KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHAT SANARIS-TEHTÄVÄT (SK, PELIKAANIRISTIKOT + MUUT) 3

8960. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) 3

tapio16.8.2016 klo 18:33
Jatkoa säikeelle
8870. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot +
muut) 2

Tässä Antti Viitamäen, Toni Pitkälän ja Tapio Lähteenmäen laadintoja koskevia ongelmia (mihinkä asti sitten päästäänkään tässä säikeessä).

Kiitos mm. Jukkiselle, Jaskalle, Tuomakselle edellisen säikeen kommenteista. Myös moni muu ansaisitsi myönteisen maininnan.

Toivon, etteivät nimettömät jatkaisi sarkastisia tai ivallisia kommenttejaan.
2. tapio24.8.2016 klo 19:59
Lomaillessa ratkon helpompia, mutta joskus pikku juttuja niissäkin.

3/2014:

s.11

"NOUSUVESI" > TA.IA

Yleensä tämänkaltaisissa kysytään henkilönimeä. Voisi periaatteessa olla Tania Highwater, mutta sellaisesta ei tietoa. Ihan pihalla keneen viitataan (oletan edelleen, että kyse henkilönimestä),

s. 19

VIIDES
TOINEN

Jos laitan LATI tällöin L-kirjaimesta pystyyn tulee

PITKÄ JOSKUS > LALE

L + ALE?

Ristikkotyyppi "TAVURISTIKKO" jossakin määrin minulle vähän inho tehtävämuoto,koska siinä ratkaisu on melko epämääräisellä tavalla haettavissa - kuin olisi ristikko, jossa tosi paljon piilokirjaimia. Piilotavu inhottavista inhottavin!

Jos ei oikein keksi, voi laittaa myös puolihölmöjä omia ratkaisuja - niille jätetty todella paljon tilaa ja niillä voisi vähän pettää itseään.

Saatan jättää Lähteenmäen inhokit kokonaan yrittämättä, mutta helpompia olen yrittänyt ratkoa, mutta niissäkin ongelmia.

s. 13

pääkuvassa saattaisi olla JUO-MA-PAIK-KA (allas, josta saa juomavettä laittamalla suun hanan alle), mutta rääkyvälle linnulle en keksi mitään järkevää piilotavun kohdalle. Järkevä sana on esim. JUO - VI- TUS, mutta ei oikein toimi rääkyvälle linnulle
3. Jukkis24.8.2016 klo 20:03
"NOUSUVESI" = TAKIA
4. ake24.8.2016 klo 20:16
s. 19
Tämä PITKÄ JOSKUS on VALE ja nyt sait apua siihen toiseenkin

s.13 kuvassa on isompi allas kuin JUO-MA-PAIK-KA, se rääkyvä lintu valittaa
5. tapio24.8.2016 klo 20:46
"Jukkis 24.8.2016 klo 20:03
"NOUSUVESI" = TAKIA
"

ajattelinkin, että TAKIA voisi olla oikea ratkaisusana, mutta selitystä sille en keksinyt, joten kohta jäi avoimeksi. Edelleenkin selitys tuolle puuttuu.

"
ake 24.8.2016 klo 20:16
s. 19
Tämä PITKÄ JOSKUS on VALE ja nyt sait apua siihen toiseenkin
"

VALE oli mielessä toisena vaihtoehtona, joskin valheesta sanotaan, että sillä on LYHYET jäljet. Voihan valekin olla satunnaisesti pitkä, mutta missä mielessä PITKÄ JOSKUS erityisellä tavalla liittyyisi valheeseen, jäi hämäräksi, mistä syystä VALE ei tuntunut luontevalta ratkaisusanalta.

Pitkä ALE tuntui loogisemmalta. Itse asiassa joskus ristikossa voi olla useita ratkaisuja, joille voi löytää perustelut.

Tällöin jäi myös epäselväksi A-kirjain risteävässä sanassa, johon tulisi VATI

V+ a´ TI eli VIIDES > V + yksi kappale TI(iistaita)

tuo tuontuu liian monimutkaiselta

"
s.13 kuvassa on isompi allas kuin JUO-MA-PAIK-KA, se rääkyvä lintu valittaa"

kokeilin kaikenlaisia lintujen valitusten synonyymejä - mikään ei tuolle toiminut. Mutta taitaa olla UI+MA+PAIK-KA eli päädyssä olisi suihku eikä juomahana. En hahmottanut kuvaa sitten oikein. Ei vaikuta ihmisen uimapaikalta - linnuille?
6. ake24.8.2016 klo 21:10
"Se on pitkä vale!" sanotaan aika usein. Eikä siihen mitään VATIa tule. Sulla on nyt V ja perään laitat loppuvihjeen synonyymin.
7. ake24.8.2016 klo 21:51
tapio 24.8.2016 klo 20:46

"ajattelinkin, että TAKIA voisi olla oikea ratkaisusana, mutta selitystä sille en keksinyt, joten kohta jäi avoimeksi. Edelleenkin selitys tuolle puuttuu."

Nousuvesi = vuoksi. Riittääköhän selitykseksi...
8. tapio25.8.2016 klo 13:57
Minulle ei kovin tuttua, että valeesta sanottaisiin, että se on pitkä, minkä tähden pidin ajatusta vähän outona - tämänhän jo kerroinkin. Kaiketi mielipidekysymys.

VATI liittyy risteävään.


VIIDES
TOINEN

Kuten kerroin, en saanut tuosta luontevalla tavalla ratkaisusanaa "VATI"

Nousuvesi-vihjeen suhteen olin näemmä fakkiutunut siihen, että pääsääntöisesti PuPe:n ristikoissa sitaattien käyttö liittyy erisnimiin. En osannut vaihtaa ajatusmoodia.

Muuten mikä pirskastin tai perskatin uimapaikka siinä tavuristikossa oli oikein kuvattuna? (kävin muuten edellisessä lauseessa mainittujen paikkojen juurella)
9. tapio25.8.2016 klo 14:05
Ake vihjaisi, että ratkaisusana VATI olisi väärin. Täytyy katsoa, mikä minulla voisi olla väärin.
10. tapio25.8.2016 klo 14:35
V+ TOINEN >ERI eli VERI olisi looginen ratkaisu eik' liian monimutkainen / t'ytyy katsoa sopiiko muihin sanoihin.
11. tapio25.8.2016 klo 15:30
No heitin jo pois sivun. Todennäköisesti laittamani T-alkuinen sana olisi pitänyt olla R-alkuinen (toinen kirjain oli muistaakseni piilokirjain ja viimeinen kirjain on joka tapauksessa "I"). Ei pitäisi näin hätiköidä, sillä virhe voi olla yllättävässä paikassa.

Pitäisi päästä myös eroon liiallisesta ennakko-oletusten luomisesta.
12. ake25.8.2016 klo 16:18
Siinä kulmauksessa oli muuten vihje EI VARMA, josta tuli OLETUS. Vaakaan VERI, PAADET, LIMU, OLETUS jne ja pystyyn VALE, EDITSE, REMU, ITUSET.
13. tapio25.8.2016 klo 19:36
No sitten useampikin väärin.

Minusta looginen, mutta väärä taisi olla ainakin ALITSE (po. EDITSE).

PAADET ja LIMU tilalla varmaan oli jotain muuta.

Tällaisissa on tietenkin ketjureaktio - kun yksi väärin, monta väärin ja joskus väärätkin ratkaisut voivat olla vihjeen suhteen loogisen tuntuisia, mutta sitten ainakin 1-2 sanaa ei toimi tai toimii niin, että jotkut vihje-ratkasuparit ovat erittäin keinotekoisia.

Toki ristikoissa voi satunnaisesti tulla tilanne, että on useampikin looginen ratkaisu.

5/2014 saattaa löytyä ratkaisut. Jos sinulla vielä tallessa, mitkä olivat vihjeet niissä kohdin, jossa vihje ei jo ole tullut esille.

Harmittaa todella hätäisyyteni tällä kertaa.
14. Lars25.8.2016 klo 20:15
Tiedätkö Tapio mitä hätäilemällä tulee ;)
15. Jukkis25.8.2016 klo 20:38
Aika naurettavaa kun tulet tänne kyselemään selityksiä ja sitten heität ristikon pois ennen kuin asia saatu käsiteltyä ja nyt sitten kyselet muilta, että mitä siinä poisheittämässäsi ristikossa on. Ei pahemmin enää innosta näitä sun kyselyitä noteerata.
16. ake25.8.2016 klo 20:40
Näitäkö tarkoitat?
kuvassa kaksi kiveä > PAADET
JUODAAN > LIMU
NENÄN ALTA > EDITSE
HENRY > REMU
VIELÄ PIENIÄ > ITUSET
17. TU25.8.2016 klo 22:27
Mihin sen sivun viskaat tapio? Hellan pesään vai silppuriin?
18. 26.8.2016 klo 06:49
"... joskus väärätkin ratkaisut voivat olla vihjeen suhteen loogisen tuntuisia, mutta sitten ainakin 1-2 sanaa ei toimi tai toimii niin, että jotkut vihje-ratkasuparit ovat erittäin keinotekoisia."

Tämäpä onkin uusi oivallus!
19. tapio27.8.2016 klo 08:02
Unohdetaan tämä ristikko - olen todella pahoillani ja pyydän anteeksi. Luulin ratkoneeni oikein ristikon ja luulin että kyse vain yhdestä kirjaimesta, mutta ongelman ydin olikin siinä, että NENÄN ALTA > EDITSE oli väärin, mistä seurasi muiden sanojen virheellisyys.

Jukkis - yritän olla mokamaatta jatkossa tällä tavoin. Oli todella tyhmää heittää pois ristikko, ennen kuin on täysin varma, että tehtävä on ratkaistu kaikin puolin oikein. En ole ennen niin tehnyt ja lupaan, etten jatkossa enää niin tee.

Anteeksipyyntö myös ake:lle.

Helpommista sen verran, että Salokankaan laatimat niistä haastavimmat ja Salokankaan kakkonen melkein 2 1/2.

Tosin ongelmia tuotti eniten oikeastaan se UI-MA-PAIK-KA; en oikein edelleenkään hahmota, millaisesta uimapaikasta on kyse. Kai sittenkin ihmisille - jonkilainen kotiin ostettava allas?
20. 27.8.2016 klo 09:38
Siis sinulle 21/2, älä yleistä kun vaikeusasteet ovat hlö-kohtaisia. Ja kun katsoo näitä sinun kysymyksiä niin...
21. tapio29.8.2016 klo 13:39
Salokankaat kahden tähden tehtävät olivat minulle siis 2+. Minulle mieluisin taso on 2 1/2. Muut kuin Salokankaan kakkoset olivat aika helppoja (parista ymmärtämisongelmasta huolimatta), mutta en olisi viitsinyt lomareissulla vaikeampiakaan juuri ratkoa.

PuPe:n kolmoset ovat usein enemmän tai vähemmän rasittavan vaikeita, vaikka toistaiseksi jokainen on tullut loppuun asti täytettyä (en lupaa, että saisin kaikki täytettyä loppuun asti). Jos eivät ole olleet rasittavia, kyse on useimmiten siitä, että tehtävä jäi 2 1/2 tasolle - näin esim. kerran Heikki Luukkasen avoristikko, jossa kolmoseksi merkitty ei osoittautunut yhtään vaikeammaksi kuin 2 1/2.

2 1/2 on haastava, muttei rasittavan vaikea. Niihin voi tarttua, vaikka vire ei olisi optimaalinen. Aitoihin kolmosiin pitää olla erittäin hyvä vire, että kannattaa ratkoa (jos ei ole, menen piilosanojen pariin).

Kuka jakaa tuntemukseni?
22. joskus29.8.2016 klo 14:47
Ei kukaan.
23. tapio12.9.2016 klo 10:54
Nimimerkki "joskus" näemmä ottaa välillä nimettömän asenteen. Tiedän, että esittämäni on totta käymieni ja seuraamieni keskustelujen pohjalta.

Ivan syynä on useimmiten pahin heikkouteni eli, että satunnaisesti jumiudun tiettyyn ajatuskulkuun, enkä osaa päästä siitä pois. Silloin suht. helpotkin vihjeet jäävät oivaltamatta.

Esim. Juha, ake, Hannu ja Tuomas ovat selvästi minua parempia ratkojia, mutta ihan samanlaisten ongelmien kanssa painii tälle sivustolle kirjoittanut moni muukin. Vaikeimpien kohdalla ristikko jää joko kesken tai täyttyy tuskaisesti.

Ainakin Jaska on kerran ilmaissut, miten ristikko voi viedä mukanaan - tulkitsin sen niin, että loppuun asti ratkominen on ollut tuskaa. Vaikuttaa silti, että Jaska on itseäni parempi ratkoja.

Nimettömien tai esim. nimimerkkien "Hannu" ja "joskus" iva nyt ei enää pure, sillä tiedän melko tarkkaan, minkä tasoinen ratkoja olen. SK:n "kolmoset" olisivat PuPe:ssa 2 1/2 ja parin viimeisen "kolmosen" kanssa minulla ei ole ollut suurempia vaikeuksia ja vihjeetkin olen ymmärtänyt. Se on ihan hyvä saavutus.

Myöskään syyskuun yllätysten suhteen ei ongelmia ja ratkesivat melko kivuttomasti. Käytin ihan tarpeettomasti F8:a, sillä ne olisi pystynyt ilman sitäkin ratkomaan.

Mutta aidot PuPe:n kolmoset täyttyvät tuskaisesti. Nyt niihin tuskaisesti täyttyviin/ monelta kesken jääviin Tonin kolmosiin.

[PuPe:ssa on joitakin kolmosiksi merkittyjä, jotka eivät sitä vaikeustasoa ole, siksi kirjoitan aidoista kolmosista.]

Kuten joskus toin esille, ennen PuPe-lehtien ostamista en ole tämän tason ristikoita ratkonut muuten kuin nettiristikoina F8:a hyödyntäen. Minulle riittää, että nytkin saan sen verran apua, että eliminoin väärät vastaukset ja jos annan listan mahdollisista ratkaisusanoista, jos jokin niistä on oikein, sen voi kertoa. Jos ei ratkaisusana kuulu listaan, toivon vain tiedon, ettei sana ole luettelossa.

Jotta ei menisi arvuutteluksi, muistaako joku 3/2013 s. 29 minkä värinen paita oli vasemmassa reunassa.

Mielestäni väri on KARMIININPUNAINEN, mutta voisi joten kuten menetellä ANILIININPUNAINEN myös.
24. ake12.9.2016 klo 13:26
Aniliininpunainen on oikein.
25. tapio12.9.2016 klo 18:36
Kiitti. Sain siihen liittyvän kulman ratkottua. Oli kinkkinen.

SILLÄ PEITTELEVÄ! > SUURI

Jos alkuun tai loppuun lisätään SI tai SIL, ei tule järkevää sana.
Yritin miettiä taivutusjekkua. "Sillä" eli jollakin asialla - SUURELLA > SUURI, mutta ei toimi sekään, joten mikä tässä jekkuna.
26. Rampe12.9.2016 klo 18:47
SEN SUURI
27. Jukkis12.9.2016 klo 18:48
Ehkäpä sensuuri on tässä takana.
28. tapio12.9.2016 klo 18:58
Tuon tapaisissa aina oletan, että sana muutetaan perusmuotoon eli SILLÄ > SE. Tuon takia taivutetuksi jäävää sanaa en olisi osannut päätellä.

SENILLÄ PEITTELEVÄ! olisi kyllä toiminut minulla vähän toisenlaisena jekkuna.
29. Rampe12.9.2016 klo 19:15
SM-ristikon kolmatta alkuerää nimimerkki "Jatkossa olin, mutta en enää" paheksui, sillä se tiputti kisasta monia jotka olisivat halunneet jatkaa. Päätti kirjoituksensa sanoihin: "HÄPEÄ,VUOKKILA!". Ei se silti aina ole ristikon syy, jos ratkoja ei osaa.
30. tapio12.9.2016 klo 19:55
Myönnän avoimesti, että puran jekkuja vähän kaavamaisesti.
31. tapio12.9.2016 klo 21:48
n. 85% tähän asti ratkottu ja vasemmalla puolella yksi ongelma.

matkan toisessa päässä > A.EA

AREA oli matkatoimisto. Area myös pinta-ala (sanan matka viimeinen kirjain A).

Voisi sopia myös ASEA, mutta siihen en keksi mitään järkevää

MRAA > URSA tai USSA

Jokin kirjainjekku, josta en ota tolkkua.
32. ake12.9.2016 klo 22:04
Oliskohan se näin M(R)AA > U(R)SA? Ja matkatoimistohan on matkan alussa eli toisessa päässä.
33. tapio12.9.2016 klo 22:15
äh - en koskaan täysin totu kirjainten lisäyksiin/poistoihin (menevät toisinaan ohitse).

Matkatoimiston ajattelin suht. oikein eli matkan toiseen päähän.
34. tapio13.9.2016 klo 08:12
Tuo MRAA olisi joo pitänyt hoksata. Yritin R-kirjaimen ympärille kirjainmuutoksia, mutta helpoin muutos jäi huomaamatta. Minulla on tämäntapaisiin pieniä hahmotusvaikeuksia.

LEMUN LAJI > LOKKI

Lokin uloste?
35. Jukkis13.9.2016 klo 08:26
Remun laji -> rokki
36. tapio13.9.2016 klo 08:46
Koskahan noihin tottuu?

Kuten Jukkis antoi ymmärtää, samaa vaikeustasoa kuin Joonaksen ristikot. Ratkaisuun meni aikaa paljon enemmän kuin SK:n "kolmosten" kanssa - ja epäselviä kohtia jäi toisin kuin viimeisten SK:den kanssa. Se, että rämmin loppuun asti, oli kuitenkin ihan hyvä saavutus. Ratkoin välillä vanhoja piiliksiä - ei tämän tason ristikoita peräjälkeen jaksa ratkoa.

Noita kirjaimen vaihtoja/lisäyksiä/poistoja taitaa Tonilla olla enemmän.

Vihjeessä
APUNAINEN nuoli A-kirjaimen kohdalla ja nuoli ylöspäin. Jälkimmäinen viitannee väärin päin lukemiseen, mutta väärin päin tulee LOTANA. Lotta oli sodassa apunainen ja LOTTANA.

Tuotti vaikeuksia myös PUUTIKISSA. Oletin, että U-kirjain lisätään, mutta olikin kyse vain vokaalin tuplaamisesta.
37. Päättäriratkoja13.9.2016 klo 10:22
Apunaistapauksessa lienee haettu, että kyseinen A-kirjain kuuluu lotalle, se on siis lotan a, siis LOTANA, ja sitten vastaus käännetään vielä väärin päin nimeksi ANATOL.
38. tapio13.9.2016 klo 10:36
Tuon tapainen tuli jokin aika sitten mieleen, mutta mielestäni vihjeen olisi silloin pitänyt olla muodossa

APUNAISEN.

Minulle siis vihje vähän tökki kuten myös

SILLÄ PEITTELEVÄ! > SUURI.

Pidin kumpaakin vähän epätarkkana.
39. Jukkis13.9.2016 klo 11:33
"mielestäni vihjeen olisi silloin pitänyt olla muodossa
APUNAISEN."

No ei hyvä tavaton olisi pitänyt olla. Miten sä taas pystyt tällaisen asian kanssa sekoilemaan? Jos on vaikka koiran kuva ja nuoli osittaa koiran korvaa, niin siinä on "koiran korva". Mutta sun mielestä tuo on epätarkka, koska siinä sun mielestä pitäisi olla kuva koiran genetiivistä.
40. tapio13.9.2016 klo 12:05
Ajattelin tuota nyt vain piilosanamaisesti käänteisenä jaotelmana, jolloin sanat eivät täysin loksahtaneet kohdalleen. Mutta jos tosiaan ajatellaan osoituksena kirjaimeen esittämälläsi tavalla, perusmuoto ok.

Sanaristikoissa on piilosanatehtävien kaltaisia vihjeitä, mutta ristikoiden luonne on eri, joten ei pidä liikaa ajatella piilislogiikalla, kuten tein.
41. 13.9.2016 klo 15:33
Entä jos vaan lopetat täällä kyselyn ja ratkot itseksesi kuten muutkin.
42. tapio13.9.2016 klo 16:11
Kuten kerroin, toisena vaihtoehtona jotkut jättävät ristikot kesken ja jäisi paljon kysyttävää, mutta eivät kysy.

Ei minulla ole mitään velvoitetta toimia heidän tavallaan.
43. tapio13.9.2016 klo 16:14
Tälle nimettömälle mikään ristikko tai piilosana ei ole riittävän haastava, eikä hän koskaan kaipaa mitään apua - mutta voisi silti olla vähemmän ylimielinen. Sama ylimielisyys heijastuu tältä nimettömältä eräässä toisessakin säikeessä. Yritän olla huomioimatta tämän maksimaalisen itseriittoisen ihmisen kommentit.
44. 14.9.2016 klo 09:04
Täällä joku syyttelee laatijoita virheistä, epäloogisuudesta, sääntöjen piittaamottomuudesta parin vuoden? ratkontakokemuksella - ja yleensä siksi ettei ole itse ymmärtänyt vihjettä tai ratkaisusanaa. Tämä hlökö ei ole itseriittoinen?
45. tapio14.9.2016 klo 09:19
Myönnettäköön sekin. Myönnän, että APUNAINEN suhteen olin kyllä oikeilla jäljillä (13.9.2016 klo 10:36), mutta en 100% ymmärtänyt vihjeen logiikkaa.

SILLÄ PEITTELEVÄ! > SUURI.

pidän edelleenkin vähän epätarkkana, vaikka en suoranaisesti virheellisenä.

Mutta myönnän, että itseni pitäisi olla tarkempi. Niin nimettömän kuin itsenikin pitäisi muuttaa asennettaan.

Mitä tulee vaikeiden ristikoiden ratkontaan 2 1/2 -tasoisia SK:n kolmosia olen ratkonut kolmisen vuotta. PuPe:n kolmosen tasoisia ristikoita olen ennen PuPe-lehtien ostamista ratkonut vain nettiristikoina, joissa apuna "Tarkista sana" -toiminto (Flash-ristikoissa käytössä oli F8). Kaikki arkiston vaikeat ristikot ratkottu yhtä Sanaseppojen sisäpiiriristikkoa lukuun ottamatta, mutta käytin kyllä aika paljon F8:a. Silloinkin jäi silloin tällöin jokin yksittäinen vihje ymmärtämättä.

On minulla heikkouksia:
* edelleen vaikeuksia kirjainten vaihtoja/lisäyksiä/poistoja sisältävien vihjeiden kanssa
* välillä juutun omalaatuiseen logiikkaani, joka poikkeaa laatijan logiikasta - aiheuttaa turhia virhesyytöksiä

Yritän nyt kuitenkin oppia. Kun olen ratkonut ristikon, haluan ymmärtää kaikki vihjeet.

Voisiko nimetön oppia mitään? Eräässä toisessa säikeessä oleva asenne ei ollut mitenkään kunniaksi nimettömällekään.
46. tapio14.9.2016 klo 09:29
Tarkkaan ottaen olen kerran aiemmin ratkonut paperisen täyskolmosen enne nPuPe-paketin ostamista - yksi SK:n Riku Rosenvallin ristikko - oli tuskaa saada loppuun asti täytettyä. Sen koommin ei SK:ssa täyskolmosia ole nähty - oli varmaan liian vaikea siihen lehteen.

No PuPe-paketti toi realismia.
47. Jukkis14.9.2016 klo 10:59
Sun ongelma on edelleen se, että kun et puutteellisen mielikuvituksen ja kielikorvan takia ymmärrä vihjettä, väität sen olevan esim. "epätarkka". Tässä
SILLÄ PEITTELEVÄ! > SUURI
ei ole mitään epätarkkaa.

Jos tapiolla on kynä, niin se on tapion kynä. Jos sillä on suuri, niin se on sen suuri.

Ja jos edelleen intät tätä asiaa, niin osoitat vaan, että et ole tosissasi tuon "Yritän nyt kuitenkin oppia" kanssa.
48. tapio14.9.2016 klo 11:29
Selityksesi oli ymmärrettävä. Ymmärsin vihjeen osittain tuohon tapaan eli lisäämällä sanan eteen jotain, saadaan sisällöllisesti vihjeessä mainittu asia. Ihan natsaavaa löytänyt, koska eteen tulevan sanan piti olla genetiivissä ja etsin nominatiivimuotoista sanaa tai alkukirjaimilla SI alkavaa sanaa. Siinä toisessa tapauksessa taasen meni nominatiivi/genetiivi vähän toisella tavalla väärin.

Vihjeissä, joissa ideana on se, että lisäämällä sanan eteen vihjeessä mainittu asia, eivät pääsääntöisesti tuota minulle ongelmia. Ongelman tuotti tässä sanan taivuttelu. Hyvää kielikorvaa vaativa sanankääntely ei nyt onnistunut. Siinä BRITT-vihjessä kyse vähän saman tapaisesta asiasta. Kyse oli osin sanan taivuttelusta.
49. Jaska14.9.2016 klo 11:38
Jukkis spekuloi, että tapiolla saattaa olla suuri. Jos se on fakta, tapio on suurellinen. Jos taas Jaskalla (nimi muutettu) on pieni, hän on pienellinen:(
50. 14.9.2016 klo 11:50
Veikkaan, ettei edellinen ole tapion hyväksymää huumoria;-(
51. tapio14.9.2016 klo 12:05
No Jaska on sen verran symppis tyyppi, etten hänen kirjoittelustaan pahastu. Jaska ei muuten kommentoinut, miten vaikeina hän kokee tosikovikset.
52. Jaska14.9.2016 klo 12:27
Kyllä Jaska on kommentoinut koviskokemuksiaan ja -vaikeuksiaan enemmän kuin moni muu. Se alkoi kuitenkin mennä vanhan kertaukseksi. Nykyisin on sordiino päällä.
53. Juha N14.9.2016 klo 12:40
Ai kun teki sisäiselle kielenhuoltajalleni hyvää nähdä Jaskan käyttävän sanaa SUURELLINEN. On kummallista, miksi toimittajista, jotka sentään ovat kielenkäytön ammattilaisia, vain aniharva kirjoittaa tämän sanan oikein. Useimmiten se on lehtiartikkeleissa muodossa SUUREELLINEN, eli väärin, sillä kantasanasta 'suure' muodostuu johdos 'suureellinen' ja kantasanasta 'suuri' johdos 'suurellinen'.

Samoin minun on vaikea ymmärtää, miksi lehtiteksteissä - ja Hesarin ristikoissa! - näkee sanaa KAIVUU, vaikka ainoa oikea muoto on KAIVU. Minusta riittäisi, että sanoja KAIVUU ja PURKAAMO (oikea muoto PURKAMO) käyttävät vain kyseisen alan yrittäjät, joilta ei voitane vaatia samanlaista kielikorvan tarkkuutta kuin toimittajilta ja ristikonlaatijoilta.

Ärsyynnyn myös nähdessäni tai kuullessani, kuinka italian kielestä musiikkiterminologian kautta muuhunkin käyttöön levinnyttä sitaattilainasanaa TEMPO taivutetaan astevaihtelullisena. Esimerkiksi olympialaisten tenniskommentaattorina kuultu Jarkko Nieminen käytti johdonmukaisesti taivutusta TEMMON (po. TEMPON), siis monen monta kertaa.

Jotkut voivat toki sanoa, että kovin pieniä ovat kielenhuoltajan murheet. Mutta silti!
54. joskus14.9.2016 klo 13:46
Hyvä Juha N!

Itse poltan lyhyen päreeni aina kun joku asia on HAASTEELLINEN. Toinen epäsikiö on lähteä LIIKENTEESEEN, kun lähdetään liikkeelle. Yhdyssanavirheiden tekijöitä pidän lähinnä apukoulun luokalle jääneinä. Tämän kostan niin, että en koskaan osta mitään mainostettua tuotetta, jos tekstissä on yhdyssanavirheitä.
55. tapio14.9.2016 klo 15:15
Pitäisikö useimmiten sanoa HAASTAVA - se on nykyisin vähän kulunut kiertoilmaisu vaikealle. Suhteellisen huonon kielikorvan omaavana minun ei tule paljoa kiinnitettyä Juhan ja nimimerkin "joskus" mainitsemiin asioihin.
56. joskus14.9.2016 klo 15:42
Sekä haastava että haasteellinen ovat mielestäni molemmat yhtä huonoja. Vaikea on sana, jota on turha yrittää kierrellä.
57. Rampe14.9.2016 klo 16:41
Työelämässä olen suomentanut haastavan sanaksi v...umainen.
58. pelaaja14.9.2016 klo 20:38
Suureelliset suurelliset ja varsinkin yhdyssanavirheet saavat minutkin niin vahvaan ärtymyksen tilaan, että riippumatta siitä miten itse osaan suomea (narsisti), jätän joskusin tavoin sellaisten otsikoitten alla olevat jutut lukematta. Menee varmaan monta hyvää tarinaa ohi. Suurin syy "perhe kuva" -teksteihin lienee kirjoittajien laiskuus yhdistää koneen ehdottamia sanoja toisiinsa. Ei kai tietämättömyys voi olla syynä... Ja oikeastaan täällähän moisia valelausahduksia näkee tosi harvoin.
HAASTAVA kuitenkin taitaa olla ns. virallisesti hyväksytty. Kielitston sanakirja:
"1. vaativa (ja kiehtova), haasteellinen. Haastava tehtävä."

Käyttää kuka käyttää mutta Rampen käännös kaikenkattava :)

Täällä muuten näyttää lainsäädäntö tai paremminkin -täytäntö mukavasti höllentyneen. Ei enää laiteta otsikon teemaa sivuavia kommentteja hakasulkuihin. En sit minäkään. Inhokkisanoillehan taitaa kyllä olla oma säikeensä. Paras poiminta "Mieluummin ihan miten vaan."
59. TU14.9.2016 klo 23:42
Justiin oli ristikossa sana sahuu. Ai kun mä tykkäsin.
60. Jondalar15.9.2016 klo 14:24
Kyllä pöytäkirjaan oli tapana kirjoittaa "kaivuutyöt käynnissä".

Minuun pikkupomona yhdistettiin lentävä lause "kusessa ollaan". Legenda syntyi silloin, kun vikapäivystäjä hälytti minut kotivarallaolosta töihin, koska puoli matkustajaterminaalia oli ilman sähköä, eikä pääkatkaisijaa saatu toimimaan. Päivystäjä kertoi myöhemmin, kuinka olin saapunut pääkeskustilaan, vilkaissut heitä ja todennut rauhallisesti: "Kusessa ollaan". Sen jälkeen olin kuitannut punaisesta, lähes näkymättömästä napista relevian pois ja ohjannut katkaisijan kiinni. Sähköt toimivat taas. Vastaavia tapauksia sattui silloin tällöin, jolloin tehtiin onnistuneita sankaritöitä ja legendaarinen sanonta on ollut ahkerassa käytössä.
61. Rampe15.9.2016 klo 15:07
Pääkaupunkiseudulla näköjään haetaan kuitenkin kaivulupa kaivutöitä varten. Sanaa kaivuu olen kyllä itse käyttänyt koko työhistoriani ajan. Nyt teen sitten parannuksen vajaa vuosi ennen eläköitymistäni.
Kaipa olen ajatellut että onhan junissakin makuu- eikä makuvaunut, mutta ei se näin ilmeisesti mene.
62. tapio15.9.2016 klo 19:43
4/2013 s. 40

Yritän nyt keksiä, mitä tulee vihjeen MYYNTIVALTTI alkuun, mutta sitä ennen pitäisi saada selville, mikä on väärin seuraavissa

MONI KARHU > IVIPULLO >< RAUHOITUKSEEN > UNILAULUT >< KUUDELLA TÖISSÄ > INARI

>< = risteävä suunta

MONI KARHU voisi olla IVA + PULLO eli eräs olutpullo, mutta IVI + PULLO ei ole mitään.

Lasten rauhoittamiseen sopii UNILAULUT, mutta aiheuttaa ongelmia risteävien kanssa.

KUUDELLA TÖISSÄ > INARI ei oikein toimi koska töissä voi olla VIINURI, mutta ei VIINARI.

Muistaakohan kukaan, onko mikään noista oikein ja jos on niin, mikä/mitkä.
63. tapio15.9.2016 klo 19:59
No sain vähän järkevämpää korjaamalla

KUTISTUU LÄMPIMÄSSÄ > VANU tilalle IGLU

IIIPULLO sopii Tonin leikilliseen laadintaan - ollut joskus vastaava. Mielestäni IVAPULLO olisi ollut vielä hauskempi.

VIILARI on työmies.
64. tapio16.9.2016 klo 11:13
Pahoittelen kahden edellisen viestin takia - joskus on itse vaikea havaita, missä tekee virheen, mutta äsken löysin itse virheeni ja em. kaksi viestiä olivat täysin turhia (MYYNTIVALTTI selvisi myös).

No pikku hiljaa olen edennyt ratkonnassa - vie kyllä aikaa. Vihjeetkin olen yllättävän hyvin ymmärtänyt, mutta vasemmassa reunassa

VIKITTÖMÄN EREHDYKSEN PERÄSTÄ > NIKITA

ei aukene
65. Tuomas L.16.9.2016 klo 11:34
Erehdyksen = vikatikin, "vikittömänä" ja "perästä" eli lopusta alkuun luettuna NIKITA.
66. tapio16.9.2016 klo 11:47
Kiitti. Vikatikki ei tullut mieleen ja tulkitsin "perästä" samoin kuin "lopusta" eli tulkitsin vinkin väärin (minulle vinkki ei siis ollut riittävän selvä tulkintaan "lopusta alkuun"). Jonkinlaiseksi piilovihjetyyppiseksi vihjeeksi tuon tulkitsin. Muutamat muut piilovihje-tyyppiset vihjeet hoksasin.
67. tapio16.9.2016 klo 11:49
Pikku korjaus. Tulkitsin "perästä" = "jälkeen".
68. tapio16.9.2016 klo 11:52
Kun siis tulkitsin vinkin väärin, en tietenkään saanut mitään järkevää. Näemmä pitäisi osata miettiä eri merkityksiä vinkeille.
69. 16.9.2016 klo 12:43
Pitäisikö?
70. 16.9.2016 klo 12:45
Miksi turhaan kun voi täältä kysyä!
71. tapio16.9.2016 klo 13:10
En nyt vain osannut vaihtaa vinkin tulkintatapaa. On tässä joutunut monta kertaa vaihtamaan tulkintatapaa. Ja mitä pahaa siinä on, jos kysyy täältä ja huomaa sen kautta tulkinneensa jonkin vinkin eri tavalla kuin laatija oli tarkoittanut?

Kyllä vastaavia asioita on kysytty SK:n ja PuPe:n omissa säikeissä.

"KISKO" > RAIJAT

Miksi monikko ja keihin viittaa? Raija Stark, Raija Pelli? Jotain muuta?

Jos Tonin ristikko tuntuu vaikeata, on turha laittaa hajakohtiin ratkaisuja vaan pyrkiä löytämään yksi suunta josta edetä muihin suuntiin.

"KISKO" > RAUDAT (hammaskisko/-raudat) olisi teoriassa ollut mahdollinen myös.
72. Päättäriratkoja16.9.2016 klo 13:45
Ei viitta kehenkään. Ratkaisua pitää hake muusta suunnasta.
73. Pr16.9.2016 klo 13:57
KISKOA - RAIJATA
74. Pr16.9.2016 klo 14:01
KISKOA - RAIJATA
75. tapio16.9.2016 klo 14:58
En ottanut kirjainlisäystä/poistamista/vaihtamista huomioon ollenkaan, koska vihje oli sitaateissa. Lisäys/poisto/vaihto -tyyppisissä vihjeissä ei yleensä käytetä lainausmerkkejä - etsin vihjeistystapaa, jossa yleensä käytetään lainausmerkkejä, joten lainausmerkit olivat minulle tässä tapauksessa totaalinen hämäys.
76. tapio16.9.2016 klo 15:03
Myönnän, että syyllistyin jälleen kerran fakkiutumiseni ennakkokäsityksieni mukaiseen ajatuskulkuun. Olin sen verran fakkiutunut tulkintaan "perästä" = "jälkeen", että tuskin olisin osannut korjata tulkintalinjaani, vaikka olisin pohtinut vihjettä pidempäänkin.
77. tapio16.9.2016 klo 17:27
Vasemman alakulman sanoja en meinaa saada sopimaan keskenään millään (tehtävä olisi vanhana nettiristikkona ollut aikoja sitten valmis), joten haluaisin tietää, mitkä nykyisistä mahd. oikein.

VAROMATONTA > ROMUTELLA tai ROMUTTELU (olisi luontevampi, mutta se sopi huonommin)
HUONO VAHTI > ESTOTON
Lihava mies RELLOTUS tai PULLOTUS (HITTIEN TEKIJÄ (pystyyn) voisi tällöin käydä EUROPE)
78. tapio16.9.2016 klo 17:40
Pahoittelen (toisen kerran tämän ristikon suhteen) hätiköintiäni. Sain ratkottua tuon kulman. VAROMATONTA ratkaisuni oli väärin. Oikea sana ROMURALLI (muut ESTOTON, PULLOTUS ja EUROPE).
79. seurailija16.9.2016 klo 17:51
Tavallinen ihminen pitää nämä taistelut päänsä sisällä. Vähemmän pahoiteltavaa.
80. tapio16.9.2016 klo 18:00
Tiedän. Malttamattomuutta. No mitään apua tässä säikeessä kirjoittaneilla en tarvinnut itse ratkaisuun, mutta kaksi vihjettä olisivat jääneet logiikan suhteen hämäriksi - vihjeet eivät vaan sopineet ajattelutapaani.

Kovisristikot ovat kyllä todella metka juttu. Ensi alkuun tuntuvat mahdottomilta, mutta lopulta ne saa kuitenkin jotenkin kummasti ratkottua.
Joutuu miettimään, miten paljon aivot tekevätkään alitajuista työtä.

3/2013 ja 4/2013 sain ratkottua kolmantena päivänä aloittamisesta. 2 1/2 saan yleensä samana päivänä. Tämän pohjalta arvioin myös SK:n ristikoiden vaikeustasoa.

Tiedän, ettei tuo ole huippusuoritus, mutta ei huonokaan.

Ihmettelen, miksi jotkut osaavat hlöt jättävät kesken - epäilen, että kärsivällisyys ei riitä.
81. iso S17.9.2016 klo 09:32
Mistä tietää että henkilö on osaava (juuri tietyn ristikon osalta), jos jättää sen kesken?

Sanat ovat symboleja ja merkitsevät sitä mitä niiden sovitaan merkitsevän. Ihan hyvin voidaan sopia että noissa kesken jättämisissä on kysymys siitä ettei kärsivällisyys riitä, eikä siitä että osaaminen ei riitä.

Ainakin minulla kärsivällisyys on rajallinen ja vaihteleva luonnonvara. Joskus joissakin asioissa minulla on sitä keskivertoa enemmän, joskus toisissa asioissa perin niukasti.

Ristikoiden suhteen sovellan vanhaa sissisotilaallista viisautta: he who fights and runs away, lives to fight another day. Miksi pähkiä päivätolkulla sellaista ongelmaa, joka ratkeaa "itsestään" tietyn ajan kuluessa? Jos välttämättä haluaa tietää ratkaisun, sen näkee aikanaan lehdessä julkaistuna. Kesken jättämällä pääsee ratkomaan toista ristikkoa, josta saa täydellisen ratkaisun tuottaman ilon kohtuullisemmassa ajassa ja pohtimisen ilon itselleen mieluisammalla vaikeustasolla. Näin menetellen tuo sielun sietämä vaikeustasokin kiristyy vähitellen, ilman itkua ja hammastenkiristystä, mikä voi olla kohtalona jos hyppää suoraan koviskolmosiin ja ylenkatsoo helpompia.

Elämässä on muutakin kuin sen vaikeimman ristikon selättäminen ja aikaa on käytettävissä vain 24/7. Pitää päättää miten sen ajan jakaa. Minun mielestäni kärsivällisyyden ja sinnikkyyden paikka on jonkin todellisen ja tärkeän ongelman kanssa, sellaisen joka jää ratkeamatta jos minä en sitä ratkaise.

Muut saavat vapaasti olla eri mieltä. Jos nauttii lähes ylivoimaisen ristikon kanssa painimisesta eikä ole tärkeämpää/mukavampaa tekemistä, niin sehän on hieno juttu. Kukin tulkoon onnelliseksi omalla tavallaan, kunhan ei vahingoita muita. Onhan esimerkiksi olemassa sellainen ötökkälaji, joka tuntee olonsa turvalliseksi vain silloin kun kivi painaa selkää. Voihan toisin ajatteleva sellaista ihmetellä, mutta ei sellaiseksi tarvitse ryhtyä - eikä toisin ajatteleva eikä kivi siitä ötökän touhusta kärsi!
82. tapio17.9.2016 klo 11:27
No itselläni aikaa riittää ja toisilla ei. On totta, että vaikeat ristikot vievät aikaa melko paljon, mikä on tullut tässä säikeessä esille. En itsekään ratko vaikeita yleensä peräjälkeen vaan pidän niistä joskus pitkänkin tauon, koska tiedän, että loppuun asti ratkominen on useimmiten melko työlästä - välillä tulee hieman "rimakauhua".

Taso, josta nautin eniten on 2 1/2 kuten olen moneen kertaan kertonut.
2 1/2 -tason ristikoita minulla nyt ei ole (ei ainakaan montaa - en ole käynyt lävitse tulostamieni ristikoiden vaikeustasoa), joten joten joudun tyytymään joko vähän helpohkoihin ristikoihin tai sitten tappelemaan kolmosten kanssa. 4/2013 meni lopulta niin, että sen täyttämisestä nautti, eikä ratkonta mennyt tuskaisen väkinäiseksi vääntämiseksi.
83. tapio20.9.2016 klo 16:11
Joku moitti toisessa säikeessä tuosta asiasta, mutta pysyn mielipiteeni takana. Saan loppuun asti ratkottua pahojakin ristikoita, mutta kompastelen jonkun mielestä helpoissa vihjeissä. Mikä kullekin on helppo/vaikea vihje on erittäin tapauskohtainen asia.

Ajattelin, että 4/2013 s. 46-47 kokoaukeaman Toinin ristikko jäisi erittäin pahasti kesken, mutta sentään olen noin puolet ratkonut ja oikean puolen lähes kokonaan.

Ihmettelen miksi vihjeessä AJOI KOHDITIONAALISSA > PANIS
on toinen sana. Olivier Panis ajoi F1:ssä joskus.

Oikealla puolella RADALLA > HU.AT

en keksi järkevää kirjainta.
SUUHUNKIN > PORAT olisi luontevin ajatellen Tonin laadintatyyliä, mutta risteäväksi sanaksi HUPAT ei tunnut luontevalta.


vihje IROKEESEIN olisi mielestäni kuulunut sitaatteihin, sillä ei linnuilla ole irokeeseja vaan vain niitä muistuttavia töyhtösulkia.
84. Rampe20.9.2016 klo 16:50
Panishan sitä jos sais.
85. tapio20.9.2016 klo 17:04
Eikö tuosta tule vähän liian roisi ajatuskulku ristikkoon?
86. Rampe20.9.2016 klo 17:09
No, vaikka rahaa pankkiin.
87. ake20.9.2016 klo 19:45
Kokeilepa saisitko HEPAT sinne radalle...
88. tapio20.9.2016 klo 19:59
Joo. Risteävä oli väärin. Minulla oli risteävässä kyllä ihan sinänsä mielekäs ratkaisusana, mutta se tökki toiseen suuntaan menevän kanssa. Myös E-loppuinen sana sopii vihjeeseen. Syyllistyin siihen, että lukitsin jonkin ratkaisusanan liian aikaisin. Johtui siitä, että ajattelin Tonin laittavan eräänlaisen symmetrian vihjeelle HEIL! eli henkilöt HESS ja "AATU" HITLER.
89. tapio20.9.2016 klo 20:04
Yritin tavallaan ennakoida logiikka ihan samaan tapaan kuin tein Harto Hakosen ristikoiden kanssa - välillä siinä menee liiallisuuksiin.
90. tapio21.9.2016 klo 09:33
Piirrokset saisivat välillä olla selvempiä. Alaosassa kissa, jonka sylissä näyttäisi olevat jalan pätkiä - eivät juuri millään lailla muistuta kissanpoikia. Tahallisen huonosti piirretty. Ärsyttävä vaikeutustapa.
91. Jukkis21.9.2016 klo 10:42
"...eivät juuri millään lailla muistuta kissanpoikia." Koska me muut emme sitä kuvaa nyt näe, tästä on vain sinun sanasi. Ihan kokemusperäisesti väitän, että jos se kuva nyt tässä olisi näkyvillä, niin ihan selvästi näkisimme, että poikasiahan siinä on.
92. 21.9.2016 klo 12:15
Kun näitä tapion valituksia lukee niin ei voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin, että nimimerkki tapio on ottanut itselleen täysin sopimattoman harrastuksen - surullista.
93. tapio21.9.2016 klo 13:54
Vasta kun tuli risteävien avulla kirjaimin, havaitsin mistä kyse. Lähes makkarapötkön muotoisissa kissanpennuissa muodot minimoitu korvien osalta n. 0,3 mm. Joskus P.A. Mannisen kuvituksesta ei saa oikein tolkkua, mitä kuvataan. Minusta tarpeetonta vaikeutusta. Ei koskaan kuitenkaan niin paljon vaikeutettu tällä tavoin, että olisi estänyt ristikon ratkeamista.
94. Jukkis21.9.2016 klo 15:06
Koska me muut emme sitä kuvaa nyt näe, tästä on vain sinun sanasi. Ihan kokemusperäisesti väitän, että jos se kuva nyt tässä olisi näkyvillä, niin ihan selvästi näkisimme, että poikasiahan siinä on.
95. Rampe21.9.2016 klo 15:56
Nimettömälle sen verran, että ei harrastus ole sopimaton silloin kun se on ryöstäytynyt intohimon puolelle.
Itselläni löytyvät komerosta uudenveroiset 20 vuotta vanhat luistimet. Luistelu oli ilmeisesti minulle sopimaton harrastus.
96. tapio21.9.2016 klo 17:28
Annan nimettömälle tarpeettomasti aihetta ilkkua, koska ihan liian helpolla kysyn neuvoa, kun en jaksa itse pohtia. Ratkaisin äsken Tonin kokoaukeaman ristikon ja ymmärsin vasemmalta puolelta joka ainoan vihjeen. Muutaman kerran tuli mieli kysyä tässä säikeessä, kun en heti hoksannut ideaa, mutta maltoin olla kysymättä. Näissä on ratkaisemisen jälkeenkin miettimistä.

Piilosanatehtävien ratkonnasta on hyötyä ristikoissa. Vasemmalla puolella oli kuusi vihjettä, jotka ovat täysin tai osittain piilisvihjeen "jaotelma" -tyyppisiä vihjeitä ja yhdessä myös suora vihje.

Juha N:n ja nimettömän on ihan turha väittää, että PuPe:n kolmoset ovat minulle ylivaikeita - ne ovat lähes ylivaikeita, mutta kuitenkin vain lähes - ainakin tähän asti.
97. tapio21.9.2016 klo 17:32
Kysymysherkkyyteen tosin vaikeuttaa vireystila - nyt oli erinomainen vire.
98. pelaaja21.9.2016 klo 18:25
Nimetön on siis saanut kuin saanutkin nimimerkin eli hän on nimeltään "Nimetön". Tyhjää/tyhjiä varmaan harmittaa moinen kohteliaisuus.
Jos minun nimimerkkiäni joku toinen käyttää, se sellainen on pieni identiteettivarkaus. Mutta jos alan suoltaa puuta heinää myös nimettömänä niin onkohan sekin rikoksen poluille johtava idea.. Voiko "Nimetön" syyttää toista nimetöntä väärästä lausumasta tai aplodeerata oikeasta ja miten ja kenelle hän sen sitten osoittaakaan. "Hei, sinä kaima, älä käytä jatkossa nimimerkkiäni" ? No, ei oo pelkoo ainakaan minun osaltani.
99. tapio21.9.2016 klo 18:28
Jotkut tietovihjeet kyllä aika outoja. Kuinkahan moni tuntee PAC-MAN -pelin?

Onko sekin nimettömän mukaan yleistietoa. Jonkin verran myös aika outoja sanoja, joita piti tarkistaa. Varmaan jotkut kaivettu Nykäsestä - saisivat laajat lopettaa moisen.
100. Jukkis21.9.2016 klo 18:33
"Kuinkahan moni tuntee PAC-MAN -pelin?"

Öööö.... jokainen, joka edes hiukan on seurannut populaarikulttuuria kuluneen n. 35 vuoden aikana.
101. tapio21.9.2016 klo 18:50
Outo variantti "tadikko" sanasta "talikko" on näemmä vielä Kielosessakin, joten ei sentään Nykästä kaiveltu. Itse kullekin outoja sanoja on varmaan paljon.
102. 21.9.2016 klo 18:55
Kyllä nimettömiä esiintyy enemmän kuin yksi täällä.
103. TU21.9.2016 klo 18:58
Pac-Man on tuttu lähes kaikille, samoin tadikko. Tapio, mitä olet elämäsi aikana tehnyt, kun kaikki normaalit asiat ovat sinulle tuntemattomia. Luulisi, että edes naapurin lasten seuraaminen ja pienikin lukuharrastus olisi tuonut hidun uusia tietoja?
104. tapio21.9.2016 klo 19:01
Vaimoni on intohimoinen lukija, en minä. No "tadikko" tms. vain sikäli haittaavat, että luulee, että on tehnyt ratkontavirheen. Tietokonepelejä olen pelannut tosin vähän ja konsolipelejä en lainkaan.
105. Tuomas L.21.9.2016 klo 19:11
Tadikko on käsittääkseni alkuperäinen muoto, taustalla sana tade = lanta. Kansan suussa sanasta on muotoutunut helpommin ääntyvä talikko.
106. TU21.9.2016 klo 20:07
Nintendo ja siinä oli se tasohyppely!
107. huhu22.9.2016 klo 22:50
Lännessä jopa tarikko.
108. tapio23.9.2016 klo 10:19
No TADIKKO ei pahemmin haitannut, mutta eräässä ristikossa Tonilla oli ratkaisusanana TSUHNAT. Minulla oli monta risteävää oikein, mutta kumitin niitä, kun en tuntenut em. sanaa. Itselleni tuntematon sana hidasti melko lailla ratkontaa.

Kukaan perheessäni ei ole pelannut Nintendolla (ei ainakaan kotona, mutta kavereilla ovat lapset saattaneet pelata) tai muullakaan pelikonsolilla, joten konsolipelit eivät ole tuttuja.
109. huhu23.9.2016 klo 10:39
Et sitten ole koskaan Edvin Laineen Tuntematonta katsonut? Siinä nimittäin eräässä kohtauksessa venäläiset sotavangit, joita suomalaiset pilkkasivat ryssiksi kertoivat, että suomalaiset ovat TSUHNIA!
110. joskus23.9.2016 klo 10:46
Tsuhna on yleistietoa
111. keijo23.9.2016 klo 17:03
Ei voi kuin hämmästellä, että tapion yleistiedot ovat näin ohuita. Ja onko niin ylivoimaista ottaa selvää jos esiintyy outo sana, että mitä se tarkoittaa?? Ei taida olla päähän jäänyt kouluajoista ja eletystä elämästä oikein mitään. Sellainen kuva näistä hänen sepustuksista tulee. Ei ihme, että pitää aina kysellä muilta. Ja mitä tapio ei itse tiedä, niin olettamus on heti, että ei kyllä varmaan moni muukaan tiedä. Ihme asenne. Ovatkohan ristikot sinulle ollenkaan rentouttava harrastaus ja ajanviete? Minä ainakin epäilen.
112. tapio23.9.2016 klo 19:41
Sain nettiä käyttäen vastauksen kyllä viimeksi esiin tulleisiin ratkaisusanoihin (TADIKKO, PACMAN, TSUHNA) - ehkä turha olettaa, että jos en tiedä entuudestaan jotain, se olisi monelle muullekin tuntematon asia.

Jotkin kolmoset eivät ole kovinkaan rentouttavia. Ihan rentoutusmielessä ratkon piiliksiä.
113. tapio24.9.2016 klo 21:16
No merkittävästi vaikeampi kuin mikään aiempi Tonin ristikko on ollut 6/2013 s. 30-31. Yritän ensin oikeaa puolta, vaikka sekin tuntuu todella vaikealta ratkaista.

Mitkä saanut ratkottua, olen yhtä lukuun ottamatta ymmärtänyt

PARKKIINTUU HELPOSTI? > SMART

Mielestäni PENTTI > EROS on jo melkoinen knoppi (Eros ja Psykhe, radiokuunnelma vuodelta 2012. Eros = Pentti Siimes).
114. random24.9.2016 klo 21:37
Smart on pikkuautona näppärä pysäköidä.
115. tapio24.9.2016 klo 21:52
Äh - tuo sanan merkitys jäi huomaamatta - menin harhautukseen. Vastaavia paljon Tonin ristikoissa ja yleensä ne hoksaan (ehkä väsymystä).

1 NÄISTÄ KUIN LINTU > RAHALIITOT
116. Jukkis24.9.2016 klo 22:00
EMU
117. tapio24.9.2016 klo 22:12
Täytyy jatkaa toisena päivänä, koska en ole enää terävimmilläni.
118. tapio25.9.2016 klo 09:58
No tätä en olisi keksinyt virkeämpänäkään (edellinen Tonin ristikon puolikas meni itseltäni täysin virheettä, kun oli poikkeuksellisen hyvä vire):

ENNEN PERJANTAITA > TASO

Laitoin aluksi KETO, mutta se ei sopinut risteäviin.
119. ake25.9.2016 klo 10:19
Joo, KETO ei sovi risteäviin, mutta MATO sopii. PENTTI on muuten vaan ERÄS, ei siis sen kummenpaa knoppia tässä kohtaa.
120. tapio25.9.2016 klo 11:02
Assosiaationi oli alussa oikea, mutta väärä ratkaisusanavalinta (kokeilin myös TITO, joka ei sekään toiminut).
Minulla oli väärä assosiaatio sanalle MUNAKAS ( > (MUNA)TOTI ) . Suurempi ongelma oli PENTTI, sillä en osannut odottaa näin yleisluonteista ratkaisusanaa.

Näemmä kun jokin sana mättää, pitäisi vaan kumittaa aluetta laajemmin.
121. tapio25.9.2016 klo 17:46
Toistamiseen tuli pikku moka kun oletin etukäteen, miten vihjeen logiikka menee. Pitäisi aina alkaa ns. tyhjältä pöydältä. Tonilla on ollut itselleni vaikeita tietovihjeitä ja oletin sellaista nytkin.

KÄNNYKÄN ALKU

Onko mikään näistä: GALA, LUMI, NOKI, SAMS
122. ake25.9.2016 klo 18:11
Ei mikään noista - se on miehen nimi, siis se kännykän alku.
123. tapio25.9.2016 klo 18:45
Eikö se ole vähän menneen talven lumia - ehkä pian sekin (isolla kirjoitettuna).
124. tapio25.9.2016 klo 18:50
Tuo selvisi vihjeen TÄSSÄKIN VOI ELÄÄ hoksaamisen kautta - en historiallista merkkiä olisi enää osannut etsiä. Ne ovat nykyisin jo kierrätyksessä.
125. tapio25.9.2016 klo 19:10
Samassa kulmassa

nuoli ylöspäin + kk- > ELAT

Toisessa paikkaa

EEPPMA > EETU

Ristikko on sen verran (yli)hankala, etten jaksa noita enää pohtia - en välttämättä saa tätä loppuun asti ratkottua,
126. seurailija25.9.2016 klo 19:24
kamppeet ja kuteet...
127. ake25.9.2016 klo 19:27
nuoli ylöspäin + kk- , tässä kai kyse kuukausitaseesta >ESAT
128. tapio25.9.2016 klo 19:33
"Lähettäjä: seurailija 25.9.2016 klo 19:24
kamppeet ja kuteet...
"

Molemmista päistä poisto + väärinpäin luku eli triplajekku oli mulle liikaa.

"
Lähettäjä: ake 25.9.2016 klo 19:27
nuoli ylöspäin + kk- , tässä kai kyse kuukausitaseesta >ESAT

Väärä loppukirjain risteävässä.

WC:ssä voi olla ORAL (B) hammasharja ja ORAS hana - tuli laitettua väärä, joten eipä ihme ettei toiminut (välillä siinä oli ORAS, mutta ei silloin toiminut risteävien kanssa).
129. tapio25.9.2016 klo 20:02
Taas alkaa olla liian väsynyt, kun tuli pikkuvirhe (ilman sitä olisin vihjeen hoksannut, sillä väärin päin lukemisen sinänsä tulkitsin oikein).

No oikea puoli melkein ratkottu - tuotti vaikeuksia kirjainleikki
ALUS-
TA

Hoksasin, mutta myönnän, että noitten kanssa minulla on enemmän tai vähemmän vaikeuksia. Tämä oli kyllä erityisen pirullinen, sillä ilman muuta voi tulkita kirjainleikittelyiksi kuten esim. AAJONEUVO, joka voisi olla esim. AUNO (voi olla vääräkin, mutta logiikka kaiketi tuo).
130. TU25.9.2016 klo 21:22
Tapio, ota rennosti. Mikäli nautit ratkomisesta, nautit myös ajattelusta. Ei ole mitään syytä, että tulisi heti älytä kaikki. Ne ovat ammattilaisia, tai erittäin perehtyneitä, jotka heti kaiken hoksaavat.
131. tapio26.9.2016 klo 09:06
Viimeksi esille ottamaani kukaan ei voi suoralta kädeltä hoksata, mutta risteävien kautta toki itseäni nopeammin.

Koska on näihin koviksiin paremmin perehtyneitä, siksi esim. akelta vähän apua pyydänkin.

LAULAJANÄYTTELIJÄ KITT

Aluksi oli EARTHA, mutta sain risteävään R
MONIA SUKULAISIAAN PIENEMPI > TURTURIKYYHKY (tarkistin netistä, että em. kyyhky on useimpia sukulaisiaan pienempi)

Jos kyyhky oikein, mistä voisi etsiskellä ristikkoon sopivaa nimeä. Edes enkunkielinen Wikipedia ei auta.
132. Jukkis26.9.2016 klo 09:23
Siihen ei tule nimeä, vaan kansalaisuus.
133. tapio26.9.2016 klo 11:09
Tuo auttoi vähän liikaakin. Ktsoin elaokuvaroolilistaakin. Joskin tuota olisi hieman voinut päätellä, koska kirjaimina ...T.R.

Sinulle näemmä ei juuri tämä Tonin ristikko ollut niin hankala kuin minulle.

Sain USEIN KOLIKKO > RAKSU

En slangisanakirjastakaan löytänyt tuota paria.
134. Jukkis26.9.2016 klo 11:16
Ei huvita näin isosta ristikosta hakuammunnalla etsiä vihjeen paikkaa.
135. Tuomas L.26.9.2016 klo 11:21
Ristikkoa näkemättä tulisi mieleen MAKSU.
136. tapio26.9.2016 klo 11:21
TURTURIKYYHKY-vihjeen puolivälin kohdalla.

AAJONEUVO ennakkoarvelu meni ihan päin mäntyä. Tyypillistä Toni olisi ollut AUNO.

No juuri ennalta arvaamattomuuden vuoksi ei kannata hajaratkonta vaan tulee pyrkiä etenemään systemaattisesti jostakin suunnasta.
137. Jukkis26.9.2016 klo 11:31
Tämä oli täällä esillä jo aikoinaan:
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?p1=vast.php&id=7669
138. Jukkis26.9.2016 klo 11:33
Minkä takia täällä on linkkien laittaminen pitänyt rikkoa vielä entistäkin enemmän?

Tästä pääsee:
_http://tinyurl.com/hu5f95q
139. ake26.9.2016 klo 11:54
Tuo USEIN KOLIKKO > RIKSA.
140. tapio26.9.2016 klo 12:50
Joo. Pieni moka. Vihjeelle EIVÄT TUKEVIA, sopii ratkaisusanaksi sekä HUTERAT että HATARAT ja oli laittanut väärän.

Riksa kävi mielessä, mutta ajattelin, että riksa on VAIN kulkuneuvo. Näemmä myös juomaraha. Pitäisi näemmä aina tarkistaa merkitykset.
141. tapio26.9.2016 klo 13:02
En käy paikoissa, joissa annetaan tippiä tai riksaa, joten siksi tuo merkitys oli minulle outo.
142. tapio26.9.2016 klo 17:15
Muutama pikku moka on tullut (yksi puhdas huolimattomuus), mutta melkein ratkaistu (ratkaisuaste n. 95% tätä kirjoitettaessa).

JOUSISOLISTI > AMORIINI

Eikö solisti yleensä viittaa musisointiin. Amoriini käyttää vain jousta, ei musisoi. Toki toimii yksin eli on siinä mielessä solisti, mutta tuntuu aika hassulta.

No erittäin hauskojakin oivallusvihjeitä tässä on ollut. Nautinnollisiakin hetkiä on siis ollut.
143. tapio26.9.2016 klo 17:28
"seurailija 25.9.2016 klo 19:24
kamppeet ja kuteet..
"

Jos sana luetaan väärin päin ja siinä kirjainjekku, minun on erittäin vaikea hahmottaa viitattuja sanoja. Piiliksissäkin käänteiset kätköt usein myrkkyä ja odotan nykyisin, että edes yksi kirjain olisi selvillä (joskus kun yritin ratkoa ilman risteäviä jouduin kirjoittamaan vihjeen kirjain kirjaimelta paperille väärin päin).
144. imx26.9.2016 klo 18:22
Kun kerran jaksat, tapio, tällä tavalla ratkaisukokemuksistasi bloggailla, niin olisin kiinnostunut kuulemaan kuinka kauan esimerkiksi tuo kampe-kohta sinua mietitytti? Tunteja, päiviä, viikkoja? Sinulla tuntuu olevan kova kiire päästä seuraavan tehtävän kimppuun, et suo ilmeisesti itsellesi kesken jääneitä tehtäviä lainkaan? Jos ratkoisit noita lehti kerrallaan, välähdys saattaisi tulla viikkojenkin päästä kun palaat uudestaan vanhaan tehtävään.
145. tapio26.9.2016 klo 18:36
" kuinka kauan esimerkiksi tuo kampe-kohta sinua mietitytti?"

Olin sen verran väsynyt, etten jaksanut miettiä juuri lainkaan.

" Sinulla tuntuu olevan kova kiire päästä seuraavan tehtävän kimppuun, et suo ilmeisesti itsellesi kesken jääneitä tehtäviä lainkaan?"

Osuit asian ytimeen.

Pahiten kiire näky huolimattomuusvirheessä ORAL/ORAS.

PELIKAANIPERHE > TALOT

En ymmärrä. Sanariksella on muutama pelikaani, joten eri pelikaaneja voisi pitää "perheenä". Sanarista voisi nimittää ristikkotaloksi, mutta Pelikaaniristikoita ei mielestäni voi pitää talona.

MINULLA ON OMA VALMENTAJAKIN

en saanut järkevää sanaa - missähän väärin?

SPIEN.LIÖ

Jos laitan vähän vähemmän sopivat risteävät sanat, voisi tulla

SPIESELIÖ, mutta tuntuu tosi pöljältä.
146. Jukkis26.9.2016 klo 18:49
Tuo vasen yläkulma olikin aika ovela. Se on se yksi ruutu kun sanoo tuon "minulla on...".
147. Jukkis26.9.2016 klo 19:10
Sulla on pelikaaniperheessä väärä alkukirjain.
148. tapio26.9.2016 klo 20:04
SURKEILURUUTU sain ylös - oli kyllä aika metku. Jos oikein, minusta kyllä ihan hauskaa huumoria, kuten muutama muukin vihje.

Mutta pystyyn en siis saanut järkevää enkä löytänyt risteävistä virheitä.

Pelikaaniperheeksi tulee sitten MALOT (vihjeen perusteella M ja T kumpikin mahdollisia ja kun teksti oli puhekuplassa laitoin T). Sisäpiirivitsi joo eli liittynee Penikaaristikoihin - Pentti Malo on laatija - oliko pso sitten kuvittaja? (en muista mutta jotenkin semmoinen hämärä muistikuva on).

Kamppe-vihjeestä sen verran, että totesin, etten osaa hahmottaa vihjettä, joten pyydän apua enkä edes yrittänyt saada siihen tolkkua. Vaikka pidän tuon tyyppisiä vihjeitä erityisen hankalina itselleni, pitäisi silti niitäkin yrittää hahmottaa.
149. tapio26.9.2016 klo 20:08
Anteeksi tuo SURKEILURUUTU liittyy toiseen puhekuplaan.

"Se on se yksi ruutu kun sanoo tuon "minulla on...".
"

Tarkoitatko, että "NELIÖ" käytetty vähän samaan tapaan kuin "RUUTU" vaakavihjeessä. SPIENELIÖ olin siihen laittanut, mutta mikä ihmeen SPIE?
150. tapio26.9.2016 klo 20:25
S+PIENELIÖ myös mahdollinen tarkastelunäkökulma, mutta mitä järkeä siinä on? Sanoi pieneliö? Mutta eihän siitä tule kunnon sanaa eikä mielestäni ole oikein lyhentää SANOA > S.

Äskön hoksasin, mitä tuolla tarkoitit. Sama pätee vaakavihjeeseen eli


"Se on se yksi ruutu kun sanoo tuon "Pappi...".
"
151. tapio26.9.2016 klo 21:11
Katsoin vanhaa säiettä. "Minulla" saattaisi liittyä samalle "omistajalle" S+PIE+NELIÖ (Sanoi ruutu/neliö, jonka nimi on Pie). Mutta en kyllä voi pitää hyväksyttävänä SANOA > S lyhennystä. Mielivaltaista sanojen lyhentelyä. Toki jos noin on, vitsi ihan hauska, mutta silti.
152. ake26.9.2016 klo 21:35
Jätä nyt se S pois sieltä - se on tyhjä ruutu, josta ne puhekuplat tulevat.
153. TU26.9.2016 klo 21:42
Tapio, ihmettelen näkökulmaasi ratkontaan, tuntuu olevan hampaat irvessä suorittamista. Anna itsellesi armoa ja aikaa. Nyt ajattelet ääneen täällä, kun asiat eivät heti valkene.
154. ake26.9.2016 klo 22:01
Tapio, kun luit sitä vanhaa säiettä, niin huomasitko, että siellä huomattiin tuossa vasemmassa yläkulmassa virhe vihjeessä ERÄÄT ****S*A. Sen pitää kuulua ERÄÄT I****S*A.
155. Jukkis26.9.2016 klo 22:10
Pelikaanien virhepalvelukin tuon on kertonut jo vajaan kolmen vuoden ajan.
156. 26.9.2016 klo 22:32
En ymmärrä vihjettä Pirkanmaalla, saan siihen AKAI mutta sehän tulee Jaappanista. Laatijan virhettä epäilen.
157. tapio26.9.2016 klo 22:36
" ake 26.9.2016 klo 21:35
Jätä nyt se S pois sieltä - se on tyhjä ruutu, josta ne puhekuplat tulevat.
"

Ymmärsin Jukkisen väärin eli että lähtevät tuosta ruudusta, mutta ruutu kuuluu silti mukaan, koska se näytti tavalliselta ruudulta. Eipä ihme, kun vihjeet eivät toimineet.

Jos aiemmin keskellä ristikkoa ollut tyhjä ruutu ja kerran keskellä ylhäällä, mutta että noin kulmassa, pääsi yllättämään.

"ake 26.9.2016 klo 22:01
Tapio, kun luit sitä vanhaa säiettä, niin huomasitko, että siellä huomattiin tuossa vasemmassa yläkulmassa virhe vihjeessä ERÄÄT ****S*A
"

Tuo virhe aiheutti vain sen, että sain kohtaan KANIT (kaneista kanit tuntui vähän kököltä, mutta joten kuten menettelevältä), sillä ainoa sana, mikä sopi oli SURKEILURUUTU, jos ekaankin ruutuun tulee kirjain (jossakin välissä tosin vilahti mielessä, että tuossa voisi lukea URHEILURUUTU, mutta siinä oli liian vähän kirjaimia). Jos siinä ei olisi ollut virhettä, olisin ehkä huomannut, että ratkaisusana, jonka sain, mättää pahasti.

Olin varmaan idiootti, kun osannut jättää ruutua tyhjäksi.
158. tapio27.9.2016 klo 10:02

TU
26.9.2016 klo 21:42
Tapio, ihmettelen näkökulmaasi ratkontaan, tuntuu olevan hampaat irvessä suorittamista. Anna itsellesi armoa ja aikaa. Nyt ajattelet ääneen täällä, kun asiat eivät heti valkene.

Välillä tulee ratkottua vähän hampaat irvessä. Halusin saada ratkottua tuon tehtävän 26.9. enkä jättää keskeneräiseksi. Vähän pidemmällä miettimisellä (ja yhdellä sanan merkityksen tarkistamisella (RIKSA)) muutama pikku moka olisi ollut vältettävissä. Ennen kaikkea kyse siitä, että pitäisi kokeilla enemmän vaihtoehtoisia ratkaisusanoja, jos niillä saisi järkevämmän lopputuloksen (kumittamaan kyllä jouduin montakin kertaa. Suurin moka tietenkin oli se kulma. Kun pystyyn ei tullut millään mitään järkevää, olisi pitänyt pysähtyä miettimään, missä vika. Oikeaa yläkulmaa ratkoin viimeisenä.

ake
26.9.2016 klo 22:01
Tapio, kun luit sitä vanhaa säiettä...


Katsoin vain yhden kohdan, jossa siitä ei mainittu
(VL
3.1.2014 klo 12:22)

Yritän välttää vanhojen säikeiden käyttöä, jotta en tulisi lukaiseneeksi sellaisen ristikon käsittelyä, jota en ole ratkonut.

Pieni kevennys.

Meinasin laittaa KOKEIN > SUTENÖÖRIOPINNOT
Totesin, ettei Tonikaan noin pöljää laittaisi. Vihje sinänsä turhan väljä.

Luin sen kohdan, jossa Tuomas kertoi virheestä. Jaska vahvisti ja kehui tehtävää. Kyllä tehtävä kehuja ansaitsee. Oli sen verran haastava, että täytyy pitää näin haastavasta pieni tauko.
159. tapio2.10.2016 klo 17:08
No vaivoin läpi tuo ristikko (ja ihan oikeasti ristikossa ollut virhe haittasi omaa ratkontaani).
Toinen kevennys:
Parkkiintumisesta tuli mieleen "parkkiintunut" töppäilijä Maxwell Smart (Salainen agentti 86 - engl. Get Smart) - tuli tuota agenttiparodiaa joskus katsottua ja jäin sitä miettimään, enkä päässyt vihjeen jälkille.

1/2015 s. 30-31 ristikossa en meinaa päästä alkua pidemmälle (yleensä tämän tason koviksissa vaikeinta onkin juuri päästä alkuun) ja saankohan tätä koskaan valmiiksi.

Vasen yläkulma:

FARKUT VÄÄRIN PÄIN, PRINSESSA NIISSÄ! > EMANUEL

VENÄLÄISOMISTEINEN, 1 SADOISTA > TEBOIL – en ymmärrä jälkimmäistä vihjeosiota.

En seurannut vuoden 2013 Idosia, joten ihan olen pihalla IDOLSISSA KOHAUTTANUT -vihjeen kanssa. Jussi 69:n paidattomuuden sain googlattua, mutta ei sovi ratkaisusanaksi.
160. tapio2.10.2016 klo 17:14
Piilispohjalta voisi olla käänteinen sisäkkö

FARKUT VÄÄRIN PÄIN, PRINSESSA NIISSÄ! > EMANUEL

LEE farkut, mutta prinsessa tällöin UNAM tai MANU
161. ake2.10.2016 klo 18:11
Olet lukenut vihjeen väärin - se on FARKUT VÄÄRIN PÄIN, PRESSA NIISSÄ!
162. Jukkis2.10.2016 klo 18:41
Tähän sain aikoinaan vasempaan yläkulmaan kymmenen sanaa ja sitten oikean reunaan hiukka enemmän. Täyttymisprosentti noin 10.
163. tapio2.10.2016 klo 18:58
akelle: Joo - nyt pelittää - moneskohan kerta tuli luettua vihje väärin.

Jukkiselle:

Erityisen paha tämä on, joo. Täyttymisprosentti tällä hetkellä 30-40%. Vasen yläkulma minultakin onnistunut parhaiten. Oikeaa alalaitaa aika paljon ratkaistu, mutta siinä voi olla osa väärinkin.

Näissä pirullisinta on se, että helpotkin vihjeet ovat vaikeita, koska ei koskaan voi olla varma, onko todella kyse helposta vihjeestä vain pirullisesta ansasta.
164. TU2.10.2016 klo 19:04
Tapio, on aivan sama, että onko vihje oletettavasti helppo vai vaikea. Se on vihje.
165. tapio2.10.2016 klo 19:12
Pointti nyt siinä, että joskus on vaikea päätellä, mitä tyyppiä vihje on.

Onko
* ihan helppo suora vihje
* muuten suora vihje, mutta supiste (erityisesti nämä kaksi joskus mahdoton erottaa toisistaan ilman risteävien apua)
* piilovihjetyyppinen vihje (jaotelma, kätkö, sisäkkö, anagrammi)
* kirjainleikittely (joskus helppo tunnistaa joskus ei, sillä saattaa näyttää suoralta vihjeeltä)
166. tapio2.10.2016 klo 19:19
Epätavalliset assosiaatiot vielä oma lukunsa.
167. TU2.10.2016 klo 19:35
Minä otan kaikki huomioon. Se on juuri mukavaa.
168. tapio4.10.2016 klo 11:03
Niinhän minäkin tietnkin pyrin, mutta aina ei sentään kaikkia joka vihjeessä tarvitse kokeilla.

Jukkis:
"sitten oikean reunaan hiukka enemmän."

No vaivoin sain tuon täyteen, mutta

PÄÄLLÄ SINISTÄ JA RAASTETTTA? > MAKKARARIESA.

HK:n sininen niin *piip* pahaa, että pitää noin kuvata, muta mitä raaste tuossa tekee?
169. tapio4.10.2016 klo 11:15
Loppu taitaakin olla PITSA - mutta jos päällä HK:N sinistä, en kyllä mielelläni söisi!
170. tapio4.10.2016 klo 11:28
Assosiaatiovihjeet usein pahoja, koska aika kaukaa haettuja liittymäkohtia.

KRUUNUPÄIDEN KANSSA > KALJOITTELU.

Kuningas on kruunupää, karhu on metsän kuningas (metsässä yleensä hirvieläin kruunupää), karhu on olutmerkki. Ei ihme, että haastavia, kun yhteys tulee monen mutkan kautta.
171. Jaska4.10.2016 klo 11:36
En ole enää vuosiin avannut olutpulloa, mutta ei se muistaakseni kovin mutkikas toimenpide ollut. Tarkoituksenmukaisella välineellä ainakaan.
172. 4.10.2016 klo 12:26
Huoh!
Jos ei leikkaa niin ei leikkaa.
173. tapio4.10.2016 klo 13:23
Mestariratkoja nimetön voisi lopettaa huoahtelunsa - nämä ovat sen verran haastavia ristikoita. Tuollainen huoahtelu on vain silkkaa omahyväisyyttä.
174. tapio4.10.2016 klo 13:31
Mestariratkojan ainoa "ilo" tälla saitilla näyttä olevan v*lu - sitä hän on harrastanut muillekin - no entinen koulukiusaaja ei osaa lopettaa kiusaamista vaikka ikää tulee lisää.
175. 4.10.2016 klo 13:35
et sitten ole koskaan kuullut kruunukorkista?
176. 4.10.2016 klo 13:39
Ei siihen erityistä mestaruutta tarvita jotta tuon tajuaa. Mutta jos et kertakaikkiaan pysty ajattelemaan monipuolisesti niin ei sille voi mitään...
177. tapio4.10.2016 klo 13:41
Tietenkin, mutta ajatukset jumiutuivat kuninkaallisten kruunuihin. Ajatuskulkuni tuntuikin vähän liian monimutkaiselta.
178. tapio4.10.2016 klo 13:56
Näissä joutuu pakosti ajattelemaan monipuolisesti, mutta joskus jokin näkökulma jää huomaamatta. Otin huomioon vihjeessä jo monta näkökulmaa, mutta tuo yksi jäi huomaamatta.

Jos en ajattelisi monipuolisesti, en edellistä Tonin ristikkoa olisi saanut täyteen enkä tätäkään tähän asti.
179. 4.10.2016 klo 13:57
"Luovuus ymmärretään kyvyksi löytää uusia, omaperäisiä ratkaisuja tilanteessa, jossa aikaisemmin opitut mallit eivät toimi.

Amerikkalainen älykkyyden tutkija J.P. Guilford alkoi 1960-luvulla käyttää tehtäviä, joissa yhden oikean ratkaisun sijasta piti tuottaa useita vaihtoehtoja. Hän kehitti moniulotteisen älykkyyden mallin, jossa erotettiin perinteinen konvergoiva ja uutta luova divergoiva ajattelu. Konvergentti ajattelu pyrkii yhteen "oikeaan" ratkaisuun, divergentti ajattelu taas pyrkii löytämään mahdollisimman monta ratkaisuvaihtoehtoa." (osittainen lainaus internetixin sivulta)

tapion rajoitteena on tämä konvergenttisuus.
180. tapio4.10.2016 klo 14:15
toisinaan. Mutta nimetön yleistää. Näitä nyt vain olisi ihan totaalisen mahdoton ratkoa, jos ei ottaisi huomioon erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja - niitä joutuu ottaa jatkuvasti huomioon ja vaihtamaan eri vaihtoehtojen välillä. Ongelma vain se, että satunnaisesti jumiutuu johonkin vaihtoehtoon. KALJOITTELU kohdalla siis otin huomioon kolme päätarkastelunäkökulmaa, joiden pohjalta tuli vähän monimutkainen ajatuskulku.

Ihan satavarmaa on, että muillekin käy samoin - mistä muusta syystä ristikko jää kesken, kuin siitä, että jokin tarkastelunäkökulma jää huomaamatta - tai väsyy eri vaihtoehtojen kokeilemisessa.
181. IOR4.10.2016 klo 14:46
tapiohan on itse syyllistynyt yleistämään aiemmin monia kertoja sen, että mikäli hänelle jokin vihje ratkaisuineen on jäänyt ymmärtämättä tai ratkaisematta kokonaan, niin tuskinpa sitä silloin moni muukaan ymmärtää. Outo asenne ajatella, että ratkojissa ei olisi kuin muutamia tapioa itseään kokeneempia ja etevämpiä, joilla "lanttu leikkaa" ja he hoksaavat sulavasti eri vaihtoehtoja. Sellaiset eivät ole täällä kyselemässä ymmärryksen perään lisävinkkejä ja ohjeistusta.
182. tapio4.10.2016 klo 16:14
Moni on tunnustanut avoimesti, että jäänyt kesken - mikä ymmärrettävää. Osa jättää lepäämään (esim. TU), ja jatkaa myöhemmin. Yritän päästä eteenpäin (vaikka hitaastikin).

Mitä väsähtämiseen tulee, väsähdin tuossa KALJOITTELU-ratkaisusanassa itsekin, koska olin kokeillut eri näkökulmia ja laittanut vääriä ratkaisusanoja. Kun sain joten kuten ratkaistua, en enää jaksanut miettiä uusista näkökulmista vaan loin vanhojen pohjalta omalaatuisen synteesin.

Muutamia itseäni etevämpiä tiedän, mutta minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, kuinka paljon heitä on.

Jotkin aihealueet ovat toiselle helpompia kuin toiselle. Itselle alkoholinkäyttövihjeet ja kirjallisuusvihjeet hankalia.
183. Jaska4.10.2016 klo 17:06
Siinä tapauksessa ei muuta kuin lukemaan ahkerasti hyviä kirjoja samalla laatuviskejä ryypiskellen. Siten kehityt entistä paremmaksi ratkojaksi.
184. Hannu4.10.2016 klo 20:42
Onhan tapiolle annettu ohjeita suunnasta jos toisesta pilvin pimein.

Milloinka mahtaa mennä ohjeet perille kun samoissa asioissa tökkää jatkuvasti?

Vielä ei sellaisesta kehittyneestä ja entistä paremmasta ratkojasta ole viitteitä.

Tyvestä puuhun noustaan ristikoiden ratkonnassakin.
185. tapio4.10.2016 klo 21:05
Olen sentään saanut PuPe:n kolmoset pääsääntöisesti ratkottua, joskin pikku mokia on tullut.

1/2015 s. 30-31 on AINOA joka aika pahasti kesken (nykyinen täyttöaste 50-60%). Jos ei huomiseen mennessä selviä, täytyy jättää joksikin aikaa lepäämään.

Hannulle nämä ovat helpompia - anteeksi etten herraan maininnut.

Minä + muutamat muut tunnustavat, etteivät he ole Hannun veroisia ratkojia.
186. tapio4.10.2016 klo 21:19
Hannu voisi lopettaa omat v:nsa kanssa, jos yksittäistä vihjettä ei hoksaa. Vastaavia vihjeitä on tullut hoksattua monen monta - jotta nimetön ja Hannu eivät v:lisi ei saisi kysyä mitään.
187. Hannu4.10.2016 klo 21:23
;-D
188. TU5.10.2016 klo 00:49
Aamu on yötä viisaampi, sanottiin jo lapsena lukemissani saduissa. Ihmisen ei kannata raastaa päätään. Tuli mieleeni kuulemani murreilmaisu, jotta mitä se hyötää. Savolaisia viisauksia, en osaa sanoa, että sopiiko tähän. Plänttäsin kumminkin
189. tapio5.10.2016 klo 08:58
Kuten toin jo aiemmin esille, minun kannattaisi ottaa oppia TU:n asenteesta. Juuri 1/2015 s. 30-31 osoittautui minulle ylivoimaiseksi ja pitänee laittaa lepäämään (päämääräni on ollut ratkoja peräjälkeen, mutta olen kyllä laittanut itselleni aikarajan eli 3 vrk/sivu, mutta tämän ristikon suhteen saatan 1-2 päivää joustaa).

Erityisen hankalaksi ao. ristikon tekee pitkät sanat (jopa 31 kirjainta), joihin en saanut risteävistä riittävästi apua. Tässä on samanaikaisesti risteäviä pitkiä sanoja.

Yhden mielekkään pitkän sanan sain.

PAPERILLE ENNEN JUHLAA > PÄIVÄLLISISTUMAJÄRJESTYS

Sopivia risteäviä en siihen alkuosalle "PÄIVÄLLIS" saanut, joten tuokin voi olla väärin.

Mitä tuohon kruunukorkkiin tulee, se toi esille sen, että miten helpolla minulla asiat menevät helposti muistettavista vaikeasti muistettaviin, jopa unohdettuihin asioihin. En ole koskaan avannut olutpullon kruunukorkkia ja limpsapullon kruunukorkin avaamisesta on pitkä aika. Asia ei enää ollut niin aktiivisessa muistissa, että se olisi helposti juolahtanut mieleen.

Sama asia oli Ericsson kännykän suhteen - ei enää tullut aktiiviseen "kännykkäluettelooni".

Vanhoissa piiliksissä saa jos sitten tosissaan miettiä, kuka teki mitä 1980-luvun vaihteen paikkeilla.
190. 5.10.2016 klo 09:10
Kannattais ehkä joskus avata se kruunukorkki, jospa tuo pipo ei sitten niin kiristäisi;-(
191. Jukkis5.10.2016 klo 10:18
"...aikarajan eli 3 vrk/sivu..."

Mulla on näille aikarajana vähän yli 2 kk, eli tehtävien palautuksen deadlineen asti. Jos ei siihen mennessä ratkea, niin ei sitten.
192. ake5.10.2016 klo 10:45
PAPERILLE ENNEN JUHLAA > PÄIVÄLLISISTUMAJÄRJESTYS. Sulla on valmiina siinä ratkaisun alkuosassa jo oikeat kirjaimet Ä, V ja S oikeissa kohdissakin.
193. tapio5.10.2016 klo 11:57
No tietty juhla sopisi, nimittäin häät eli alkuun sopisi "HÄÄVIERAS". Minkä laitoin koskee yleisellä tasolla juhlia.

Syötteelle... tuosta voisi tulkita viittauksen joko (Lapin Iso-Syötteen läheisyyteen menevään) lentokoneeseen tai kirjoituskoneeseen. Ensin mainittu vertauskuvallisesti ja jälkimmäinen konkreettisesti. Voipi olla molempiakin. Samaa monitulkintaisuutta ja vaihtoehtojen runsautta monissa pitkissä sanoissa.
194. ake5.10.2016 klo 12:21
HÄÄVIERASjne on oikein.
Ja kirjoita nyt konkreettisesti koneellesi Googleen aluksi hauksi Syöte ja etsi paikkakunta...
195. tapio5.10.2016 klo 14:44
No tuo auttoi hieman liikaakin, mutta jäljillä olin (oli arvelemaani monimerkityksellisyyttä eli viittaus sekä Syötteeseen että syötteeseen) - paitsi että Iso-Syöte on Pohjois-Pohjanmaalla eikä Lapissa. Näemmä Toninkin ristikoissa joutuu välillä etsimään faktatietoja netistä (ei kuitenkaan kohtuuttomasti).
196. tapio5.10.2016 klo 22:56
Ei ollutkaan niin helppo kuin luulin, mutta tuo kohta todella tarvitsi googlaamista (ainakin siis minulla - joku toinen saattoi hyvinkin tietää, missä Iso-Syöte ja Pikku-Syöte sijaitsevat). Sain keskialueen pitkät sanat selvitettyä - mitään ei annettu helpolla. Ristikon täyttöaste n. 75%, joten pieniä toiveita on ratkaista, mutta pirun paljon pitää keskittyä ja testailla vaihtoehtoja.

Jokaisen vihjeen ymmärsin täysin. Pitää varmaan miettiä enemmän etteivät Hannu ja nimetön ala aina v*maan. Yhden vihjeen kohdalla oli kiusaus kysyä, kun väsytti, mutta hoksasin idean (kirjainleikittely, joita tässä ristikossa on suhteellisen vähän).

Jukkikselle:
Tuo aikaraja, josta kirjoitin on se, että jätän PuPe-tehtävän lepäämään, jos ei siihen mennessä selviä ja vaihdan toiseen PuPe-tehtävään. Meneillään olevan suhteen todennäköisesti käy niin, sillä niin paljon tehtävä on kesken.
197. 6.10.2016 klo 06:57
"joku toinen saattoi hyvinkin tietää, missä Iso-Syöte ja Pikku-Syöte sijaitsevat."
198. 6.10.2016 klo 07:41
Eikö olekin törkeätä, että ristikkoon laitetaan vihje paikannimestä, jonka pupen ratkojista tuntee Aken lisäksi mahdollisesti -siis mahdollisesti - vai joku toinen ratkoja!
199. tapio6.10.2016 klo 08:49
Nimetön nyt yrittää olla yhtä nokkelan sananvääntäjä kuin Fingerpori.
200. seurailija6.10.2016 klo 08:52
On teidän keskinäiset juttunne ankeita. Fiksumpi vaikenee ensin.
201. 6.10.2016 klo 10:08
Lopetettu!
202. Jukkis6.10.2016 klo 10:35
Mitä siihen Syöte-vihjeeseen tuli ratkaisuksi?
203. tapio6.10.2016 klo 12:09
PUDASJÄRVIHAKU
204. tapio6.10.2016 klo 12:10
anteeksi loppu jäi PUDASJÄRVIHAKUSANA
205. tapio6.10.2016 klo 12:22
Jos sinulla vielä ristikko jossakin, kannattaisi jatkaa. Kaksi sanaa keskelle on nyt tullut esille, mutta on niissä lopuissakin pohtimista.
Venevihje tosi hankala. Valmennusjuttu liittyy lähinnä jalkapalloon/jääkiekkoon, miksei joihinkin muihinkin pallopeleihin.
Alkavat kopista melko velmu sekin.
206. tapio6.10.2016 klo 13:05
Tuo vasemman alakulman TIMOLLE AIKOINAAN LIIAN SUURI?

oli aika paha - kuka *piip* Timo - menin Jukolan veljeksiin asti, mutta pääsin sieltä sentään lähemmäksi nykypäivää.
207. tapio6.10.2016 klo 13:06
Idolsin kohauttaneita en yksinkertaisesti muista nimeltä (nimimuistini on aika huono). Kukahan voisi muistaa joitakin nelikirjaimisia Idolsissa kohauttaneita.
208. Jukkis6.10.2016 klo 13:08
Nää sun jutut alkaa olla ärsyttäviä, kun kommentoit asioita, joista juuri kukaan lukija ei tiedä, mikä se kommentoitava asia on. Olisko mitenkään mahdolista, että kun kommentoit ratkaisusanaa, niin saman tien kertoisit, mikä se sana on, jotta muutkin tajuaisi, mistä on kyse. Koska muuten nämä sun jutut jää vain hyödyttömäksi höpinäksi.
209. tapio6.10.2016 klo 13:33
Ajattelin vaan, jos saisin houkuteltua sinut ratkomaan tehtävää eteenpäin.
Tuo Timo oli Kaukonen, joka paloi pahoin saunomisen MM-kisoissa.
Kun alkuun tuli K > Timon kuumatka ja sen tapahtumat. Kuu-unesta piti palata kuitenkin lähemmäksi nykyaikaa.

KESKUSHYÖKKÄÄJÄVAJAUSPROBLEEMAT
Veneily: MUOVIÄYSKÄRIVALIKOIMAT
ALKAVAT KOPISTA? > SOITINRAKENTAJAT (alkavatko he todella työnsä kaikukopista?)
210. tapio6.10.2016 klo 13:34
Ai niin Timo Kaukoseen liittyvä ratkaisusana oli KIUASTEHO.
211. ake6.10.2016 klo 13:40
IDOLSISSA KOHAUTTANUT on JONE, joka ei ollut esiintyjä vaan kovasta kritiikistään tunnettu tuomari.
212. tapio6.10.2016 klo 13:44
Tuon kyllä tiesin (2013 lukuun ottamatta seurasin Idolsia), mutta ajattelin, että olin unohtanut jonkun laulajan nimen. Jonkun laulajan esitystä joskus kritisoitiin paljonkin, mutten enää muista ketä ja milloin.
213. Jukkis6.10.2016 klo 13:49
Heti muuttui kiinnostavammaksi. En minä tätä rupea sen enempää ratkomaan, on muutenkin ristikoita sen verta riittävästi tarjolla.
214. tapio6.10.2016 klo 14:11
Näissä vaan on joskus hauskan kahjoja ratkaisusanoja kuten

LAIVOJA VIEVISTÄ > ALUSVOROKOPLA

Jaksavat yllättää.
215. tapio6.10.2016 klo 17:02
Viimeinen kymmen prosenttia ei meinaa ratketa.Yksi vihje on vähän liian yleisluonteinen. On TODELLA kiva, että Toni (kuten moni muu Sanaris-laatija) laittaa usein nimiin apuvinkin - nimiäkin voi tällöin pohtia (eli löytää joitakin järkeviä vaihtoehtoja) eikä tarvitse vain odottaa, että kohta ratkeaa risteävien avulla. Muutkin kuin nainen/mies kaipaisivat samantapaista lisävinkkiä.

LAULUNTEKIJÄ esim - toki tila ei aina riitä apuvinkille.

ALFRED yksi mahdollinen, mutta ei toimi
AUHOIN kanssa (siihen sopisi IKET eli toinen kirjain K). Mistähän voisi etsiä oikeaa?

KYSYVÄLLÄ ALKAVA ETU/SUKUNIMI

En keksi tuohon kuin monikollisen KENNYT, mutta vihje näyttäisi edellyttävän yksikkömuotoista ratkaisusanaa (KENNET on vain etunimi).

Onko minulla alhaalla totaalisen pielessä kun
SODAN NAINEN > LOTTA
ei oikein toimi?
216. ake6.10.2016 klo 18:37
KYSYVÄLLÄ ALKAVA ETU/SUKUNIMI > alkaa enkulla
SODAN NAINEN > tämä sota käytiin maikkarin lavasteissa
217. ake6.10.2016 klo 18:55
Ja oikeaa lauluntekijää voi etsiä Production Housesta.
218. Jaska6.10.2016 klo 18:55
Etsi oikeaa kyökin puolelta.
219. tapio6.10.2016 klo 19:29
Hyvä tietää, että nykyiset eivät toimi ja pitää etsiä vastausta muualta. Maikkarin lavasteissa käyty sota ei auta yhtään muuten kuin vain sen, että pitää etsiä muuta ratkaisusana ja toivoa risteävien joskus sen paljastavan (en halua vielä lisävinkkiä).

Vihjeen yleisluonteisuus haittaa myös vihjeessä
KUIN LAULUN ROUVA - ei tietoa, mihinkä lauluun viitataan. Yleensä lauletaan vapaalle naiselle, mutta rouvillekin varmaan monessa laulussa (ainakin Vesku Saaralle). Jos haettu ratkaisusana alkaa samalla alkukirjaimella kuin laulun rouva, se hieman rajaisi vaihtoehtoja. Mutta kun voi olla vain assosiaatio, voi olla melkein mitä tahansa.
220. iso S6.10.2016 klo 19:46
6.10.2016 klo 13:33
"Kun alkuun tuli K > Timon kuumatka ja sen tapahtumat. Kuu-unesta piti palata kuitenkin lähemmäksi nykyaikaa."

Mihinkähän tässä viitataan? Veikkaan että metsään.

Suomalaissukuinen astronautti Timothy "Tim" Kopra, joka Suomessa voisi kutsua Timoksi, ei ole käynyt kuussa. Mahdollisesti on siitä uneksinut. Todennäköisemmin, koska tapion piti palata lähemmäs nykyaikaa, hän viittaa Seitsemään veljekseen. Heistä kuussa koki käyneensä Simeoni, ei Timo.
221. tapio6.10.2016 klo 19:58
Hyvä korjaus iso S:ltä. Yritin väliin iso S:n tyyliin pientä kevennystä mutta mönkään meni sekin yritys.

Laulun tekijä sentään selvisi. AK-alulla yksi vaihtoehto oli AKIMOF, mutta ei sopinut silloin olleisiin risteäviin.
222. pelaaja6.10.2016 klo 20:09
19.58 "Yritin väliin iso S:n tyyliin pientä kevennystä mutta mönkään meni sekin yritys."
Voi sentään. Ihan totta. Sympatiaa :)
223. tapio6.10.2016 klo 20:44
Aken kommentti "alkaa enkulla" - kun tämä on suomenkielinen ristikko, odotin suomenkielen sanaa alkuun. Itse asiassa tämä asia sotki koko reunan ratkontaa. Kun korjasin enkunkielisen kysymyksen alkuun, ristikko ratkesi nopeasti. Pitää jatkossa ottaa huomioon enkunkieliset sanaosiot (piilosanatehtävissä niihin on lähes aina vinkki).

LOTTA ajattelinkin olevan liian ilmeinen Tonin ristikkoon eikä sana ilmiselvästi siihen sopinut. Tämä ei ollut olennainen asia.

En nyt osaa sanoa, olisinko huomannut tuon enkunkielisyyden jossakin vaiheessa.

Oman virheeni olisin kuitenkin hoksannut siitä, että
HILJAINEN VAIHTOEHTO VAIHTUMISELLA > ILOTULITTEETON
T-kirjaimella alas menevä sana ei sopinut aiemmin miettimiini.

PORILLAKIN > TÄRISTELY ratkaisi alakulman (jossa oli ennestään oikein laitettuja sanoja).

Miten vaikeina ake ja Jaska tämän kokivat. Ratkomiseen meni minulta melkein viikko.
224. tapio6.10.2016 klo 20:51
Se rouva oli Hulda huoleton ja siinä laulussa tosiaan mainitaan sana "rouva".
225. tapio6.10.2016 klo 20:53
Muuten iso S:n kommentti nauratti :). Iso S on kyllä usein keskustelun hyvä piriste - jospa oppisin yhtä hyväksi - no turha luulla.
226. Keila6.10.2016 klo 21:37
Pitää olla sivistys- ja tietopohjaa, jotta voi letkeästi leikitellä asioilla ja sanoilla.
227. tapio7.10.2016 klo 08:52
Kiitokset akelle ja Jukkikselle. Hannulle ja nimettömälle vielä tiedoksi, että olisin erittäin suudella todennäköisyydellä ratkaissut sen alakulman ilman ake:lta saatua kieleen liittyvää vinkkiä. Olin kuitekin asettanut itselleni aikarajan, jonka sisällä halusin ristikon ratkeavan ja aikaraja oli 30.9-6.10. Ristikko oli sen verran työläs, etten halunnut enää jatkaa pidempään enkä jättää ratkontaa kesken – se, että pöytälaatikossa olisi kasa keskeneräisiä ristikoita, ei nyt vain meikäläiselle käy. Lähin sielunveli taitaa olla Jaska, jonka on varmaan melkein yhtä vaikea jättää ratkonta kesken. Vanhoissa ristikkoissa se hyvä puoli, että voi pyytää apua. Monen kuukauden odottaminen olisi ollut minulle ihan H:n sietämätön tilanne – mitenkähän Jaska on kärvistellyt?

Yritän jatkossa jättää huomioimatta nimettön ja Hannun kaltaiset kommentit. Niissä on hieman totuutta, sillä juutun satunnaisesti johonkin tulkintalinjaan - on kuitenkin väärin väittää, että pääsääntöisesti ajattelen liian yksioikoisesti. Olen siitä pääsemässä irti ja ainakin viimeksi ratkonnan alla olleessa Tonin ristikossa vihjeitä piti miettiä todella monipuolisesti ja useita eri vaihtoehtoja piti kokeilla. Harvat kirjainjekkuvihjeetkin selvisivät.

Viime kerralla en edes yrittänyt selvittää yhden vihjeen logiikkaa, koska ratkaisusana tuli risteävien kautta. Itse asiaa pohtimatta halusin nyt vain tietää logiikan. Olin sen vihjeen suhteen maksimaalisen laiska. Mutta mitä pahaa nyt siinä oli, kun kyse oli vanhasta ristikosta?

Nimetön nyt siinä mielessä auttoi minua, että viimeksi mietin ratkaistuja kohtia loppuun asti – ja auttoihan hän yhden vihjeen logiikan selvittämisessä – mutta olisi voinut tehdä sen v:matta. Jos selvitin tuon ristikon noihinkin vähin ongelmin, voin hyvällä omalla tunnolla pitää itseäni kohtuullisen hyvänä ratkojana.

En aseta kuitenkaan itseäni niiden yläpuolelle, jotka ovat jättäneet tämän ristikon aikoinaan kesken, sillä niin paljon aikaa ja keskittymistä ratkonta vaatii. Ristikko oli vaikeampi kuin kaksi yhden sivun ristikkoa, sillä yhden sivun ristikkoon ei yksinkertaisesti saa yhtä haastavaa keskialuetta.
228. Jukkis7.10.2016 klo 10:03
Tapiollahan on tässä menossa selvästikin omatoiminen Ristikkoakatemian ratkojakurssin tyyppinen homma. Itseopiskeluna. Säästyy 66 euroa plus matkakulut. En moiti, vaikka välillä on tullut pisteliäästikin sanottua, viime aikoina kyllä vähemmän. Itse asiassa hieno homma.
_http://tinyurl.com/jd8uqvs
229. Timo Saarinen7.10.2016 klo 10:09
Mitä mieltä ylläpito olisi siitä, että - sanotaan nyt vaikka - 200 ratkojaa perustaisi tänne omat ratkonnan opettelusäikeensä? Ja riittäisikö muilla intoa opettaa yksityiskohtaisesti jokaista ratkonnan alkeissa?
230. Jukkis7.10.2016 klo 11:03
"Saisko vinkkiä"-säikeitä (tunnetaan myös HS-säikeinä) näyttäis perustetun semmoiset 600 kappaletta.
231. pelaaja7.10.2016 klo 11:08
:)
232. Timo Saarinen7.10.2016 klo 11:18
Ok, sittenhän se on ihan mahdollista.
233. tapio7.10.2016 klo 11:35
"ratkonnan alkeissa" on ilmaisuna liioittelua minun suhteen. Kyllä minä pääpiirteissäin esim. Tonin metkut tunnen, mutta satunnaisesti ei tule otettua huomioon jotain tulkintalinjaa. Eikö niin käy aika monelle? Ristikon laatija myös tahallisesti usein harhauttaa väärään ajatuslinjaan - siitä vaan pitäisi yrittää päästä pois - joskus sitä vaan lankeaa harhautukseen.
234. tapio7.10.2016 klo 11:41
Joskus muotoilut ovat todella ärsyttäviä - ja sisältävät harhauttavan elementin, esim.

LORVIA KOON PUUTTUESSA

Tosta ei yksiselitteisesti käy ilmi, tuleeko lorvimiseen liittyvä sana silloin, kun K lisätään johonkin sanaan vai onko kyse siitä, että poistetaan jostakin toisesta sanasta K-kirjain, ja silloin sana liittyy lorvimiseen.
235. Jaska7.10.2016 klo 12:44
Tekikö mielesi laatijaa VILKAISTA KOON PUUTTUESSA (8)?
236. Jaska7.10.2016 klo 13:20
Tarkennus: toisen koon:)
237. tapio8.10.2016 klo 08:56
En nyt keksinyt mitä kahden K:n sanaa Jaska tarkoittaa. Tuossa LORVIA... ajattelin ensin väärin, mutta näin jälkikäteen ajateltuna se, miten päin meni, oli sittenkin loogisempi. Miten sitä usein sitten ajatteleekin vaikeamman mukaan?

Jaska ei paljastanut omaa kärvistelytasoaan.

Itse pyysin apua juuri sen verran, että ratkonta ei muodostuisi kohtuuttomaksi kärvistelyksi eli juuri sen verran, että saisin ristikon ratkottua etukäteen asettamassani aikarajassa. En epäile lainkaan, etten olisi ilman ake:n pientä opastusta ristikkoa ratkaissut, mutta ratkonta olisi mennyt turhan tuskalliseksi.
238. Jukkis8.10.2016 klo 09:30
Ja miksi taas pitää erikseen kysyä: Mikä tuon vihjeen vastaus oli?
239. tapio8.10.2016 klo 09:43
Jätin samaan tapaan arvoitukseksi kuin Jaska.

MALESIA oli vastaus eli K-kirjain pitää ottaa pois.

Muuten minua ärsytti Jaskan menettely ihan samaan tapaan kuin sinua nyt minun menettelyni.
240. Jaska8.10.2016 klo 10:29
tapion tehnee nyt mieli vilkaista Jaskaa neljännen puuttuessa (8)
241. tapio8.10.2016 klo 12:26
Jaska nyt vähän kiusaa, mutten jaska miettiä Jaskan jekkuiluja.
242. Jaska8.10.2016 klo 12:31
Joo, leikillänihän minä. En uskonut hetkeäkään, että tahtoisit kuristaa minua.
243. tapio10.10.2016 klo 19:25
Siirryin Viitamäen tehtäviin - jätin ne viimeisiksi tavallisiksi ristikoiksi, koska arkistossa olleet Antin tehtävät olit minulle aikoinaan tosi hankalia. En ole vielä näihin tottunut.

3/2013 s. 30-31 vasempaan reunaan jäi pieni aukko, johon en saa järkeviä ratkaisusanoja ja haluan tietää, mikä mättää.

UPSEERIN TYTTÖ > MIR. - vain MIRA sopii naisen nimenä, mutta olen ihan pihalla mihin viitataan (keskivaikeissa ratkaisusana olisi varmaan kätkönä oleva ERIN)

OTAN VIELÄ VÄHÄN > LI..

LISÄ olisi looginen, mutta ei sovi upseerin tyttö -vihjeen kanssa.

Vastaan KAADETTAESSA > LUPA

KUND(I) > ..AT

En keksi enkä mistään löydä 'AT(I)' loppuista sanaa.

Ensiksi haluan tietää, missä mahd. väärin. Pientä vinkkiä voisi antaa siitä, mistä etsiä oikeasta vastausta.
244. Jukkis10.10.2016 klo 19:38
Amiraali taitaa olla upseeri.
245. Jaska10.10.2016 klo 22:43
Luultavasti muut kuin MIRA väärin, ainakin ..AT. Eikö siihen sovi JANI?

Onko vihje siis VASTAAN KAADETTAESSA? Jos pelkästään KAADETTAESSA, niin LUPA tietysti sopiva. Tai jos vihje olisi VAADITAAN KAADETTAESSA.
246. ake10.10.2016 klo 22:54
MIRA on oikein. OTAN VIELÄ VÄHÄN > esim. pinnan käsittelyä. Ei ole VASTAAN KAADETTAESSA vaan pelkkä KAADETTAESSA > anteeksipyyntö kuin "ohoh". KUND(I) > miehen nim(i)
247. tapio11.10.2016 klo 08:08
MIRA oli siis epäsuora kätkö - sopii siihen, että vaikeassa tehtävässä kätkökin on vaikeampi. Epäsuorat kätköt/anagrammit silti aika harvinaisia (onko toinen kerta ja missasin viime kerrallakin), mutta täytyy yrittää pitää mielessä.

No assosiaationi ihan pielessä siinä aukkokohdassa + väärä oletus. Kundin kohdalla ajattelin sanan synonyymejä. Oletin, että jos on miehen nimi, siinä olisi jokin muu vihje, sillä kundi on slangi-ilmaisu. Tosin kun tarkemmin miettii, (I)-lopulla ei miehen nimeen liittyen helpolla muuta keksi juuri tuohon kohtaan (pidemmälle vihjeelle ei ollut tilaa). Pahin moka oli tuo tekemäni oletus.

Pitäisi näemmä aina kumittaa koko alue ja miettiä uusiksi, jos jokin mättää.

Tuo "vastaan" tarkoitti vain että vastakkaisesta suunnasta eli vain viittaus risteävään sanaan (eihän se ollut isoilla kirjaimillakaan) - pitänee olla tarkkana, ettei synny väärinkäsityksiä.

Jukkikselle Antin tehtävät olivat Tonin vaikeampia. Minulle taitaa Antin tehtävät olla ylivaikeita.
248. tapio11.10.2016 klo 08:25
Tuli eteen mielestäni yksi ylipaha tietovihje, jonka sai kyllä ratkottua risteävien avulla.

2 OSAAN JAKAUTUVA AIEMMIN > AMEEBA

Ylipaha siksi, että tuota asiaa on vatvottu edes suun taas moneen kertaan - asia löytyi englanninkieliseltä Wikipedia-sivulta (suomessa ei taksononomiavatulointia ollut mainittu). Tarvitaan aika moista perehtyneisyyttä, että pysyy tuon vatuloinnin mukana!
249. tapio11.10.2016 klo 15:12
Pikku kysymys Antin laadintatyylistä.

KOOLLA TOISTA SUKUPUOLTA

Yleensä tällaisissa vihjeissä kyse siitä, että lisätään kirjain, tässä tapauksessa K-kirjain, ja tulee etsitty nimi. Toimivaa paria en suomen- ja ruotsinkielisten miesten ja naisten nimistä löytänyt. Jos korvaa K:n saa

ANUT - KNUT olisi teoriassa mahdollinen pari (ei taida olla kuitenkaan oikea). Korvaaminen ei kuitenkaan ole yleinen käytäntö. Miten Antilla yleensä?
250. tapio11.10.2016 klo 15:36
Unohdetaan tuo - oli ihan tavanomainen, mutta naisen nimi vaan englantilainen eikä siksi löydy suomen nimistöstä.
251. taito oppia11.10.2016 klo 16:05
Löytyy suomenkielisistäkin nimistä yksi pari, johon tuo vihje sopii: Mari - Kari
252. ++juh11.10.2016 klo 16:25
Tuskinpa englanninkielisellä Wikipedia-sivulla on käsitelty suomen kielen vierasperäisten sanojen kirjoitusasun muutosta: ameba kirjoitettiin aiemmin ameeba.
253. tapio11.10.2016 klo 17:05
Ratkaisusana oli tässä AMEEBA, joten tuosta ei voi olla kyse. Enkunkielinen Wikipedia käsitteli taksonomiaa, jossa on ollut sitä kertomaani vatulointia:

"This class was anticipated by some biologists like Jahn, who grouped all amoebae with granular pseudopodia together,[1] but most split the lobose amoebae into testate Testacealobosia and naked Gymnamoebia. These latter are polyphyletic, but molecular trees by Bolivar et al.[2] identified a core monophyletic subgroup. Subsequent studies showed the testate lobose amoebae belong to the same group, which was thus renamed Lobosea sensu stricto[3] or Tubulinea.[4]"
254. ++juh11.10.2016 klo 17:15
Nimenomaan sen vuoksi, että ratkaisusana oli aiempi kirjoitusasu AMEEBA eikä ameba, vihjeessä oli sana AIEMMIN.
255. tapio11.10.2016 klo 17:24
KAHTEEN OSAAN tarkoitti sitten eri asiaa kuin tulkitsin eli lisääntymistä jakaantumalla. Kirjoitusasu jäi minulta huomioitta. Sattumalta asiaa pystyi tarkastelemaan toisestakin näkökulmasta, mitä laatija ajatteli.
256. Jaska11.10.2016 klo 17:45
Viitapirultakin voi näköjään syntyä ehkä epähuomiossa ihan rehellinen suora pehmisvihje. Tässä tapauksessa sattuma onneksi pelasti tilanteen tapion osalta:)
257. tapio11.10.2016 klo 18:05
No suorana vihjeenä se ei olisi ollut pehmisvihje, sillä faktatieto ei kuulu yleissivistykseen vaan erikoisasiantuntijoiden tietämykseen. Pirullisia nämä ovat joo.

Esim. LAAIVASSA

liittyykö sanaan laava vai laiva - no en löytänyt kummassakaan tapauksessa oikein sopivaa sanaa. Lähin mitä keksin oli RIIKI, mutta se sen verran harvinainen erisnimi, ettei tunnu oikealta. Sen verran voisi pyytää apua, että kumpaan sanaan (laiva/laava) vihje liittyy vai liittyykö kumpaankaan.
258. tapio11.10.2016 klo 18:32
Sisäpiirivihjeistä en pidä. Sellainen oli yksi Tonilla ja tässä

VUOKILAKIN JO USEAMMALLE

Tuohon sopisi esim. EKIPAPPA, mutta kun on sisäpiirivihje, voi olla mitä vain.

Satunnaisesti PuPeja ratkoville sisäpiirivihjeet ovat hämyjä. Blääh :(
259. tapio11.10.2016 klo 18:44
Siis ihan hanurista! Näytän pitkää kieltä ja :(--
260. Jukkis11.10.2016 klo 18:59
Jäi epäselväksi että mikä se hanurista oleva ratkaisusana on.
261. tapio11.10.2016 klo 19:03
En saanut sitä vielä ratkaistua - edellä heitto.
262. Rampe11.10.2016 klo 19:13
LAAIVASSA = MAASTO
263. ake11.10.2016 klo 19:20
Vihje liittyy laivaan, mutta ratkaisu viisikirjaimisena ei voi olla Rampen esittämä.
264. Jukkis11.10.2016 klo 19:45
KAAPU?
265. tapio12.10.2016 klo 16:28
Jos vihjeessä

VUOKILAKIN JO USEAMMALLE

on jokin Ekin lempinimi tai luonnehdinta, voisiko joku kertoa www-sivun, jossa siitä kerrotaan.
266. Jukkis12.10.2016 klo 17:14
Kun sulla kerta on se lehti, jossa tämänkin ristikon ratkaisu on, niin miksi ihmeessä et sieltä katso, mikä tuon vastaus on?
267. tapio12.10.2016 klo 17:18
Siksi, etten katsoisi vahingossa viereisiä kohtia.
268. Jukkis12.10.2016 klo 17:24
Välillä tämä sun ratkontatouhu on ihan sympaattista, mutta sitten se taas menee tällaiseksi älyttömäksi typerehtimiseksi.
269. pelaaja12.10.2016 klo 17:31
Jos minulla olisi tapion lailla vaimo, pyytäisin tuollaisessa tilanteessa kaunokaista kurkkaamaan sitä ratkaisusanaa. Vaimon myötävaikutuksella ei yleensä synny vahingonlaukauksia.
270. Ville12.10.2016 klo 19:03
Ettekö näe mistä tässä tapion touhussa on kysymys?
271. Jukkis12.10.2016 klo 19:28
Näyttäis olevan kysymys ristikoiden ratkomisesta.
272. Keila12.10.2016 klo 21:15
Tapio on monesti maininnut, että vaimo on kirjallisesti sivistynyt, vaikka ei tunnistakaan mitään kirjallisia viitteitä. Hän ei myöskään ole kiinnostunut ristikoista, joten avun saanti on niugass.
273. Keila12.10.2016 klo 22:43
Taitaa tapion avioelämä olla perin yksipuolista. Nyt ovat korvapuustit kaffin kaa muodissa. Pieni laatuhetki puolison kanssa on aina paikallaan!
274. tapio12.10.2016 klo 22:48
Aika hyvä arvio. Kun tulee ongelmia ainoa paikka nyt saada toivottua apua on tämä ryhmä.

Tässä ihmettelen, kumpi väärin

KATKOKSIN > UNIAPNEA

PARASIITTEJA > LOISELIÖT

Molemmat sinänsä niin hyviä ratkaisusanoja, etten osaa sanoa, kumpi vääin.

Vasen puoli sentään melkein täytetty ja oikealle puolellekin sain keskelle jonkin verran, mutta tuo tämän hetken pahin ongelmakohta. Täytteli Antin paria tehtävää nettiversiona, jossa siis oli sanan tarkistus mukana. Sen kanssa tämäkin ristikko olisi aika pitkälle ratkottu, mutta ilman sitä tulee pahojakin ongelmakohtia.
275. ake12.10.2016 klo 23:33
LOISELIÖT on väärin.
276. tapio13.10.2016 klo 11:28
Kiitti. Tuota pidinkin todennäköisempänä vääränä sanana, mutta en keksi loiseläimiin nyt mitään järkevää sanaa.

Toki patsas voisi kai olla VESTA VENLA sijasta, mutta ei tunnut järkevältä - Wikipedia sanoo jopa "Vestalle ei pystytetty patsaita".

Sisäpiiriheittona EKIPAPPA tuntuu mahdolliselta - tosin sisäpiiriläinenkään tuskin käyttäisi tuota nimitystä - Eki voisi loukkaantua? Kuten jo aiemmin totesin :(-- sisäpiirivihjeille. :(-- Ekille kun ei kommentoi tätä asiaa!
277. Jukkis13.10.2016 klo 11:33
Haluat siis että Ekin pitää tulla sulle kertomaan se sana, kun et itse viitsi sitä ratkaisusta katsoa tai katsottaa?
278. Eki13.10.2016 klo 11:40
"Sellainen oli yksi Tonilla"

Pitäisikö minun tuon perusteella lähteä etsimään, mistä ristikosta on kyse ja sitten penkomaan, mitä siihen mahdollisesti tulee.

Ehkä tuntuu vaikealta uskoa, mutta en muista vastausta.
279. ake13.10.2016 klo 11:42
Kyllä se patsas on VENLA. Tässä kohtaa onkin tämän ristikon ehkä isoin juju...
280. tapio13.10.2016 klo 11:44
"Jukkis 13.10.2016 klo 11:33
Haluat siis että Ekin pitää tulla sulle kertomaan se sana, kun et itse viitsi sitä ratkaisusta katsoa tai katsottaa?
"

En vaan kommentti ylipäätänsä sisäpiirivihjeisiin.

Tonin sisäpiirivihjehän oli PELIKAANIPERHE > MALOT. Satunnaisesti lehteä ostavalle tuo ihan älytön sisäpiirivihje. :(-- tuollekin!
281. tapio13.10.2016 klo 11:45
Tuonkaltaiset sisäpiirivihjeet sopivat lähinnä Sanasepot-lehteen. Jos halutaan laajentaa PuPe:n levikkiä sisäpiirivihjeille pitäisi minusta laittaa ehdoton EI!
282. Jukkis13.10.2016 klo 11:46
Spekuloit mahdollista ratkaisusanaa ja sitten haukut sen huonoksi, vaikka et edes tiedä, mikä se sana on. Ja odotat että sinulle joku sen kertoo, vaikka itsekin voisit sen ratkaisusta katsoa. Hienoa toimintaa.
283. Eki13.10.2016 klo 11:50
Hmmm... Vihje PELIKAANIPERHE sopii minusta aika paljon paremmin Pelikaaneihin kuin Sanaseppoon (joka on siis lehden nimi, ei Sanasepot).
284. tapio13.10.2016 klo 12:00
Jukkikselle - kyse on periaatekysymyksestä, kuten 13.10.2016 klo 11:45 käy ilmi. Mielestäni sisäpiirivihjeet sopivat vain Sanasepot-tyyppisiin julkaisuihin. No Eki saa olla tietenkin ottamatta huomioon näkemystäni.
285. ake13.10.2016 klo 12:12
"Jos vihjeessä

VUOKILAKIN JO USEAMMALLE

on jokin Ekin lempinimi tai luonnehdinta, voisiko joku kertoa www-sivun, jossa siitä kerrotaan."

Ekin blogi löytyy Pelikaani-ristikot-sivustolta (pelikaaniristikot.fi, mistä löytyy myös virhepalvelu, jota olet muistaakseni käyttänyt) ja sieltä selviää ainakin jotain asiaan liittyvää, ei se mikään sisäpiirivihje ole. Ja jos saat sen ratkottua risteävien avulla, niin sullahan on jo uutta tietoa...
286. Jaska13.10.2016 klo 12:26
Totta hemmetissä se on sisäpiirivihje, mutta ake saa olla tietenkin olla ottamatta huomioon näkemystäni.
287. tapio13.10.2016 klo 12:43
No vastausta en löytänyt aken ohjeilla. Risteävät melkein ratkaistu, mutta ruokavihjeeseen en ole saanut järkevää sanaa

KALA.EN.EPASTAATERIA

tuossa keskellä voi olla vääriäkin kirjaimia, mutta sopivaa ruokanimikettä en keksinyt/löytänyt enkä edes tiedä, mistä sellaisen voisi löytää.

kalapasta-ateria löytyy, mutta ei mitään, mikä tulisi väliin. Jos jokin kirjaimista väärin, sen voi kertoa ja mistä ihmeestä voisi löytää ruoan nimen.
288. Eki13.10.2016 klo 12:45
Vai ei löydy, voi hyvä tavaton!

(https://fi.wikipedia.org/wiki/Pasta)
289. tapio13.10.2016 klo 13:12
Ruoka-asioissa olen huono - no tuolta kyllä löytyi pastatyyppejä. PENNE sopisi muihin kirjaimiin.

Sitten jo aikoja sitten ihan vaan heittona heittämäni EKIPAPPA kävisi. Tuo sisäpiirijuttu on erittäin arveluttavaa:
* edellyttää Ekin iän suurin piirtein tuntemista
* on kovin tuttavallinen ilmaisu eikä sellaista käytetä kuin sukulaisten ja tuttavien kanssa
* edellyttää, että Eki olisi kovin tuttava monellekin

Joten :(-- jäi arvioinnikseni ja pysyy sellaisena.
290. Jukkis13.10.2016 klo 13:30
Sellainen, jolla on mielessä muu kuin ilkeämielinen marmatus, ajattelee tuon ratkaisusanan saatuaan että "Kas, Ekillä on varmaankin sitten useampia lapsenlapsia. Onnea hänelle."
291. tapio13.10.2016 klo 13:37
Voihan sitä noinkin ajatella. Minulla kyseessä ei ollut ilkeämielinen marmatus, vaan ihan vaan periaatekysymys - mielestäni sisäpiirivihjeitä ei saisi PuPe:n kaltaisessa julkaisussa olla. Kuten jo kerroin, Eki saa huomioida näkökulmani tai sitten jättää huomiotta.

Mielestäni esittämäni näkökulma oli ihan rakentavaa kritiikkiä, eikä ilkeämielistä marmatusta - mitään ilkeämielistä näkökulmaa en esittänyt.
292. IOR13.10.2016 klo 17:28
Ratkojakummajainen tapio tunnustaa olevansa ruoka-asioissa(kin) huono. Aiempia tunnustuksia tietämättömyytensä aloista ovat olleet ainakin mm. kirjallisuus, elokuvat ja musiikki. Luulisi, että ihmiselle, joka on kertonut olevansa muutaman vuoden päässä eläkeiästä, olisi kertynyt elämän varrella pääomaa monistakin asioista joihin ristikoissa niin usein törmää. Ilmeisesti tapion tapoihin ei kuulu kovinkaan paljon seurata uutisia, lukea monipuolisesti lehtiä ja kirjoja, katsoa elokuvia, kuunnella musiikkia tai muilla tavoin sivistää itseään ja kartuttaa sekä ylläpitää yleistietoaan. Lisäksi tietämättömyys ja osaamattomuus tiedon hakemisessa näkyy olevan aivan hämmästyttävän heikko, ihan kädestä pitäen täytyy neuvot antaa. Tuskin viitsimättömyydestä on kyse jos taito on hallussa ja osaa vähänkään ajatella loogisesti. tapio vaikuttaa ihan ristikoiden apukoululaiselta, joten olkaa tutorit kärsivällisiä. Vedätyksen taidonkin näyttää tapio osaavan. Ja oppilas tapiolle enemmän omatoimisuutta käyttää niitä omia älynystyröitä sen sijaan, että tekeydyt aivan kertakaikkisen tietämättömäksi ja ymmärtämättömäksi. "Pitää näemmä paremmin perehtyä ja miettiä..." olet usein todennut, niin toimi sitten myös aikomustesi mukaan turhia marmattamatta.
293. tapio13.10.2016 klo 17:41
Osittain oikeutettua kritiikkiä, mutta ristikoissa en apukoululainen sentään ole, sillä vaikeatkin ristikot olen saanut jotakuinkin ratkottua ja tunnen pääpiirteissään vaikeiden ristikoiden metkut.

Tiedon haussa kyllä olen tunnustan olevani apukoulutasoa. Yritin etsiä ruoka-vihjeeseen apuja normaaleilta ruokaohjesivuilta.
294. tapio13.10.2016 klo 20:47
Ruokajutussa ongelma se, että en edes tiennyt, liittyikö puuttuva osa sanaan KALA (oletin näin) vai PASTA.
295. TU13.10.2016 klo 21:17
Kyllä taitaa olla kyse yleistiedon puutteesta. Jotenkin, että elämä on todella pienissä kiemuroissa, eikä ole uteliaisuutta ja tiedonhalua oppiakaan mitään. En kuuntele musiikkia, en maista olutta, en syö mitään. En harrasta kaupassa käyntiä, lehtien lukua, eikä elokuvissa tai teatterissakaan käyntiä. Voiko penne-pasta olla vahingossakaan tuntematon?
296. tapio13.10.2016 klo 21:32
Wikipedian luettelosta tiesin etukäteen vain lasagne, makaroni, ravioli (en tosin muistanut muotoa), spagetti + epämääräisesti kuullut taglia- ja tortell-alkuisista pastoista. Kun siis vihjeessä oli sana "putkista" ainoa putkimainen pasta, jonka tunsin oli makaroni. Oli ihan luonnollista, etten löytänyt ruokaa nimeltä KALA.EN.E - eihän sellaista ruokaa ole olemassakaan.
297. ***13.10.2016 klo 21:37
Eiköhän tuo jonninjoutava jauhaminen riitä?
298. tapio13.10.2016 klo 21:42
Kysyin vaimolta - hän sanoi, että keittiön kaapissa on pennepastaa - uusi tieto minulle.
299. tapio14.10.2016 klo 12:30
"
*** 13.10.2016 klo 21:37
Eiköhän tuo jonninjoutava jauhaminen riitä?
"

Tuon viimeisen suhteen *** on ihan oikeassa. Puolin sun toisin kannattaa lopettaa yleistiedon arviointi. Jos joku asia vaan ei kuulu/kuluu jonkun yleistietoon, siitä on hyötyä/haittaa ratkonnassa. Jokaisella on erilaiset kiinnostuskohteet, joten turha vertailla. Myönnän, että tässä ratkojapiirissä itselläni on keskimääräistä huonompi yleistiedon taso.

Tämän tehtävä ratkonta on nyt jämähtänyt 70-75% paikkeille eli pahiten kesken kuin mikään muu ristikko 3-4 vuoteen.

"
ake 13.10.2016 klo 11:42
Kyllä se patsas on VENLA. Tässä kohtaa onkin tämän ristikon ehkä isoin juju...
"
Ainakin minulle pahempi kuin mikään aiemmista.

L..NELIÖT

ja

KAUPAN..PLUS

tuntuvat tosi mahdottomilta (ainakin L..NELIÖT - täytyy yrittää miettiä vielä)

KAUPANK-PLUS?

Tällöin IDEAPARK-.LAA...
300. tapio15.10.2016 klo 07:48
No oli toinen jekku, jonka keksin - kun järkeviä sanoja ei tullut normaalilla eikä lievästi epänormaalilla tavallakaan pakko olla tyhjiä ruutuja. Ei kai tässä näitä enempää ole (koskee myös mahd. väliviivaa)?
301. Rampe15.10.2016 klo 08:13
Oletko varma tuosta L..NELIÖT kohdasta?
L..SELIÖT tai P..NELIÖT tuntuisivat tehtävää näkemättä todennäköisemmiltä.
302. tapio15.10.2016 klo 08:27
Olen - tuossa on peräti NELJÄ tyhjää ruutua - yksi ratkaisu mielestäni vähän ontuu

PLUS - mielestäni vähän ontuu
NELIÖT - Ok
IKKUNA - Ok (vanhanaikainen pikkuruudullinen)
LAATAT - Ok.
303. Tuomas L.15.10.2016 klo 11:08
Muistan tämän ristikon, jossa oli neljä tyhjää ruutua, mutta en muista ratkaisusanoja. PLUS vaikuttaa kuitenkin aika oudolta ratkaisulta - tulisiko siihen ALUE?

(Tuolla ylempänä muuten jo todettiin, että ristikkoon ei tule ainakaan sanaa LOISELIÖT.)
304. ake15.10.2016 klo 13:10
Kyllä siihen tulee PLUS. Siinä on neljän tyhjän ruudun muodostama +-merkki, eikä onnu yhtään :)
305. tapio15.10.2016 klo 18:46
Joo, mutta ei toimi ihan yhtä hyvin kuin muut ratkaisusanat, sillä plussa ei mene laidasta laitaan kuten ikkunaruudut, neliöt ja laatat. No ontuminen pientä, sillä ideahan on siinä, että hahmotetaan neljä eri asiaa.
306. Lars15.10.2016 klo 19:27
Jos on neljän tyhjää ruutua niin että kaikilla on reunat niin kyllä siihen keskelle tulee PLUS ihan laidasta laitaan + tällälailla.
307. tapio15.10.2016 klo 20:53
Plussa ei yleensä täytä koko tilaa. Tosin myönnän, että tuo selitys on vähän keinotekoinen. Hoksasin vihjeen idean vasta 15.10.2016 klo 08:27 kirjoittamisen jälkeen, mutta olin tällöin kyläreissulla, josta tuli kotiin puoli seitsemän maissa. Syy, miksi en välittömästi hoksannut oli juuri se, minkä 15.10.2016 klo 18:46 kerroin.
308. tapio15.10.2016 klo 21:02
LAULAJATAR PUHALTIMESSA

olettaisin tässä(kin) vihjeen epäsuoraksi anagrammiksi.

LAVEN?

VEN voisi olla sanasta "venttiili", mutta mikä? Vai jokin muu nimi?
309. tapio15.10.2016 klo 21:03
tarkoitin epäsuoraksi kätköksi
310. tapio15.10.2016 klo 22:04
Tosin tuo ei kyllä meinaa sopia ELÄINPAIKKOJEN PÄÄTÖS -vihjeen ratkaisusanaksi, johon keksin vaihtoehtoina

ALLI, ETTA, KALA, SINA ja TAUS - noista joku?

Alan tähän ristikkoon väsyä (täyttöaste 75-80% oikea ylälaita ja oikea alalaita vähän kesken), joten väärin vaihtoehtojen eliminointi olisi kiva asia. Siis mitä väärin:

KETJU > SITTARI
ANTTIA HAMEVÄEKSI > ANITAT (voisi olla myös ANITTA)


SUU (kuva) > AUOTTAVA
LASTISTA > SALT (anagrammi)
UUSI SE! > TOTEUMA
311. ake16.10.2016 klo 00:01
Laulajatar on runonlaulaja, ei LAVEN
ELÄINPAIKKOJEN PÄÄTÖS > huomaa, että pitää olla monikko ja ei mikään noista ehdotuksistasi

KETJU > SITTARI väärin
UUSI SE! > TOTEUMA väärin
312. tapio16.10.2016 klo 10:59
Ai niin Larin Paraske olikin nainen eikä mies (alku mulla viimeksi LAR, mutta jotenkin oli väärä mielikuva, että Larin Paraske oli mies -oletuksena tietenkin, että runonlaulaja on mies).


ELÄINPAIKKOJEN PÄÄTÖS > huomaa, että pitää olla monikko ja ei mikään noista ehdotuksistasi

SIAT sitten (toinen monikollinen ETAT). Ristikoissa ei aina yksikkö/monikko ole itsestään selvyys. Esim.

ANTTIA HAMEVÄEKSI > ANITAT/ANITTA
KYLKEEN KIINNI > ETIKETTI/ETIKETIT

Noissa mielestäni loogisempi ensin laitettu.

Vai onko Antilla yleisesti ottaen yksikkö/monikko on siten, että ilmeisempi on se etsitty muoto?
313. Jaska16.10.2016 klo 11:41
Ei lie tapio liiemmin Manskun tuntumassa patsastellut:)
314. ake16.10.2016 klo 12:35
Mistä tapio sait tuon SIAT? Tässä haetaan kalojen paikkojen päätöstä.
315. tapio16.10.2016 klo 13:09
HAA+SIAT - ajatuskatkos; haasiat ovat heinille eikä eläimille (NAV+ETAT on eläimille ja siihen viittaisin aiemmin).

Mitähän Jaska velmuilee tuolla Manskun tuntumalla?
316. ake16.10.2016 klo 13:27
Tiedätkö, missä Larin Parasken patsas sijaitsee?
317. tapio16.10.2016 klo 13:39
En ennen kuin vihjauksesi perusteella googlasin. En myöskään tiennyt, mitä "mansku" tarkoittaa, ennen kuin googlasin. Vasta parin asian googlauksella selvisi Jaskan velmuilu.
318. tapio16.10.2016 klo 14:13
Näemmä tässä suora kätkö. En ole saanut Antin ajatuksenjuoksusta yhtä hyvin kiinni kuin monen muun laatijan.


HARVOIN SIIVOOJAN ONGELMA > TULOVERO
319. tapio16.10.2016 klo 14:25
Odotin jotain jokapäiväiseen elämään liittyvää eli esim. VESI-loppuista ratkaisusanaa.

O NIKSI, SAAT LEVON > UOTILA?

NAPOSTELVAA > VOI*

KAKKU, KAKUT, LEIPÄ, PULLA, SARVI - jokin noista?


Itseironia ihan oma vihjetyyppinsä, jota en muilla ole tavannut - syystäkin Jaska nimittää laatijaa Viitapiruksi, jollaiseksi hän itseironisesti antaa aihettakin.

TÄMÄ VIHJE? > ONTUVA
MINÄ TÄSSÄ RISTIKOSSA? > SUMUTIN
320. Jaska16.10.2016 klo 16:39
Viitapiru lienee alunperin Ekin antama kunnianimi.
321. tapio16.10.2016 klo 17:38
Harmittaa viimeksi tuo LARIN-juttu kun ohitin nimen, vaikka se tuli vastaan (olisin varmaan jossakin vaiheessa tullut tarkistaneeksi, että Larin Paraske on nainen, mutta kuinka paljon aikaa siihen sitten olisi kulunut). Vihjetyypinkin hoksasin heti (oli epäsuora kätkö, vaikka välillä sekoilin kirjoittamalla suorasta kätköstä). Alakulma sentään täynnä, mutta vasta äsken hoksasin, miten Viitapirulla vihje VALOISAN AINEKSENA on piru vie anagrammi! Naposteltava oli VOITIKUT – enpä ole moisesta naposteltavasta kuullut.

Oikeassa alaneljänneksessä nämä vihjeet eivät avautuneet:

TAMMI > EKANA
O NIKSI, SAAT LEVON > UOTILA

Täyttöaste on yli 90%, koska yläkulma kesken. Ei mikään katastrofi, mutta huonoin lopputulos.

Joitakin vihjeitä en ymmärrä ja joissakin kyse siitä, etten vaan saa sopimaan sanoja toistensa kanssa.

Tarkistan vielä nämä:
LASTUT KITAAN > KÄSIN (suuhun)
JOILLAKIN > SUUT (tuntuu kyllä liian ilmiselvältä Viitapirun ristikkoon)
NYRKKI RINTAAN > KATUMUSELE (en vaan saa toimimaan risteävän sanan MYLLY- > L...A kanssa)

JEE! 6-0! > .OTIPELI tai .UTIPELI (riippuen siitä, onko MYÖS NÄPPÄILTY VIULU vai VIOLA).

Kyseessä on rökälevoitto, mutten keksi sille mitään järkevää synonyymiä enkä edes tiedä, mistä etsiä, jos jokin slangi-ilmaisu. Jos ei siis kyse ilmaisusta ”voitto kotiin” jolloin ratkaisusana on KOTIPELI.
322. Jukkis16.10.2016 klo 18:56
Olisko tammessa kyse tästä:
_https://fi.wikipedia.org/wiki/Iso_tammi

O NIKSI, SAAT LEVON > UOTILA
UOTILA :ssa O -> NI ---> UNITILA

En ymmärrä, miksi kotipelissä pitäisi jotain "voitto kotiin" -ilmaisua hakea. Yhden kotipeli on toisen vieraspeli (paitsi paikallisottelussa). Nyt kotijoukkue voitti kotipelinsä voitti 6-0. (Tosin yleensä kai sanotaan "kotiottelu" ja "vierasottelu".)
323. tapio16.10.2016 klo 19:26
Unitila käväisi mielessä, mutten hahmottanut muutosta (yritin aluksi miettiä jaotelmaa) - skytismi siis. Niitä siis Antillakin. Useimmiten olen ne hoksannut, mutta nyt meni ohitse. Koska olen skytismejä hoksannut, pidemmällä miettimisellä tuokin olisi saattanut avautua.

Eipä tullut tammesta Kalevala mieleen, mutta varmaan siitä kyse. Rehellisesti kerrottuna, en olisi pidempäänkään mietittyäni mennyt Kalevalaan asti, sillä Kalevala ei ole riittävän hyvin muistissa.

Näemmä taisin turhaan ajatella nimen omaisesti rökälevoittoa. Pesäpallossa saatetaan käyttää ilmaisua "kotipeli".

Kiitti.

Muutama sana yläkulmassa kesken.

MINÄ PYSYN TÄÄLLÄ
on varmaankin kyse asenteesta, jolloin ratkaisusanoina voisi olla ARKUUS, KOVUUS ja LUJUUS
324. Juha N16.10.2016 klo 19:33
Eikös helpoimpana assosiaationa nyt sentään ole EKANA > TAMMI(KUU)?

Jos siis vihje-ratkaisusanapari onkin EKANA > TAMMI, eikä TAMMI > EKANA, niin kuin tapio (itselleen ominaisesta "suurpiirteisyydestä" johtuen?) väittää.
325. tapio16.10.2016 klo 19:39
TAMMI oli se vihje. Ehkä siihenkin olisi pitänyt lisätä sana KUU, jolloin

TAMMI(KUU) > EKANA.

Olen nyt kyllä välttänyt visusti suurpiirteisyyttä tässä säikeessä.
326. tapio16.10.2016 klo 19:54
Alan jo todella väsyä, koska tuo assosiaatio olisi paremmalla miettimisellä voinut tulla mieleen.
327. ake16.10.2016 klo 20:28
Sulla on tuolla aiemmin mainitut SUUT ja KATUMUSELE väärin. Autan sinua nyt sillä, että MINÄ PYSYN TÄÄLLÄ on ARKUUS. Ja se KETJU on kyllä kauppaketju, muttei SITTARI vaan rakennustarvikkeita myyvä ketju.
328. Juha N16.10.2016 klo 20:58
Kaivoin PuPe-pinostani kyseisen numeron (3/13) esiin. Sori tapio, arveluni oli siis väärä, se vihje-ratkaisusanapari oli sittenkin TAMMI > EKANA.

Tuo puhekieliadverbi EKANA lienee päätynyt Antin ristikkoon pakkoraossa. Mutta koska puhekielinen EKA löytyy omana hakusananaan Kielitoimiston sanakirjasta, ja adverbi ENSIMMÄISEKSI samoin, niin kyllähän myös viimeksi mainitun puhekielisynonyymiä EKANA voidaan pitää sellaisena adverbina, joka kelpaa ristikossa käytettäväksi. Joskin mielestäni puhekieliluonteensa takia niin sanotusti pitkin hampain.

tapio kirjoitti: "TAMMI oli se vihje. Ehkä siihenkin olisi pitänyt lisätä sana KUU, jolloin TAMMI(KUU) > EKANA."

Vastaan: No voi sentään. Kun kustantaja oli tilannut Antilta täyspahan koviksen, niin olisiko Antin todella pitänyt lässähdyttää vihje TAMMI pehmismuotoon TAMMIKUU sinua varten tapio, kun ekaluokkalaisille (sinullekin silloin joskus) opetettu rimpsu TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO jne ei sattunut tulemaan mieleesi?

(Mittasin tässä samalla PuPe-pinoni paksuuden. Se on 26 cm, paitsi selkämysten kohdalta 2 cm enemmän. Minulla on PuPe-historian ensimmäisestä eli heinäkuussa -93 ilmestyneestä numerosta lähtien kaikki lehdet, paitsi numerot 4/94, 1/97 ja 1/03 jostain syystä puuttuvat.)
329. tapio16.10.2016 klo 21:31
Kun kohdan jotenkuten on saanut täyteen, ei enää oikein jaksa miettiä ratkaistuja sanoja loppuun asti, kun ratkomattomiakin kohtia on jäljellä. Tärkeintä olisi saada tämä ristikko loppuun asti, sillä en jaksaisi enää tätä ristikkoa enempää miettiä.

Akelle.

Sanaa ARKUUS pidin todennäköisimpänä, koska muissa kolmas kirjain tuntui risteävien kannalta ongelmallisena.

Eniten tässä mietin, mikä takku koiralla voisi olla erityisen paha - KORVATAKKU kaiketi. Sen pohjalta jokiin liittyen korjasin jo SUUT > VUOT.

Kovinkaan monen kauppaketjujen nimet eivät oikein muistuneet ja haulla "kauppaketju" en löytänyt sopivia (yritin vaihtaa jopa näkökulmaa orgaanisiin yhdisteisiin). Kun tarkensit, muistui mieleen STARKKI jostakin TV-mainoksesta (paikkakunnallani ei ole ao. ketjun liikettä, mistä syystä ketju ei tullut mieleen ja TV-mainokset eivät tulleet ilman vinkkiäsi mieleen).

Tähdistö voisi olla KAUKANA, mutta ei oikein toimi NYRKKI RINTAAN KANSSA, koska siihen tulisi NAKOTUSELE

RISTISSÄ SE JOTA TÄLLÄ ENITEN

sopisi ihan vaan ratkaisusanana ORAN. Logiikkaa tuohon en edes jaksa yrittää miettiä (ainakaan tänään), mutta muuta siihen en oikein saanut, koska ORIN liian outo sana (enkä sillekään jaksa logiikkaa miettiä). ORIN kanssa saisi vähän järkevämmän NIKOTUSELE, mutta ei tunnu oikein luontevalta. Jotain vielä mättää.

Olen ihan oikeasti sen verran väsähtänyt tämän ristikon kanssa, etten jaksa yhtään miettiä, mikä idea on vihjeessä KASSA ANTAA VAIKKA TÄMÄ > ASTA.

Tämä nyt vaan oli minulle hankalampi tapaus kuin Tonin ristikot. Aavistuksen verran oli ylihankala, mutta sain jonkinlaista kuvaa Antin tyylistä.
330. tapio16.10.2016 klo 22:06
Kiitti erityisesti akelle. Starkki oli tietovihjeenä minulle erityisen paha. Ehkä olisi jostakin sen löytänyt, mutta kuinkahan kauan siihen olisi mennyt.

Tarkistin nyt, koska tavoite oli saada tämä ristikko päätökseen 16.10.

Yksi ratkontavirhe tuli. Koiran suhteen oli kyse vain KARVATAKKU - ei mikään erityinen karvatakku kuten KORVATAKKU.

Mielestäni NIKOTUSELE ei ollut yhtä hyvä kuin KATUMUSELE, miksi tuntuu ratkaisusanana vähän oudolta.

Koska en todellakaan enää halua 17.10. tätä ristikkoa miettiä,

RISTISSÄ SE JOTA TÄLLÄ ENITEN > ARIN
KASSA ANTAA VAIKKA TÄMÄ > ASTA

Voisi joku kertoa. Nuo nyt tulivat ihan vahingossa. Olen joskus aiemminkin tehnyt niin, etten jaksa vahingossa ratkenneita pohtia, enkä jaksa nytkään.
331. tapio16.10.2016 klo 22:17
No kyllä joku eleelläkin nikotusta osoittaa, joten ei se huono ole.
332. TU16.10.2016 klo 22:32
Tapio, miksi on tärkeää saada ristikko loppuun saakka ratkottua heti? Menisit ulos, etsi, katso taivaalle. Tähdet, tähdet. Kaunis on taivas. Musiikki myös.
333. tapio16.10.2016 klo 22:41
No tätä ristikkoa varten olin varannut tietyn ajan, joka tällä kertaa oli viikko, koska tämä oli eka Antin ristikko, jota ratkon paperiversiona. Kuten olen aiemminkin kertonut, en oikein saa itseäni suostumaan siihen, että jossakin lojuu keskeneräisiä ristikoita. Rasittavaksihan ratkonta lopussa meni, kuten viimeksikin - mikä kyllä näkyy siinä, että en jaksanut vahingossa ratkenneita pohdiskella.
334. Tuomas L.16.10.2016 klo 22:49
Tuo ARIN tulee kai ristiin sanan ARKUUS kanssa? Siis arimmalla on eniten arkuutta.

ASTA on aika visainen vihje. KASSA pitää lukea KA:ssa, eli K-ASTA-A = antaa nimi, vaikkapa Asta.
335. tapio16.10.2016 klo 23:04
Kiitti.

ARIN kohdalla risteävyys kävi mielessä, mutten jaksanut enää miettiä, mistä oli kyse. Siinä mielessä ikävä vihjetyyppi, että joku toinen vihje pakko ratkaista ensin (muistuttaa siinä suhteessa "tämä tekee tätä" -vihjetyyppiä, jossa ensin saatava jompikumpi ratkaisusana ratkottua risteävien avulla, jotta se kävisi vihjeeksi toiselle). Tuon olisin todennäköisesti hahmottanut.

Toista pohdin sen verran, että "KA:ssa" kävi mielessä, mutten jaksanut pohtia enempää. Aika hankalaa piilovihjemäisyyttä + kirjainleikittelyä. Sen verran paha, että tuo vihje olisi saattanut jäädä hoksaamatta pidempäänkin pohdittuani.
336. TU17.10.2016 klo 02:47
Usein pidempään pohdiskellessa, putkahtelee, ahaa-elämyksiä. Malttaisin.
337. tapio17.10.2016 klo 08:43
Tiedän, että minulta jää ristikoissa joitakin ahaa elämyksiä kokematta, mutta niitä on ollut Toni ja Antin ristikoita ratkottaessa ihan riittämiin ja neljä missattua tilaisuutta on pieni lukumäärä.

Olen luonut vaikeiden ristikoiden ratkonnasta myös itselleni eräänlaisen strategiapelin aikarajoineen. Alussa pyrin vain ja ainoastaan hahmottamaan, mistä kannattaa aloittaa - hankalin vaihe koko ratkontaa. Kun löydän sopivimman kulman, päämääränä on minimoida ns. multitasking ja edetä niin, että ratkonnassa oleva alue olisi maksimaalisen yhtenäinen. Jos alueella ei pääse eteenpäin, vaihdan aluetta. Yleisimmät "hyökkäyskulmat" on alakulmista lähtevät vinolinjat. Välillä saartotaktiikkaa.

Strategiaani tarkastellessa vihjeillä on seuraavat tilat:

* vihjeen syvempi pohtiminen kokonaan kielletty (alussa näitä on todella paljon ja tietoisesti laitan isoja alueita tähän tilaan)
* työn alla oleva vihje (yritän rajata lukumäärää)
* ajattelu keskeytetty (näissä vihjeissä en ole käyttämilläni näkökulmilla saanut järkevää ratkaisusanaa)

Minulla on ollut myös tila
* ajattelu lopetettu (olen katsonut, että vihje on ratkaistu, tämän kanssa tullut ongelmia, joten tätä olen halunnut välttää.)

Ajattelu keskeytetty -tilassa olevien vihjeiden ratkeaminen vahingossa risteävien avulla, on antanut minusta väärän kuvan.

TAMMI > EKANA
O NIKSI, SAAT LEVON > UOTILA

Olivat ajautuneet tilaan "ajattelu keskeytetty" ja lopulta ratkesivat ajattelematta risteävien avulla. Viimeksi ratkomassani ristikossa halusin päästä noiden ajattelusta kokonaan eroon, koska tehtävä oli kesken. Joten tuli ratkaisun vielä ollessa kesken, heitettyä nuo tähän saitille. Pitäisi yrittää malttaa ja välttää, mutta aivojen käytön motivaatio lässähtää tällaisten kohdalla minulla todella helposti.

RISTISSÄ SE JOTA TÄLLÄ ENITEN > ARIN
KASSA ANTAA VAIKKA TÄMÄ > ASTA

Kuuluivat myös tähän kategoriaan. Kuten jo kerroin, aikaraja vaan tuli vastaan, miksi nuo jäivät tuohon kategoriaan. Olisin tietenkin voinut jättää nuo neljä seuraaville päiville ja todennäköisesti vain tuo ASTA-vihje olisi pitänyt kysyä.

Toni ristikon kohdalla yksi vihje hyppäsi syvempi pohtiminen kokonaan kielletty -tyypistä suoraan ratkaistuksi. Koin sillä kertaa vihjeen itselleni ylihankalaksi, joten pohdinta jäi käytännössä kokonaan tekemättä.

Olisi varmaan itsellenikin mielekkäämpää merkata epäselvät kohdat ja käyttää tilaa
* pohditaan vihje sen jälkeen kun koko tehtävä on ratkottu

Jossain määrin olen näin toiminutkin, mutta vaikeimmat ovat niin keskittymistä vaativia, että pienenkin häiriötekijän haluaa pois. Jos en noudata strategiaani, ei näitä saa ratkottua. Suosittelen itse kullekin käyttämieni strategioiden käyttöä, jos ei niitä jo ennestään käytä. Oma strategiani tosin kaipaa pientä viilausta.

SK:n ristikoiden kanssa pohdin epäselviä vihjeitä jälkikäteen. SK:n ristikoiden kohdalla en enää muista, milloin jokin vihje jäi epäselväksi.

Pikkasen liian suuri halu näiden vanhojen vaikeimpien tehtävien kohdalla jättää ratkaistu tehtävä kokonaan taakse ja siirtyä seuraavaan (viimeksi olen muutamia vaikeampia säästänyt, jos niistä joskus saisi apuvinkkejä).
338. tapio17.10.2016 klo 09:04
Syy, miksi pitää vihjeet selvittää, on se, että voi suorittaa operaatio "tyhjennä muisti entisestä roskasta".
339. TU17.10.2016 klo 22:49
Olen sanaton.
340. seurailija17.10.2016 klo 23:01
Kaikki muut ovat vielä sanattomampia.
341. joskus18.10.2016 klo 08:27
Jotta sinne sopisi uutta roskaako?
342. tapio18.10.2016 klo 09:08
Niin - tosin ristikoista ratkottaessa tulee satunnaisesti hyödyllistäkin tietoa, jota kannattaa pistää muistiin. Roskiin tulee joskus varmaan heitettyä sellaistakin tietoa, jota joskus voisi toisessa ristikossa tarvita, minkä vuoksi muutaman pahan ristikon säästän.

Yritän siinä mielessä parantaa tapojani, että yrittäisin enemmän miettiä epäselviksi jääneitä kohtia ristikon ratkaisun jälkeen, kuten olen tehnyt SK:n ristikoiden kohdalla.

Vielä muutama ajatus ristikon ratkonnasta yleisesti. Etenemistä voisi kuvata ilmaisulla "nälkäinen ameba".

Tässä tehtävässä eteneminen sujui: oikea ylänurkka - vasen alanurkka - rintamana oikealle hieman yli puolen välin – levenevä keihäänkärki oikealle - oikea alanurkka - oikea ylänurkka.

Tonin ristikossa, jossa keskellä yläosassa pitkiä sanoja muoto oli ylhäältä avoin atolli.

Joihinkin puhkaisuihin pyysin apua, jotta ei tulisi tapeltua liikaa virheratkaisuiden kanssa. Irrottautuminen amebasta on aina epämiellyttävä toimenpide. Helpompien ristikoiden kanssa en luo taktiikkaa, mutta suin päin hosuminen on vaativien ristikkojen kanssa tuhoon tuomittua. Kokeilkaa itse!
343. tapio18.10.2016 klo 09:49
Tämän ristikon kohdalla ennen siirtymistä oikean puolen ratkontaan, olin laittanut oikealle puolelle vain yhden ratkaisusanan (LEET).

Tonin ristikossa oli keskellä tyhjää aluetta vihje AAJONEUVO. Kokeilin AUNO, mutta tuli KIIA. Tulipa vaan testattua, että tyhjiä alueita ei todellakaan kannata suin sinne tänne hosuen ratkomaan. Vaikean ristikon alku on kyllä todella inhottava vaihe ratkontaa - loppu on yleensä itsensä väsyttämistä ihan piippuun. Välivaihe antoisin.
344. pelaaja18.10.2016 klo 19:32
17.10.2016 klo 09:04
"Syy, miksi pitää vihjeet selvittää, on se, että voi suorittaa operaatio "tyhjennä muisti entisestä roskasta".

18.10.2016 klo 09:49
"Vaikean ristikon alku on kyllä todella inhottava vaihe ratkontaa - loppu on yleensä itsensä väsyttämistä ihan piippuun."

Nonni. Tyhjentävä selvitys asiaintilasta ja ristikoitten roskasta ja ratkomisen nautinnosta :)
Loppukevennys: "Välivaihe antoisin."

Näin siis syntyy ratkojia, jotka eivät tykkää ratkomisesta. Jos sattumoisin lukisin tapion juttuja vasta nyt, olisin äimän käkenä. Olen minä sitä osittain kyllä nytkin. Mutta tsemppiä vaan inhottavuuksille!
345. tapio18.10.2016 klo 20:02
Vähän kärjistin - varmaan itse kullekin vaikeassa ristikossa alku on hankalaa. Loppu minulla vaan malttamatonta kiirehtimistä, joka jossain määrin nautittavaakin.

Ratkonnan alkuvaiheen vaikeudessa oma lukunsa on sokkokryptot - niihin en koske ja minulle on aivan käsittämätöntä, että joku nauttii paperisista sokkokryptoista. Tavalliset kryptot taasen ovat liian helppoja. Kryptot olisivat kyllä hyvää harjoitusta lyhytkestoisen muistin parantamiseen. Kai sitä ristikoissakin tulee riittävästi ihan vahingossa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *