa ajattelin itsekin, että voi sitä noinkin kai ajatella. En tiedä sanonnan alkuperää.

Harmittaa, etten meinaa oppia olemaan hätäilemättä, vaikka mitään kiirettä ei minulla pitäisi olla - koskee nyt tuota -OLENTO vihjettäkin, koska ihan vastaava tuttu asia.
24. Jaska21.10.2016 klo 18:39
MISSÄ PIRUKIN? on asiallinen kovisvihje, vaikka ei kovimmasta päästä. Se on myös käytännöllinen, kun se mahtuu yhteen vihjeruutuun kahdelle riville.

Ratkojan pitää hoksata vihjeen tarkoittavan SIELLÄ MISSÄ PIRUKIN? Sitten pitää assosioida se sanontaan piru merrassa, niin kuin tapiokin teki. Siänkin tapio tajuat, että tuo pitempi muoto on kuitenkin turhan helppo tottuneelle ratkojalle, joka sinäkin jo olet. Miksi siis täysin joutavaa jorinaa siitä, mitä muuta voitaisiin ajatella? Mutta ei se niin vakavaa ole. Jokainen taaplaa tyylillään.

Vihje MIKÄ PIRUNKIN KANSSA? olisi kyllä ihan hyvä sekin. Nimittäin jos ratkaisusana olisi esim. VIITA:)
25. ++juh21.10.2016 klo 18:47
No voi hyvä tavaton!

MISSÄ PIRUKIN? > MERRASSA? > RAPU
26. Jaska21.10.2016 klo 19:31
Hyvä, ettei paha! Tietysti kysymyksen voi kyssärin johdosta tulkita myös suoraksi. Kysytään siis, missä piru (helvetin lisäksi) voi olla. Vastaus merta. Jatkokysymys kuuluu, mikä muu voi olla merrassa. Rapu. Mutta ei ajatuskulussa "mikä muu voi olla sellaisessa paikassa (helvetin lisäksi) kuin piru?" mitään vikaa ole. Ratkaisusana on sama.
27. tapio21.10.2016 klo 20:05
Ymmärsin siis vihjeen logiikan suurin piirtein oikein, mutta olisin kaivannut vihjeelle pidempää muotoa - se jäi jollakin tavalla vajaaksi, mitä se itse asiassa olikin, kuten Jaska 21.10.2016 klo 18:39 esittää. Minusta tuntui oudolta tuolla tavoin sisällöllisesti typistetty vihje.
28. tapio21.10.2016 klo 20:20
VIITA ei kyllä kävisi - muuten kuin ihan kaveriporukassa. Hauska vitsi kyllä kaveriporukassa, johon Jaskan lasken.
29. si-tee-raaja21.10.2016 klo 20:28
(https://www.urbaanisanakirja.com/word/viitapiru/)
30. tapio22.10.2016 klo 14:41
Luulin todella tuota sanaa sisäpiirivitsiksi. Näemmä yleisemminkin käytetty.


"
ake 21.10.2016 klo 15:19
Toinen liittyy pesäpalloon ja toinen on yleisnimi tavaralle, jota piippuun voi myös laittaa.
"
Aavistus liikaa helpotusta. Olisi riittänyt, että poltettava tavara ei ole tupakkaa ja että toinen vihje ei liity tupakan polttoon. No keksin tuon KAMA risteävällä. Ihan mielenkiintoisesti vihjeistetty tuo yläosa.

Oikeanpuoleinen alaneljännes tökkii ja haluan vähän tarkistaa, ovatko seuraavat oikein:

Onko SOKERISIA:

KIRSIKKAMEHUT
KIRSIKKAKAKUT
KIRSIKANMEDET
KIRSIKANKUKAT

vai jotain muuta?

Onko SAA PIMEÄÄN TILAAN:

LEFFAVIDEO
LEFFATYKIT
LEFFAILLAT

vai jotain muuta? Ihan pihalla?

EKA TOKA KIELTO (NAINEN) vaikuttaisi piilisvihjeeltä, jossa piilovihje on tyyppiä "jaotelma" > DO+RE+EN

vai menikö ihan metsään?
31. tapio22.10.2016 klo 17:31
Vaikuttaa että noi kirsikka- ja leffajutut ovat väärin.

TIPIN ALKUMUOTO

Jos viitataan enkunkieliseen nimeen TWEETY, HAPOKASTA ainoa, mikä sopii on BUDWEISER


KASVI JOSSA PRESSAA
vaikuttaa epäsuoralta kätköltä ja ainoa, joka edes läheltä liippaa, minkä löysin on MARATTI. Jos ei tuo ja jos kyse epäsuorasta kätköstä, mistä hiivatista sitä pressaa nyt etsii?
32. Selma22.10.2016 klo 17:46
Mieti, tai katso vastaus joka vanhaan tehtävään löytyy. Miksi täällä vingut vastauksia.
33. Jukkis22.10.2016 klo 17:50
Rupee kanssa taas hiukka ottamaan aivoon nämä tapion jutut. Kyselee kyselemistään ja kun joku vastaa niin tuloksena lähinnä marinaa: "Aavistus liikaa helpotusta. Olisi riittänyt, että ..."
34. tapio22.10.2016 klo 17:53
En nyt halua ihan suoria vastauksia vaan lähinnä eliminoida vääriä ratkontoja.
35. tapio22.10.2016 klo 17:55
+ joskus vinkkejä, mistä etsiä oikeita vastauksia.
36. Selma22.10.2016 klo 18:20
Ehdotan kaikille jotka lukevat näitä tapion-säikeitä etteivät auta häntä. Hänellä on vastaukset olemassa katsokoon sieltä.
37. tapio22.10.2016 klo 18:28
Joihinkin minulla on vastaussivu, joihinkin ei.
38. tapio22.10.2016 klo 18:44
Pieni edelliseen säikeeseeni liittyvä kevennys. En sunnuntaina 16.10 muistanut ilman apuvinkkiä ketjua STARKKI - seuraavana päivänä olisi muistunut, sillä uutisissa oli tietoa ao. firman YT-neuvotteluista.
39. seurailija22.10.2016 klo 18:47
Stark?
40. tapio22.10.2016 klo 21:49
Siitä kyse. STARKKI rinnakkaisnimi.

Tämä toinen Antin ristikko vaikutti kokoaukeaman ristikkoa selvästi helpommalta, mutta yksi kulma ei minulle meinaa aueta - tein hakuja PuPe 4/2013 käsittelevään vanhaan säikeeseen, jossa asioita ei nostettu esille.

Jotenkin masentaa, kun luulin selvittäneeni setin vaikeimmat ristikot (melko pienellä avustustasolla), mutta normikoviksen kanssa sitten tulee suurempia vaikeuksia (täyttöaste n. 80%).

Osasta vihjeistä olen ihan pihalla ja osaan melko suurella todennäköisyydellä tiedän kyllä vihjetyypin ja vihjeen rakenteen, mutta se ei paljon auta, jos sanat eivät toimi keskenään.

LEFFA voisi päättyä ehkä myös sanaan SAFKA.

KASVI JOSSA PRESSAA
voisi teoriassa olla LUTUKKA, mutta ei toimi muiden kanssa. Todennäköisesti sekä MARATTI että LUTUKKA väärin.

ÄLÄHDYS todenn. AUTS eikä AIAI.

NYT KESKITYTÄÄN TÄHÄN
voisi olla vaikka AGENDA, ASENNE tai ALETTU

Olisin toivonut, että ake olisi kertonut, mikä mahdollisesti oikein. Yläosan olisin voinut tod. näk. ilman neuvoakin selvittänyt, mutta alakulma tuntuu tosi pahalta.

En tiedä miksi nämä Antin tehtävät ovat minulle Tonin tehtäviä hankalampia - tai oikeastaan hankalampia kuin mitkään muut PuPe-tehtävät. Tosin se oli minulla kyllä ennakko-arvioinnissanikin.
41. ake22.10.2016 klo 22:58
Kirsikka- ja leffajuttujen loput väärin, TWEETY oikein, BUDWEISER väärin, MARATTI ja LUTUKKA väärin, AUTS oikein, AGENDA oikein. Ja DOREEN oikein.
42. tapio23.10.2016 klo 12:28
Kiitti. Oikein/väärin meni jotensakin niin kuin pidin todennäköisimpinä vaihtoehtoina lukuun ottamatta tuota BUD... Itse asiassa vihje HAPOKKAIN oli kulman ongelmallisin. Kun nyt tuo virhevalinta tuli esille, kulma ratkesi yllättävän hyvin. Juomasta silti kyse, mutta SCHWEPPES sopii paremmin vihjeelle – KIRSIKKA… suhteen sen sijan juoma tuli täytenä yllätyksenä.

Ilman sitä, että sain poissuljettua virheratkaisut tämän kanssa olisi ainakin mennyt aikaa enemmän kuin olisin siihen halunnut käyttää. Erittäin pienistä asioista oli kyse.

DOREEN oli suht. Varma, sillä juuri tämän tyyppiset vihjeet muistin kahdesta vanhasta Antin tehtävästä. Itse asiassa oletin, että tämän tyyppisiä olisin kohdannut enemmänkin.

AGENDA mietitytti D-kirjaimen vuoksi, vaikka pidin sitä loogisimpana sanana.

Yksi kirjainvirhe tuli, mutta siinäkin logiikka hallussa:
NEITI TAI SEN LOPPU > ELLE
Varmaan sanasta madamoisELLE (ajattelin mamsELLI).

Muutaman vihjeen logiikkaa en ymmärtänyt tai olen epävarma siitä, ymmärsinkö oikein. Nämä ratkesivat vahingossa risteävien avulla:

EI AVARUUSKÄVELYLLÄ > ASKEL
Avaruuskävelyllä tehtiin askelia, mutta ei sanassa ”AVARUUSKÄVELYLLÄ”. En nyt usko, että tuosta kyse.
ET VOI OLLA TUNNETUIN > OLIO
Onko hieman typistetty ”et voi o:lla olla tunnetuin”? OLIN viimeinen kirjain vaihdetaan O:hon? Olin ei mielestäni ole niin tunnettu, että tuolla tavoin voisi mainita. Jokin muu jekku varmaan.
SIANLIHAA? > PEFFA
Onko kyse siitä, että sianliha lihottaa peffaa, joten peffan koostumus olisi leikillisesti sianlihaa?
PALOPILLISTÄ MIELEEN > EMIL
Viitataankohan tässä Vaahteranmäen Emilin metkuin:

Lähellä jos jossain alkoi soida palopilli,
epäilykset kohdistui heti Eemeliin. ”
Tuota säettä en laulusta muistanut ja jouduin tarkistamaan netistä.

Myönnän, että noissa hoksaamisongelmia. Tässä tehtävässä eivät kuitenkaan nuo hoksaamisongelmat olleet lainkaan merkittävässä osassa. Vaikeimmissa ongelmasanoissa olin selvillä siitä, mikä on vihjeen logiikka, mutta oikean faktatiedon löytämisessä oli ongelmia. Muutama esimerkki kahdesta Antin tehtävästä:

* Viime kerralla PENNE olisi ilman apua jäänyt ratkaisematta - tosin todella pieni asia ja olisi merkinnyt vain sitä, että olisi "arponut" piilokirjaimen, sillä en olisi ilman apua osannut etsiä netistä sivua, joka olisi antanut vastauksen. Eikä minulla ollut vastaussivua.
* STARKKIa en vaan viime kerralla muistanut.
* KIRSIKKACOLA – en juo niin paljon limuja, että olisin huomannut, että on myös kirsikan makuista CocaColaa. Tarkistin tuon netistä.
* minulla oli vaikeuksia muistaa SCWEPPES muistamisen kanssa.
* PRESSAA suhteen kävin läpi lempinimiäkin (MANU, MARA, URKKI, UKK), mutta SALE Saulin lempinimenä ei tullut mieleen – ja juuri siihen viitattiin ratkaisusanassa AT+SALEA.

Antin tehtävissä hieman vajaaksi jätetty logiikka kiusaa. Esim. tuon RAPU kohdalla ja myös

TOIMEENTULO-ONGELMIN > HANKALA – nimittäin elää. Vihjeeseen kaipasi jotain lisää.

PS. Kun olen toisissa säikeissä ottanut esille ratkaisusanan LARIN, monet ovat pitäneet vihjettä epäonnistuneena (Rampe ja Juh++).
43. tiipii23.10.2016 klo 12:43
ET VOI OLLA TUNNETUIN > OLIO

Annetaan nyt sellainen vinkki, että tämä vihje avautuakseen näyttää vaativan elokuvatietämystä... Toki leffahan on todellinen klassikko... Ja vihje erittäin upea!
44. Jukkis23.10.2016 klo 12:52
"Avaruuskävelyllä tehtiin askelia." No ei, kyllähän avaruuskävely on ihan muuta kuin askeltamista.

"Antin tehtävissä hieman vajaaksi jätetty logiikka kiusaa." Sulla on ihme tarve palata näihin tällaisiin, ihan kuin olisit muka ollut oikeassa näiden kanssa, joissa kyse on vaan siitä, että et ole ymmärtänyt asiaa.
45. Jukkis23.10.2016 klo 12:53
... etkä ymmärrä, vaikka miten rautalangasta yritettäisiin vääntää.
46. seurailija23.10.2016 klo 13:18
Rampe ja ++juh (!!!) kai kertoivat vastaussanasta, eivät niinkään vihjeestä, joka minusta on ok.
47. Heikura23.10.2016 klo 13:33
Hirveää sontaa taas tapiolta pukkaa. Kannatan Selman ehdotusta, että antakaa perhana tapion yksinpuhella ja hakea ratkaisuja ihan yksikseen!!
48. tapio23.10.2016 klo 13:39
tiipiille:

Joo. ET > OLIO.

Menin harhautukseen lukea vihje kokonaisuutena koskien ketä tahansa ihmistä - tosin leffassa lukee E.T. eikä ET.

Jukkikselle:

Ks. Jaska 21.10.2016 klo 19:31

Jaska toi esille, että RAPU-liittyvä vihje on vähän lyhennetty, jollaiseksi sen koinkin - juuri tämäntapaisesta on kyse siinä, mitä ajan takaa. Epämääräistä lyhennelmän tunnetta syntyi myös TOIMEEN... vihjeen kanssa. Tonin vihjeiden suhteen minulla ei jäänyt vastaavia tuntemuksia. Mielestäni ymmärsin kummatkin vihjeet suht. oikein.

Avaruuskävelyn suhteen ajatukset lensivät kuuluisaan lauseeseen "One step...". Kuukävely (enemmänkin pomppimista) toki eri asia kuin avaruusaluksen vieressä tehty avaruuskävely.

Ps. Seurailija huomasi heikon nimimuistini.
49. seurailija23.10.2016 klo 13:46
Ravussa ei ole pienintäkään vikaa.
50. tapio23.10.2016 klo 13:50
" Heikura 23.10.2016 klo 13:33
Hirveää sontaa taas tapiolta pukkaa.
"

Kohtuutonta sanoa noin, jos otetaan huomioon kokonaisuus. Lähes kaikissa vihjeissä logiikka oli hallussa. Kaiketi vain pari vihjettä meni sillä lailla väärille ajatuspoluille, etten tullut niitä itse korjanneeksi. Minusta olisi kuitenkin kiva, että tällaiset tulee korjattua.

En todellakaan ymmärrä vaatimusta, että kaikki pitäisi ymmärtää 100%.

Faktaseikkojen suhteen ei ole mitään sontaa se, että jos joku fakta ei tule mieleen.
51. tapio23.10.2016 klo 13:50
"seurailija 23.10.2016 klo 13:46
Ravussa ei ole pienintäkään vikaa."

Luitko mitä Jaska kirjoitti.
52. tapio23.10.2016 klo 13:59
Tosin PEFFA ja EMIL ratkaisusanoja kukaan ei kommentoinut.
53. Selma23.10.2016 klo 14:01
Lypsää lypsää...
54. ++juh23.10.2016 klo 14:03
PEFFA = "KINKKU"
55. tapio23.10.2016 klo 14:04
Tiedän, mutta minun on vaikea siirtyä seuraavaan tehtävään, jos edellisessä on vähänkin epävarmoiksi jääneitä kohtia.
56. Selma23.10.2016 klo 14:11
Mitä vaikeata siinä on. Heitä lehti roskiin jos ei tehtävä ratkea.
57. tapio23.10.2016 klo 14:12
" ++juh 23.10.2016 klo 14:03
PEFFA = "KINKKU"
"
Tuon huomiotta jättäminen oli selkeä moka E.T.:n ohella. EMIL on ymmärtääkseni se, mitä kerroin enkä usko kenenkään muuta esittävän.

Näissä näemmä käy aina niin, että tulee ratkottua hyvinkin hankalia vihjeitä, mutta kun tehtävä on tullut saatua täyteen, joku helppo jää hoksaamatta.
58. tapio23.10.2016 klo 14:16
"Selma 23.10.2016 klo 14:11
Mitä vaikeata siinä on. Heitä lehti roskiin jos ei tehtävä ratkea."

Niin en halua tehdä. Huomautan Selmalle, että sain tuon kulman ratkaistua suht. kivuttomasti sen jälkeen kun ake raakasi pois virheratkaisut.

Jos Selmaa ärsyttää, että pyydän tuon kaltaista apua, Selma voisi olla lukematta tätä säiettä. Selma alkaa olla yhtä ärsyttävä kuin nimetön.
59. tapio23.10.2016 klo 14:31
Kiitokset tämänkertaisesta erityisesti akelle - mutta myös Jukkikselle ja ++juh ja tiipii -nimimerkeille.

"Jukkis 22.10.2016 klo 17:50
Rupee kanssa taas hiukka ottamaan aivoon nämä tapion jutut. Kyselee kyselemistään ja kun joku vastaa niin tuloksena lähinnä marinaa: "Aavistus liikaa helpotusta. Olisi riittänyt, että ..."
"

En nyt usko aken ottaneen nokkiinsa ja olipa oma mokani, kun en tarkentanut, mitä halusin tietää. Yritän olla tarkempi ja välttää tarpeetonta avun pyytämistä. Alakulman suhteen apu oli tarpeen, sillä aloin väsyä alakulman kanssa, kun koko ajan sai kumittaa, enkä koskaan ollut varma, mikä on oikein ja mikä väärin.
60. Selma23.10.2016 klo 15:01
Joku voisi olla sitäkin mieltä, että tapion jutut ovat ärsyttäviä.
61. Juha N23.10.2016 klo 15:22
tapio: Tunnustat edellä, että "tuon [siis sen että PEFFA on 'KINKKU'] huomiotta jättäminen oli selkeä moka E.T.:n ohella". Minä puolestani kehottaisin sinua tunnustamaan ongelmaksesi sen, että et osaa yhdistää (assosioida) tietämykseesi hyvin liittyviä asioita toisiinsa.

Vasta eilen kirjoitin sinulle toisella säikeellä seuraavaa :

"--- Mutta oletetaan, että olette tutustuneet galaksiltaan saapuneeseen ET-otukseen, joka on jäänyt alivuokralaiseksenne ja samalla oppinut nopeasti suomen kielen. Kun nyt heität ET:n kanssa kolikkoa imurointivuorosta, valitettavasti onkin niin, että kulttuurisidonnainen "kruuna vai klaava?" -kysymys on ET:lle vielä täysin outo. ---"

Luitko tuota edes? Sillä tänään sinä kirjoitat:

"ET VOI OLLA TUNNETUIN > OLIO
Onko hieman typistetty 'et voi o:lla olla tunnetuin'? OLIN viimeinen kirjain vaihdetaan O:hon? Olin ei mielestäni ole niin tunnettu, että tuolla tavoin voisi mainita. Jokin muu jekku varmaan."

Tämä tapaus edustaa juuri niitä tyypillisiä "mokia", joita sinulle kirjoitustesi perusteella sattuu. Tieto A on varastoituna yhteen aivolokeroon ja tieto B toiseen, mutta et saa kaivettua niitä sieltä yhtä aikaa esille. Tai kuten tapauksesta MISSÄ PIRUKIN? > RAPU ilmenee, etteivät vihjeen viittaukset avaudu sinulle.

Tämänpäiväisessä kirjoituksessasi sinulla on siis yhä pokkaa väittää: "Antin tehtävissä hieman vajaaksi jätetty logiikka kiusaa. Esim. tuon RAPU kohdalla ---." Myöhemmälle vastaanväittäjälle annat perusteluksi Jaskan aiemman tekstin. Kyllä kyllä, mutta jotta ratkaisusanan RAPU saama vihje olisi hyväksyttävä, ei sen ole mikään PAKKO olla muodossa SIELLÄ MISSÄ PIRUKIN?, vaikka tämä pitempi muoto helpommin avautuva olisikin. Antin vihje MISSÄ PIRUKIN? on ihan riittävän hyvä ja looginen. Ajattele nyt vaikka lausetta MISSÄ MAJAKKA, SIELLÄ MYÖS PERÄVAUNU. (Tosin joudut varmaan googlaamaan, jotta sinulle selviäisi, miksi majakka on tässä yhdistetty perävaunuun.) Tai MISSÄ ISÄ TÄNÄÄN, SIELLÄ POIKA HUOMENNA. Koska MISSÄ PIRUKIN? on vihjeeseen SIELLÄ MISSÄ PIRUKIN? nähden sekä taloudellisempi (vaatii pienemmän tilan) että kinkkisempi (ei näköjään avaudu kaikille), se on erinomainen kovisvihje. Kovisten on tarkoitus haastaa ratkojat vaikeudellaan, eikä suonkaan ole tarkoitus, että jokainen ratkoja pystyisi jokaisen koviksen selvittämään. Sinullakin puheena olevan koviksen täyttymisaste jäi kertomasi mukaan 80 prosenttiin.

Miksi minä tätä intän? Siksi että kun kun ahaa-elämys tulee sinulle vasta toisen henkilön avittamana, puhut aina vain yksittäisistä "mokista". Minä taas sanon, että noille "mokille" on kaksi eri perussyytä: puutteellinen yleistieto ja puutteellinen assosiaatiokyky. Jos haluat oppia paremmaksi kovisratkojaksi, hanki lisää yleistietoa ja malta harjoitella ratkontatilanteessa assosioaatiokykyäsi. Jos tyydyt kerta toisensa jälkeen vain myöntämään tehneesi "mokan", nämä samat kirjoittelut jatkunevat hamaan tulevaisuuteen.
62. tapio23.10.2016 klo 16:00
Kyllähän minä MISSÄ PIRUKIN? > RAPU
ymmärsin viittauksen sananlaskuun "piru merrassa" aivan kuten Jaska totesi. Viittaus avautui ihan 100% PIRU > MERTA > RAPU. Kyse oli nyt vain ja ainoastaan siitä, että jäi fiilis, että vihje on jotenkin vajaa eli siitä puuttuu jotain, mitä siinä loogisesti pitäisi olla. En tehnyt siinä assosiaatiovirhettä. En ollenkaan ymmärrä sitä, että minua syytetään siitä, että jäi fiilis typistetystä vihjeestä kun vihje oli typistetty!

ET suhteen kävi kuten kerroit. Ajauduin ihan harhateille - osittain myös harhauttavan sanamuodon vuoksi.

Mokien yksi syy on ajattelun laiskistuminen sen jälkeen kun tehtävä on saatu ratkaistua. Se näky erityisesti tuossa PEFFA-ratkaisusanassa, joka tuli vahingossa ratkaistua.

Et nyt kuitenkaan ota huomioon sitä, että tehtävässä oli paljon aika haastavia assosiaatioita, jotka kyllä hoksasin. Jos minulla olisi kovin huono hoksauskyky, en näitä koviksia loppuun asti ratkoisi - monet jättävät sitä paitsi nämä kesken. Olisi toki minultakin hieman jäänyt kesken ainakin tältä päivältä, ellen olisi saanut apua poistaakseni virheellisen ratkaisusanan BUDWEISER korvatakseni sitten sen oikealla (jonka vaivoin sain kaivettua muistista). Suhteuta kokonaisuuteen.
63. Selma23.10.2016 klo 16:09
Et sinä tapio ole ratkaissut tehtävää kun olet siihen saanut apuja!
64. tapio23.10.2016 klo 16:12
Sitä paitsi minulla on aina näille aikaraja ja tällä kertaa se oli 23.10. Toki olisin voinut muutaman tunnin vielä miettiä noita neljää kohtaa. Jos koen, ettei aikarajan puitteissa ihan omin neuvoin joka suhteessa tehtävä ratkea, kysyn tarvittaessa apua - mielestäni paljon järkevämpää kuin jättää tehtävä keskeneräiseksi ja jättää avoimia kohtia ilmaan.

Jäi myös hieman avoimeksi

KARTONGISTAKIN > AKAT

Paperin leikkausta (akkarivi kerrostetuista papereista)? Korttipakan kartonkiset akat? Poimitaan sanasta KARTONGISTAKIN kirjaimet AKAT?
65. tapio23.10.2016 klo 16:18
"
Selma 23.10.2016 klo 16:09
Et sinä tapio ole ratkaissut tehtävää kun olet siihen saanut apuja!
"

Osittain totta, mutta kun ake raakasi väärät pois, sain ratkaistua. Myönnän, että ilman sitä olisi saattanut jäädä ratkeamatta tai ainakin olisi käynyt niin, että olisi vienyt liikaa aikaa.

Yläkulman olisin kyllä ilman apuakin saanut ratkaistua, mutta ehkä vienyt liikaa aikaa.

Ilman aken apua olisi varmaan ratkaisutaso jäänyt n. 75% tehtävälle varaamassani ajassa.
66. Jukkis23.10.2016 klo 16:19
No eikös tuo nyt ole ihan selvä että korttipakasta kyse.
67. ***23.10.2016 klo 16:41
Työttömäsksi tunnustautunut ihminen tämä tapio ja aikatauluttaa ristikoiden ratkonnan. Aika erikoista, etten sanoisi...
68. tapio23.10.2016 klo 16:43
Todennäköisimpänä minäkin sitä pidin, mutta tuli muitakin assosiaatioita mieleen.

Juhalle:

Yleistietoa en hanki erityisemmin - mitä uutisista ja sanomalehdistä ym. jää mieleen. En lainkaan häpeä seuraavia asioita:
* en tiennyt, että on olemassa pennepastaa
* en tiennyt, että on olemassa kirsikan makuista CocaColaa
* en muistanut STARKKI/STARK-ketjua.

SCHWEPPESin muistamisen vaikeus vähän harmittaa samoin se, että SALE tuli mieleen vasta ihan loppuvaiheessa ratkontaa. Yleisesti tietoarvoltaan suht. merkityksettömän faktatiedon puuttuminen ei harmita enkä sellaiseen panosta. Ihan merkityksettömiä asioita, joita muistaa tai sitten ei. Mainosten muistamisesta olisi kyllä näemmä ristikoiden ratkonnassa hyötyä, mutta niitä nyt vaan aktiivisesti pyrkii ohittamaan ja unohtamaan.

Enemmän kuitenkin harmitti viimekertaisessa ET... ja SIANLIHAA? assosiaatiomokat. Niiden suhteen Juha N on oikeassa, että pitäisi harjoitella enemmän eli tässä tapauksessa olisi pitänyt pohtia pidempään. PEFFA olisi ainakin voinut selvitä - tiedä häntä olisiko jäänyt hortoilemaan Antin harhautukseen ET... osalta.
69. Jukkis23.10.2016 klo 16:54
Sä et vissiin ollenkaan ymmärrä, minkälainen ärsyttävä marmattaja välillä olet. Oli tuo rapuvihje. Sanot täysin ymmärtäväsi vihjeen ja sen, miksi siitä tulee ratkaisuksi RAPU. Silti edelleen valitat, että oli huono vihje, oli sinulle liian vaikea, olisi pitänyt olla yhden sanan pidempi vihje, jotta se olisi ollut sinulle helpompi eikä oli jäänyt huonoa fiilistä, kun et heti keksinyt.
70. ++juh23.10.2016 klo 16:59
tapio, alitajunta tarvitsee oivaltamiseen aikaa, ei deadlinea!
71. tapio24.10.2016 klo 07:54
Totta. Minulle Antin tehtävät ovat muihin verrattuna sen verran haastavampia, että pitäisi varata vielä enemmän aikaa kuin mitä tein, mutta halusin jo päästä eteenpäin.

Selma kirjoitti, etten ratkonut itse. Koin itse niin, että ake lähinnä nopeutti ratkontaa. Olin epävarma noista sanoista, jotka toin esille. BUD... sanaakin epäilin, koska se ei vaikuttanut toimivat muiden kanssa. Olennaisin asia kulman ratkaisun kannalta oli se, että vaihdoin juoman toiseksi. Sen olisin varmaan joutunut pakotettuna myöhemminkin tekemään, mutta jää täysin arvailujen varaan, kuinka kauan aikaa siihen olisi mennyt. Suurin osa kulman sanoista oli logiikaltaan hallussa ja jälkikäteen tarkasteluna täyttöaste oli siinä mielessä 90% luokkaa. En nyt vaan jaksanut tapella pidempään yksinään keskenään sopimattomien ratkaisusanojen kanssa.

On oikeastaan hassua, että nimen omaisesti mainosten parempi muistaminen paremmin olisi auttanut Antin ristikoissa - sama ilmiö kahdessa ristikossa peräjälkeen! Muutamaan otteeseen on vanhoissa piiliksissäkin tullut esille mainoksia, esim. "Askossa on".

Jukkikselle

"sinulle liian vaikea, olisi pitänyt olla yhden sanan pidempi vihje, jotta se olisi ollut sinulle helpompi eikä oli jäänyt huonoa fiilistä"

Kyse ei ollut tuosta. Ymmärrätkö minua tahallisesti väärin?
Kyse oli VAIN fiiliksestä, että vihje vaikuttaa jollakin tavalla vajaalta. Jaska (21.10.2016 klo 18:39) valaisi täydellisesti sen, mistä oli kyse eli että vihje oli tarkoituksellisesti jätetty vajaaksi. Kaikki tuon Jaskan kommentin jälkeiset lisäkommentit tuohon vihjeeseen nähden olivat täysin turhia. Samankaltainen fiilis tuli eräästä toisesta vihjeestä, mutta kaiketikin kyse samantapaisesta tahallisesta lyhentämisestä. Näitä fiiliksiä nyt vain ei tullut Tonin ristikoiden kohdalla.
72. Jukkis24.10.2016 klo 09:35
Paitsi että se vihje ei ole mitenkään vajaa, vaan ihan täydellinen. Eli tuo lainaus "sinulle liian vaikea, olisi pitänyt olla yhden sanan pidempi vihje, jotta se olisi ollut sinulle helpompi eikä oli jäänyt huonoa fiilistä" pitää paikkansa.
73. selma24.10.2016 klo 09:38
Toistan vain sen että et ratkaissut tehtävää koska sait siihen muilta apuja! Turha sanoa että olisine sen raktaissut pidemmällä miettimisellä. No -mikset mieti, ei näissä mitään deadlineä ole - varsinkaan enää 80-luvun tehtävissä.

Kun nyt ilmeiseti tänään alat ratkaista SK 42 Pitkälän kolmosta niin kerropa kun se on valmis.
74. tapio24.10.2016 klo 10:54
Apu on verrattavissa tämän sivuston arkistossa oleviin tehtäviin ja niissä "Tarkista sana" -toimintoon. Jos tämä olisi ollut arkiston nettiristikko, sen olisin ratkaissut jo perjantaina 21.10. Tämän ratkaisu oli käytännössä lähempänä normaalia paperiristikon ratkaisemista kuin nettiristikon ratkaisemista.

En taida jaksaa aloittaa Pitkälää 24.10. Voin kyllä kertoa, miten pitkän aikaa siihen kulutin, kun kerran tieto sinua kiinnostaa. Oletusarvona tietenkin se, että se on selvästi tätä Antin tehtävää helpompi.
75. tapio24.10.2016 klo 11:08
Vertailun vuoksi netti- ja paperiristikoista meinasin jättää Ekin lokakuun vaikeasta "Tarkista toiminto" käyttämättä ja siten vertailla ristikon todellista vaikeustasoa nykyristikoihin. Laiskuus voitti. Arvioni on, että toiminnon käyttö pudottaa ratkaisuajan noin kolmannekseen paperiristikon ratkaisuajasta.
76. iso S24.10.2016 klo 18:31
Vanha nyrkkisääntö sanoo, että 20 prosenttia mistä tahansa vie 80 prosenttia ajasta. Näin ollen ristikko tai piilosana ei ole ajankäytön perusteella laskettuna 80-prosenttisesti ratkaistu silloin kun on kirjoitettu 80 prosenttia ratkaisusanoista (joista osa voi lisäksi olla vääriä, sellaisia joita loput 20 prosenttia pakottaa entraamaan). Tietyn vaiheen ajallisen prosenttiosuuden pystyy laskemaan vasta sitten kun tehtävä on kokonaan ratkaistu.

Sanojen tai kirjainten mukaan lasketulla prosenttiluvulla on tietysti oma arvonsa. Onhan se parempi että 80 prosenttia ratkeaa kuin se että 80 prosenttia ei ratkea. Ristikoiden yhteydessä prosenttilasku on armeliaampaa kuin esimerkiksi kuilun yli hyppäämisessä, jossa hypyn pituuden on parasta olla vähintään 100 prosenttia kuilun leveydestä. 80-prosenttinen ylitys on "parempi" kuin 20-prosenttinen, mutta katkaisee yhtä monta kylkiluuta.
77. tapio24.10.2016 klo 19:20
Myönsit joskus, että sinulta, iso S, jää joskus ristikoita kesken. Tiedät varsin hyvin, miten hankalia PuPe:n vaikeimmat kolmoset ovat. Jos en halua jättää kesken enkä toisaalta kuluttaa ihan tolkuttomasti aikaa ratkaisuun, en ymmärrä, miksi ihmeessä Selma ottaa niin hirveästi pulttia valinnastani.
78. tapio24.10.2016 klo 19:20
Myönsit joskus, että sinulta, iso S, jää joskus ristikoita kesken. Tiedät varsin hyvin, miten hankalia PuPe:n vaikeimmat kolmoset ovat. Jos en halua jättää kesken enkä toisaalta kuluttaa ihan tolkuttomasti aikaa ratkaisuun, en ymmärrä, miksi ihmeessä Selma ottaa niin hirveästi pulttia valinnastani.
79. Jaska24.10.2016 klo 19:40
Selma on ärsyyntynyt kirjoituksistasi nini kuin mon muukin. Se edesauttaa pienoisen ähäkuttiasenteen syntymistä. Rakentavaa kritiikkiä sellainen ei siis ole.
80. iso S25.10.2016 klo 12:27
Jos käyttäisin tapiomaista tyyliä voisin väittää että minulta ei jää ristikoita kesken, vaan jätän ristikoita kesken. Edelleen voisin väittää että periaatteessa ymmärsin kaiken ja olin oikeilla jäljillä, joten kesken jättäminen oli moka. Oikeasti en voi tietää, olisivatko kesken jättämäni ristikot ratkenneet jos olisin jatkanut miettimistä. Liikaa aikaa en kuitenkaan yksittäiseen ristikkoon uhraa, koska minulle ratkominen on iloinen asia eikä verenmaku suussa väkisin loppuun vedettävä kivireki. Noin 15-20 vuotta sitten opin jättämään liikaa aikaa vievän kesken eikä se enää ihmeemmin kirpaise, vaikka tietysti olisi kiva olla yhtä etevä kuin esimerkiksi Juha tai Juha, nimiä kokonaan mainitsematta. Totuuden karvainen kalkki on kuitenkin nieltävä, ei mopolla mahdottomia.

PuPe:n vaikeimpien kolmosten (varsinkin nykyisten) hankaluutta en voi kommentoida, koska olen ratkonut muistaakseni 1-3 PuPea ja viimeksi arviolta kymmenen vuotta sitten. Minulle tulee muuta kautta enemmän kuin riittävästi ratkottavaa, joten ei ole mielekästä käyttää rahaa Pelikaaneihin. Kyseisten lehtien laatua en ollenkaan epäile ja toisenlaisessa tilanteessa menettelisin toisin.
81. tapio25.10.2016 klo 13:28
" Liikaa aikaa en kuitenkaan yksittäiseen ristikkoon uhraa, koska minulle ratkominen on iloinen asia eikä verenmaku suussa väkisin loppuun vedettävä kivireki.
"
Kun pyysin akelta väärien raakaamista, kyse oli minun näkökulmastani täsmälleen samasta asiasta. Kun minäkään en ole yhtä etevä kuin viittaamasi Juhat, jotain helpotusta kaipaa.

Selma nyt vaan ei voi tätä sietää vaan hän haluasi joko jättävän ristikon laillasi kesken tai verenmaku suussa ratkomaan täysin itsenäisesti.

Näissä itselleni pahimmissa Antin ristikoissa virheiden raakaamista nyt on tullut eniten. Yritän toki tätä vähentää, mutta en halua suostua Selman komenteluun.

Vertailuna muihin voi kirjoittaa, että SK:n kolmitähtinen olisi PuPe:ssa 2 1/2. Todennäköisesti PuPe:n kolmosia voisi verrata IS:n kolmosiin - niistä minulla ei ole mitään kokemusta, mutta niitä on pidetty SK:n "kolmosia" vaikeampina.
82. tapio26.10.2016 klo 20:13
Vielä muutama ajatus Juha N:lle ja Selmalle + muille arvostelijoilleni tästä ristikosta ja yleisesti.

Koska oikean alakulman ongelma oli pohjimmiltaan vain YHDEN väärän sanan laittaminen, josta sitten seurasi kumuloitunut ongelma, uskon vakaasti, että olisin sen jollain aikavälillä selvittänyt - mutta kulman ratkonnasta oli jäänyt "verenmaku suussa väkisin loppuun vedettävä kivireki".

Mitä tulee yleistietoon, Juha N on täysin oikeassa, kuten Selmakin. Se vaikeuttaa hoksaamista, koska olennainen asia saattaa olla haihtumassa aivojen ”biteistä” käyttökelvottomaksi dataksi tai dataksi, jota on vaikea nostaa pintaan. Monesti olennaista dataa ei aivoissa ole koskaan ollut tai se siitä aikoja sitten hävinnyt.

Mutta hoksausmokissa Juha N ei ymmärrä kaikkia puolia:
* ihan oikeasti minulla tulee tietty laiskistumisongelma, kun sana ratkeaa itsestään risteävien sanojen avulla eikä vihjeen ymmärtäminen ole ratkaisemisen kannalta olennaista - tätä vastaan pitäisi tietenkin taistella ja miettiä ongelmakohtia sen jälkeen kun tehtävä on ratkottu
* silloin tällöin vihje harhauttaa tai itse harhaudun satunnaisesti oudoille, vähän sumeille ja vinksahtaneille ajatuskuluille, joista ei aina pääse pois vaan jää jumiin väärään ajatuskulkuun; tällöin kai pitäisi vaan pyyhkiä pois väärät ajatuskulut mielestä – Jukkis varmaan parhaiten ymmärtää, mistä on kyse
83. Selma26.10.2016 klo 20:24
Tämähän on mielenkiintoista

Tapio tuossa edellä:
Vertailuna muihin voi kirjoittaa, että SK:n kolmitähtinen olisi PuPe:ssa 2 1/2. Todennäköisesti PuPe:n kolmosia voisi verrata IS:n kolmosiin - niistä minulla ei ole mitään kokemusta, mutta niitä on pidetty SK:n "kolmosia" vaikeampina."

Mutta SK42 säikeessä hän sanoo että Pupen kolmoset ovat SK:ssa korkeintaa 21/2???

Ota tästä miehestä? Nyt sitten selvää.
84. tapio26.10.2016 klo 20:39
"
Mutta SK42 säikeessä hän sanoo että Pupen kolmoset ovat SK:ssa korkeintaa 21/2???"

Enhän minä niin kirjoittanut vaan just päinvastoin.

" SK:n "kolmitähtiset" edustavat yleensä 2 1/2 PuPe/IS-asteikolla."

Tuo tarkoittaa SK 3 = PuPe/IS 2 1/2. Nyt kyllä Selma itse käänsi asiat nurin niskoin.
85. Selma26.10.2016 klo 20:45
Joo minulle tuli ajatusmoka.
86. Selma26.10.2016 klo 20:53
Mutta tuo IS 3 vertaus Pupen 3een osoittaa kuinka hyvä tapion on näissä arvoiden teossa, hän kun ei ole IS kolmosia edes ratkonut.
87. tapio26.10.2016 klo 21:01
Tuo oli joo huhukirjoitusten varassa. Tiedän tosiaan IS:n kolmosista vain ja ainoastaan sen, että niitä on tällä saitilla arvioitu SK:n kolmosia vaikeammiksi. Tein puhtaan oletuksen, että IS 3 olisi samaa vaikeustasoa kuin PuPe:n 3. Kukaan ei ole kertonut, miten PuPe:n kolmonen vastautuu IS:n kolmosiin - tai ainakaan sellaista en muista. Olisi kiva, jos joku sekä IS:n kolmosia ja PuPe:n kolmosia ratkonut kertoisi, oliko oletukseni totta vai ei. Olen nettiversiona ratkonut ne IS:n kolmoset, jotka löytyvät tämän sivuston arkistosta. Koska kyse on nettiversiota, sitä ei voi tehdä johtopäätöstä paperiversion suhteen.
88. tapio27.10.2016 klo 11:49
Selma ei ole vastannut, onko hän ratkonut PuPe:ja. Entä IS-ristikoita?

Viimeisen SK:n kohdalla kävi ilmi, että Selma ei merkittävästi nopeammin ratkonut tehtävää kuin minä. Tosin reilun neljän tunnin jälkeen muutin yhden kirjaimen ja muutama sana jäi logiikan suhteen epävarmaksi ja yhdestä olen vieläkin pihalla. Jos olisi vanha ristikko, joutuisin ne oman mielenrauhani takia täällä tarkistamaan.
89. Selma27.10.2016 klo 13:34
Tähän ikään on tullut ratkottua monenlaisten lehtien ristikoita, helpoista koviksiin - myös pupen ja ISn. Mulla ei valitettavasti ole exceliä tai tietokantaa ratkotuista ristiloista eikä jokaisesta vihjeestä ja siihen sopivasta vastaussanasta. Saatika ratkaisuaikoja tai prosentteja siitä suuriko osa tuli ratkottua ennen kuin menin syömään tai skeidalle. Joten tapio jää nyt nuolemaan näppejään, et pääse sanomaan kuin tuosta SK 42 Pitkälästä, että olisit ratkaissut sen samasssa ajassa kuin Selma jos ei olisi tullut vastaa sellaisia vihjeitä joita et ymmärtänyt;-(
Lohdutukseksi voin sanoa etten ole mikään nopea ratkoja - tämän varmaan vielä monta kertaa toistat viesteissäsi mutta olkoon sitten niin.
90. tapio27.10.2016 klo 13:46
Tapanani ei ole moittia/kehua toisen ratkonta-aikoja. Kun kerran Selmalla on kokemusta IS:n kolmosista, miten Selman mielestä IS 2 1/2, 3- ja 3 suhteutuvat Pupe:n 2 1/2 ja 3-tason ristikoihin.
91. Jukkis27.10.2016 klo 13:56
Selma vastaa jos vastaa. Mutta mitä he-le-ve-tin väliä sillä on, miten nuo suhtautuu toisiinsa?
92. tapio27.10.2016 klo 13:57
Ihan vaan haluan tietää mielenkiinnosta, kun tällä saitilla on aina silloin tällöin otettu esille IS-ristikot.
93. Jukkis27.10.2016 klo 14:12
Tässä tyhjentävä vastaus.

* Saattaa olla, että joskus IS:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan SK:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan SK:n 3 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3- tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan SK:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3- tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan SK:n 3 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan SK:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan SK:n 3 tähden ristikkoa.

Joskus saattaa olla jotenkin toisinkin.
94. Eki27.10.2016 klo 14:26
Muistan, että muutaman kerran on SK:n kolmitähtistä sanottu yksitähtiseksi.
95. Tuttu27.10.2016 klo 14:32
Ihan naurettavaksi on mennyt tämä ristikkokeskustelu! Ristikoiden vaikeustaso eri ratkojiin nähdenhän riippuu ratkojasta itsestään, asianomaisen hoksottimista ja siitä, kuinka harjaantunut ratkoja on. tapio näyttää huseeraavan monilla saiteilla, taitaa olla ristikoiden laadinta ja analyysit päätyö. Eikä siinä mitään, jos on aikaa ja halua, siitä vaan. Menee vain yleensä näpertelyn puolelle!
96. tapio27.10.2016 klo 16:57
Joskus. Koska Jukkis suhteuttaa SK:n skaalaan, Jukkiksen arvion perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että PuPe:n ristikot voisivat olla myös IS:n ristikoita haastavampia.
97. seurailija27.10.2016 klo 17:01
Kai tuo on vitsi, tapio?
98. tapio27.10.2016 klo 17:08
Puolittainen - en ottanut Jukkiksen listausta ihan todesta.
99. seurailija27.10.2016 klo 17:08
Jukkishan puhui täyttä totta, sinun johtopäätöksesi oli iso vitsi.
100. Jukkis27.10.2016 klo 17:12
Täydennetään analyysiä:

* Saattaa olla, että joskus IS:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3- tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3- tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.

* Saattaa olla, että joskus SK:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus SK:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus SK:n 3 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 2,5 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus SK:n 3 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.

Joskus saattaa olla jotenkin toisinkin.

Oliskohan tämä asia nyt tullut tyhjentävästi analysoitua?
101. Selma27.10.2016 klo 17:26
No ehkä sen voisi vielä täydentää, että kun joskus SK tähditys on on unohtunut merkitä niin silloin käytetään PuPen tähdityksestä edellä mainituista sopivimpaa.
102. tapio27.10.2016 klo 17:31
Jukkis ei tehnyt mitään analyysiä, vaan heitti - vähän ärsyyntyneenä - teoreettisia vaihtoehtoja.
103. seurailija27.10.2016 klo 17:32
Minusta Jukkis ei ole ärsyyntynyt vaan huvitutettu.
104. tapio27.10.2016 klo 17:39
Unohdetaan tuo. Koska IS on nyt kuitenkin yleislehti, eikä ristikkolehti, olisi loogista, että PuPe:ssa voisi vaikeustasoa vielä hivenen nostaa. Ainakaan ei olisi loogista, että IS:ssä olisi PuPe:a vaikeampia ristikoita. Joskus täyttelen Avun nettiristikoita. Avun skaala on puolestaan SK:n skaalaa pehmeämpi.
105. Jukkis27.10.2016 klo 17:48
Ne mitään teoreettisia vaihtoehtoja ole, vaan ihan silkkaa faktaa.
106. Jukkis27.10.2016 klo 18:25
"Ainakaan ei olisi loogista, että IS:ssä olisi PuPe:a vaikeampia ristikoita. "

Loogista tai ei, niin kuitenkin

* Saattaa olla, että joskus IS:n 2,5 tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.
* Saattaa olla, että joskus IS:n 3- tähden ristikko vastaa vaikeudeltaan PuPe:n 3 tähden ristikkoa.
107. tapio27.10.2016 klo 19:44
Jos 27.10.2016 klo 17:12 luettelo on tehty tosissaan, niin keskimäärin ottaen IS:n ja PuPe:n ristikot ovat samaa vaikeustasoa ilmoitetuilla tähtiarvioilla. Arviot usein heittävät ja ovat suuntaa antavia. Yllättävän hyvin PuPe:ssa kuitenkin ovat toimineet.
108. Jaska27.10.2016 klo 21:39
Entä jos ei ole tehty tosissaan.
109. tapio27.10.2016 klo 21:57
Täysin arvoton kommentti.
110. Jaska27.10.2016 klo 22:23
Mielestäni ei. Yritin saada sinut puntaroimaan, paneeko Jukkis sinua mahdollisesti halvalla, ja siinä tapauksessa mistä syystä.
111. tapio28.10.2016 klo 08:58
Jos ei ole arvoton, se ei kuitenkaan kerro siitä, miten pääsääntöisesti IS:n ja PuPe:n vaikeustasoarvioinnit suhteutuvat toisiinsa. Mietin tietenkin tuon listauksen suhteen juuri sitä, mitä edellä kerroit.

Itse kysymys on Jukkisesta ärsyttävä:
"Mutta mitä he-le-ve-tin väliä sillä on..."

Vaimo on muutaman IS:n joskus ostanut ja niissä vaikein ristikko oli 2 1/2. Ei minusta mikään erityisen vaikea. Mutta en nyt sen perusteella osaa tehdä mitään päätelmiä. Minkälainen kokemus Jaskalla on tämän asian suhteen?
112. Eki28.10.2016 klo 09:09
Muutama esimerkki siitä, ettei yleistyksiä kannata tehdä.

Teemu ja minä teemme kakspuolosia Iltikseen ja yritämme aina osua siihen, mutta emme ota stressiä, vaikka taso vaihtelee. Palaute tulee lähinnä tältä sivustolta. Yritämme päätellä, tuliko överit vai vajarit vai osuiko nappiin ja kalibroimme vihjearsenaalia seuraavaa kovistamme varten sen mukaan. Tämä ei näy lehdessä vaan siinä möllöttää aina 2½.

Kolmosten tekijätkin ovat eri kerroilla erilaisella tuulella. Saatan sanoa Tonille, että pari edellistä SK-kovista on arvioitu tosi visaisiksi, älä tee ihan pahinta. Ja päivastoin. Tuo kertoo sitä, että kolmoset eivät ole samanlaisia enkä edes halua sitä.

Kolmosen voi muuttaa kakspuoloseksi 2-3 vihjettä, jotka joku tietää ja joku ei niistä mitään, jälkimmäiselle on sitten oikeasti kolmonen. Miten ratkoja osaa ottaa tällaiset satunnaiset asiat huomioon arvostelussaan? Sadan vihjeen kokonaisuus on jokaiselle ratkojalle erilainen matka lähtöpisteestä maaliin. Moni jää reitin varrelle.
113. tapio28.10.2016 klo 09:35
Onko PuPe:n ja IS:n skaala 2 1/2 ja 3 osalta kuitenkin lähtökohtaisesti suurin piirtein sama?

Vertailun vuoksi Apu, jonka skaala on sen verran pehmeä, etten juuri välitä ratkoa Avun kakkosia muulloin, kun olen niin väsynyt, etten muita jaksa ratkoa. Satunnainen, harva kolmonen on korkeintaan vähän yli 2 (todenn. olisi merkattu IS:ssä 2+).

Kun Eki kerran esitti, että SK:n skaala on 2+ - -3- tulkitsin sen niin, että vertailtiin IS:n skaalaan.
114. Selma28.10.2016 klo 09:39
Mitä välii!
115. Eki28.10.2016 klo 09:50
Ne suhtautuvat, tapio, juuri niin kuin sinusta itsestä tuntuu. Jos haluat tietää IS:n kovisten suhteen muihin koviksiin, sinun pitää kokeilla IS:n koviksia.

Olisiko tämä asia loppuun käsitelty.
116. tapio28.10.2016 klo 10:06
No kun en selkeää vastausta saanut, pysyn oletuksessa, että IS:n ja PuPe:n arviointiskaala on suurin piirtein sama. IS:ää en koskaan itse osta - mistään syystä.
117. Jukkis28.10.2016 klo 11:31
"..se ei kuitenkaan kerro siitä, miten pääsääntöisesti IS:n ja PuPe:n vaikeustasoarvioinnit suhteutuvat toisiinsa."

Kyllä se kertoo. Nimittäin pääsääntöisesti IS:n ja PuPe:n vaikeusastearvioinnit suhteutuvat toisiinsa aivan absoluuttisen tarkasti juuri niin kuin tuolla 27.10.2016 klo 17:12 lukee.

Jos tuo ei kelpaa, niin enpä tiedä parempaa paikkaa lainata tätä autenttista savolaisukon lausahdusta:

Voep olla vuan voep olla jottei ookkaan, mää ja tiiä.
En ou puolesta enkä oo vastaan, pikemminkiin päen vastoin.
118. Selma28.10.2016 klo 12:14
"No kun en selkeää vastausta saanut, pysyn oletuksessa, että IS:n ja PuPe:n arviointiskaala on suurin piirtein sama."

Väärä olettamus. Et voi olettaa tässä asiassa mitään ilman omaa ratkontakokemusta ja silloinkin se olisi vain sinun oma arvio. Ei ole olemassa mitään kaikille ratkojille yhteistä absoluuttista vaikeusastemerkintää. Ne merkinnät ovat vain suuntaa antavia! Lopettaisit jo vänkäämästä asiasta, jossa sinulla on kovin vähän kompetenssia asiasta puhua. Piste!
119. tapio28.10.2016 klo 13:05
Kun vire on ollut huono, en ole jaksanut muita kuin Avun nettiristikoita. Sanaris vastaa niistä ainakin jollakin tasolla. Ekin ja Teemun ristikoita viitsii ratkoa. Juha Hietarinnan ristikoita ei oikein enää taida viitsiä kuten ei Jaana Wahlströmin enää pitkään aikaan. Juha Hietarinta ja Jaana Wahlström tulevat jostakin muualta. Sanaris-porukan ristikoissa kiitettävää on se, että helpoissakaan ei mennä siitä, missä aita on matalin ts. toisteta ihan liikaa entistä, vaikka Avun ristikoissa toistoa on Ekillä ja Teemullakin, mutta ei siinä määrin kuin Juhalla ja Jaanalla.
120. tapio28.10.2016 klo 15:32
Jokin aika sitten ratkoin SK:n Pekka Joutsin yksitähtisen. Oli mielenkiintoisempi kuin Juhan ja Jaanan kaksitähtiset. TU on oikeassa, että yksitähtinenkin voi olla kiva, mutta jätän silti yleensä väliin.

Itse asiassa eräässä Teemun kaksipalloisessa ihan miettivääkin ja yksi vihje jäi ongelmalliseksi:

PVV- > KEMIA – en saanut järkevää PVV-kemia haulla.

Teemun ristikko on selkeästi paremmin laadittu kuin Juhan ja Jaanan ristikot. Kannattanee ratkoa noista vain Ekin ja Teemun ristikoita.
121. Juha N29.10.2016 klo 15:08
tapio, nyt joudun sanomaan hieman pahasti.

Koska en ole ratkonut Avun netti- tai muitakaan ristikoita, en tiedä, millaisia ovat Jaana Wahlströmin ja Juha Hietarinnan ristikot, jotka tuossa teilasit. Mutta:

Tuossa teilauksessasi osoitat olevasi täysin kyvytön antamaan asiallista kritiikkiä. Ymmärräkö, että tuo lausumasi on vain heitto - ja tässä tapauksessa loanheitto - jonka perusteluksi et anna yhtään argumenttia! Silti annat ymmärtää, että olisit päteväkin asiantuntija. Nyt jos joku ensimmäistä kertaa eksyy näille säikeille ja lukee tuon kommenttisi, hän kenties saattaa erehtyä luulemaan, että kyseisen laatijakaksikon ristikoissa olisin jotakin oikeasti huonoa. Onneksi hänellä saattaa silti olla kriittistä medialukutaitoa, jolloin hän huomaa, että kyseessä on vain pätemisenhaluisen kyökkikriitikon perustelematon heitto.

On vaikea antaa palaa ilman että vaikuttaa ylimieliseltä, mutta silti: Sen enempää kirjoituksistasi välittynyt kuva kielellisen lahjakkuutesi ja sivistyksesi tasosta kuin ratkontaurasi kestokaan eivät oikeuta sinua vielä arvioimaan uskottavalla rintaäänellä, että joku laatija tai jokin ristikko olisi kategorisesti huono. Esimerkiksi Pertti Oskalan piilosanojen briljantit ominaisuudet menevät sinulta ohi, kun takerrut silkkoihin toissijaisuuksiin. Johann Sebastian Bachinkin kerrotaan (no, ainakin koulussa musiikinpettajani näin väitti) käyttäneen raamatullista lausahdusta "helmiä sioille", kun hän valitti, ettei kansa ymmärtänyt hänen nerokasta musiikkiaan.

Varo perustelemattomia heittoja, jotta et antaisi itsestäsi näin huonoa kuvaa. Ja tunne itsesi: pyri olemaan tietoinen, mihin rahkeesi riittävät.
122. tapio29.10.2016 klo 15:16
Kyse Juha Hietarinnan ja Jaana Wahlströmin ristikoiden kritiikissä on se, että niissä on sietämättömän paljon toistoa.

Mainitsemani Joutsin ristikko oli siinä suhteessa hyvä helppo ristikko, että toistoa ei ollut häiritsevästi.

Ekillä on Avun ristikoissa hieman liikaa toistoa, mutta ei siinä määrin, että se tekee ratkonnasta ärsyttävää.
123. tapio29.10.2016 klo 15:22
Pertin tehtävissä toisinaan samankaltainen toisto (toisto jaotelman osasissa) välillä ärsyttää, mutta ei sietämättömästi. Nykyisin kun Pertin tehtäviä ratkoo harvakseltaan, toistoon ei juuri kiinnitä huomiota, mutta kun ratkoi peräjälkeen tehtäviä, toisto häiritsi. Vihjeet usein "maukkaita".
124. Juha N29.10.2016 klo 16:21
Et sinä tapio vieläkään ymmärrä.

Ristikot on täsmälaadittu sille kohderyhmälle, jonka tilaajataho on määrittänyt. Yleensä viikkolehtien ristikoilta toivotaan helpputta, jotta mahdollisimman moni lukija kykenee ne ratkonaan, eli ne eivät saa olla niin hankalia kuin Iltiksen tai Suomen Kuvalehden kovikset tai edes keskivaikeat ristikot.

Helppoutta saadaan aikaan mm. tietyllä määrällä samanlaisina toistuvia vihje-ratkaisusanapareja, jotka auttavat ratkonnassa eteenpäin. Mutta eihän pelkkä vihje-ratkaisusanaparien toistuvuus ristikosta huonoa tee! Ne kymmenet tuhannet (tai toivon mukaan jopa sadat tuhannet) kansalaiset, jotka helppoja ristikoita ratkovat, ovat mielissään, kun SUURIA on automaattisesti ISOT, Sn on TINA, KUUMA JUOMA on TOTI, ISÄ-VANHANEN on TATU, TONAVAAN on ISAR ja muuta vastaavaa.

Vaikka vihjeet tuolla tavalla toistuisivat, ristikot voivat silti olla paitsi kohderyhmälleen passelisti vihjeitettyjä myös taidokkaasti laadittuja! Eihän toistuvuus noita mainittuja ristikkosanoja huonoiksi tee. Ne ovat ihan tavallisia käyttösanoja ja yleisesti tunnettua nimistöä. Ihan eri asia olisi, että nämä jatkuvasti toistuvat sanat olisivatkin yleisesti tuntemattomia vain ristikoissa tavattavia sanoja, kuten ATTA, ANAA, AKIS. Mutta et sinä sellaisesta maininnut.

tapio: se, ettet pidä ristikosta siksi, että siinä on sinun makuusi liian paljon vihjetoistoa (kun olet tottunut koviksiin, joissa toistoa ole), on ihan eri asia kuin se, ettet pidä ristikosta, koska se on oikeasti jollakin perustellulla tavalla huono. Jos sinulla menevät jatkuvasti sekaisin laatuskaalat VAIKEA-----HELPPO ja HYVÄ-----HUONO, on vaikea tulla muuhun tulokseen kuin että päästäsi puuttuu joitakin olennaisia hermosoluja.
125. Juha N29.10.2016 klo 16:25
Jos päällimmäisin ajatus Pertin piilosanojen arvioinnissa on se, että ratkojaa risoo, kun LI on aina 51. tai TI on aina TIISTAI, niin suhteellisuudentaju on hukassa. Tai miten se Bach siis sanoikaan.
126. tapio29.10.2016 klo 17:08
Otan kyllä Pertin tehtävissä huomioon kokonaisuuden, mutta silti toisto ärsyttää - ei sille vaan voi mitään.

Verrataan nyt vaikka Teemun kaksipalloista Avussa - sitähän pidin laadukkaampana ja vähemmän toisto sisältävänä. Oikeastaan ihmettelin, että siinä oli eräs kikka, jota en odottanut Apuun laitettavalta ristikolta.

Teemu viimekertainen SK:n kaksitähtinen olisi jo ollut liian vaikea Apuun ainakin kaksipalloisena - kolmipalloisina ao. lehdessä on tosi harvoin, joten Teemu ei olisi sitä voinut Apuun lähettää. Kyllä minä huomioin kohderyhmää.

Kyse on vain siitä, että mielestäni niin iso toistomäärä kuin mitä Juha ja Jaana kaksipalloiseen laittavat, on vain liikaa - yksipalloisessa se määrä toistoa joten kuten menisi. Sanariksen porukka laatisi silti yksipalloiseenkin vähemmän toistoa kuin Juha ja Jaana.
127. Selma29.10.2016 klo 17:17
Niinkuin Juha N huomaat minkäänlainen perusteltu sanominen ei vaikuta yhtikäs mittään. Aikaisempi diagnoososi lienee oikea. On sille raadollisempikin nimi mutta olkoon...
128. tapio29.10.2016 klo 17:18
Teemun Avun ristikossa (APU 35/16 suurristikko) jäi jopa ymmärtämättä:

PVV- > KEMIA

Kokeilin monenlaisia hakuja, mutten mitään järkevää yhteyttä vihjeen ja ratkaisusanan välille löytänyt.
129. tapio29.10.2016 klo 17:25
"Ristikot on täsmälaadittu sille kohderyhmälle, jonka tilaajataho on määrittänyt."

Tuo näkyy Ekin ristikoissa siinä, että on tavanomaista enemmän toistoa.

Vähiten siinä lehdessä toistoa on siis Teemun laatimissa ristkoissa.
130. Selma29.10.2016 klo 18:32
Sanonko mä kenellä täällä toistoa on!

Nyt riitti.
131. iso S30.10.2016 klo 11:12
Haulla PVV chemistry löytyy.

Isotope Effects In Chemistry and Biology
https://books.google.fi/books?isbn=1420028022 - Käännä tämä sivu
Amnon Kohen, ‎Hans-Heinrich Limbach - 2005 - ‎Science
(PV' - PV), where V and V are condensed phase molar volumes, (in the vapor (PVV)” = (PVV)" = RT) so In(P'/P) = VPIE = -6AA"/RT – (B'P' – BP)/RT+ (P'V' – PV).

Itse artikkelissa (sivulla 123) jälkimmäinen v on ison V:n alaindeksinä.

Tämä ei ole luultavasti laatijan tarkoittama yhteys vihjeen ja ratkaisun välillä, mutta on mielikuvituksen tai yrityksen puutetta jos mitään ei löytynyt. Tuo artikkeli ainakin vaikuttaa ihan järkevältä ja siinä on yhteys.
132. Jukkis30.10.2016 klo 11:23
No olis se kyllä ihan kiva saada tietää, mikä tuon
PVV- > KEMIA
-homman selitys ihan oikeasti on. Teemu Pallonen ainakin vielä heinäkuussa täällä on esiintynyt, niin ehkä hän aina välillä näitä katselee. Tosin aika ymmärrettävää on, jos hän esim. tämän säikeen skippaa ihan tyystin.
133. tapio30.10.2016 klo 11:36
Flash-ristikossa teksti vähän epäselvää, joten voi olla myös PVY.
PVY= pienviljelijäyhdistys
PVY = perunavirus Y (http://groups.jyu.fi/radikaali/ruiskut/arkisto/1_ 2013.pdf)
134. Jaska30.10.2016 klo 12:06
PVP-kemia voisi tulla kyseeseen. Taatusti eivät pienviljelijät. Olisi siis Pallosen tai toteuttajan lapsus. Jos vihje on tosiaan tapion tulkitsema PVV-.
135. Jukkis30.10.2016 klo 12:14
Tässä se vihjeruutu:
_http://aijaa.com/GDSxAM
136. Jukkis30.10.2016 klo 12:24
Nämä KEMIA-loppuiset sanat löytyy ristikkorengistä:

ALKEMIA BIOKEMIA ELINTARVIKEKEMIA HENKILÖKEMIA ISKEMIA KIDEKEMIA KVANTTIKEMIA LEUKEMIA LÄMPÖKEMIA LÄÄKEKEMIA MAANVILJELYSKEMIA MAKROMOLEKYYLIKEMIA MIKROKEMIA PETROKEMIA PUUKEMIA RADIOKEMIA SÄHKÖKEMIA TERMOKEMIA YDINKEMIA
137. tapio30.10.2016 klo 12:25
PVP-kemia ihan järkevä asia. Yhdyn Jaskan näkemykseen, että kyseessä on lapsus, sillä PVV- tai PVY- eivät tuota kovin järkeviä vihjeitä. Melkoisen harvinaisia nämä ovat.
138. tapio30.10.2016 klo 12:28
Siis virheet ristikoissa ovat harvinaisia.
139. Jaska30.10.2016 klo 12:34
Tai sitten toteuttaja on hieman terävöittänyt uitaan...
140. Jukkis30.10.2016 klo 12:48
Eikös V ole latinan U? Että PVV onkin PUU.

No, jos laatija ei tule tänne kertomaan, mistä on kyse, niin spekuloinnilla mennään.
141. Teemu Pallonen30.10.2016 klo 15:26
Kyllä mä näitä keskusteluja seuraan, vaikken paljoa äänessä olekaan. Ajatuksena oli sana PUUKEMIA, mutta toteuttaja on tulkinnut tosiaan noi kirjaimet eri lailla. Lisäsin tuohon Jukkiksen kuvaan kommenttina sen kohdan lähettämästäni paperista. Säälin toteuttajia, kun joutuvat välillä hieman tulkitsemaan kirjaimia...

Tässä kommenteissa siis se mun piirtäjälle toimittama vihjeruutu:
_http://aijaa.com/GDSxAM
142. tapio30.10.2016 klo 16:10
Kiitos vastauksesta ja kiitos viimeisimmistä ristikoista SK:ssa ja Avussa.

Avussa ihmettelin hieman vihjettä UU. Yleensä Avun ristikoihin ei laiteta kirjainjekkuja, kun ihmiset eivät ole siinä lehdessä niihin tottuneet. Kiitokset kuitenkin erityisesti siitä, että ristikkoa ei ole laadittu läpihuutojuttuna.
143. TU30.10.2016 klo 18:39
Muistan vuosia sitten, olikohan se Skytän ristikko, yläreunassa oli vihje, UU. Oikein paksuilla ja isoilla kirjaimilla, kuin aspit väärinpäin. Se jäi mieleen, varmaan kymmenen vuotta sitten.
144. tapio30.10.2016 klo 19:23
Palaan takaisin Antin pariin 5/2013 s. 32

Pääsin tässä suht. nopeasti alkuun. Nyt ihmettelen

JÄYNÄ ILONAIHEENA > ONNENA+PILA > ONNENAPILA

tuntuisi loogiselta, mutta HEDELMÄ > .P.N.

ei toimi - tai en tunne sopivaa hedelmää enkä sitä mistään löytänyt.

Toi onnenapila tuntuu niin anttimaiselta, että en osaa sitä hylätä, mutta tarkistan nyt kuitenkin, muistaako joku tätä asiaa.
145. tapio30.10.2016 klo 19:30
HEDELMÄ > IPANA voisi ajatella, mutta silloin hedelmä voisi olla sitaateissa.
146. TU30.10.2016 klo 19:32
Tosi selkeä on tuo, tapio.
147. tapio30.10.2016 klo 20:38
Joo "hedelmä" ja "ipana" ovat lapsen slangimaisia synonyymejä. Jännä, miten tämä tehtävä on selvästi edellistä helpompi. Itse asiassa ansaitsisi vain 2 1/2 - oli Tonin SK-ristikkoa helpompi ja ratkesi nopeammin. Mitään ei jäänyt epäselväksi.
148. Selma30.10.2016 klo 21:21
Suurimmalle osalle ratkojia se oli 1 3/7 vaikeutta! Jännä että se sinulle oli noin vaikea!
149. tapio30.10.2016 klo 21:31
No en kehdannut laittaa tuon 2 1/2 alle.
150. Selma30.10.2016 klo 21:43
No jos et kehdannut ja se sinusta olisi ollut sanotaan vaikka 2 niin miten pitäisi suhtautua niihin muihin kertomiisi tähdityksiin kun tämäkin oli hatusta vedetty?
151. tapio30.10.2016 klo 22:00
Ratkaisuajan perusteella oikea arvio olisi ollut 2.

Arvioni ovat enemmänkin suuntaa antavia ts. tässä tapauksessa kyse siitä, että tehtävä ei ollut niin haastava, kuin kolmitähtiseltä olisin odottanut.

Vastaavalla tavalla SK:ssa, mutta hieman eri oletusarvolla. Oletusarvo kolmetähtiselle on 2 1/2 PuPe-skaalassa.

Yritän välttää kärjistyksiä näissä tähditysarvioissa. Esim. Pike harrastaa kärjistyksiä leimaten joskus SK:n kolmosen ykköseksi. Niitä arvioita olen yrittänyt vähän pehmennellä.

Ehkä minun pitäisi vain laittaa suuntaa antavia arvioita ts. tuntuuko ristikko täyttävän vaikeusasteen suhteen siltä odotettavan vaikeustason vai ei. En ihan oikeasti osaa antaa sen tarkempaa arviota - myönnän, että tarkemmat arviot ovat olleet vähän hatusta vedettyjä.
152. Jukkis30.10.2016 klo 22:04
"Yritän välttää kärjistyksiä näissä tähditysarvioissa."
Parempi olisi kuin välttäisit näitä arvioita kokonaan.

"Ehkä minun pitäisi vain laittaa suuntaa antavia arvioita"
Mieluummin et anna mitään arvioita. Kun ei tämä tähtiasia enää tästä mihinkään kehity. Yhä samoja asioita vaan toistelet.
153. huhu30.10.2016 klo 22:13
Ja ketään ei sinun tähdityksesi kiinnosta.
154. tapio31.10.2016 klo 08:39
Kenen tähditykset kiinnostavat? Katsoin 5/2013 säiettä, jossa moni ruoti tähtiarvioita. Miten Jukkisi suhtautuu esim. Emman ja Wexin arvioihin?

Kritiikki, jota em. säikeessä esitetään, on välillä kovaa.

Tämänkertaisessa tehtävässä helppouteen vaikutti mm. se, että kaikki piilistyyppiset kätköt olivat suoria. Erästä naisen nimeä helpotettu liikaa. Joitakin tosi helppoja assosiaatiovihjeitä.

Yksi vihje näemmä jäi hämäräksi

KÄYT PETULLA > TAUNOT.

Yritin joka väliin lisätä osion PETU, mutta ei toiminut. Pettu on myös saari, mutta sekään ei toimi.
155. seurailija31.10.2016 klo 09:07
Etkö totiaan kätitä?
156. tapio31.10.2016 klo 09:08
Ässävika joo. Tulee vastaan suht. harvoin.
157. Lars31.10.2016 klo 09:08
Eiköt tuolla jottain jo vihjaittu puhevioitta?
158. tapio31.10.2016 klo 09:10
Useimmiten olen ässävika-vihjeet huomannut, mutta nyt en ottanut huomioon.
159. tapio31.10.2016 klo 09:28
Taas pieni laiskistumisilmiö, kun tuli ratkaistua tehtävä suht. nopeasti ja tuo kohta tuli ratkaistua vahingossa risteävien avulla. Minulle ässävikavihje aukeaa toisinaan heti, mutta sen aukeaminen ei ole automaatio, mitä se on varmaan monelle.
160. Selma31.10.2016 klo 10:34
Kun tapio selitystensä perusteella kuitenkin olisi osannut ratkaista kysymänsä vihjeet niin ettekö te avuliaat auttajat voisi olla kertomatta vastauksia hänelle kun häntä kovasti harmittaa, että tuli kysyttyä kun kysymys on vaan laiskistumisesta ja s-vian tai minkä millonkin vian tarkistuksen unohtamisesta. Annetaan toki miehen itse selviytyä tehtävistä ilman apuja.
161. Jukkis31.10.2016 klo 10:36
Kun en tiedä, mikä on "5/2013 säie", niin en osaa vastata.
162. Selma31.10.2016 klo 10:41
Jukkis on nyt hauska, pitäisihän sinun tietää mitä tapio tarkoittaa - telepatialla jos ei muuten.
163. tapio31.10.2016 klo 11:44
Selmalle.

Sain siis ristikon ilman tämän sivuston vierailijoiden apua ratkottua. Kävin tänään vielä kertaalleen lävitse jokaisen vihjeen ja siinä vaiheessa huomasin, että yhtä vihjettä en ollut ymmärtänyt. Olin yrittänyt siihen soveltaa suoraa vihjettä (sellaisia tässä tehtävässä oli), outoa assosiaatiota ja kirjainjekkuja.

"
Jukkis 31.10.2016 klo 10:36
Kun en tiedä, mikä on "5/2013 säie", niin en osaa vastata.
"

5/2013 tarkoittaa tietenkin Punaisen Pelikaanin säiettä (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?p1=vast.php&id=7593)

Siinä on siis minua ankarampaa kritiikkiä. Tähdityksiä arvioitiin myös.
164. tapio31.10.2016 klo 11:46
Vielä ajatus Selmalle - vaikka harmitti, etten ässävikaa hoksannut, halusin silti päästä ajattelemasta tätä ristikkoa enää enempää.
165. Selma31.10.2016 klo 12:58
Kyllä sulla täytyy olla vaikeata kun SK42 Pitkälässä on ne sinulle avautumattomat ratkaisusanat etkä voi täällä vielä niitä tarkistuttaa. Miten mahdat pärjätä? Toivottavasti vaimo tukee sinua. Ammattiauttajiakin on, suosittelen.
166. iso S31.10.2016 klo 19:12
Tuosta PVV/PUU-asiasta tuli mieleen omakohtaisia muistoja. Jos jotakin kiinnostaa, niin voi hakea
enouga site:sanaristikot.net

Minulla on yleisesti ottaenkin huonon käsialan erityisongelmina kaksi kirjainparia: U ja V sekä A ja H. U tuppaa terävöitymään V:n kaltaiseksi, mutta ei sentään täysin teräväkulmaiseksi, ja H:n pystyviivat tuppaamaan kallistumaan toisiaan kohti, mutta ei sentään aivan A:n tapaisesti yhteen kasvaneiksi.

Pallosen linkittämässä kuvassa näkyy vastaava ongelma. Sanassa "kuluvia" u:t ovat melko identtisiä sanan "puu" u-kirjainten kanssa ja ne voi helposti lukea v:ksi. Kuitenkin sanan "kuluvia" v on selvästi terävämpi kuin u:t. Tuomioni on: vikaa oli sysissä ja sepissä, mutta ei ratkojissa, jotka joutuivat ratkomaan virheellistä vihjettä. Teemun pitäisi malttaa tekstata selkeämmin ja kuvittajan pitäisi oppia Teemun tyyli ja oppia näkemään se pieni ero, kunnes Teemun maltti lisääntyy (jos lisääntyy, eihän vanha koiras välttämättä opi).

Tämä on vastaava tilanne kuin purkki ja purkin kansi: kaikki menee hyvin jos kahdesta säännöstä noudatetaan ainakin toista, mieluummin molempia. Säännöt ovat: "kierrä aina kansi kunnolla kiinni" ja "älä koskaan nosta purkkia kannesta kiinni pitämällä". Jos molemmat säännöt rikotaan, purkkia putoaa ja joutuu siivoamaan!
167. MM1.11.2016 klo 07:24
Teemun käsiala on kyllä vuosien myötä selkeytynyt valtavasti. Tuossa PVV/PUU-esimerkissä moittisin kyllä kuvittajaa, joka vihjettä ymmärtämättä on vaan näkemänsä kopioinut. Ja samalla tuli tukeneeksi monen käsitystä siitä, että kuvittajat ovat vain jotain ajattelemattomia törppöjä joilla kyllä kynä pysyy kädessä.

Tässä yksi esimerkki (ihan randomina napattu pala) minkämoisia vihjetekstejä kuvittaja joutuu tulkitsemaan: _http://aijaa.com/pYB8rD

Eli kyllä kuvittajankin pitää ymmärtää vihje ratkaisusanaan, ennen kuin sen teelmykseen laittaa. Nykyaikana tuo tarkistuskin on suht helppoa, kun koneella voi pitää auki Kielitoimiston sanakirjaa, Googlea, Wikipediaa ym. ym..
168. iso S1.11.2016 klo 10:06
MM, antamasi näytteen perusteella täytyy olla syvästi kiitollinen että tuo laatija käyttää kuvittajan apua. Jos ei käyttäisi, niin todennäköisesti pystyisi ainakin hiukan parempaan ja jos ei pystyisi selvästi parempaan, niin julkaisija voisi olla julkaisematta.

Olen sanonut ennenkin ja toistan tässä: hyvä kuvittaja on laatijan (ja sitä kautta ihmisen eli ratkojan) paras ystävä. Ristikon laatu paranee, jos kuvittajalla on kyky ja halu ymmärtää eikä vain toimia puhtaaksi piirtävänä robottina. Ehkä olisi hyvä jos alalla olisi joku Puupäähatun tapainen keino osoittaa julkista arvostusta näille rallikartturien tapaan tuiki tarpeellisille mutta "lähes näkymättömille" taitajille. Kärki tosin on terävä mutta kapea, joten luultavasti sama pieni piiri nappaisi palkinnon vuorovuosiperiaatteella. Toisaalta: entä sitten, jos ne harvat ja valitut ovat sen arvoisia?
169. tapio1.11.2016 klo 11:52
Sattuuhan sitä

PuPe 6/2013 yksi tekninen kysymys.

Vihjeen SUORI(S)TUKSIIN alla on nuoli, jollaisia käytetään pääkuvaan liittyvissä vihjeissä. Liittyykö tämä pääkuvaan? Jos liittyy, eikö ratkaisusana pitäisi olla oranssilla?
170. tapio1.11.2016 klo 11:53
Sivu 28 siis.
171. tapio1.11.2016 klo 11:59
Sori - turha kysymys. Ei liittynyt pääkuvaan.
172. Jukkis1.11.2016 klo 11:59
Ei.
173. tapio1.11.2016 klo 12:08
Tuossa kohdassa ihmettelin vain puhekuplaa "MUSTA IKA"

Sain sille logiikan "MUSTA -IKA">EMÄS(IKA)

Vai ymmärsinkö väärin?
174. Jukkis1.11.2016 klo 12:12
No eikös tuo logiikka ole ihan selvä, mikä muukaan se voisi olla?
175. tapio1.11.2016 klo 12:33
Kyse oli vain siitä, että olisi odottanut vihjesanaan tavuviivaa.
176. Jukkis1.11.2016 klo 12:43
Eli et ymmärrä taysin vihjeen logiikkaa.
177. Jaska1.11.2016 klo 12:46
tapio tarkoittaa, että selvitettyään ratkaisusanan hän oli sitä mieltä, että vihjeessä olisi pitänyt olla tavuviiva.
178. tapio1.11.2016 klo 12:49
Ilman sitä kai kyse siitä, että musta = minusta = emäsika vain otetaan suoraan pois kolme kirjainta ilman tavuviivan käyttöä.
179. Jaska1.11.2016 klo 13:18
Kyse on kemiasta.
180. tapio1.11.2016 klo 13:45
Ratkaisusana tietenkin. Kai siasta jollakin menetelmällä emästä saa (saippuaa).

TUNNUSTUSTA PURISTAVIEN KÄYTTÄMIÄ?

Ratkaisusana vaikuttaisi olevan yksikössä. Jos näin on, vihjeen viimeisen sanan monikollisuus ihmetyttää (toinen sana voikin olla monikossa).
181. Jukkis1.11.2016 klo 14:41
"vaikuttaisi olevan..." "Jos näin on..."

Just. Näitä kannaattakin kysellä heti kun saa sanaan yhden kirjaimen.
182. Eki1.11.2016 klo 14:54
"Kai siasta jollakin menetelmällä emästä saa (saippuaa)."

Ei tuossa siihen kyllä mitenkään viitata (piti taas kaivaa sama lehti esiin).
183. tapio1.11.2016 klo 15:27
En edelleenkään käsitä, miksi vihjeessä ei ole tavu- tai tässä tapauksessa mieluummin miinusmerkkiä.

"...KÄYTTÄMIÄ"

"Näitä kannaattakin kysellä heti kun saa sanaan yhden kirjaimen."

Kulmassa on useitakin sanoja ratkaistuna. Muutama sana ratkaisematta.

No on tuo monikon partitiivi. Muistaakseni Kirppu-ristikoiden laatijat käyttivät useinkin monikon partitiivia siten, että ratkaisusana on yksikössä. Tässä se ei tuntunut oikein luontevalta, mutta ei sitä virheenäkään voi pitää. Vähän tarpeettomana vihjeen vaikeuttajana vain.
184. Jukkis1.11.2016 klo 15:46
"Muutama sana ratkaisematta."

Kuten tämä TUNNUSTUSTA PURISTAVIEN KÄYTTÄMIÄ? -vihjeestä tuleva.
185. tapio1.11.2016 klo 16:14
Ei, sain siihen KUSKAILIJA.

KIMB... yritin googlata ja vei tämän PuPe:n keskusteluun - en katsonut sitä, mutta sieltä voin sen tarvittaessa katsoa.
186. tapio1.11.2016 klo 16:41
Ja tuo on taatusti oikein (tarkistamattakin selvää). Mukava ristikko, jonkin tuo miinus-/tavumerkin puuttuminen jäi askarruttamaan + monelle muullekin vaikeaksi osoittautunut selitys vihjeen alkuosalle vihjeessä
KIMPOUD OS (NAISIA) > KAISAT

OS - omaa sukua? Jos jokin lisää/poista/vaihda kirjainjekku, olen melko huono sellaisissa.
187. tapio1.11.2016 klo 16:49
Piilisvihjeet ovat aidosti hauskoja, kuten

SYNKKÄ JENKKIALKU JA ALKU

Jänskästi aluksi lopun piilovihje hämäsi, mutta sitten kyllä hoksasin piilovihjeen.
188. tapio1.11.2016 klo 17:12
Jaska, ei millään pahalla vaan lempeydellä:

"Jaska 2.1.2014 klo 22:05

KIM-
POUDU
OS

Siis kimpoudu os(in) = takais(in), ja osa olisi eka tavu ta. Melko varmasti Viitamäen aatokset ovat kulkeneet huomattavasti fiksumpaa rataa.

"

En päässyt noillekaan sfääreille, mutta eikö tuo muistuta joskus minun varsin outoja ja koukeroisia ajatuskulkuja?

Mutta säikeestä ei oikein yksiselitteisesti käynyt ilmi, oliko tuo Jaskan päätelmä lopulta oikein vai väärin - joku toinen oli samaa mieltä.

Tässä oli muutamia muitakin aika kieroja ja melko komplekseja vihjeitä, joita ymmärsin ja joita muut kyselivät. Kukaan muu tosin ei siihen sikavihjeeseen kiinnittänyt erityistä huomiota.

Voisko nämä nyt vielä käydä perusteellisesti läpi?
189. Selma1.11.2016 klo 17:24
Tapio lypsää - ainavaan ja nyt!
190. tapio1.11.2016 klo 17:24
Jos Jaska oikeasti mielestäni Antin ajatuskulku muistuttaa kyllä tosi vanhojen piilisten melko outoja ajatuskulkuja - meni varmaan aika monen mielestä liian kompleksiksi.
191. tapio1.11.2016 klo 17:26
Niinhän tekivät alkuperäisessä PuPe-säikeessäkin kirjoittaneet ja sitä paitsi monet lypsivät paljon enemmän kuin mitä minä tein. Verrattuna siihen, miten tätä ristikkoa on jälkikäteen ruodittu, suoritukseni ei ollut mitenkään huono. Ehkä Selma on superälykkö, joka lentää omissa sfääreissään.
192. tapio1.11.2016 klo 17:28
Selma nyt voisi mennä itse lypsämään omia lehmiään! Asiat, joita toin, ovat ihan asiallisia ja Selma vaan haluaa päsmäröidä. :(-- Selmalle.
193. tapio1.11.2016 klo 17:33
Jätän kirjoittamatta mitä Selma saisi myös mennä lypsämään, mutta onko sitä ihan pakko tulla vaan ja ainoastaan ärsyttämään toista.
194. seurailija1.11.2016 klo 17:39
Olisiko käynyt niin, että sinäkin ärsytät Selmaa?

Mennyt koko juttu jo sivuraiteelta ojaan.
195. Jaska1.11.2016 klo 17:43
Jos tapio olisit jatkanut sen säikeen lukemista, ei sinulla olisi tarvis nyt ihmetellä minun aatoksiani. VL selitti asian, vihjeessä on kaksi u-typistettä, mitä minä en hoksannut.
196. tapio1.11.2016 klo 18:03
Kiva, että päästiin taas asialliseen keskusteluun.

No VL sanoi, ettei ole varma.

Jaskan kommentti:

"
Siis kimpoudu os(in) = takais(in), ja osa olisi eka tavu ta. "

VT:
"
Ristikon vaikein vihje oli mielestäni Viitamäen KIMPOUD OS. Päädyin samaan kuin Jaska eli lisäämään pari U:ta. Kimpoudu=kaiu ja osu=satu. En tiedä, olenko oikeassa.
"

Lopussa kyllä Marco Poloinen näemmä vahvisti tuon. Ihan loppu jäi viimeksi kunnolla lukematta.

Silti Jaskan selitys tuntuu jopa loogisemmalta, sillä kirjaimista "takais" saa sanan KAISAT.

Jäi itseasiassa hämäräksi miten VT logiikka loppuun asti toimii.

Vihje oli paha, sillä jopa Tuomas L. vaikeuksissa sen kanssa.

"Kasperi 7.1.2014 klo 08:53
En yhtään ihmettele, etten saanut viimeistä ristikkoa täyteen asti.... kimpoud os, voi jestas sentään.
"

Tällä kertaa olen Kasperin kanssa samaa mieltä!

Selitäpä Jaska, miksi siinä sikavihjeessä ei ole tavu-/miinusmerkkiä, kun siihen ei muilta selitystä saa.
197. tapio1.11.2016 klo 18:18
Kuinkahan suuren metakan nyt saan aikaan, mutta kun nyt vertaan Tonin ja Antin ristikoita, joissa on paljon samoja piirteitä, näkyy kuitenkin hieman se, että Toni tekee ristikoita päätyökseen ja Antti ei. Tonilta ei tällaisia ylikryptisiä vihjeitä tule (vihje on ylikryptinen, jos se parhaillakin ratkojilla tuo tunteen, että meniköhän logiikka oikein tai vihje jää jopa ymmärtämättä). Tämäntyyppinen palaute, mitä 7669 ja tässä säikeessä tuli esille, on olennaista, jotta ylilyönneiltä vältyttäisiin jatkossa. Jatkosta en tiedä.
198. Jukkis1.11.2016 klo 21:17
Ihanko vakavissasi väität, että TUNNUSTUSTA PURISTAVIEN KÄYTTÄMIÄ? -vihjeen ratkaisu on KUSKAILIJA? Kun ei ole, eihän siinä olisi mitään järkeä.
199. Selma1.11.2016 klo 21:29
Etkö jukkis vielä muka ole huomannut millä kaikilla keinoin tapio lypsää. Tässä oli vielä varmistukseksi laitettu se "on varmasti oikein" jotta saisi jonkin kommentoimaan.
200. tapio1.11.2016 klo 21:33
Ajattelin vain Lapuan liikkeen aikaisia kyydityksiä ja vastaavia mafiatyyppisiä touhuja, jonka tarkoitus on saada joku tunnustamaan jotain.

Sain risteäviin järkeä paitsi että
AKELI
TAI
ATERI

sain vähän teennäisen logiikan - alkavat A:STA. Tuo siis tökki.

krokotiilin sain vitsin
KELPAA MULLE ISOLLA JA PIENELLÄ > JOET - Joe-nimiset henkilöt ja joet.

Mitkähän risteävät sitten meni väärin
KOTIMATKAT
UNITUTTI
SELUS
KAISAT
ISTUJA
LOTRAILUT
IKEA
JOET
ASTA
201. tapio1.11.2016 klo 21:35
Selma - en lypsänyt tällä kertaa - ihan oikeasti ajattelin, että ratkaisusana on KUSKAILIJA. Entä sitten, jos olisin lypsänytkin - näissä vanhoissa on lupa lypsää. Lopeta jo Selma se jankutus lypsämisestä.
202. tapio1.11.2016 klo 21:39
Näemmä Selman ainoa tarkoitus on se, että kukaan ei kommentoi. Piru naiseksi tuo Selma.
203. tapio1.11.2016 klo 21:43
Ihan aidosti myös pidän mm. Jukkisesta, Jaskasta, akesta, Tuomaksesta - Selma nyt haluaisi vain kieltää minulta tämän ilon.
204. tapio1.11.2016 klo 21:44
Unohdin vallan iso S:n, joka on vallan mainio kaveri.
205. Jukkis1.11.2016 klo 21:57
Sä nyt voit Selma ihan hyvin lopettaa tuon lypsämisjutun, minusta on ihan OK ihmetellä tällaisia vanhoja ristikoita. Vaikka tapiolta välillä homma karkaakin vähän käsistä ja rupeaa ärsyttämään.

Tuo KUSKAILIJA tulee siitä auton kuvasta. Etkö yhtään ole ihmetellyt, mistä se ONEA-sanan oikealla puolella oleva pystysana tulee?
206. tapio1.11.2016 klo 22:12
Autoilijaan liittyi siten kaksi ratkaisusanaa (KUSKAILIJA ja KOTIMATKAT)

Mutta eikö se mafia-juttu ollut sinänsä ihan hauska?

"Etkö yhtään ole ihmetellyt, mistä se ONEA-sanan oikealla puolella oleva pystysana tulee?"

Ihmettelin. Ajattelin vaan, että numerot liittyvät kahteen ratkaisusanaan. Monikkomuoto tuntui oudolta.

Itse asiassa minulle tuottaa aika usein ongelmia se, että jää epäselväksi, minne minkin vihjeen ratkaisusana tulee. Joskus sitten tulee kehiteltyä vihjeiden ja ratkaisusanojen välillä mitä merkillisimpiä tarinoita.

En nyt kehtaa sanoa, mitä tarinoita kehittelin Tonin ristikkoon, jossa ruutu puhui oikeassa reunassa - minulta oli suunta siinäkin jossakin vaiheissa sekaisin.

Kiitti, että toikin tuli selväksi - no kehittelemäni tarina meni itsellä täydestä kuin väärä raha.

No toinen vihje, jota en tainnut ymmärtää on

AKELI
TAI
ATERI > ASTA.

Se, että en ymmärtänyt KIM... en häpeä - taisi jäädä suurimmalle osalle ratkojista ymmärtämättä.
207. Juha N1.11.2016 klo 22:21
Lähettäjä: MM 1.11.2016 klo 07:24

"Tässä yksi esimerkki (ihan randomina napattu pala) minkämoisia vihjetekstejä kuvittaja joutuu tulkitsemaan: _http://aijaa.com/pYB8rD"

Kaikki muut vihjeet hahmotin - tosin monesti ratkaisusanan kautta päätellen - paitsi yksi jäi epävarmaksi (ratkaisusana IVANIT: onko vihje VIERAITA HEPPUJA vai mikä?) ja yksi kokonaan epäselväksi (alhaalla keskellä ratkaisusana KIVET tai KIVES, jonka viimeinen kirjain on arvoitus, koska laadinnan alin rivi ei näy).

Onko farmaseutteja tai proviisoreja paikalla?
208. Tuomas L.1.11.2016 klo 22:23
(Voi) saakeli = saateri = saasta. Minusta tuo on aika vaikea vihje. Kahden kirjaimen poistot ovat aina hankalia, ja lisäksi saateri on aika harvinainen voimasana; itse tunnen sen lähinnä joistakin vanhoista suomalaisista kirjoista. Riippuu ehkä murrealueesta.
209. Juha N1.11.2016 klo 22:24
(VOI) SAAKELI
(VOI) SAATERI

> (VOI) SAASTA
210. tapio1.11.2016 klo 22:35
Kiitti. Yritin ratkaisua yhden kirjaimen poistolla. Saateri ei kuulu sanastooni, mutta ehkä joskus tullut esille jossakin ristikossa. Poistona itselleni liian vaikea, vaikka sinänsä olin hajulla, mistä kyse.
211. tapio1.11.2016 klo 22:48
Olisi mielenkiintoista kuulla Juhan kommentti yhdestä suurimmalle osalle ratkojista mysteeriksi jääneestä vihjeosiosta.

Kevennys liittyen Tonin ristikkoon, vaiheessa, jossa suunta oli yläkulmassa sekaisin.

Sain SURKEILURUUTU (johtuen omasta mokasta + laatijan mokasta)

PAPPI MINUT ... PIEKSI > SURKEILURUUTU - pappi minut kovin pieksi (tai mitä pahaa lienee tehnytkään). Tulipa vähän saman tapaista tarinan kehittelyä omassa mielessä kuin Antinkin ristikossa yhden vihjeen suhteen.
212. Juha N1.11.2016 klo 23:17
tapio, joudun vielä palaamaan parin kolmen päivän takaiseen. Saisit harjoitella sekä sisälukutaitoa että väitteidesi perustelua.

tapio: "Teemun ristikko on selkeästi paremmin laadittu kuin Juhan ja Jaanan ristikot. Kannattanee ratkoa noista vain Ekin ja Teemun ristikoita."

Juha N: "Ymmärräkö, että tuo lausumasi on vain heitto - ja tässä tapauksessa loanheitto - jonka perusteluksi et anna yhtään argumenttia!"

tapio: "Kyse Juha Hietarinnan ja Jaana Wahlströmin ristikoiden kritiikissä on se, että niissä on sietämättömän paljon toistoa."

Juha N: "Vaikka vihjeet tuolla tavalla toistuisivat, ristikot voivat silti olla paitsi kohderyhmälleen passelisti vihjeitettyjä myös taidokkaasti laadittuja! Eihän toistuvuus noita mainittuja ristikkosanoja huonoiksi tee. Ne ovat ihan tavallisia käyttösanoja ja yleisesti tunnettua nimistöä. Ihan eri asia olisi, että nämä jatkuvasti toistuvat sanat olisivatkin yleisesti tuntemattomia vain ristikoissa tavattavia sanoja, kuten ATTA, ANAA, AKIS. Mutta et sinä sellaisesta maininnut." [tapio, huomaa erityisesti kaksi viimeistä virkettä.]

tapio: "Kyse on vain siitä, että mielestäni niin iso toistomäärä kuin mitä Juha ja Jaana kaksipalloiseen laittavat, on vain liikaa - yksipalloisessa se määrä toistoa joten kuten menisi."

Sitten teilasin itse toisella säikeellä roskaksi ristikot, jotka ovat tulvillaan juuri tyyppiä ATTA, ANAA, AKIS olevia ns. ristikkofakkisanoja. Reaktiosi tähän oli hämmentävä:

tapio: "Viitaus nimimerkkiin XX [sensuroitu] tuo todella ikävällä tavalla mieleen toisen säikeen. 'Kiistojen toinen pääaihe oli se, ettei XXXXXXXXXX [sensuroitu] nähnyt mitään syytä, miksi ristikoiden laadinnoissa pitäisi välttää ristikkofakkisanoiksi kutsuttuja '. Kun minä esitin toisessa säikeessä vähän samantapaista kritiikkiä, silloin Juha ei pitänyt sitä asianmukaisena. Juha ottaa nyt itselleen oikeuden tuon tyyliseen kritiikkiin, mutta jos minä harrastan samaa, minä saan Juhalta kritiikkiä. Ei tunnu oikein ok tilanteelta."

Juha N: "--- jos Avun ristikoissa esiintyy runsasta vihje-ratkaisusanaparien toistoa, niin kyse ei ole silloinkaan fakkisanoista, jos ratkaisusanat eivät edellä antamani määritelmän mukaisia fakkisanoja ole."

tapio: "Olihan mainituilla tekijöillä niitäkin (varsinkin toisella) toistosta puhuttaessa. Keskivaikeaksi merkityssä ristikossa nyt ei vaan hirveästi saisi olla fakkisanoja ja hirveäsi toistoa. tympii."

Juha N: "Kun sinulta perusteluja peräisin, kerroit, että Hierannan ja Wahlströmin ristikoiden vika on se, että niissä on liikaa toistoa. Et sinä ristikkofakkisanoista perusteluksi mitään sanonut!"

tapio: "Mitä vielä Juhaan ja Jaanaan, muistaakseni Jaanalla jonkin verran fakkisanoja (en mene takuuseen), mutta Juhalla ennen kaikkea toistoa hirveästi (en kiinnittänyt sinänsä huomiota sanojen laatuun). Fakkisanojen käytön lisäys "syntilistaan" ei ollut perusteltu".

1) Fakkisanoja ei siis ollutkaan? Älä sitten panettele laatijaa fakkisanoista, jos et mene takuuseen, että niitä on.

2) Mistä ihmeen kritiikin kaksoisstandardeista sinä minua syytä? Minä kritisoin fakkisanapitoisuutta, sinä vihje-ratkaisusanaparien toistoa. Minusta nämä ovat kaksi ihan eri asiaa.

En jatka aiheesta enempää.
213. Keila1.11.2016 klo 23:45
Tapio on selkeä aloittelija. En ihmettele Selman ärtymystä. Kloppi on niin olevinaan ja peesaa muita.
214. Juha N2.11.2016 klo 00:22
Minun kannanottoni URHEILURUUTU-PIENELIÖ-tapaukseen?

Mukava uniikki kikka. Oli selvästi ollut koko laadinnan lähtökohta. Kulmaruutu on näennäisesti osa ratkaisualuetta, mutta sittenkin oikeasti vihjeruutu. Muistan, että oli hieno elämys, kun ratkaisu paljastui.

Mikä tuossa muka oli laatijan moka? Kahden puhekuplan kärjet ovat millin verran työntyneinä kulmaruudun puolelle. Kun ruudussa on kaksi vihjettä, on tapana, että ylemmästä vihjeestä lähtee ratkaisusana oikealle ja alemmasta alas, ja niin tässäkin tapauksessa. Siis ihan oikein.
215. Keila2.11.2016 klo 00:27
Kloppi/Paappa. Paperino. Topolino. Kenpä tietäisi sen.
216. tapio2.11.2016 klo 08:49
"Juha N 2.11.2016 klo 00:22
Minun kannanottoni URHEILURUUTU-PIENELIÖ-tapaukseen? "

Ei . Sitä en kysynyt ja se ihan selvä asia.

Urheiluruutu- vihjeen yhden risteävän sanan vihje oli virheellinen. Juuri laatijan virhe osaltaan sai aikaan sen, että laitoin SURKEILURUUTU, joka sitten vei kulman ratkonnan pahasti hakoteille. Kuten joskus kerroin ilman laatijan virhettä, olisin pitänyt ratkaisusanaani ilman muuta virheellisenä, koska se ei olisi mitenkään sopinut risteävän sanan kanssa. Laadintavirheen vuoksi sain risteäväksi sanaksi välttävästi menettelevän sanan.

Tarkoitin kysyä mielipidettäsi vihjeosioon "KIMPOUDU OS".

Se on ainakin PuPe:n keskustelun perusteella osoittautunut hyvin monelle ylivoimaisen vaikeaksi ymmärtää. Itse koen, että Antilla on tullut vaikeustason arviointivirhe, minkä koin johtuvan siitä, että hän ei laadi niin paljon ristikoita kuin Toni.

Juhakin nyt jaksaa ottaa käsitellyn asian toisesta Juhasta ja Jaanasta. Keila oli oikeassa, että taisin yrittää tässä peesailla. Jaanan ristikoissa on hämärä muistikuva fakkisanoista, mutta Juhan kohdalla kyse lähinnä vain liialliseksi kokemastani toistosta suhteutettuna ristikolle ilmoitettuun vaikeustasoon. Kuten jo kerroin, mielestäni Jaana ja Juha eivät aidosti keskivaikeita ristikoita laadi lainkaan. Niitä laativat Avulle kyllä Eki ja Teemu, Eki toisinaan kolmipalloisia (olivat varmaan 2+ IS:ssä ja SK:ssa toisinaan kolmi- toisinaan kaksitähtisiä).

Klopiksi väittämistä en sulata yksinkertaisesti siksi, että minulla ei ollut esim. viimekertaisen Antti Viitamäen ristikon kanssa yhtään sen enempää vaikeuksia kuin tällä säikeellä kirjoittaneillakaan. Itse asiassa itse hoksasin joitakin vihjeitä, jotka olivat monelle muulle vaikeita ja joita he kysyivät PuPe-säikeessä. En ollut sen parempi enkä sen huonompi kuin aikoinaan PuPe-säikeeseen kirjoittaneet. Vain eri vihjeet askarruttivat. Toki minulla oli ratkaisusanan sijoittamismoka erikoisuutena.

Itse asiassa väitän, että onnistuin keskimääräistä paremmin, sillä vain KIMPOUD OS olin ihan pihalla. AKELI... ymmärsin vihjeen perusidean, mutta vihje oli vaan muuten minulle ylivaikea.

Niihin sain tolkun lukuun ottamatta sitä, miksi sikavihjeessä MUSTA IKA oli asianmukaista jättää tavu-/miinusmerkki pois.

PuPe:n kolmosista olen kymmenestä lehdestä ratkonut/täyttänyt (se, että pyydän tarkistusluonteista apu on Selman mukaan sitä, etten ole ratkonut ristikko) kaikki muut paitsi vain osan Antin tehtäviä ja tavuristikot (jotka saatan jättää ratkomatta, sillä en pidä tehtävätyypistä). Kokemus on toki suht. lyhyt joihinkin toisiin nähden.
217. tapio2.11.2016 klo 09:10
"Kun ruudussa on kaksi vihjettä, on tapana, että ylemmästä vihjeestä lähtee ratkaisusana oikealle ja alemmasta alas, ja niin tässäkin tapauksessa."

Minulle tuo ei ollut selviö.
218. MM2.11.2016 klo 09:42
Tarkentaisitko tapio mitä oikein tarkoitat tuolla "liiallisella toistolla"?
Että samassa ristikossa toistuu useasti sama ratkaisusana, vihje, kuva vai jotain muuta?
219. tapio2.11.2016 klo 09:50
Samat vihje-ratkaisusana -parit. MM:n kuvitus sen sijaan ansaitsee suitsutuksen - nimitin toisessa säikeessä MM:ää ristikoiden Mauri Kunnakseksi. Tehnet muutakin kuvitusta kuin ristikkokuvitusta?

Valitettavasti edes MM:n mainio kuvitus ei pelastanut siltä, että kyllästyin Juhan ristikkoon ja jätin sen siitä syystä kesken (jo aikoja sitten olen tehnyt niin Jaanan ristikoiden kohdalla). MM:n kuvitus on niin loistavaa, että ehkä joskus rättiväsyneenä ratkon Juhan ristikoita. No voihan sitä MM:n kuvitusta katsella jonkin aikaa, vaikka ristikkoa ei ratkoisikaan.
220. iso S2.11.2016 klo 12:03
Rättiväsyneenä kannattaisi mennä nukkumaan. Ristikot ovat iloinen asia, mutta ei niin tärkeä asia että mokoman vuoksi kannattaisi terveytensä pilata. Unenpuutteella, varsinkin jatkuvalla, on vakavia seurauksia. Maailma pyörii oikein hyvin vaikka jonkun ristikon jättäisi ratkomatta. Sehän ei ole edes kesken jättämistä jos ei aloita!
221. pelaaja2.11.2016 klo 15:57
Itsekin Wahlströmin ja Hietarinnan ristikoita lahjalehtirupeaman (ristikkolehti APU RISTIKOT) takia ratkoneena voin nyt väittää tapiolle vastaan. Siis en minä ainakaan ole huomannut, että SAMASSA ristikossa olisi samoja vihje-ratkaisupareja! Sitähän MM kysyi. Sen sijaan voi olla, että samantapainen vihje on sitten seuraavassa ristikossa.

Minua taas ärsyttää sellainen toistelu, kun jossain ristikossa jollakin laatijalla (en luettele nimiä vaikka kysyttäis) voi olla "tyttöjä aluttakin, poikia aluttakin, nainen loputtakin, mies loputtakin". Samassa ristikossa siis. Makuasia sekin mutta mäjen semmosesta toistelusta tykkää vaikka ratkaisusana sitten olisikin hauska. Tuommoinen neljän pläjäyksen tuottama ärsyyntyminen kyllä menee äkkiä ohi, kun vain päästää sen menemään.
222. tapio2.11.2016 klo 17:01
Jaanan ja Juhan kohdalla toistolla tarkoitan sitä, että samat vihje-ratkaisuparit toistuvat ristikosta toiseen ja ratkaisut osaa melkein unissaan.

Pelaajan Sanaris-ristikoiden kritiikkiä osittain ymmärrän. Tuollaisten vihjeiden idea on siinä, että ratkojalla on mahdollista pohtia ratkaisuvaihtoehtoja, mistä nimestä on kysymys. Jos olisi vain "mies" jne. ratkaisu olisi vain risteävien sanojen varassa. Asiasta on aikanaan keskusteltu säikeessä "Huonolla tavalla vaikea ristikko" (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=768&alku=30& t=k1).

Olen tässä asiassa täysin keskusteluun osallistuneen Antti Viitamäen kannalla. Samaa periaatetta soisi sovellettavan myös muihin muuten turhan väljiin vihjeisiin.
223. tapio2.11.2016 klo 17:06
Sanaris-laatijoiden menettelyllä on haluttu myös välttää etunimi/sen ja sen kaimat > sukunimi/sukunimet -tyyppistä vihjeistystä.
224. tapio2.11.2016 klo 17:13
Jaanalla varsinkin, mutta myös Juhalla vihjeistys on myös liian suoraviivaista kahden pallon ristikoksi. Vihjeitä ei juuri tarvitse pohtia, vaikka vihje olisi sisällöllisesti uusi. PuPe-asteikolla kaksi palloa olisi PuPessa yksi tähti ja Juhan kaksipallonen joko yksi tai 1 1/2 tähteä. Teemun kaksipalloinen saattaisi PuPe:ssakin saada kaksi tähteä.
225. iso S2.11.2016 klo 18:34
Harvemmin toistetaan vihjeitä tyyliin lopultakin mies, lopultakin nainen. Niistä voisi nousta samanlainen meteli kuin maidon identiteettikriisistä.
226. pelaaja2.11.2016 klo 18:44
Tapiolta kuultua (nähtyä): "Pelaajan Sanaris-ristikoiden kritiikkiä osittain ymmärrän." Satuin kuitenkin sanomaan etten luettele nimiä vaikkka kysyttäis. Et viitteis tapio laittaa sanomakseni sellaista mitä en sanonut :(
Vihjeen 'lopultakin mies' ilmaantumista odotellessa, se se olisi kivaa vaihtelua.
227. tapio2.11.2016 klo 18:46
No esitetyn tyyppisiä vihjeitä on Sanaris-ristikoissa. Tosin voi niitä olla muuallakin.
228. Eki2.11.2016 klo 19:05
Meilla Sanaris Oy.ssä on sellainen ajatus, että vihjetyyppejä saisi olla yhdessä ristikossa monipuolisesti ja yksikään tyyppi ei toistu kyllästymiseen asti samassa ristikossa. Joskus jotain korostetaan tahallisesti.

En sanoisi, että tuo tyyppi kauheasti kuvaa tuotantoamme, mutta kuten tapio osuvasti sanoi, "esitetyn tyyppisiä vihjeitä on Sanaris-ristikoissa" ja hienosti jatkoi "tosin voi niitä olla muuallakin". Siinä sitä viisastuttiinkin.
229. tapio2.11.2016 klo 19:18
Eki nyt heittäytyi vähän ironiseksi - en todellakaan tiedä, miten muissa ristikoissa sitä ilmenee, mutta ainakin Sanaris-ristikoissa. Liikaa samassa ristikossa voi tietenkin ärsyttää. Itseäni ei saman tyypin toisto ole ärsyttänyt. Vaikka tyyppi olisi sama, vihje voi olla uniikki sisällöllisesti, mikä on se oleellinen asia. Esim. Antilla joskus kaksi epäsuoraa kätköä samassa tehtävässä - yhdessä ristikossa tosin monta suoraa kätköä, mikä ärsytti hieman.
230. tapio3.11.2016 klo 08:49
"Kun ruudussa on kaksi vihjettä, on tapana, että ylemmästä vihjeestä lähtee ratkaisusana oikealle ja alemmasta alas, ja niin tässäkin tapauksessa. Siis ihan oikein."

Tuo tapa tuntuu oudolta. Minusta vasemmassa kulmassa järjestys olisi loogisempi juuri päinvastoin. Pystyvihjeet ovat yläosassa, jolloin ylempi loogisempi pystyvihjeenä. Alempana oleva menisi vasemman reunan mukaisesti vaakaan.

Mielestäni loogisemman vaihtoehdon mukaan toimin aluksi, mutta jouduin muuttamaan. Outo logiikkakin siis hämäsi. Hyvä tietää, että näin toimitaan.
231. TU3.11.2016 klo 10:05
Nyt en ymmärrä tapiota ollenkaan. Ekin esittämä järjestys on tyypillinen ja yleinen.
232. tapio3.11.2016 klo 10:27
No minun logiikkani siis meni siinä tyhjässä kulmaruudussa, että kulmaruudun kohdalla käännetään suunta pystyvihjeestä vaakavihjeeseen vähän niin kuin käännytään autolla vasemmalle.

Juhan esittämä (Eki ei sitä esittänyt) järjestys perustunee ajatukseen, että ylin vaakarivi on jotenkin ylempänä? Samasta pisteestä ne kyllä lähtevät. Yleinen logiikka oli siis minulle väärä, mutta sitä täytyy nyt pitää oikeana. Ehdotonta suuntajärjestystä en edellyttänyt, mutta tietenkin lähdin siitä, mitä pidin loogisempana. Lopputulos oli sitten hassu.
233. iso S3.11.2016 klo 10:30
tapio, havainnollista vihjeiden loogista sijoittelua niin että kunkin vihjeen oikeasta reunasta lähtee nuoli sitä vastaavan ratkaisusanan ensimmäiseen kirjaimeen. Sinun mielestäsi loogisemmalla tavalla nuo nuolet menevät ristiin, Ekin esittämällä ja alalla yleensä käytetyllä tavalla eivät. Kumpi näyttää selkeämmältä, kumpi sotkuisemmalta?

Suosittelen Mitä Missä Milloin -sarjassa julkaistua Vuokilan kirjaa Sanaristikot. Siinä on paljon hyvää tietoa niin ratkojalle kuin laatimista aloittelevalle, mikseipä myös pitempään laatineellekin. Siteeraan sieltä tätä asiaa koskevaa sääntöä ja osaa säännön selityksestä.

Sääntö 20: Vihjeiden keskinäisen sijainnin perusteella tulee voida päätellä, mihin kunkin vihjeen ratkaisusana tulee.

Perustelua: Nyrkkisääntö on, että jokaisen vihjeen tulisi koskettaa ratkaisusanansa alkuruutua, vaakasanaa vasemmalta ja pystysanaa päältä. Tällöin vihjeestä pääsee ratkaisusanan alkuun hyppäämättä muiden vihjeiden yli. Jos tämä sijoittelu ei onnistu tai ei visuaalisuuden vuoksi ole järkevää, tulee sijoittelussa minimoida hyppyjen määrä.

Sanallisen ohjeistuksen lisäksi mitä se on -osiossa havainnollistetaan oikeaoppista vihjeiden sijoittelua eri tilanteissa 14 kaavakuvalla.
234. iso S3.11.2016 klo 10:37
Täsmennys edelliseen: tässä säikeessä asiaa käsitteli Juha N. Eki esitti asian kirjassaan, mutta sääntöjä käsittelevän osuuden lienee kirjoittanut toinen Juha, nimittäin Hyvönen. Kaikki kolme sellaisia idän tietäjiä (ilmansuunnista riippumatta) että uskotaan me heitä, jookos?
235. tapio3.11.2016 klo 11:05
Tein nyt varmaan itseni naurettavaksi, kun kerroin että se SURKEILURUUTU ratkaisusanan synty johtui kolmesta seikasta
* en tajunnut tyhjää ruutua
* tehtävässä oli laadintavirhe
* sijoittelin ratkaisusanat vääriin suuntiin

Antin tehtävän kohdalla oli sijoitteluongelmia. Tehtävän ratkaisu oli oikein, mutta "logiikka" oli vinksahtanut ja ontui, koska en osannut sijoitella kaikkia ratkaisusanoja oikeille vihjeille.

Mutta varsinkin pystyvihjeissä laatijat kyllä - muidenkin kuin itseni mielestä - sijoittelevat vihjeet siten, ettei voi olla varma, mikä vihje menee minnekin.

Iso S voisi minun Lapuan liikkeen ja mafia-assosiaatioista varmaan voinut heittää melkoisen tarinan.
236. Selma3.11.2016 klo 11:25
Etkä vaan nyt.
237. tapio3.11.2016 klo 11:44
Joo - mulla logiikka välillä vähän vinksahtaa ja toisinaan en meinaa päästä pois vinksahduksestani - mutta eikö sitä voisi ottaa iso S:n tavoin huumorilla. Tuo SURKEILURUUTU sekoili nauratti ainakin itseäni - eikö ketään muuta?

Olenko itseironinen? Yritän olla. Ovatko muut säikeessä kirjoittaneet itseironisia? Eivät riittävästi.

Teenkö itseni välillä naurettavaksi? Teen. Tekevätkö jotkut muut itsensä naurettaviksi? Tekevät.
238. Selma3.11.2016 klo 11:55
tapio, minusta sinä olet samoja asioita jankuttava tosikko, jolla on käsittämätön tarve löytää virheitä ristikkolaatimuksista ja joka yrittää päteä ratkojana ja laittaa kirjoituksissaan muiden ajatuksiksi ja sanomaksi asioita joita he eivät ole sanoneet.
239. tapio3.11.2016 klo 12:05
Esität huomioon otettavaa kritiikkiä. Yritä tuosta ottaa opikseni.

" sanomaksi asioita joita he eivät ole sanoneet."

Minulla on kyllä paha tapa yrittää lukea ns. rivien välistä ja tulkita, mitä toinen tarkoittaa.
240. ++juh3.11.2016 klo 13:14
Vihjeiden sijoittelu (Ilta-Sanomien Ristikkoakatemia-palsta 10.8.2013):
 http://www.ristikkoakatemia.fi/is_palstat/13 0810akatemia.jpg
241. tapio3.11.2016 klo 14:05
Kiitti. Pieneksi puolustukseni voi Antin ristikon kohdalla ottaa sen, että tässä Antti joutui hieman rikkomaan tuossa esitettyä sääntöä, koska kaksi pitkää vihjettä olivat päällekkäin ja ylemmästä pitäisi vetää nuoli toisen vihjeen läpi. Alempi vihje hädin tuskin kosketti vihjesanan alkua. Vihjeet olivat toisiinsa nähden keskitettyjä, ei limitettyjä, mikä olisi ollut suotavaa ts. mielestäni alempi vihje olisi saanut olla hieman oikealle päin.

Päättelin vihjeiden sijoittelun sen perusteella, minkä visuaalisen vaikutelman sain. Tosin jos vihjeet olisi tarkoitettu siten kuin ajattelin, pitkät vihjeet olisi pitänyt laittaa eri järjestykseen.

Tiedä häntä onko muille käynyt vastaavan tapaisesti, mutta toivoisin laatijoilta pientä selvennystä siitä, minne mikin ratkaisusana tulee.
242. Selma3.11.2016 klo 14:08
Ja mielellään myös selvempiä vihjeitä ja mielellään joka toinen kirjain vastaussanasta näkyviin, näitä minä kaipaan.
243. ++juh3.11.2016 klo 14:34
Kun saisi nähdä Antin vihjeet.
244. Jukkis3.11.2016 klo 15:21
Jos ymmärtäisin, mistä "Antin ristikosta" on kyse, niin multa saattaisi skannattuna löytää.
245. Selma3.11.2016 klo 15:41
Skyttä se varmaan on. Tapiohan kirjoittaa muutenkin niin kuin muut lukijat olisivat hänen päänsä sisällä ja tietäisivät mitä hän ajattelee. Onhan ne kryptisiä joskus ne kirjoitukset.
246. tapio3.11.2016 klo 16:22
Mistä lehdestä oli kyse, tuli esille

"
Lähettäjä: tapio 1.11.2016 klo 11:52
Sattuuhan sitä

PuPe 6/2013 yksi tekninen kysymys."

Olisi pitänyt varmaan kerrata. Pahoittelen välillä kryptisyyttä. Selma tekee 3.11.2016 klo 14:08 itsensä naurettavaksi.
247. Jukkis3.11.2016 klo 16:59
Se tekninen kysymys siis oli: "Vihjeen SUORI(S)TUKSIIN alla on nuoli, jollaisia käytetään pääkuvaan liittyvissä vihjeissä. Liittyykö tämä pääkuvaan? Jos liittyy, eikö ratkaisusana pitäisi olla oranssilla?"

Johon itse vastasit seitsemän minuutin kuluttua: "Sori - turha kysymys. Ei liittynyt pääkuvaan."

Lainaan nuorison suosikkia Sannia: "Että mitähän vittua? Alkaa huumori loppua"
248. tapio3.11.2016 klo 17:03
Ei ollut tarkoitus, että asiaa enää pohditaan. Kyse oli VAIN ja ainoastaan siitä, että siinä yhteydessä mainitsin, mistä lehdestä oli kyse.

HUOM. "Mistä lehdestä oli kyse, tuli esille".

Nyt sinulla, Jukkis, oli hätäinen reagointi - juuri sellainen, jollaisista minä usein saan huutia - ja ihan syystäkin.
249. Jukkis3.11.2016 klo 17:17
Lähettäjä: tapio 3.11.2016 klo 14:05
...Antti joutui hieman rikkomaan tuossa esitettyä sääntöä, koska kaksi pitkää vihjettä olivat päällekkäin ja ylemmästä pitäisi vetää nuoli toisen vihjeen läpi. Alempi vihje hädin tuskin kosketti vihjesanan alkua. Vihjeet olivat toisiinsa nähden keskitettyjä, ei limitettyjä, mikä olisi ollut suotavaa ts. mielestäni alempi vihje olisi saanut olla hieman oikealle päin. ... pitkät vihjeet olisi pitänyt laittaa eri järjestykseen ... toivoisin laatijoilta pientä selvennystä siitä, minne mikin ratkaisusana tulee.

Lähettäjä: ++juh 3.11.2016 klo 14:34
Kun saisi nähdä Antin vihjeet.

Lähettäjä: Jukkis 3.11.2016 klo 15:21
Jos ymmärtäisin, mistä "Antin ristikosta" on kyse, niin multa saattaisi skannattuna löytää.

Lähettäjä: tapio 3.11.2016 klo 17:03
Ei ollut tarkoitus, että asiaa enää pohditaan.

Haukut laatijan tuotoksen etkä sitten halua, että joku, joka asiasta jotain ymmärtää (++juh), saisi tietää, mistä on kyse.
250. pelaaja3.11.2016 klo 17:35
Selma teki itsestään taas naurettavan. Jukkis oli hätäinen - ihan syystäkin, sanon lauseeni lopussa. Minähän kerroin 1.11. että 'PuPe 6/2013 yksi tekninen kysymys'. Jos sitten sanon, että Antti joutui hieman jne. niin on se nyt kumma että ette noita kahta asiaa osanneet kontekstisoida. Pahoittelen välillä kryptisyyttä. Praktisesti.
=> Toim.huom. Ylenpalttisesti runsastuneen keinotekoisen "sivistyssanojen" käytön ohella kannattaisi tutkia suomalaisiakin sanoja.
Huutia, ole hyvä.
251. tapio3.11.2016 klo 17:36
Sori, olisi pitänyt vain uudestaan tuoda esille, mikä lehti (+ vielä mikä sivu) PuPe 6/2013 s. 28

Haukkuminen on mielestäni kärjistys. Kyse vain pienestä detaljista, jota hieman kritisoin:

_http://aijaa.com/CdZnJh
252. tapio3.11.2016 klo 17:45
[Pelaajahan heittäytyi melkein yhtä hauskaksi kuin iso S ;) ]
253. Jukkis3.11.2016 klo 17:51
No mikä se detalji nyt siis on? Eli mitkä vihjeet on huonosti aseteltu? On se kumma ettei voi yhdellä kertaa sanoa asiaa niin, että sen voi ymmärtää ilman että pitäisi selata koko säie läpi ja yrittää sieltä ymmärtää, mistä on kyse.
254. tapio3.11.2016 klo 17:55
SYNKKÄ JENKKIALKU JA ALKU

TUNNUSTUSTA PURISTAVIEN KÄYTTÄMIÄ?
255. ++juh3.11.2016 klo 18:03
Oikealla puolella on vielä vaakasanan vihje, joten vihjeet on sijoiteltu loogisesti aivan oikein eli toisen rivin toisen kuvan mukaisesti.
 http://www.ristikkoakatemia.fi/is_palstat/13 0810akatemia.jpg
256. tapio3.11.2016 klo 18:08
No minulle tuo asettelu oli ongelmallinen, koska vihje oli vähän sivussa ratkaisusanasta. Olisin tarvinnut limitystä eli alemman vihjeen siirtoa oikealle päin, jotta ei olisi tullut epäselvyyttä. No tuo kuva auttanee jatkossa välttämään sijoitteluun liittyviä ratkontaseikkoja.
257. Jukkis3.11.2016 klo 18:17
Oliskohan tämä nyt ollut sun joutavanpäiväisistä valituksista tähän mennessä se kaikkien joutavanpäiväisin?
258. tapio3.11.2016 klo 18:25
Ei suinkaan. Sain ihan hyödyllistä tietoa vihjeiden sijoittelusta. Jos olisin ++juh esittämän asian tiennyt aiemmin ei sitä idioottimaista SURKEILURUUTU ratkaisusanaa olisi ehkä koskaan tullutkaan, sen syntymisessä kun olennainen tekijä oli vihjeiden sijoittelu - tosin tarvittiin kolme tekijää, jotta tuohon älyttömyyteen pääsin - eikä kukaan edes sille nauranut paitsi minä itse.
259. tapio4.11.2016 klo 18:28
Ehkä tuossa oli jälleen pientä laiskistumista, sillä ratkaisusanat KUSKAILIJA ja TILIOTTEET tulivat risteävien avulla (piilokirjaimet vain piti lisätä) ja täytyi jälkikäteen keksiä, mihin liittyisivät ja mitkä olisivat selitykset. Virheratkaisuun johti myös tyhjä tila yhteenlaskuvihjeen vasemmalla puolella.

Jatkoin seuraavaan eli 2/2014 s. 29 - tästä minulla ole tarkistussivua

YKSINÄISIÄ (YHDISTÄÄ TUTUMMAT) > IKÄPIIAT

Ikäneidot on tutummat -(”ikäpiiat” löytyi yllättävän monelta sivulta). Mitä YHDISTÄÄ tekee tuossa? Yhdistää ajatukset tutumpiin henkilöihin?

BIOLOGIAN LUENNOLLA? > METSÄDIA – vähän keinotekoisen tuntuinen ratkaisusana, sillä dioja ei enää näytetä – tosin kai tietokone-esityksissä voi ajatella olevan”dioja”.

KUIN TUUTTI VÄÄRIN PÄIN > KOLA – muistan joskus nähneeni kartionmuotoisia kolatikkuja
KUIN TUUTTI VÄÄRIN PÄIN > KOTA (molemmat kartioita)

MONEN PYYNNÖN LOPPU > ISIL – hirteishuumoria?
MONEN PYYNNÖN LOPPU > ISIT – jonkun sanan loppukirjaimet, esim. ”saISIT”
260. Tuomas L.4.11.2016 klo 19:26
Taitaa olla ajatuksena, että IKÄPIIAT on yhdistelmä kahdesta yleisemmästä sanasta, ikäneidot ja vanhapiiat.

Tuutti ja kota ovat tosiaan kartioita, tuutti kapenee tavallisessa asennossaan alaspäin ja kota ylöspäin.

Heitto hirtehishuumorista ei täällä oikein auennut.
261. tapio4.11.2016 klo 19:53
"Taitaa olla ajatuksena, että IKÄPIIAT on yhdistelmä kahdesta yleisemmästä sanasta, ikäneidot ja vanhapiiat. "

Olin siis vain osittain jäljillä.

Vähän outo anagrammivihje SÄESTIKIN ÄÄNTEIN - anagrammi nimittäin pitää ottaa SÄESTIK-osasta eli feikkisanasta, joka laitetaan genetiiviin.

SIS - ISIL - jos kohdalle sattuu, huonosti käy. No ajattelinkin, että kyllä se varmaan KOTA-ISIT -parin täytyy olla. Taisi olla minun hirteishuumoriani vaan.
262. tapio5.11.2016 klo 08:20
Vihjeen
SÄESTIKIN ÄÄNTEIN
voisi tässä säikeessä vielä käsitellä ja sitten lopettaa tämän säikeen kokonaan.

Feikkisanasta angrammi ei tunnu oikealta tulkinnalta. Tuossa nimittäin voisi lukea melkein väärin päisen kätkön, mutta kirjain K pitää siirtää eri paikkaan. ÄÄNTEIN on melkein sama kuin KÄÄNTEIN eli vihjeessä on melkein vinkki väärin päin lukemiseen. En hahmota kyllä logiikka, millä perusteella K-kirjain siirrettäisiin sopivampaan kohtaan ja sitten luettaisiin sana väärin päin.
263. Juha N5.11.2016 klo 13:31
tapio: Vihjeen SÄESTIKIN ÄÄNTEIN kumpikin sana (vaikka ensimmäisen keksitkin jo epäsanan genetiivimuodoksi) on tarkoin harkittu. Älä rupea sotkemaan ajatuksiasi liian ihmeellisille poluille, kuten tuolle KÄÄNTEIN-linjalle. Antin vihjeessä on hyvin kekseliäs anagrammointiohje, eikä siinä mitään muuta olekaan. Mieti, niin tajuat.
264. tapio5.11.2016 klo 14:02
Luontevaa anagrammointiohjettahan en juuri tuossa hahmottanut. ÄÄNNE on kirjain ja ÄÄNTEIN = kirjaimin > hae kirjaimet - ei oikein tunnu luontevalta anagrammointiohjeelta. Aiemmat ohjeet ovat olleet suht. luontevia.
265. tapio5.11.2016 klo 15:49
Taitaa olla samasta asiasta kyse kuin kerran aiemminkin eli ratkojan tulee täydentää vihjettä

(MUODOSTA SANA) SÄESTIKIN ÄÄNTEIN > (MUODOSTA SANA) SANAN SÄESTIK ÄÄNTEISTÄ > (MUODOSTA SANA) SANAN SÄESTIK KIRJAIMISTA

En nyt ole Juhan tavoin ihastunut tällaisiin "täydennystehtäviin" - niistä tulee alkuun epämukava fiilis. Useimmiten angrammivinkit toimivat ilman täydennystäkin. Jaska, Jukkis jne. saavat olla eri mieltä.
266. tapio5.11.2016 klo 16:10
Oikeastaan kyse on "täydennä ja muunna selkokielelle" -vihjetyyppi. No Antin vihjeistystä alkaa ymmärtää paremmin. Tällä kertaa vain yksi vihje tuli ymmärrettyä vajaasti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *