KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 28.-29.12.2013

7780. IS-viikonloppu 28.-29.12.2013

Eki27.12.2013 klo 19:52
Huomenna se Tonin "oigee huigee" tulee.
2. kaitsu28.12.2013 klo 22:31
Joo, kinkkinen oli, mutta selätetty!
3. kaitsu28.12.2013 klo 22:31
Joo, kinkkinen oli, mutta selätetty!
4. Marco Poloinen28.12.2013 klo 22:50
Huigeeta iloittelua tosiaan! Alun, välin ja lopun vaikeuksien kautta täyttyneiden ruutujen euforiaan! Kyssäreitäkään ei parin tarkistuksen jälkeen jäänyt mieltä kaivelemaan.

Kyllä passaa ruveta odottelemaan uutta ratkoisaa vuotta - sitä toivotan myös kaikille säikeeläisille!

[Ilmeisesti operaattorin konesalissa on lämpimistä säistä johtuvia jäähdytysongelmia, kun sivusto on ollut tuntikausia tavoittamattomissa...?]
5. Joutilas29.12.2013 klo 07:28
Voi pyhä jyssäys.Paljon on kielessämme sanoja,vaan superlatiiveja voisi olla enemmän,jotta riittäisivät tämän kehumiseen.Täällä huudetaan hurraata ja tehdään aaltoja.Kiitos!
6. Tuomas L.29.12.2013 klo 12:20
Aika paha, mutta valmiiksi tuli. Alkuun pääsi muutamalla aika selvällä vihjeellä, sen jälkeen jumitti melko pitkään, kunnes se ratkaiseva oivallus tuli ja loppu täyttyi kohtalaisen iisisti. Vihjeistä on toistaiseksi jäänyt ymmärtämättä kuva, jossa on H- ja O-kirjaimia ympyröissä.

Vasemman ylänurkan vihjettä AIHEESSA 49, JOS NURIN väittäisin virheelliseksi, ellei Toni sitten ole tahallaan jekkuillut. (Tämä vihje aukeni minulle kylläkin ensimmäisten joukossa.)
7. Pekka Harne29.12.2013 klo 13:22
Toni, annoitpa upean joululahjan vähän jälkijunassa! Tämä oli ilman muuta vuoden vaikein Iltis-ristikko ja aionkin poikkeuksellisesti säästää sen. Ratkontaan meni muuten tuplasti se aika, jonka käytin Antin ja Rikun koviksiin yhdessä.

Kuinka paljon Sulla meni aikaa tämän mahtavan ristikon laatimiseen ja toteuttamiseen?
8. Kaapo29.12.2013 klo 13:24
Tällainen on kovisten harrastajille yhtä juhlaa. Hyvä Toni!

Sama HOH-vihje jäi minulle epäselväksi kuin Tuomakselle.
9. Joutilas29.12.2013 klo 15:26
Tuomas L. ja Kaapo:HOH:ia on tullut viime päivinä taivaalta ihan liiankin kanssa.(en koe tätä vihjeen helpottamisena,sillä ko. henkilöillä ratkaisu on aivan varmasti oikein).Pyydän kuitenkin anteeksi,jos tämä koetaan aisan yli potkimisena.
10. Marco Poloinen29.12.2013 klo 16:09
Vähän pitkin hampain hyväksytään tuo anteeksipyyntö. Tätä palstaa lueskelee jo ratkoneiden Tuomaksen ja Kaapon lisäksi moni muu, joilla homma on vielä vaiheessa, ja joista usealla on kyky hyödyntää rivien välitkin.

Ymmärrän hyvin sen tuskan, jonka itse hoksatun tiedon panttaaminen aiheuttaa, mutta "nyt - jos koskaan" siihen on hyvä syy. "Tyydytään" toistaiseksi siis kertomaan mielihyvämme niillä superlatiiveilla, joita suinkin mieleemme tulee, mutta jätetään ruotiminen myöhemmäksi.

Itse olen tehnyt ratkotun ristikon tykönä jo muutamankin "marjaretken", hypähdellen mättähältä mättähälle, poimien ja maistellen niin huippuaromiset mesimarjat kuin lakat ja karpalotkin. Jo kertaalleen "kerätyistä" löytyy ihan yllättävästi uusia tuoksuja ja vivahteita!
11. Emma29.12.2013 klo 20:03
Tulipahan tehtyä! Ja on "huigeen oigee" - toivottavasti...
12. Tuomas L.29.12.2013 klo 21:30
Hoksasin sen HOH-vihjeen jo ennen Joutilaan vinkkiä. Olin itse asiassa jo hahmottanut vihjeen idean oikein, mutta en muistanut, että ratkaisusanalla on tällainenkin merkitys.
13. Leku29.12.2013 klo 22:01
Tonin suomenkielensanoilla leikittely on mahtavaa taiturointia ja siitä mukavaa, ettei ratkojan tarvi räplätä googlea koko aikaa. Omilla hoksottimilla täytyy pärjätä ja niinhän sen pitää ollakin. Tuhannet kiitokset tästä iloittelusta.
14. Ripe29.12.2013 klo 22:41
Mahtavaa, kun saa pähkäillä näin. Koillisnurkasta lähtien puolet täytetty. Silti vielä paljon keksittävää. Kyllä tämä tästä. Nämä Tonin kovikset ihan parhaita!
15. Jaska30.12.2013 klo 12:46
Pahan pani Pitkälä, ja minut ahtaalle. Juuttaalla oli tarkoitus päästä voittajaksi, ja onnistuihan se lopulta minultakin ankaran taiston jälkeen.

Pahisrajan täyttyessä ristikko vasta puolillaan sanoja, ja niistäkin pari jumittavaa virheellistä. Kun homma ei ottanut edetäkseen ja olin selvästi joutumassa tappiolle, aloin käyttää likaisia keinoja. Ristikkorengistä ei kuitenkaan ollut mainittavaa apua. Pari tuntia valui hukkaan.

Sitten älysin yht'äkkiä turvautua täysin lailliseen, perin yksinkertaiseen menetelmään. Sitä voi kutsua pappenheimilaiseksi. Ja kas, ratkonta lähti soljumaan normaalia kovistahtia ja päättyi voitokkaasti hyvissä ajoin ennen tuplapahisajan = Pitkälän PuPe-aukioon kulunut aika täyttymistä. Tämä ei siis ollut ihan kaksi kertaa niin vaikea.

Mainosta vastaavasti huikea ristikko, mukaan lukien sen lukuisat pitkät sanat. 115 sanan keskipituus 6,3. Mutta mutta, mua vähän mutmuttaa. Ristikko ei siis ole läpeensä kiitettävä. Kova yritys ja mahdollisesti myös Ekin mainitsema hionta on aiheuttanut rosoja, epätasaisuutta. Jotkin vihjeet ja ratkaisusanat eivät ole ihan priimaa. Velvollisuuteni on myöntää tästä vain normaali ällä ilman aikakirjoihin vietäviä ekstralisukkeita.
16. matts30.12.2013 klo 19:00
Keskitien kulkijalle aiheutettiin huomattavia tuskia kun ruudukko ei ollut musta!
17. Kaapo30.12.2013 klo 19:40
Tsot tsot, muuten tulee noottia Marco Poloiselta ja Jaskalta!
18. Hannu30.12.2013 klo 21:14
Riitu Päätaloa lainaten: "En ymmärtäny kyllä pyhhää pölläystä..." Näin on tunnelmat tässä vaiheessa...muutama koko sana ja ruutu vasta täytettynä. Vahva usko, että menee ylikinkkisten pinkkaan odottelemaan ajatuksen valaistumista. Onnittelut laatijalle ja hänen kuviot taitaville...:-)
19. Ripe31.12.2013 klo 12:45
Todellinen työvoitto - onneksi oli loman vuoksi aikaa runsaasti! Hieno kokonaisuus ja todellisia ylläreitä paljon! Yksi ainoa vihje ei avaudu: kaakkoiskulman VARPAILLAAN OLEVALLA. Ehkä sekin vielä selviää.
Kiitokset laatijoille!
20. Jaska31.12.2013 klo 13:10
Ripe, selviäminen ei vaadi kovin pontevaa fyysistä aloitteellisuutta. Aika lailla vielä helpottaa, jos internet on ikonina:)
21. Emma31.12.2013 klo 15:25
Sinäkin, Brutukseni:(
22. matts31.12.2013 klo 15:49
Onhan siellä sanoja joita ei ymmärrä erkkikään!
23. Marco Poloinen31.12.2013 klo 17:06
Ei ole!
24. tonimikael31.12.2013 klo 17:35
Pekka Harne, veikkaisin että laadinta otti 5-6 tuntia, vihjeet ehkä saman moisen. Sitten tunnin verran viilailua, mistä kiitos Ritarille ja Viitamäelle.

Nyt huomaan, että vihjailu voi harmittaa minuakin melko lailla. Lopetetaan se tyystin, jooko?

Suloista Uutta vuotta kaikille!

PS. Ripe, mistä tiesit olevani multipersoona? ;)

PPS. Kiitos vielä teille kaikille kommenteista, muistuttaa mukavasti turhuudettomuudestani (tuoko pitäisi vielä tajuta, Toniseni?)! :) <3
25. Kaapo31.12.2013 klo 18:12
Miksi vihjailu sinua harmittaa Toni?

Siinähän on kysymys vastausajan jatkumisesta eikä se ole laatijan ongelma?

Yleensä kovisten vihjaukset koskevat tilanteita, joissa ratkoja on saanut sanan valmiiksi, mutta ei ymmärrä miten se liittyy vihjeeseen. Se turhauttaa.

Vihjeen antaminen ei ole apua ratkontaan, koska ratkonta on valmis.

Eihän ritikonratkonnan lopputulos saisi olla turhautuminen, eihän?
26. Emma31.12.2013 klo 18:49
Kaapo.
onko pakko olla niin lyhytjännitteinen, että et voi odottaa sitä viikon vastausajan päättymistä? Sen jälkeenhän saat kaikkiin kysymyksiisi auliisti vastauksia.
27. Kaapo31.12.2013 klo 19:40
No ehkä. Mutta esim pelikaaneissa on kysymys parin kuukauden odottelusta.

Halusin vain kiinnittää huomiota siihen turhautumisen tunteeseen, joka ei ole miellyttävä.

Vastapainona on sitten vastaajien tasapuolinen kohtelu, joka ei mielestäni ole merkittävä, koska ristikko on kuitenkin kysyjällä ratkottuna.
28. Jaska31.12.2013 klo 20:02
Kaapo, miksi sinua harmittaa huomauttaminen useimpien IS-kovissäikeeläisten hyväksymän suosituksen tuntemattomuudesta ja/tai piittaamattomuudesta?

Arvaan vastauksesi. "No siksi, että minä henkilökohtaisesti turhaudun, jos en saa kovista täyteen niin nopeasti kuin haluaisin. Uskon muidenkin kokevan samoin. Ristikon vaikeudesta turhautuminen painaa vaakakupissa enemmän kuin sovitussa käytännössä pitäytyminen. Siksi minua ärsyttää mainittu huomautteleminen, vaikka protestoin asiasta leikkimieliseen sävyyn useimmin huomautelleitten Marco Poloisen ja Jaskan mainiten. Oikeassa olevana minua riepoo erityisesti näiden tyyppien itseriittoisuus ja välinpitämättömyys siitä, mitä minä ja muut turhautuneet asian kokevat."

Hyvää = myös vähemmän turhauttavaa kovisvuotta 2014!
29. Kaapo31.12.2013 klo 20:29
Jos et olisi Jaska niin oman erinomaisuutesi sokaisema, olisit ymmärtänyt, että ei ole kysymys ristikon täyteen saamisesta, vaan selityksestä yksittäiselle sanalle, jonka yhteyttä vihjeeseen en ymmärrä.

Kaikella ystävyydellä kumminkin.
30. Emma31.12.2013 klo 21:01
Kaapolle vielä;
jos olisit pitkäjänteisempi, voisikin käydä niin mukavasti, että keksisit itse sen puuttuvan yhteyden - ja kehittyisit sitä kautta ratkojana saaden samalla tyydytystä osaamisestasi. Minusta turhauttavinta olisi, jos joku tulisi heti apuun, kun en jotain heti hoksaa.

Ratkonnassa alitajunta ja yön yli nukkuminen ovat osoittautuneet hyviksi rengeiksi!
31. Jaska31.12.2013 klo 21:06
Kiitos, kiitos, vaikka en olekaan erinomaisuuteni sokaisema, ei minullakaan ole intoa ruveta moisesta tosissaan kahakoimaan. Pyydän anteeksi, jos arvaukseni oli totuudenvastainen. Pari näkökohtaa vielä kumminkin.

Ymmärsin vallan mainiosti tarkoittamasi yhteyden selittämisen ja sen oikeutuksen, mutta rajanveto on hankalaa. Menikö Joutilaan selitys 29.12. 15:26 rikkeen puolelle, siis voidaanko katsoa vihjeeksi ratkojalle, jolla sana on vielä auki? Saattoi siitä joku valaistua, niin kuin Marco Poloinenkin arveli. Monia muita se tuskin auttoi ratkaisusanan keksimisessä. Harmaata aluetta.

Sitä vastoin minun opastukseni Ripelle kuukkeloida ratkaisusana ei mielestäni voi millään lailla edistää ratkontaa. Ripen se toivottavasti päästi turhautumispinteestä.
32. tonimikael31.12.2013 klo 21:08
Minua harmitaa se, että olen (omasta mielestäni) keksinyt oivallisen/nerokkaan harhautteen/vihjeen ja sitten jos joku sen harhauttavuudesta ottaa osan pois, niin jurppii niiden puolesta, jotka lukevat säiettä, eivätkä voi sen lisävihjailun takia saada vihjeen tarkoitettua kokonaista riemua osakseen.

Ymmärretty?

Silti tässä olen kirjoittamassa kaikella rakkaudella, joka tietysti on tärkeämpi kuin mikään meidän symbaaleiden sananhelinä. :)
33. tonimikael31.12.2013 klo 21:09
lisäys: "vihjeen tarkoitettua kokonaista OIVALLUKSEN TUOTTAMAA riemua osakseen."
34. Emma31.12.2013 klo 21:17
Jaska,
kommentoin lisää lauantaina, jos vain suinkin muistan.
35. Kaapo31.12.2013 klo 21:32
Tonimikael, enpä ihan usko selitystäsi. Asiassa täytyy olla jotain muutakin mukana.

Esim Joutilaan vihjeessä yllä (29.12.2013 klo 15:26) ei ollut minulle mitään uutta valoa, sillä toki tiedän, mitä HOH tarkoittaa.

Yleensäkin nämä sanaristikkojen palkintokilpailut, joilla vihjeiden antokieltoa perustellaan, ovat melkoista huuhaata. Jokainen voi laskea, että mahdollnen palkinnon voittomahdollisuus suhteessa vastausten lähettämiskuluihin on negatiivinen.
36. Emma31.12.2013 klo 21:34
Ja aina huonommaki se muuttuu, mitä useampi ehtii oikean ratkaisun lähettää... niinpä niin!
37. Kaapo31.12.2013 klo 21:50
Rahanko takia Emma näitä ratkoo?
38. markus31.12.2013 klo 21:55
Kyllähän se asian ydin oli juuri tuossa tonimikaelin säikeessä.
Eihän anneta HS-ristikon ratkaisutapaa levitä kovikseen,eihän ?
Mukavimpia ristikoita minulle,kautta aikojen,siitä kumarrus ja kiitos,
Toni Pitkälä !
39. Marco Poloinen31.12.2013 klo 22:18
Kaapo: "...ei ole kysymys ristikon täyteen saamisesta, vaan selityksestä yksittäiselle sanalle, jonka yhteyttä vihjeeseen en ymmärrä." Siinäpä se temppu seisoo; ristikko on muodollisesti täynnä, mutta ei tosiasiallisesti ratkaistu.

Vihjeidenavausproblematiikasta on tullut monia ansiokkaita kommentteja; Emma, Jaska sekä etenkin laatijavinkkelistä Toni. Muutama lisähuomio - osin toistaen - silti sallittaneen:

Empaattisuudesta(ni) en tiedä, mutta tuo Tonin esilleottama puoli on (omallekin kohdalle kuviteltuna) ollut yli 50%:sti syynä heti kohta julkaisun jälkeen tapahtuvan lisävinkkailun karsastamiseeni.

Vaikka todellinen ammattilainen Tonin lailla tekee tuollaisen taideteoksen tunneissa (itsellä vastaavaan menisi päiviä tai viikkoja), niin oletettavasti parhaimmat jipot ovat itäneet ja muhineet pitempään. On aika väkivaltainen prosessi jos tuon kehittelyn tulokset (ratkottuina) kertoillaan kaikelle kansalle pian ilmestymisen jälkeen, laatijan voimatta mitenkään vaikuttaa työnsä tulosten käsittelyyn.

Olen "aina" ihmetellyt usein eri yhteyksissä toistuvaa mielipidettä siitä, että "kun tekijä on hommansa tehnyt ja rahansa saanut, hänelle ei kuulu pätkääkään, mitä sille tuotteelle/teokselle tms. sen jälkeen tehdään tai tapahtuu!" Itse ajattelen toisin, olkoonkin että paragraafien mukaan asia usein on noin. Ja epäilen vahvasti, että ko. "kuulumattomuusperiaatteen" kannattajat helposti suhtautuvat omiin tekemisiinsä yhtä lailla vastuuta ottamatta, eli "ei sev väliä!" (Epäilemättä välinpitämättömiä löytyy laatijoistakin, tyylilläänhän sitä taaplataan.)

Ratkojavinkkelistä asia käyty nyt edellä - ja usein ennen - riittävän perinpohjaisesti läpi. Ja tarvittaessa aina muistutetaan. ;-)
40. ellada31.12.2013 klo 22:37
Toni, Toni, pahasti johdit harhaan! Sitkeän istumisen tuloksena ristikko kuitenkin täynnä ja suurin piirtein ymmärrettynäkin :) Suurkiitos!
41. Emma31.12.2013 klo 23:03
Kaapo,
en ratko rahan takia, mutta lähetän, jos lähetän.
42. Jussi vain1.1.2014 klo 02:51
Ei tämä nyt ole aivan täysin viimeisen päälle, Einten ihmetyttää Hyvin lakkaisille pannut ratkaisusana. Ei ole kovin korrektia tehdä tällaista.
43. Jussi vain1.1.2014 klo 03:57
Vai onko?
44. Ahti1.1.2014 klo 14:47
Kyllä Toni vetäisi taas ihan ykkösristikon! Jostain syystä nämä Tonin kolmoset toimivat ajatuksenjuoksuni kanssa paremmin, kun joidenkin muiden kolmosten laatijoiden tekemät. Työtähän tämä taas vaati, mutta taittui lopulta ja kaikkiin ratkaisuihin löytyi kyllä vihjeisiin hyvin sopivat kelpo ratkaisut.

Menestyksekästä vuotta 2014 Tonille ja muille palstan lukijoille toivottaen (toitottaen)! Uusia kieroiluja mielenkiinnolla odottaen. :-)

P.S. "Jussi vain": En kyllä löytänyt mitään epäkorrektia vihjeen "HYVIN LAKKAISILLE PANNUT" ratkaisusanassa, vaikka olen omasta mielestäni aika kaksimielinen. Ehkäpä minulta jäi jotakin huomaamatta.

Toivottavasti ei paljastanut kenellekään mitään, kun tätä kyseistä keskustelua on käyty taas palstalla. Itse olen enemmistön kannalla, että lisävihjeytykset vievät löytämisen ilon alkuperäisen vihjeen ja ratkaisun välillä. Onhan maailman sivu tehty samalle ratkaisulle eritasoisia vihjeytyksiä, joten antaa koviksen viehätyksen edelleen piillä siinä, että etsivä löytää. Oikean ratkaisun saa sitten tulevissa lehdissä, kun maltilla odottelee ja voi sitten uudestaan pohtia "syy / seuraus" -yhteyttä vihjeen ja ratkaisusanan välillä.
Tuohon rahaelementtiin sen verran kommenttia, että lähetin 6-7 vuotta sitten maanantain IS kaikkien sivujen ja kaikkien tehtävien ratkaisut tekstiviesteinä noin vuoden ajan. Kulu lienee ollut noin 300€ luokkaa. Kerran napsahti sudokusivusta 150€ ja sitten muutamia hajavoittoja muista tehtävistä, mutta ristikoista en muista voittaneeni euroakaan. Taisin saada voittoja yhteensä 290€ kyseisen vuoden aikana eli tappiolle meni. Moraalinen kysymys lieneekin, jos lähettelee ratkaisuja työpuhelimella (vaikka onkin verotettava etuisuus), niin pitäisikö voitot maksaa työnantajalle aina siihen saakka, ennenkuin on lähetyskulut saanut katettua? Eli nyt olisi sitten pitänyt maksaa vielä 10€ omasta taskusta. Kyllä se vain näin on, että ainoa voittaja on operaattori kyseisellä tavalla ratkaisuja lähetettäessä. Itselläni on kaiken lisäksi niin huono arpaonni, että vaikka ratkaisut olivatkin 100% oikein lähetetyissä ristikoissa, niin ohi liippasi vuoden ajan. Onneksi sai kuluja katettua sudoku-voitoilla. :-)
45. JTL1.1.2014 klo 14:54
Kiiitos Toni! Aivan huikean kiperä oli tämä ristikko, tuli ihan mieleen ne ensimmäiset kerrat kun sinun laatimiasi ryhdyin ratkomaan! Hyvin kyllä höynäytit tämmöistä paatunutta Toni-fania, varmasti oli paras(eli vaikein)Iltis-kovis tänä vuonna! Skyttä laittoi aiemmin jonkun pahiksen mutta tämä oli kyllä best! Jatka vain samaan malliin!
46. Joutilas1.1.2014 klo 19:58
Minun hölmöilystäni tämä liikkeelle lähti.Tuo Enteri vaan on niin armoton nappi,että kyllä lähtee (tai lähetä-laatikko).Tehtyä ei saa tekemättömäksi,vaikka heti tulisi katumapäälle.No,ehkä tämä keskustelu vähän puhdistaa ilmaa ja selkiyttää toimintaa jatkossa.
Mielestäni virheelliseksi epäiltyjä vihjeitäkään ei pitäisi ottaa esille ennen määräaikaa.Samaten mitään yksittäistä sanaa,kuvaa tms. ei pitäisi kommentoida kesken ratkonta-ajan.
(ymmärtämistä eikä ymmärtämättömyyttä).Ehdotankin,että käsitellään laatimuksia ihan yleisellä tasolla kunnes määräaika umpeutuu,minkä jälkeen voidaan käydä nyanssien kimppuun.Olisiko tässä ideaa? Ystävällisen sanaisaa loppuvuotta kaikille!
47. Emma1.1.2014 klo 20:05
Kannatan edellistä ehdotusta!
48. Tuomas L.1.1.2014 klo 21:30
Edellisessä ehdotuksessa on se ongelma, että ristikoissa voi olla myös ihan tahattomia virheitä, toteuttaja on esimerkiksi vahingossa jättänyt jostakin sanasta kirjaimen pois. Kyllä kai sellaisista sentään pitäisi voida huomauttaa? Kirjataanhan tällaiset virheet Pelikaanien virhepalveluunkin heti kun ne havaitaan. Mitä ja kenen etua palvelee, jos ratkojat joutuvat tarpeettomasti hakoteille vihjeessä olevan virheen takia?

(Tässä ristikossa esiintyvä virheelliseksi väittämäni vihje ei ole tämäntyyppinen "vahinko", joten kommenttini ei liity siihen.)
49. Jussi vain2.1.2014 klo 23:02
Ihmettelen Tonimikaelin reaktiota palautteeseen. Paras ratkaisu tulee silloin, kun ristikon ratkaisija onnistuu. Se ei kuitenkaan onnistu, jos takautuvasti keksitään täysin kieroja ratkaisusanoja. Minä en tässä ristikossa näe mitään hyvää, vaikka olenkin sen ratkaissut.
50. iso S3.1.2014 klo 11:12
Jussi vain puhuu sellisin vertauskuvin ja symbaalein, ettei sitä maatiaissian järjellä ymmärrä. Mitä tarkoittaa "takautuvasti keksitään täysin kieroja ratkaisusanoja"? Sitäkö että laatija laatii ensin ristikon ihan hyvillä ratkaisusanoilla ja sitten ratkaisun julkistamisvaiheessa vaihtaa takautuvasti kierot sanat?

Joutilaan kanssa olen samaa mieltä, samoin Tuomas L:n. Näennäinen ristiriita selviää sillä, että virheelliseksi epäiltyä vihjettä ei ole minunkaan mielestäni aihetta yksilöidysti toitottaa (siis silloin kun ratkoja vain epäilee, ei ole varma). Silloin kun virhe on ratkojan mielestä varma, sen voi oikaista. Näin ratkoja pääsee kokemaan ristikon laatijan tarkoittamassa muodossa, ilman virheen aiheuttamaa ylimääräistä vaikeutta.
51. Jaska3.1.2014 klo 11:51
"Paras ratkaisu tulee silloin, kun ristikon ratkaisija onnistuu. Se ei kuitenkaan onnistu, jos takautuvasti keksitään täysin kieroja ratkaisusanoja."

Suomennos

Paras ristikko on sellainen, että ratkoja kokee onnistuneensa, keksii ratkaisusanan ja ymmärtää sen yhteyden vihjeeseen. Tämän elämyksen tulee kuitenkin syntyä ratkonnan aikana. Jos näin ei tapahdu, syy on laatijan. Vihje ja/tai ratkaisusana on niin kiero, että sitä ei voi edellyttää keksittävän ratkonnan aikana. Ei auta, vaikka tämän väkinäisen yhteyden keksisi myöhemmin. Koko ristikko on auttamatta pilalla.
52. Marco Poloinen3.1.2014 klo 14:06
Tuomas L. on tietenkin ihan oikeassa, ja isoS:n yhteenveto virheasiassa on oiva ja siihen on helppo yhtyä. Asiasta olisi helppo ottaa esille jokunen valaiseva esimerkki,mutta olkoon.

Jussi vain näyttää jämähtäneen näissä hankalammissa koviksissa siihen iänikuiseen "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" -asetelmaansa. Lause "Minä en tässä ristikossa näe mitään hyvää, vaikka olenkin sen ratkaissut" on mielenkiintoinen. En yritä "suomentaa", mutta totean lauseen alkuosan totaalisesti mitätöivän sen loppuosan. Tai sitten Jussi vain on tod.näk. maailmankaikkeuden ainut mutantti, joka (huom.) itsenäisesti ko. ristikon ratkaistuaan ei näe ristikossa "mitään hyvää".
53. Juntti3.1.2014 klo 14:08
Samoin iso S + muut kirjaviisaat täällä; voisitteko kommenteissanne käyttää ihan tätä meidän omaa suomenkieltä, jotta me "maatiaissiatkin" ymmärrettäisiin mitä milloinkin tarkoitatte. Suomenkielessä ei tarvitse käyttää sivistyssanoja, aina löytyy vastine ihan omasta takaa. (..ellei sitten halua kuulostaa niiiiiiiin rikkiviisaalta).
54. Marco Poloinen3.1.2014 klo 14:33
Asioilla on puolensa, tuo on yksi, johon kannattaa pyrkiä. Toinen on se, että jos ei ymmärrä, voi ottaa selvää. Ja kolmas esim. se, että kannattaisi treenata erottamaan huumori ja elävöittäminen, ettei vaikuttaisi niiiiiiiin tosikolta.
55. Vielä juntinpi3.1.2014 klo 14:46
Jos huumori ja elävöittäminen tarkoittaa sivistyssanojen viljelyä, niin jo on vitsit vähissä joillakin. Ja selvittämään sanojen merkityksiä en rupea ainakaan tässä yhteydessä, ei tämä niin tärkeä paikka sentään ole..
56. Funny3.1.2014 klo 15:25
Juu, monillehan sivistymättömien sanojen viljely on ainoaa huumoria, jota he ymmärtävät. Sanojen merkityksiä ei silloin juurikaan tarvitse selvitellä.
57. Emma3.1.2014 klo 15:41
"PARAS RATKAISU tulee silloin, kun ristikon ratkaisija onnistuu." Jos kerran näin on, varminta silloin pysytella esim. IS:n lastenristikoissa? Tämä sanottuna vain ihan loogisesti eo. lauseen sisältämänä arvostelmana, ilman minkäänlaista irvailua.

Ihan toinen asia sitten on, millainen on PARAS RISTIKKO - vuoden 2013 sellaiseksi aika moni äänestää tätä vuodenvaihteen Tonin laatimusta!
58. pelaaja3.1.2014 klo 16:52
Herranen aika. Nyt on kyllä semmoset puheet, että pitääköhän minunkin, sittenkin, rimakauhusta viis, kipaista ostamassa ko. ristikko. Pääsisi kokeilemaan, saako "parhaita ratkaisuja", tuleeko "takautumia", kestääkö huumori tai urheiluhenki laatijan "happamuuden". Digipuodin euron maksu tällaisessa tilanteessa lienee vain "symbolinen" uhraus.
59. Marco Poloinen3.1.2014 klo 17:07
Nytkö vasta!? Tai niin no, onhan tässä melkein kuusi tuntia vielä lähetysaikaa(kin) jäljellä. Äkkiäkös tuossa nyt kauan menee! :-)

Ja tosissaan: saatat saada sijoituksellesi vielä jatkossa hyvän koron (kun et harrastuksessasi tyssäänny...)
60. pelaaja3.1.2014 klo 17:43
Tuollaista korkohyvitystä en voinut vastustaa. Ostettu. Tulostettu. Talven kuluessa otetaan miehestä mittaa. Todennäköisesti mittanauha ei tule riittämään mutta en katkeroidu, en kai.
61. Jondalar3.1.2014 klo 19:01
Muutaman päivän olen ristikkoa tuijotellut. Joudun lainaamaan Riitun sanoja: en ymmärrä pyhhää pölläystä.
62. iso S3.1.2014 klo 19:30
Viesteilläni on joskus taipumus herättää ärtyneitä reaktioita, kuten nyt tänäänkin. "Samoin iso S + muut kirjaviisaat täällä; voisitteko kommenteissanne käyttää ihan tätä meidän omaa suomenkieltä, jotta me "maatiaissiatkin" ymmärrettäisiin mitä milloinkin tarkoitatte. Suomenkielessä ei tarvitse käyttää sivistyssanoja, aina löytyy vastine ihan omasta takaa. (..ellei sitten halua kuulostaa niiiiiiiin rikkiviisaalta)."

Pahoittelen herättämääni pahennusta, mutta en silti ymmärrä sen syytä. Olettaisin että nimimerkki viittaa tässä säikeessä olleeseen viestiini, tai ainakin laskee synteihini tuonkin viestin. Itse en löydä siitä muita "sivistyssanoja" kuin "sellisin" ja "symbaalein". Näistä edellinen on kirjoitusvirhe, joka on jäänyt korjaamatta, osittain johtuen näköongelmistani, mutta enimmäkseen huolimattomuuttani. Luulen kuitenkin, että ainakin 99 % lukijoista arvaa tarkoittaneeni "sellaisin" eikä epäillyt rikkiviisastelua.

"Vertauskuvin ja symbaalein" on joskus jossain kuulemani parodia, jossa joku itseään viisaampaa vaikutelmaa hakeva tapailee sanontaa "Jeesus puhui usein vertauskuvin ja symbolein" tai jotain vastaavaa. Kyseessä oli siis varsinaisesta aiheesta irrallinen vitsi. Noin yleisesti ottaen en käsittääkseni käytä mitenkään erityisen runsaasti ns. sivistyssanoja, kun en yritä esittää kuuluvani ns. hienoihin ihmisiin.

Wikipedian mukaan symbaali on suomeksi lautanen, mutta vitsi menisi ihan rikki ilman viisauden häivääkään, jos kirjoittaisin "vertauskuvin ja lautasin".
63. Marco Poloinen3.1.2014 klo 20:05
[Funny valotti aikalaiskuvaa hyvin, paljon paremmin kuin itse olisin osannut.]

Tämän Vuoden Kovimman varsinainen rauhoitusaika on kohtapuoliin päättymässä. Silti tekisi mieli antaa pitempään sen parissa viihtyneille ja/tai sinnitelleille ja/tai myöhäisheränneille vielä ainakin osittaista soolotyydytysaikaa :-). Niin että jos lievästi pihdattaisiin ainakin oleellisimpien jippojen (suorasanaista) kerrontaa, mahdollisesta yleisön pyynnöstä huolimatta. Vaikka viikonlopun, jookosta?
64. Tuomas L.3.1.2014 klo 20:23
Toinen ehdotus: avataan toinen keskustelu, jossa saa tehdä paljastuksia, ja jätetään ne pois tästä säikeestä? Otsikoksi vaikka "IS-kovis 28. - 29.12 - analyysia".
65. Marco Poloinen3.1.2014 klo 20:39
Vaikuttaisi (ainakin teoriassa) toimivalta. Ehkä lisättynä vielä Wikipedian tyyliin: "Sisältää juonipaljastuksia!" Laitapa Tuomas tuulemaan! :-)
66. pelaaja3.1.2014 klo 20:59
Kiva tietää! Kyllä kai tässä jo ensi-infosta saattoi päätellä, että on kyseessä jotain erityistä. Yhtenä myöhäisheränneistä olen nyt vasta aloittelemassa (suomeksi: katselemassa paperia tunteettomasti) koska piti ensin kinastella kinat loppuun muualla. Lupaan itselleni kautta kiven ja kannon, että mulkaisen analyysiin vasta "sitten".
67. AV3.1.2014 klo 21:59
Jondalarille:
siinäpä näet, mitä se HS-säikeillä "roikkuminen" tekee ratkonnalle - siellä luotetaan liiaksi kaverien apuun, eikä oma taito kehity. Sullakin olis sentään hyvät edellytykset... :D
68. O3.1.2014 klo 22:05
AV.

Jondalar ei "roiku" HS-säikeillä.
Jelppaajana joskus on kavereita auttanut. Itse kyllä ristikkonsa
on täyttänyt. :)
69. Jondalar3.1.2014 klo 22:12
No minä olen kyllä Hesarin ristikot ratkaissut yli 30 vuoden ajan ihan yksin ilman toisten apuja. Tässä ristikossa en päässyt mistään kohtaa alkuun. Järkikään ei ole terävimmillään. Kunpa käsittäisi edes mitä kysymysmerkki vihjeessä tarkoittaa. Hesarin ristikot tähän verrattuna eivät tunnu vaikeilta.
70. ake4.1.2014 klo 00:30
En ole täällä yleensä kommentoinut ristikoita, ratkonut olen kylläkin ja paljon; tuolla toisella puolella minut ehkä tunnetaan paremmin. Kovikset sujuvat jo melko hyvin - joskus jää joku oivallus hakuseen, mutta eihän tämä harrastus nyt niin haudanvakavaa puuhaa ole, että siitä pitäisi tänne tulla turhautumistaan purkamaan. "Ei kukaan ole seppä syntyessään" pitää paikkansa myös ristikoiden ratkonnassa.
Eikä näitä "oigeen huigeitakaan" voi kuin opetella ratkomaan ja sitten ihastella tai vihastella (mieluummin tykönään, jos siltä tuntuu). Ja nyt tuntuu, että en löydä enää sanoja, joita haluaisin sanoa, joten sanon vain Tonille: KIITOS ja se tulee ennenkaikkea siitä, ettei tarvinnut kuukkeloida!
71. Marco Poloinen4.1.2014 klo 00:45
-------------------------------------------------- ----------------------------
Tuomas L:n ehdotus erillisestä analyysisäikeestä on toteutettu.

Toivomus on, että vihje- ja sanapaljastuksia sisältävät kommentit kirjoitetaan toistaiseksi sinne. Tämä säie on edelleen käytössä yleisluontoisempaan keskusteluun.

Jos ratkontasi on vielä kesken ja haluat vaihtaa mielipiteitä, mutta jatkaa muuten itsenäisesti, pysy tällä säikeellä!
-------------------------------------------------- ----------------------------
72. Tuomas L.4.1.2014 klo 11:31
Jondalarille ja mahdollisesti muillekin, jotka eivät ole päässeet ristikossa edes alkuun, voi ehkä tällä puolella antaa pienen yleisen avun. Eli seuraavat vihjeet ovat omasta mielestäni helpoimmin keksittäviä ja niillä voi päästä alkuun:

- KUSKIN KÄTEEN, JOS EKANA YLITTYY MAALILI
- TÄMÄN PAITSI
- ketjua esittävä kuvavihje (tästä tulee aika erikoinen sana)
- AINE, TÄTÄ PUHUTAAN
- NOKIAA, AASISSA IHAA!
- kuuta esittävä kuvavihje
- PIENI TÄLLAINEN EI NAURA
- HILJAA HILJAA
- PEETÖN PEE
- SUONEN LOPUSSA
- alimpana oikealla olevan pystysanan vihje

Helppous on tietenkin subjektiivista, mutta noissa on kaikissa mielestäni aika selvä juju.
73. Jondalar4.1.2014 klo 12:07
Kiitos Tuomas ja Marco! PEETÖN PEE, PIENI TÄLLAINEN EI NAURA ja AJISKU
74. Jondalar4.1.2014 klo 12:11
Sorry, lähti lapasesta.

Kiitos Tuomas ja Marco! PEETÖN PEE, PIENI TÄLLAINEN EI NAURA ja AJISKU sanat olin ollut keksivinäni. Tuijottelen lisää kun kerkiän. Tunnen joutuneeni alakouluun apuluokalle, mutta ilman nöyryyttä ei voi oppia uutta tehokkaasti.
75. Johanna4.1.2014 klo 18:19
Ihan parhautta oli tämä ristikko, kiitos Toni! :)
76. pelaaja4.1.2014 klo 19:48
7 hyvin, hyvin epävarmaa sanaa syntynyt vuorokauden mittaan.. Ei tästä meikäläisen taidoilla valmista tuu mutta on todella mielenkiintoista olla näkemässä, kuinka vaikea ihmisolennon laatima ristikko oikein voi olla. En toki sillä lailla luovuta että muka pois laittaisin. Pitkin talvea tätä taidan tutkia. Hauskaa.
77. ellada4.1.2014 klo 23:38
pelaajalle:
"Pitkin talvea tätä taidan tutkia. Hauskaa." Tuossa on juuri oikeaa ratkontahenkeä! Itse sain ensiyrittämällä vain yhden mielestäni varman sanan ristikkoon. Jokaisen miettimisen tuloksena kuitenkin aina jokin sana löytyi ja varsinkin nukkuessa aivot tuntuivat pohdiskelevan ristikkoa tosissaan, kun aamuisin koin useammankin ahaa-elämyksen. Mukava näitä on pähkäillä.
78. Ibex5.1.2014 klo 15:44
Juuri sain valmiiksi ja olo on kuin kuninkaalla - selätinpäs, vaikka pari vuotta sitten kaksi- ja puolipalloinenkin tuotti suuria vaikeuksia. Erittäin hyvä kierousaste ja vihjetyyppien vaihtelu. Parasta pitkien pyhien viihdettä koskaan, kiitän laatijaa!
79. pelaaja5.1.2014 klo 22:19
Minulla ei vielä ihan Ibexin kuningashuoneoloa ole mutta Estellen kokoiseksi olen jo kasvanut. Onnistuin pääsemään kunnon alkuun oikealla puolella, kun suihkussa keksin pyörivät pallot köniin saamisen tukemana.
Kiitos ellada. Tarjoan sinulle ja Marco Poloiselle (<= houkutuksesta) virtuaalikahvit. Puolihyvä tästä tuloo... vai mitä Jondalar.
80. ellada6.1.2014 klo 21:41
Agilitykisoista kotiuduttua virtuaalikahvit nautittu. Hyvälle maistui, kiitos pelaaja! Eikös olekin kivaa, kun on mukavaa? :)
81. pelaaja11.1.2014 klo 19:09
Hohhoijaa ;-)
Nyt olen siinä vaiheessa, että ajattelin antaa itselleni luvan kurkistaa sinne analyysisäikeeseen. Mutta ettei vaan siellä kiukutella? Äkkiä siis takas tänne puikahdin. En viitti sanoa, mitä mulla vielä puuttuu... On ollut taas niitä "keskittymisvaikeuksia"... Laskelmieni mukaan ensi viikonlopun lehdessä ratkaisu on julkaistuna. Siitä voi sitten kuikuilla jotakin peittosysteemillä jos niikseen on. Hölmön hommaa mutta hölmöllä on muistaakseni ihan kivojakin synonyymejä.
82. Marco Poloinen11.1.2014 klo 19:17
Vähän tuli ylimainostettua tuota "analyysia", jotenkin aneemisenoloista on ollut. "Kiukuttelu" kyllä taitaa olla enemmänkin teko-semmoista.

Sieltä kyllä voi ihan fiksusti kysellä hölmöjä (tai päin vastoin), selkeänä tai sumeana...

Kiitos kahvista! :-)
83. Ylläpito14.1.2014 klo 20:16
Kiitokset myös Tonille kirjoituksesta Ristikon anatomia -osioon! Sinne kannattaa mennä, kun ristikko on ratkottu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *