KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 8.-9.10.2016

9007. IS-viikonloppu 8.-9.10.2016

Eki8.10.2016 klo 07:39
Lavonius is back! Sekä Teemun laatima kakspuolpallonen että yllekirjoittaneen pehmis ovat Heikin taas taiteilemia. Piiliksessä Parkkisen Antti ja tavikseen taidettiin palauttaa Kultin Laurin nimi, oli pudonnut luonnoksesta.
2. Rampe8.10.2016 klo 15:11
Ei ollut kakspuolpallonen ihan helpoimman pään Pallosia, mutta pallotus on kyllä osunut kohdalleen jos kolmemiikkaa ei haluta käyttää.
Vasen yläkulma täyttyi viimeisenä. Sinne tulin tarjonneeksi useammankin väärän sanan.
Pääkuva vei ehkä huomioni pois muusta Lavoniuksen kuvituksesta.
3. Joutilas8.10.2016 klo 18:28
Minusta taas selkeä jopa helpohko Pallonen ilman mitään turhia kikkailuja tai senansakoituksia.Oikein nautittava ja viihdyttävä.Kiitos!Minä huomasin pääkuvan vasta luettuani Rampen jutun???
4. Pirjo8.10.2016 klo 20:32
Kiva sinänsä, että meillä on monia erityyppisiä laatijoita - jokaiselle jotakin, siis. Persoonallisuus on mukava piirre, joka antaa ratkojillekin lisää kiinnostuksenaihetta.

Joutilas ei havainnut mitään "turhia senansakoituksia" - jos tämä on sama asia kuin rakennevihjeettömyys, olen vähän eri mieltä. Itse loysin ainakin 8 sellaista, tosin melko yksinkertaisia. Ratkaisusanasto oli kuitenkin paikoin ansiokas, siitä kiitos. Samoin kiitos Heikki Lavoniukselle sekä kuvien, että tekstityksen selkeydestä. Siitä voisivat muutamat ottaa vaikka mallia...

Rampen lailla tuskailin vasenta yläkulmaa, eikä minulla ole edes yhtä hyvää tekosyytä moiselle: kuva ei pahemmin häirinnyt. Asia olisi toinen, jos pääkuva olisi esittänyt jaa, enpäs sanokaan, ketä.
5. Masa I9.10.2016 klo 12:54
Morjens !
Upea kuva, mukava aina välillä vilkuilla. No niin siis vasen ylä vielä auki.
Tykkään näistä 2,5 -vaikeista !!
6. O9.10.2016 klo 18:26
Minä sitten tykkäsin tästä ristikosta. Masa I, samoin minullakin se vasen ylä jäi viimeiseksi ja voi mikä nautinto, kun vihdoin sain sen oikein.

Kiitos Teemu Pallonen ja Heikki Lavonius!
7. Miramarita9.10.2016 klo 19:56
Vasen yläkulma täälläkin takkusi melkein ärsytykseen saakka, mutta aukesihan viimein! Viime viikon kolmosesta jäi vasen nurkka täyttämättä, siinäpä purtavaa loppuillaksi.
8. iso S10.10.2016 klo 11:02
Yhdyn kuoroon, vaikka lauluääntä jaettaessa minulle jäi vain luu kurkkuun. Vasen yläkulma vei enemmän aikaa kuin koko muu ristikko. Pääkuvan alapuolinen alue ratkesi ensin, mutta oikeanpuoleisesta en meinannut saada otetta ollenkaan.

Toteutuksesta, joka Lavoniukselta sujuu erittäin mallikkaasti, yksi yleisluontoinen kommentti, joka liittyy enemmin muihin ristikoihin kuin tähän. Joskus näkee sellaista, että kuvavihjeessä on paljon ratkaisusanaan liittymättömiä eli ylimääräisiä asioita. Varsinainen ratkaisuun johtava osuus voi olla hyvin mitättömältä vaikuttava yksityiskohta. Tämä saattaa johtua siitä että on löydetty jostakin clipart-kokoelmasta halutun jutun sisältävä kuva (ja saatu kylkiäisenä paljon muuta), tai siitä että näin on haluttu ruuvata vaikeusastetta kireämmäksi. En pidä kummastakaan tapauksesta.

Tässä ristikossa oli sama naamakuva kahteen kertaan, luonnollisesti eri ratkaisusanalla. Olisin toivonut että kuvissakin olisi ollut pieni ero.

Tuon yläkulman vuoksi annetun pallotuksen osuvuus on makuasia. Ainakin minusta tämä oli kategoriansa ylälaitaa. Tätä ei pidä tulkita kehuvaksi tai moittivaksi kommentiksi ristikon laadusta. Vaikeusaste ja laatu ovat eri asioita. Kukin tykkää itselleen sopivasta vaikeusasteesta, mutta useimmat tykkäävät hyvästä laadusta, toisin kuin vitsin mukaan jotkut Helsingin herrat, jotka tykkäävät huonoista naisista.

Minulle tämän ristikon laatu kelpasi oikein hyvin, mutta epätasainen vaikeusaste jätti mielipiteen kahden vaiheille. Aika yleisen käsityksen mukaan ristikon vaikeusasteen pitäisi olla kauttaaltaan suht tasainen. Yksittäiset kiperämmät vihjeet (jotka usein ovat ristikon suola ja sokeri) pitäisi kompensoida samaan alueeseen sijoitetuilla helpommilla. Toisaalta olen itse ollut ehdottamassa silloin tällöin julkaistavia "tasonmittausristikoita", joissa ruuvia kiristettäisiin tasaisesti helposta kulmasta vaikeaan vastakkaiseen kulmaan. Tällaisella voisi ristikkolehdessä mitata valmiuttaan siirtyä pykälää vaikeamman lehden asiakkaaksi. Sanoma- tai aikakauslehdessä vastaavaa hyötyä liukuvasta vaikeusasteesta ei ole, mutta voisihan sellaista ristikkoa käyttää kaveriporukan kisassa: kuka pääsee sovitussa ajassa pisimmälle.
9. Pirjo11.10.2016 klo 14:20
Mikähän siinä vasemmassa ylänurkassa tosiaan aiheutti vaikeutta, itselleni ja muillekin? Valmista ratkaisua kun katsoo, niin sitä ei uskoisi. Ovatko vihjeet niin ovelan monimerkityksisiä, että on vaikea valita, kun tarjolla on hyvin monia vaihtoehtoisia ratkaisusanoja, eikä oikeastaan yhtään kohtaa, mistä saisi varman alun.

Yksityiskohtia paljastamatta ei varmaan voi tässä vaiheessa tämän enempää sanoa.
10. O11.10.2016 klo 14:37
Pirjo.
Hienosti ajateltu tuo vasen yläkulma. Olen kanssasi samaa mieltä, että se monimerkityksellisyys teki sen niin vaikeaksi. :)
11. iso S11.10.2016 klo 18:18
Monimerkityksellisyyden lisäksi se että vihjeitä on vähemmän kuin ratkaisusanoja. Se on aina omiaan hämäämään kun ei tiedä mikä liittyy mihin ja miksi.
12. Juha N16.10.2016 klo 15:03
Kiva piilosana, jonka vihjeityksestä ansaitsee erityismaininnan vaakasuoraan 14. Siinä peräti viisi vihjettä (yksi suora vihje, yksi homonyymipiilovihje, kolme jaotelmapiilovihjettä) on saatu näppärästi vain 14 sanasta koostuvaan lauseeseen, joka on lauseenjäsennyksen puolesta luonteva, vaikka toki merkitykseltään sallitun kryptinen:

Katri ja Tea sekä viisi komennettavaa voivat havainnollistaa kuten väliaikainen säädöksestä ja isoista nisäkkäistä. (8)

On sitä paitsi harvinaista, että viiden vihjeen antaminen onnistuu yksipredikaattisella lauseella. Yleensä tähän tarvitaan useampi predikaatti: monilauseinen virke, ellei useampikin virke.

Piilosana on siis Antti Parkkisen käsialaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *